25-TA-82: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 25. jūnija noteikumos Nr. 276 "Valsts izglītības informācijas sistēmas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts pēc ministrijas iniciatīvas, pamatā kā tehniski grozījumi pielāgojot Valsts izglītības informācijas sistēmas noteikumus aktuālajām izmaiņām normatīvajos aktos vai citām izmaiņām procesos.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Nodrošināt Ministru kabineta 2019. gada 25. jūnija noteikumu Nr. 276 “Valsts izglītības informācijas sistēmas noteikumi” (turpmāk – VIIS noteikumi) atbilstību spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem un faktiskai situācijai, nodrošināt institūciju sniedzamās informācijas pieejamību un kvalitāti Valsts izglītības informācijas sistēmā konkrētu valsts pārvaldes uzdevumu efektīvai izpildei.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Noteikumu projekts stāsies spēkā nākamajā dienā pēc tā publicēšanas. Noteikumu projekta apakšpunkts, kas attiecināms uz atbilstošās profesionālās kvalifikācijas līmeņa norādīšanu profesionālo izglītību un profesionālo kvalifikāciju apliecinošajos dokumentos, kā arī noteikumu projekta punkts, kas nosaka izmaksu segšanu sistēmas papildinājumu vai jaunu datu apmaiņas metožu izstrādei, ja šie papildinājumi nepieciešami citai informācijas sistēmai, stāsies spēkā 2025. gada 25. septembrī.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Skatīt katras problēmas (situācijas) aprakstu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd VIIS noteikumu 4.2., 8.13. un 8.14. apakšpunktos noteikta izglītības programmu akreditācijas informācijas uzkrāšana.
Risinājuma apraksts
Atbilstoši Izglītības likuma 1. panta 7.2 punktam un 33. panta trešās daļas grozījumiem, kas ir spēkā no 2022. gada 11. augusta, izglītības iestādes akreditācija ir regulāra izglītības iestādes darbības kvalitātes izvērtēšana un tiesību piešķiršana izglītības iestādei izsniegt valsts atzītu izglītības dokumentu par konkrētai izglītības programmai atbilstošas izglītības ieguvi. Akreditējot izglītības iestādi, tiek aptveroši izvērtēta tās darbības, tai skaitā izglītības programmu īstenošanas, kvalitāte (institucionālā akreditācija). Profesionālās izglītības likuma 30.1 panta trešajā daļā ietverts akreditācijas regulējums profesionālajā izglītībā, kas kopsakarā ar šī likuma pārejas noteikumu 38. punktu noteic no 2024. gada 1. janvāra profesionālās izglītības iestāžu akreditāciju (institucionālo akreditāciju). Ievērojot minēto, ir atcelta vispārējās un profesionālās izglītības programmu akreditācija un izglītības iestāžu akreditācija izglītības programmas īstenošanā.
No VIIS noteikumu 4.2. apakšpunkta svītroti vārdi "un akreditētām", kā arī izslēgti 8.13. un 8.14. apakšpunkti.
No VIIS noteikumu 4.2. apakšpunkta svītroti vārdi "un akreditētām", kā arī izslēgti 8.13. un 8.14. apakšpunkti.
Problēmas apraksts
VIIS noteikumu 8.9. apakšpunkts nosaka informāciju, kāda VIIS tiek iekļauta par profesionālās izglītības programmām, bet šeit nav minēta informācija par profesionālās kvalifikācijas daļām.
Risinājuma apraksts
Profesionālās izglītības likuma 6. panta 11. daļa noteic, ka par profesionālās kvalifikācijas daļas apgūšanu tiek izsniegta apliecība par profesionālās kvalifikācijas daļas apguvi izglītojamam, kurš apguvis sasniedzamo mācīšanās rezultātu vienību kopumu, kas veido attiecīgās profesionālās kvalifikācijas daļu.
VIIS noteikumu 8.9.8. apakšpunkts papildināts ar vārdiem "un profesionālās kvalifikācijas daļa (ja attiecināms)".
VIIS noteikumu 8.9.8. apakšpunkts papildināts ar vārdiem "un profesionālās kvalifikācijas daļa (ja attiecināms)".
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2012. gada 9. oktobra noteikumi Nr.695 "Kārtība, kādā piešķir un finansē asistenta pakalpojumu izglītības iestādē" kārtību, kādā izglītojamām personām ar invaliditāti (turpmāk – izglītojamā persona) pirmsskolas izglītības, vispārējās pamatizglītības, profesionālās pamatizglītības, arodizglītības, vispārējās vidējās izglītības un profesionālās vidējās izglītības iestādē (izņemot speciālās izglītības iestādi, kas saņem uzturēšanas izdevumus no valsts budžeta) piešķir no valsts budžeta apmaksātu asistenta pakalpojumu pārvietošanās atbalstam un pašaprūpes veikšanai. Tāpat šie noteikumi paredz, ka lai saņemtu asistenta pakalpojumu, izglītojamā persona vai tās likumiskais pārstāvis iesniedz izglītības iestādē iesniegumu par asistenta pakalpojuma piešķiršanu, norādot darbības, kuru veikšanai nepieciešams asistenta pakalpojums. Iesniegumā var norādīt asistenta pakalpojuma sniedzēju. Izglītības iestāde izskata iesniegumu, pārbauda sniegtās informācijas patiesumu, ja nepieciešams, pieprasa papildu informāciju no citām institūcijām, tai skaitā no Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas (turpmāk – valsts komisija) un pašvaldības sociālā dienesta, kā arī pieņem lēmumu par asistenta pakalpojuma piešķiršanu un informē par to izglītojamo personu un tās likumisko pārstāvi.
Lai izglītības iestādes varētu proaktīvi piedāvāt asistenta pakalpojumus un uzrunāt vecākus aicinot iesniegt iesniegumu VIIS būtu nepieciešams saņemt ziņas par to, ka personai ir noteikta invaliditāte. Ņemot vērā, ka šīs pazīmes attiecas uz visām izglītības iestādēm, tad noteikumu projektā paredzēts, ka Valsts izglītības informācijas sistēmā tiks apstrādāta informācija par starptautisko skolu izglītojamo invaliditāti (pazīme, ka personai piešķirta invaliditāte).
Ministru kabineta 2024. gada 17. decembra noteikumi Nr.818 "Noteikumi par stipendijām" paredz, ka ja diviem vai vairākiem izglītojamiem, kuri pretendē uz šo stipendiju, ir līdzvērtīgi sekmju un zinātniskās darbības rādītāji, augstākās izglītības iestādes stipendiju piešķiršanas komisija stipendiju vispirms piešķir personai ar invaliditāti (noteikumu 15.1. un 43.1. apakšpunkts). Tāpat noteikts, ka sociālo stipendiju "Studētgods" var saņemt izglītojamais, kurš studē (..) un saskaņā ar noteikumu 46.3. apakšpunktu atbilst kādam no kritērijiem, kuru starpā ir arī kritērijs "izglītojamais ir persona ar I vai II invaliditātes grupu". Ņemot vērā minēto VIIS ir nepieciešams apstrādāt datus arī par studējošo invaliditāti.
Lai izglītības iestādes varētu proaktīvi piedāvāt asistenta pakalpojumus un uzrunāt vecākus aicinot iesniegt iesniegumu VIIS būtu nepieciešams saņemt ziņas par to, ka personai ir noteikta invaliditāte. Ņemot vērā, ka šīs pazīmes attiecas uz visām izglītības iestādēm, tad noteikumu projektā paredzēts, ka Valsts izglītības informācijas sistēmā tiks apstrādāta informācija par starptautisko skolu izglītojamo invaliditāti (pazīme, ka personai piešķirta invaliditāte).
Ministru kabineta 2024. gada 17. decembra noteikumi Nr.818 "Noteikumi par stipendijām" paredz, ka ja diviem vai vairākiem izglītojamiem, kuri pretendē uz šo stipendiju, ir līdzvērtīgi sekmju un zinātniskās darbības rādītāji, augstākās izglītības iestādes stipendiju piešķiršanas komisija stipendiju vispirms piešķir personai ar invaliditāti (noteikumu 15.1. un 43.1. apakšpunkts). Tāpat noteikts, ka sociālo stipendiju "Studētgods" var saņemt izglītojamais, kurš studē (..) un saskaņā ar noteikumu 46.3. apakšpunktu atbilst kādam no kritērijiem, kuru starpā ir arī kritērijs "izglītojamais ir persona ar I vai II invaliditātes grupu". Ņemot vērā minēto VIIS ir nepieciešams apstrādāt datus arī par studējošo invaliditāti.
Risinājuma apraksts
Tiek paredzēta invaliditātes datu apstrādes Valsts izglītības informācijas sistēmā, papildus iekļaujot 11.110.1 un 12.12. apakšpunktus, saņemot pazīmi par to, ka personai ir noteikta invaliditāte un studējošajiem arī pazīmi, ka personai ir noteikta I vai II ivaliditātes grupa.
Problēmas apraksts
VIIS noteikumu 11.16. apakšpunktā noteikta informācija, kas VIIS tiek iekļauta par profesionālās ievirzes sporta izglītības iestādes izglītojamā mācību treniņu grupu rezultativitātes kritēriju sportā un nosacījumu attiecībā uz audzēkņu skaitu un vecumu izpildi iepriekšējā mācību gadā attiecīgajā grupā, tomēr atbilstoši ārējam normatīvajam regulējumam nebija noteikta šīs informācijas saskaņošanas kartība.
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar MK 2021.gada 21.decembra noteikumi Nr. 885 “Kārtība, kādā valsts finansē profesionālās ievirzes sporta izglītības programmas” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 885) noteikta iesnieguma iesniegšanas un saskaņošanas kārtība akreditētajās profesionālās ievirzes sporta izglītības iestādēs akreditētu izglītības programmu īstenošanā nodarbināto pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām no valsts budžeta.
Saskaņā ar MK noteikumu Nr .885 4.punktu - lai saņemtu dotāciju nākamajā budžeta gadā, izglītības iestāde līdz kārtējā gada 15. oktobrim VIIS ievada un apstiprina iesniegumā (2. pielikums) norādīto informāciju par grupu skaitu. Ja iesniegumu iesniedz izglītības iestāde, kurai ir pastarpinātās valsts pārvaldes iestādes statuss, iesniegumu sistēmā saskaņo ar izglītības iestādes dibinātāju. Saskaņošanu veic dibinātāja lietotājs, kuram šim mērķim piešķirtas VIIS lietotāja tiesības.
Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 885 5.punktu iesniegumam pievienoto informāciju par kritēriju un nosacījumu izpildi sporta meistarības pilnveidošanas un augstākās sporta meistarības grupās sistēmā saskaņo ar Sporta likumā noteiktajā kārtībā atzīto attiecīgā sporta veida federāciju. Saskaņošanu veic attiecīgā sporta veida sporta federācijas lietotājs, kuram šim mērķim piešķirtas VIIS lietotāja tiesības.
Precizēts VIIS noteikumu 11.16. apakšpunkts un pievienots 11.16.1 apakšpunkts, kuros noteikta informācijas saskaņošanas kārtība.
Saskaņā ar MK noteikumu Nr .885 4.punktu - lai saņemtu dotāciju nākamajā budžeta gadā, izglītības iestāde līdz kārtējā gada 15. oktobrim VIIS ievada un apstiprina iesniegumā (2. pielikums) norādīto informāciju par grupu skaitu. Ja iesniegumu iesniedz izglītības iestāde, kurai ir pastarpinātās valsts pārvaldes iestādes statuss, iesniegumu sistēmā saskaņo ar izglītības iestādes dibinātāju. Saskaņošanu veic dibinātāja lietotājs, kuram šim mērķim piešķirtas VIIS lietotāja tiesības.
Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 885 5.punktu iesniegumam pievienoto informāciju par kritēriju un nosacījumu izpildi sporta meistarības pilnveidošanas un augstākās sporta meistarības grupās sistēmā saskaņo ar Sporta likumā noteiktajā kārtībā atzīto attiecīgā sporta veida federāciju. Saskaņošanu veic attiecīgā sporta veida sporta federācijas lietotājs, kuram šim mērķim piešķirtas VIIS lietotāja tiesības.
Precizēts VIIS noteikumu 11.16. apakšpunkts un pievienots 11.16.1 apakšpunkts, kuros noteikta informācijas saskaņošanas kārtība.
Problēmas apraksts
VIIS noteikumu 11.18. apakšpunkts nosaka informācijas uzkrāšanu par izglītojamajam izsniegtajiem izglītību apliecinošajiem dokumentiem, šajā formulējumā neiekļaujot profesionālo kvalifikāciju apliecinošos dokumentus, informācija par kuriem arī tiek uzkrāta VIIS.
Risinājuma apraksts
Redakcionāli precizēts VIIS noteikumu 11.18. apakšpunkts atbilstoši Profesionālās izglītības likuma 6.punktā noteiktajam.
Problēmas apraksts
Šobrīd VIIS tiek norādīti visos profesionālās izglītības dokumentos (izņemot profesionālo tālākizglītību un profesionālo pilnveidi) iekļautie vērtējumi, savukārt VIIS noteikumu 11.27. apakšpunktā tas izteikts diezgan sarežģītā redakcijā.
Risinājuma apraksts
Redakcionāli precizēts VIIS noteikumu 11.27. apakšpunkts.
Problēmas apraksts
Lai visos noteikumos lietotu vienveidīgu un standartizētu terminoloģiju, bija nepieciešams papildināt VIIS noteikumu 11.30. apakšpunktu ar vārdu "profesionālās".
Risinājuma apraksts
Redakcionāli precizēts VIIS noteikumu 11.30. apakšpunkts.
Problēmas apraksts
Izglītības iestādēm ir nepieciešams identificēt un mazināt izglītojamā sociālās atstumtības vai priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas riskus un īstenot atbalsta pasākumus izglītojamā sociālās atstumtības vai priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas risku mazināšanai, kā arī nodrošināt īstenoto atbalsta pasākumu izglītojamā sociālās atstumtības un vai priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas riska mazināšanai sniedzējus. Lai mazinātu administratīvo slogu, novērstu informācijas dublēšanos, kā arī efektīvāk īstenotu Izglītības likuma 3. pantā noteikto iekļaujošas izglītības principu, ir nepieciešams nodrošināt minēto risku un atbalsta pasākumu uzskaiti VIIS, jo saskaņā ar VIIS noteikumu 2. punktā noteikto VIIS ir valsts informācijas sistēma, kuras darbības mērķis ir nodrošināt valsts, pašvaldību un izglītības iestāžu funkciju īstenošanu izglītības jomā.
Risinājuma apraksts
VIIS noteikumi papildināti ar 11.37. apakšpunktu, kas nosaka, ka VIIS tiek iekļauta informācija par izglītojamā sociālās atstumtības vai priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas riskiem un īstenotajiem atbalsta pasākumiem izglītojamā sociālās atstumtības vai priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas riska mazināšanai, kā arī par īstenoto atbalsta pasākumu izglītojamā sociālās atstumtības un vai priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas riska mazināšanai sniedzējiem.
Šobrīd izglītojamā sociālās atstumtības vai priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas risku identificēšana, īstenotie atbalsta pasākumi izglītojamā sociālās atstumtības vai priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas riska mazināšanai, kā arī īstenoto atbalsta pasākumu izglītojamā sociālās atstumtības un vai priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas riska mazināšanai sniedzēji (pedagogi) pamatā tiek atbalstīti paredzēta Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt to, lai – jo īpaši nelabvēlīgā situācijā esošām grupām – būtu vienlīdzīga piekļuve kvalitatīvai un iekļaujošai izglītībai un mācībām un iespēja to iegūt, sākot ar pirmsskolas izglītību un aprūpi un vispārējās izglītības un profesionālās izglītības un mācību gaitā līdz pat augstākajai izglītībai un pieaugušo izglītībai un mācībām, tostarp veicināt mācību mobilitāti visiem un atvieglot piekļūstamības iespējas personām ar invaliditāti" 4.2.3.1. pasākumu "Integrēta "skola-kopiena" sadarbības programma atstumtības riska mazināšanai izglītības iestādēs" (turpmāk – Projekts) īstenošanas ietvaros.
Projekta mērķa grupa ir vispārējās izglītības iestāžu izglītojamie no 1. līdz 12. klasei, kā arī profesionālās izglītības iestāžu un profesionālās izglītības programmas īstenojošo vispārējās izglītības iestāžu izglītojamie no 1. līdz 4. kursam (turpmāk – mērķa grupa). Mērķa grupā neietilpst profesionālās ievirzes, profesionālās pilnveides, profesionālās tālākizglītības un profesionālās augstākās izglītības programmu izglītojamie.
Izglītojamā atbilstība mērķa grupai ir obligāts priekšnoteikums Projektā paredzētā atbalsta saņemšanai. Lai pārliecinātos par personas atbilstību Projekta mērķa grupai, Projekta finansējuma saņēmējs, kas ir Valsts izglītības attīstības aģentūra, un Projekta sadarbības partneri (pašvaldības un valsts un valsts augstskolu dibinātās profesionālās izglītības iestādes) izmantos VIIS jau esošos datus par Projekta mērķa grupas izglītojamiem: vārds, uzvārds; personas identifikators; dzimums; dzimšanas datums; izglītības iestāde un izglītības programma, kurā izglītojamais mācās. Papildus šiem datiem, lai izglītojamais varētu saņemt Projektā paredzēto individualizēto atbalstu, tiks uzkrāti dati par izglītojamam identificēto sociālās atstumtības vai priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas risku, (pielikumā Projektā identificētie standarta riski).
Atbalsta pasākumus izglītojamajiem Projektā nodrošinās izglītības iestādēs nodarbinātie pedagogi.
Projekta finansējuma saņēmējs un Projekta sadarbības partneri arī uzkrās informāciju par izglītojamajiem, kuri par vispārējās pamatizglītības programmas apguvi ir saņēmuši tikai liecību, atkārtoti mācās 9. klasē vai ir uzņemti profesionālās izglītības iestādē un saņem Projektā individualizēto atbalstu, atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013, I pielikumam un Ministru kabineta 2023. gada 21. marta noteikumu Nr. 135 "Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtība 2021.–2027. gada plānošanas periodā" 1. pielikumam.
Šobrīd izglītojamā sociālās atstumtības vai priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas risku identificēšana, īstenotie atbalsta pasākumi izglītojamā sociālās atstumtības vai priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas riska mazināšanai, kā arī īstenoto atbalsta pasākumu izglītojamā sociālās atstumtības un vai priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas riska mazināšanai sniedzēji (pedagogi) pamatā tiek atbalstīti paredzēta Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt to, lai – jo īpaši nelabvēlīgā situācijā esošām grupām – būtu vienlīdzīga piekļuve kvalitatīvai un iekļaujošai izglītībai un mācībām un iespēja to iegūt, sākot ar pirmsskolas izglītību un aprūpi un vispārējās izglītības un profesionālās izglītības un mācību gaitā līdz pat augstākajai izglītībai un pieaugušo izglītībai un mācībām, tostarp veicināt mācību mobilitāti visiem un atvieglot piekļūstamības iespējas personām ar invaliditāti" 4.2.3.1. pasākumu "Integrēta "skola-kopiena" sadarbības programma atstumtības riska mazināšanai izglītības iestādēs" (turpmāk – Projekts) īstenošanas ietvaros.
Projekta mērķa grupa ir vispārējās izglītības iestāžu izglītojamie no 1. līdz 12. klasei, kā arī profesionālās izglītības iestāžu un profesionālās izglītības programmas īstenojošo vispārējās izglītības iestāžu izglītojamie no 1. līdz 4. kursam (turpmāk – mērķa grupa). Mērķa grupā neietilpst profesionālās ievirzes, profesionālās pilnveides, profesionālās tālākizglītības un profesionālās augstākās izglītības programmu izglītojamie.
Izglītojamā atbilstība mērķa grupai ir obligāts priekšnoteikums Projektā paredzētā atbalsta saņemšanai. Lai pārliecinātos par personas atbilstību Projekta mērķa grupai, Projekta finansējuma saņēmējs, kas ir Valsts izglītības attīstības aģentūra, un Projekta sadarbības partneri (pašvaldības un valsts un valsts augstskolu dibinātās profesionālās izglītības iestādes) izmantos VIIS jau esošos datus par Projekta mērķa grupas izglītojamiem: vārds, uzvārds; personas identifikators; dzimums; dzimšanas datums; izglītības iestāde un izglītības programma, kurā izglītojamais mācās. Papildus šiem datiem, lai izglītojamais varētu saņemt Projektā paredzēto individualizēto atbalstu, tiks uzkrāti dati par izglītojamam identificēto sociālās atstumtības vai priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas risku, (pielikumā Projektā identificētie standarta riski).
Atbalsta pasākumus izglītojamajiem Projektā nodrošinās izglītības iestādēs nodarbinātie pedagogi.
Projekta finansējuma saņēmējs un Projekta sadarbības partneri arī uzkrās informāciju par izglītojamajiem, kuri par vispārējās pamatizglītības programmas apguvi ir saņēmuši tikai liecību, atkārtoti mācās 9. klasē vai ir uzņemti profesionālās izglītības iestādē un saņem Projektā individualizēto atbalstu, atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013, I pielikumam un Ministru kabineta 2023. gada 21. marta noteikumu Nr. 135 "Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtība 2021.–2027. gada plānošanas periodā" 1. pielikumam.
Problēmas apraksts
Atbilstoši 2024. gada 30. jūlija Ministru kabineta rīkojumam Nr. 635 “Par Valsts izglītības attīstības aģentūras pārveidošanu un Valsts izglītības satura centra un Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras likvidāciju” 1.1. apakšpunktam, Valsts izglītības satura centra funkcijas un uzdevumi nodoti Valsts izglītības attīstības aģentūrai.
Risinājuma apraksts
VIIS noteikumos veikti tehniski grozījumi, 14., 29. un 62. punktos aizstājot vārdus “Valsts izglītības satura centrs” ar vārdiem “Valsts izglītības attīstības aģentūra” (atbilstošā locījumā). Vienlaikus precizēta 14. punktam pakārtoto apakšpunktu numerācija.
Problēmas apraksts
Šobrīd saskaramies ar situāciju, ka vairākām iestādēm un organizācijām ir nepieciešams saņemt datus no VIIS, kas rada nepieciešamību veikt izstrādi VIIS, izveidojot metodi datu nodošanau un tādējādi rada izmaksas IZM kā sistēmas pārzinim.
Risinājuma apraksts
Lai būtu skaidra kārtībā, kādā veidā izmaksas par VIIS datu apmaiņām tiek segtas, noteikumos iekļauts punkts, ka izmaksas sedz datu saņēmējs.
Problēmas apraksts
Attiecībā uz Izglītības kvalitātes dienesta sistēmā ievadāmo informāciju, VIIS noteikumos nebija noteikta atbildība par informācijas par izglītības iestādes vadītāja atbilstību amatam reģistrēšanu.
Risinājuma apraksts
Izglītības likuma 30. panta 41. daļa noteic, ka izglītības iestāžu (izņemot augstskolas un koledžas) vadītāju profesionālo darbību novērtē Izglītības kvalitātes valsts dienests Ministru kabineta noteiktajā kārtībā ne retāk kā reizi sešos gados. Izglītības iestādes vadītāju, kurš stājies amatā pirmo reizi, novērtē divu gadu laikā, bet ne agrāk kā sešus mēnešus pēc amatā stāšanās dienas.
Ministru kabineta 2024. gada 4. jūnija noteikumu Nr. 325 “Vispārējās izglītības un profesionālās izglītības iestāžu akreditācijas un to vadītāju profesionālās darbības novērtēšanas kārtība” 41. punktā noteikts, ka informāciju par izglītības iestādes akreditāciju vai izglītības iestādes vadītāja atbilstību amatam Izglītības kvalitātes valsts dienests ievada VIIS. Izglītības iestāde no VIIS saņem elektronisku paziņojumu par izglītības iestādes akreditāciju vai izglītības iestādes vadītāja atbilstību amatam.
VIIS noteikumu projekts papildināts ar 30.9. apakšpunktu.
Ministru kabineta 2024. gada 4. jūnija noteikumu Nr. 325 “Vispārējās izglītības un profesionālās izglītības iestāžu akreditācijas un to vadītāju profesionālās darbības novērtēšanas kārtība” 41. punktā noteikts, ka informāciju par izglītības iestādes akreditāciju vai izglītības iestādes vadītāja atbilstību amatam Izglītības kvalitātes valsts dienests ievada VIIS. Izglītības iestāde no VIIS saņem elektronisku paziņojumu par izglītības iestādes akreditāciju vai izglītības iestādes vadītāja atbilstību amatam.
VIIS noteikumu projekts papildināts ar 30.9. apakšpunktu.
Problēmas apraksts
Papildinot VIIS noteikumus ar jaunu apakšpunktu 11.37. par informācijas uzkrāšanu, bija nepieciešams noteikt atbildīgo par šīs informācijas ievadi.
Risinājuma apraksts
VIIS noteikumu projekts papildināts ar 32.8. apakšpunktu, nosakot izglītības iestādes kā atbildīgos par informācijas par izglītojamā sociālās atstumtības vai priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas riskiem un īstenotajiem atbalsta pasākumiem izglītojamā sociālās atstumtības vai priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas riska mazināšanai.
Problēmas apraksts
Līdzšinējā VIIS noteikumu 41. punkta redakcija radīja dažādas interpretācijas par datu ievades termiņiem, tādēļ bija nepieciešams normu precizēt.
Risinājuma apraksts
Veicot izmaiņas 41. punktā, salāgoti datu ievades termiņi attiecībā uz studējošo datiem atbilstoši VIIS noteikumu 39. punktā noteiktajam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- studenti
- skolēni
- izglītības iestāžu darbinieki
Ietekmes apraksts
VIIS tiks apstrādāta noteikumu projektā paredzētā informācija par izglītojamajiem - skolēniem un studējošajiem.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Izmaiņas Valsts izglītības informācijas sistēmas funkcionalitātē tiks nodrošinātas esošā finansējuma ietvaros, sedzot to izmaksas no Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta programmas 07.00.00 "Informācijas un komunikāciju tehnoloģiju uzturēšana un attīstība"
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Sabiedrības viedoklis nav saņemts.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
Noteikumu projekta prasības ir izrietošas no Izglītības likuma, institūcijām šādu datu apstrāde jāveic jau tagad un informācija ievade sistēmā uzskatāma tikai par formas maiņu jau šobrīd esošam procesam, līdz ar ko tas faktiski nemaina administratīvo slogu.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Tiks pilnveidota datu apstrāde Valsts izglītības informācijas sistēmā.
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Ministru kabineta 2012. gada 9. oktobra noteikumi Nr.695 "Kārtība, kādā piešķir un finansē asistenta pakalpojumu izglītības iestādē" un Ministru kabineta 2024. gada 17. decembra noteikumi Nr.818 "Noteikumi par stipendijām" paredz noteiktas priekšrocības vai iespējas (skatīt anotācijas 1.3. sadaļu) personām, kurām ir piešķirta invaliditāte attiecībā uz asistenta pakalpojumu saņemšanu un stipendiju saņemšanu.
Lai nodrošinātu vienlīdzīgas iespējas un ļautu personām ar invaliditāti izmantot tām paredzētās iespējas noteikumu projekts paredz paplašināt invaliditātes datu apstrādi Valsts izglītības informācijas sistēmā.
Lai nodrošinātu vienlīdzīgas iespējas un ļautu personām ar invaliditāti izmantot tām paredzētās iespējas noteikumu projekts paredz paplašināt invaliditātes datu apstrādi Valsts izglītības informācijas sistēmā.
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projekts precizē tiesisko regulējumu attiecībā uz izglītojamo starptautiskajās skolās un studējošo, kas piesakās stipendijai "Studētgods", invaliditātes datu apstrādi. Informācija nepieciešama, lai studējošajiem piešķirtu stipendijas saskaņā ar normatīvo regulējumu par stipendijām un nodrošinātu atbalstu starptautisko skolu izglītojamajiem ar invaliditāti (sīkāk skatīt anotācijas 1.3. sadaļu).
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
