Anotācija (ex-ante)

21-TA-1157: Noteikumu projekts (Groza manuāli)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2010. gada 16. marta noteikumos Nr. 264 "Īpaši aizsargājamo dabas teritoriju vispārējie aizsardzības un izmantošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likuma “Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām” 14. panta otrā daļa un 16. pants.
Izstrādes pamatojums
Deklarācija par Ministru kabineta iecerēto darbību
Apraksts
Deklarācijas par Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību 85. punkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta "Grozījums Ministru kabineta 2010. gada 16. marta noteikumos Nr. 264 "Īpaši aizsargājamo dabas teritoriju vispārējie aizsardzības un izmantošanas noteikumi"" (turpmāk – Projekts) izstrādes mērķis ir noteikt izņēmuma gadījumu, kad saskaņā ar Dabas aizsardzības pārvaldes rakstisku atļauju pieļaujama aizsargājamā koka nociršana (novākšana) nacionālo interešu objekta teritorijā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" ir noteikts nacionālo interešu objekta statuss Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica un ar tās būvniecību saistītajām būvēm (turpmāk – RB projekts). RB projekts pēc savas būtības ir apjomīgs – projektētā dzelzceļa trase šķērso Latvijas Republikas teritoriju 265 km garumā. Līdz ar ko neizbēgami tiek skarti nacionālie dabas resursi, tajā skaitā aizsargājamie koki, kuru skaits Latvijas Republikā ir ievērojams (2021. gada 22. oktobrī Dabas datu pārvaldes sistēmā "Ozols" reģistrēti 12 247 aizsargājamie koki) un tas arvien pieaug.
Tā kā aizsargājamiem kokiem ir noteikts īpašs aizsardzības statuss, to izmantošanu regulē ārējie normatīvie akti. Un proti, likuma "Par īpaši aizsargājamajām dabas teritorijām" (turpmāk – ĪADT likums) 2. pants noteic, ka šī likuma objekti ir īpaši aizsargājamas dabas teritorijas, kas iedalās vairākās kategorijās, tostarp dabas pieminekļu kategorijā (kurā ietilpst arī aizsargājamie koki). Saskaņā ar ĪADT likuma 40. pantu aizsargājamās teritorijas statusu var likvidēt tikai tad, ja zudusi aizsargājamās teritorijas vērtība. Par aizsargājamās teritorijas statusa likvidēšanas pamatotību Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai ir jāsniedz atzinums pēc tam, kad saņemts ekspertu slēdziens. Bet lēmumu par aizsargājamās teritorijas statusa likvidēšanu, pamatojoties uz šo atzinumu, pieņem valsts institūcija, kura pieņēmusi lēmumu par attiecīgās aizsargājamās teritorijas izveidošanu.
Aizsargājamo koku aizsardzības prasības ir piemērojamas ne tikai pašam kokam, bet arī teritorijai ap koku (atbilstoši ĪADT likuma 6. panta otrajai daļai aizsargāta tiek arī teritorija zem koku vainagiem, kā arī 10 metru rādiusā ap tiem, skaitot no koka vainaga projekcijas). Ministru kabineta 2010. gada 16. marta noteikumu Nr. 264 "Īpaši aizsargājamo dabas teritoriju vispārējie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 264), kas izdoti uz ĪADT likuma pamata, 44. punktā uzskaitītas aizsargājamā koka teritorijā aizliegtās darbības, tajā skaitā noteikts aizliegums veikt darbības, kas var negatīvi ietekmēt aizsargājamā koka augšanu un dabisko attīstību. Savukārt minēto noteikumu 46. punkts noteic gadījumus, kādos var nocirst (novākt) aizsargājamos kokus. Faktiski aizsargājamu koku atļauts nocirst (novākt) tikai gadījumā, ja tas kļuvis bīstams un nav citu iespēju novērst bīstamu situāciju, turklāt katrā no šiem gadījumiem nepieciešams saņemt Dabas aizsardzības pārvaldes (turpmāk – DAP) rakstisku atļauju. Citus izņēmuma gadījumus, tajā skaitā, lai nodrošinātu sabiedrībai svarīgu interešu, t.i. nacionālo interešu objekta, realizāciju, spēkā esošais īpaši aizsargājamo dabas teritoriju (kam nav individuālo aizsardzības un izmantošanas noteikumu) normatīvais regulējums šobrīd neparedz, tādēļ Rail Baltica projekta sekmīgas īstenošanas nolūkā nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumos Nr. 264, lai noteiktu izņēmumu aizsargājamo koku ciršanas aizliegumam.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ierobežotas pieļaujamās darbības aizsargājamā koka teritorijā.

MK noteikumu Nr. 264 44.1. apakšpunkta otrais teikums noteic – ja aizsargājamais koks atrodas pilsētā vai apdzīvotā vietā, ir pieļaujama infrastruktūras vai inženierkomunikāciju izbūve vai atjaunošana, kā arī ēku rekonstrukcija. Norma nekonkretizē, kāda infrastruktūras vai inženierkomunikāciju izbūve ir pieļaujama. MK noteikumu Nr. 264 44.1. apakšpunkts pieļauj infrastruktūras izbūvi vai atjaunošanu aizsargājamā koka teritorijā tikai gadījumā, ja aizsargājamais koks atrodas pilsētā vai apdzīvotā vietā, tomēr var būt gadījumi, kad to nepieciešams izbūvēt arī ārpus apdzīvotām vietām. Kā jau tas iepriekš norādīts, Rail Baltica projektētā dzelzceļa trase šķērso visu Latvijas Republikas teritoriju, līdz ar ko aizsargājamie koki var atrasties arī ārpus apdzīvotajām vietām, bet šobrīd spēkā esošais regulējums ierobežo dzelzceļa infrastruktūras attīstību aizsargājamā koka, kas atrodas ārpus pilsētas vai apdzīvotas vietas, teritorijā.
Risinājuma apraksts
Lai rastu risinājumu problēmai, bet vienlaikus nepamatoti nepaplašinātu esošā MK noteikumu Nr. 264 44.1. apakšpunkta tvērumu, noteikumu noslēgumu jautājumos jāparedz iespēja minēto normu neattiecināt uz RB projektu kā nacionālo interešu objektu, vienlaikus paredzot nepieciešamību saņemt pozitīvu rakstisku kokkopja (arborista) atzinumu, kura nepieciešamību noteiktu DAP, un rakstisku DAP atļauju. Tā kā rosinātā norma pēc būtības satur tikai pagaidu noregulējumu, nosakāms termiņš, līdz kuram tā būtu spēkā, t.i. līdz 2030. gada 31. decembrim. Vienlaikus kvalificēts koku jomas eksperts (arborists), kam ir padziļinātas zināšanas par koku kopšanu un tiem piemērotiem augšanas apstākļiem, gadījumos, kad DAP par to uzskatītu nepieciešamu, sniegtu atzinumu par paredzēto darbību aizsargājamā koka teritorijā, kā rezultātā tiktu mazināta negatīvā ietekme uz koka augtspēju kopumā (tātad arborista atzinums nav obligāts priekšnoteikums tam, lai DAP varētu izsniegt nepieciešamo atļauju). Nosakot šādu risinājumu, tiktu rasts līdzsvars starp būvniecības ieceri un labvēlīgas dabas vides saglabāšanu, kā arī netiktu nesamērīgi paplašināts pieļaujamo darbību loks, tādējādi negatīvi ietekmējot aizsargājamo koku teritorijas.
Problēmas apraksts
Jāatrod līdzsvars starp aizsargājamo koku nociršanu un nacionālo interešu objekta īstenošanas nodrošināšanu.

Šobrīd nepastāv cits tiesiskais pamats, kā tikai MK noteikumu Nr. 264 46. punkts, kas ļautu DAP saskaņot aizsargājamo koku ciršanu, t.i. tikai gadījumā, ja koks kļuvis bīstams un nav citu iespēju novērst bīstamu situāciju. Tomēr var veidoties situācijas, kad aizsargājamā koka nociršanas aizliegums rada būtisku citu sabiedrībai nozīmīgu interešu aizskārumu, tostarp gadījumos, kad tiek īstenota paredzēta darbība nacionālā interešu objekta izveidei, kas nepieciešams sabiedrības interešu nodrošināšanai. Atsevišķos gadījumos alternatīvs paredzētās darbības (būves) izvietojuma variants, kas ļautu saglabāt aizsargājamo koku, var radīt lielāku kaitējumu citam īpaši aizsargājamam biotopam vai īpaši aizsargājamai sugu dzīvotnei. Piemēram, ja, īstenojot dzelzceļa infrastruktūras Rail Baltica izbūves projektu, tiek veiktas izmaiņas paredzētajā dzelzceļa trases novietojumā tādējādi, lai tas neskartu kādu no identificētajiem aizsargājamajiem kokiem, atsevišķos gadījumos tiktu skarta lielāka īpaši aizsargājama biotopa platība vai radīta būtiski lielāka summārā ietekme (biotopa sadalīšana vai mitruma režīma izmaiņas u.c.), nekā nocērtot aizsargājamo koku. Turklāt izmaiņas trases novietojumā, kas nav pamatotas ar projekta īstenošanas tehniskajām vajadzībām, var neatbilst RB projekta projektēšanas vadlīnijām, radot trases ekspluatācijas drošības riskus.
Gandrīz visos RB projekta dzelzceļa trases, t.i. nacionālo interešu objekta, projektēšanas posmos ir nepieciešams nocirst vairākus aizsargājamos kokus, lai varētu izbūvēt dzelzceļa infrastruktūru atbilstoši RB projektam izvirzītajām tehniskajām prasībām. Paredzams, ka nocirsto aizsargājamo koku skaits varētu būt 62 aizsargājamie koki jeb 0,5% no kopējā aizsargājamo koku skaita Latvijas Republikas teritorijā, tomēr skaits var nedaudz mainīties nākotnē, jo apstāklis, ka aizsargājamais koks ir identificēts, nenozīmē, ka tas tiks arī nocirsts nākotnē. Šajā sakarā būtiski ņemt vērā RB projekta specifiku, proti, trases projektēšana ir sadalīta vairākos posmos un šobrīd visos posmos notiek aktīvi projektēšanas darbi, tomēr ne visos ir sasniegts vienāds būvprojekta detalizācijas līmenis. Projektēšanas darbu ietvaros ir ne tikai jāsaņem un jāizpilda trešo personu tehniskajos noteikumos ietvertās prasības, jāņem vērā Eiropas reglamentētās prasības dzelzceļa savstarpējās savietojamības jomā, bet arī jāparedz dažādu dzelzceļa infrastruktūras elementu izvietošana, piemēram, dzelzceļa signalizācijas, dzelzceļa elektroapgādes gaisvadu un kabeļu līniju, kontakttīklu izvietošana, transformatoru un vilces apakšstaciju novietojums, kā arī piekļuves ceļi, aizsargbarjeras, trokšņu barjeras, speciālā infrastruktūra. Tāpat arī jāņem vērā, ka dzelzceļa infrastruktūrai nosakāma dzelzceļa ekspluatācijas un drošības aizsargjoslas saskaņā ar Aizsargjoslu likumu un citiem speciālajiem normatīvajiem aktiem. Ievērojot, ka projektēšanas darbus būtībā paredzēts noslēgt tikai 2023. gadā, konkrētu nocērtamo aizsargājamo koku skaitu šobrīd nav iespējams noteikt.
Lielākajā vairumā gadījumu, īstenojot RB projekta dzelzceļa trases būvniecību, neizpildās neviens no MK noteikumu Nr. 264 priekšnoteikumiem, kas ļautu DAP saskaņot šo koku nociršanu plānotajā dzelzceļa trases koridorā. Arī Vides pārraudzības valsts birojs jau 2016. gada 3. maija atzinumā Nr. 5 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecības ietekmes uz vidi novērtējuma ziņojumu" konstatējis īpaša regulējuma trūkumu valstiski nozīmīgu projektu gadījumā, kas vērsti uz sabiedrībai nozīmīgu interešu realizāciju, un varētu būt uzlūkojama daļēji kā tiesību sistēmas nepilnība, jo, piemēram, pat Eiropas nozīmes aizsargājamo teritoriju (Natura 2000) aizskāruma gadījumā ir paredzēta kārtība un nosacījumi negatīvas ietekmes iespējamai pieļaujamībai (sk. atzinuma 6.5.9.8. punktu, 89. lpp.).
Vienlaikus, lai nekavētu būvprojekta saskaņošanu tajos projektēšanas posmos, kur tas tuvākajā laikā būs iespējams, jau šobrīd ir jāveic grozījumi, lai nacionālo interešu objekta īstenošanas nodrošināšanai paredzētu izņēmumu no vispārīgā regulējuma.
Ministru kabinets jau iepriekš ir lēmis par nepieciešamību samērot aizsargājamo koku nociršanu ar sabiedrības interešu nodrošināšanu, paredzot izņēmuma gadījumus no vispārīgā regulējuma (sk. Ministru kabineta 2019. gada 17. decembra noteikumu Nr. 671 "Dabas lieguma "Zebrus un Svētes ezers" individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" 31. punktu, 2021. gada 8. aprīļa noteikumu Nr. 221 "Aizsargājamo ainavu apvidus "Augšzeme" individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" 55. punktu), kas liecina par iespēju noteikt speciālu regulējumu arī RB projekta kā nacionālo interešu objekta izveidei, ietverot izņēmuma regulējumu MK noteikumu Nr. 264 9. nodaļā "Noslēguma jautājumi".
Risinājuma apraksts
Jāparedz iespēja, ka RB projekta kā nacionālo interešu objekta izveides gadījumā ir iespējami izņēmumi no vispārējās aizsargājamo koku nociršanas kārtības, kas noteikta MK noteikumos Nr. 264. Ar Projektu tiek rosināta iespēja DAP saskaņot aizsargājamo koku nociršanu, lai nodrošinātu Rail Baltica projekta kā nacionālā interešu objekta realizēšanu.

Līdz ar ko Projekts paredz papildināt MK noteikumus Nr. 264 9. nodaļu “Noslēguma jautājumi” ar 56. punktu šādā redakcijā: "Līdz 2030. gada 31. decembrim nacionālo interešu objekta Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras Rail Baltica un ar tās būvniecību saistīto būvju teritorijā var veikt aizsargājamo koku nociršanu (novākšanu), neievērojot šo noteikumu 44.1. apakšpunktā un 46. punktā noteiktos ierobežojumus, ja ir saņemts pozitīvs rakstisks kokkopja (arborista) atzinums, kura nepieciešamību nosaka Dabas aizsardzības pārvalde, un saņemta Dabas aizsardzības pārvaldes rakstiska atļauja.".

Šādā gadījumā RB projekta ieviesējiem joprojām saglabājas pienākums saņemt DAP rakstisku atļauju, tādējādi netiks zaudēta kontrole pār nepamatotu aizsargājamo koku nociršanu. Turklāt vēršama uzmanība, ka aizsargājamo koku nociršana arī turpmāk būs galējais līdzeklis, ja nav citu alternatīvo variantu, saņemot izsvērtu katra gadījuma izvērtējumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Ir vērtēti aizsargājamo koku nociršanas alternatīvie risinājumi:
1) alternatīvs būves vai darbības izvietojuma variants, tādējādi izvairoties no aizsargājamo koku skāruma. Tomēr šādas izmaiņas var radīt vēl lielāku kaitējumu citam īpaši aizsargājamam biotopam, īpaši aizsargājamai sugu dzīvotnei, vietējiem/nacionālas nozīmes kultūras pieminekļiem vai tiktu skartas apbūves teritorijas. RB projekta gadījumā izmaiņas trases novietojumā var radīt arī risku, ka tas neatbilst ātrgaitas vilciena dzelzceļa satiksmes drošības prasībām un Rail Baltica projektēšanas vadlīnijām, radot drošības riskus infrastruktūras ekspluatācijā;
2) aizsargājamo koku pārstādīšana, kas ir komplicēts process ar augstām izmaksām, jo nepieciešams: veikt priekšizpēti, izstrādāt plānu, piesaistīt kokkopjus (arboristus), nodrošināt optimālus apstākļus jaunajā vietā, veikt pārstādīto koku monitoringu un to dzīvotspējas uzraudzību. Pat veicot visas minētās darbības, kas prasa lielus finansiālos ieguldījumus, joprojām saglabājas minimāla iespējamība, ka pārstādītie aizsargājamie koki saglabās dzīvotspēju.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Zemju īpašnieki, kuru nekustamajos īpašumos atrodas aizsargājamais koks, kā arī sabiedrība kopumā.
Ietekmes apraksts
Ietekmēs zemes īpašniekus (fiziskās personas), kuru nekustamajā īpašumā vai tā daļā atrodas aizsargājamais koks, jo ļoti izsvērtos gadījumos paredzētas darbības ietvaros varēs veikt aizsargājamā koka nociršanu, tādejādi novēršot citu personu īpašumu vai tās pašas fiziskās personas īpašuma citas daļas (ja  aizsargājamā koka dēļ būtu mainīts, piemēram, trases novietojums) vai interešu aizskārumu.
Netiešā veidā tiks ietekmēta sabiedrība kopumā, jo Projekts paredz noteikt izņēmuma gadījumus, kad pieļaujama aizsargājama koka nociršana RB projekta kā nacionālo interešu objekta realizācijai. Ar aizsargājamā koka nociršanu zudīs tā ainaviskā un sabiedriskā vērtība, tomēr jāņem vērā, ka šāda darbība tiks veikta tikai izņēmuma gadījumā kā galējais līdzeklis.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Ietekmēs zemes īpašniekus (juridiskās personas), kuru nekustamajā īpašumā vai tā daļā atrodas aizsargājamais koks.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participations/5cf65a57-52f2-4187-a4fc-660c72190db4i

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalības norises laikā no 2021. gada 15. novembra līdz 2021. gada 29. novembrim netika saņemti iebildumi vai priekšlikumi.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • Dabas aizsardzības pārvalde

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Paplašināts to gadījumu skaits, kad ar rakstisku Dabas aizsardzības pārvaldes atļauju būs pieļaujama aizsargājamo koku nociršana RB projekta kā nacionālo interešu objekta teritorijā, tomēr to apjoms nebūs tāds, kas atstātu būtisku ietekmi uz vidi.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi