Anotācija (ex-ante)

23-TA-2852: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finansējuma piešķiršanu Rīgas Stradiņa universitātei studējošo militārās medicīnas apmācības attīstībai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ārsta profesijas standartā  (Apstiprināts Profesionālās izglītības un nodarbinātības trīspusējās sadarbības apakšpadomes 2019. gada 16. oktobra sēdē)  profesionālo zināšanu sadaļā ir iekļauta prasība, ka ārstiem nepieciešams apgūt zināšanas par militārās medicīnas principiem, kā arī 2015. gada 7.aprīļa sadarbības līgums Nr.C-057/AM/2015 “Sadarbības līgums par Aizsardzības ministrijas un Rīgas Stradiņa universitātes sadarbību izglītībā, zinātnē un tehnoloģijās” un  2023. gada 18.augusta Vienošanās protokols  Nr. 208/AM/2023 “Vienošanās protokols pie sadarbības līguma  paredz Rīgas Stradiņa universitātes (turpmāk – RSU) un Aizsardzības ministrijas sadarbību militārās medicīnas attīstībā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts" Par finansējuma piešķiršanu Rīgas Stradiņa universitātei  studējošo militārās medicīnas apmācības attīstībai" izstrādāts, lai  atbalstītu RSU uzsāktā militārās medicīnas pamatkursa apmācības  kvalitātes nodrošināšanu topošajiem ārstiem un tā turpmāko attīstību, kā arī nākamajos gados uzsāktu kursu “Militārās medicīnas pamati” (turprmāk - MilMed I)  māsām, fizioterapeitiem un ārsta palīgiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
RSU Medicīnas fakultātes studiju virziena “Veselības aprūpe” programmā “Medicīna” ir iekļāvusi MilMed I un 2023. gada oktobrī uzsākusi obligātā militārās medicīnas pamatkursa MilMed I īstenošanu 4. kursa studējošajiem – topošajiem ārstiem.
Uzsāktā MilMed I kursa mērķis ir  civilajiem Medicīnas fakultātes studentiem – topošajiem ārstiem sniegt teorētiskās un praktiskās pamatzināšanas militārajā medicīnā, militārās medicīnas aprūpes standartos, modulārās pieejas medicīniskajā nodrošināšanā, evakuācijas principos, akcentēt militārās medicīnas lomu dabas un cilvēku izraisītu krīžu apstākļos u.c.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā to, ka turpmākajos gados plānots  uzsākt MilMed I kursa apmācība māsām, ārsta palīgiem u.c. topošajām ārstniecības personām, nepieciešams uzlabot un pilnveidot materiāltehnisko apmācību bāzi – apmācību vajadzībām iegādāties asiņošanas apturēšanas līdzekļus un ierīces, imobilizācijas ierīces, klīnisko prasmju simulatorus un manekenus u.c. Šie iegādātie materiāltehniskie līdzekļi tiks izmantoti militārās medicīnas prasmju apmācībai studējošajiem un militārās medicīnas apmācības tālākajai attīstībai.
Nacionālās drošības likuma 23.5 pants definē visaptverošās valsts aizsardzības principus un mērķus, t.i., lai kara, militāra iebrukuma vai okupācijas gadījumā īstenotu visaptverošu valsts aizsardzību līdz brīdim, kamēr tiek pilnībā atjaunotas likumīgās valsts varu un pārvaldi realizējošās institūcijas, Nacionālie bruņotie spēki, valsts pārvaldes un pašvaldību institūcijas, kā arī fiziskās un juridiskās personas veic pasākumus valsts militārai un civilai aizsardzībai.  Lai sekmīgi nodrošinātu pretošanos, ir nepieciešams sabiedrības atbalsts un visaptverošās valsts aizsardzības ietvaros veicamie sagatavošanās priekšdarbi jāplāno jau miera laikā. Lai nodrošinātu Nacionālo bruņoto spēku funkcijas un sabiedrības pamatvajadzības kara laikā, jāveido ciešāka pastāvīgā sadarbība ar civilajām institūcijām un savlaicīga gatavība rīkoties krīzes un kara situācijās dažādos sabiedrības līmeņos, ieskaitot individuālo pilsonisko gatavību.
2023. gada 5. oktobrī Saeima apstiprināja Valsts aizsardzības koncepciju, kas nosaka valsts militārās aizsardzības stratēģiskos pamatprincipus, prioritātes un pasākumus miera, valsts apdraudējuma un kara laikā. Valsts aizsardzības koncepcija ietver divus galvenos valsts aizsardzības stratēģiskos darbības virzienus – atturēšanas un aizsardzības spēju stiprināšana, kā arī noturības, rīcībspējas stiprināšana. Katrai nozarei un valsts pārvaldes iestādei ir sava loma un pienākumi kara laikā. Valsts aizsardzības koncepcijas 62. punktā noteikts, lai veicinātu izpratni par valsts pārvaldes institūciju lomu un rīcību valsts apdraudējuma gadījumā, nepieciešams turpināt visaptverošu mācību organizēšanu, iesaistot visas valsts  institūcijas, pašvaldības, komersantus un nevalstiskās organizācijas.
Ministru kabineta 2003. gada 29. aprīļa noteikumu Nr. 236 “Aizsardzības ministrijas nolikums” 4.4.apakšpunkts nosaka tiesības organizēt un koordinēt valsts politikas īstenošanu militārās izglītības un zinātnes jomā, bet 7.2. apakšpunkts nosaka tiesības iesaistīt nozares politikas jautājumu risināšanā  ministriju,  valsts pārvaldes iestāžu, pašvaldību un citu institūciju pārstāvjus. Pildot nolikumā noteiktos uzdevumus, apzinoties nepieciešamību pēc apmācīta un sagatavota medicīnas personāla bruņota konflikta laikā, Aizsardzības ministrija atbalsta militārās medicīnas attīstību Latvijā sadarbībā ar Rīgas Stradiņa universitāti, kas sagatavo topošos ārstus un citas ārstniecības personas.
Risinājuma apraksts
Izstrādāt rīkojuma projektu "Par finansējuma piešķiršanu Rīgas Stradiņa universitātē studējošo militārās medicīnas apmācības attīstībai", kur paredzēts piešķirt  RSU no Aizsardzības ministrijas budžeta apakšprogrammas 22.12.00 "Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana" 2023. gadā finansējumu 295 665.00 euro apmērā studējošo militārās medicīnas apmācībai nepieciešamo materiāltehnisko līdzekļu iegādei.
AR RSU tiks noslēgta  vienošanās, lai nodrošinātu finanšu līdzekļu izmantošanu noteiktā mērķa sasniegšanai, un paredzētu piešķirto finanšu līdzekļu izlietojuma uzraudzības kārtību, kā arī noteiktu, ka par grāmatvedības datu pareizību un finanšu līdzekļu izlietojumu atbilstoši noteiktajam mērķim ir atbildīga RSU. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Ministru kabineta rīkojuma projekta izpilde tiks nodrošināta no 2023. gada Aizsardzības ministrijas budžeta apakšprogrammā 22.12.00 "Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana" paredzētajiem līdzekļiem, nepieciešamības gadījumā veicot finansējuma pārkārtošanu ekonomiskās klasifikācijas kodu griezumā.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Aizsardzības ministrija
  • Rīgas Stradiņa universitāte

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi