24-TA-2175: Instrukcijas projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 11. decembra instrukcijā Nr. 8 "Instrukcija par valsts budžeta tāmēm"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Saskaņā ar izmaiņām Valsts kases sniegtajos pakalpojumos, identificēti nepieciešamie grozījumi Ministru kabineta 2018.gada 11.decembra instrukcijā Nr.8 “Instrukcija par valsts budžeta tāmēm” (turpmāk – instrukcija):
1) ņemot vērā Valsts kases īstenotā Eiropas Savienības Atveseļošanās un Noturības mehānisma projekta Nr.2.1.2.1.i.0/1/23/I/VARAM/009 “Valsts pārvaldes vienota valsts finanšu resursu plānošana un pārvaldības grāmatvedības pakalpojumu nodrošinājums, vienotās resursu vadības ieviešana” risinājumu “Budžeta plānošanas un finanšu vadības risinājuma izstrāde” (turpmāk - BPFVR), nepieciešams precizēt Valsts kases e-pakalpojumu, kurā tiek veikta tāmju sagatavošana un apstiprināšana;
2) jāveic grozījumi atbilstoši izmaiņām Ministru kabineta 2021.gada 25.februāra noteikumos Nr.128 “Kārtība, kādā nodrošina informācijas apriti, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumus” (24-TA-1864);
3) nepieciešams svītrot pielikumus (veidlapas), jo tās tiek veidotas e-pakalpojumu portālā, kā arī aktuālā informācija par izmaiņām un papildinājumiem tāmju veidlapās vairs netiek iekļauta normatīvo aktu regulējumā, bet pieejama e-pakalpojumā.
1) ņemot vērā Valsts kases īstenotā Eiropas Savienības Atveseļošanās un Noturības mehānisma projekta Nr.2.1.2.1.i.0/1/23/I/VARAM/009 “Valsts pārvaldes vienota valsts finanšu resursu plānošana un pārvaldības grāmatvedības pakalpojumu nodrošinājums, vienotās resursu vadības ieviešana” risinājumu “Budžeta plānošanas un finanšu vadības risinājuma izstrāde” (turpmāk - BPFVR), nepieciešams precizēt Valsts kases e-pakalpojumu, kurā tiek veikta tāmju sagatavošana un apstiprināšana;
2) jāveic grozījumi atbilstoši izmaiņām Ministru kabineta 2021.gada 25.februāra noteikumos Nr.128 “Kārtība, kādā nodrošina informācijas apriti, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumus” (24-TA-1864);
3) nepieciešams svītrot pielikumus (veidlapas), jo tās tiek veidotas e-pakalpojumu portālā, kā arī aktuālā informācija par izmaiņām un papildinājumiem tāmju veidlapās vairs netiek iekļauta normatīvo aktu regulējumā, bet pieejama e-pakalpojumā.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Instrukcijas projekta mērķis ir pilnveidot kārtību, kādā valsts budžeta izpildītājs (valsts budžeta iestāde) sagatavo, precizē un apstiprina valsts budžeta programmu, apakšprogrammu un pasākumu tāmi izmantojot Valsts kases e-pakalpojumu.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2025.
Pamatojums
Izmaiņas piemērojamas ar 2025.gada 1.janvāri, jo tāmes sagatavo saimnieciskajam gadam, kas saskaņā ar Likumu par budžetu un finanšu vadību sākas 1. janvārī un beidzas 31. decembrī.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
No 2019.gada, kad tika ieviests centralizēts tāmju sagatavošanas, saskaņošanas, publicēšanas un uzglabāšanas process, valsts budžeta iestādes pamatbudžeta un speciālā budžeta tāmju izveidei un apstiprināšanai izmanto vienotu informācijas sistēmu Valsts kases nodrošinātajā e-pakalpojumā eTāmes (turpmāk – eTāmes). Valsts budžeta iestāžu tāmes par saņemtajiem ziedojumiem un dāvinājumiem tiek sagatavotas iestādei pieejamajā programmatūrā.
Valsts kase, īstenojot Eiropas Savienības Atveseļošanās un Noturības mehānisma finansēto projektu Nr.2.1.2.1.i.0/1/23/I/VARAM/009 “Valsts pārvaldes vienota valsts finanšu resursu plānošana un pārvaldības grāmatvedības pakalpojumu nodrošinājums, vienotās resursu vadības ieviešana”, vienotā pakalpojuma centra ietvaros pakāpeniski pārņem resoru finanšu grāmatvedības uzskaites un personāla lietvedības sistēmas funkcijas. Minētā projekta ietvaros tiek veikta BPFVR izstrāde, kurā ir paredzēta iestādes līmeņa plānošanas funkcionalitāte (turpmāk – jaunā funkcionalitāte), kas cita starpā nodrošinās valsts budžeta tāmju, tajā skaitā arī par saņemtajiem ziedojumiem un dāvinājumiem, izveidi un apstiprināšanu, ko paredzēts realizēt līdz 2024.gada beigām, lai ar 2025.gadu tāmes varētu sagatavot un apstiprināt jaunajā risinājumā.
Valsts kase, īstenojot Eiropas Savienības Atveseļošanās un Noturības mehānisma finansēto projektu Nr.2.1.2.1.i.0/1/23/I/VARAM/009 “Valsts pārvaldes vienota valsts finanšu resursu plānošana un pārvaldības grāmatvedības pakalpojumu nodrošinājums, vienotās resursu vadības ieviešana”, vienotā pakalpojuma centra ietvaros pakāpeniski pārņem resoru finanšu grāmatvedības uzskaites un personāla lietvedības sistēmas funkcijas. Minētā projekta ietvaros tiek veikta BPFVR izstrāde, kurā ir paredzēta iestādes līmeņa plānošanas funkcionalitāte (turpmāk – jaunā funkcionalitāte), kas cita starpā nodrošinās valsts budžeta tāmju, tajā skaitā arī par saņemtajiem ziedojumiem un dāvinājumiem, izveidi un apstiprināšanu, ko paredzēts realizēt līdz 2024.gada beigām, lai ar 2025.gadu tāmes varētu sagatavot un apstiprināt jaunajā risinājumā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Tās valsts budžeta iestādes, kurām Valsts kase ar 2025.gadu nodrošinās grāmatvedības uzskaites pakalpojumu vienotā pakalpojumu centra ietvaros, izmantos jauno funkcionalitāti gan iestādes līmeņa plānošanai, gan tāmju sagatavošanai un apstiprināšanai, savukārt pārējās valsts budžeta iestādes (līdz pārejai uz vienoto pakalpojumu centru) turpinās izmantot eTāmes. Lai izvairītos no tāmju paralēlas veidošanas divās sistēmā (un datu konsolidācijas vienā datu bāzē centralizētai publicēšanai) un divu sistēmu uzturēšanas, kas ir nesaimnieciski gan no tehniskā, gan no finansiālā aspekta, kā arī ņemot vērā to, ka vienotajam pakalpojumu centram pakāpeniski pievienosies visas valsts budžeta iestādes, būtu jāparedz, ka visas valsts budžeta iestādes sākot ar 2025.gadu valsts budžeta programmu, apakšprogrammu un pasākumu tāmes sagatavo un apstiprina jaunajā funkcionalitātē.
Risinājuma apraksts
Instrukcijas projektā paredzēts, ka valsts budžeta iestādes veic valsts budžeta programmu, apakšprogrammu un pasākumu tāmju izveidi, aktualizēšanu un apstiprināšanu jaunajā funkcionalitātē. Lai valsts budžeta iestādēs varētu pielāgoties jaunās funkcionalitātes izmantošanai, instrukcijas projekts paredz noteikt garāku tāmju sagatavošanas periodu 2025.gada sākumā, nosakot, ka pirmreizējo tāmju sagatavošanu 2025.gadā valsts budžeta iestādes veic ar finanšu ministra rīkojumu noteiktajā termiņā. Termiņa noteikšanā saglabāta elastība, lai varētu pielāgoties reālajai situācijai, ņemot vērā to, ka BPFVR iestādes līmeņa plānošanas funkcionalitāte instrukcijas projekta saskaņošanas laikā vēl ir izstrādes stadijā, kā arī lietotājiem ir nepieciešams laiks adaptēties pie jaunā risinājuma.
Vienlaicīgi ar jauno funkcionalitāti, Valsts kase e-pakalpojumu portālā nodrošinās arī esošā e-pakalpojuma eTāmes pieejamību 2024.gada tāmju precizēšanai.
Pašreizējiem e-pakalpojuma “eTāmes” lietotājiem jaunajā funkcionalitātē tiks nodrošinātas pieejas tiesības tādā pašā termiņā un apjomā, kādas ir noteiktas aktuālajos eTāmju lietotāja tiesību pieteikumos.
Valsts kase turpinās nodrošināt aktuālo valsts budžeta programmu un apakšprogrammu tāmju publicēšanu Valsts kases tīmekļvietnē saskaņā ar Ministru kabineta instrukcijas 15.punktu.
Vienlaicīgi ar jauno funkcionalitāti, Valsts kase e-pakalpojumu portālā nodrošinās arī esošā e-pakalpojuma eTāmes pieejamību 2024.gada tāmju precizēšanai.
Pašreizējiem e-pakalpojuma “eTāmes” lietotājiem jaunajā funkcionalitātē tiks nodrošinātas pieejas tiesības tādā pašā termiņā un apjomā, kādas ir noteiktas aktuālajos eTāmju lietotāja tiesību pieteikumos.
Valsts kase turpinās nodrošināt aktuālo valsts budžeta programmu un apakšprogrammu tāmju publicēšanu Valsts kases tīmekļvietnē saskaņā ar Ministru kabineta instrukcijas 15.punktu.
Problēmas apraksts
Saskaņā ar instrukcijas 10.punktu, valsts budžeta iestāžu tāmes par saņemtajiem ziedojumiem un dāvinājumiem netiek sagatavotas eTāmēs, bet gan iestādei pieejamajā programmatūrā un netiek centralizēti publicētas.
Risinājuma apraksts
Instrukcijas projektā tiek noteikts, ka valsts budžeta iestāžu tāmes par kontā Valsts kasē saņemtajiem ziedojumiem un dāvinājumiem tiek sagatavotas un apstiprinātas e-pakalpojumā, ko nodrošinās jaunā funkcionalitāte, kā arī tiks nodrošināta to centralizēta publicēšana.
Ņemot vērā, ka saskaņā ar Likumā par budžetu un finanšu vadību 27.panta 1.1 daļā noteikto izņēmumu, Latvijas Republikas diplomātiskajām un konsulārajām pārstāvniecībām konti ziedojumiem un dāvinājumiem var tikt atvērti kredītiestādēs pārstāvniecības valstī (nevis Valsts kasē), tās ziedojumu un dāvinājumu tāmes par minētajiem līdzekļiem turpinās sagatavot iestādei pieejamajā programmatūrā.
Ņemot vērā, ka saskaņā ar Likumā par budžetu un finanšu vadību 27.panta 1.1 daļā noteikto izņēmumu, Latvijas Republikas diplomātiskajām un konsulārajām pārstāvniecībām konti ziedojumiem un dāvinājumiem var tikt atvērti kredītiestādēs pārstāvniecības valstī (nevis Valsts kasē), tās ziedojumu un dāvinājumu tāmes par minētajiem līdzekļiem turpinās sagatavot iestādei pieejamajā programmatūrā.
Problēmas apraksts
Saskaņā ar grozījumiem Ministru kabineta 2021.gada 25.februāra noteikumos Nr.128 “Kārtība, kādā nodrošina informācijas apriti, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumus” (24-TA-1864), Valsts kase ievieto un publicē informāciju par pakalpojumiem Valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas informācijas sistēmas pakalpojumu reģistrā, kā arī savā tīmekļvietnē publicē informāciju par pakalpojumiem, kas tiek nodrošināti e-pakalpojumu portālā https://epakalpojumi.kase.gov.lv (turpmāk – portāls). Līdz ar to minētie noteikumi vairs nesaturēs konkrētu e-pakalpojumu nosaukumus, tādēļ instrukcijas projektā ir jāsvītro atsauce uz e-pakalpojuma nosaukumu (eTāmes).
Risinājuma apraksts
Vispārināta atsauce uz Valsts kases e-pakalpojumiem, svītrojot neaktuālo e-pakalpojuma nosaukumu.
Problēmas apraksts
Instrukcijas 3.punktā minēta atsauce uz normatīvo aktu par kārtību, kādā Valsts kase nodrošina elektronisko informācijas apmaiņu. Ar 2021.gada 2.martu stājās spēkā Ministru kabineta 2021.gada 25.februāra noteikumi Nr.128 “Kārtība, kādā nodrošina informācijas apriti, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumus”, ar kuriem tika precizēts to nosaukums, līdz ar to arī instrukcijā jāprecizē atsauce uz minētajiem noteikumiem.
Risinājuma apraksts
Instrukcijas projektā precizēta atsauce uz noteikumiem no “atbilstoši kārtībai, kādā Valsts kase nodrošina elektronisko informācijas apmaiņu” uz “atbilstoši kārtībai, kādā nodrošina informācijas apriti, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumus”.
Problēmas apraksts
Tāmes veidlapas nav nepieciešams noteikt instrukcijas pielikumos, jo saskaņā ar instrukcijas 3. un 10.punktu tāmes tiks veidotas un uzturētas e-pakalpojumu portālā, aktuālā informācija par izmaiņām un papildinājumiem tāmju veidlapās (jaunas rindas, ailes un tamlīdzīgi) arī tiks nodrošināta e-pakalpojumā, kā arī pamata nosacījumi ir noteikti instrukcijā – tāmes struktūra atbilst apstiprinātā finansēšanas plāna struktūrai un aktuālajām budžetu ieņēmumu, izdevumu un finansēšanas klasifikācijām.
Risinājuma apraksts
Tāmes, kas tiks nodrošinātas e-pakalpojumā, tāpat kā līdz šim tiks veidotas atbilstoši aktuālajām budžetu ieņēmumu, izdevumu un finansēšanas klasifikācijām detalizācijā norādot datus zemākajā klasifikācijas kodu līmenī. Instrukcijas projekts paredz svītrot pielikumus (veidlapas).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalības un komunikācijas aktivitātes netika organizētas, jo instrukcijas projekts tieši sabiedrības intereses neskar un attiecas uz valsts pārvaldi.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts budžeta iestādes
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Jā
Tāmes ziedojumu un dāvinājumu līdzekļiem, kas tiek saņemti kontā Valsts kasē, no 2025.gada tiks nodrošinātas centralizētā risinājumā.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Projekta izpildi paredzēts nodrošināt esošo funkciju ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi