Anotācija

24-TA-1531: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 1999. gada 5. janvāra noteikumos Nr. 7 "Infekcijas slimību reģistrācijas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 1999. gada 5. janvāra noteikumi Nr.7 "Infekcijas slimību reģistrācijas kārtība" (turpmāk - noteikumi Nr.7) nosaka kārtību, kā EPID sistēmā tiek saņemti, iekļauti un apstrādāti dati, šo datu apjoms, glabāšanas termiņi un piekļuves noteikumi, pacienta aptaujas saturs un iesniegšanas kārtība, kā arī kārtību, kādā iegūst, apstrādā un glabā informāciju no Nacionālā veselības dienesta informācijas sistēmām, kuru dati tiek saņemti, iekļauti un apstrādāti vienotajā digitālajā epidemioloģiskajā sistēmā (turpmāk — EPID sistēma). Informācijas sistēma, no kuras EPID sistēma  saņem informāciju ir e-veselības sistēma. Tā kā no 2025. gada 1. janvāra e-veselības pārziņa funkcijas pārņēmis SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs", nepieciešams veikt atbilstošus grozījumus noteikumu Nr.7 1.3. un 23.1.5. apakšpunktā (pamatojoties uz Ministru kabineta 19.11.2024. sēdes protokola Nr. 49 27. § 4.4.apakšpunktu - Veselības ministrijai sagatavot un veselības ministram līdz 2025. gada 1. septembrim noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Ministru kabineta 1999. gada 5. janvāra noteikumos Nr. 7. "Infekcijas slimību reģistrācijas kārtība").
Izstrādes pamatojums
Attīstības plānošanas dokuments
Apraksts
Antimikrobiālās rezistences (AMR) ierobežošanas un piesardzīgas antibiotiku (AB) lietošanas plāna "Viena veselība" 2023. - 2027. gadam (turpmāk - AMR plāns) 1.1.2. apakšpunkts paredz veikt AMR uzraudzību atbilstoši ES noteiktajam uzraugāmo AMR mikroorganismu sarakstam.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Uzlabot pieejamo informāciju un informācijas apriti par infekcijas slimību gadījumiem un atklātajiem mikroorganismiem, kā arī nodrošināt pilnvērtīgāku epidemioloģisko uzraudzību. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
AMR ir baktēriju noturība pret tādiem antimikrobiālajiem līdzekļiem, pret kuriem tās iepriekš bija jutīgas. Izplatoties pret antimikrobiālajiem līdzekļiem rezistentām baktērijām, samazinās šo baktēriju izraisītu infekcijas slimību ārstēšanas iespējas, līdz ar to AMR uzskatāms par vienu no lielākajiem globālajiem sabiedrības veselības draudiem. AMR ierobežošana iespējama, samazinot infekcijas slimību izplatību, tādējādi mazinot AB lietošanu, kā arī nodrošinot infekcijas slimību kvalitatīvu diagnostiku un atbilstošu ārstēšanu. Vienlaikus ir būtiski sekot līdzi baktēriju izplatībai, apkopojot un analizējot informāciju par inficēšanās gadījumiem, kā arī veicot laboratoriskos izmeklējumus mikroorganismu identificēšanai un antibakteriālās jutības noteikšanai. 

Sabiedrības veselības pamatnostādnes 2021.-2027. gadam (turpmāk - pamatnostādnes) iezīmē antimikrobiālās rezistences izplatības risku mazināšanu kā vienu no svarīgiem nosacījumiem pamatnostādņu apakšmērķa "Mazināt infekcijas slimību izplatīšanās riskus un to ietekmi uz sabiedrības veselību" sasniegšanai. Savukārt atbilstoši pamatnostādnēm izstrādātā AMR plāna mērķis ir veicināt mērķtiecīgu un efektīvu AMR attīstības un izplatības ierobežošanu un apkarošanu, nodrošināt koordinētas iesaistīto iestāžu un organizāciju darbības.

Ministru kabineta 2016. gada 16. februāra noteikumi Nr. 104 "Noteikumi par higiēniskā un pretepidēmiskā režīma pamatprasībām ārstniecības iestādē" nosaka pienākumu ārstniecības iestādēm ziņot Slimību profilakses un kontroles centram (turpmāk - SPKC) par epidemioloģiski nozīmīgu baktēriju konstatēšanas gadījumiem iestādē, kā arī pienākumu reģistrēt ārstniecības iestādē konstatētos inficēšanās gadījumus ar noteiktiem multirezistentiem mikroorganismiem. Saskaņā ar minētajiem nosacījumiem ārstniecības iestāde nodrošina epidemioloģiski nozīmīgu baktēriju konstatēšanas gadījumu reģistrāciju ārstniecības iestādē un reizi ceturksnī sniedz SPKC standarta pārskatu. Pārskata aizpildīšanas mērķis ir raksturot konkrēto mikroorganismu radīto slogu Latvijas slimnīcās kopumā.

Noteikumi Nr.7 nosaka prasības informācijas apritei par infekcijas slimību gadījumiem, tai skaitā AMR izmeklējumu rezultātiem. Saskaņā ar šiem noteikumiem laboratorijām ir pienākums ziņot SPKC arī par AMR izmeklējumu rezultātiem, un ziņošanai ir pakļauti šādi mikroorganismi - Neisseria gonorrhoeae, Mycobaterium tuberculosis, S. aureus, S. pneumoniae, E. coli, K. pneumoniaeP. aeruginosaE. faecium/faecalisAcinetobacter spp./A. baumannii. Vienlaikus AMR plānā kā viena no identificētajām problēmām pilnvērtīga AMR monitoringa nodrošināšanai sabiedrības veselības jomā minēta nepieciešamība paplašināt antibakteriālās jutības noteikšanai pakļaujamo mikroorganismu klāstu, nodrošinot AMR uzraudzību atbilstoši ES noteiktajam uzraugāmo AMR mikroorganismu sarakstam. Lai to īstenotu, AMR plāns paredz veikt grozījumus noteikumos Nr. 7, nosakot pienākumu laboratorijām, kas veic testēšanu mikrobioloģijas jomā, veikt antibakteriālās jutības noteikšanu Mycobaterium tuberculosis, Neisseria gonorrhoea, Haemophylus influenzaeStreptococcus pneumoniaeListeria monocitogenesSalmonella, Campylobacter, STEC/VTEC, Neisseria meningitidis mikroorganismiem un visām AMR uzraudzībā iekļautajām baktērijām no invazīviem paraugiem, ziņot par rezultātiem, kā arī paredzēt šo izmeklējumu apmaksu. 

Sarežģītus, netipiskus un apstiprinošus izmeklējumus neveic katra akreditēta laboratorija, bet gan laboratorija, kura ir īpaši aprīkota un kurai piešķirts references laboratorijas statuss. Ministru kabineta 2017. gada 7. marta noteikumi Nr. 125 “Noteikumi par kārtību, kādā piešķir un anulē nacionālās references laboratorijas statusu epidemioloģiskās drošības jomā vai aptur tās darbību, kā arī par nacionālās references laboratorijas tiesībām un pienākumiem” (turpmāk - noteikumi Nr.125) nosaka kārtību, kādā tiek piešķirts nacionālās references laboratorijas statuss epidemioloģiskās drošības jomā (turpmāk – references laboratorija), kā arī references laboratorijas pienākumus un tiesības. Saskaņā ar noteikumiem Nr.125 references laboratorijas statuss piešķirts Latvijas Infektoloģijas centra laboratorijai. References laboratorija veic izmeklējumus atbilstoši Nacionālā veselības dienesta tīmekļvietnē publicētajam izmeklējumu sarakstam, tai skaitā:
- apstiprinošo diagnostiku,
- citu laboratoriju neskaidru izmeklējumu rezultātu precizēšanu diagnozes noteikšanai,
- atkārtotu parauga vai izdalītā izraisītāja kultūras pārbaudi atbilstoši references laboratorijas izstrādātajām izmeklēšanas procedūrām,
- netipisku paraugu izmeklēšanu diagnostikas nolūkā sadarbībā ar citām references laboratorijām,
- apstiprinošo antimikrobiālās jutības noteikšanu;
- Eiropas Savienībā un Latvijā reģistrējamo un epidemioloģiski svarīgo infekcijas slimību diagnostiku u.c.

No 2025. gada 1.aprīļa pārskatīts references laboratorijai no valsts budžeta apmaksāto manipulāciju saraksts, precizējot apmaksas nosacījumus, lai epidemioloģiskai drošībai un AMR uzraudzībai būtisko mikroorganismu izmeklēšanu varētu veikt esošā finansējuma ietvaros. No sabiedrības veselības viedokļa ir svarīgi, lai informācija par ārstniecības iestāžu laboratorijās izdalītajiem mikroorganismiem nonāktu references laboratorijā. Savukārt izdalīto mikroorganismu papildu izmeklēšanu references laboratorijā nepieciešams veikt tikai atbilstoši epidemioloģiskajām indikācijām, saskaņojot ar SPKC.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
AMR ierobežošana
Lai īstenotu mērķtiecīgus pasākumus AMR ierobežošanai, ir nepieciešama sistemātiska noteiktu mikroorganismu izplatības uzraudzība, kā arī mikroorganismu padziļināta izmeklēšana. Noteikumi Nr.7 nosaka ārstniecības iestāžu un laboratoriju pienākumu ziņot par izolētajām baktērijām, norādot konkrētus gadījumus, kad izdalītais mikroorganisms, kā arī izmeklēšanas pārskats nosūtāms references laboratorijai. Tomēr pašreizējā kārtība nenodrošina, ka references laboratorija var veikt visus AMR uzraudzībai un mikroorganismu izmeklēšanai epidemioloģiskās uzraudzības nolūkā būtiskos izmeklējumus. Līdz ar to nav iespējams iegūt pilnvērtīgu, visaptverošu un objektīvu informāciju par slimību izraisītājiem, kā arī par AMR izplatību valstī, tādējādi samazinot iespēju ierobežot AMR izplatību, kā to paredz pamatnostādnes un AMR plāns.  Tāpat nav iespējama Latvijas pilnvērtīga līdzdalība starptautiskajos AMR uzraudzības tīklos. 

[1] references laboratorijas funkciju šobrīd veic Latvijas Infektoloģijas centra (Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca) laboratorija https://aslimnica.lv/laboratorijas/nacionala-mikrobiologijas-references-laboratorija-latvijas-infektologijas-centra/  
Risinājuma apraksts
Ar grozījumiem noteikumos Nr.7 tiek papildināts to mikroorganismu saraksts, kuru gadījumā references laboratorija veic papildu izmeklējumus, no ārstniecības iestāžu laboratorijām saņemot mikroorganismu kultūru un testēšanas pārskatu par iepriekš veiktajiem izmeklējumiem. Vienlaikus tiek precizēti papildu izmeklējumu veidi (piemēram, antibakteriālās jutības noteikšana, tipēšana), kas nepieciešami epidemioloģiskai uzraudzībai, tostarp infekcijas slimību izplatības ierobežošanai, kā arī AMR izplatības mazināšanai. Veicamo izmeklējumu apjoms tiks saskaņots ar Slimību profilakses un kontroles centru, kā arī netiks atkārtoti veikti izmeklējumi, kas jau veikti ārstniecības iestādē. References laboratorija par iegūtajiem noteiktu baktēriju antibakteriālās jutības noteikšanas rezultātiem informē SPKC, ņemot vērā SPKC kompetencē esošo infekcijas slimību epidemioloģisko uzraudzību, monitoringu un izlūkošanu, kā arī infekcijas slimību profilakses un izplatības ierobežošanas pasākumu organizēšanu.

References laboratorijā izmeklējamo mikroorganismu uzskaitījums papildināts ar AMR plāna 1.1.2. punktā minētajiem patogēniem, kuriem šobrīd antibakteriālā jutība netiek noteikta, kā arī netiek veikta padziļināta izmeklēšana (piemēram, tipēšana) vai arī tā tiek veikta nepietiekami (Haemophilus influenzae, Streptococcus pneumoniae, Listeria monocitogenes, Salmonella, Campylobacter, STEC/VTEC, Neisseria meningitidis, Neisseria gonorrhoeae), kā arī, piemēram, ar Corynebacterium diphteriae, kam izmeklēšana veicama saskaņā ar Eiropas Slimību profilakses un kontroles centra (ECDC) vadlīnijām. 

Citas mikrobioloģijas laboratorijas turpinās veikt pacientu ārstēšanas gaitā nepieciešamos izmeklējumus, bet noteikumos Nr.7 uzskaitītajiem patogēniem AMR profila noteikšana un detalizēta izmeklēšana, kas ir svarīga epidemioloģiskajai uzraudzībai un AMR izplatības uzraudzībai, ir references laboratorijas kompetencē.

Papildinot noteikumu Nr.7 tekstu ar AMR uzraudzībai nepieciešamiem mikroorganismu izmeklējumiem, atbilstošas izmaiņas veiktas arī noteikumu Nr.7 3. un 4. pielikumā, precizējot izmeklējamos infekcijas slimības izraisītājus, pielietojamās izmeklēšanas metodes, kā arī izmeklējamo klīnisko materiālu

(projekta 11., 13., 16., 23., 24. punkts)
Problēmas apraksts
Infekcijas slimību gadījumu paziņošana
Ja tiek konstatēta infekcijas slimība vai rodas profesionāli pamatotas aizdomas par pacienta inficēšanos ar infekcijas slimību, ārstniecības persona noteikumos Nr.7 noteiktajos termiņos telefoniski un rakstiski ziņo SPKC, nosūtot aizpildītu veidlapu pa faksu, pa pastu, ar kurjeru vai elektroniski. Vienlaikus SPKC ir izveidots jauns infekcijas slimību reģistrācijas veids ārstiem un ārstniecības atbalsta personām, kas informāciju SPKC ļauj iesniegt, autorizējoties portālā eveseliba.gov.lv. Pilotprojekta ietvaros, laika posmā no 04.12.2023. līdz 02.04.2024., tiešsaistē portālā eveseliba.gov.lv tika reģistrēti 383 infekcijas slimību steidzamie paziņojumi no 166 ārstniecības iestādēm. Apkopotie dati liecina, ka ir tādas ārstniecības iestādes, kuras regulāri izmanto iespēju nosūtīt steidzamo paziņojumu elektroniski, jo uzskata to par efektīvāku, ātrāku un drošāku veidu, kā reģistrēt infekcijas slimības. 

Informācija, kuru ārstniecības iestāde par konstatēto inficēšanās gadījumu sniedz SPKC, noteikta Ministru kabineta 2006.gada 4.aprīļa noteikumu Nr.265 "Medicīnisko dokumentu lietvedības kārtība" 24. pielikumā "Steidzamais paziņojums par infekcijas slimību, infekcijas slimības izraisītāja konstatēšanu, rezistentu mikroorganismu izdalīšanu un vakcinācijas izraisītu komplikāciju (blakusparādību) (veidlapa Nr.058/u)".

Lai arī SPKC ir izveidota un ārstniecības iestādēs tiek izmantota iespēja infekcijas slimības reģistrēt tiešsaistē, šis informācijas iesniegšanas veids tiesību aktos nav paredzēts. Savukārt joprojām paredzēta iespēja informāciju iesniegt pa faksu, kaut arī ārstniecības iestādēm šis informācijas paziņošanas veids vairs nav aktuāls.
Risinājuma apraksts
Noteikumos Nr.7 minētie infekcijas slimību reģistrēšanas veidi tiek precizēti, papildinot ar iespēju sniegt informāciju tiešsaistē, izmantojot SPKC izveidoto infekcijas slimību reģistrācijas veidu ārstiem un ārstniecības atbalsta personām, līdz ar to informāciju SPKC iespējams sniegt, autorizējoties portālā eveseliba.gov.lv (noteikumu tekstā - E-steidzamais paziņojums). 
Vienlaikus tiek svītrota iespēja reģistrēt infekcijas slimības, sniedzot informāciju pa faksu, bet tiek saglabāti citi pašreiz noteiktie informācijas sniegšanas veidi, nodrošinot ārstniecības iestādēm iespēju sniegt informāciju tām ērtākajā veidā, ievērojot informācijas sniegšanai noteiktos termiņus. 
Informācijas sniegšanas veida izvēle neietekmē informācijas sniegšanas gadījumu skaitu un sniedzamās informācijas apjomu. 

Informācija par visām ziņojumu iesniegšanas iespējām pieejama SPKC interneta vietnē https://www.spkc.gov.lv/lv/zinosanai-par-infekcijas-slimibu-gadijumiem.
(projekta 3., 4., 5., 6., 9., 17. punkts)
Problēmas apraksts
Ziņošana par grupāliem saslimšanas gadījumiem 
Noteikumi Nr.7 paredz iespēju par grupāliem saslimšanas gadījumiem ziņot telefoniski, elektroniski, vai arī tiešsaistē, ievadot informāciju EPID sistēmā, iestādes vadītājam jebkurā laikā pieslēdzoties EPID sistēmai ar Valsts pārvaldes pakalpojumu portāla Latvija.lv palīdzību un tiešsaistē aizpildot anketu par grupālu saslimšanas gadījumu. Faktiski anketa ir izveidota un tiek aizpildīta Valsts pārvaldes pakalpojumu portālā, nevis EPID sistēmā, kā tas noteikumos noteikts līdz šim.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā, ka informācija par grupāliem saslimšanas gadījumiem tiek sniegta, autorizējoties Valsts pārvaldes pakalpojumu portālā Latvija.lv un aizpildot šajā portālā izveidoto veidlapu, attiecīgi tiek redakcionāli precizēti noteikumi Nr.7. Ja iestādei nav iespēja informāciju ievadīt tiešsaistē, joprojām būs iespēja to nodot SPKC arī telefoniski vai e-pastā, ievērojot informācijas sniegšanai noteiktos termiņus.

Informācijas sniegšanas veida izvēle neietekmē informācijas sniegšanas gadījumu skaitu un sniedzamās informācijas apjomu
(projekta 8. punkts)
Problēmas apraksts
Ar e-veselības pārziņa maiņu saistītie grozījumi
Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 28. jūlija rīkojumu Nr. 623 "Par Veselības ministrijas padotībā esošās valsts pārvaldes iestādes – Nacionālā veselības dienesta – reorganizāciju" sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Digitālās veselības centrs" ar 2025. gada 1. janvāri ir Nacionālā veselības dienesta tiesību, saistību, finanšu līdzekļu, mantas un lietvedības pārņēmēja attiecībā uz funkciju – īstenot e-veselības politiku – un tādiem valsts pārvaldes uzdevumiem kā valsts informācijas sistēmas "Vienotā veselības nozares elektroniskā informācijas sistēma" (e-veselības sistēma) pārziņa funkcijas nodrošināšana, e-pakalpojumu nodrošināšana ārstniecības iestādēm un iedzīvotājiem, datu apmaiņas starp veselības nozares informācijas sistēmām organizēšana un koordinēšana.

Noteikumu Nr.7 pašreizējā redakcijā kā e-veselības pārzinis minēts Nacionālais veselības dienests, lai gan šo funkciju pārņēmis SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs".
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr.7 1.3. un 23.1.5. apakšpunktā veikti grozījumi, pildot Ministru kabineta doto uzdevumu un aizstājot atsauci uz Nacionālo veselības dienestu ar atsauci uz SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs".
(projekta 1., 20. punkts) 
Problēmas apraksts
Citi precizējumi, kas nepieciešami AMR ierobežošanas un infekcijas slimību uzraudzības nodrošināšanai:
Risinājuma apraksts
1. Noteikumu Nr. 7 10.punktā precizētas infekcijas slimību izraisītāju izmeklēšanas metodes, ņemot vērā, ka sekvencēšana ir mūsdienu laboratoriskās pārbaudes metode, kas ir īpaši svarīga no epidemioloģiskās drošības viedokļa: konstatējot izraisītāju radniecību, pastāv iespēja identificēt, izmeklēt un apturēt infekcijas slimību uzliesmojumus, veicot nepieciešamos pretepidēmijas pasākumus.  
(projekta 17. p.)

2. Noteikumu Nr.7 1.pielikumā uzskaitītas zoonozes (slimības, ar kurām slimo gan cilvēki, gan dzīvnieki), un šo slimību izplatības uzraudzība ir būtiska, jo skar gan sabiedrības veselības, gan veterinārijas jomu. Ņemot vērā, ka ar Rietumnīlas drudža izraisītāju var inficēties gan cilvēki, gan dzīvnieki, attiecīgi papildināts 1. pielikums.
(projekta 21. punkts)

2. Lai uzlabotu infekciju slimību gadījumu izmeklēšanu, kā arī AMR uzraudzību, nepieciešams precizēt noteikumus saskaņā ar aktuālajām mikroorganismu izmeklēšanas vadlīnijām.
2.1 Veikti grozījumi noteikumu Nr.7 3. pielikumā, kurā noteikti reģistrējamie laboratoriski konstatētie infekcijas slimību izraisītāji, kā arī to noteikšanas metodes un audu paraugu veidi, kas izmeklējami katras slimības gadījumā. Ar grozījumiem tiek aktualizētas mikroorganismu izmeklēšanas metodes atbilstoši
Eiropas Slimību profilakses un kontroles centra (ECDC) 2022. gada rekomendācijām: “Laboratory diagnosis and molecular surveillance of Bordetella pertussis”: https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/documents/bordetella-pertussis-laboratory-diagnosis-molecular-surveillance.pdf;
- ECDC tīmekļa vietnē iekļautajām slimību gadījumu definīcijām: https://www.ecdc.europa.eu/en/all-topics/eu-case-definitions
(projekta 22. punkts)

2.2. Precizēts noteikumu Nr.7 4.pielikums "Ziņojums par izolēto S.aureus, S.pneumoniae, E.coli, K.pneumoniae, P.aeruginosa, E.faecium/faecalis, Acinetobacter spp./Acinetobacter baumannii mikroorganismu", ņemot vērā ECDC mikroorganismu antimikrobiālās rezistences ziņošanas protokolu (ziņojamā mikroorganisma jutība pret noteiktiem antibakteriālajiem līdzekļiem, izmantojot katram gadījumam atbilstošas metodes)
https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/documents/AMR-reporting-protocol-2024.pdf
(projekta 23. punkts).
Problēmas apraksts
Vairākos noteikumu Nr.7 punktos kā informācijas saņēmējs norādīts SPKC attiecīgās reģionālās nodaļas epidemiologs. Tomēr ar Ministru kabineta noteikumiem nav jānosaka iestāžu iekšējā darba organizācija, tādēļ kā informācijas saņēmējs norādāms SPKC.
Risinājuma apraksts
Visā noteikumu tekstā svītrota norāde uz SPKC reģionālās nodaļas epidemiologu.
(projekta 2., 4., 5., 7., 9., 10., 14., 15., 17., 22. punkts)
Problēmas apraksts
Redakcionāli precizējumi:
Risinājuma apraksts
1. Precizēta atsauce uz Nacionālo mikrobioloģijas references laboratoriju.
(projekta 14., 18. punkts)

2. Precizēta terminoloģija atbilstoši tai, kuru SPKC lieto epidemioloģiskās uzraudzības ietvaros.
(projekta 12., 19. punkts)
Problēmas apraksts
Precizējums attiecībā uz personas datu uzglabāšanas termiņu EPID sistēmā

Noteikumu Nr.7 25. punkts nosaka EPID sistēmā iekļauto personas datu uzglabāšanas termiņu - pašreiz paredzēts, ka inficēto personu, kontaktpersonu un citu konkrētā gadījuma izmeklēšanā iesaistīto personu dati tiek glabāti līdz nākamā gada 31. decembrim. Tas nozīmē, ka pašreiz šo personu dati tiek uzglabāti ne ilgāk kā divus gadus. Šāds datu uzglabāšanas termiņš neļauj saglabāt datus, kas varētu būt nepieciešami pētījumiem gadījumos, kad pacientiem saglabājas sekas pēc pārslimotas Covid-19 infekcijas.

Pirmie Covid-19 gadījumi tika konstatēti 2019. gadā, bet par paliekošiem veselības traucējumiem pēc Covid-19 infekcijas (t.s. Long Covid vai garais Covid-19) sāka runāt pirmā pandēmijas viļņa laikā 2020.gadā. Lai arī kopš tā laika ir aprakstīti simptomi un apkopota informācija par garā Covid-19 norisi un sekām, joprojām ir daudz nezināmā, tostarp attiecībā uz garā Covid-19 ārstēšanu un simptomu mazināšanu. 

Garais Covid-19 ir stāvoklis, kad Covid-19 infekcijas simptomi saglabājas vai parādās no jauna vairāk nekā trīs mēnešus pēc sākotnējās saslimšanas, būtiski ietekmējot cilvēka veselību, darba spējas un dzīves kvalitāti. Garais Covid-19 var izpausties ar dažādiem simptomiem, tostarp, nogurums, elpas trūkums, sāpes, atmiņas un koncentrēšanās grūtības, sirdsklauves, reibonis u.c. Pētījumi liecina, ka šie simptomi var saglabāties mēnešiem vai pat gadiem pēc sākotnējās infekcijas. Saskaņā ar Pasaules Veselības organizācija (PVO) aplēsēm pirmajos trīs pandēmijas gados gandrīz 36 miljoni cilvēku Eiropas reģionā ir piedzīvojuši garo Covid-19. [1] Tas nozīmē, ka aptuveni viens no 30 eiropiešiem varētu būt saskāries ar šo stāvokli. 

Ņemot vērā garā Covid-19 simptomus un to norises ilgumu, tas ir uzskatāms par izaicinājumu gan katrai personai atsevišķi, gan sabiedrības veselībai kopumā, kā arī tautsaimniecībai. Pētījumi rāda, ka garais Covid-19 var radīt ievērojamu ekonomisko slogu, kas galvenokārt saistīts ar darba spēju zudumu. Piemēram, Apvienotajā Karalistē veiktā pētījumā konstatēts, ka produktivitātes zudumi vidēji sasniedz £931 (aptuveni 1080 eiro) uz pacientu mēnesī. [2]  Tas varētu nozīmēt miljardiem eiro zaudējumus ekonomikā katru gadu. Eiropas Komisija ir piešķīrusi papildu 2 miljonus eiro, lai veicinātu pētījumus un atbalstu pacientiem ar garo Covid-19. Šī iniciatīva ietver vienotas definīcijas izstrādi, sociālekonomisko seku novērtējumu un veselības aprūpes speciālistu apmācību. [3]

Zinātniskajā literatūrā jau pirms garā Covid-19 aprakstīta vīrusu infekciju saistība ar mialģiskā encefalīta/ hroniska noguruma sindroma (ME/HNS) gadījumiem (vīrusu infekcijas ir saistītas ar aptuveni 60–70% ME/HNS gadījumu). ME/HNS pacientiem ir pastāvīgi simptomi, kas līdzīgi tiem, kas novērojami garā Covid-19 pacientiem, tostarp nogurums, kognitīvi traucējumi, locītavu sāpes, miega traucējumi, kuņģa-zarnu trakta darbības traucējumi un fiziskās slodzes nepanesība. Svarīgi, ka garā Covid-19 simptomi ne vienmēr ir saistīti ar sākotnējo akūto Covid-19 simptomu smagumu un var būt ļoti novājinoši, kā rezultātā ievērojami samazinās dzīves kvalitāte un darba spējas. Tomēr pašlaik nav vienprātības par garā Covid-19 diagnostikas kritērijiem, lai noteiktu, vai tā izraisītājs varētu būt viens no vīrusiem, kas identificēti kā ME/HNS izraisītāji.

Pilnīga atveseļošanās no ME/HNS ir reti sastopama, bet ar garo Covid-10 saistītā ME/HNS prognoze joprojām ir neskaidra. Līdz ar to, lai noteiktu atveseļošanās gaitu, ir svarīgi ilgtermiņa pētījumi. [4] Tā kā ievērojama daļa cilvēku ar ilgstošu Covid-19 slimību nevar atgriezties darbā, tas veicina darbaspēka trūkumu. Bet pašlaik nav apstiprinātas efektīvas ārstēšanas metodes, kas ļautu šo situāciju mainīt.[5]

Ņemot vērā minēto ietekmi, garais Covid-19 joprojām prasa pastiprinātu uzmanību, pētījumus un atbalstu gan no veselības aprūpes sistēmas, gan politikas veidotāju puses. Tādēļ ar Covid-19 inficēšanos saistīto personas datu uzglabāšana vienotajā digitālajā epidemioloģiskajā sistēmā EPID ilgāk par pašreiz noteikto termiņu (līdz nākamā gada 31. decembrim) ir visas sabiedrības un katras personas interesēs, jo EPID sistēma pašlaik ir vienīgais uzticamais informācijas avots par personas inficēšanos ar Covid-19. Tā kā Covid-19 infekcija ir relatīvi jauna un joprojām nav pietiekami pētīta, var rasties svarīgi medicīniski apsvērumi, lai veiktu Covid-19 slimnieku un ar Covid-19 inficēto personu datu detalizētāku analīzi, tostarp sekundāro datu analīzi sabiedrības veselības interesēs, kā arī nepieciešamības gadījumā identificētu riska grupu pacientus, kuriem būtu ieteicami īpaši profilakses un veselības aprūpes pasākumi. Par pirmajiem Covid-19 gadījumiem tika ziņots 2019.gada nogalē, bet garā Covid-19 gadījumus sāka aprakstīt vairākus gadus pēc Covid-19 parādīšanās. Uz doto brīdi vēl nav skaidru datu par garā Covid-19 izpausmes sākumu un norises ilgumu, tādēļ ir nepieciešams pietiekami ilgs laiks identificējami datu apstrādei, lai varētu nodrošināt pietiekamu pētniecības darbu šajā jomā. Ņemot vērā minēto speciālisti ir noteikuši, ka 10 gadu periods uz doto brīdi varētu būt optimāls personificētu datu izmantošanai garā Covid-19 pētniecībai. 

Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) 5. panta 1.punta e) apakšpunktu personas dati tiek glabāti veidā, kas pieļauj datu subjektu identifikāciju, ne ilgāk kā nepieciešams nolūkiem, kādos attiecīgos personas datus apstrādā. Šis pats punkts pieļauj personas datu ilgāku uzglabāšanu, ja datus paredzēts apstrādāt zinātniskās pētniecības nolūkos.

1. World Health Organization (WHO): www.who.int/europe/news/item/27-06-2023-statement---36-million-people-across-the-european-region-may-have-developed-long-covid-over-the-first-3-years-of-the-pandemic?utm_source=chatgpt.com
2. UCL: www.ucl.ac.uk/news/2024/nov/long-covid-could-cost-economy-billions-every-year?utm_source=chatgpt.com
3. euronews: www.euronews.com/health/2024/09/10/commission-to-step-up-action-against-long-covid?utm_source=chatgpt.com
4. The persistence of myalgic encephalomyelitis/chronic fatigue syndrome (ME/CFS) after SARS-CoV-2 infection: A systematic review and meta-analysis
Dehlia, Ankush et al., Journal of Infection, Volume 89, Issue 6, 106297
5. Long COVID: major findings, mechanisms and recommendations, Hannah E Davis, Lisa McCorkell, Julia Moore Vogel, Eric J Topol, https://doi.org/10.1038/s41579-022-00846-2 
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr.7 25.punktā pašreiz noteiktais personas datu glabāšanas termiņš - līdz nākamā gada 31. decembrim - tiek aizstāts ar termiņu, kas ļauj EPID sistēmā ievietotos personas datus uzglabāt 10 gadus, tādējādi nodrošinot pētniecības iespējas saistībā ar garo Covid-19 un tā ietekmi uz konkrēto personu, gan sabiedrību kopumā.

Vienlaikus glabāšanas termiņš tiek noteikts arī 18.2.8. apakšpunktā minētajiem infekcijas skartā objekta atbildīgās personas datiem, kam līdz šim glabāšanas termiņš nebija noteikts.

(projekta 21.punkts)
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • sociālās aprūpes iestādes, izglītības iestādes u.c. - ziņojot par grupālu saslimšanas gadījumu (informācijas apjomu nosaka MK noteikumu Nr.7 7.3 prim punkts
  • ārstniecības iestādes - ziņojot par konstatētu infekcijas slimību (informācijas apjomu nosaka MK noteikumi Nr.265, veidlapa Nr.058/u)
Ietekmes apraksts
Ārstniecības iestādēm ir iespēja izvēlēties, vai infekcijas slimību reģistrāciju veikt, nosūtot SPKC steidzamā ziņojuma veidlapu Nr.058/u e-pastā vai ar pasta vai kurjera starpniecību, vai arī šo informāciju sniegt tiešsaistē. Iespēja tiešsaistē sniegt informāciju par konstatētajiem saslimšanas gadījumiem pastāv jau šobrīd, un daļa ārstniecības iestāžu to jau izmanto (skatīt informāciju anotācijas 1. sadaļā). Līdz ar vēl viena informācijas sniegšanas veida ieviešanu, informācijas sniegšanas gadījumu skaits, kā arī apjoms nemainās, jo sniedzamā informācija visos gadījumos atbilst 058/u veidlapai. Informācijas ievadīšanas ātrums atkarīgs no ievadītāja prasmēm un informācijas sistēmu darbības. Ieguvums ir tas, ka gadījumā, ja ārstniecības iestāde steidzamo ziņojumu iesniedz tiešsaistē, SPKC to saņem ātrāk un var savlaicīgāk reaģēt. Tas attiecināms arī uz iestādēm, kas sniedz informāciju par grupālu salsimšanas gadījumu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
0,00
sociālās aprūpes iestādes, izglītības iestādes u.c. - ziņojot par grupālu saslimšanas gadījumu (informācijas apjomu nosaka MK noteikumu Nr.7 7.3 prim punkts
ārstniecības iestādes - ziņojot par konstatētu infekcijas slimību (informācijas apjomu nosaka MK noteikumi Nr.265, veidlapa Nr.058/u)
neietekmē
Informācija, kuru ārstniecības iestāde par konstatēto inficēšanās gadījumu sniedz SPKC, noteikta Ministru kabineta 2006.gada 4.aprīļa noteikumu Nr.265 "Medicīnisko dokumentu lietvedības kārtība" 24. pielikumā "Steidzamais paziņojums par infekcijas slimību, infekcijas slimības izraisītāja konstatēšanu, rezistentu mikroorganismu izdalīšanu un vakcinācijas izraisītu komplikāciju (blakusparādību) (veidlapa Nr.058/u)". Sniedzamās informācijas apjoms un informācijas sniegšanas gadījumu skaits nemainās, mainoties informācijas sniegšanas veidam. Informācijas iesniegšanas veida izvēle ir ārstniecības iestādes ziņā, SPKC pieņem ziņojumus jebkurā no MK noteikumos Nr.7 minētajiem veidiem.
Kopā
0,00

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Slimību profilakses un kontroles centrs, Nacionālā mikrobioloģijas references laboratorija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/0c35180b-2ff7-4d5d-9c39-56f4566807eb

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskās apspriešanas laikā (11.11.2024.-25.11.2024.) sabiedrības iebildumi vai priekšlikumi netika saņemti

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Slimību profilakses un kontroles centrs
  • Nacionālā mikrobioloģijas references laboratorija, citas mikrobioloģijas laboratorijas

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
Paplašinot AMR uzraudzībai un epidemioloģiskajai nepieciešamo izmeklējumu veikšanu, bet nepalielinot laboratorijām piešķirto finansējumu, Nacionālā mikrobioloģijas references laboratorija izmeklējumu nepieciešamību saskaņos ar Slimību profilakses un kontroles centru. Tādējādi nemainās izmeklējumu kopējais apjoms, bet sabiedrības veselības interesēs tiek pārskatītas prioritātes.

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Iespēja infekcijas slimības reģistrēt tiešsaistē ir valsts informācijas tehnoloģiju attīstības produkts.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Infekcijas slimību reģistrācija tiešsaistē samazinās infekcijas slimību reģistrēšanu papīra formātā.

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Efektīvāka informācijas aprite starp iestādēm uzlabos ārstniecības personu un sabiedrības kopumā informētību un ātrāku rīcību.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
1. E-veselības sistēmas pārziņa funkcija tiek nodota kapitālsabiedrībai, kā rezultātā daļa no NVD līdzšinējām funkcijām un uzdevumiem tiks pārnesta uz jauno pārziņa institūciju. Šīs izmaiņas samazinās NVD kompetencē esošo funkciju un uzdevumu skaitu, savukārt, e-veselības sistēmas pārziņa funkcijas īstenos specializētā kapitālsabiedrība, kuras kompetencē ietilps tikai digitālās veselības politikas īstenošana, tas savukārt stiprinās digitalizācijas kapacitāti un ļaus efektīvāk ieviest jaunus digitālus risinājumus un uzlabot esošos, kas savukārt veicinās datu pārvaldības un drošības uzlabošanu.

2. Saskaņā ar Epidemioloģiskās drošības likuma 7. pantā noteikto kompetenci Slimību profilakses un kontroles centrs veic epidemioloģisko izmeklēšanu, organizē vides objektu un kontaktpersonu laboratorisko pārbaudi, organizē profilakses un pretepidēmijas pasākumus infekcijas slimību perēkļos. Veicot epidemioloģisko uzraudzību vai epidemioloģisko izmeklēšanu, Slimību profilakses un kontroles centra epidemiologiem ir tiesības normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā no fiziskajām un juridiskajām personām pieprasīt savu uzdevumu veikšanai nepieciešamo informāciju. 

Savukārt Epidemioloģiskās drošības likuma 11.1pantā minētā Vienotā digitālā epidemioloģiskā sistēma (turpmāk — EPID sistēma) ir valsts informācijas sistēma, kas izveidota, lai nodrošinātu infekcijas slimību epidemioloģisko uzraudzību un sabiedrības veselības aizsardzību epidemioloģiskās drošības jomā. Slimību profilakses un kontroles centrs ir EPID sistēmas pārzinis, kas normatīvajos aktos noteikto uzdevumu īstenošanai veic datu apstrādi, kā arī organizē un vada EPID sistēmas darbību atbilstoši tai paredzētajiem izmantošanas mērķiem.
EPID sistēma tiek izmantota arī tam, lai reģistrētu, uzskaitītu un analizētu infekcijas slimību gadījumus, identificētu infekcijas slimību uzliesmojumus, apzinātu infekcijas slimību izplatīšanās riska faktorus, organizētu uz konkrētiem riskiem vērstus pretepidēmijas pasākumus, ieskaitot kontaktpersonu apzināšanu, informēšanu un medicīnisko novērošanu, kā arī lai nodrošinātu epidemioloģiskās uzraudzības datu operatīvu un retrospektīvu analīzi.

Epidemioloģiskās drošības likums arī nosaka vispārīgo informāciju, kas iekļaujama EPID sistēmā. Savukārt saskaņā ar likumā noteikto deleģējumu noteikumos Nr.7 precizēta EPID sistēmā iekļaujamā informācija, kā arī tās apstrādes kārtība un glabāšanas termiņš. Attiecībā uz personas datu glabāšanu projektā tiek noteikts 10 gadu ilgs termiņš, ņemot vērā nepieciešamību veikt likumā paredzēto retrospektīvo analīzi, kā arī anotācijas 1.3. sadaļā aprakstīto situāciju saistībā ar garo Covid-19.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk