Anotācija (ex-ante)

23-TA-297: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Pasažieru, bagāžas un kravas gaisa pārvadājumu veikšanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likums “Par aviāciju” 84. panta pirmā daļa.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Normatīvā akta mērķis ir noteikt kārtību, kādā tiek pieprasītas un izsniegtas regulāru un neregulāru gaisa pārvadājumu atļaujas, kā arī nosacījumus, kad nav jāsaņem gaisa pārvadājumu atļaujas.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pašlaik ir spēkā 2010. gada 23. marta Ministru kabineta noteikumi Nr.280 “Noteikumi par pasažieru, bagāžas un kravas gaisa pārvadājumiem” (turpmāk - MK noteikumi Nr.280). MK noteikumos Nr.280 ir noteikts, ka Satiksmes ministrija izsniedz regulāro un neregulāro gaisa pārvadājumu atļaujas. Eiropas Ekonomiskā zonā (turpmāk – EEZ) reģistrētam gaisa pārvadātājam ir jāpaziņo par plānotajiem regulāriem un neregulāriem gaisa pārvadājumiem starp Latvijas Republiku un EEZ valstīm.
Visiem gaisa pārvadātājiem, kas vēlas veikt gaisa pārvadājumus starp Latvijas Republiku un trešo valsti, ir jāsaņem gaisa pārvadājumu atļauja. Trešā valstī reģistrētam gaisa pārvadātājam jāsaņem gaisa pārvadājumu atļauja arī par gaisa pārvadājumu starp Latvijas Republiku un kādu citu EEZ valsti.
Par visiem gaisa taksometra pakalpojumiem, kas tiek veikti  ar gaisa kuģi, kas paredzēts ne vairāk kā 10 pasažieru pārvadāšanai, un neregulāri komerciāli kravas pārvadājumi ar gaisa kuģi, kura celtspēja nav lielāka par 5700 kilogramiem, ir jāpaziņo Satiksmes ministrijā.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā starptautiskās civilās aviācijas attīstību, kā arī pašreizējo ģeopolitisko situāciju ir konstatēts, ka MK noteikumi Nr.280 vairs neatbilst pašreizējai situācijai.
Saskaņā ar 2014. gada 31. jūlija Padomes Regulā (ES) Nr. 833/2014, par ierobežojošiem pasākumiem saistībā ar Krievijas darbībām, kas destabilizē situāciju Ukrainā  (turpmāk – Regula Nr.833/2014) un 2006. gada 18. maija Padomes Regulā (EK) Nr. 765/2006 par ierobežojošiem pasākumiem attiecībā uz Baltkrieviju (turpmāk- Regula Nr.765/2006) noteikto ir nepieciešams noteikt, ka Satiksmes ministrijas Aviācijas departaments var neizsniegt vai atcelt izsniegto gaisa pārvadājumu atļaujas ja ir pamatotas bažas, ka gaisa pārvadātājs pārkāpj Regulā Nr. 833/2014 un Regulā Nr.765/2006 noteiktās prasības.
Starptautiskā praksē ir pieņemts, ka gaisa pārvadājumu lidojuma atļaujas pieprasījumu var iesniegt ne tikai gaisa pārvadātājs, bet arī kompānijas, kas gaisa pārvadātājam nodrošina pilnu virszemes apkalpošanas pakalpojumu klāstu, kas sevī ietver arī gaisa pārvadājumu atļauju saņemšanu. Ņemot vērā minēto, Ministru kabineta noteikumu projektā ir jānosaka, ka arī šāda veida kompānijas var iesniegt Satiksmes ministrijas Aviācijas departamentā pieteikumu gaisa pārvadājumu atļaujas saņemšanai vai arī iesniegt paziņojumu par gaisa taksometra pakalpojuma veikšanu. Šajā gadījumā kompānijas pārstāvis ir atbildīgs par pieteikumā vai paziņojumā norādītām ziņām un pievienotajiem dokumentiem, kā arī kompānijas pārstāvim ir jāpārbauda, vai gaisa pārvadātājs pārkāpj Regulā Nr. 833/2014 un Regulā Nr.765/2006 noteiktās prasības.
2012. gada 5. oktobra Komisijas Regulā (ES) Nr. 965/2012 ar ko nosaka tehniskās prasības un administratīvās procedūras saistībā ar gaisa kuģu ekspluatāciju atbilstīgi Eiropas Parlamenta un Padomes Regulai (EK) Nr. 216/2008 (turpmāk – Regula Nr.965/2012) ir noteikts, ka gaisa taksometra pārvadājumus veic ar gaisa kuģi, kuru maksimālā pasažieru sēdvietu konfigurācija ir 19 vai mazāk, bet MK noteikumos Nr.280 ir noteikts, ka gaisa taksometra pakalpojumi ir neregulāri pasažieru pārvadājumi ar gaisa kuģi, kas paredzēts ne vairāk kā 10 pasažieru pārvadāšanai. Ņemot vērā minēto, MK noteikumu Nr.280 noteiktā gaisa taksometra pakalpojumu definīcija neatbilst Regulā Nr.965/2012 noteiktajam.
MK noteikumos Nr.280 ir noteikts, ka, lai saņemtu neregulāro gaisa pārvadājumu atļauju, nepieciešams iesniegt lidojuma plānu, tomēr ir situācijas, kad par lidojuma plānu gaisa pārvadātājs var paziņot stundu pirms lidojuma. Lai mazinātu administratīvo slogu gaisa pārvadātājiem, kā arī ņemot vērā arī citu Eiropas Savienības dalībvalstu praksi ir nepieciešams atļaut gaisa pārvadātājiem saņemt gaisa pārvadājumu atļauju, neiesniedzot lidojuma plānu.
 
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā, ka nepieciešamie grozījumi noteikumos Nr.280 ir vairāk nekā 50 % no esošā regulējuma, ir izstrādāts jauns Ministru kabineta noteikumu projekts.
Ministru kabineta noteikumu projektā (turpmāk - noteikumu projekts) ir paredzēts, ka Satiksmes ministrijas Aviācijas departaments (turpmāk - Aviācijas departaments) izsniegs sekojošas gaisa pārvadājumu atļaujas:
-Regulāru gaisa pārvadājumu atļauja;
-Vienreizēja gaisa pārvadājumu atļauja;
-Vispārēja gaisa pārvadājumu atļauja.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2008. gada 24. septembra Regulā  (EK) Nr.1008/2008 par kopīgiem noteikumiem gaisa pārvadājumu pakalpojumu sniegšanai Kopienā (pārstrādāta versija) ir noteikts, ka Kopienas gaisa pārvadātājam nav jāsaņem atļauja vai pilnvarojums no dalībvalstīm, lai tas Kopienā varētu veikt gaisa pārvadājumus.
Vienreizējas gaisa pārvadājumu atļaujas Aviācijas departaments izsniegs, ja tiek plānoti ne vairāk kā četri gaisa pārvadājumi ar norādītu lidojuma grafiku. Vispārējo gaisa pārvadājumu atļaujas tiks izsniegtas sērijveida gaisa pārvadājumiem ar vai bez iesniegta lidojuma grafika.
Noteikumu projektā ir noteikts, ka gaisa taksometra pakalpojums ir neregulārs gaisa pārvadājums, kas tiek veikts pēc pasūtījuma, ar gaisa kuģi, kura maksimālā pasažieru sēdvietu konfigurācija ir 19 vai mazāk. Maksimālā pasažieru sēdvietu konfigurācijas ir noteikta ņemot vērā Komisijas 2012. gada 5. oktobra Regulas (ES) Nr. 965/2012, ar ko nosaka tehniskās prasības un administratīvās procedūras saistībā ar gaisa kuģu ekspluatāciju atbilstīgi Eiropas Parlamenta un Padomes Regulai (EK) Nr. 216/2008 nosacījumus.
Kopienas gaisa pārvadātājam, kas vēlas veikt gaisa taksometra pakalpojumus uz vai no trešo valsti ir jāiesniedz Aviācijas departamentam paziņojums par šādu gaisa pārvadājumu.
Trešā valstī reģistrētam gaisa pārvadātājam ir jāiesniedz paziņojums par visiem gaisa taksometra pakalpojumiem.
Noteikuma projektā ir noteikti gadījumi, kad Aviācijas departaments var neizsniegt gaisa pārvadājumu atļauju, atcelt jau izsniegtu vai arī izsniegt gaisa pārvadājumu atļauju nosakot gaisa pārvadājumu biežumu, laika vai ietilpības ierobežojumus. Aviācijas departaments var lemt par aizliegumu konkrētam gaisa kuģim ielidot Latvijas Republikas gaisa telpā. Par pieņemto lēmumu Aviācijas departaments informēs gaisa pārvadātāju, VA "Civlās aviācijas aģentūra" un VAS "Latvijas gaisa satiksme".
Gaisa pārvadātājs vai tā likumīgs pārstāvis, kurš sniedzis ziņas Aviācijas departamentam, ir atbildīgs par sniegto ziņu patiesumu. Nepatiesu ziņu sniegšana var būt par pamatu neizsniegt gaisa pārvadājumu atļauju.
Lai gaisa pārvadātājiem būtu skaidrs, kāda informācija un dokumenti ir jāiesniedz Aviācijas departamentā, lai varētu saņemt gaisa pārvadājumu atļauju, noteikumu projekta pielikumā ir pieteikumu veidlapas gaisa pārvadājumu atļaujas saņemšanai. Noteikumu projekta pielikumā pievienota arī paziņojuma veidlapa par gaisa taksometra pakalpojuma veikšanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Gaisa pārvadātāji, kuriem kam ir derīga darbības licence vai tai līdzvērtīga licence. Kompānijas, kas gaisa pārvadātājam var nodrošināt pilnu virszemes apkalpošanas pakalpojumu klāstu.
Ietekmes apraksts
Mazināsies administratīvais slogs uz gaisa pārvadātāju, jo vairākos gaisa pārvadājumu tipos nebūs jāsaņem gaisa pārvadājuma atļauja, vai nebūs jāiesniedz paziņojums par gaisa pārvadājumu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk