Anotācija

24-TA-1128: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 12. marta noteikumos Nr. 116 "Prasības personām, kas nodarbojas ar lauksaimniecības dzīvnieku vērtēšanu, snieguma pārbaudi un pārraudzību, mākslīgo apsēklošanu, olšūnu un embriju transplantāciju"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Patlaban spēkā ir Ministru kabineta 2019. gada 12. marta noteikumi Nr. 116 "Prasības personām, kas nodarbojas ar lauksaimniecības dzīvnieku vērtēšanu, snieguma pārbaudi un pārraudzību, mākslīgo apsēklošanu, olšūnu un embriju transplantāciju" (turpmāk – noteikumi Nr. 116), kuros ir noteikti lauksaimniecības dzīvnieku vērtēšanas, pārraudzības, mākslīgās apsēklošanas, olšūnu un embriju transplantācijas speciālista apmācības, kā arī sertifikāta un apliecības izsniegšanas un anulēšanas nosacījumi.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Precizēt un papildināt noteikumos Nr. 116 noteikto praktisko apmācību regulējumu, lai persona saņemtu sertifikātu un varētu nodarboties ar lauksaimniecības dzīvnieku vērtēšanu un mākslīgo apsēklošanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pašlaik spēkā esošajos noteikumos Nr. 116 ir noteikts, ka tikai šķirnes lauksaimniecības dzīvnieku audzētāju biedrība (turpmāk – biedrība) vai krustojuma cūku audzētāju organizācija (turpmāk – organizācija) personai, kura vēlas iegūt sertifikātu lauksaimniecības dzīvnieku vērtēšanā, izsniedz apliecinājumu par praktisko iemaņu apgūšanu lauksaimniecības dzīvnieku vērtēšanā. Savukārt, personai, kura vēlas iegūt sertifikātu lauksaimniecības dzīvnieku mākslīgajā apsēklošana, olšūnu un embriju transplantācijā, apliecinājumu par praktisko iemaņu apgūšanu lauksaimniecības dzīvnieku mākslīgajā apsēklošanā, tostarp pajetē sagatavota dziļi saldēta embrija transplantācijā, izsniedz tikai biedrība,  organizācija vai mākslīgās apsēklošanas komersants.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Spēkā esošo noteikumu Nr. 116 7.1.2. apakšpunktā noteikts, ka tikai biedrība vai krustojuma organizācija personai, kura vēlas iegūt sertifikātu lauksaimniecības dzīvnieku vērtēšanā, izsniedz apliecinājumu par praktisko iemaņu apgūšanu lauksaimniecības dzīvnieku vērtēšanā tādas personas vadībā, kurai ir atbilstoši šo noteikumu prasībām izsniegts sertifikāts attiecīgās sugas lauksaimniecības dzīvnieku vērtēšanā, ja persona atbilst noteikumos Nr. 116 noteiktām prasībām.
                            
Persona var saņemt sertifikātu attiecīgās sugas lauksaimniecības dzīvnieku vērtēšanā, ja tai ir augstākā izglītība lauksaimniecībā (lopkopības speciālists) vai veterinārmedicīnā (veterinārārsta kvalifikācija). Izglītbas iestādes, kurās persona iegūst attiecīgo izglītību, nodrošina augstas kvalitātes praktisko iemaņu apgūšanu prakses laikā, līdz ar to noteikumos Nr. 116 ir jāparedz iespēja izglītības iestādei izsniegt apliecinājumu par šo praktisko iemaņu apgūšanu lauksaimniecības dzīvnieku vērtēšanā.

Tajās nozarēs, kurās biedrības vai izglītības iestādes nespēj personām nodrošināt kvalitatīvu praktisko iemaņu apgūšanu lauksaimniecības dzīvnieku vērtēšanā, personas tās iegūst ārvalstīs. Taču, atbilstoši Latvijas normatīvajos aktos noteiktajām prasībām, citā valstī saņemtais apliecinājums par praktisko iemaņu apgūšanu lauksaimniecības dzīvnieku vērtēšanā Latvijā netiek pieņemts, līdz ar to persona nevar saņemt vērtētāja sertifikātu.

 Ievērojot iepriekšminēto, noteikumu projektā ir jānosaka, ka personai apliecinājumu par praktisko iemaņu apgūšanu lauksaimniecības dzīvnieku vērtēšanā var izsniegt ne tikai biedrība vai organizācija, bet arī izglītības iestāde, kurā atbilstoši noteikumu Nr. 116 prasībām persona to ir ieguvusi, vai arī apliecināju var saņemts ārvalstīs.
Risinājuma apraksts
Lai pilnveidotu normatīvo regulējumu, tiek papildināts noteikumu Nr. 116 7.1.2. apakšpunkts, nosakot, ka persona  sertifikāta saņemšanai attiecīgās sugas lauksaimniecības dzīvnieku vērtēšanā var uzrādīt ne tikai biedrības vai organizācijas, bet arī izglītības iestādes vai ārvalstīs izsniegtu apliecinājumu par praktisko iemaņu apgūšanu lauksaimniecības dzīvnieku vērtēšanā (noteikumu projekta 1. punkts).
Problēmas apraksts
Spēkā esošo noteikumu Nr. 116 7.3.2. apakšpunktā noteikts, ka tikai biedrība,  organizācija vai mākslīgās apsēklošanas komersants personai izsniedz apliecinājumu par praktisko iemaņu apgūšanu lauksaimniecības dzīvnieku mākslīgajā apsēklošanā, tostarp pajetē sagatavota dziļi saldēta embrija transplantācijā, ja persona atbilst noteikumos Nr. 116 noteiktām prasībām.

Persona var saņemt sertifikātu attiecīgās sugas lauksaimniecības dzīvnieku mākslīgajā apsēklošanā, tostarp pajetē sagatavota dziļi saldēta embrija transplantācijā, ja tai ir vismaz vidējā profesionālā izglītība lauksaimniecībā (apgūta mācību programma lopkopībā vai veterinārijā) vai profesionālā izglītība dzīvnieku mākslīgajā apsēklošanā. Izglītības iestādes, kurās persona iegūst izglītību, nodrošina augstas kvalitātes praktisko iemaņu apgūšanu prakses laikā, līdz ar to noteikumos Nr. 116 ir jāparedz iespēja izglītības iestādei izsniegt apliecinājumu par šo praktisko iemaņu apgūšanu lauksaimniecības dzīvnieku mākslīgajā apsēklošanā.

Ievērojot iepriekšminēto, noteikumu projektā ir jānosaka, ka personai apliecinājumu par praktisko iemaņu apgūšanu lauksaimniecības dzīvnieku mākslīgajā apsēklošanā  var izsniegt ne tikai biedrība, organizācija vai mākslīgās apsēklošanas komersants, bet arī izglītības iestāde, kurā atbilstoši noteikumu Nr. 116 prasībām persona to ir ieguvusi.
Risinājuma apraksts
Lai pilnveidotu normatīvo regulējumu, tiek papildināts noteikumu Nr. 116 7.3.2. apakšpunkts, nosakot, ka persona  sertifikāta saņemšanai attiecīgās sugas lauksaimniecības dzīvnieku mākslīgajā apsēklošanā var uzrādīt ne tikai biedrības,  organizācijas vai mākslīgās apsēklošanas komersanta, bet arī izglītības iestādes izsniegtu apliecinājumu par praktisko iemaņu apgūšanu lauksaimniecības dzīvnieku mākslīgajā apsēklošanā (noteikumu projekta 2. punkts).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Prasības ieviešana ļaus samazināt organizāciju, biedrību, mākslīgās apsēklošanas komersantu izdevumus, jo samazināsies praktisko iemaņu apmācību daudzums. Izglītības iestādēm prasības ieviešana papildus slogu neradīs, savukārt, personām, uz kurām šī prasība attieksies, ļaus ietaupīt finansiālos un laika resursus, kuri būtu jāpatērē apgūstot attiecīgās praktiskās iemaņas papildus kursos. 

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Noteikumu projekts attiecas uz personām, kas vēlēsies saņemt sertifikātu lauksaimniecības dzīvnieku vērtēšanā vai mākslīgajā apsēklošanā.
Ietekmes apraksts
Projekta tiesiskais regulējums nemaina tiesības un pienākumus sabiedrības mērķgrupām. 
Juridiskās personas
  • Izglītības iestādes, kurās var iegūt augstāko izglītību lauksaimniecībā (lopkopības speciālista kvalifikāciju) vai veterinārmedicīnā (veterinārārsta kvalifikāciju) vai vidējo profesionālo izglītība lauksaimniecībā (piedāvā apgūt mācību programmu lopkopībā vai veterinārijā) vai profesionālo izglītību dzīvnieku mākslīgajā apsēklošanā. Pašreiz Latvijā ir četras šāda veida izglītības iestādes.
Ietekmes apraksts
Projekta tiesiskais regulējums nemaina tiesības un pienākumus sabiedrības mērķgrupām. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Ar jaunu un kvalificētu speciālistu ienākšana nozarē varētu tikt veicināta valsts tiekšanās pēc vairākām Nacionālajā attīstības plānā izvirzītajām prioritātēm – produktivitātes palielināšanas, eksporta un inovāciju veicināšanas, kā arī investīciju piesaistes.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Zemkopības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Tiks ievietota pēc rezultātu iegūšanas.

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Lauksaimniecības datu centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi