Anotācija (ex-ante)

24-TA-832: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts nekustamā īpašuma Mediķu ielā 4, Veczosnā, Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā, nodošanu Finanšu ministrijas valdījumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Veselības ministrijas un Finanšu ministrijas iniciatīva.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par valsts nekustamā īpašuma Mediķu ielā 4, Veczosnā, Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā nodošanu Finanšu ministrijas valdījumā” (turpmāk – rīkojuma projekts) sagatavots, lai nodotu Finanšu ministrijas valdījumā valsts nekustamo īpašumu, kas nav nepieciešams Veselības ministrijas  vai tās padotībā esošo iestāžu funkciju nodrošināšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Valsts nekustamais īpašums “Veczosnas garāžas” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7868 004 0267) – zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 78680040270) 0,3764  ha platībā – Mediķu ielā 4, Veczosnā, Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā (turpmāk – valsts nekustamais īpašums), atrodas Veselības ministrijas valdījumā un ir ierakstīts Latgales rajona tiesas Lūznavas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000591868 uz valsts vārda Veselības ministrijas personā.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem valsts nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 78680040270) lietošanas mērķis: 1104 - transporta līdzekļu garāžu apbūve 0,3764 ha platībā un  kadastrālā vērtība uz 2024.gada 1.janvāri ir noteikta 1054 euro. Zemes vienības platības sadalījums pa lietošanas veidiem: zemes zem ēkām platība  - 0,3590 ha un zemes zem ceļiem platība – 0,0174 ha.
Saskaņā ar NĪVKIS datiem un Zemesgrāmatas nodalījuma Nr. 100000591868 ierakstiem - zemes vienībai noteikti apgrūtinājumi:
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap elektrisko tīklu gaisvadu līniju pilsētās un ciemos ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem – 0,0024 ha;
nacionālā parka ainavu aizsardzības zonas teritorija – 0,3764 ha;
zemes īpašniekam nepiederošas būves.
Nākamajam valsts nekustamā īpašuma valdītājam turpmāk izmantojot valsts nekustamo īpašumu, būs saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam, Rāznas nacionālā parka individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi un Rāznas nacionālā parka dabas aizsardzības plānā noteiktais.
Atbilstoši NĪVKIS minētajam valsts nekustamajam īpašumam ir norādīts lietotājs – SIA “REHABILITĀCIJAS CENTRS "RĀZNA””.   Ņemot vērā, ka ne Veselības ministrijas, ne Finanšu ministrijas rīcībā nav informācijas par tiesisko pamatu ierakstam NĪVKIS par nekustamā īpašuma lietotāju, pēc nekustamā īpašuma pārņemšanas Finanšu ministrija(valsts akciju sabiedrības „Valsts nekustamie īpašumi” – turpmāk VNĪ) vērsīsies Valsts Zemes dienestā lūdzot minēto ierakstu dzēst.  
Atbilstoši NĪVKIS uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 78680040270) atrodas divas pirmsreģistrētas būves  - garāžas (būvju kadastra apzīmējumi 78680040270001 un 78680040270002) ar statusu “īpašuma tiesības nav reģistrētas”. Pēc rīkojuma pieņemšanas un zemes vienības pārņemšanas Finanšu ministrijas valdījumā (VNĪ), Finanšu ministrija (VNĪ) veiks nepieciešamas darbības  uz zemes vienības esošo būvju tiesiskā statusa noskaidrošanai.

Saskaņā ar NĪVKIS ortofoto karti, redzams, ka uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 78680040270) vēl atrodas būves bez kadastra apzīmējumiem par kurām informācija nav reģistrēta NĪVKIS un kuras nav reģistrētas Valsts vienotā datorizētā zemesgrāmatā (turpmāk – būves). Pēc rīkojuma pieņemšanas Finanšu ministrija (VNĪ) veiks nepieciešamas darbības minēto būvju piederības noskaidrošanai un izvērtēs tālāku rīcību ar tām.

VNĪ 2023. gada 10.augustā  saņemta Veselības ministrijas vēstule Nr. 01-31.1/3502 un 2023.gada 15.septembrī atkārtoti saņemta  Veselības ministrijas vēstule  Nr. 01-31.1/3976, ar kuru tā informē, ka valsts nekustamais īpašums nav nepieciešams ministrijas un tās padotības iestāžu pamatdarbības funkciju nodrošināšanai. Vienlaikus Veselības ministrija lūdz VNĪ pārņemt valsts nekustamo īpašumu Finanšu ministrijas valdījumā un VNĪ pārvaldīšanā un sagatavot Ministru kabineta rīkojuma projektu par minētā nekustamā īpašuma nodošanu.
          Ar minētajām vēstulēm Veselības ministrija, ir informējusi, ka tās administratīvā kapacitāte un kompetence nav pietiekama, lai veiktu nepieciešamās darbības uz valstij piederošās zemes vienības esošo būvju  piederības noskaidrošanai, līdz ar to papildus lūdzot VNĪ risināt jautājumu par uz zemes vienības esošo būvju piederību, nepieciešamības gadījumā veicot to legalizāciju.

   
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts

 
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā minēto, ir sagatavots Ministru kabineta rīkojuma projekts, kas paredz nodot Finanšu ministrijas valdījumā (VNĪ pārvaldīšanā) valsts nekustamo īpašumu, kas nav nepieciešams ministrijas vai tās padotībā esošo iestāžu funkciju nodrošināšanai, tādējādi atbrīvojot ministriju un tās padotībā esošās iestādes no tai neraksturīgu funkciju (ar veselības politikas īstenošanu funkciju nodrošināšanai nevajadzīgo valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšana) veikšanas.
Pēc valsts nekustamā īpašuma pārņemšanas Finanšu ministrijas valdījumā un  VNĪ pārvaldīšanā, VNĪ normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā veiks nepieciešamās darbības valsts nekustamā īpašuma sastāva sakārtošanai un vērtēs turpmāko lietderīgāko rīcību ar valsts nekustamo īpašumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, VAS "Valsts nekustamie īpašumi", Veselības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Tiesību aktu projektu publiskajā portālā Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

6.4. Cita informācija


Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē: www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Veselības ministrija
  • Finanšu ministrija
  • VAS "Valsts nekustamie īpašumi"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi