Anotācija (ex-ante)

22-TA-1179: Rīkojuma projekts (Dalība misijā, operācijā, iecelšana amatā u.c. ar nepublicējamiem personas datiem)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par civilās ekspertes dalības laika pagarināšanu Eiropas Savienības Padomdevēja misijā civilā drošības sektora reformām Ukrainā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Starptautiskās palīdzības likuma 12. panta pirmā daļa nosaka, ka civilie eksperti piedalās starptautiskajās misijās un operācijās pēc to starptautisko organizāciju rezolūcijas, rekomendācijas vai lūguma, ar kurām Latvijas Republikai ir noslēgti starptautiskie līgumi, kā arī pēc Eiropas Savienības (turpmāk – ES) vai Ziemeļatlantijas līguma organizācijas (NATO) dalībvalsts aicinājuma. Savukārt minētā panta otrā daļa nosaka, ka lēmumu par civilā eksperta piedalīšanos starptautiskajā misijā pieņem Ministru kabinets. Ministru kabineta 2020. gada 22. septembra noteikumu Nr. 598 "Kārtība, kādā civilo ekspertu nosūta dalībai starptautiskajā misijā vai operācijā" (turpmāk – Noteikumi Nr. 598) 6. punkts nosaka, ka Ārlietu ministrija sagatavo un noteiktā kārtībā iesniedz Ministru kabinetā (turpmāk - MK) rīkojuma projektu par civilā eksperta dalību starptautiskajā misijā. Papildus, Noteikumu Nr. 598 11. punkts nosaka, ka MK ar atsevišķu rīkojumu var pagarināt civilā eksperta dalības laiku starptautiskajā misijā. MK 2021. gada 7. jūlija rīkojums Nr. 480 "Par civilā eksperta dalību Eiropas Savienības Padomdevēja misijā civilā drošības sektora reformām Ukrainā" noteica civilās ekspertes Sintijas Helvigas-Eihvaldes nosūtīšanu dalībai ES Padomdevēja misijā civilā drošības sektora reformām Ukrainā (turpmāk – starptautiskā misija) līdz 2022. gada 1. augustam. Ārlietu ministrija saņēmusi Eiropas Ārējās darbības dienesta (turpmāk – EĀDD) 2022. gada 25. janvāra vēstuli Nr. eeas.cpcc.3/JH/465129 par civilās ekspertes Sintijas Helvigas-Eihvaldes dalības laika pagarināšanu starptautiskajā misijā vēl uz 12 mēnešiem no iepriekš apstiprinātā dalības laika. Ārlietu ministrija ir saņēmusi EĀDD 2022.gada 13.maija vēstuli, kurā vēlreiz apliecina civilās ekspertes Sintijas Helvigas-Eihvaldes mandāta pagarināšanu uz 12 mēnešiem.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts paredz civilās ekspertes S. Helvigas-Eihvaldes dalības laika pagarināšanu starptautiskajā misijā, kā arī dalības nodrošināšanai paredzētā finansējuma piešķiršanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Lai sniegtu atbalstu Ukrainai civilā drošības sektora reformu jomā, 2014. gada 22. jūlijā ES Ārlietu padome nolēma izveidot starptautisko misiju. Tā uzsāka darbu 2014. gada 1. decembrī. Saskaņā ar ES Padomes 2019. gada 13. maija lēmumu starptautiskās misijas mandāts ir atkārtoti pagarināts līdz 2024. gada 31. maijam. MK 2020. gada 18. februāra sēdē tika pieņemts zināšanai informatīvais ziņojums “Par Latvijas civilo ekspertu dalību starptautiskajās misijās un operācijās 2020. - 2022. gadā” (prot. Nr. 7 41. §), kas paredz līdz 17 civilo ekspertu nosūtīšanu darbam ES Kopējās drošības un aizsardzības politikas misijās un noteic, ka pēc informācijas saņemšanas no EĀDD par konkrētu ekspertu apstiprināšanu ekspertu nosūtošā ministrija iesniedz MK rīkojuma projektu par civilā eksperta nosūtīšanu misijā vai operācijā, paredzot iespēju ar civilo ekspertu darbības nodrošināšanu saistītās izmaksas segt no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”. Starptautiskā misija sniedz stratēģiskos padomus Ukrainas varas iestādēm gan centrālā, gan reģionālā līmenī civilās drošības sektora reformu stratēģiju izstrādāšanā un ar to saistīto reformu īstenošanā. Tāpat starptautiskā misija sniedz padomus Ukrainas drošības dienestu reorganizācijai un restrukturizācijai, īpaši koncentrējoties uz Iekšlietu ministrijas struktūrvienībām, kā arī atbalsta Ukrainas civilo drošības iestāžu modernizāciju un visaptverošas pretkorupcijas stratēģijas izstrādi. 2022. gada 18. martā tika apstiprināts ES Padomes lēmums Nr. 2022/452 par grozījumiem starptautiskās misijas mandātā. Grozījumi paredz starptautiskās misijas atbalsta sniegšanu Ukrainas robežsardzei, muitai un policijai humānās palīdzības un bēgļu plūsmas koordinēšanā. Latvijas civilie eksperti turpina darbu starptautiskajā misijā, tajā skaitā iesaistoties mandāta grozījumos paredzēto uzdevumu veikšanai. 2022.gada 13. aprīlī tika apstiprināts ES Padomes lēmums Nr. 2022/638  par grozījumiem starptautiskās misijas mandātā, kas paredz atbalsta sniegšanu Krievijas Federācijas kara noziegumu Ukrainā dokumentēšanā. Ārlietu ministrija ir saņēmusi starptautiskās misijas 2022. gada 25. marta vēstuli, kurā tiek norādīts, ka tiek plānota starptautiskās misijas atgriešanās Ukrainā tiklīdz to pieļaus drošības situācija. Ārlietu ministrija ir saņēmusi 2022.gada 8.maija vēstuli par starptautiskās misijas plāniem civilo ekspertu plānveida un pakāpeniskai atgriešanai Ukrainā. Starptautiskajā misijā kopumā plānoti 197 starptautiskie eksperti. Šobrīd misijā strādā 158 eksperti no 25 ES dalībvalstīm un vienas partnervalsts. Starptautiskajā misijā pašlaik piedalās astoņi nosūtītie civilie eksperti no Latvijas. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
EĀDD 2022. gada 25. janvārī informēja Latviju par civilās ekspertes S. Helvigas-Eihvaldes dalības laika pagarināšanu starptautiskajā misijā uz 12 mēnešiem. S. Helviga-Eihvalde atbilst MK noteikumu Nr. 598 4. punktā noteiktajām prasībām un ir piekritusi dalības laika pagarinājumam starptautiskajā misijā no 2022. gada 2. augusta.
Risinājuma apraksts
Ārlietu ministrija ir sagatavojusi rīkojuma projektu par civilās ekspertes S. Helvigas-Eihvaldes dalības laika pagarināšanu starptautiskajā misijā, kā arī dalības nodrošināšanai paredzētā finansējuma piešķiršanu.
Atbilstoši Noteikumu Nr. 598 17. un 18. punktam rīkojuma projekts nosaka civilajai ekspertei S.Helvigai-Eihvaldei atalgojumu – 2022. gadā 2 479 euro un 2023. gadā 3 522 euro, kā arī piemaksu par dalību starptautiskajā misijā (operacionālajam amata līmenim) – 2022. gadā 13 442 euro un 2023. gadā 19 029 euro. Ārlietu ministrija veiks valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas – 2022. gadā 3 756 euro un 2023. gadā 5 320 euro apmērā. Ārlietu ministrija atbilstoši Noteikumu Nr. 598 19. punktam segs šādus faktiskos izdevumus saistībā ar civilās ekspertes S. Helvigas-Eihvaldes nosūtīšanu starptautiskajā misijā, nepārsniedzot rīkojumā norādītās summas:
1) dzīvības un veselības apdrošināšana, atgriežoties no dienesta vietas – 5 euro 2023. gadā (dzīvības un veselības apdrošināšanu pārējā misijas laikā segs starptautiskā misija);
2) ceļa izdevumi – 750 euro (500 euro atvaļinājuma braucienam 2022. gadā un 250 euro pārcelšanās no dienesta vietas 2023. gadā);
3) izdevumi par bagāžas transportēšanu – 100 euro (pārceļoties no dienesta vietas 2023. gadā);
4) dzīvojamās telpas īres un komunālo pakalpojumu izmaksas (operacionālajam amata līmenim) – 15 793,88 euro kalendārajā gadā (2022. gadā 6 539 euro un 2023. gadā 9 256 euro).
Saskaņā ar starptautiskās misijas finansēšanas noteikumiem šo izdevumu segšana ir Latvijas Republikas pienākums un starptautiskā misija šos izdevumus neapmaksā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
355
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
355
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
355
26 361
0
37 482
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
355
26 361
0
37 482
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-26 361
0
-37 482
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-26 361
0
-37 482
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
26 361
0
37 482
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Detalizēts aprēķins pielikumā. 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Ņemot vērā S.Helvigas-Eihvaldes dalības laika pagarināšanu starptautiskajā misijā attiecīgi līdz 2023. gada 1. augustam, S.Helvigai-Eihvaldei līdz 2023. gada 1. augustam nebūs nepieciešams ar MK 2021. gada 7. jūlija rīkojumu Nr. 480 "Par civilā eksperta dalību Eiropas Savienības Padomdevēja misijā civilā drošības sektora reformām Ukrainā" piešķirtais finansējums atgriešanās izdevumu no dienesta vietas segšanai 355 euro apmērā (ceļa izdevumi 250 euro apmērā, izdevumi par bagāžu 100 euro apmērā un izdevumi par dzīvības un veselības apdrošināšanu 5 euro apmērā). Šie līdzekļi 355 euro apmērā tiek novirzīti civilās ekspertes dzīvojamās telpas īres un komunālo pakalpojumu izdevumu segšanai 2022. gadā. Attiecīgi kopējais nepieciešamais finansējums 2022. gadā civilās ekspertes darbības nodrošināšanai būs nevis 26 716 euro, bet gan 26361 euro.
Izdevumi 2022. gadā 26361 euro apmērā tiks nodrošināti Ārlietu ministrijas apakšprogrammā 01.04.00 "Diplomātiskās misijas ārvalstīs" piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros.Finansējums tiks novirzīts no jau piešķirtajiem budžeta līdzekļiem civilajiem ekspertiem EDSO Speciālās novērošanas misijai Ukrainā paredzētā finansējuma sakarā ar attiecīgās misijas slēgšanu 2022.gada 31. maijā.  
Savukārt 2023. gadā nepieciešamais finansējums 37 482 euro apmērā tiks nodrošināts, Finanšu ministrijai precizējot un palielinot Ārlietu ministrijas budžeta bāzes izdevumus apakšprogrammā 01.04.00 „Diplomātiskās misijas ārvalstīs” civilās ekspertes darbības nodrošināšanai no 2023. gada 1. janvāra.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi