Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 10.aprīlī
24-TA-2196: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 4. aprīļa noteikumos Nr. 169 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot dabas aizsardzību un bioloģisko daudzveidību, "zaļo" infrastruktūru, it īpaši pilsētvidē, un samazināt piesārņojumu" 2.2.3.6. pasākuma "Gaisa piesārņojumu mazinošu pasākumu īstenošana, uzlabojot mājsaimniecību siltumapgādes sistēmas" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts pēc Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas kā Eiropas Savienības (turpmāk – ES) fondu atbildīgās iestādes iniciatīvas, ievērojot Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 13. punktu, kas nosaka Ministru kabinetam izstrādāt nosacījumus specifiskā atbalsta mērķa īstenošanai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Mērķis ir noteikt regulējumu, kas ļauj Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot dabas aizsardzību un bioloģisko daudzveidību, "zaļo" infrastruktūru, it īpaši pilsētvidē, un samazināt piesārņojumu" 2.2.3.6. pasākuma "Gaisa piesārņojumu mazinošu pasākumu īstenošana, uzlabojot mājsaimniecību siltumapgādes sistēmas" (turpmāk – 2.2.3.6.pasākums) 1., 2., 3. un 4. uzsaukumā neizmantoto finansējumu novirzīt 2.2.3.6.pasākuma papildu uzsaukumu organizēšanai, kā arī vienkāršot nosacījumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 4. aprīļa noteikumos Nr. 169 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot dabas aizsardzību un bioloģisko daudzveidību, "zaļo" infrastruktūru, it īpaši pilsētvidē, un samazināt piesārņojumu" 2.2.3.6. pasākuma "Gaisa piesārņojumu mazinošu pasākumu īstenošana, uzlabojot mājsaimniecību siltumapgādes sistēmas" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk - noteikumu projekts) izstrādāts, jo 2.2.3.6. pasākuma ietvaros, īstenojot pirmo, otro, trešo un ceturto uzsaukumu nav rezervēts viss 2.2.3.6. pasākumam pieejamais finansējums, vienlaikus Ministru kabineta 2023. gada 4. aprīļa noteikumi Nr. 169 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot dabas aizsardzību un bioloģisko daudzveidību, "zaļo" infrastruktūru, it īpaši pilsētvidē, un samazināt piesārņojumu" 2.2.3.6. pasākuma "Gaisa piesārņojumu mazinošu pasākumu īstenošana, uzlabojot mājsaimniecību siltumapgādes sistēmas" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – MK noteikumi Nr.169) neparedz iespējas papildu uzsaukumu izsludināšanai. Tajā pašā laikā 2.2.3.6.pasākuma ietvaros iespējams, atvieglojot atsevišķus nosacījumus, nodrošināt plašāku atbalsta pieejamību projektu iesniedzējiem, tai skaitā atbalstīt tādus projektus, kas šobrīd daļēji neatbilst MK noteikumu Nr.169 prasībām, bet spēj sniegt ieguldījumu gaisa kvalitātes uzlabošanai Latvijas Republikas valstspilsētās un novadu pilsētās, ja tiks pilnveidoti  atbalsta piešķiršanas nosacījumi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši MK noteikumu Nr.169 9. un 11. punkta prasībām 2.2.3.6. pasākumā nav paredzēta papildu izsaukumu izsludināšana, tādēļ, lai apgūtu 2.2.3.6. pasākumam pieejamo finansējumu, nepieciešami grozījumi MK noteikumos Nr.169.
Risinājuma apraksts
2.2.3.6.pasākuma ietvaros 2023.gada 26.maijā, 2023.gada 26.jūlijā, 2023.gada 26.septembrī un 2024.gada 4.martā ar paziņojumu "Latvijas Vēstnesī" izsludinātas visas MK noteikumu Nr.169 paredzētās atklātās projektu iesniegumu atlases, kā rezultātā pirmā uzsaukuma ietvaros apstiprināts Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 74 811,45 eiro apmērā, otrā uzsaukuma ietvaros apstiprināts Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 1 801 513,82 eiro apmērā, trešā uzsaukuma ietvaros apstiprināts Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 456 825,50 eiro apmērā un ceturtā uzsaukuma ietvaros pieprasīts Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 3 266 930,79 eiro apmērā (noteikumu projekta saskaņošanas laikā vēl noris ceturtā uzsaukuma projektu vērtēšanas process, kā rezultātā apstiprināto projektu rezultātā pieprasītā finansējuma summa var vēl samazināties), kā rezultātā 2.2.3.6. pasākuma ietvaros pēc ceturtā uzsaukuma atlases ir pieejams Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums vismaz 6 843 138,44 eiro apmērā, tādējādi nepieciešami grozījumi MK noteikumos Nr.169 , lai nodrošinātu iespējas izsludināt papildu projektu iesniegumu atlases uzsaukumus pieejamā 2.2.3.6. pasākuma ietvaros finansējuma apjomā.

Ar noteikumu projektu paredzēts precizēt MK noteikumu Nr.169 9.punktu, papildinot to ar jaunu 9.5. apakšpunktu un precizēt 11. punkta nosacījumus, ļaujot 2.2.3.6.pasākuma ietvaros izsludināt papildu uzsaukumus 2.2.3.6. pasākuma pirmā, otrā, trešā un ceturtā uzsaukuma ietvaros neizlietotā finansējuma apguvei. Papildus tam tehniski precizēts MK noteikumu Nr.169 9.3. apakšpunkts, lai nodrošinātu, ka trešajā uzsaukumā iesniegtie, bet neīstenotie projekti centralizētās siltumapgādes apkalpošanas zonā 20 metru attālumā no centralizētās siltumapgādes tīkliem, varētu tikt īstenoti ne tikai ceturtā uzsaukuma ietvaros, bet arī papildu uzsaukumu ietvaros. Ar noteikumu projektu netiek samazināts vai palielināts 2.2.3.6.pasākumam pieejamais Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums.

Ar noteikumu projektu tiek palielināts 2.2.3.6.pasākumam pieejamais Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums, pārdalot finansējumu no Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot dabas aizsardzību un bioloģisko daudzveidību, "zaļo" infrastruktūru, it īpaši pilsētvidē, un samazināt piesārņojumu" 2.2.3.7. pasākuma "Gaisa piesārņojošo vielu emisiju samazināšana pašvaldību siltumapgādē", kur atklāta projektu iesniegumu konkursa rezultātā netika pieprasīts pasākumam pieejamais Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 366 083 euro apmērā.

Ar noteikumu projektu paredzēts pagarināt MK noteikumu Nr.169 5. un 62.punktā noteikto 2.2.3.6.pasākuma investīciju veikšanas ilgumu un pasākuma rezultātu rādītāju sasniegšanas termiņu līdz 2027.gada 31.decembrim, kā arī samazināt pasākuma nacionālā rādītāja daļiņu PM2,5 emisijas samazinājumu no vismaz 50 tonnām gadā uz 30 tonnām gadā. Rādītāja samazinājums aprēķināts, ņemot vērā līdz šim 2.2.3.6.pasākuma pirmā, otrā, trešā un ceturtā uzsaukuma apstiprinātos projektus (noteikumu projekta izstrādes brīdī nav noslēgusies ceturtā uzsaukuma projektu vērtēšana, dati apkopoti 2024.gada augustā) un to datus, kur vidēji pieprasīts Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma apjoms pret projektos sasniedzamā nacionālā rādītāja apjomu, kur īstenojot projektus ar līdzšinējo efektivitāti, sākotnēji noteiktais daļiņu PM2,5 emisijas samazinājums 50 tonnu apmērā netiks sasniegts. Ņemot vērā, ka 2.2.3.6. pasākuma nosacījumi nedod iespējas īstenot projektus, kur netiek sasniegts daļiņu PM2,5 emisijas samazinājums, specifisks ierobežojums noteikts PM2,5 emisijas samazinājumam tikai gadījumos, kad uz projektu attiecināmajā ēkas siltumapgādē bez biomasas, kūdras un oglēm tiek izmantoti arī citi energoresursi ēkas siltumapgādes nodrošināšanai, nosakot ierobežojumu daļiņu PM2,5 emisijas samazinājumam 0,01 tonnas gadā apmērā, kas ir līdz šim vismazākais sasniegtais nacionālā rādītāja samazinājums īstenotā projektā, kā arī tas ir līdzvērtīgs 50 kvadrātmetru dzīvojamās mājas vai dzīvokļa īpašuma krāsns nomaiņai pret koksnes biomasas apkures katlu, kas piemērots granulu kurināmajam, dzīvojamai mājai, kuras dzīvojamās mājas vai dzīvokļa īpašuma apkures patēriņš veido 85 kWh/m2 gadā un plānotās iekārtas siltumapgādes nominālā jauda veido 4 kW. Nacionālā rādītāja samazināšana saistīta ar izmaksu pieaugumu un to indeksēšanu atbilstoši indeksam "Būvniecība - pavisam" no 2022. gada janvāra, uz kā pamata sākotnēji izstrādāta MK noteikumu Nr. 169 13. punktā minētā vienkāršoto izmaksu iespēju piemērošanas metodika.

Ar noteikumu projektu paredzēts izteikt jaunu MK noteikumu Nr.169 19.1 punktu un 2.2.3.6. pasākuma ietvaros ļaut īstenot projektus dzīvokļu īpašumos nesadalītās dzīvojamās mājas daļā, ja minētās dzīvojamās mājas līdz projekta noslēguma maksājumam tiks sadalītas atsevišķajos dzīvokļa īpašumos. Tādā veidā tiek paplašinātas iespējas pieteikt projektus, kas šobrīd neatbilst 2.2.3.6.pasākuma nosacījumiem, bet, ņemot vērā, ka dzīvokļu īpašumos nesadalītās dzīvojamās mājas sadalīšana atsevišķajos dzīvokļa īpašumos ir laikietilpīgs un sarežģīts process, šīs darbības ir iespējams veikt līdz projekta noslēguma maksājumam. Noteikumu projekts projektiem dzīvokļu īpašumos nesadalītās dzīvojamās mājas daļā paredz papildu nosacījumus, kur uz projektu attiecināmā dzīvokļa īpašumos nesadalītās dzīvojamās mājas daļa pēc dzīvojamās mājas sadalīšanas atsevišķajos dzīvokļa īpašumos veidos vienu vai vairākus atsevišķos dzīvokļa īpašumus. Pārējie nosacījumi projektiem dzīvokļa īpašumos nesadalītās dzīvojamās mājas daļā ir tādi paši, kā projektiem vienā dzīvokļa īpašumā vai vairākos dzīvokļa īpašumos, neaptverot visus dzīvojamās mājas dzīvokļa īpašumus. 2.2.3.6.pasākuma noslēguma maksājums tiek veikts vienā maksājumā,  (avansa maksājumi netiek veikti) un ir veicams pēc visu projektā paredzēto darbību veikšanas, līdz ar to, ja dzīvojamās mājas sadalīšana atsevišķajos dzīvokļa īpašumos līdz noslēguma maksājumam netiek veikta, finansējums par projekta īstenošanu netiek izmaksāts.

Ar noteikumu projektu tiek izveidots jauns MK noteikumu Nr.169 14.1. punkts, kurš pieļauj papildu uzsaukumu ietvaros vienā projektā vienā divu dzīvokļu vai triju vai vairāku dzīvokļu dzīvojamā mājā uzstādīt dažādas atbalstāmās darbības tehnoloģijas. Šādā gadījumā projekta attiecināmās izmaksas nosaka katram dzīvokļa īpašumam atsevišķi, piemērojot katrai atbalstāmajai darbībai atšķirīgu atbalsta likmi. Šie nosacījumi attiecināmi tikai uz divu dzīvokļu  vai triju vai vairāku dzīvokļu mājām, kuras ir sadalītas atsevišķajos dzīvokļu īpašumos, projektu īstenošanu paredzot visos dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašumos, katram dzīvokļa īpašumam nodrošinot individuālu siltumapgādes risinājumu ar konkrētu atbalstāmās darbības tehnoloģiju. Papildus, lai nodrošinātu efektīvu finansējuma izlietojumu, noteikts nosacījums, ka atbalstāmo darbību kombinēšanas gadījumā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma apmērs projektā nepārsniedz 31 807 euro, vienlaikus ievērojot MK noteikumu Nr.169 15. punktā noteikto finansējuma ierobežojumu. Finansējuma ierobežojuma robežvērtība 31 807 euro apmērā noteikta, pielīdzinot maksimālo atbalsta apjomu finanšu visietilpīgākajai tehnoloģijai, ja tā vienotā risinājumā tiktu ieviesta visā dzīvojamā mājā – uzstādot siltumsūkni zeme-ūdens ar nominālo siltumapgādes jaudu 50 kW, kā arī izveidojot apkures sistēmu ar sildelementiem. Jaunais MK noteikumu Nr.169 14.1  punkts ļaus, piemēram, divu dzīvokļu dzīvojamā mājā vienā dzīvokļa īpašumā uzstādīt koksnes biomasas apkures katlu, kas piemērots granulu kurināmajam, bet otrā dzīvokļa īpašumā uzstādīt siltumsūkni gaiss-ūdens, atbalstu aprēķinot katrai atbalstāmajai darbībai atsevišķi, vienlaikus, ja nepieciešams, katram dzīvokļa īpašumam var veikt apkures sistēmas ar sildelementiem pilnīgu atjaunošanu, pilnīgu pārbūvi vai pilnīgu izveidi, uzstādīt atsevišķu saules paneļu sistēmu (ar pieslēgumu elektrotīklam), kā arī veikt pieslēguma elektrotīkliem jaudas palielināšanu, ampēros (A). Atbalsta aprēķināšanai netiek paredzēts veikt grozījumus MK noteikumu Nr. 169 13. punktā minētajā atbildīgās iestādes apstiprinātā un vadošās iestādes saskaņotajā vienas vienības izmaksu likmju aprēķina un piemērošanas metodikā, jo piedāvātais risinājums atbilstoši nominālajai siltumapgādes jaudai jau ir paredzēts metodikā un noteikumu projekts paredz tikai summēt atsevišķi aprēķinātās atbalstāmās darbības.

MK noteikumi Nr.169 tiek papildināti ar jaunu 17.3. apakšpunktu, definējot papildu pilnvarotās personas veidu, kur projektu turpmāk varēs iesniegt arī daudzdzīvokļu dzīvojamās mājās viens no īpašniekiem, ja kopīpašnieki atbilstoši Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likuma prasībām būs pilnvarojuši dzīvojamās mājas īpašnieku iesniegt projekta iesniegumu un īstenot projektu, kā arī dzīvojamās mājas pārvaldnieks būs sniedzis atzinumu, iekļaujot tajā viedokli vismaz par projekta risinājuma atbilstību normatīvo aktu prasībām dzīvojamo māju pārvaldīšanas un būvniecības jomā. Šāds precizējums nepieciešams, jo līdz šim īstenoto projektu uzsaukumu ietvaros konstatēts, ka atsevišķos projektos, kas paredzēti tikai vienā no dzīvojamās mājas dzīvokļa īpašumiem, esošs dzīvojamās mājas pārvaldnieks nevēlas sagatavot, iesniegt un īstenot projektu, vai arī par šādu dzīvojamās mājas pārvaldīšanas uzdevuma veikšanu piemēro cenrādi, kas ir relatīvi liels pret projekta īstenošanas rezultātā pieprasīto finansējuma apjomu. Ar precizējumiem projektu dzīvojamās mājas pārvaldnieka vietā būs iespējams iesniegt un īstenot dzīvokļa īpašniekam.

MK noteikumi Nr.169 tiek papildināti ar jaunu nosacījumu noteikumu 20.3.apakšpunktā, kur ar noteikumu precizējumiem būs iespējams dzīvojamā mājā īstenot arī otru projektu, ja pirmā, otrā, trešā vai ceturtā uzsaukuma ietvaros dzīvojamā mājā ir īstenots projekts, kas netika īstenos visos dzīvojamās mājas dzīvokļa īpašumos. Šādā gadījumā papildu uzsaukumu ietvaros būs jāpiemēro MK noteikumu Nr.169 jaunā 14.1. punkta nosacījumi, kopumā nodrošinot, ka abi projekti aptver visus dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašumus, tai skaitā, ievērojot, ka abu projektu atbalstāmo darbību kombinēšanas gadījumā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma apmērs projektā nepārsniedz 31 807 euro.

MK noteikumi Nr.169 tiek papildināti ar jaunu 23.3.1 apakšpunktu, kas ļaus projektus īstenot ne tikai dzīvojamās mājās, kur siltumapgāde tiek nodrošināta ar biomasu, kūdru vai akmeņoglēm, bet arī dažādu energoresursu siltumapgādes sistēmās. Tas nosaka, ka papildu uzsaukumu ietvaros dzīvojamās mājas esošā siltumapgāde vismaz pēdējos trīs kalendāra gadus vismaz 50 procentu apmērā ir nodrošināta ar akmeņoglēm, kūdru vai biomasas cieto kurināmo. Ja uz projektu attiecināmajā dzīvojamā mājā, dzīvokļa īpašumā vai dzīvokļu īpašumos siltumapgādei tiek patērēti citi energoresursi, kas nav akmeņogles, kūdra vai biomasa, nodrošina, ka projekta ietvaros daļiņu PM2,5 emisijas samazinājums sasniedz vismaz 0,01 tonnu gadā. Ja dzīvojamās mājas, dzīvokļa īpašuma vai dzīvokļu īpašumu siltumapgādei tiek patērēta dabasgāze, projekta ietvaros attiecībā uz konkrēto dzīvojamo māju, dzīvokļa īpašumu vai dzīvokļu īpašumiem, kur siltumapgādei tiek patērēta dabasgāze, netiek atbalstīta koksnes biomasas apkures katla iegāde. Līdz šim 2.2.3.6.pasākuma ietvaros ir konstatēts, ka dzīvojamās mājas ar dažādu energoresursu siltumapgādes sistēmām nekvalificējas ne 2.2.3.6.pasākumā gaisa kvalitātes uzlabošanai, ne Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta “Siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana mājsaimniecībās – atbalsts atjaunojamo energoresursu izmantošanai” [1] pasākuma ietvaros, tādējādi tiek piedāvāts risinājums, kas ļaus īstenot projektu dzīvojamā mājā, kur siltumapgāde nodrošināta, piemēram ar 49 % dabasgāzi un 51 % biomasas kurināmo, vienlaikus nodrošinot, ka PM2,5 emisijas samazinājums sasniedz vismaz 0,01 tonnas gadā.

Ar noteikumu projektu tiek precizēts MK noteikumu Nr.169 25. punkts, paplašinot regulējuma tvērumu un precizējot, ka projekta ietvaros paredzētās iekārtas var tikt uzstādītas arī citās projekta dzīvojamās mājas īpašnieku īpašumā esošās ēkās vai palīgēkās. Šāds precizējums  nepieciešams, jo blīvi apdzīvotās pilsētās uz zemesgabaliem nereti atrodas vairākas dzīvojamās mājas, un, ja projektā paredzētās iekārtas nav iespējams uzstādīt attiecīgajā dzīvojamā mājā, vai tas ir ekonomiski nepamatoti, 2.2.3.6. pasākuma mērķi tiek sasniegti arī, ja iekārtas tiek izvietotas dzīvojamās mājas īpašnieku īpašumā esošā citā dzīvojamā mājā, ja projekta iesniegumam tiek pievienots pamatojums un apliecinājums, ka iekārtu saražotā enerģija tiks izmantota uz projektu attiecināmā dzīvojamā mājā, dzīvokļa īpašumā vai dzīvokļu īpašumos.

Ar noteikumu projektu tiek precizēts MK noteikumu Nr.169 39. punkts, ļaujot de minimis atbalstu piešķirt ne tikai projekta īstenošanas laikā, bet arī projekta pēcuzraudzības periodā, ja ar saimniecisku darbību sākotnēji nesaistīts projekts kļūst par projektu, kas ir saistīts ar saimniecisku darbību.

Ar noteikumu projektu tiek precizēts MK noteikumu Nr.169 46. punkts, nosakot, ka īstenojot projektu, ir iespējams iegādāties un uzstādīt arī cietā kurināmā lokālos telpu sildītājus ar slēgtu degkameru, kuros izmanto presētu koksni granulu veidā, kas ir atbilstoši Komisijas 2015. gada 24. aprīļa Regulas (ES) 2015/1185, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2009/125/EK īsteno attiecībā uz ekodizaina prasībām cietā kurināmā lokālajiem telpu sildītājiem prasībām un Komisijas 2015. gada 24. aprīļa Deleģētajā regulā (ES) 2015/1186, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2010/30/ES papildina attiecībā uz lokālo telpu sildītāju energomarķējumu prasībām, kur minētās iekārtas un tām izvirzītās prasības ir līdzvērtīgas MK noteikumu Nr.169 46.1. un 46.2. apakšpunktos noteiktajām prasībām.

Noteikumu projekts precizē MK noteikumu Nr. 169 45.punkta prasības attiecībā uz nosacījumiem efektīvai centralizētajai siltumapgādes sistēmai, jo šobrīd ir mainījies ES līmeņa normatīvais regulējums un efektīvas centralizētās silktumapgādes sistēmas prasības Latvijas normatīvajos aktos tiek pārņemtas ar Enerģētikas likuma [2] 49.1 panta prasībām. Atbilstoši jaunās Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 13. septembra Direktīvas (ES) 2023/1791 par energoefektivitāti un ar ko groza Regulu (ES) 2023/955 (pārstrādātā redakcija) [3] 26. panta prasībām, kas ir papildinātas ar papildus nosacījumiem salīdzinājumā ar prasībām, kas bija definētas 2012. gada 25. oktobra Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2012/27/ES par energoefektivitāti, ar ko groza Direktīvas 2009/125/EK un 2010/30/ES un atceļ Direktīvas 2004/8/EK un 2006/32/EK [4] 2.panta 41. apakšpunktā, detalizētas efektīvas centralizētās siltumagādes sistēmas prasības šobrīd vēl tikai tiek pārņemtas Latvijas normatīvajos aktos. Attiecīgi, sagatavojot papildu uzsaukumu atlases nolikumu, tiks precizēta pieeja attiecībā uz efektīvas centralizētās siltumagādes sistēmas prasību korektu piemērošanu, vienlaikus, ņemot vērā to, ka Latvijas normatīvajos aktos šobrīd nav noteiktas detalizētas prasības efektīvai centralizētai siltumagādes sistēmai, kā arī to, ka atbilstoši Klimata un enerģētikas ministrijas sniegtajai informācijai šobrīd prasībām atbilstošas efektīvas centralizētās siltumagādes sistēmas nav apzinātas un, lai nekavētu papildu uzsaukumu izsludināšanu, noteikumu projekts paredz iespēju sadarbības iestādei, vienojoties ar atbildīgo iestādi pirms papildu uzsaukumu izsludināšanas precizēt katrā atsevišķā uzsaukumā vērtējamo projektu veidus atbilstoši MK noteikumu Nr.169 42.punktā minētajām atbalstāmajām darbībām un atbilstoši MK noteikumu Nr.169 14.1 punktā noteiktajam, tādā veidā ļaujot izsludināt uzsaukuma atlasi, tajā neiekļaujot projektus ar pieslēgumiem efektīvām centralizētajām siltumapgādes sistēmām. Vienlaikus atlašu organizēšanai noteikts nosacījums nodrošināt, ka papildu uzsaukumu ietvaros kopumā var iesniegt projektus ar vismaz MK noteikumu Nr.169 42.1., 42.2. un 42.4. apakšpunktā minētajām atbalstāmajām darbībām. Attiecīgi šobrīd tiek plānots, ka papildu uzsaukumu ietvaros tiks paredzēti vismaz divi uzsaukumi, kur, ja tiks definētas detalizētas efektīvas centralizētās siltumapgādes prasības un attiecīgi sastādīts atbilstošs sistēmu saraksts, vismaz otrā papildu uzsaukuma ietvaros būs iespējams atbalstīt pieslēgumu izveidi efektīvām centralizētajām siltumapgādes sistēmām.

Noteikumu Nr. 169 ietvaros ar terminu “nominālā jauda”, uz kā pamata veicams atbalsta maksājums” tiek aprakstīta tā nominālā jauda, kas atbilstoši  energomarķējumam norādīta nominālos standartapstākļos Latvijas klimatiskajai zonai un sildelementu veidam.

Noteikumu projekts paredz dažādus tehniski precizējumus, vienādojot terminoloģiju un tehniski precizējot atsevišķas normas, tai skaitā MK noteikumu Nr. 169 41. punktā tehniski iekļaujot horizontālo principu “Energoefektivitāte pirmajā vietā”. Izmaiņas ir tehniskas, jo “Energoefektivitāte pirmajā vietā” princips, MK noteikumos Nr. 169 ir izpildīts ar 23.4. apakšpunktā ietverto nosacījumu, ka projekts var tikt īstenots tikai ēkās, kas ir atbilstošas 2020. gada 10. decembra Ministru kabineta noteikumu Nr. 730 “Ekspluatējamu ēku energoefektivitātes minimālās prasības” 2.punktā noteiktajām ekspluatējamu ēku minimālajām prasībām (E klasei atbilstoši 2021. gada 8. aprīļa Ministru kabineta noteikumu Nr.222 “Ēku energoefektivitātes aprēķina metodes un ēku energosertifikācijas noteikumi” 3.pielikuma 1.tabulai).

[1]  https://ekii.lv/index.php?page=konkursi_lv&konkursi=EKII-6
[2] https://likumi.lv/ta/id/49833-energetikas-likums
[3] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/HTML/?uri=CELEX:32023L1791&qid=1699416864024
[4] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=CELEX%3A02012L0027-20230504
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Dzīvojamo māju, dzīvokļu īpašumu īpašnieki
Ietekmes apraksts
Dzīvojamo māju, dzīvokļu īpašumu īpašnieki, kas var pretendēt uz atbalstu un uzlabot siltumapgādes iekārtas un sistēmas.
Juridiskās personas
  • Dzīvojamo māju, dzīvokļu īpašumu īpašnieki
Ietekmes apraksts
Dzīvojamo māju, dzīvokļa īpašumu īpašnieki, kas, var pretendēt uz atbalstu un uzlabot siltumapgādes iekārtas un sistēmas.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
122 028
0
122 028
0
122 027
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
122 028
0
122 028
0
122 027
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
122 028
0
122 028
0
122 027
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
122 028
0
122 028
0
122 027
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Plānots, ka pasākumiem palielinātā finansējuma maksājumi veicami līdzvērtīgi 2025., 2026. un 2027. gadā. Netiek plānota nacionāla līdzfinansējuma ietekme, jo to segs finansējuma saņēmēji no saviem privātajiem līdzekļiem.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Ar noteikumu projektu tiek palielināts 2.2.3.6.pasākumam pieejamais Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums, pārdalot finansējumu no Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot dabas aizsardzību un bioloģisko daudzveidību, "zaļo" infrastruktūru, it īpaši pilsētvidē, un samazināt piesārņojumu" 2.2.3.7. pasākuma "Gaisa piesārņojošo vielu emisiju samazināšana pašvaldību siltumapgādē", kur atklāta projektu iesniegumu konkursa rezultātā netika pieprasīts pasākumam pieejamais Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 366 083 euro apmērā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra, Finanšu ministrija, Klimata un enerģētikas ministrija, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
  • Klimata un enerģētikas ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk