21-TA-591: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2008. gada 1. aprīļa noteikumos Nr. 224 "Patentu un patentu pieteikumu noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts izstrādāts pēc Tieslietu ministrijas iniciatīvas cita starpā, lai saskaņotu Ministru kabineta 2008. gada 1. aprīļa noteikumus Nr. 224 "Patentu un patentu pieteikumu noteikumi" (turpmāk – Noteikumi) ar likumā "Grozījumi Patentu likumā" (Saeimā pieņemts 2021. gada 15. jūnijā un spēkā stājās 2021. gada 12. jūlijā) veiktajiem grozījumiem.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Mērķis ir elektroniski pilnveidot saņemto dokumentu un datu apstrādes procedūras un veikt grozījumus saistībā ar Patentu administrēšanas informācijas sistēmas (turpmāk – PAIS sistēma) ieviešanu, lai iesniegtu nacionālo patentu un papildu aizsardzības sertifikātu pieteikumus, pieteiktu grozījumus saistībā ar īpašnieka datu maiņu (vārda, uzvārda, nosaukuma vai adreses maiņa) vai paša patenta īpašnieka maiņu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Lai nodrošinātu Latvijā iesniegto patentu pieteikumu, Latvijā apstiprināto un uz Latviju attiecināto Eiropas patentu, kā arī papildu aizsardzības sertifikātu pārvaldību, likumā "Grozījumi Patentu likumā" (Saeimā pieņemts 2021. gada 15. jūnijā) ir veikti grozījumi 47. un 48. pantā, nosakot, ka vairs nav patentu reģistra grāmatas, bet gan elektroniskais reģistrs, kas ir PAIS sistēmas publiskojamā daļa. Elektroniski dokumentus Patentu valdei var iesniegt tikai pēc patenta pieteikuma publikācijas (izmantojot elektronisko pastu). Ņemot vērā iepriekš minēto, netiek nodrošināta droša un aizsargāta iespēja iesniegt patenta pieteikumu elektroniski. Tā kā elektronisko pastu nevar uzskatīt par drošu informācijas nodošanas avotu, dokumentus līdz patenta pieteikuma publicēšanai šādā veidā sūtīt nevar. 2017. gadā tika uzsākts darbs pie PAIS sistēmas ieviešanas, kurš noslēdzās 2020. gada 2. ceturksnī. PAIS sistēma ietver arī speciālās tiešsaistes formas, lai elektroniski iesniegtu nacionālo patentu un papildu aizsardzības sertifikātu pieteikumus, pieteiktu grozījumus saistībā ar īpašnieka datu maiņu (vārda, uzvārda, nosaukuma vai adreses maiņa) vai paša patenta īpašnieka maiņu. Tāpat ir iespēja iesniegt iesniegumus par Eiropas patentu apstiprināšanu Latvijas Republikā, kā arī veikt apmaksu par patentu vai papildu aizsardzības sertifikātu spēkā uzturēšanu. PAIS sistēma sastāv no trīs daļām (Back Office, Front Office un elektroniskais patentu reģistrs).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Sk. informāciju sadaļā "Risinājuma apraksts".
Risinājuma apraksts
Elektroniskais patentu reģistrs ir PAIS sistēmas publiskojamā daļa, tajā atspoguļojot visu informāciju, kas attiecas uz konkrēto lietu (projekta 9., 10. un 20. punkts).
Eiropas patenta īpašnieks pretenziju tulkojumu Patentu valdē var iesniegt tikai ar profesionālā patentpilnvarnieka starpniecību. Rūpnieciskā īpašuma institūciju un procedūru likuma 117. panta pirmajā daļā jau ir noteikta kārtība, ka pieteikumam vai citam dokumentam jāpievieno rakstveida pilnvara, ja veic darbības ar pārstāvja starpniecību. Tādēļ, lai šo normu nedublētu Noteikumos, Noteikumu 83.4. apakšpunkts tiek svītrots (projekta 17. punkts).
Projekta 18. punktā paredzētais grozījums svītrot Noteikumu 84. punkta otro teikumu ir veikts, jo par Eiropas patentu pretenziju tulkojumiem ir jāatbild pašam pieteicējam. Patentu valde pārbauda pretenziju tulkojumu atbilstību Patentu likumā noteiktajām normām, lai netiktu pieļautas Patentu likumam neatbilstošas kļūdas, taču ierosinājumam pieteicējam veikt gramatiskus, terminoloģiskus un citus labojumus ir tikai rekomendējošs raksturs.
Šobrīd Patentu valdē iesniedzamās veidlapas (gan veidlapu saturu, gan paraugu) nosaka Noteikumi. Pastāvīgi attīstoties un ieviešot jaunas funkcionālās iespējas, katru reizi ir nepieciešams veikt grozījumus to lietošanu reglamentējošos Noteikumos. Nolūkā pilnveidot saņemto dokumentu un datu apstrādes procedūras, novērst "normatīvo aktu plūdus" un veicināt efektīvu un klientiem labvēlīgāku Patentu valdes pakalpojumu sniegšanu, plānots atteikties no veidlapu apstiprināšanas ar Ministru kabineta noteikumiem (kas bija noteikts Patentu likuma 38. panta ceturtajā daļā), nosakot Noteikumos tikai iesniedzamo ziņu saturu (projekta 2., 3., 4., 5., 6., 11., 12., 14., 16., 16.punkts).
Konkrētu veidlapu dizainu un formu kā ilustratīvu materiālu Patentu valde publicēs savā tīmekļa vietnē, nodrošinot veidlapu pieejamību gan elektroniskajā vidē, gan klātienē.
Ar mērķi pilnveidot un radīt klientiem labvēlīgāku grafisko noformējumu, kā arī, precizējot patenta piešķiršanas reģistrācijas apliecības formu, ir plānots atteikties no iepriekšminētās apliecības apstiprināšanas ar Ministru kabineta noteikumiem, nosakot Noteikumos tikai apliecības saturu (projekta 3., 6. un 7. punkts).
Papildus tam atsevišķas Noteikumu normas nepieciešams precizēt redakcionāli atbilstoši praksē konstatētajām nepilnībām un precīzāk noteikt elektronisko pretenziju tulkojumu iesniegšanas prasības, kā arī Eiropas patenta īpašniekam Patentu valdē iesniedzamos dokumentus (projekta 8., 13. un 19. punkts).
Atbilstoši pieņemtajam Oficiālās elektroniskās adreses likumam, obligāts priekšnoteikums ir oficiālo elektronisko adresi izmantot valsts un pašvaldību iestādēm. Ņemot vērā to, ka Patentu valdei ir jānodrošina iespēja klientiem izvēlēties norādīt sev vēlamu saziņas veidu (t.sk. oficiālo elektronisko adresi), tad Noteikumu projektā šīs normas tiks piemērotas no 2022. gada 1. decembra, lai veiktu funkcionālas izmaiņas PAIS sistēmā (projekta 21. punkts).
Eiropas patenta īpašnieks pretenziju tulkojumu Patentu valdē var iesniegt tikai ar profesionālā patentpilnvarnieka starpniecību. Rūpnieciskā īpašuma institūciju un procedūru likuma 117. panta pirmajā daļā jau ir noteikta kārtība, ka pieteikumam vai citam dokumentam jāpievieno rakstveida pilnvara, ja veic darbības ar pārstāvja starpniecību. Tādēļ, lai šo normu nedublētu Noteikumos, Noteikumu 83.4. apakšpunkts tiek svītrots (projekta 17. punkts).
Projekta 18. punktā paredzētais grozījums svītrot Noteikumu 84. punkta otro teikumu ir veikts, jo par Eiropas patentu pretenziju tulkojumiem ir jāatbild pašam pieteicējam. Patentu valde pārbauda pretenziju tulkojumu atbilstību Patentu likumā noteiktajām normām, lai netiktu pieļautas Patentu likumam neatbilstošas kļūdas, taču ierosinājumam pieteicējam veikt gramatiskus, terminoloģiskus un citus labojumus ir tikai rekomendējošs raksturs.
Šobrīd Patentu valdē iesniedzamās veidlapas (gan veidlapu saturu, gan paraugu) nosaka Noteikumi. Pastāvīgi attīstoties un ieviešot jaunas funkcionālās iespējas, katru reizi ir nepieciešams veikt grozījumus to lietošanu reglamentējošos Noteikumos. Nolūkā pilnveidot saņemto dokumentu un datu apstrādes procedūras, novērst "normatīvo aktu plūdus" un veicināt efektīvu un klientiem labvēlīgāku Patentu valdes pakalpojumu sniegšanu, plānots atteikties no veidlapu apstiprināšanas ar Ministru kabineta noteikumiem (kas bija noteikts Patentu likuma 38. panta ceturtajā daļā), nosakot Noteikumos tikai iesniedzamo ziņu saturu (projekta 2., 3., 4., 5., 6., 11., 12., 14., 16., 16.punkts).
Konkrētu veidlapu dizainu un formu kā ilustratīvu materiālu Patentu valde publicēs savā tīmekļa vietnē, nodrošinot veidlapu pieejamību gan elektroniskajā vidē, gan klātienē.
Ar mērķi pilnveidot un radīt klientiem labvēlīgāku grafisko noformējumu, kā arī, precizējot patenta piešķiršanas reģistrācijas apliecības formu, ir plānots atteikties no iepriekšminētās apliecības apstiprināšanas ar Ministru kabineta noteikumiem, nosakot Noteikumos tikai apliecības saturu (projekta 3., 6. un 7. punkts).
Papildus tam atsevišķas Noteikumu normas nepieciešams precizēt redakcionāli atbilstoši praksē konstatētajām nepilnībām un precīzāk noteikt elektronisko pretenziju tulkojumu iesniegšanas prasības, kā arī Eiropas patenta īpašniekam Patentu valdē iesniedzamos dokumentus (projekta 8., 13. un 19. punkts).
Atbilstoši pieņemtajam Oficiālās elektroniskās adreses likumam, obligāts priekšnoteikums ir oficiālo elektronisko adresi izmantot valsts un pašvaldību iestādēm. Ņemot vērā to, ka Patentu valdei ir jānodrošina iespēja klientiem izvēlēties norādīt sev vēlamu saziņas veidu (t.sk. oficiālo elektronisko adresi), tad Noteikumu projektā šīs normas tiks piemērotas no 2022. gada 1. decembra, lai veiktu funkcionālas izmaiņas PAIS sistēmā (projekta 21. punkts).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Projektā paredzēto grozījumu spēkā stāšanās rezultātā samazināsies administratīvais slogs tiem subjektiem, kuri aizpildīs Patentu valdē iesniedzamo veidlapu paraugus un kuriem turpmāk nebūs jāsaskaras ar nepilnībām veidlapās un pašiem jāvērtē to saturs gadījumos, ja veidlapas nav bijis iespējams laikā aktualizēt strauju normatīvo aktu grozījumu rezultātā. Gadījumā, ja persona izvēlēsies e-pakalpojumu klātienes pakalpojuma vietā, tai vairs nebūs ceļa izdevumu nokļūšanai līdz Patenta valdei vai pasta izdevumu pieteikuma nosūtīšanai. Paredzams, ka arvien vairāk personu izvēlēsies e-pakalpojumu. Ņemot vērā, ka nav zināms to personu skaits, kas turpmāk izvēlēsies e-pakalpojumu, nav iespējams aprēķināt administratīvā sloga samazinājumu Patentu valdei saistībā ar pieteikumu apstrādi. Administratīvo izmaksu samazinājums Patentu valdei viena papīrā iesniegta pieteikuma apstrādei ir mazāks par 1 euro. 2020. gadā 21 persona izmantoja iespēju saņemt pakalpojumu elektroniski, savukārt 73 – klātienē. Projekts neuzliek papildu administratīvo slogu, jo neparedz papildu informācijas sniegšanas pienākumus.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Rūpnieciskā īpašuma tiesību pieteicēji, īpašnieki (Patentu valdes pakalpojumu lietotāji), šo personu pārstāvji. Mērķgrupas aptuveno lielumu vai īpatsvaru nav iespējams noteikt, jo ietver Patentu valdes pakalpojumu lietotājus gan Latvijā, gan citās valstīs.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Rūpnieciskā īpašuma tiesību pieteicēji, īpašnieki (Patentu valdes pakalpojumu lietotāji), šo personu pārstāvji. Mērķgrupas aptuveno lielumu vai īpatsvaru nav iespējams noteikt, jo ietver Patentu valdes pakalpojumu lietotājus gan Latvijā, gan citās valstīs.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Patentu valdeNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Sabiedrības pārstāvji varēja līdzdarboties Projekta izstrādē, rakstveidā sniedzot viedokļus par Projektu, kas tika publicēts 2019. gada 30. septembrī Tieslietu ministrijas tīmekļa vietnē. Projekts tika nosūtīts Valsts kancelejai un 2019. gada 1. oktobrī tika publicēts Ministru kabineta tīmekļa vietnē.
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tm.gov.lv/lv/cits/pazinojums-par-lidzdalibas-iespejam-ministru-kabineta-noteikumu-projekta-patentu-un-patentu-pieteiku;
https://www.mk.gov.lv/content/ministru-kabineta-diskusiju-dokumenti.
https://www.mk.gov.lv/content/ministru-kabineta-diskusiju-dokumenti.
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Noteiktajā termiņā netika saņemti iebildumi vai priekšlikumi.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Patentu valde
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Projekta īstenošana tiks veikta esošo Patentu valdes cilvēkresursu ietvaros. Saistībā ar Projekta izpildi nebūs nepieciešams veidot jaunas institūcijas vai likvidēt, reorganizēt esošās. Projektā iekļautie noteikumi nerada ietekmi uz pārvaldes funkcijām un neietekmēs institucionālo sistēmu.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Paredzams, ka arvien vairāk personu izvēlēsies e-pakalpojumu.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Valsts informācijas un komunikācijas tehnoloģijas tiek attīstītas, nodrošinot e- pakalpojumus tādiem iestādes pakalpojumiem, kuri līdz šim bija pieejami tikai klātienē vai papīra formātā.
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi