Anotācija (ex-ante)

23-TA-2640: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2004. gada 17. augusta noteikumos Nr. 725 "Transportlīdzekļu pārbūves noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai atvieglotu tiesību normu izpratni un pielietošanu ikdienā, ar grozījumiem Ministru kabineta 2004. gada 17. augusta noteikumos Nr. 725 "Transportlīdzekļu pārbūves noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr.725) precizējot, pilnveidojot un papildinot:
- gadījumus, kad izmaiņas transportlīdzekļa konstrukcijā un/vai aprīkojumā nav uzskatāmas par pārbūvi;
- kārtību par pārbūves saskaņošanu un tehniskās ekspertīzes procesu;
- transportlīdzekļu pārbūves veidus un galvenos konstruktīvos parametrus;
- būtiskās tehniskās prasības transportlīdzekļu pārbūvei.
Noteikumu projektā tiek dzēstas atsevišķu tiesību normas, kā arī tiek veikta noteikumu saturiska vienkāršošana un papildināšana.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir atvieglot tiesību normu izpratni un pielietošanu ikdienā, precizējot, pilnveidojot un papildinot MK noteikumu Nr.725 prasības attiecībā uz transportlīdzekļu pārbūvi, tehniskās ekspertīzes procesu un pārbūves saskaņošanu. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Transportlīdzekļu uzbūvi un konstrukciju reglamentējošie tiesību akti pastāvīgi mainās un attīstās, šī iemesla dēļ nepieciešams atbilstoši pielāgot tiesību normas, kas saistītas ar transportlīdzekļu pārbūvi.
Pašreizējā tiesību akta redakcijā nav definētas vairākas būtiskas tehniskās prasības, piemēram, saistībā ar motora maiņu, pārbūves saskaņošanu un vieglā plašlietojuma automobiļa, kravas automobiļa, autobusa vai piekabes pārbūvi par speciālo dzīvojamo transportlīdzekli.
Precīza tiesiskā regulējuma neesamība transportlīdzekļu īpašniekiem (turētājiem, valdītājiem), transportlīdzekļu vadītājiem, komercsabiedrībām un transportlīdzekļu izgatavotāju pilnvarotajiem pārstāvjiem Latvijā, kas nodarbojas ar transportlīdzekļu pārbūvi, apgrūtina pārbūves tehnisko prasību izpratni un pārbūves procesu kopumā.
Ieviešot noteikumu projektu, tiks panākts, ka noteikumu prasības būs skaidrāk interpretējamas un piemērojamas, kā arī klientiem un pārbūvētājiem tiks samazinātas izmaksas un administratīvais slogs.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumos Nr.725 noteikts, ka L kategorijas transportlīdzekļiem stūres un sēdvietu skaita maiņa ir otrās kategorijas pārbūve. Ņemot vēra, ka L kategorijas transportlīdzekļiem stūres un sēdvietu skaita maiņa ir salīdzinoši vienkārša pārbūve (tiek izmantoti rūpnieciski izgatavoti stūres komplekti un uzstādīti/demontēti pasažieru sēdvietas kāpšļi, rokturi vai siksna), kuras tehniskās prasības un izpildījumu var pārbaudīt transportlīdzekļa tehniskās apskates laikā, būtu nepieciešams atvieglot kārtību un samazināt administratīvo slogu.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projekta 1. un 2.punktu tiek papildināti L kategorijas transportlīdzekļa konstrukcijas izmaiņu gadījumi, kas netiek uzskatīti par pārbūvi. MK noteikumu Nr.725 4.punkts papildināts ar 4.19. un 4.20.apakšpunktu.
Problēmas apraksts
Ņemot vērā transportlīdzekļu izgatavošanas industrijas pastāvīgo attīstību un pieaugošās drošības prasības, arvien biežāk ir nepieciešams pārliecināties par transportlīdzekļu pārbūves atbilstību. Noteikumi nosaka kārtību par pārbūves saskaņošanu ar transportlīdzekļa izgatavotāju vai tā pārstāvi Latvijā, vai akreditētu tehnisko dienestu. Iepriekš bija noteikts, ka tikai otrās kategorijas pārbūves gadījumā (jāsaskaņo pārbūves tehniskais projekts) CSDD varēja pieprasīt iecerēto/veikto pārbūvi saskaņot ar izgatavotāju (tā pārstāvi) vai tehnisko dienestu. Faktiski šobrīd pārbūves saskaņošana notiek arī veicot pirmās kategorijas pārbūves (piemēram, motora maiņa, sēdvietu maiņa un balstiekārtas pneimatisko elementu uzstādīšana). Tādējādi noteikumu grozījumi būtu atbilstoši šī brīža situācijai un nodrošinātu stingrāku kontroli par būtiskām transportlīdzekļa konstrukcijas izmaiņām.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projekta 3.punktu precizēta tiesību norma.
Problēmas apraksts
MK noteikumos Nr.725 nebija norādīts juridiski korekts process par gadījumiem, kad transportlīdzeklim netiek uzsākta pārbūves tehniskā ekspertīze. Pārbūves tehniskā ekspertīze netiek uzsākta, ja likvidēts šasijas (identifikācijas) numurs vai veikta virsbūves maiņa bez pārbūves saskaņošanas šajos noteikumos noteiktajā kārtībā, ja pārbūve veikta neatbilstoši pārbūves iesniegumā norādītajam pārbūves veidam un noteiktajām tehniskajām prasībām, ja transportlīdzeklis aprīkots ar materiāliem vai elementiem (piemēram, motora aizsargi, dekoratīvas uzlikas, skaņu vai siltumu izolējoši materiāli), kas apgrūtina, traucē vai liedz veikt pārbūvētā transportlīdzekļa tehnisko kontroli vai arī transportlīdzeklim vai tā aprīkojumam ir acīmredzami trūkumi vai bojājumi, kas atbilstoši tehniskās apskates noteikumu prasībām novērtējami ar 2. vai 3. vērtējumu.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projekta 4.punktu MK noteikumu Nr.725 VI nodaļa tiek papildināta ar 36.1 punktu, nosakot, ka atteikuma gadījumā klientam tiks izsniegts atteikums ar pamatojošu iemeslu.
Problēmas apraksts
Pašlaik noteikts, ka inspektors kopā ar tehniskās ekspertīzes aktu normatīvajos aktos par transportlīdzekļu reģistrāciju noteiktajā kārtībā izsniedz arī izziņu par transportlīdzekļa agregātu numuru salīdzināšanu. Ņemot vērā atklāta konkursa nolikumu par transportlīdzekļu tehniskās kontroles pakalpojuma veikšanu tehniskās apskates ietvaros – transportlīdzekļu pārbūves procesa ietvaros tehniskās apskates inspektors noformēs tikai tehniskās ekspertīzes aktu.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projekta 5.punktu tiek precizēta kārtība par tehniskās ekspertīzes akta noformēšanu. Reģistrā noformēts tehniskās ekspertīzes akts būs ar pietiekamu informāciju, lai veiktu pārbūves reģistrāciju (reģistrācijas apliecības maiņu). Tādējādi tiks paātrināts tehniskās ekspertīzes un pārbūves reģistrācijas process. (Tiek precizēta MK noteikumu Nr.725 43.punkta redakcija).
Problēmas apraksts
Nepieciešams aktualizēt transportlīdzekļa galveno konstruktīvo parametru izmaiņas, dzēšot parametrus, kas vairs nav aktuāli atbilstoši spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projekta 6.punktu aktualizēta MK noteikumu Nr.725 1.pielikuma transportlīdzekļa galveno konstruktīvo parametru tabula, svītrojot parametrus, kas atbilstoši spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem vairs nav aktuāli . 
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr.725 2.pielikuma tabulu formatējumi nebija pārskatāmi un viegli saprotami, tāpēc nepieciešams precizēt terminus, izveidot pārskatāmāku izkārtojumu, precizēt regulējuma normas. 
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projekta 6.punktu noteiktas precizētas/papildinātas prasības. MK noteikumu Nr.725 2.pielikuma tabulās ir precizēti termini, izveidots pārskatāmāks izkārtojums. Pievienota tiesību norma par atvieglotu kārtību, lai paātrinātu pārbūves tehniskās ekspertīzes procesu un reģistrāciju, piemēram, sēdekļu, balstiekārtas pneimatisko elementu vai papildus degvielas tvertnes uzstādīšana. Noteikumu 2.pielikuma 2.tabulā vienādoti termini – par kabīnes maiņu,  tādējādi atvieglojot tiesību normu iztulkošanu. Ņemot vērā transportlīdzekļu pārbūvētāju ieteikumus, atvieglota kārtība, kādā veicama hidromanipulatoru maiņa, to nosakot kā pirmās kategorijas pārbūvi (pārbūvētājam nav jāizstrādā un jāsaskaņo CSDD pārbūves tehniskais projekts). Tādējādi tiks samazināts administratīvais slogs un pārbūvētāju un to klientu komercdarbībā neradīs dīkstāvi, ņemot vērā, ka hidromanipulatora maiņa ir salīdzinoši vienkārša pārbūve. Precizēta tiesību norma, kas atvieglo kravas automobiļa pielāgošana labās puses kustībai – norādot, ka tā ir pirmās kategorijas pārbūve (pārbūvētājam nav jāizstrādā un jāsaskaņo CSDD pārbūves tehniskais projekts).
Problēmas apraksts
Noteikumu 3.pielikums nosaka būtiskās tehniskās prasības transportlīdzekļu pārbūvei. Ņemot vēra, ka transportlīdzekļu uzbūvi un konstrukciju reglamentējošie tiesību akti pastāvīgi mainās un attīstās, šī iemesla dēļ nepieciešams atbilstoši pielāgot tiesību normas, kas saistītas ar transportlīdzekļu pārbūvi.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projekta 7.punktu precizētas būtiskās tehniskās prasības transportlīdzekļu pārbūvei. MK noteikumu Nr.725 3.pielikumā precizēts termins no “Kabīnes uzstādīšana” uz “Kabīnes maiņa”, kas attiecīgi precizēts arī noteikumu 2. pielikuma 2.tabulā un 4.pielikumā.
Lai vienādotu terminus attiecībā par transportlīdzekļu izgatavošanas un tehniskās kontroles reglamentējošiem normatīvajiem aktiem, tiek precizēts termins - akreditēts tehniskais dienests un tā izsniegts atzinums.
Ar papildinātu tiesību normu rasts risinājums pārbūvētājam saskaņot motora maiņu arī tajos gadījumos, kad motoru nav iespējams identificēt (izrūsējis, bojāts vai nesalasāms motora kods). Transportlīdzekļa izgatavotāja oficiālais pārstāvis Latvijā var identificēt motoru pēc tam pieejamās diagnostikas iekārtām un tehniska rakstura informācijas, tādējādi klientam rasts labvēlīgs risinājums, kas jau tiek pielietots ikdienā.
Papildināta tiesību norma, lai motora maiņas gadījumā netiktu veiktas neatļautas manipulācijas (DPF, AdBlue, EGR atslēgšana u.tml.) ar motora atgāzu emisiju kontroles sistēmām. Prasība pārņemta no transportlīdzekļu tehniskās kontroles reglamentējošiem normatīvajiem aktiem.
Papildināta tiesību norma - sēdvietu demontāžas gadījumā jādemontē arī drošības jostas un to mehānismi. Iepriekš nebija prasības par drošības jostu un to mehānismu demontāžu, kas radīja neskaidrības klientiem un pārbūvētājiem, kā arī bija pretrunā ar transportlīdzekļu tehniskās kontroles reglamentējošiem normatīvajiem aktiem. Pievienota tiesību norma – pārbūve par speciālo dzīvojamo. Ikdienā salīdzinoši bieža pārbūve, kurai iepriekš nebija noteiktas vienotas prasības, līdz ar to klientiem un pārbūvētājiem bija daudz jautājumu un neskaidrību. Papildus tam, svarīgi ir iekļaut šo tiesību normu, lai tiktu novērsti gadījumi, kad automobilis tiek pārbūvēts (daudzos gadījumos bez speciāla aprīkojuma un to atbilstošiem stiprinājumiem) tikai tādēļ, lai manipulētu  ar transportlīdzekļu ekspluatācijas nodokļa, vinjetes, apdrošināšanas summām un tahogrāfa izmantošanu (pārbūves rezultātā mainās transportlīdzekļa veids un atsevišķos gadījumos transportlīdzekļa kategorija) nevis lai faktiski izmantotu automobili speciālā dzīvojamā transportlīdzekļa funkcijām.
Svītrota tiesību norma par matemātiski kļūdainu autobusa vestspējas sadalījuma nosacījumu. Vestspējas sadalījuma nosacījums autobusiem nav nepieciešams. Maksimālais pasažieru skaita aprēķināšanas formula ir norādīta noteikumu 3.pielikuma 11.1.punktā.
MK noteikumu Nr.725 3.pielikumā papildināti formulas skaidrojumi transportlīdzekļa pārbūvei par kokvedēju. Iepriekš bija nepilnīgi formulu elementu skaidrojumi, kas radīja neskaidrību klientiem un pārbūvētājiem.
Problēmas apraksts
Lai vienkāršotu pārbūves kodu klasifikatoru un atvieglotu motora maiņas norādīšanu transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā  un reģistrācijas apliecībā, turpmāk nepieciešams lietot vienu pārbūves kodu - “A3”. No tiesību akta jādzēš pārbūves kods “A4”. Abu kodu lietošana radīja salīdzinoši daudz jautājumu, kā arī kļūdainu noformētu reģistrācijas apliecību izdošanu klientiem. Jāatjauno pārbūves kodu piemēri.
Nepieciešams dzēst pārbūves kodu “A5”, jo eksistē pārbūves kods “A7”, kas atvieglo tiesības normas pielietošanu.
Nepieciešams dzēst pārbūves kodu “C3”, jo noteikumu projekta 1.punktā norādīts, ka stūres maiņa L kategorijas transportlīdzekļiem nav uzskatāma par pārbūvi.
Risinājuma apraksts
MK noteikumu Nr.725 4.pielikumā precizēts un aktualizēts pārbūves kodu klasifikators, svītrojot 4.pielikuma tabulas 3., 4., un 30.rindas ierakstus (pārbūves kodi "A4", "A5", "C3").
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Noteikumu grozījumu projekts izstrādāts, lai klientiem un pārbūvētājiem samazinātu izmaksas un administratīvo slogu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Transportlīdzekļu īpašnieki (turētāji, valdītāji), transportlīdzekļu vadītāji
Ietekmes apraksts
Transportlīdzekļu īpašniekiem (turētājiem, valdītājiem), transportlīdzekļu vadītājiem būs skaidrāk interpretējamas un piemērojamas noteikumu prasības, tiks samazinātas izmaksas un administratīvais slogs.
Juridiskās personas
  • Transportlīdzekļu īpašnieki (turētāji, valdītāji), komercsabiedrības, kuras nodarbojas ar transportlīdzekļu pārbūvi un transportlīdzekļu izgatavotāju pilnvarotie pārstāvji Latvijā.
Ietekmes apraksts
Tiks samazinātas izmaksas un mazināts administratīvais slogs.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija"
  • Valsts policija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
Projekta izpildē iesaistītās institūcijas to realizēs esošā finansējuma ietvaros.

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi