Anotācija

25-TA-2315: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem" uz Ārlietu ministrijas un Finanšu ministrijas budžetu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem""  (turpmāk – rīkojuma projekts) sagatavots, pamatojoties uz  likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 69. pantu, lai nodrošinātu pasākumu īstenošanu visaptverošam Ukrainas atbalstam un rekonstrukcijai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Veicot apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem", tiks nodrošinātas iemaksas un finansējums pasākumiem Ukrainas atbalstam un globālās drošības veicināšanai (atbalsts Ukrainas rekonstrukcijai un iemaksas Ukrainas atbalstam).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Turpinoties Krievijas agresijas karam, saglabājas plašs Ukrainai nepieciešamā atbalsta spektrs. Krievija joprojām veic uzbrukumus Ukrainas civiliedzīvotājiem un infrastruktūrai, radot smagas sekas gan praktiskajā ikdienā, īpaši tuvojoties jaunai, izaicinošai ziemas sezonai, gan psiholoģiskā spiediena veidā, apzināti mērķējot arī uz civilajiem objektiem. Šādos apstākļos akūti nepieciešams vienlaikus finansēt gan valsts aizsardzībai būtiskās izmaksas, gan prioritārākās civilā sektora vajadzības.
Ar apropriācijas pārdali atbalsts Ukrainai tiks sniegts trīs būtiskos virzienos: Ukrainas drošības stiprināšanai, patvertņu izveides atbalstam un iesaistei NATO projektā militārās slimnīcas Ukrainā rekonstrukcijai.
Valsts budžeta prioritārā pasākuma “Pasākumi Ukrainas atbalstam un globālās drošības veicināšanai (atbalsts Ukrainas rekonstrukcijai)” īstenošanai nepieciešamais finansējums ir rezervēts un pieejams budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 18.00.00 “Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem”.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu valsts budžeta prioritārā pasākuma "Pasākumi Ukrainas atbalstam un globālās drošības veicināšanai (atbalsts Ukrainas rekonstrukcijai un iemaksas Ukrainas atbalstam)" īstenošanu, nepieciešams veikt apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem" uz Ārlietu ministrijas un Finanšu ministrijas budžetu atbilstoši likuma "Par valsts budžetu 2025.gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027.gadam" 69. panta trešajam punktam. Paredzēts, ka no pārdalītā finansējuma Ārlietu ministrija, Finanšu ministrija un Centrālā finanšu un līgumu aģentūra nodrošinās iemaksas Ukrainas atbalstam un pasākumu īstenošanu Ukrainas rekonstrukcijai. Atbilstoši Ministru kabineta 2025. gada 4. februāra rīkojumam Nr. 67 no prioritārā pasākuma "Pasākumi Ukrainas atbalstam un globālās drošības veicināšanai (atbalsts Ukrainas rekonstrukcijai un iemaksas Ukrainas atbalstam)" rezervētā finansējuma 2025. gadā ministrijām tika pārdalīts finansējums 5 700 000 euro apmērā (Ārlietu ministrijai 700 000 euro, Finanšu ministrijai 4 900 000 euro un Satiksmes ministrijai 100 000 euro). Ar šo Ministru kabineta rīkojuma projektu tiek paredzēts pārdalīt finansējumu 2 300 000 euro apmērā no rezervētajiem finanšu līdzekļiem Ukrainas atbalstam un rekonstrukcijai.
Risinājuma apraksts
Pārdalīto finansējumu 2 300 000 euro apmērā paredzēts novirzīt šādiem pasākumiem Ukrainas atbalstam un rekonstrukcijai:

1) Iemaksai Ukrainas drošības stiprināšanai (detalizētāka ierobežotas pieejamības informācija pievienota pie papildus dokumentiem);

2) Priekšizpētes darbu veikšanai iesaistei Ziemeļatlantijas līguma organizācijas (NATO) projektā militārās slimnīcas atjaunošanai Ukrainā. Lai iesaistītos projektā, nepieciešams veikt priekšizpēti un sagatavot plānu veicamajiem darbiem. Laicīgai darbu uzsākšanai nepieciešams paredzēt arī sākotnējo finansējumu 2026. gadā. Lai nodrošinātu nepieciešamos resursus, plānots mērķim paredzēt 35 000 euro 2025. gadā un 35 000 euro 2026. gadā. Plānots, ka paredzētais finansējums 35 000 euro apmērā, gan 2025. gadā, gan 2026. gadā nodrošinās atlīdzību projekta vadītājam, piemaksu iepirkumu speciālistam un būvniecības konsultanta pakalpojumus trīs mēnešiem. Pilna apjoma finansējumu projekta īstenošanai nodrošina NATO, un tas tiks piešķirts pēc veicamo darbu apjomu izvērtēšanas, kā arī, atbilstoši sarunām ar NATO, šis finansējums, kas ticis izmantots projekta darbu uzsākšanai (35 000 euro 2026. gadā), Latvijai var tikt kompensēts;

3) Patvertņu koalīcijas atbalstam, ko iniciējusi Ukraina un Somija, lai veicinātu Ukrainai prioritāro darbu pie patvertņu izveides. Spēju koalīciju izveide ir pierādījusies kā sekmīga pieeja prioritāru jautājumu risināšanai, kas ļauj apvienot gan finanšu resursus, gan dalīties ar iegūtajām zināšanām. Latvija jau ir iesaistīta darbā pie patvertņu izveides praktiskā veidā caur īstenotajiem rekonstrukcijas projektiem Černihivā. Tieši patvertņu izveidošana un labiekārtošana skolās un slimnīcās bieži tiek izvirzīta, kā prioritāra rekonstrukcijas projektos. Piemēram, patvertņu izveide skolās, ne tikai dod iespēju bērniem apgūt zināšanas klātienē, bet bērnu atgriešanās skolā, sniedz lielākas iespējas vecākiem atgriezties darbā, kā arī sniedz lielāku drošības sajūtu karavīriem, kuri paši nav mājās. Papildus darbam pie jaunu patvertņu izbūves, plānots, ka koalīcija stiprinās kapacitāti, izstrādājot iekļaujošu patvertņu koncepcijas un nosakot vienkāršotus minimālos standartus, kas piemērojami dažādos reģionos. Tāpat plānots, ka spēju koalīcija veicinās koordināciju starp donoriem, īstenotājiem un Ukrainas iestādēm, lai nodrošinātu efektīvu sadarbību un resursu plānošanu. Ņemot vērā Latvijas līdzšinējo iesaisti projektos, kas ietver patvertņu izveidošanu un labiekārtošanu, kā arī potenciālo Latvijas uzņēmēju interesi darbā pie patvertņu izstrādes, dalība koalīcijas darbā sniegs Latvijai iespēju aktualizēt tieši Latvijai aktuālus jautājumus. Patvertņu koalīcijas darba atbalstam plānots, ka Latvija veiks iemaksu 65 000 euro apmērā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Ir izvērtētas dažādas Ukrainas atbalsta jomas un programmas, taču ņemot vērā aktuālo situāciju, fokuss izvēlēts uz jomām, kas vērtējamas kā prioritārākās Ukrainas atbalstam vai palielina pienesumu un efektivitāti Ukrainas atbalstam jomās, kur Latvija jau aktīvi darbojas (atbalsts veselības sektorā un patvertņu izveidē).
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
2 300 000
0
35 000
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
2 300 000
0
35 000
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-2 300 000
0
-35 000
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-2 300 000
0
-35 000
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
2 300 000
0
35 000
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Lai sniegtu atbalstu Ukrainai un pienesumu tās rekonstrukcijai, 2025. gadā nepieciešams finansējums 2 300 000 euro apmērā, tai skaitā:
1) Ārlietu ministrijai 2 265 000 euro apmērā iemaksu veikšanai starptautiskās organizācijās Ukrainas atbalstam un rekonstrukcijai;
2) Finanšu ministrijai (CFLA) 35 000 euro apmērā iesaistei NATO projektā militārās slimnīcas atjaunošanai Ukrainā. Detalizēts izmaksu aprēķins pielikumā - "CFLA_plānoto_izmaksu_aprēķins".

 
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Finansējums 2 300 000 euro apmērā plānots kā vispārējās valdības budžeta izdevumi 2025. gadā, kas kā vienreizējie izdevumi Ukrainas atbalstam saskaņā ar likuma "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 5. panta 2. punktu tiek izslēgti no vispārējās valdības budžeta strukturālās bilances mērķa.

Finansējums 2 300 000 euro  apmērā tiks pārdalīts no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem'' prioritārajam pasākumam "Pasākumi Ukrainas atbalstam un globālās drošības veicināšanai (atbalsts Ukrainas rekonstrukcijai un iemaksas Ukrainas atbalstam)" rezervētā finansējuma 2 265 000 euro apmērā uz Ārlietu ministrijas budžeta programmu 02.00.00. "Iemaksas starptautiskajās organizācijās" un 35 000 euro apmērā uz Finanšu ministrijas budžeta apakšprogrammu 38.01.00 "Eiropas Savienības pirmsstrukturālo, strukturālo un citu finanšu instrumentu koordinācija". 

Finanšu ministrija normatīvajos aktos noteiktā kārtībā sagatavos un iesniegs priekšlikumu likumprojekta “Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam” izskatīšanai Saeimā otrajā lasījumā par nepieciešamā finansējuma pārdali 2026. gada trīs mēnešiem 35 000 euro apmērā no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 18.00.00 “Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem”, lai nodrošinātu Centrālās finanšu un līgumu aģentūras iesaisti NATO projektā militārās slimnīcas atjaunošanai Ukrainā.

Brīdī, kad budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem" piešķirto un izlietoto finansējumu daļēji vai pilnībā kompensē NATO, Centrālā finanšu un līgumu aģentūra, kā atbildīgā iestāde nodrošinās attiecīgā finansējuma pārdali uz budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmu 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem" atbilstoši likuma “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” 69. panta trešajai daļai.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Ārlietu ministrija
  • Finanšu ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Aizsardzības ministrija
  • Tieslietu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi