25-TA-2545: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2025. gada 28. janvāra noteikumos Nr. 73 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību" 4.1.1.3. pasākuma "Primārās veselības aprūpes lomas stiprināšana, attīstot infrastruktūru" pirmās kārtas īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikuma projekts izstrādāts pamatojoties uz Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 13. punktu, lai nodrošinātu sekmīgu un savlaicīgu Eiropas Savienības fondu līdzekļu apguvi un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam kopējā mērķa un iznākumu rādītāju sasniegšanu Eiropas Savienības fondu 2021. - 2027. gada plānošanas perioda ietvaros.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam 4.1.1.3. pasākuma "Primārās veselības aprūpes lomas stiprināšana, attīstot infrastruktūru" pirmās kārtas īstenošanas noteikumi" ietvaros neizmantoto finansējumu novirzīt 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" pirmās kārtas īstenošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Eiropas Komisija 2022. gada 25. novembrī apstiprināja Latvijas izstrādāto Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.-2027. gadam (turpmāk – Programma), nosakot, ka 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību" ietvaros veselības aprūpei būtiska nozīme ir veselības sistēmas stiprināšanā, veselības aprūpes pieejamības un kvalitātes uzlabošanā, attīstot visaptverošu un integrētu veselības sistēmu un paredzot ieguldījumus ārstniecības iestāžu attīstībai visos aprūpes līmeņos, atbilstoši pakalpojumu kartējumam, veselības aprūpes pakalpojumu attīstībai pieejamiem cilvēkresursiem un finanšu resursiem, t.sk. nodrošinot ārstniecības iestāžu gatavību potenciālo sabiedrības veselības krīžu ierobežošanai.
Ar Ministru kabineta Ministru kabineta 2025. gada 28. janvāra noteikumos Nr. 73 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību" 4.1.1.3. pasākuma "Primārās veselības aprūpes lomas stiprināšana, attīstot infrastruktūru" pirmās kārtas īstenošanas noteikumi"" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 73) noteikta kārtība, kādā tiek īstenota Programmas 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību" (turpmāk – 4.1.1. SAM) 4.1.1.3. pasākuma " Primārās veselības aprūpes lomas stiprināšana, attīstot infrastruktūru " (turpmāk – 4.1.1.3. pasākums) pirmā kārta (turpmāk – pasākums).
Pašlaik pasākuma pirmās kārtas ietvaros plānotais un pieejamais kopējais finansējums ir 2 400 000 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums ir 2 040 000 euro un nacionālais finansējums, kas iekļauj valsts budžeta un privāto finansējumu, ir 360 000 euro.
Pa kārtām 4.1.1.3. pasākuma pirmās kārtas finansējums šobrīd ir:
1) Rīgas Stradiņa universitāte (turpmāk - RSU) pieejamais kopējais finansējums ir 1 200 000 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 1 020 000 euro un nacionālais finansējums, kas iekļauj valsts budžeta un privāto finansējumu, – 180 000 euro.
2) Sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Cēsu klīnika" plānotais un pieejamais kopējais finansējums ir 1 200 000 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 1 020 000 euro un nacionālais finansējums, kas iekļauj valsts budžeta un privāto finansējumu, – 180 000 euro.
Ar Ministru kabineta Ministru kabineta 2025. gada 28. janvāra noteikumos Nr. 73 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību" 4.1.1.3. pasākuma "Primārās veselības aprūpes lomas stiprināšana, attīstot infrastruktūru" pirmās kārtas īstenošanas noteikumi"" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 73) noteikta kārtība, kādā tiek īstenota Programmas 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību" (turpmāk – 4.1.1. SAM) 4.1.1.3. pasākuma " Primārās veselības aprūpes lomas stiprināšana, attīstot infrastruktūru " (turpmāk – 4.1.1.3. pasākums) pirmā kārta (turpmāk – pasākums).
Pašlaik pasākuma pirmās kārtas ietvaros plānotais un pieejamais kopējais finansējums ir 2 400 000 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums ir 2 040 000 euro un nacionālais finansējums, kas iekļauj valsts budžeta un privāto finansējumu, ir 360 000 euro.
Pa kārtām 4.1.1.3. pasākuma pirmās kārtas finansējums šobrīd ir:
1) Rīgas Stradiņa universitāte (turpmāk - RSU) pieejamais kopējais finansējums ir 1 200 000 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 1 020 000 euro un nacionālais finansējums, kas iekļauj valsts budžeta un privāto finansējumu, – 180 000 euro.
2) Sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Cēsu klīnika" plānotais un pieejamais kopējais finansējums ir 1 200 000 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 1 020 000 euro un nacionālais finansējums, kas iekļauj valsts budžeta un privāto finansējumu, – 180 000 euro.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Ir radusies situācija, ka RSU pirms līguma slēgšanas ir rūpīgi izvērtējusi infrastruktūras attīstības investīciju prioritātes, tai skaitā plānotos ieguldījumus Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību" 4.1.1.3. pasākums "Primārās veselības aprūpes lomas stiprināšana, attīstot infrastruktūru" projektā Nr. 4.1.1.3/1/25/I/001 “Telpu izveide valsts apmaksāto primārās un sekundārās veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanai RSU”, izvērtējot projekta sasniedzamos rezultātus un ar to saistītos riskus, ir pieņēmis lēmumu neslēgt līgumu ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru un ar 2025. gada 1. jūlija vēstuli Nr.3-DPAD-6/397/2025 "Par valsts budžeta izdevumu pārskatīšanu" par to informēja Veselības ministriju. Šādā kontekstā projekta iesniedzējs ir aicinājis ministriju pārorientēt attiecīgajam projektam iepriekš rezervētos līdzekļus citu valstiski nozīmīgu veselības nozares projektu īstenošanai, tādējādi veicinot valsts budžeta līdzekļu efektīvāku izmantošanu un atbalstot citas prioritātes, kas atbilst valsts veselības aprūpes ilgtermiņa attīstības mērķiem.
2. MK noteikumi Nr. 73 nosaka, ka finansējuma saņēmējiem jāiesniedz Centrālajā finanšu un līgumu aģentūrā (turpmāk – Sadarbības iestāde) infrastruktūras izmantošanas proporcijas aprēķinus, iesniedzot projekta iesniegumu un iesniedzot noslēguma maksājumu.
Valdības rīcības plāna[1] deklarācijas uzdevumā "Mazināsim birokrātiju un valsts pārvaldi padarīsim elastīgāku, vairāk uzticēsimies uzņēmēju, iedzīvotāju un pašvaldību spējai vadīties pēc pašdeklarācijas principa un dosim iespēju veidot standartizāciju nozarēs" ir iekļauts pasākums Nr. 35.4. "Lai mazinātu administratīvu birokrātiju un pilnveidotu risku pārvaldību ESIF projektu ieviešanā, izvērtēta efektīva un vienlaikus no drošas finanšu vadības viedokļa līdzsvarota pašdeklarācijas principa ieviešana ESIF projektu pārvaldībā".
Sadarbības iestāde, izvērtējot Veselības ministrijas pārraudzībā esošos Eiropas Savienības struktūrfondu 2021.–2027.gada plānošanas perioda specifiskos atbalsta mērķus, lai izpildītu Valdības rīcības plānā norādīto uzdevumu, ar 2025. gada 22. maija vēstuli Nr. 39-2-8/2597 "Par pašdeklarācijas principa iniciatīvu" ir ierosinājusi cita starpā ieviest pašdeklarācijas principu pasākuma 4.1.1.3. īstenoto projektu uzraudzībā, tas ir finansējuma saņēmējs aprēķina un uzkrāj infrastruktūras izmantošanas proporcijas datus un nodrošina datu un pamatojošo dokumentu pieejamību uzraudzībai. Minētās izmaiņas ne tikai samazinātu birokrātisko slogu un projektu ikgadēju uzraudzību, bet arī demonstrētu uzticēšanās pieaugumu finansējuma saņēmēju saimniecisko darbību aktivitātēm. Ieviešot padeklarēšanas principu, tas nerada ietekmi uz projekta attiecināmību. Vienlaikus tas nenoņem atbildību finansējuma saņēmējam – atbilstoši normatīvajam regulējumam tā ir tieša finansējuma saņēmēja atbildība uzkrāt, uzturēt un pēc pieprasījuma nodrošināt Sadarbības iestādei piekļuvi visiem attiecīgajiem datiem un pamatojošajiem dokumentiem.
[1] https://likumi.lv/ta/id/349266-par-valdibas-ricibas-planu-deklaracijas-par-evikas-silinas-vadita-ministru-kabineta-iecereto-darbibu-istenosanai
2. MK noteikumi Nr. 73 nosaka, ka finansējuma saņēmējiem jāiesniedz Centrālajā finanšu un līgumu aģentūrā (turpmāk – Sadarbības iestāde) infrastruktūras izmantošanas proporcijas aprēķinus, iesniedzot projekta iesniegumu un iesniedzot noslēguma maksājumu.
Valdības rīcības plāna[1] deklarācijas uzdevumā "Mazināsim birokrātiju un valsts pārvaldi padarīsim elastīgāku, vairāk uzticēsimies uzņēmēju, iedzīvotāju un pašvaldību spējai vadīties pēc pašdeklarācijas principa un dosim iespēju veidot standartizāciju nozarēs" ir iekļauts pasākums Nr. 35.4. "Lai mazinātu administratīvu birokrātiju un pilnveidotu risku pārvaldību ESIF projektu ieviešanā, izvērtēta efektīva un vienlaikus no drošas finanšu vadības viedokļa līdzsvarota pašdeklarācijas principa ieviešana ESIF projektu pārvaldībā".
Sadarbības iestāde, izvērtējot Veselības ministrijas pārraudzībā esošos Eiropas Savienības struktūrfondu 2021.–2027.gada plānošanas perioda specifiskos atbalsta mērķus, lai izpildītu Valdības rīcības plānā norādīto uzdevumu, ar 2025. gada 22. maija vēstuli Nr. 39-2-8/2597 "Par pašdeklarācijas principa iniciatīvu" ir ierosinājusi cita starpā ieviest pašdeklarācijas principu pasākuma 4.1.1.3. īstenoto projektu uzraudzībā, tas ir finansējuma saņēmējs aprēķina un uzkrāj infrastruktūras izmantošanas proporcijas datus un nodrošina datu un pamatojošo dokumentu pieejamību uzraudzībai. Minētās izmaiņas ne tikai samazinātu birokrātisko slogu un projektu ikgadēju uzraudzību, bet arī demonstrētu uzticēšanās pieaugumu finansējuma saņēmēju saimniecisko darbību aktivitātēm. Ieviešot padeklarēšanas principu, tas nerada ietekmi uz projekta attiecināmību. Vienlaikus tas nenoņem atbildību finansējuma saņēmējam – atbilstoši normatīvajam regulējumam tā ir tieša finansējuma saņēmēja atbildība uzkrāt, uzturēt un pēc pieprasījuma nodrošināt Sadarbības iestādei piekļuvi visiem attiecīgajiem datiem un pamatojošajiem dokumentiem.
[1] https://likumi.lv/ta/id/349266-par-valdibas-ricibas-planu-deklaracijas-par-evikas-silinas-vadita-ministru-kabineta-iecereto-darbibu-istenosanai
Risinājuma apraksts
1. Ņemot vērā veselības aprūpes nozares prioritātes, mērķus pakalpojumu pieejamībai un iepriekš minētās vajadzības, Veselības ministrija kā nozares ministrija lēma par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību" 4.1.1.3. pasākuma "Primārās veselības aprūpes lomas stiprināšana, attīstot infrastruktūru" pirmās kārtas atlases ietvaros neizmantotā finansējuma 1 200 000 euro pārdali. To plānots novirzīt, lai nodrošinātu SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" (turpmāk – RAKUS) stacionāra “Latvijas Onkoloģijas centrs” (turpmāk – LOC) rekonstrukcijas darbiem 1. posma rekonstrukcijas darbu īstenošanu.
Ņemot vērā Ministru kabineta 2025. gada 3. jūnija sēdes protokollēmuma Nr. 22 34.§. „Informatīvais ziņojums "Par VSIA "Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca" un SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" stratēģisko projektu īstenošanas statusu” 5. punktā noteikto uzdevumu, kas paredz Veselības ministrijai turpināt darbu pie finansējuma piesaistes RAKUS LOC attīstībai, izvērtējot arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda ietvaros pieejamos un potenciāli pārdalāmos resursus, un, ja finansējums esošo resursu un Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda ietvaros nav pieejams, paredzēt, ka finansējums RAKUS LOC rekonstrukcijas darbiem ir plānojams Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2028.-2034. gada plānošanas periodā. Atbilstoši minētajam uzdevumam, 2025. gada 14. oktobrī Veselības ministrija iesniedza un Ministru kabinets apstiprināja informatīvo ziņojumu “Par SIA “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca” stacionāra “Latvijas Onkoloģijas centrs” attīstības iespējām”, kas paredz finansējuma piesaisti centra ēkas rekonstrukcijas pirmā posma uzsākšanai. Daļa no minētā finansējuma tiek nodrošināta no 4.1.1.3. pasākuma pirmās kārtas neizmantotā finansējuma.
Kopumā minētie grozījumi ir vērsti uz labāku 4.1.1. SAM mērķa sasniegšanu un iznākumu rādītāju sasniegšanu.
2. Lai samazinātu birokrātisko slogu pasākuma 4.1.1.3. projektu infrastruktūras amortizācijas uzraudzības periodā, ar noteikumu projektu tiek ieviests pašdeklarācijas princips.
Noteikumu projektā iekļautais pašdeklarācijas princips paredz, ka finansējuma saņēmējs aprēķina un uzkrāj infrastruktūras izmantošanas proporcijas datus un nodrošina datu un pamatojošo dokumentu pieejamību uzraudzībai.
Šo noteikumu grozījumi un finansējuma pārdale neietekmēs Programmā un šajos MK noteikumos 8. un 9. punktā noteikto rādītāju sasniegšanu, jo paredzēts, ka rādītāju sasniegšanu nodrošinās SIA "Cēsu klīnika".
Papildus MK noteikumu grozījumi paredz dzēst nosacījumu, ka, ja personāla iesaisti projektā nodrošina saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu (attiecināms, ja izmaksas radušās uz darba līguma pamata), attiecināma ir ne mazāka kā 30 procentu noslodze. Minētās izmaiņas veiktas saskaņā ar Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gada plānošanas periodā aktuālo redakciju.
Kopumā minētie grozījumi ir vērsti uz labāku 4.1.1. SAM mērķa sasniegšanu un iznākumu rādītāju sasniegšanu.
Atbilstoši Programmai 4.1.1.3. pasākuma pirmās kārtas finansējuma sadalījums pa intervences kodiem ir sekojošs:
- intervences kategorijā “Intervences laukums”
Nr. 128 “Veselības aprūpes infrastruktūra” – ERAF finansējums 102 000 euro;
Nr. 129 “Veselības aprūpes iekārtas” - ERAF finansējums 510 000 euro;
Nr. 44 “Publiskās infrastruktūras atjaunošana energoefektivitātes uzlabošanai vai energoefektivitātes pasākumi, demonstrējuma projekti un atbalsta pasākumi” - ERAF finansējums 408 000 euro;
- intervences kategorijā “Finansējuma veids”
Nr. 1 “Dotācija” - ERAF finansējums 1 020 000 euro;
- intervences kategorijā “Teritoriālie sasniegšanas mehānismi”
Nr. 33 “Bez teritoriālā mērķa” - ERAF finansējums 1 020 000 euro;
- intervences kategorijā “ESF+ sekundārās tēmas”
Nr. 10 “Eiropas pusgadā apzināto problēmu risināšana” - ERAF finansējums 1 020 000 euro;
- intervences kategorijā “Dzimumu līdztiesība”
Nr. 3 “Dzimumu neitralitāte” - ERAF finansējums 1 020 000 euro.
Ņemot vērā Ministru kabineta 2025. gada 3. jūnija sēdes protokollēmuma Nr. 22 34.§. „Informatīvais ziņojums "Par VSIA "Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca" un SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" stratēģisko projektu īstenošanas statusu” 5. punktā noteikto uzdevumu, kas paredz Veselības ministrijai turpināt darbu pie finansējuma piesaistes RAKUS LOC attīstībai, izvērtējot arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda ietvaros pieejamos un potenciāli pārdalāmos resursus, un, ja finansējums esošo resursu un Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda ietvaros nav pieejams, paredzēt, ka finansējums RAKUS LOC rekonstrukcijas darbiem ir plānojams Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2028.-2034. gada plānošanas periodā. Atbilstoši minētajam uzdevumam, 2025. gada 14. oktobrī Veselības ministrija iesniedza un Ministru kabinets apstiprināja informatīvo ziņojumu “Par SIA “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca” stacionāra “Latvijas Onkoloģijas centrs” attīstības iespējām”, kas paredz finansējuma piesaisti centra ēkas rekonstrukcijas pirmā posma uzsākšanai. Daļa no minētā finansējuma tiek nodrošināta no 4.1.1.3. pasākuma pirmās kārtas neizmantotā finansējuma.
Kopumā minētie grozījumi ir vērsti uz labāku 4.1.1. SAM mērķa sasniegšanu un iznākumu rādītāju sasniegšanu.
2. Lai samazinātu birokrātisko slogu pasākuma 4.1.1.3. projektu infrastruktūras amortizācijas uzraudzības periodā, ar noteikumu projektu tiek ieviests pašdeklarācijas princips.
Noteikumu projektā iekļautais pašdeklarācijas princips paredz, ka finansējuma saņēmējs aprēķina un uzkrāj infrastruktūras izmantošanas proporcijas datus un nodrošina datu un pamatojošo dokumentu pieejamību uzraudzībai.
Šo noteikumu grozījumi un finansējuma pārdale neietekmēs Programmā un šajos MK noteikumos 8. un 9. punktā noteikto rādītāju sasniegšanu, jo paredzēts, ka rādītāju sasniegšanu nodrošinās SIA "Cēsu klīnika".
Papildus MK noteikumu grozījumi paredz dzēst nosacījumu, ka, ja personāla iesaisti projektā nodrošina saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu (attiecināms, ja izmaksas radušās uz darba līguma pamata), attiecināma ir ne mazāka kā 30 procentu noslodze. Minētās izmaiņas veiktas saskaņā ar Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gada plānošanas periodā aktuālo redakciju.
Kopumā minētie grozījumi ir vērsti uz labāku 4.1.1. SAM mērķa sasniegšanu un iznākumu rādītāju sasniegšanu.
Atbilstoši Programmai 4.1.1.3. pasākuma pirmās kārtas finansējuma sadalījums pa intervences kodiem ir sekojošs:
- intervences kategorijā “Intervences laukums”
Nr. 128 “Veselības aprūpes infrastruktūra” – ERAF finansējums 102 000 euro;
Nr. 129 “Veselības aprūpes iekārtas” - ERAF finansējums 510 000 euro;
Nr. 44 “Publiskās infrastruktūras atjaunošana energoefektivitātes uzlabošanai vai energoefektivitātes pasākumi, demonstrējuma projekti un atbalsta pasākumi” - ERAF finansējums 408 000 euro;
- intervences kategorijā “Finansējuma veids”
Nr. 1 “Dotācija” - ERAF finansējums 1 020 000 euro;
- intervences kategorijā “Teritoriālie sasniegšanas mehānismi”
Nr. 33 “Bez teritoriālā mērķa” - ERAF finansējums 1 020 000 euro;
- intervences kategorijā “ESF+ sekundārās tēmas”
Nr. 10 “Eiropas pusgadā apzināto problēmu risināšana” - ERAF finansējums 1 020 000 euro;
- intervences kategorijā “Dzimumu līdztiesība”
Nr. 3 “Dzimumu neitralitāte” - ERAF finansējums 1 020 000 euro.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
56 100
0
403 750
0
547 400
12 750
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
56 100
0
403 750
0
547 400
12 750
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
66 000
0
475 000
0
644 000
15 000
2.1. valsts pamatbudžets
0
66 000
0
475 000
0
644 000
15 000
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-9 900
0
-71 250
0
-96 600
-2 250
3.1. valsts pamatbudžets
0
-9 900
0
-71 250
0
-96 600
-2 250
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-9 900
-71 250
-96 600
-2 250
5.1. valsts pamatbudžets
-9 900
-71 250
-96 600
-2 250
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Atbilstoši šobrīd MK noteikumu Nr. 73 11. punkta spēkā esošai redakcijai 4.1.1.3. pasākuma pirmās kārtas ietvaros pieejamais finansējums ir 2 400 000 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums ir 2 040 000 euro un nacionālais finansējums, kas iekļauj valsts budžeta un privāto finansējumu, ir 360 000 euro.
Uz doto brīdi finansējums 4.1.1.3. pasākuma 1.kārtai nav iestrādāts likumā “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam”. Līdz šim finansējums tika pieprasīts no 74. resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00. programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”, ievērojot 2018. gada 17. jūlija Ministru kabineta noteikumos Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” noteikto kārtību. Finansējums tiek plānots Finanšu ministrijas budžeta apakšprogrammā 62.10.00 “Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) avansa maksājumi un atmaksas finansējuma saņēmējiem (2021 - 2027)” kā avansi un atmaksa finansējuma saņēmējiem par ERAF projektu realizāciju.
Grozījumu projekts paredz samazināt 4.1.1.3. pasākuma pirmās kārtas finansējumu par 1 200 000 euro (tai skaitā ERAF – 1 020 000 euro un nacionālais finansējums – 180 000 euro).
Pēc grozījumu projekta stāšanās spēkā 4.1.1.3. pasākuma pirmās kārtas ietvaros pieejamais finansējums būs 1 200 000 euro (tai skaitā ERAF – 1 020 000 euro un nacionālais finansējums – 180 000 euro).
4.1.1.3. pasākuma pirmo kārtu plānots ieviest līdz 2029. gada 31. decembrim, tai skaitā finansējumu paredzēts izlietot šādi:
Uz doto brīdi finansējums 4.1.1.3. pasākuma 1.kārtai nav iestrādāts likumā “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam”. Līdz šim finansējums tika pieprasīts no 74. resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00. programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”, ievērojot 2018. gada 17. jūlija Ministru kabineta noteikumos Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” noteikto kārtību. Finansējums tiek plānots Finanšu ministrijas budžeta apakšprogrammā 62.10.00 “Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) avansa maksājumi un atmaksas finansējuma saņēmējiem (2021 - 2027)” kā avansi un atmaksa finansējuma saņēmējiem par ERAF projektu realizāciju.
Grozījumu projekts paredz samazināt 4.1.1.3. pasākuma pirmās kārtas finansējumu par 1 200 000 euro (tai skaitā ERAF – 1 020 000 euro un nacionālais finansējums – 180 000 euro).
Pēc grozījumu projekta stāšanās spēkā 4.1.1.3. pasākuma pirmās kārtas ietvaros pieejamais finansējums būs 1 200 000 euro (tai skaitā ERAF – 1 020 000 euro un nacionālais finansējums – 180 000 euro).
4.1.1.3. pasākuma pirmo kārtu plānots ieviest līdz 2029. gada 31. decembrim, tai skaitā finansējumu paredzēts izlietot šādi:
| Pasākuma Nr. | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | Kopā |
| 4.1.1.3. I kārta | 66 000 | 475 000 | 644 000 | 15 000 | 1 200 000 |
| ERAF | 56 100 | 403 750 | 547 400 | 12750 | 1 020 000 |
| NF | 9 900 | 71 250 | 96 600 | 2 250 | 180 000 |
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Skatīt kopā ar 6.punktu
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Skatīt kopā ar 6.punktu
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar
Cita informācija
Nepieciešamais valsts budžeta līdzfinansējums un Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā tiks pieprasīts no 74. resora „Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas „Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. 4.1.1. 2023.gada 15.augusta Ministru kabineta noteikumi Nr.462 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību" 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" pirmās kārtas un 4.1.1.5. pasākuma "Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta attīstība" īstenošanas noteikumi"
Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā, ka tiek pārdalīts finansējums no 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību" 4.1.1.3. pasākuma "Primārās veselības aprūpes lomas stiprināšana, attīstot infrastruktūru" pirmo kārtu, vienlaikus tiek veikti grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 15. augusta noteikumos Nr. 462 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību" 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" pirmās un piektās kārtas un 4.1.1.5. pasākuma "Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta attīstība" īstenošanas noteikumi".
Atbildīgā institūcija
Veselības ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Tiesību akta projekts nodrošina ātrāku un kvalitatīvāku 4.1.1. SAM mērķu sasniegšanu un pakalpojumu pieejamību sabiedrības interesēs un tam nav ietekmes uz sabiedrības interesēm un pienākumiem, līdz ar to nav nepieciešams organizēt sabiedrības informēšanas pasākumus saistībā ar šī projekta izstrādi.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Veselības ministrija
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Atbildīgās iestādes funkcijas pilda Veselības ministrija, sadarbības iestādes funkcijas – Centrālā finanšu un līgumu aģentūra. Projekta iesniedzējs un finansējuma saņēmēji ir ārstniecības iestādes.
Ar noteikumu projektu noteiktie institūciju pienākumi tiks veikti esošo finanšu un darbinieku kapacitātes ietvaros, nepalielinot kopējās izmaksas.
Ar noteikumu projektu noteiktie institūciju pienākumi tiks veikti esošo finanšu un darbinieku kapacitātes ietvaros, nepalielinot kopējās izmaksas.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu grozījumu projekta mērķis ir novirzīt 4.1.1.3. pasākuma 1. kārtas ietvaros neizlietoto finansējumu, šim nolūkam 4.1.1.1. pasākuma pirmās kārtas ietvaros tiek sniegts atbalsts valsts apmaksātu veselības aprūpes pakalpojumu infrastruktūras attīstībai saskaņā ar valsts nozīmes tautsaimniecības pakalpojumu sniegšanas nosacījumiem. Šobrīd ir nepieciešamas izmaiņas, lai neiestātos situācija, ka nav iespējams nodrošināt kvalitatīvu veselības aprūpi, papildus uzsverot, ka attiecībā uz ieguldījumiem ārstniecības iestāžu būvniecībā nav pieļaujams, ka valsts apmaksātie veselības aprūpes pakalpojumi iedzīvotājiem netiks sniegti, jo tas tiešā veidā ietekmēs cilvēku veselību vai pat dzīvību.
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
