24-TA-2813: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts sagatavots saskaņā ar:
- Likuma "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" 54. pantu, kas paredz finanšu ministram, veicot apropriāciju pārdales ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei likumā noteiktās apropriācijas ietvaros starp programmām, apakšprogrammām un izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām, tiesības veikt apropriācijas pārdali citiem mērķiem no prioritārajiem pasākumiem (turpmāk – PP) 2022. - 2024. gadam, 2023. - 2025. gadam un 2024. - 2026. gadam piešķirtā finansējuma, ja tam nav negatīvas ietekmes uz vispārējās valdības budžeta strukturālo bilanci un ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta (turpmāk – MK) lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali;
- Likuma par budžetu un finanšu vadību (turpmāk – LBFV) 9. panta 13.2 daļas 1. punktu, kas nosaka, finanšu ministram ir tiesības veikt apropriāciju pārdales starp programmām, apakšprogrammām un budžeta izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām, ja kopējais pārdales apjoms starp pamatbudžeta programmām (apakšprogrammām) neizraisa katras atsevišķās programmas (apakšprogrammas) palielinājumu, kas vienlaikus pārsniegtu piecus procentus no programmai (apakšprogrammai) apstiprinātās gada apropriācijas apjoma un vērtību 100 000 euro. Ņemot vērā, ka vienas apakšprogrammas apropriācijas pārdale pārsniedz piecus procentus no programmai (apakšprogrammai) apstiprinātās gada apropriācijas apjoma, apropriācijas pārdalei saskaņā ar LBFV 9. panta 13.3 daļas 3. punktu nepieciešams MK lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas atbalsts;
- LBFV 9. panta 13.2 daļas 8. punktu un 9. panta 13.3 daļas 3. punktu, kas nosaka, ka apropriācijas pārdale starp gadskārtējā valsts budžeta likumā apstiprināto pamatbudžetu un speciālo budžetu ir pieļaujama tikai tad, ja ir pieņemts MK lēmums par apropriācijas pārdali. Šādu apropriācijas pārdali atļauts veikt, ja Budžeta komisija piecu darbdienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas nav iebildusi pret apropriācijas pārdali;
- LBFV 9. panta 13.2 daļas 9. punktu un 9. panta 13.3 daļas 3. punktu, kas nosaka, ka apropriācijas pārdale apropriācijas palielināšanai Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālajam budžetam ir pieļaujama tikai tad, ja ir pieņemts MK lēmums par apropriācijas pārdali. Šādu apropriācijas pārdali atļauts veikt, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas nav iebildusi pret apropriācijas pārdali;
- MK 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" 15. punktu.
Labklājības ministrija (turpmāk – LM) ir veikusi 2024. gada labklājības nozares plānoto pasākumu izpildes izvērtējumu. Izvērtējuma rezultātā ir konstatēts resursu ietaupījums 2023. – 2025. gada prioritārā pasākuma "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta pakalpojumu pilnveide, tai skaitā bērniem īpašās situācijās" apakšpasākuma "Nodrošināts bāreņu un bez vecāku gādības palikušo bērnu atbalsts patstāvīgas dzīves uzsākšanai pēc pilngadības sasniegšanas". Vienlaikus, saistībā ar Finanšu ministrijas izstrādātajiem priekšlikumiem likumprojekta "Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli"" 2. lasījumam, kas paredz pensionāru neapliekamā minimuma efektīvākas administrēšanas ieviešanu, kā arī ar citu normatīvo aktu izmaiņu ieviešanu Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrai (turpmāk – VSAA) nepieciešams papildu finansējums IT sistēmas SAIS pielāgošanai. Līdz ar to, lai nodrošinātu VSAA IT sistēmas SAIS pielāgošanu normatīvajos aktos noteiktajām izmaiņām, nepieciešams veikt līdzekļu pārdali starp pasākumiem un programmām/apakšprogrammām.
- Likuma "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" 54. pantu, kas paredz finanšu ministram, veicot apropriāciju pārdales ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei likumā noteiktās apropriācijas ietvaros starp programmām, apakšprogrammām un izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām, tiesības veikt apropriācijas pārdali citiem mērķiem no prioritārajiem pasākumiem (turpmāk – PP) 2022. - 2024. gadam, 2023. - 2025. gadam un 2024. - 2026. gadam piešķirtā finansējuma, ja tam nav negatīvas ietekmes uz vispārējās valdības budžeta strukturālo bilanci un ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta (turpmāk – MK) lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali;
- Likuma par budžetu un finanšu vadību (turpmāk – LBFV) 9. panta 13.2 daļas 1. punktu, kas nosaka, finanšu ministram ir tiesības veikt apropriāciju pārdales starp programmām, apakšprogrammām un budžeta izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām, ja kopējais pārdales apjoms starp pamatbudžeta programmām (apakšprogrammām) neizraisa katras atsevišķās programmas (apakšprogrammas) palielinājumu, kas vienlaikus pārsniegtu piecus procentus no programmai (apakšprogrammai) apstiprinātās gada apropriācijas apjoma un vērtību 100 000 euro. Ņemot vērā, ka vienas apakšprogrammas apropriācijas pārdale pārsniedz piecus procentus no programmai (apakšprogrammai) apstiprinātās gada apropriācijas apjoma, apropriācijas pārdalei saskaņā ar LBFV 9. panta 13.3 daļas 3. punktu nepieciešams MK lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas atbalsts;
- LBFV 9. panta 13.2 daļas 8. punktu un 9. panta 13.3 daļas 3. punktu, kas nosaka, ka apropriācijas pārdale starp gadskārtējā valsts budžeta likumā apstiprināto pamatbudžetu un speciālo budžetu ir pieļaujama tikai tad, ja ir pieņemts MK lēmums par apropriācijas pārdali. Šādu apropriācijas pārdali atļauts veikt, ja Budžeta komisija piecu darbdienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas nav iebildusi pret apropriācijas pārdali;
- LBFV 9. panta 13.2 daļas 9. punktu un 9. panta 13.3 daļas 3. punktu, kas nosaka, ka apropriācijas pārdale apropriācijas palielināšanai Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālajam budžetam ir pieļaujama tikai tad, ja ir pieņemts MK lēmums par apropriācijas pārdali. Šādu apropriācijas pārdali atļauts veikt, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas nav iebildusi pret apropriācijas pārdali;
- MK 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" 15. punktu.
Labklājības ministrija (turpmāk – LM) ir veikusi 2024. gada labklājības nozares plānoto pasākumu izpildes izvērtējumu. Izvērtējuma rezultātā ir konstatēts resursu ietaupījums 2023. – 2025. gada prioritārā pasākuma "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta pakalpojumu pilnveide, tai skaitā bērniem īpašās situācijās" apakšpasākuma "Nodrošināts bāreņu un bez vecāku gādības palikušo bērnu atbalsts patstāvīgas dzīves uzsākšanai pēc pilngadības sasniegšanas". Vienlaikus, saistībā ar Finanšu ministrijas izstrādātajiem priekšlikumiem likumprojekta "Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli"" 2. lasījumam, kas paredz pensionāru neapliekamā minimuma efektīvākas administrēšanas ieviešanu, kā arī ar citu normatīvo aktu izmaiņu ieviešanu Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrai (turpmāk – VSAA) nepieciešams papildu finansējums IT sistēmas SAIS pielāgošanai. Līdz ar to, lai nodrošinātu VSAA IT sistēmas SAIS pielāgošanu normatīvajos aktos noteiktajām izmaiņām, nepieciešams veikt līdzekļu pārdali starp pasākumiem un programmām/apakšprogrammām.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekts paredz apropriācijas pārdali VSAA IT sistēmu pielāgošanai normatīvajos aktos noteiktajām izmaiņām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
LM, veicot darbu pie apakšprogrammas 22.03.00 "Valsts atbalsts ārpusģimenes aprūpei" ietvaros 2023. –2025. gada prioritārā pasākuma "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta pakalpojumu pilnveide, tai skaitā bērniem īpašās situācijās" apakšpasākuma "Nodrošināts bāreņu un bez vecāku gādības palikušo bērnu atbalsts patstāvīgas dzīves uzsākšanai pēc pilngadības sasniegšanas" analīzes un uzraudzības ir apzinājusi faktisko prioritārā pasākuma līdzekļu atlikumu 2024. gadā 80 514 euro apmērā.
Sākotnēji 2024. gadā 2023. – 2025. gada prioritārā pasākuma "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta pakalpojumu pilnveide, tai skaitā bērniem īpašās situācijās" apakšpasākuma "Nodrošināts bāreņu un bez vecāku gādības palikušo bērnu atbalsts patstāvīgas dzīves uzsākšanai pēc pilngadības sasniegšanas" īstenošanai tika paredzēts finansējums 5 043 319 euro apmērā. Ņemot vērā prioritārā pasākuma izpildes tendences, ar MK 2024. gada 15. oktobra rīkojumu Nr. 838 "Par apropriācijas pārdali neatliekamu un nozīmīgu pasākumu īstenošanai labklājības nozarē" tika veikta līdzekļu pārdale no minētā prioritārā pasākuma 4 948 759 euro apmērā citu nozarei neatliekamu pasākumu īstenošanai, prioritārā pasākuma īstenošanai līdz 2024. gada beigām saglabājot finansējumu 94 560 euro apmērā.
Apakšpasākuma "Nodrošināts bāreņu un bez vecāku gādības palikušo bērnu atbalsts patstāvīgas dzīves uzsākšanai pēc pilngadības sasniegšanas" ietvaros paredzēti atbalsta pasākumi jauniešiem, palīdzot viņiem integrēties sabiedrībā, veicinot sociālo prasmju un iemaņu uzlabošanu, kā arī nodrošinot mentoru pakalpojumu un atbalsta grupas prasmju un iemaņu apguvei patstāvīgas dzīves uzsākšanai. Saskaņā ar MK 2005. gada 15. novembra noteikumu Nr. 857 "Noteikumi par sociālajām garantijām un atbalstu bārenim un bez vecāku gādības palikušajam bērnam, kurš ir ārpusģimenes aprūpē, kā arī pēc ārpusģimenes aprūpes beigšanās" 32.5 punktu, LM līdzfinansē pašvaldībām atbalsta pasākumus, reizi ceturksnī, saņemot no pašvaldībām atskaites par pašvaldībās izlietoto finansējumu pasākuma īstenošanas nodrošināšanai. LM ir saņēmusi atskaites no pašvaldībām par III ceturksni un jau ir veikti galīgie norēķini kopumā 14 045,15 euro apmērā. Savukārt, par 2024. gada IV ceturksni, atbilstoši MK 2005. gada 15. novembra noteikumiem Nr. 857, norēķini tiks veikti 2025. gada janvāra otrajā pusē.
Līdz ar to, 2023. – 2025. gada prioritārā pasākuma "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta pakalpojumu pilnveide, tai skaitā bērniem īpašās situācijās" apakšpasākumam "Nodrošināts bāreņu un bez vecāku gādības palikušo bērnu atbalsts patstāvīgas dzīves uzsākšanai pēc pilngadības sasniegšanas" 2024. gadā faktiskais apgūtais finansējums ir 14 046 euro apmērā (noapaļojot pilnos euro uz augšu), radot finansiālo ietaupījumu 80 514 euro apmērā.
Minēto ietaupījumu iespējams novirzīt VSAA IT sistēmas SAIS pielāgošanai saistībā ar grozījumiem normatīvajos aktos.
Vienlaikus, veicot līdzekļu pārdali, apakšprogrammā 97.02.00 "Nozares centralizēto funkciju izpilde" ir konstatēts, ka atbilstoši LBFV 9. panta 13.2 daļas 1. punktā noteiktajam, atļautais kopējais pārdales apjoms tiek pārsniegts, līdz ar to arī par šādu līdzekļu pārdali nepieciešams MK lēmums un Budžeta komisijas atbalsts:
- apakšprogrammā 97.02.00 "Nozares centralizēto funkciju izpilde" – 0,57 % vai 19 485 euro (80 514 euro (papildus pārdalāmais finansējums) + 111 101 euro (2024. gadā jau pārdalītais finansējums) = 191 615 euro (kopējais pārdalāmais finansējums) jeb 5,57 %; 3 442 608 euro (apstiprinātais budžets 2024. gadam) x 5 % = 172 130 euro; 191 615 euro (kopējais pārdalāmais finansējums) – 172 130 euro = 19 485 euro jeb 0,57 % (19 485 euro / 3 442 608 euro * 100).
Sākotnēji 2024. gadā 2023. – 2025. gada prioritārā pasākuma "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta pakalpojumu pilnveide, tai skaitā bērniem īpašās situācijās" apakšpasākuma "Nodrošināts bāreņu un bez vecāku gādības palikušo bērnu atbalsts patstāvīgas dzīves uzsākšanai pēc pilngadības sasniegšanas" īstenošanai tika paredzēts finansējums 5 043 319 euro apmērā. Ņemot vērā prioritārā pasākuma izpildes tendences, ar MK 2024. gada 15. oktobra rīkojumu Nr. 838 "Par apropriācijas pārdali neatliekamu un nozīmīgu pasākumu īstenošanai labklājības nozarē" tika veikta līdzekļu pārdale no minētā prioritārā pasākuma 4 948 759 euro apmērā citu nozarei neatliekamu pasākumu īstenošanai, prioritārā pasākuma īstenošanai līdz 2024. gada beigām saglabājot finansējumu 94 560 euro apmērā.
Apakšpasākuma "Nodrošināts bāreņu un bez vecāku gādības palikušo bērnu atbalsts patstāvīgas dzīves uzsākšanai pēc pilngadības sasniegšanas" ietvaros paredzēti atbalsta pasākumi jauniešiem, palīdzot viņiem integrēties sabiedrībā, veicinot sociālo prasmju un iemaņu uzlabošanu, kā arī nodrošinot mentoru pakalpojumu un atbalsta grupas prasmju un iemaņu apguvei patstāvīgas dzīves uzsākšanai. Saskaņā ar MK 2005. gada 15. novembra noteikumu Nr. 857 "Noteikumi par sociālajām garantijām un atbalstu bārenim un bez vecāku gādības palikušajam bērnam, kurš ir ārpusģimenes aprūpē, kā arī pēc ārpusģimenes aprūpes beigšanās" 32.5 punktu, LM līdzfinansē pašvaldībām atbalsta pasākumus, reizi ceturksnī, saņemot no pašvaldībām atskaites par pašvaldībās izlietoto finansējumu pasākuma īstenošanas nodrošināšanai. LM ir saņēmusi atskaites no pašvaldībām par III ceturksni un jau ir veikti galīgie norēķini kopumā 14 045,15 euro apmērā. Savukārt, par 2024. gada IV ceturksni, atbilstoši MK 2005. gada 15. novembra noteikumiem Nr. 857, norēķini tiks veikti 2025. gada janvāra otrajā pusē.
Līdz ar to, 2023. – 2025. gada prioritārā pasākuma "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta pakalpojumu pilnveide, tai skaitā bērniem īpašās situācijās" apakšpasākumam "Nodrošināts bāreņu un bez vecāku gādības palikušo bērnu atbalsts patstāvīgas dzīves uzsākšanai pēc pilngadības sasniegšanas" 2024. gadā faktiskais apgūtais finansējums ir 14 046 euro apmērā (noapaļojot pilnos euro uz augšu), radot finansiālo ietaupījumu 80 514 euro apmērā.
Minēto ietaupījumu iespējams novirzīt VSAA IT sistēmas SAIS pielāgošanai saistībā ar grozījumiem normatīvajos aktos.
Vienlaikus, veicot līdzekļu pārdali, apakšprogrammā 97.02.00 "Nozares centralizēto funkciju izpilde" ir konstatēts, ka atbilstoši LBFV 9. panta 13.2 daļas 1. punktā noteiktajam, atļautais kopējais pārdales apjoms tiek pārsniegts, līdz ar to arī par šādu līdzekļu pārdali nepieciešams MK lēmums un Budžeta komisijas atbalsts:
- apakšprogrammā 97.02.00 "Nozares centralizēto funkciju izpilde" – 0,57 % vai 19 485 euro (80 514 euro (papildus pārdalāmais finansējums) + 111 101 euro (2024. gadā jau pārdalītais finansējums) = 191 615 euro (kopējais pārdalāmais finansējums) jeb 5,57 %; 3 442 608 euro (apstiprinātais budžets 2024. gadam) x 5 % = 172 130 euro; 191 615 euro (kopējais pārdalāmais finansējums) – 172 130 euro = 19 485 euro jeb 0,57 % (19 485 euro / 3 442 608 euro * 100).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Analizējot labklājības nozares izdevumus ir secināts, ka speciālā budžeta ietvaros VSAA IT sistēmas SAIS pielāgošanai saistībā ar grozījumiem normatīvajos aktos ir identificēts līdzekļu iztrūkums.
Speciālā budžeta apakšprogrammai 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets" VSAA informācijas sistēmas SAIS pielāgošanai saistībā ar Finanšu ministrijas izstrādātajiem priekšlikumiem likumprojekt "Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli"" 2. lasījumam 64 009 euro apmērā.
Saskaņā ar Saeimas 30.10.2024. sēdē 1. lasījumā pieņemto likumprojektu "Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli"" (turpmāk – likumprojekts) ar 01.01.2025. pensionāra neapliekamais minimums ir noteikts 12 000 euro gadā jeb 1 000 euro mēnesī.
Lai nodrošinātu efektīvu pensionāra neapliekamā minimuma piemērošanu strādājošiem pensionāriem, Finanšu ministrija uz likumprojekta 2. lasījumu virza priekšlikumu – darba ņēmējam (strādājošam pensionāram) tiesības izvēlēties piemērot vai nepiemērot katru mēnesi pensionāra neapliekamo minimumu proporcionāli 500 euro pensijai un 500 euro darba algai. Savu izvēli darba ņēmējs izdarīs un apliecinās ar algas nodokļa grāmatiņas iesniegšanas vai neiesniegšanas faktu darba devējam caur Valsts ieņēmumu dienesta EDS sistēmu.
Lai ieviestu diferencētu pensionāra neapliekamo minimumu, ņemot vērā algas nodokļa grāmatiņu, VSAA pusē ir jāveic fundamentālas izmaiņas IT sistēmā SAIS. Iepriekš pensionāra neapliekamā minimuma piemērošana notika neatkarīgi no algas nodokļa grāmatiņas esamības, turklāt, tika lietota viena vērtība. Pāreja uz divām vērtībām, kas atkarīgas no algas nodokļa grāmatiņas atrašanās vietas, ir fundamentālas izmaiņas IS algoritmos, t.i.:
- pensionāra neapliekamā minimuma divu vērtību izstrāde un uzturēšana VSAA IS;
- pakalpojumu izmaksājamās summas aprēķina procesa pielāgošana pensionāra neapliekamā minimuma divu vērtību piemērošanai;
- izmaiņas pakalpojumu lēmumu tekstos par pensionāra neapliekamā minimuma piemērošanu, veicot izmaiņas VSAA SAIS.
Lai nodrošinātu pensionāra neapliekamā minimuma piemērošanas izmaiņu ieviešanu ar 01.01.2025. un realizētu izmaiņas VSAA SAIS, VSAA jau 2024. gadā nepieciešams papildus finansējums speciālā budžeta apakšprogrammā 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets" 64 009 euro apmērā (115 c/d * 556,60 euro c/d ar PVN).
Finansējums tiks apgūts 2024. gada ietvaros un tas nerada ietekmi 2025. gadam un turpmāk.
Speciālā budžeta apakšprogrammai 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets" VSAA informācijas sistēmas SAIS pielāgošanai saistībā ar grozījumiem likumā "Par valsts sociālo apdrošināšanu" 16 505 euro apmērā.
Saskaņā ar Saeimā 2023. gada 26. oktobrī pieņemto likumu "Grozījumi likumā "Par valsts sociālo apdrošināšanu" noteikts – ja VSAA darba devējam vai pašnodarbinātajam par ceturksni aprēķināto vai par taksācijas gadu pārrēķināto veicamo minimālo obligāto iemaksu kopējais apmērs nepārsniedz piecus euro, VSAA par šīm iemaksām Valsts ieņēmumu dienestam var neziņot (likuma 20.4 panta 13. daļa).
Minētā ierobežojuma ieviešanu nav iespējams veikt bez izmaiņām VSAA IS SAIS. Izmaiņu izstrāde paredz sistēmanalīzi, programmēšanu un testēšanu.
Lai realizētu izmaiņas VSAA IS SAIS, 2024. gadā nepieciešams papildus finansējums speciālā budžeta apakšprogrammā 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets" 16 505 euro apmērā (29,653 c/d * 556,60 euro c/d ar PVN; noapaļojot pilnos euro uz augšu).
Finansējums tiks apgūts 2024. gada ietvaros un tas nerada ietekmi 2025. gadam un turpmāk.
Speciālā budžeta apakšprogrammai 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets" VSAA informācijas sistēmas SAIS pielāgošanai saistībā ar Finanšu ministrijas izstrādātajiem priekšlikumiem likumprojekt "Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli"" 2. lasījumam 64 009 euro apmērā.
Saskaņā ar Saeimas 30.10.2024. sēdē 1. lasījumā pieņemto likumprojektu "Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli"" (turpmāk – likumprojekts) ar 01.01.2025. pensionāra neapliekamais minimums ir noteikts 12 000 euro gadā jeb 1 000 euro mēnesī.
Lai nodrošinātu efektīvu pensionāra neapliekamā minimuma piemērošanu strādājošiem pensionāriem, Finanšu ministrija uz likumprojekta 2. lasījumu virza priekšlikumu – darba ņēmējam (strādājošam pensionāram) tiesības izvēlēties piemērot vai nepiemērot katru mēnesi pensionāra neapliekamo minimumu proporcionāli 500 euro pensijai un 500 euro darba algai. Savu izvēli darba ņēmējs izdarīs un apliecinās ar algas nodokļa grāmatiņas iesniegšanas vai neiesniegšanas faktu darba devējam caur Valsts ieņēmumu dienesta EDS sistēmu.
Lai ieviestu diferencētu pensionāra neapliekamo minimumu, ņemot vērā algas nodokļa grāmatiņu, VSAA pusē ir jāveic fundamentālas izmaiņas IT sistēmā SAIS. Iepriekš pensionāra neapliekamā minimuma piemērošana notika neatkarīgi no algas nodokļa grāmatiņas esamības, turklāt, tika lietota viena vērtība. Pāreja uz divām vērtībām, kas atkarīgas no algas nodokļa grāmatiņas atrašanās vietas, ir fundamentālas izmaiņas IS algoritmos, t.i.:
- pensionāra neapliekamā minimuma divu vērtību izstrāde un uzturēšana VSAA IS;
- pakalpojumu izmaksājamās summas aprēķina procesa pielāgošana pensionāra neapliekamā minimuma divu vērtību piemērošanai;
- izmaiņas pakalpojumu lēmumu tekstos par pensionāra neapliekamā minimuma piemērošanu, veicot izmaiņas VSAA SAIS.
Lai nodrošinātu pensionāra neapliekamā minimuma piemērošanas izmaiņu ieviešanu ar 01.01.2025. un realizētu izmaiņas VSAA SAIS, VSAA jau 2024. gadā nepieciešams papildus finansējums speciālā budžeta apakšprogrammā 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets" 64 009 euro apmērā (115 c/d * 556,60 euro c/d ar PVN).
Finansējums tiks apgūts 2024. gada ietvaros un tas nerada ietekmi 2025. gadam un turpmāk.
Speciālā budžeta apakšprogrammai 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets" VSAA informācijas sistēmas SAIS pielāgošanai saistībā ar grozījumiem likumā "Par valsts sociālo apdrošināšanu" 16 505 euro apmērā.
Saskaņā ar Saeimā 2023. gada 26. oktobrī pieņemto likumu "Grozījumi likumā "Par valsts sociālo apdrošināšanu" noteikts – ja VSAA darba devējam vai pašnodarbinātajam par ceturksni aprēķināto vai par taksācijas gadu pārrēķināto veicamo minimālo obligāto iemaksu kopējais apmērs nepārsniedz piecus euro, VSAA par šīm iemaksām Valsts ieņēmumu dienestam var neziņot (likuma 20.4 panta 13. daļa).
Minētā ierobežojuma ieviešanu nav iespējams veikt bez izmaiņām VSAA IS SAIS. Izmaiņu izstrāde paredz sistēmanalīzi, programmēšanu un testēšanu.
Lai realizētu izmaiņas VSAA IS SAIS, 2024. gadā nepieciešams papildus finansējums speciālā budžeta apakšprogrammā 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets" 16 505 euro apmērā (29,653 c/d * 556,60 euro c/d ar PVN; noapaļojot pilnos euro uz augšu).
Finansējums tiks apgūts 2024. gada ietvaros un tas nerada ietekmi 2025. gadam un turpmāk.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu nepieciešamo finansējuma apmēru, LM ir sagatavojusi MK rīkojuma projektu iekšējai līdzekļu pārdalei, paredzot atbalstīt apropriācijas pārdali 2024. gadā no Labklājības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammas 22.03.00 "Valsts atbalsts ārpusģimenes aprūpei", samazinot vispārējā kārtībā sadalāmo dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumus pārējiem valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transfertiem pašvaldībām 80 514 euro apmērā 2023. – 2025. gada prioritārā pasākuma "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta pakalpojumu pilnveide, tai skaitā bērniem īpašās situācijās" apakšpasākuma "Nodrošināts bāreņu un bez vecāku gādības palikušo bērnu atbalsts patstāvīgas dzīves uzsākšanai pēc pilngadības sasniegšanas" īstenošanai, uz Labklājības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammu 97.02.00 "Nozares centralizēto funkciju izpilde", palielinot vispārējā kārtībā sadalāmo dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem 80 514 euro apmērā, izdevumus valsts budžeta kapitālo izdevumu transfertiem no valsts pamatbudžeta uz valsts speciālo budžetu Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrai informācijas sistēmas pielāgošanai saistībā ar grozījumiem normatīvajos aktos. Vienlaikus Labklājības ministrijas valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta apakšprogrammā 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets" palielināt ieņēmumus no valsts speciālajā budžetā saņemtajiem transfertiem no valsts pamatbudžeta un izdevumus pamatkapitāla veidošanai 80 514 euro apmērā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
14 167 219
80 514
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
14 167 219
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
80 514
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
14 167 219
80 514
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
14 167 219
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
80 514
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2024. gadā norādīta finansiālā informācija par pamatbudžeta apakšprogrammām 22.03.00 "Valsts atbalsts ārpusģimenes aprūpei" un 97.02.00 "Nozares centralizēto funkciju izpilde" uz 2024. gada 1. novembri.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Pamatbudžeta apakšprogrammas 22.03.00 "Valsts atbalsts ārpusģimenes aprūpei" prioritārā pasākuma "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta pakalpojumu pilnveide, tai skaitā bērniem īpašās situācijās" apakšpasākuma "Nodrošināts bāreņu un bez vecāku gādības palikušo bērnu atbalsts patstāvīgas dzīves uzsākšanai pēc pilngadības sasniegšanas" īstenošanai saskaņā ar MK 2024. gada 15. oktobra rīkojumu Nr. 838 paredzēts finansējums 94 560 euro apmērā.
LM ir saņēmusi atskaites no pašvaldībām par III ceturksni un jau ir veikti galīgie norēķini kopumā 14 045,15 euro apmērā.
Līdz ar to, 2023. – 2025. gada prioritārā pasākuma "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta pakalpojumu pilnveide, tai skaitā bērniem īpašās situācijās" apakšpasākumam "Nodrošināts bāreņu un bez vecāku gādības palikušo bērnu atbalsts patstāvīgas dzīves uzsākšanai pēc pilngadības sasniegšanas" 2024. gadā faktiskais apgūtais finansējums ir 14 046 euro apmērā (noapaļojot pilnos euro uz augšu), radot finansiālo ietaupījumu 80 514 euro apmērā.
Nepieciešams papildu finansējums speciālā budžeta apakšprogrammai 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets" 80 514 euro, t.sk.:
- VSAA informācijas sistēmas SAIS pielāgošanai saistībā ar Finanšu ministrijas izstrādātajiem priekšlikumiem likumprojekta "Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli"" 2. lasījumam 64 009 euro apmērā. (115 c/d * 556,60 euro c/d ar PVN).
- VSAA informācijas sistēmas SAIS pielāgošanai saistībā ar grozījumiem likumā "Par valsts sociālo apdrošināšanu" 16 505 euro apmērā. (29,653 c/d * 556,60 euro c/d ar PVN; noapaļojot pilnos euro uz augšu).
LM ir saņēmusi atskaites no pašvaldībām par III ceturksni un jau ir veikti galīgie norēķini kopumā 14 045,15 euro apmērā.
Līdz ar to, 2023. – 2025. gada prioritārā pasākuma "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta pakalpojumu pilnveide, tai skaitā bērniem īpašās situācijās" apakšpasākumam "Nodrošināts bāreņu un bez vecāku gādības palikušo bērnu atbalsts patstāvīgas dzīves uzsākšanai pēc pilngadības sasniegšanas" 2024. gadā faktiskais apgūtais finansējums ir 14 046 euro apmērā (noapaļojot pilnos euro uz augšu), radot finansiālo ietaupījumu 80 514 euro apmērā.
Nepieciešams papildu finansējums speciālā budžeta apakšprogrammai 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets" 80 514 euro, t.sk.:
- VSAA informācijas sistēmas SAIS pielāgošanai saistībā ar Finanšu ministrijas izstrādātajiem priekšlikumiem likumprojekta "Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli"" 2. lasījumam 64 009 euro apmērā. (115 c/d * 556,60 euro c/d ar PVN).
- VSAA informācijas sistēmas SAIS pielāgošanai saistībā ar grozījumiem likumā "Par valsts sociālo apdrošināšanu" 16 505 euro apmērā. (29,653 c/d * 556,60 euro c/d ar PVN; noapaļojot pilnos euro uz augšu).
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Ministru kabineta rīkojuma projektā paredzētā apropriācijas pārdale nerada ietekmi uz turpmākajiem gadiem. LM nodrošinās, ka finansējums tiks izlietots līdz 2024. gada beigām, sasniedzot ar apropriācijas pārdali plānotos mērķus.
Situācijā, ja 2024. gadā rīkojuma projektā paredzētajiem pasākumiem, kuriem finansējums tiek samazināts, finansējums pietrūks, tad risinājums tiks rasts LM budžetā piešķirto līdzekļu ietvaros.
Labklājības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas pārdalei atbilstoši šā rīkojuma 1. punktam.
Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par apropriācijas pārdali atbilstoši šā rīkojuma 1. punktam un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nebūs izteikusi iebildumus, veiks apropriācijas pārdali.
Situācijā, ja 2024. gadā rīkojuma projektā paredzētajiem pasākumiem, kuriem finansējums tiek samazināts, finansējums pietrūks, tad risinājums tiks rasts LM budžetā piešķirto līdzekļu ietvaros.
Labklājības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas pārdalei atbilstoši šā rīkojuma 1. punktam.
Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par apropriācijas pārdali atbilstoši šā rīkojuma 1. punktam un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nebūs izteikusi iebildumus, veiks apropriācijas pārdali.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
-Nevalstiskās organizācijas
-Cits
-6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi