22-TA-2231: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts sagatavots, pamatojoties uz Ministru kabineta 2018.gada 17.jūlija noteikumu Nr.421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 43.punktu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir piešķirt finanšu līdzekļus Sabiedrības integrācijas fondam (turpmāk – Fonds), lai 2022.gadā īstenotu valsts budžeta finansēto programmu “Nevalstisko organizāciju darbība Ukrainas civiliedzīvotāju atbalstam”.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Krievijas Federācijas izraisītā bruņotā konflikta rezultātā Ukrainas civiliedzīvotāji ir spiesti atstāt savas dzīvesvietas, dodoties meklēt patvērumu Eiropas Savienības valstīs, tostarp Latvijā. Fonds 2022.gada 1.aprīlī apstiprināja sešus nevalstisko organizāciju (turpmāk – NVO) projektus par kopējo summu 60 000 euro, lai stiprinātu brīvprātīgā darba aktivitātes pilsoniskās sabiedrības iesaistei ar mērķi palīdzēt Ukrainai un Ukrainas iedzīvotājiem Latvijā. Apstiprināto projektu ietvaros tika plānots atbalstīt tādas aktivitātes kā apmācības par brīvprātīgā darba veikšanu, brīvprātīgā darba koordinēšanas un popularizēšanas pasākumi, tostarp humānās palīdzības kravu, veselības aprūpes koordinēšana Ukrainas bērniem, ziedojumu vākšana, kā arī citas nozīmīgas aktivitātes Ukrainas sabiedrībai un brīvprātīgo darbā.
NVO sniegušas plašu atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, piemēram:
1) brīvprātīgo koordinatoru un šoferu koordinācija transporta jautājumos (palīdzēts vairāk nekā 4 000 Ukrainas civiliedzīvotāju);
2) brīvprātīgo atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, kas Latviju izmanto tranzītā (vairāki simti personu dienā);
3) NVO brīvprātīgie moderatori uztur kustības “Gribu palīdzēt bēgļiem” sociālo tīklu Facebook grupu, kurā ir vairāk nekā 23 200 lietotāju, katru dienu aktīvi ap 10 000 (šī aktivitātē tiek atbalstīta no Fonda finansētā projekta);
4) ir izveidots centrs “Common Ground” Rīgā, kas ir atvērts katru dienu, izņemot svētdienas. Centra administrēšanu nodrošina četri brīvprātīgie, savukārt darbības atbalstu – ikdienas aktivitātes palīdz nodrošināt desmitiem brīvprātīgo. Centrā pieejams bērnu terapeits. Papildus ir pieejamas kopstrādes telpas, rotaļistabas un bibliotēka ar grāmatām ukraiņu, latviešu, angļu, krievu, vācu, franču valodās, datoriem, printeri un internetu;
5) vienlaikus Rīgā izveidots biedrības “Tavi draugi” centrs, kas līdz 2022.gada 1.jūnijam strādāja septiņas dienas nedēļā. Līdz aptuveni 2022.gada maija vidum katru vakaru no centra izbrauca no pieciem līdz 40 auto ar ziedojumiem Ukrainai. Visus procesus koordinēja 30 koordinatori. Atsevišķās darba grupās, kas strādā ar nodarbinātību, mājvietām, sociālās integrācijas jautājumiem strādā aptuveni 10 koordinatori ik dienas;
6) NVO paspārnē ir izveidoti sadarbības modeļi un tīkli reģionos, kas koordinē ziedojumu vākšanu, Ukrainas civiliedzīvotāju iebraukšanu un izbraukšanu, pajumtes meklēšanu u.c.
Saskaņā ar Iekšlietu ministrijas apkopotajiem datiem, kas tiek nodrošināti Operatīvās vadības centra locekļiem, līdz 2022.gada 12.jūlijam kopā Sadarbības teritoriju civilās aizsardzības komisijās vērsušās 34 684 personas, tai skaitā: sievietes 46%, vīrieši 22%, bērni: 32%, no kuriem vecumā līdz diviem gadiem 10%, vecumā no 2-17 gadiem 90%. NVO iesaiste dažādu iniciatīvu ietvaros ir būtiska, lai nodrošinātu Ukrainas civiliedzīvotāju atbalstu.
NVO sniegušas plašu atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, piemēram:
1) brīvprātīgo koordinatoru un šoferu koordinācija transporta jautājumos (palīdzēts vairāk nekā 4 000 Ukrainas civiliedzīvotāju);
2) brīvprātīgo atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, kas Latviju izmanto tranzītā (vairāki simti personu dienā);
3) NVO brīvprātīgie moderatori uztur kustības “Gribu palīdzēt bēgļiem” sociālo tīklu Facebook grupu, kurā ir vairāk nekā 23 200 lietotāju, katru dienu aktīvi ap 10 000 (šī aktivitātē tiek atbalstīta no Fonda finansētā projekta);
4) ir izveidots centrs “Common Ground” Rīgā, kas ir atvērts katru dienu, izņemot svētdienas. Centra administrēšanu nodrošina četri brīvprātīgie, savukārt darbības atbalstu – ikdienas aktivitātes palīdz nodrošināt desmitiem brīvprātīgo. Centrā pieejams bērnu terapeits. Papildus ir pieejamas kopstrādes telpas, rotaļistabas un bibliotēka ar grāmatām ukraiņu, latviešu, angļu, krievu, vācu, franču valodās, datoriem, printeri un internetu;
5) vienlaikus Rīgā izveidots biedrības “Tavi draugi” centrs, kas līdz 2022.gada 1.jūnijam strādāja septiņas dienas nedēļā. Līdz aptuveni 2022.gada maija vidum katru vakaru no centra izbrauca no pieciem līdz 40 auto ar ziedojumiem Ukrainai. Visus procesus koordinēja 30 koordinatori. Atsevišķās darba grupās, kas strādā ar nodarbinātību, mājvietām, sociālās integrācijas jautājumiem strādā aptuveni 10 koordinatori ik dienas;
6) NVO paspārnē ir izveidoti sadarbības modeļi un tīkli reģionos, kas koordinē ziedojumu vākšanu, Ukrainas civiliedzīvotāju iebraukšanu un izbraukšanu, pajumtes meklēšanu u.c.
Saskaņā ar Iekšlietu ministrijas apkopotajiem datiem, kas tiek nodrošināti Operatīvās vadības centra locekļiem, līdz 2022.gada 12.jūlijam kopā Sadarbības teritoriju civilās aizsardzības komisijās vērsušās 34 684 personas, tai skaitā: sievietes 46%, vīrieši 22%, bērni: 32%, no kuriem vecumā līdz diviem gadiem 10%, vecumā no 2-17 gadiem 90%. NVO iesaiste dažādu iniciatīvu ietvaros ir būtiska, lai nodrošinātu Ukrainas civiliedzīvotāju atbalstu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pieaugot Ukrainas civiliedzīvotāju skaitam, kuriem saskaņā ar Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumu ir nepieciešama palīdzība, iepriekš minētie seši projekti nav pietiekams skaits, lai līdz 2022.gada beigām nodrošinātu atbalstu brīvprātīgā darba koordinācijai un pakalpojumu nodrošināšanai tieši Ukrainas civiliedzīvotājiem. NVO sniegtie pakalpojumi ir bijuši ļoti būtiski, lai risinātu Ukrainas civiliedzīvotāju vajadzības papildus valsts sniegtajam atbalstam. Papildus jāņem vērā arī tas, ka minēto projektu īstenošana noslēgsies 2022.gada jūlijā - augustā.
Attīstības komitejas 2022.gada 23.maija sēdē jautājuma par primārā atbalsta sniegšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem pēc 90 dienu uzturēšanās Latvijas Republikā ietvaros tika vērtēts jautājums par papildu finansējuma piešķiršanu NVO. Šajā sēdē tika nolemts, ka Fonds līdz 2022.gada 30.maijam sadarbībā ar NVO sagatavos priekšlikumus par NVO atsevišķu pasākumu finansēšanu Ukrainas civiliedzīvotāju uzņemšanas atbalsta jomā (protokola Nr.1-7/135 4.punkts).
Pildot šo uzdevumu, Fonds 2022.gada 3.jūnijā organizēja sanāksmi ar NVO pārstāvjiem – kustību “Gribu palīdzēt bēgļiem”, biedrību “Patvērums “Droša māja”” un biedrību “Tavi draugi”. Sanāksmes laikā tika uzklausītas NVO vajadzības un piedāvātie priekšlikumi atbalsta apjomam, lai nodrošinātu NVO darbības nepārtrauktību Ukrainas civiliedzīvotāju atbalstam. Šajā sanāksmē tika secināts, ka, lai NVO varētu turpināt sniegt atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, nepieciešams papildu finansiāls atbalsts šādām jomām:
1) brīvprātīgā darba koordinācijai un brīvprātīgo tīkla uzturēšanai – izmitināšanas jautājumi, humānās palīdzības nodrošināšana;
2) NVO darbības nodrošināšanai pakalpojumu un atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem;
3) administratīvo izmaksu segšanai – atlīdzība, telpu īre un komunālie pakalpojumi, ceļa izdevumi u.c. izdevumi, kas tieši nepieciešami atbalsta sniegšanai.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2022.gada 7.jūlija atbildes vēstuli Nr. 22-TA-2040 (prot. Nr.35 75.§) “Par atbalsta nodrošināšanu nevaldības organizācijām, kuras sniedz atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem” uz Saeimas Pilsonības, migrācijas un saliedētības komisijas 2022.gada 3.jūnija vēstuli Nr.142.9/15-14-13/22, ņemot vērā faktisko situāciju, iespēju un kompetenci atbalstīt Ukrainas civiliedzīvotājus, ir nepieciešams finansējums vismaz 300 000 euro apmērā, lai indikatīvi 10 NVO varētu īstenot projektus un sniegt būtisku atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem. Viena projekta maksimālais finansējums nepārsniegs 30 000 euro.
Attīstības komitejas 2022.gada 23.maija sēdē jautājuma par primārā atbalsta sniegšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem pēc 90 dienu uzturēšanās Latvijas Republikā ietvaros tika vērtēts jautājums par papildu finansējuma piešķiršanu NVO. Šajā sēdē tika nolemts, ka Fonds līdz 2022.gada 30.maijam sadarbībā ar NVO sagatavos priekšlikumus par NVO atsevišķu pasākumu finansēšanu Ukrainas civiliedzīvotāju uzņemšanas atbalsta jomā (protokola Nr.1-7/135 4.punkts).
Pildot šo uzdevumu, Fonds 2022.gada 3.jūnijā organizēja sanāksmi ar NVO pārstāvjiem – kustību “Gribu palīdzēt bēgļiem”, biedrību “Patvērums “Droša māja”” un biedrību “Tavi draugi”. Sanāksmes laikā tika uzklausītas NVO vajadzības un piedāvātie priekšlikumi atbalsta apjomam, lai nodrošinātu NVO darbības nepārtrauktību Ukrainas civiliedzīvotāju atbalstam. Šajā sanāksmē tika secināts, ka, lai NVO varētu turpināt sniegt atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, nepieciešams papildu finansiāls atbalsts šādām jomām:
1) brīvprātīgā darba koordinācijai un brīvprātīgo tīkla uzturēšanai – izmitināšanas jautājumi, humānās palīdzības nodrošināšana;
2) NVO darbības nodrošināšanai pakalpojumu un atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem;
3) administratīvo izmaksu segšanai – atlīdzība, telpu īre un komunālie pakalpojumi, ceļa izdevumi u.c. izdevumi, kas tieši nepieciešami atbalsta sniegšanai.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2022.gada 7.jūlija atbildes vēstuli Nr. 22-TA-2040 (prot. Nr.35 75.§) “Par atbalsta nodrošināšanu nevaldības organizācijām, kuras sniedz atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem” uz Saeimas Pilsonības, migrācijas un saliedētības komisijas 2022.gada 3.jūnija vēstuli Nr.142.9/15-14-13/22, ņemot vērā faktisko situāciju, iespēju un kompetenci atbalstīt Ukrainas civiliedzīvotājus, ir nepieciešams finansējums vismaz 300 000 euro apmērā, lai indikatīvi 10 NVO varētu īstenot projektus un sniegt būtisku atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem. Viena projekta maksimālais finansējums nepārsniegs 30 000 euro.
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Sabiedrības integrācijas fonda likuma 3.panta pirmo daļu Fonda mērķis ir atbilstoši attīstības plānošanas dokumentiem finansiāli atbalstīt un veicināt sabiedrības integrāciju. Fonds atbalsta arī publiskā un nevalstiskā sektora attīstības programmu un projektu īstenošanu. Sabiedrības integrācijas joma ietver plašu darbību kopumu, kas paredz ne tikai atbalsta sniegšanu valsts un ārvalstu finanšu programmu ietvaros, bet arī ikviena sabiedrības pārstāvja iekļaušanās sabiedrībā veicināšanu, īstenojot mērķtiecīgus atbalsta pasākumus.
Projektā piedāvātais risinājums sagatavots, ņemot vērā Fonda pieredzi un kapacitāti, kompetenci jautājumos, kas skar atklātu projektu iesniegumu konkursu izsludināšanu, projektu izvērtēšanu un uzraudzību. Ir izvērtēta arī līdzšinējā Kultūras ministrijas un Fonda sadarbība, īstenojot dažādas valsts budžeta finansētas programmas, kā arī atbalsta pasākumus NVO Covid-19 pandēmijas seku mazināšanai. Ņemot vērā nepieciešamību nodrošināt atklātu un caurspīdīgu projektu īstenotāju atlasi iespējami īsā laikā, Fonds ir noteikts par valsts budžeta finansētās programmas “Nevalstisko organizāciju darbība Ukrainas civiliedzīvotāju atbalstam” (turpmāk – Programma) administrētāju. Esošais tiesiskais regulējums, kas nosaka Fonda darbību (Sabiedrības integrācijas fonda likums un Ministru kabineta 2020.gada 9.jūnija noteikumi Nr.379 “Sabiedrības integrācijas fonda nolikums”) ļauj īstenot Programmu.
Projekts paredz no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķirt Fondam finansējumu 310 000 euro apmērā Programmas, kuras mērķis ir atbalstīt NVO darbības nepārtrauktību, tai skaitā koordinējot un nodrošinot brīvprātīgo darbu Ukrainas civiliedzīvotāju atbalstam, īstenošanai. Programmas ietvaros tiks rīkots atklāts projektu konkurss, kura mērķis ir noteikt atbilstošus pieteikumus, kuru īstenošana sniegs būtisku ieguldījumu programmas mērķa sasniegšanā.
Konkursā tiks atbalstīti projekti, kuros paredzētās aktivitātes ir vērstas uz Programmas mērķa sasniegšanu un kuru ietvaros notiek vismaz viena no šādām darbībām, kas nodrošina atbalsta sniegšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem: NVO darbības nodrošināšana pakalpojumu un atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem, brīvprātīgā darba veicēju piesaiste un informācijas apmaiņa; brīvprātīgo tīkla uzturēšana (datu bāzes, informācijas apmaiņa starp brīvprātīgajiem, organizācijām un tml.); brīvprātīgā darba koordinēšana; informatīvo resursu uzturēšana un attīstība (tīmekļvietnes u.c. rīki); ziedojumu piesaiste; pasākumu, brīvprātīgā darba, ziedojumu un pakalpojumu koordinācija Latvijas reģionos; speciālistu un ekspertu piesaiste pakalpojumu nodrošināšanai; darbinieku un brīvprātīgo mācības, motivācija, psiholoģiskā palīdzība, humānās palīdzības komplektēšana un izdale palīdzības sniegšanas punktos; telpu nodrošināšana palīdzības sniegšanai.
Programmas ietvaros netiek plānots atbalsts tādām projekta iesniedzēja darbībām, kurām atbalsts būtu kvalificējams kā komercdarbības atbalsts atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantam. Konkursa nolikumā tiks iekļauts nosacījums, ka gadījumos, ja pretendents vienlaikus veic gan Programmā atbalstāmās darbības, gan saimnieciskās darbības, kam komercdarbības atbalsta nosacījumi būtu jāpiemēro, projekta iesniedzējs veic šo darbību nodalīšanu.
Paredzēts, ka konkursa nolikumu izstrādā Fonds un apstiprina Fonda padome līdz 2022.gada 2.septembrim. Konkurss norisināsies atbilstoši Ministru kabineta 2012.gada 29.maija noteikumiem Nr.374 “Līdzfinansējuma piešķiršanas, vadības, uzraudzības un kontroles kārtība sabiedrības integrācijas veicināšanai un nevalstiskā sektora attīstības programmu un projektu īstenošanai”.
Projektus finansējuma saņemšanai Programmas ietvaros varēs iesniegt Latvijas Republikā reģistrētas NVO (turpmāk – projekta iesniedzējs).
Konkursa projektu pieteikumi tiks vērtēti atbilstoši administratīvajiem un atbilstības kritērijiem. Projektu pieteikumus vērtēs projektu pieteikumu vērtēšanas komisija, taču projektu pieteikumu vērtēšanai var piesaistīt atklātā konkursā izraudzītus neatkarīgus ekspertus. Vērtēšanas komisijas sastāvā būs Izglītības un zinātnes ministrijas, Kultūras ministrijas, Iekšlietu ministrijas, divi Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padomes deleģēti NVO sektora pārstāvji un viens Fonda pārstāvis, kurš vadīs vērtēšanas komisijas darbu, bet vērtēšanā un balsošanā nepiedalīsies.
Lai Programma varētu sasniegt savu mērķi 2022.gadā, projektu īstenošana tiks uzsākta nekavējoties pēc lēmuma par finansējuma piešķiršanu pieņemšanas. Projektu īstenotājiem tiks izmaksāts avanss 100% apmērā atbilstoši konkursa nolikuma nosacījumiem. Tiks noteikts projektu pieteikumu iesniegšanas termiņš – divu nedēļu laikā pēc konkursa sludinājuma publicēšanas datuma.
Konkursa pieteikumu izmaksu attiecināmības periods ir no 2022.gada 15.jūlija līdz 2022.gada 31.decembrim, visas aktivitātes ir īstenojamas Latvijā. Konkursa ietvaros attiecināmas ir šādas izmaksas: personāla atlīdzība un ar to saistītās nodokļu izmaksas (tai skaitā uzņēmējdarbības riska valsts nodeva), ievērojot nosacījumu, ka tās nepārsniedz atbilstošas kvalifikācijas un profila personāla vidējās atlīdzības izmaksas valstī; darba devēja sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas; materiālu iegāde, kas ir nepieciešama atbalstāmo darbības virzienu īstenošanai; darbinieku un/vai brīvprātīgo veselības apdrošināšana; telpu nomas un komunālo maksājumu izmaksas; sakaru pakalpojumu izmaksas; kancelejas preču iegādes izmaksas; grāmatvedības pakalpojumu izmaksas; transporta izmaksas u.c.
Programmā projektu īstenošanai pieejamais finansējums ir 300 000 euro, un vienam projektu iesniedzējam pieejamais maksimālais finansējums ir 30 000 euro (kopējais nepieciešamais finansējums ir 310 000 euro, no kuriem 10 000 euro ir plānoti Programmas administrēšanas izdevumu segšanai Fondam).
Programmas finansējums veido 100% no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām.
Projekta izmaksu attiecināmības periods ir no 2022.gada 15.jūlija līdz 2022.gada 31.decembrim. Visām projekta aktivitātēm jābūt pabeigtām līdz 2022.gada 31.decembrim. Projektu izmaksās nevar tikt iekļauti izdevumi, kuri iekļauti 2022.gada 1.aprīlī apstiprinātajos projektu izdevumos. Pēc projektu apstiprināšanas un līgumu noslēgšanas projektu īstenotājiem tiek izmaksāts avansa maksājums 100% apmērā no kopējām projekta attiecināmajām izmaksām.
Projektā piedāvātais risinājums sagatavots, ņemot vērā Fonda pieredzi un kapacitāti, kompetenci jautājumos, kas skar atklātu projektu iesniegumu konkursu izsludināšanu, projektu izvērtēšanu un uzraudzību. Ir izvērtēta arī līdzšinējā Kultūras ministrijas un Fonda sadarbība, īstenojot dažādas valsts budžeta finansētas programmas, kā arī atbalsta pasākumus NVO Covid-19 pandēmijas seku mazināšanai. Ņemot vērā nepieciešamību nodrošināt atklātu un caurspīdīgu projektu īstenotāju atlasi iespējami īsā laikā, Fonds ir noteikts par valsts budžeta finansētās programmas “Nevalstisko organizāciju darbība Ukrainas civiliedzīvotāju atbalstam” (turpmāk – Programma) administrētāju. Esošais tiesiskais regulējums, kas nosaka Fonda darbību (Sabiedrības integrācijas fonda likums un Ministru kabineta 2020.gada 9.jūnija noteikumi Nr.379 “Sabiedrības integrācijas fonda nolikums”) ļauj īstenot Programmu.
Projekts paredz no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķirt Fondam finansējumu 310 000 euro apmērā Programmas, kuras mērķis ir atbalstīt NVO darbības nepārtrauktību, tai skaitā koordinējot un nodrošinot brīvprātīgo darbu Ukrainas civiliedzīvotāju atbalstam, īstenošanai. Programmas ietvaros tiks rīkots atklāts projektu konkurss, kura mērķis ir noteikt atbilstošus pieteikumus, kuru īstenošana sniegs būtisku ieguldījumu programmas mērķa sasniegšanā.
Konkursā tiks atbalstīti projekti, kuros paredzētās aktivitātes ir vērstas uz Programmas mērķa sasniegšanu un kuru ietvaros notiek vismaz viena no šādām darbībām, kas nodrošina atbalsta sniegšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem: NVO darbības nodrošināšana pakalpojumu un atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem, brīvprātīgā darba veicēju piesaiste un informācijas apmaiņa; brīvprātīgo tīkla uzturēšana (datu bāzes, informācijas apmaiņa starp brīvprātīgajiem, organizācijām un tml.); brīvprātīgā darba koordinēšana; informatīvo resursu uzturēšana un attīstība (tīmekļvietnes u.c. rīki); ziedojumu piesaiste; pasākumu, brīvprātīgā darba, ziedojumu un pakalpojumu koordinācija Latvijas reģionos; speciālistu un ekspertu piesaiste pakalpojumu nodrošināšanai; darbinieku un brīvprātīgo mācības, motivācija, psiholoģiskā palīdzība, humānās palīdzības komplektēšana un izdale palīdzības sniegšanas punktos; telpu nodrošināšana palīdzības sniegšanai.
Programmas ietvaros netiek plānots atbalsts tādām projekta iesniedzēja darbībām, kurām atbalsts būtu kvalificējams kā komercdarbības atbalsts atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantam. Konkursa nolikumā tiks iekļauts nosacījums, ka gadījumos, ja pretendents vienlaikus veic gan Programmā atbalstāmās darbības, gan saimnieciskās darbības, kam komercdarbības atbalsta nosacījumi būtu jāpiemēro, projekta iesniedzējs veic šo darbību nodalīšanu.
Paredzēts, ka konkursa nolikumu izstrādā Fonds un apstiprina Fonda padome līdz 2022.gada 2.septembrim. Konkurss norisināsies atbilstoši Ministru kabineta 2012.gada 29.maija noteikumiem Nr.374 “Līdzfinansējuma piešķiršanas, vadības, uzraudzības un kontroles kārtība sabiedrības integrācijas veicināšanai un nevalstiskā sektora attīstības programmu un projektu īstenošanai”.
Projektus finansējuma saņemšanai Programmas ietvaros varēs iesniegt Latvijas Republikā reģistrētas NVO (turpmāk – projekta iesniedzējs).
Konkursa projektu pieteikumi tiks vērtēti atbilstoši administratīvajiem un atbilstības kritērijiem. Projektu pieteikumus vērtēs projektu pieteikumu vērtēšanas komisija, taču projektu pieteikumu vērtēšanai var piesaistīt atklātā konkursā izraudzītus neatkarīgus ekspertus. Vērtēšanas komisijas sastāvā būs Izglītības un zinātnes ministrijas, Kultūras ministrijas, Iekšlietu ministrijas, divi Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padomes deleģēti NVO sektora pārstāvji un viens Fonda pārstāvis, kurš vadīs vērtēšanas komisijas darbu, bet vērtēšanā un balsošanā nepiedalīsies.
Lai Programma varētu sasniegt savu mērķi 2022.gadā, projektu īstenošana tiks uzsākta nekavējoties pēc lēmuma par finansējuma piešķiršanu pieņemšanas. Projektu īstenotājiem tiks izmaksāts avanss 100% apmērā atbilstoši konkursa nolikuma nosacījumiem. Tiks noteikts projektu pieteikumu iesniegšanas termiņš – divu nedēļu laikā pēc konkursa sludinājuma publicēšanas datuma.
Konkursa pieteikumu izmaksu attiecināmības periods ir no 2022.gada 15.jūlija līdz 2022.gada 31.decembrim, visas aktivitātes ir īstenojamas Latvijā. Konkursa ietvaros attiecināmas ir šādas izmaksas: personāla atlīdzība un ar to saistītās nodokļu izmaksas (tai skaitā uzņēmējdarbības riska valsts nodeva), ievērojot nosacījumu, ka tās nepārsniedz atbilstošas kvalifikācijas un profila personāla vidējās atlīdzības izmaksas valstī; darba devēja sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas; materiālu iegāde, kas ir nepieciešama atbalstāmo darbības virzienu īstenošanai; darbinieku un/vai brīvprātīgo veselības apdrošināšana; telpu nomas un komunālo maksājumu izmaksas; sakaru pakalpojumu izmaksas; kancelejas preču iegādes izmaksas; grāmatvedības pakalpojumu izmaksas; transporta izmaksas u.c.
Programmā projektu īstenošanai pieejamais finansējums ir 300 000 euro, un vienam projektu iesniedzējam pieejamais maksimālais finansējums ir 30 000 euro (kopējais nepieciešamais finansējums ir 310 000 euro, no kuriem 10 000 euro ir plānoti Programmas administrēšanas izdevumu segšanai Fondam).
Programmas finansējums veido 100% no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām.
Projekta izmaksu attiecināmības periods ir no 2022.gada 15.jūlija līdz 2022.gada 31.decembrim. Visām projekta aktivitātēm jābūt pabeigtām līdz 2022.gada 31.decembrim. Projektu izmaksās nevar tikt iekļauti izdevumi, kuri iekļauti 2022.gada 1.aprīlī apstiprinātajos projektu izdevumos. Pēc projektu apstiprināšanas un līgumu noslēgšanas projektu īstenotājiem tiek izmaksāts avansa maksājums 100% apmērā no kopējām projekta attiecināmajām izmaksām.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
310 000
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
310 000
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-310 000
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-310 000
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
310 000
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Programmā nepieciešamais finansējums ir 310 000 euro, no kuriem projektu īstenošanai finansējums ir 300 000 euro un Programmas administrēšanai 3,2% jeb 10 000 euro. Projekts paredz risinājumu, lai nodrošinātu atbalstu 10 projektu īstenošanai. Plānotais projektu skaits noteikts, balstoties uz NVO sniegto informāciju par NVO, kas veic koordinējošu darbību vai būtisku pakalpojumu nodrošināšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem, skaitu Latvijā. Plānotais maksimāli pieejamais finansējums vienam projektam 30 000 euro, kas nepieciešami šādu izdevumu pozīciju segšanai, ņemot vērā NVO iepriekš sniegto informāciju, atlīdzību brīvprātīgā darba koordinatoram uz 5,5 mēnešiem, telpu (t.sk. noliktavu) noma un uzturēšana, komunālie maksājumi (tai skaitā apsardzes izdevumi), sakaru pakalpojumi, grāmatvedības/lietvedības pakalpojumi, mācības, psiholoģiskais atbalsts u.c. materiālais nodrošinājums, piemēram, humānās palīdzības komplektēšanas un izdales palīdzības sniegšanas punktu aprīkojums, kancelejas preces, programmatūras uzturēšana ziedojumu administrēšanai, atbalsts mērķa grupai, piemēram dzeramais ūdens, pirmās nepieciešamības higiēnas preces, ēdināšana. Konkrētu izmaksu apjoms un nepieciešamība tiks vērtēta saskaņā ar projekta kvalitātes vērtēšanas kritērijiem. Piemēram, biedrības “Tavi draugi” sniegtā informācija par izmaksām piecu mēnešu periodam – 15 koordinatori (1 260 euro/1 pers./bruto) = 18 900 euro, telpu noma, uzturēšana, komunālie maksājumi, sakaru pakalpojumi 10 000 euro, vismaz četras apmaksātas nepilna laika darba vietas Ukrainas civiliedzīvotājiem (540 euro/1 pers./ bruto) = 2 160 euro (saskaņā ar Ministru kabineta 2022.gada 7.jūlija atbildes vēstuli Nr.22-TA-2040 (prot. Nr.35 75.§) “Par atbalsta nodrošināšanu nevaldības organizācijām, kuras sniedz atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem” uz Saeimas Pilsonības, migrācijas un saliedētības komisijas 2022.gada 3.jūnija vēstuli Nr.142.9/15-14-13/22). Fonda administrētajā programmā “Atbalsts brīvprātīgo darbam” finansējums tika piešķirts 10 000 euro apmērā vienam projektam vienā darbības jomā, bet šī konkursa ietvaros tiek plānots sniegt atbalstu vēl divās jomās (NVO darbības nodrošināšanai pakalpojumu un atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem un administratīvo izmaksu segšanai – atlīdzība, telpu īre un komunālie pakalpojumi, ceļa izdevumi u.c. izdevumi, kas tieši nepieciešami atbalsta sniegšanai).
Fonds programmu īstenošanā un finansēšanā darbojas, balstoties uz projektu pieeju un programmu administrēšanas izmaksas iekļaujot programmu finansējumā, programmu administrēšanā. Fonda budžeta bāzē nav pieejams finansējums pilnā apmērā, lai segtu jaunu, iepriekš neplānotu programmu administrēšanas izdevumus. Programmu administrēšanas izmaksās ietilpst programmas īstenošanā tieši iesaistīto darbinieku atlīdzība un tiešās izmaksas (informatīvo semināru nodrošinājums, publicitāte, projektu īstenošanas uzraudzība, IT atbalsts, kancelejas preces u.c. tiešie administratīvie izdevumi).
Programmas īstenošanas izdevumi:
1. Subsīdijas un dotācijas projektu īstenotājiem – 300 000 euro.
2. Programmas administrēšanas izmaksas – 3,2% jeb 10 000,00 euro, tai skaitā:
2.1. Atlīdzība – 9 175 euro
Programmas administrēšanā, kā arī projektu uzraudzībai tiks piesaistīts vidēji 0,5 darbinieks (slodze) uz pieciem mēnešiem. Norādītais amatu vietu skaits un ilgums ir vidēji nepieciešamais, t.i., konkursa sagatavošanas, izvērtēšanas, līgumu slēgšanas un līgumu uzraudzības periodos tas būs atšķirīgs. Minētā amatu vieta ir esošā amatu vieta, kurai budžeta bāzē finansējums nav pietiekams, un līdz projektu un programmu uzsākšanai tā ir saglabāta, lai veicinātu operatīvu darbu izpildi un mazinātu administratīvo resursu ieguldījumu, uzsākot jaunus projektus vai programmas.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2022.gada 26.aprīļa noteikumiem Nr.262 “Valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogs, amatu klasifikācijas un amatu apraksta izstrādāšanas kārtība” Programmas koordinatora amats atbilst 11.mēnešalgu grupai (39.2.saime, III līmenis), ar mēnešalgas viduspunktu 2 321 euro.
Atlīdzības aprēķins:
izmaksas mēnesī: (2 321 euro (mēnešalga) + 548 euro (darba devēja sociālās iemaksas)) x 0,5 slodze = 1 435 euro;
izmaksas pieciem mēnešiem: 1 435 euro x 5 mēn. =7 175 euro;
projektu vērtēšanas eksperti: 4 eksperti x 10 projektu pieteikumi/ ekspertam x 50 euro par projektu pieteikumu = 2 000 euro
2.2. Preces un pakalpojumi – 825 euro, tai skaitā.:
a) semināru organizēšana projektu īstenotājiem, publicitātes pasākumi 450 euro (semināra tiešsaistes un ieraksta nodrošinājums, tehniskais aprīkojums, semināra apkalpošana)
b) uzraudzības vizītes pie projektu īstenotājiem 200 euro (komandējuma izdevumi)
c) administratīvie izdevumi 175 euro (IT atbalsts, pasta pakalpojumi, kancelejas preces u.c. administratīvie izdevumi)
Izmaksas norādītas indikatīvi un var tikt precizētas Programmas īstenošanas laikā.
Fonds programmu īstenošanā un finansēšanā darbojas, balstoties uz projektu pieeju un programmu administrēšanas izmaksas iekļaujot programmu finansējumā, programmu administrēšanā. Fonda budžeta bāzē nav pieejams finansējums pilnā apmērā, lai segtu jaunu, iepriekš neplānotu programmu administrēšanas izdevumus. Programmu administrēšanas izmaksās ietilpst programmas īstenošanā tieši iesaistīto darbinieku atlīdzība un tiešās izmaksas (informatīvo semināru nodrošinājums, publicitāte, projektu īstenošanas uzraudzība, IT atbalsts, kancelejas preces u.c. tiešie administratīvie izdevumi).
Programmas īstenošanas izdevumi:
1. Subsīdijas un dotācijas projektu īstenotājiem – 300 000 euro.
2. Programmas administrēšanas izmaksas – 3,2% jeb 10 000,00 euro, tai skaitā:
2.1. Atlīdzība – 9 175 euro
Programmas administrēšanā, kā arī projektu uzraudzībai tiks piesaistīts vidēji 0,5 darbinieks (slodze) uz pieciem mēnešiem. Norādītais amatu vietu skaits un ilgums ir vidēji nepieciešamais, t.i., konkursa sagatavošanas, izvērtēšanas, līgumu slēgšanas un līgumu uzraudzības periodos tas būs atšķirīgs. Minētā amatu vieta ir esošā amatu vieta, kurai budžeta bāzē finansējums nav pietiekams, un līdz projektu un programmu uzsākšanai tā ir saglabāta, lai veicinātu operatīvu darbu izpildi un mazinātu administratīvo resursu ieguldījumu, uzsākot jaunus projektus vai programmas.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2022.gada 26.aprīļa noteikumiem Nr.262 “Valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogs, amatu klasifikācijas un amatu apraksta izstrādāšanas kārtība” Programmas koordinatora amats atbilst 11.mēnešalgu grupai (39.2.saime, III līmenis), ar mēnešalgas viduspunktu 2 321 euro.
Atlīdzības aprēķins:
izmaksas mēnesī: (2 321 euro (mēnešalga) + 548 euro (darba devēja sociālās iemaksas)) x 0,5 slodze = 1 435 euro;
izmaksas pieciem mēnešiem: 1 435 euro x 5 mēn. =7 175 euro;
projektu vērtēšanas eksperti: 4 eksperti x 10 projektu pieteikumi/ ekspertam x 50 euro par projektu pieteikumu = 2 000 euro
2.2. Preces un pakalpojumi – 825 euro, tai skaitā.:
a) semināru organizēšana projektu īstenotājiem, publicitātes pasākumi 450 euro (semināra tiešsaistes un ieraksta nodrošinājums, tehniskais aprīkojums, semināra apkalpošana)
b) uzraudzības vizītes pie projektu īstenotājiem 200 euro (komandējuma izdevumi)
c) administratīvie izdevumi 175 euro (IT atbalsts, pasta pakalpojumi, kancelejas preces u.c. administratīvie izdevumi)
Izmaksas norādītas indikatīvi un var tikt precizētas Programmas īstenošanas laikā.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumus sedz no valsts budžeta programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” un plānots izlietot 2022.gadā.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
-
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, Iekšlietu ministrijaNevalstiskās organizācijas
-Cits
Sabiedrības integrācijas fonds6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Finanšu ministrija
- Sabiedrības integrācijas fonds
- Kultūras ministrija
- Iekšlietu ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstības pamatnostādnēs 2021.‑2027.gadam noteikts, ka imigrantu integrācijas jautājumi ir ES dalībvalstu kompetence, tomēr ES līmenī kopš 2004.gada tiek izstrādāti vienoti koordinācijas instrumenti, piemēram, ES imigrantu integrācijas pamatprincipi (Common Basic Principles for integration of third country nationals), kas joprojām ir aktuāls dokuments un pamats ieteikumiem imigrantu integrācijas jomā. Pamatprincipiem ir rekomendējošs raksturs un tie iesaka svarīgākos jautājumus, kuriem vēlams pievērst īpašu uzmanību, veidojot integrācijas politiku. Neraugoties uz atšķirīgajiem ieceļošanas pamatiem, imigrantu iekļaušanās sabiedrībā skar gan saskarsmes jautājumus, gan iekļaušanos izglītībā un darba tirgū, gan piekļuvi veselības un citiem pakalpojumiem.
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi