Anotācija (ex-ante)

23-TA-2370: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Uzņēmumu ienākuma nodokļa likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Attīstības plānošanas dokuments
Apraksts
Likumprojekts izstrādāts pamatojoties uz  informatīvā ziņojuma “Par sabiedriskā labuma organizāciju darbību un attīstību” (22-TA-241) 3.3 un 5.1 sadaļā noteikto (Ministru kabineta 2022. gada 29. novembra sēdes protokola Nr. 61 30. § 3.2. punkts).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Atbilstoši informatīvā ziņojuma “Par sabiedriskā labuma organizāciju darbību un attīstību” (22-TA-241) 3.3 un 5.1. sadaļā noteiktajam, Uzņēmumu ienākuma nodokļa likumā (turpmāk – UIN likums) biedrībām un nodibinājumiem jāprecizē uzņēmumu ienākuma nodokļa (turpmāk – UIN) regulējums, un,  ņemot vērā grozījumus Sabiedriskā labuma organizāciju likumā (turpmāk – SLO likums) (22 - TA - 3618), kas nosaka divpakāpju SLO statusu, noteikt, ka UIN atvieglojumu varēs piemērot ziedojumiem, kas veikti otrās pakāpes SLO.

 
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2025.
Pamatojums
Likumprojekts stājas spēkā ar 2025.gada 1.janvāri ņemot vērā, ka grozījumi UIN likumā saistīti ar grozījumiem SLO likumā (22 - TA - 3618), kuri piemērojami ar 2025.gada 1.janvāri. 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija

Sabiedrībai, uz kuru attiecas vispārējā UIN sistēma (UIN maksātājam), veicot ar saimniecisko darbību nesaistītus izdevumus, rodas UIN maksāšanas pienākums. Savukārt biedrībām un nodibinājumiem UIN maksāšanas pienākums pastāv tad, ja to dibināšanas atklāts vai slēpts mērķis ir peļņas vai kapitāla pieauguma gūšana to biedriem.  Atbilstoši Biedrību un nodibinājumu likuma 7. pantā noteiktajam, biedrībai un nodibinājumam ir tiesības papilddarbības veidā veikt saimniecisko darbību, kas saistīta ar sava īpašuma uzturēšanu vai izmantošanu, kā arī veikt citu saimniecisko darbību, lai sasniegtu biedrības un nodibinājuma mērķus. 
Biedrības un nodibinājumi grāmatvedību kārto saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumiem Nr. 439 ''Noteikumi par biedrību, nodibinājumu un arodbiedrību gada pārskatiem un grāmatvedības kārtošanu'', līdz ar to visām biedrībām un nodibinājumiem ieņēmumu un izdevumu uzskaite ir jākārto saskaņā ar minētajiem noteikumiem.  Gadījumā, ja biedrība un nodibinājums, papilddarbības veidā veic arī saimniecisko darbību, tad tai ir jānodrošina atsevišķa saimnieciskās darbības ieņēmumu uzskaite un ar šiem ieņēmumiem saistīto saimniecisko darbību izdevumu uzskaite.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā saimnieciskās darbības pieaugoša apmēra tendenci biedrībām un nodibinājumiem, UIN piemērošanas atšķirība starp biedrībām un nodibinājumiem un sabiedrību, abiem nodarbojoties ar saimniecisko darbību, rada komercdarbības atbalsta riskus un nevienlīdzīgus konkurences apstākļus, ja vien biedrību un nodibinājumu gūtie līdzekļi netiek pārskatāmi novirzīti attiecīgās biedrības vai nodibinājuma statūtos noteikto mērķu nodrošināšanai.
Risinājuma apraksts
Gadījumā, kad biedrība un nodibinājums veic neierobežotu saimniecisko darbību, tie zināmā mērā ir pielīdzināma komersantam, un pastāv iespēja, ka personas izvēlējušās dibināt biedrību vai nodibinājumu, lai neierobežoti veiktu saimniecisko darbību, bet peļņu negodprātīgi netieši sadalītu savā starpā. Saimnieciskās darbības (kā pamatdarbības veidam) realizēšanai ir paredzētas komercsabiedrības.
Ņemot vērā minēto, Uzņēmumu ienākuma nodokļa likuma 2. panta otrās daļas 7. punkts paredz, ka UIN maksā biedrības un nodibinājumi, ja to dibināšanas atklāts vai slēpts mērķis ir peļņas vai kapitāla pieauguma gūšana to biedriem.
Tādējādi, UIN likuma normas, attiecībā uz biedrībām un nodibinājumiem paredz vērtēt, vai to darbība nelīdzinās komercdarbībai, kas uzliek pienākumu reģistrēt šai darbībai atbilstošu sabiedrību, jeb komercsabiedrību un maksāt UIN vispārējā kārtībā.
Neatkarīgi no minētā, biedrībām un nodibinājumiem ir tiesības veikt saimniecisko darbību, tomēr tai ir jābūt tikai papilddarbībai un tā var būt saistīta ar sava īpašuma uzturēšanu vai izmantošanu, kā arī, lai sasniegtu biedrības vai nodibinājuma mērķus. Biedrības vai nodibinājuma ienākumus drīkst izmantot vienīgi statūtos noteiktā mērķa sasniegšanai. Peļņu, kas gūta no biedrības vai nodibinājuma veiktās saimnieciskās darbības, nedrīkst sadalīt starp biedrības vai nodibinājuma biedriem.
Tātad, ja par biedrības vai nodibinājuma pamatdarbību ir kļuvusi saimnieciskā darbība, kam ir peļņas gūšanas raksturs, tad šāda biedrība vai nodibinājums tiek likvidēta ar tiesas nolēmumu.

Ņemot vērā paredzēto divpakāpju SLO regulējumu, kur biedrības un nodibinājumi, pēc SLO komisijas izvērtējuma ir tiesīgi saņemt SLO statusu, kas ir kā apliecinājums tam, ka biedrība un nodibinājums atbilst to darbības mērķim, UIN atbrīvojums attieksies tikai uz šo izvērtēto biedrību un nodibinājumu saimnieciskās darbības līdzekļiem.   
Tādējādi sākot ar 2025. gada 1. janvāri, ja  biedrības un nodibinājumi veiks saimniecisko darbību, tie tiks uzskatīti par UIN maksātājiem vispārējā kārtībā, nevērtējot vai to darbības mērķis pamatā ir peļņas gūšana, jeb komercdarbības raksturs, kuru pēc būtības biedrībām un nodibinājumiem ir aizliegts veikt. Ar Likumprojektu tiek skaidri noteikts, kādos gadījumos biedrības un nodibinājumi, kas veic saimniecisko darbību, maksā UIN un kādos nemaksā. Savukārt, ja biedrība vai nodibinājums neveic saimniecisko darbību, tam  nav ar UIN apliekamu objektu, tādējādi tas nav UIN maksātāja (UIN likuma 2. panta otrās daļas 7. punkts)..
Atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 439 ''Noteikumi par biedrību, nodibinājumu un arodbiedrību gada pārskatiem un grāmatvedības kārtošanu'' 56. punktam, ja biedrība vai nodibinājums veic arī saimniecisko darbību, tam ir jānodrošina atsevišķa saimnieciskās darbības ieņēmumu uzskaite un ar šiem ieņēmumiem saistīto saimniecisko darbību izdevumu uzskaite.
Biedrības un nodibinājumi nemaksā UIN par ienākumiem, kuri tiek novirzīti saimnieciskās darbības nodrošināšanai.
Biedrība vai nodibinājums, kuram ir piešķirts SLO statuss (neatkarīgi vai pirmās vai otrās pakāpes SLO), saimnieciskās darbības rezultātā gūtos ienākumus var novirzīt  statūtos noteikto sabiedriskā labuma mērķu realizēšanai, neveidojot ar UIN apliekamu objektu (UIN likuma 8. panta piecpadsmitā daļa). Savukārt, ja biedrība un nodibinājums, kuram ir piešķirts SLO statuss, saimnieciskās darbības rezultātā gūtos ienākumus novirza izdevumiem, kas nav attiecināmi  uz SLO statūtos noteikto sabiedriskā labuma mērķu realizēšanu vai neizmanto biedrības vai nodibinājuma saimnieciskās darbības nodrošināšanai, ir jāņem vērā arī UIN likuma 8. pantā noteiktie ierobežojumi.
Biedrības vai nodibinājuma, kas nav ieguvis SLO statusu, ieņēmumi, kas gūti saimnieciskās darbības rezultātā un novirzīti citiem mērķiem, kas nav saistīti ar saimniecisko darbību, neatkarīgi no saimnieciskās darbības raksturs, veido ar UIN apliekamu objektu arī tad, ja šie ieņēmumi novirzīti biedrības un nodibinājuma mērķiem.

Svarīgi norādīt, ka atbilstoši SLO likumā noteiktajam, biedrība un nodibinājums, kas veic saimniecisko darbību, un kuram atņemts SLO statuss, 30 dienu laikā pēc statusa atņemšanas veic UIN aprēķinu un iesniedz Valsts ieņēmumu dienestā labotas nodokļa deklarācijas par pārskata gadiem, skaitot no pārskata gada, kurā pārkāpums tika konstatēts, aprēķināto UIN par izdevumiem, kas tika veikti no saimnieciskajā darbībā gūtajiem līdzekļiem un tika izlietoti izdevumiem, kas nav saistīti ar saimnieciskās darbības nodrošināšanu un attiecīgi iemaksā budžetā atbilstoši likumā “Par nodokļiem un nodevām” aprēķināto nokavējuma naudu.

Grozījumi SLO likumā (22 - TA - 3618) paredz divu pakāpju SLO, lai līdzsvarotu valsts sniegtās priekšrocības ar attiecīgajām uzraudzības funkcijām, tādējādi samērojot valsts noteikto priekšrocību izmantošanas apjomu ar atbilstīgu atskaitīšanās un uzraudzības sistēmu. Ņemot vērā, ka grozījumi SLO likumā (22 - TA - 3618) nosaka stingrākas uzraudzības prasības otrās pakāpes SLO, tad Likumprojektā paredzēti grozījumi UIN likuma 12. pantā, nosakot, ka tajā paredzētos atvieglojumus ziedotājiem varēs piemērot par ziedojumiem, kas veikti otrās pakāpes SLO. Vienlaikus, tā kā ar grozījumiem SLO likumā (22 - TA - 3618)  tiek paplašināta ziedojumu definīcija, kas paredz, ka par ziedojumu ir uzskatāms arī sniegtais pakalpojums, Likumprojekts paredz precizēt UIN likuma 12. panta piektajā daļā iekļauto ziedojuma definīciju. Vienlaicīgi, ziedojuma definīcija tiek salāgota ar grozījumiem SLO likumā (22 - TA - 3618), kurā tiek noteikts, ka ziedojums ir finanšu līdzekļi, pakalpojumi un ķermeniskas lietas - kustamas vai nekustamas (piemēram, zemes gabali, ēkas, transportlīdzekļi, mēbeles u.c.). Tātad par ziedojumu nav uzskatāmas bezķermeniskas lietas (piemēram, nekustamā īpašuma lietošanas tiesības, kustamas mantas lietošanas tiesības, kā arī nemateriālie ieguldījumi). Jāņem vērā, ka UIN tiek piemērots sadalītajai peļņai, kas nozīmē, ka UIN atvieglojumi tiek piemēroti izdevumos iekļautajai ziedojuma vērtībai, t.i., UIN  atvieglojumu nepiemēro negūtajai peļņai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts

 

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • biedrības un nodibinājumi
Ietekmes apraksts
Biedrības vai nodibinājumi, kuri veic saimniecisko darbību, sākot ar 2025. gada 1. janvāri ir uzskatāmi par UIN maksātajiem un tiem ir pienākums iemaksāt valsts budžetā attiecīgo UIN summu, ja tiem veidojas ar saimniecisko darbību nesaistītas izmaksas vai šīs izmaksas nav saistītas ar biedrības vai nodibinājuma, kas saņēmuši sabiedriskā labuma organizācijas statusu, statūtos noteikto sabiedriskā labuma mērķu sasniegšanai . Vienlaicīgi minētajām biedrībām un nodibinājumiem ir pienākums iesniegt UIN deklarāciju par mēnesi, kurā veidojies ar UIN apliekams objekts. Ja biedrībai vai nodibinājumam pārskata gadā nav veidojies ar UIN apliekams objekts, tai jāiesniedz UIN deklarācija par taksācijas periodu, kurš attiecas uz pārskata gada pēdējo mēnesi.

Nodokļa maksātājs, kas veic ziedojumu biedrībai vai nodibinājumam, UIN atvieglojumu varēs piemērot tikai tad, ja uz ziedojuma nodošanas brīdi attiecīgajai biedrībai vai nodibinājumam, kuram veikts ziedojums, ir piešķirts otrās pakāpes SLO statuss.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Tiks novērsta negodīga konkurence attiecībā uz  uzņēmumiem, kas darbojas vispārējā nodokļu maksāšanas režīmā un veic līdzīgu saimniecisko darbību kā biedrība vai nodibinājums. Ja saimnieciskās darbības ienākumi, kurus guvusi biedrība vai nodibinājums, tiek novirzīti sabiedriskā labuma mērķiem, tas nerada konkurences kropļošanu. Savukārt biedrības vai nodibinājuma sabiedriskā labuma darbību, kurai tiek novirzīti ienākumi no saimnieciskās darbības, pamato šīs biedrības vai nodibinājuma SLO statuss.   
Tāpat tiks novērsts komercdarbības atbalsta piešķiršanas risks, piemērojot nodokļu atvieglojumus.
Finanšu ministrija 2021. gada rudenī ir veikusi konsultācijas ar Eiropas Komisiju par SLO īpašām tiesībām nemaksāt UIN, ja SLO, kas veic saimniecisko darbību, visus savus ienākumus no saimnieciskās darbības novirza sabiedriskā labuma darbībai. Eiropas Komisijas eksperti, balstoties uz Latvijas institūciju sniegto informāciju, apstiprināja, ka plānotais pasākums nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punkta izpratnē, ja valsts spēj nodrošināt efektīvu uzraudzību. Kā pamatojumu tam, ka SLO ir tiesīgas saimnieciskās darbības iegūtos līdzekļus novirzīt SLO aktivitātēm bez UIN maksāšanas pienākuma, Eiropas Komisijas eksperti izceļ to, ka SLO pati par sevi (un tās biedri) nav saimnieciskās darbības aktivitāšu labuma guvējs, SLO ir dibināta ar mērķi veikt sabiedrisko labumu un finanšu līdzekļi tiek novirzīti sabiedriskā labuma mērķiem, kuru sasniegšanai konkrētā SLO ir izveidota. Šā nosacījuma izpildei Likumprojekts paredz, ka biedrībām un nodibinājumiem, kuri saņēmuši SLO statusu, ir tiesības nemaksāt UIN, ja konkrētās SLO saimnieciskās darbības ienākumi tiek novirzīti un izmantoti attiecīgās SLO statūtos noteikto sabiedriskā labuma mērķu sasniegšanai un saimnieciskajai darbībai.

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Biedrības un nodibinājuma SLO statusa iegūšanas kārtība un ar to saistīto pasākumu ietekme tiek vērtēta likumprojektā "Grozījumi Sabiedriskā labuma organizāciju likumā" (22 - TA - 3618).

4.1.1. Sabiedriskā labuma organizāciju likums.

Pamatojums un apraksts
Atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 29. novembra sēdes protokols Nr. 61, 30. §, tiek veikti grozījumi SLO likumā (22 - TA - 3618), kurā tiek noteikta divu pakāpju SLO.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, Tieslietu ministrija, Valsts ieņēmumu dienests, Papildus tam, Ministru kabineta 2022. gada 29. novembrī apstiprinātā informatīvā ziņojuma “Par sabiedriskā labuma organizāciju darbību un attīstību” izstrādes ietvaros iesaistījās arī Labklājības ministrija un Pārresoru koordinācijas centrs (šobrīd Valsts kancelejas Pārresoru koordinācijas departaments).
Nevalstiskās organizācijas
Ministru kabineta 2022. gada 29. novembrī apstiprinātā informatīvā ziņojuma “Par sabiedriskā labuma organizāciju darbību un attīstību” izstrādes ietvaros tika iesaistītas sekojošas nevalstiskās organizācijas: - nodibinājums “Sabiedrības integrācijas fonds”; - biedrības “Latvijas Samariešu apvienība”; - Valmieras novada fonds; - nodibinājums “Invalīdu un viņu draugu apvienība “APEIRONS””; - Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera; - biedrība “Latvijas Pilsoniskās alianse”; - biedrība “Latvijas Sociālās uzņēmējdarbības asociācija”; - biedrība “Latvijas Sporta federāciju padome”; - fonds “Ziedot.lv”; - biedrība “Sabiedrība par atklātību – Delna”; - biedrība “Sabiedriskās politikas centrs “PROVIDUS””; - Latvijas Pašvaldību savienība; - Latvijas darba devēju konfederācija. Domnīcas darba rezultātā tapušo koncepciju prezentēja nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda rīkotajā konferencē 2019. gada novembrī. Turpmāk (2020. un 2021. gadā) koncepcija tika plaši apspriesta ar mērķa grupām dažādos formātos – nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda padomē, kā arī Finanšu ministrijas organizētās diskusijās.
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Ņemot vērā, ka likumprojekts "Grozījumi Uzņēmumu ienākuma nodokļa likumā" ir kā pavadošais dokuments likumprojektam "Grozījumi Sociālo labumu organizācijas likumā" (22 - TA - 3618), kurš ir pamats UIN izmaiņām, tad UIN jautājumi jau ir apskatīti minēto grozījumu publiskajā apsriešanā.
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/f16e2a6a-1b79-456b-9fc3-0bb082b1c678
 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Papildus tam, UIN regulējuma izmaiņas attiecībā uz biedrībām un nodibinājumiem publiski tika apspriesti izskatot informatīvo ziņojumu “Par sabiedriskā labuma organizāciju darbību un attīstību” (22-TA-241). Par minētajām UIN regulējuma izmaiņām informācija publiski ir pieminēta arī likumprojektā likumprojektā "Grozījumi Sabiedriskā labumu organizācijas likumā" (22 - TA - 3618), kuram likumprojekts "Grozījumi Uzņēmumu ienākuma nodokļa likumā" ir kā pavadošais dokuments un uz kura  pamata tiek veiktas izmaiņas attiecībā uz UIN.  

6.4. Cita informācija


Likumprojektu plānots saskaņot 2021. gada 7. septembra Ministru kabineta noteikumu Nr. 606 “Ministru kabineta kārtības rullis” paredzētajā kārtībā.

Sabiedrība pēc normatīvā akta pieņemšanas tiks informēta ar publikāciju oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis”, kā arī ievietojot to bezmaksas normatīvo aktu datu bāzē www.likumi.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija


Likumprojekta īstenošana tiks veikta esošo funkciju un struktūras ietvaros, kā arī esošā finansējuma ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi