Anotācija (ex-ante)

24-TA-1352: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2006. gada 31. oktobra noteikumos Nr. 899 "Ambulatorajai ārstēšanai paredzēto zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumu kompensācijas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2006. gada 31. oktobra noteikumos Nr. 899 "Ambulatorajai ārstēšanai paredzēto zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumu kompensācijas kārtība"" (turpmāk - noteikumu projekts) sagatavots, lai precizētu normas, pamatojoties uz sagatavotajiem grozījumiem Ministru kabineta 2005. gada 25. oktobra noteikumos Nr.803 "Noteikumi par zāļu cenu veidošanas principiem", kas nosaka vienotu lieltirgotavu un aptieku uzcenojumu apmēru un piemērošanas kārtību visām recepšu zālēm. Grozījumu projekts sagatavots arī, lai no 2025. gada 12. janvāra piemērotu Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 15.decembra regulu Nr.2021/2282 par veselības aprūpes tehnoloģiju novērtēšanu un ar ko groza Direktīvā 2011/24/ES noteikto (turpmāk - Regula Nr. 2021/2282).
Regula Nr. 2021/2282 stājās spēkā 2022. gada janvārī, taču tā ir piemērojama no 2025. gada 12. janvāra. Minētā regula paredz pakāpenisku kopīgu klīnisko novērtēšanas veikšanu arī zālēm citu slimību ārstēšanai, proti, no 2028. gada 13.janvāra – zālēm retām slimībām, no 2030. gada 13.janvāra – visām jaunajām zālēm, un augsta riska medicīniskām ierīcēm. Regula Nr. 2021/2282 veicinās inovatīvu tehnoloģiju, tostarp arī zāļu un noteiktu medicīnas ierīču, pieejamību Eiropas Savienībā (ES) pacientiem. Tā nodrošinās efektīvu resursu izmantošanu un stiprinās veselības tehnoloģiju novērtēšanas (HTA) kvalitāti visā ES. Regula sniedz arī caurskatāmu un iekļaujošu ietvaru, nosakot HTA nacionālo vai reģionālo iestāžu koordinācijas grupas un ieinteresēto pušu tīkla izveidi, un nosaka regulējumu par pacientu, klīnisko ekspertu un citu ekspertu iesaisti vienotos klīniskajos novērtējumos un vienotās zinātniskajās konsultācijās. Tāpat Regula Nr. 2021/2282 samazinās nacionālo HTA atbildīgo iestāžu un nozares centienu pārklāšanos, veicinās uzņēmējdarbības pārredzamību un nodrošinās ES HTA sadarbības ilgtspēju ilgtermiņā.  

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts sagatavots, lai precizētu normas, pamatojoties uz sagatavotajiem grozījumiem Ministru kabineta 2005. gada 25. oktobra noteikumos Nr.803 "Noteikumi par zāļu cenu veidošanas principiem", kas veicina zāļu cenu mazināšanos, vienotus zāļu veidošanas principus kompensējamām un nekompensējamām zālēm. Grozījumu projekts sagatavots arī, lai no 2025. gada 12. janvāra piemērotu Regulā Nr. 2021/2282 noteikto.
Spēkā stāšanās termiņš
01.11.2024.
Pamatojums
Lai pielāgotu Nacionālā veselības dienesta un Zāļu valsts aģentūras datu bāzes jauno zāļu uzcenojuma modeļa ieviešanai nepieciešams izstrādes laiks. 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Zāļu cenu (izņemot kompensējamo zāļu) cenu veidošanas principus nosaka Ministru kabineta 2005. gada 25. oktobra noteikumi Nr. 803 "Noteikumi par zāļu cenu veidošanas principiem" (turpmāk - MK noteikumi Nr.803) un kompensējamo zāļu cenu veidošanas principi ietverti Ministru kabineta 2006. gada 31. oktobra noteikumos Nr.899 "Ambulatorajai ārstēšanai paredzēto zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumu kompensācijas kārtība. (turpmāk - MK noteikumi Nr.899).
Ministru kabineta 2024. gada 16. janvāra sēdes protokola Nr. 2 54. § 2.punktā uzdots uzdevums Veselības ministrijai līdz 2024. gada 1. jūlijam izstrādāt nepieciešamos normatīvo aktu projektus, nosakot, ka:
- visām recepšu zālēm tiek izstrādāts jauns uzcenojumu veidošanās modelis, samazinot zāļu gala cenu pacientiem, ieviešot fiksētu uzcenojumu, tai skaitā farmaceitiskās aprūpes pakalpojuma maksas veidošanās principu, un mazinot aptieku atkarību no lieltirgotavām;
- visām recepšu zālēm ir vienots uzcenojumu veidošanas mehānisms.
Zāļu izmaksu efektivitātes vērtēšanu veic Zāļu valsts aģentūra. Pamatojoties uz  Regulā Nr. 2021/2282 noteikto, no 2025. gada 12. janvāra daļai zāļu tiks veikta ES dalībvalstu kopīga zāļu terapeitiskās efektivitātes novērtēšana un kopīga ziņojuma sagatavošana. 
         
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā to, ka esošie kompensējamo zāļu cenu veidošanas principi ietverti MK noteikumos Nr. 899, veicot grozījumus MK noteikumos Nr. 803 un nosakot vienotu uzcenojumu veidošanas modeli visām zālēm, ir nepieciešams grozīt arī Noteikumus Nr.899. Šos noteikumus arī nepieciešams grozīt, lai no 2025. gada 12. janvāra piemērotu Regulā Nr. 2021/2822 noteikto. 
Risinājuma apraksts
Papildināti MK noteikumi Nr. 899 ar 2.2 punktu, nosakot, ka kompensējamo zāļu cenu veidošanai piemērojami Ministru kabineta noteikumi par zāļu cenu veidošanas principiem (Grozījumu 1.1. apakšpunkts).

Svītrots Noteikumu 4.1 punkts (Grozījumu 1.2. apakšpunkts), ņemot vērā to, ka pacientam, ja tam ir diagnoze/slimība, kuras gadījumā piemērojama 100% zāļu kompensācija, nebūs jāveic līdzmaksājums 0.71 euro apmērā, lai aptiekai nosegtu (samaksātu) daļu no zāļu cenas, jo pacientam izsniegto zāļu cenas izmaksas aptiekai segs valsts pilnā apmērā.  
Savukārt grozījumos Ministru kabineta 2005. gada 25. oktobra noteikumos Nr. 803 "Noteikumi par zāļu cenu veidošanas principiem"  17.5 punktā papildus zāļu cenai ieviesta maksa par farmaceita pakalpojumu par receptes apaklapošanu 1.50 euro un apdzīvotās vietās, kurās ir viena aptieka vai aptiekas filiāle - 2.50 euro un saskaņā 17.6 punktu daļu no šī pakalpojuma maksas segs pircējs(pacients) 0.75 euro apmērā, savukārt atlikušo pakalpojuma maksas daļu (0.75 euro vai 1.75 euro) segs valsts.
Tādējādi svītrotajā Noteikumu 4.1 punktā bija noteikts, ka pacientam jāveic līdzmaksājums jeb aptiekai jāsamaksā daļa no zāļu cenas, savukārt grozījumu Noteikumos Nr.803 17.6 punktā ieviestais pacienta maksājums 0.75 euro apmērā ir maksas daļa par farmaceita pakalpojumu papildus zāļu cenai, atlikušo maksas daļu par farmaceita sniegto pakalpojumu sedz valsts.

Svītrots Noteikumu 4.2 punkts, pamatojoties uz grozījumiem Ministru kabineta 2005. gada 25. oktobra noteikumos Nr. 803 "Noteikumi par zāļu cenu veidošanas principiem" un maksas par farmaceita pakalpojumu ieviešanu un to, ka kompensējamo zāļu sarakstā iekļauto ierīču kompensācija 100% ir glikēmijas teststrēmelēm -grūtniecēm un stomas aprūpes precēm. Šīs pacientu grupas pacientu skaits sastāda vien aptuveni 0,35 % no unikālo pacientu skaita zāļu iegādes kompensācijas sistēmā, līdz ar to sistēmas ieviešana izmaksas pārsniedz ieguvumu no sistēmas saglabāšanas, līdz ar to šī punkta saglabāšana nav lietderīga (Grozījumu 1.3. apakšpunkts).

Precizēta Noteikumu 10.2 punkta redakcija, pamatojoties uz Ministru kabineta 2012.gada 31.jūlija noteikumu “Zāļu valsts aģentūras nolikums" 4.5.1 punktu, saskaņā ar kuru Zāļu valsts aģentūra (turpmāk - Aģentūra) novērtē medicīnisko tehnoloģiju izmaksu efektivitāti (Grozījumu 1.4. apakšpunkts).

Precizēta Noteikumu 10.2.1. apakšpunkta redakcija, papildinot to ar atsauci uz 12.1.apakšpunktu, pamatojoties uz 2024.gada 26.marta grozījumiem Nr. 200, izsakot 12.1.apakšpunktu jaunā redakcijā (Grozījumu 1.4. apakšpunkts).

Precizēta 10.3.2. apakšpunkta redakcija ar skaidrāku redakcionālu formulējumu racionālākai dokumentu sagatavošanai (Grozījumu 1.5. apakšpunkts).

Precizēta 10.3.3. apakšpunkta redakcija ar skaidrāku redakcionālu formulējumu racionālākai dokumentu sagatavošanai (Grozījumu 1.6. apakšpunkts).

Precizēta 10.4.1. apakšpunkta redakcija ar skaidrāku redakcionālu formulējumu racionālākai dokumentu sagatavošanai. Pamatojums kopīgā klīniskā novērtējuma ziņojuma gadījumā- Regulas Nr. 2021/2282 ieviešanas gadījumā izvērtējumā var būt iekļauta daudz plašāka informācija, nekā tā ir nepieciešama iesniegumā norādītās diagnozes un pacientu grupas izvērtēšanai Latvijas kontekstā. Iesniedzējs šādā veidā norāda farmakoekonomiskā izvērtējuma ietvaru (Grozījumu 1.7. apakšpunkts).

Precizēta 10.9.1.1. apakšpunkta redakcija, ņemot vērā to, ka no 2025.gada 12.janvāra sāk piemērot Regulu Nr. 2021/2282, kas paredz, ka dalībvalstis pienācīgi ņem vērā publicētos kopīgas klīniskās novērtēšanas ziņojumus, līdz ar to papildināts 10.91.1. apakšpunkts nosakot, ka Aģentūra turpmāk, sagatavojot atzinumu, ārstnieciskās novērtēšanas ietvaros izvērtē dalībvalstu veselības aprūpes tehnoloģiju novērtēšanas koordinācijas grupas izstrādātā kopīgā klīniskā novērtēšanas ziņojuma rezultātus, proti, Aģentūra atzinumā norādīs Latvijas apstākļiem atbilstošos (atkarībā no zāļu ražotāja iesniegtās pacientu grupas un salīdzināmās terapijas) rezultātus, kā arī, pamatojoties uz šiem rezultātiem, izdarīs secinājumus par zāļu terapeitisko efektivitāti. Vienlaikus 10.91.1. apakšpunktā ir ietverta atsauce uz Regulas Nr. 2021/2822 9.pantu, kas nosaka kopīgas klīniskās novērtēšanas rezultātā sagatavotā kopīgās klīniskās novērtēšanas ziņojuma saturisko pusi, kā arī prasības dokumentācijai. (Grozījumu 1.8.apakšpunkts).

Svītrot no Noteikumiem 10.9.1.4. (Grozījumu 1.9. apakšpunkts) un 10.9.1.5. apakšpunktu (Grozījumu 1.10. apakšpunkts), ņemot vērā to, ka šī informācija nav nepieciešama ārstnieciskajai izvērtēšanai.

Precizēta 10.93. apakšpunkta redakcija, ņemot vērā to, ka no 2021. gada uzsākta sabiedrības iesaiste zāļu izvērtēšanas procesā. Pēc citu valstu pieredzes apkopošanas un konsultācijām ar pacientu organizācijām un ārstu profesionālajām asociācijām izveidotas anketas ārstniecības personām un pacientiem, kur ieinteresētajām pusēm ir iespēja izteikt savu viedokli par jauno zāļu īpašo lomu konkrētas slimības ārstēšanas procesā, par sagaidāmajiem ieguvumiem un nenosegtām medicīniskajām vajadzībām. Šādas anketas aizpildīšana ir brīvprātīga gan pacientiem, gan speciālistiem, tomēr var sniegt nozīmīgu informāciju, veicot Aģentūras izvērtējumus (Grozījumu 1.11. apakšpunkts).

Redakcionāli precizēta 10.102. apakšpunkta redakcija (Grozījumu 1.12. apakšpunkts).

Precizēta 26. punkta redakcija, nosakot, ka spēkā esošais  lieltirgotavas cenas veidošanas mehānisms piemērojams tikai kompensējamo zāļu sarakstā iekļaujamajām medicīniskajām ierīcēm (Grozījumu 1.14. apakšpunkts).

Precizēta 28. punkta redakcija, nosakot, ka spēkā esošais  aptiekas cenas veidošanas mehānisms piemērojams tikai kompensējamo zāļu sarakstā iekļaujamajām medicīniskajām ierīcēm (Grozījumu 1.15. apakšpunkts).

Svītrots 29.2 punkts, pamatojoties cita mehānisma ieviešanu vienīgās aptiekas (aptieku filiāles) apdzīvotās vietās atbalstam grozījumos Ministru kabineta 2005. gada 25. oktobra noteikumos Nr. 803 "Noteikumi par zāļu cenu veidošanas principiem" , piedāvājot maksas ieviešanu par farmaceita pakalpojumu par receptes apkalpošanu (Grozījumu 1.16. apakšpunkts).

Tehniski precizēts 61.punkts, aizstājot vārdu "klīniskās"ar vārdu "terapeitiskās" (Grozījumu 1.17. apakšpunkts).

Noteikumi papildināti ar 71. punkta normu, lai Dienests pilnvērtīgi un vispusīgi varētu veikt tam deleģēto funkciju un uzdevumu izpildi – uzraudzīt dienesta administrēšanā nodoto valsts budžeta līdzekļu izlietojumu aptiekās un analizēt pacientiem izsniegto zāļu apjomu, dienestam dotas tiesības un noteikts komersantiem, kuriem Zāļu valsts aģentūra ir izsniegusi speciālo atļauju (licenci) zāļu lieltirgotavas darbībai, pienākums sniegt Dienestam informāciju par aptiekām piegādātajām zālēm un to apjomu. 
Ministru kabineta 2011.gada 11.novembra noteikumu Nr.850 “Nacionālā veselības dienesta nolikums” (turpmāk – Noteikumi Nr.850)  3.1.punkts nosaka, ka viena no Nacionālā veselības dienesta (turpmāk – Dienests) funkcijām ir “administrēt veselības aprūpei paredzētos valsts budžeta līdzekļus un saskaņā ar noslēgtajiem līgumiem norēķināties par sniegtajiem veselības aprūpes pakalpojumiem, kā arī ambulatorajai ārstniecībai paredzētajām zālēm un medicīniskajām ierīcēm;”. Savukārt 3.2.punkts nosaka, ka Dienesta funkcija ir “uzraudzīt dienesta administrēšanā nodoto valsts budžeta līdzekļu izlietojumu ārstniecības iestādēs un aptiekās;”.
Noteikumu Nr.850 4.16.punkts nosaka, ka Dienests, veicot funkciju izpildi, veic dažādus uzdevumus, tajā skaitā “analizē finansējumu, kas zāļu iegādei izlietots no zāļu iegādes kompensācijas sistēmai paredzētajiem līdzekļiem, sadalījumā pa zāļu grupām, nosaukumiem, zāļu vispārīgajiem nosaukumiem, diagnožu grupām;”. Lai Dienests vispusīgi un kvalitatīvi veiktu normatīvajos aktos noteikto funkciju un uzdevumu izpildi, tajā skaitā, kontroles un uzraudzības darbības, Dienestam nepieciešama informācija par aptiekām piegādātajām zālēm un to apjomu no komersantiem, kuriem Zāļu valsts aģentūra ir izsniegusi speciālo atļauju (licenci) zāļu lieltirgotavas darbībai.
Līdzšinējā pieredze saistībā ar informācijas pieprasīšanu no komersantiem ne vienmēr ir bijusi sekmīga, jo normatīvajos aktos nav noteikts komersanta pienākums izsniegt Dienestam informāciju par aptiekām piegādātājām zālēm un to apjomu. Dienesta praksē ir bijuši gadījumi, kad komersanti atsaka izsniegt Dienestam nepieciešamo informāciju argumentējot ar to, ka Dienestam nav tiesību pieprasīt konkrēto informāciju no komersantiem, jo komersanti nav iesaistīti valsts budžeta līdzekļu izlietojumā zāļu kompensācijai un nav saistīti ar aptieku darbībām attiecībā uz medikamentu kompensāciju pacientiem. (Grozījumu 1.18. apakšpunkts).

Noteikumu 4. pielikuma nosaukums izteikts jaunā redakcijā, pamatojoties uz to, ka minētais lieltirgotavas uzcenojums piemērojams tikai medicīniskajām ierīcēm (Grozījumu 1.20. apakšpunkts).

Noteikumu 5. pielikuma nosaukums izteikts jaunā redakcijā, pamatojoties uz to, ka minētais aptiekas uzcenojums piemērojams tikai medicīniskajām ierīcēm (Grozījumu 1.21. apakšpunkts).
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Zāļu cenu veidošanas modeļa nemainīšana neuzlabos zāļu pieejamību pacientiem.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Ieguvumi sabiedrības veselībai ir lielāki par izvirzītajām prasībām un to izmaksām.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
Konkurences padomes 2019. gada tirgus uzraudzības ziņojums "Zāļu cenu veidošanās un iespējamie konkurences ierobežojumi, kas ietekmē zāļu finansiālo pieejamību"
Apraksts
Tiek analizēti kompensējamo zāļu cenu veidošanas principi Latvijā salīdzinot ar Lietuvu un Igauniju. Sniegti secinājumi un ieteikumi par zāļu cenu veidošanas principu uzlabošanu Latvijā.
Nosaukums
Pasaules veselības organizācijas eksperta 2021. gada ziņojums "Ceļvedis zāļu pieejamības uzlabošanai Latvijā"
Apraksts
Pasaules veselības organizācijas eksperts veic zāļu kompensācijai piešķirtā finansējuma salīdzināšanu Latvijā ar finansējumu citās valstīs. Tiek veikta zāļu cenu salīdzināšana, apkopoti secinājumi un ieteikumi par pasākumiem zāļu pieejamības uzlabošanai Latvijā.
Nosaukums
Valsts kontroles revīzijas ziņojums “Vai Veselības ministrijas pasākumi nodrošina agrīnu onkoloģisko slimību atklāšanu un nepieciešamo zāļu kompensāciju?”
Apraksts
Revīzijas ziņojumā cita starpā veikta analīze par kompensējamo zāļu pieejamību un atbilstību starptautiskajām vadlīnijām Latvijas pacientiem. Sniegti ieteikumi zāļu uzcenojumu veidošanas principu pārskatīšanai.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
Skaidrojums
Pasaules veselības organizācijas ieteikums pēc jaunā zāļu cenu veidošanas modeļa ieviešanas veikt tā ietekmes novērtējumu.
Kas veiks ex-post novērtējumu?
Veselības ministrija
Ietekmes pēcpārbaudes veikšanas termiņš
12
Rezultāti/rādītāji, pēc kā tiek vērtēta tiesību akta (vai kādas tā daļas) mērķa sasniegšana
Rezultāts
Vai pacientiem samazinājušies izdevumi par zāļu iegādi?
Rādītājs
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Iedzīvotāji, kuri lieto recepšu zāles.
Ietekmes apraksts
Projekts paredz zāļu cenu samazināšanu, kam ir pozitīva ietekme uz zāļu pieejamību un veselības un dzīves kvalitātes uzlabošanos pacientiem.
Juridiskās personas
  • lielie uzņēmumi
  • mazie uzņēmumi
  • vidējie uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Lieltirgotavām samazināsies ieņēmumi no zāļu lieltirgotavu piecenojumiem.
Nozare
Veselība un sociālā aprūpe
Nozaru ietekmes apraksts
Samazināti lieltirgotavu ieņēmumi no lieltirgotavu uzcenojumu samazināšanas.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Lieltirgotavām piederošas aptiekas var būt labākā situācijā kā individuālās aptiekas zāļu apgādes ziņā.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Lieltirgotavām piederošas aptiekas var būt labākā situācijā kā individuālās aptiekas zāļu apgādes ziņā.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Lieltirgotavām piederošas aptiekas var būt labākā situācijā kā individuālās aptiekas zāļu apgādes ziņā.Valsts papildus sniegs atbalstu aptiekām mazāk apdzīvotās vietās, kas pilda sociālo funkciju.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Lieltirgotavām piederošas aptiekas var būt labākā situācijā kā individuālās aptiekas zāļu apgādes ziņā.

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Noteikumu projektā iekļauto tiesību normu finansiālā ietekme uz valsts budžetu, t.i. 2024.gadam 1 580 377 euro apmērā un 2025. gadam un turpmāk ik gadu 9 482 256 euro apmērā, norādīta un atbilst Ministru kabineta noteikumu projekta “Grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 25. oktobra noteikumos Nr. 803 "Noteikumi par zāļu cenu veidošanas principiem"" anotācijā (24-TA-1200) norādītajai ietekmei uz valsts budžetu.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-

4.1.1. MK noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 25. oktobra noteikumos Nr. 803 "Noteikumi par zāļu cenu veidošanas principiem"" (24-TA-1200)

Pamatojums un apraksts
Kompensējamo zāļu cenu veidošanas principi ietverti MK noteikumos Nr.899, kurus ir nepieciešams grozīt, jo no 2024. gada 1. novembra tiek noteikts vienots uzcenojuma veidošanās mehānisms visām recepšu zālēm (gan no valsts budžeta kompensējamām, gan nekompensējamām), kas tiks iestrādāts MK noteikumos Nr. 803.

Rīkojuma projekts tiek virzīts vienlaikus ar noteikumu projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 25. oktobra noteikumos Nr. 803 "Noteikumi par zāļu cenu veidošanas principiem"" (24-TA-1200).
Atbildīgā institūcija
Veselības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R2282
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 15.decembra regula (ES) 2021/2282 par veselības aprūpes tehnoloģiju novērtēšanu un ar ko groza Direktīvu 2011/24/ES
Apraksts
Ar šo projektu tiek daļēji ieviestas regulas 2021/2282 prasības.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 15.decembra regula (ES) 2021/2282 par veselības aprūpes tehnoloģiju novērtēšanu un ar ko groza Direktīvu 2011/24/ES
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
9.pants
1.8.apakšpunkts (MK noteikumu Nr.899 10.91.1. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
13.panta 1.punkta a) apakšpunkts
1.8. apakšpunkts (MK noteikumu Nr. 899 10.91.1. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projektā iestrādāta prasība attiecībā uz dalībvalsti "pienācīgi ņemt vērā publicētos kopīgas klīniskās novērtēšanas ziņojumus".
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nacionālais veselības dienests, Zāļu valsts aģentūra
Nevalstiskās organizācijas
Zāļu ražotāju, lieltirgotāju, aptieku asociācijas, pacientu sabiedriskās organizācijas.
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Diskusija/apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Zāļu ražotāju, pacientu un ārstu organizācijas konceptuāli atbalsta izmaiņas zāļu cenu veidošanas modelī. Lieltirgotavu un aptieku viedokļi dalās.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Nacionālais veselības dienests
  • Zāļu valsts aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nacionālais veselības dienests veiks samaksu par farmaceita pakalpojumu.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiek ieviesta farmaceita sniegtā pakalpojuma maksa par receptes apkalpošanu.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Samazinot zāļu cenas, samazināsies iedzīvotāju izdevumi par zāļu iegādi un tās būs pieejamākas iedzīvotājiem.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Samazinot zāļu cenas, samazināsies iedzīvotāju izdevumi par zāļu iegādi un tās būs pieejamākas iedzīvotājiem, sekmējot viņu veselības rādītāju un dzīves kvaltātes uzlabošanos

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi