Anotācija (ex-ante)

22-TA-3401: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valstij piekrītošā nekustamā īpašuma Dārza ielā 14-5, Skrundā, Kuldīgas novadā nodošanu Kuldīgas novada pašvaldības īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Civillikuma 417. pants, Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 42. panta pirmā daļa 42.1, 43. pants, 45. panta pirmā daļa un Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 10. punkts.
Kuldīgas novada domes 2022. gada 29. septembra lēmums Nr. 13 “Par priekšlikumu valstij piekrītošā dzīvokļa īpašuma Dārza ielā 14-5, Skrundā, Kuldīgas novadā, pārņemšanai”.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par valstij piekrītošā nekustamā īpašuma Dārza ielā 14-5, Skrundā, Kuldīgas novadā nodošanu Kuldīgas novada pašvaldības īpašumā” (turpmāk – rīkojuma projekts) paredz Kuldīgas novada pašvaldībai nodot nekustamo īpašumu Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 10. punkts noteiktās funkcijas īstenošanai – sniegt iedzīvotājiem palīdzību mājokļa jautājumu risināšanai. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Uzņēmuma reģistra 2019. gada 14. janvāra lēmumu Nr. 6-12/5305 (turpmāk – UR lēmums) sabiedrība ar ierobežotu atbildību "INGEMANN" (vienotais reģistrācijas Nr. 41203023651) izslēgta no komercreģistra. Ņemot vērā UR lēmumu, nekustamais īpašums ir pielīdzināms bezmantinieku mantai (Komerclikuma 317. panta trešā daļa redakcijā, kas bija spēkā līdz 2021. gada 1. augustam) un piekrīt valstij atbilstoši Latvijas Republikas Civillikuma (turpmāk – Civillikums) 417. pantam, kas noteic, ka manta, kas paliek pēc juridisku personu izbeigšanās, izņemot peļņas sabiedrības, pielīdzināma bezmantinieku mantai un piekrīt valstij, ja likums, viņu dibināšanas akts vai statūti nenosaka citādi. Ņemot vērā minēto, par bezmantinieka mantu atzīts nekustamais īpašums Dārza ielā 14-5, Skrundā, Kuldīgas novadā, kadastra Nr. 6209 900 0295  (turpmāk – nekustamais īpašums), uz kuru Kurzemes rajona tiesas Skrundas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 302 – 5 īpašuma tiesībās nostiprinātas uz SIA “INGEMANN” vārda.
Nekustamais īpašums ar kadastra numuru Nr. 6209 900 0295, sastāv no telpu grupas ar kadastra apzīmējumu 6209 004 0188 001 005 un dzīvoklim piekrītošajām kopīpašuma 663/4841 domājamām daļām no būves ar kadastra apzīmējumu 6209 004 0188 001 un zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6209 004 0188.
Valsts ieņēmumu dienests (turpmāk – VID) ar Valstij piekritīgā nekustamā īpašuma fakta konstatācijas aktu Nr. 2108R/22 (valstij piekritīgās mantas uzskaites nodrošināšanai) ņēmis valsts uzskaitē par bezīpašnieka mantu atzīto nekustamo īpašumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Ministru kabineta 2013. gada 26. novembra noteikumu Nr. 1354 „Kārtība, kādā veicama valstij piekritīgās mantas uzskaite, novērtēšana, realizācija, nodošana bez maksas, iznīcināšana, un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšana valsts budžetā” (turpmāk – Noteikumi Nr. 1354) 7. punktu Valsts ieņēmumu dienests ir atbildīgs par mantas neskartību un saglabāšanu no tās pieņemšanas brīža līdz nodošanai realizācijai, nodošanai bez maksas vai iznīcināšanai.
Atsavināšanas likuma 5. panta pirmajā daļā noteikts, ka atļauju atsavināt valsts nekustamo īpašumu dod Ministru kabinets.
Likuma „Par pašvaldībām” 21. panta pirmās daļas 17. punkts (no 2023. gada 1. janvāra Pašvaldību likuma 73. panta ceturtā daļa) paredz pašvaldības tiesības lemt par pašvaldības nekustamā īpašuma atsavināšanu, ieķīlāšanu vai privatizēšanu, kā arī par nekustamās mantas iegūšanu pašvaldības īpašumā.
Kuldīgas novada dome 2022. gada 29. septembrī pieņēma lēmumu Nr. 13 “Par priekšlikumu valstij piekrītošā dzīvokļa īpašuma Dārza ielā 14-5, Skrundā, Kuldīgas novadā, pārņemšanai”, ar kuru nolemts pārņemt nekustamo īpašumu, lai to izmantotu atbilstoši Pašvaldība likuma 4. panta pirmās daļas 10. punktā noteiktajai pašvaldības autonomajai funkcijai – mājokļu jautājumu risināšanai, kas saistīti ar palīdzības sniegšanu personām, kuras atbilstoši normatīvajiem aktiem ir atzītas par tiesīgām šādu palīdzību saņemt.
Kuldīgas novada pašvaldība rīkojuma projektā minēto dzīvokļa īpašumu izmantos pašvaldības funkciju īstenošanai, proti, palīdzības sniegšanai iedzīvotājiem mājokļa jautājuma risināšanai saskaņā ar likumu "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā", izņemot šā likuma III1 nodaļu “Dzīvojamo telpu izīrēšana kvalificētiem speciālistiem”. Ņemot vērā minēto, rīkojuma projekts neparedz komercdarbības atbalsta sniegšanu Kuldīgas novada pašvaldībai. 
Nekustamā īpašuma tirgus nepilnības gadījumā attiecībā uz dzīvojamo telpu īri, izņēmums par ierobežojumiem dzīvojamo telpu izīrēšanā kvalificētiem speciālistiem nav attiecināms uz minētā likuma 211. panta pirmās daļa 2. punktā noteiktajiem gadījumiem un nekustamais īpašums var tikt izīrēts arī speciālistiem, kas veic ar valsts vai pašvaldības funkciju nodrošināšanu saistītu pārvaldes uzdevumu jomā, kurā konstatēts nepietiekams kvalificētu speciālistu nodrošinājums. Šajā gadījumā jāpiemēro atbilstošs komercdarbības atbalsta kontroles regulējums, piemēram, Eiropas Komisijas 2011. gada 20. decembra lēmums Nr. 2012/21/ES par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi (turpmāk – VTNP lēmums), un Kuldīgas novada pašvaldība nodrošina tā ievērošanu saistošo noteikumu par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā noteiktajā kārtībā.
VTNP lēmumu iespējams piemērot, ja:
1. Ir norādīti iemesli, kuru dēļ pašvaldība uzskata, ka attiecīgo pakalpojumu tā īpašā rakstura dēļ ir jāklasificē kā vispārējas tautsaimnieciskas nozīmes pakalpojumu (turpmāk – VTNP). Par VTNP var atzīt tikai tādu pakalpojumu, ko tirgus dalībnieks, ja tas ņemtu vērā savas komerciālās intereses, neuzņemtos sniegt vispār vai neuzņemtos sniegt tādā pašā apmērā pie tādiem pašiem nosacījumiem kā definētajā “īpašajā uzdevumā” – Kuldīgas novada pašvaldībai ir jāsecina, ka konkrētajā gadījumā pastāv tirgus nepilnība, kā arī tirgus nepilnībai jābūt definētai noteiktā teritorijā uz noteiktu laika posmu;
2. Pašvaldībai ir izstrādāta iekšējā kārtība, vai tā izstrādā iekšējos noteikumus, kuros ir atrunāta komercdarbības atbalsta sniegšanas saskaņā ar VTNP lēmumu, t.sk., ietverti visi piemērojamie VTNP lēmuma nosacījumi. Ja sabiedrisko pakalpojumu sniedz pašvaldība vai tās iestāde, pašvaldība pieņem lēmumu par sabiedrisko pakalpojumu sniegšanu. Lēmumā norāda:
2.1. konkrētus sniedzamos sabiedriskos pakalpojumus;
2.2. sabiedrisko pakalpojumu sniegšanas teritoriju;
2.3. kompensāciju/maksu par sabiedriskajiem pakalpojumiem, tai skaitā nepieciešamo infrastruktūru;
2.4. paredzētos pasākumus, lai novērstu un atgūtu jebkādu pārmērīgu kompensāciju;
2.5. ekskluzīvo vai īpašo tiesību, kuras uzņēmumam piešķīrusi institūcija, kura uzlikusi VTNP sniegšanas pienākumu, būtību;
2.6. sabiedrisko pakalpojumu sniegšanas laiku, kas nav īsāks par pieciem gadiem un nepārsniedz 10 gadus;
2.7. atsauci uz VTNP lēmumu.
Pašvaldībai par savu nodomu nekustamo īpašumu izmantot dzīvojamo telpu izīrēšanā kvalificētiem speciālistiem ir jāinformē VARAM. Pašvaldībai jānodrošina, ka atbalsta sniegšanā tiek ievērotas komercdarbības atbalsta kontroles jomu regulējošu normatīvo aktu prasības, kā arī informatīvi jāiesniedz VARAM:
- apliecinājums, ka tiks piemērots atbilstošs komercdarbības atbalsta kontroles regulējums, proti, tiks ievēroti VTNP lēmuma nosacījumi;
- VTNP pilnvarojuma uzlicēja apliecinājums, ka tas nodrošinās VTNP lēmuma 6. pantā noteikto pārmērīgas kompensācijas kontroli.
Risinājuma apraksts
Atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 1. februāra noteikumu Nr. 109 "Kārtība, kādā atsavināma publiskās personas manta” 12. punktā noteiktajam, lai noskaidrotu, vai atsavināmais valsts nekustamais īpašums nav nepieciešams citai valsts iestādei, valsts kapitālsabiedrībai vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes funkciju nodrošināšanai, rīkojuma projektu izsludinot Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā, tiks nodrošināts minētajos noteikumos noteiktais pienākums. Ja divu nedēļu laikā pēc Ministru kabineta rīkojuma projekta izsludināšanas Vienotajā tiesību aktu portālā valsts iestādes, valsts kapitālsabiedrības vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes nepieprasa projektā minēto nekustamo īpašumu valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, to var atsavināt likumā noteiktajā kārtībā.
Kā izriet no Atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas, ja dzīvokļa īpašums vairs netiek izmantotas pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai, pašvaldība šo dzīvokļa īpašumu bez atlīdzības nodod valstij.
Kuldīgas novada pašvaldība saskaņā ar Atsavināšanas likuma 42.1 pantu tiek pilnvarota parakstīt nostiprinājuma lūgumu par īpašuma tiesību nostiprināšanu uz valsts vārda Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas personā, vienlaikus ar Kuldīgas novada pašvaldības īpašuma tiesību nostiprināšanu.
Kuldīgas novada pašvaldībai, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz dzīvokļa īpašumu, vienlaikus zemesgrāmatā ir jānostiprina iepriekš minētie tiesību aprobežojumi, kā arī aizliegums atsavināt dzīvokļa īpašumu un apgrūtināt to ar lietu tiesību – hipotēku, izņemot gadījumu, ja dzīvokļa īpašums tiek ieķīlāts valsts aizdevuma nodrošināšanai, lai saņemtu Eiropas Savienības fondu atbalstu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma daļas atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Kuldīgas novada iedzīvotāji, kuriem nepieciešams atbalsts dzīvokļu jautājumā
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Izdevumi, kas saistīti ar īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā tiks segti no Kuldīgas novada pašvaldības budžeta līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Kā izriet no Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punkta, institūcija piemēro sabiedrības līdzdalības kārtību to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas.
Rīkojuma projekta būtība skar Ministru kabineta kompetenci lemt par to, vai atļaut Kuldīgas novada pašvaldībai izmantot pirmtiesības uz nekustamo īpašumu, kas ir atzīts par bezmantinieka mantu.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests
  • Kuldīgas novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi