Anotācija (ex-ante)

22-TA-1980: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 19. aprīļa noteikumos Nr. 256 "Veterinārās prasības Ukrainas civiliedzīvotāju dzīvnieku ievešanai Latvijas Republikā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt transporta izmaksu aprēķinu, lai segtu izdevumus praktizējošiem veterinārārstiem, kas nodrošina obligāto veselības prasību izpildi mājas (istabas) dzīvniekiem, kuri kopā ar Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijā ierodas robežkontroles punktos ar trešajām valstīm, kā arī mainīt noteikto izmaksu aprēķina veidu paraugu vešanai uz laboratoriju.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2022. gada 19. aprīļa noteikumi Nr. 256 "Veterinārās prasības Ukrainas civiliedzīvotāju dzīvnieku ievešanai Latvijas Republikā" (turpmāk – noteikumi Nr. 256) reglamentē praktizējošo veterinārārstu un valsts iestāžu darbības, lai dzīvniekiem, ko ieved Ukrainas civiliedzīvotāji, kuri Latvijas Republikā ierodas, bēgot no Krievijas Federācijas izraisītā bruņotā konflikta, nodrošinātu reģistrāciju un obligāto veselības prasību ievērošanu. Noteikumu Nr. 256 pielikumā noteiktas maksimālās izmaksas, kas tiek segtas praktizējošiem veterinārārstiem par īstenotajām darbībām (dzīvnieku apskati, vakcināciju, apzīmēšanu, dokumentu izsniegšanu u.c.) kā atbalsts Ukrainas civiliedzīvotājiem. Tāpat tiek segtas izmaksas par dzīvnieku reģistrāciju Lauksaimniecības datu centra datubāzē un valsts zinātniskajā institūtā "Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "BIOR"" (turpmāk – institūts BIOR) veiktajiem obligātajiem laboratoriskajiem izmeklējumiem.
Kopš 2022. gada 24. februāra praktizējošie veterinārārsti ir nodrošinājuši obligāto veselības prasību izpildi 2382 mājas (istabas) dzīvniekiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Patlaban noteikumu Nr. 256 pielikumā noteikts, ka par paraugu transportēšanu uz institūtu BIOR un veterinārārsta nokļūšanu zirgu novietnē degvielas izdevumus sedz maksimāli par 8 l uz 100 km. Pārtikas un veterinārajam dienestam (turpmāk – PVD) praksē aprēķinot veterinārmedicīniskās prakses iestāžu (praktizējošo veterinārārstu) kompensējamos izdevumus, tika konstatēts, ka šāda izmaksu likme ir sarežģīti administrējama.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 256 pielikuma 7. punktā un 9.2. apakšpunktā noteikt, ka maksimālā maksa par paraugu transportēšanu uz institūtu BIOR un nokļūšanu zirgu novietnē ir 0,16 EUR/km, saglabājot iepriekš noteikto viena brauciena nobraukuma limitu.
Problēmas apraksts
Sagatavojot noteikumus Nr. 256, tika plānots, ka visvairāk Ukrainas civiliedzīvotāju ar mājas (istabas) dzīvniekiem Latvijā iebrauks no Lietuvas un tajā Eiropas Savienības dalībvalstī, kurā pirmajā tie ieradīsies no Ukrainas (galvenokārt Polijā), dzīvnieki jau būs vakcinēti pret trakumsērgu (ja tas nebūs izdarīts Ukrainā). Vakcinācija pret trakumsērgu ir būtiskākā no obligātajām veselības prasībām, kas jānodrošina suņiem, kaķiem un mājas (istabas) seskiem, lai samazinātu risku cilvēku un dzīvnieku saslimšanai ar trakumsērgu Latvijā, ievērojot to, ka Ukraina nav no trakumsērgas brīva valsts.
Kopš aprīļa vidus ir būtiski palielinājies to Ukrainas civiliedzīvotāju skaits, kuri Latvijā kopā ar dzīvniekiem iebrauc caur Latvijas un Krievijas robežkontroles punktiem Grebņevu un Terehovu. Laikposmā no 2022. gada 15. aprīļa līdz 31. maijam ievesti 1346 suņi, kaķi un mājas (istabas) seski. Lai Latvijā nepalielinātu trakumsērgas izplatības risku, obligāto veselības prasību izpilde tiek nodrošināta uz vietas robežkontroles punktos, un to dara praktizējošie veterinārārsti izbraukuma vizītēs ārpus savām pastāvīgajām prakses vietām.
Patlaban noteikumu Nr. 256 pielikumā nav noteikta maksa transporta izdevumu segšanai praktizējoša veterinārārsta nokļūšanai robežkontroles punktā.
Atšķirībā no praktizējošajiem veterinārārstiem, kas pakalpojumus sniedz savās prakses vietās, tie veterinārārsti, kuri nodrošina izbraukuma pakalpojumu sniegšanu robežkontroles punktos, strādā arī nakts stundās, jo robežkontroles punkti Grebņeva un Terehova strādā 24 stundu darba režīmā un aizturēt naktī iebraukušos Ukrainas civiliedzīvotājus ar dzīvniekiem kontroles punktā līdz rītam nav humāni un tam arī nav atbilstošu apstākļu. Noteikumu Nr. 256 pielikuma 8.1. apakšpunktā noteikta samaksa par praktizējoša veterinārārsta darbībām ar mājas (istabas) dzīvnieku, bet nav paredzēta normatīvajiem aktiem darba tiesisko attiecību jomā atbilstoša samaksa par darbu nakts stundās.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 256 pielikums jāpapildina ar 10. punktu, nosakot, ka maksimālā maksa transporta izdevumu segšanai praktizējoša veterinārārsta nokļūšanai robežkontroles punktā ir 0,16 EUR/km, ievērojot nobraukuma limitu 100 km vienam braucienam.
Pielikums arī jāpapildina ar piezīmi, ka samaksai par darbu robežkontroles punkta teritorijā laikā no 22.00 līdz 06.00 tiek piemērots koeficients 1,5 (attiecībā uz pielikuma 8.1. apakšpunktā noteikto maksu).
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr. 256 ir noteikts, ka atsevišķos gadījumos praktizējošs veterinārārsts noņem dzīvnieka asins paraugu un nosūta laboratoriskai izmeklēšanai uz institūtu BIOR. Tāpat noteikts, ka institūta BIOR izmaksas par noteikumos Nr. 256 noteiktajiem laboratoriskajiem izmeklējumiem noteiktas normatīvajā aktā par Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskā institūta "BIOR" valsts pārvaldes uzdevumu ietvaros veikto darbību cenrādi, tas ir, Ministru kabineta 2020. gada 26. maija noteikumos Nr. 323. Tajos nav noteikta maksa par būtiskāko no izmeklējumiem – antivielu noteikšanu pret trakumsērgas vakcīnas vīrusu, jo līdz šim izmeklējums nav veikts, pildot valsta pārvaldes uzdevumu, bet tikai sniegts kā maksas pakalpojums.
Risinājuma apraksts
Noteikumos Nr. 256 jāprecizē 33. punkts, paredzot, ka institūta BIOR izmaksas par noteikumos norādītajiem laboratoriskajiem izmeklējumiem noteiktas ne tikai cenrādī, bet arī šo noteikumu pielikumā. Attiecīgi pielikums jāpapildina ar 11. punktu, nosakot, ka maksa par laboratorisko izmeklējumu – antivielu noteikšanu pret trakumsērgas vakcīnas vīrusu – institūtā BIOR ir 47,34 EUR. Pielikums arī jāpapildina ar piezīmi, ka laboratoriskā izmeklējuma maksai pievienotās vērtības nodokli nepiemēro saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 3. panta astoto daļu. Ievērojot minēto, pielikuma nosaukums jāizsaka jaunā redakcijā, jo tajā tiks noteiktas ne tikai veterinārārstu pakalpojumu maksimālās izmaksas, bet arī maksa par institūtā BIOR veicamo antivielu noteikšanu pret trakumsērgas vakcīnas vīrusu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Ukrainas civiliedzīvotāji
Ietekmes apraksts
Ukrainas civiliedzīvotāji, kuri ieceļo Latvijā ar dzīvniekiem vai kuriem piederošie dzīvnieki tiek ievesti Latvijā, saņems atbalstu dzīvnieku reģistrācijai un obligāto veselības prasību izpildes nodrošināšanai.
Juridiskās personas
  • Veterinārmedicīniskās prakses iestādes (praktizējošie veterinārārsti)
Ietekmes apraksts
Veterinārmedicīniskās prakses iestādēs strādājošie praktizējošie veterinārārsti sniegs valsts apmaksātus pakalpojumus Ukrainas civiliedzīvotājiem, ievērojot kārtību, kas atšķiras no normatīvajos aktos noteiktās.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
1. Izdevumu aprēķins paraugu transportēšanai uz institūtu BIOR un transporta izdevumiem praktizējoša veterinārārsta nokļūšanai zirgu novietnē robežkontroles punktā.
Ņemot vērā to, ka paraugi jānogādā uz paraugu pieņemšanas vietām visā Latvijas teritorijā un veterinārārstiem jānokļūst robežkontroles punktos, kā arī automašīnas, kādas izmanto veterinārārsti, kas praktizē arī ārpus pilsētām, degvielas maksimālais apmaksājamais patēriņš noteikts 8 l uz 100 km. Vidējā degvielas cena pēdējā mēnesī Latvijā ir 2,01 EUR litrā (benzīns 2,025 EUR/l, dīzeļdegviela 1,995 EUR/l). 8 litri x 2,01 / 100 km = 0,1608 EUR/km.

2. Laboratoriskā izmeklējuma – trakumsērgas antivielu līmeņa noteikšanas – izmaksu aprēķins:
Nr. p.k. Izmaksas pozīcija Summa, EUR
1. Tiešās izmaksas 32,9194970483303
1.1. reaģenti 6,49410802006754
1.2. materiāli 3,45319318863636
1.3. darba izmaksas 13,6321958396264
1.4. pārējās tiešās izmaksas 9,34
2. Netiešās izmaksas 10,12
3. Administratīvās izmaksas 2,19410551791249
4. Nolietojums 2,10393710772844
Kopā izdevumi 47,3375396739712
Laboratoriskā izmeklējuma cena ir 47,34 euro, kas noteikta, saskaitot nenoapaļotas izmeklējuma izmaksu pozīciju (reaģentu, materiālu, darba spēka, administratīvo izdevumu u.c.) cenas un noapaļojot tikai gala iznākumu, lai kopējā cena atbilstu faktiskajiem izdevumiem.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Ar Ministru kabineta 2022. gada 19. aprīļa sēdes protokollēmuma "Noteikumu projekts "Veterinārās prasības un kārtība Ukrainas civiliedzīvotāju dzīvnieku ievešanai Latvijas Republikā"" (prot. Nr. 22 30. §) 3. punktu noteikts, ka noteikumos paredzētajai Ukrainas civiliedzīvotājiem piederošo dzīvnieku reģistrācijai un obligāto veselības prasību izpildes nodrošināšanai nepieciešamie izdevumi, kas nepārsniedz 148 584 euro, 2022. gadā tiks segti no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projekts netiek nodots sabiedrības līdzdalībai, jo steidzami nepieciešams noteikt transporta izmaksu aprēķinu, lai segtu izdevumus praktizējošiem veterinārārstiem, kas nodrošina obligāto veselības prasību izpildi mājas (istabas) dzīvniekiem, kuri kopā ar Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijā ierodas robežkontroles punktos ar trešajām valstīm.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pārtikas un veterinārais dienests
  • Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "Bior"
  • Veterinārmedicīniskās prakses iestādes (praktizējošie veterinārārsti)

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Latvijā ievestos mājas (istabas) dzīvniekus laikus vakcinējot pret trakumsērgu un nodrošinot karantīnas prasību ievērošanu, valstī tiks samazināts risks cilvēku un dzīvnieku saslimšanai ar trakumsērgu.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi