24-TA-2613: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2012. gada 16. oktobra noteikumos Nr. 709 "Noteikumi par pedagoģiski medicīniskajām komisijām"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Izglītības un zinātnes ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta noteikumu projektu “Grozījums Ministru kabineta 2012. gada 16. oktobra noteikumos Nr. 709 “Noteikumi par pedagoģiski medicīniskajām komisijām”” (turpmāk - projekts) pēc savas iniciatīvas saskaņā ar Vispārējās izglītības likuma 4. panta 6., 8. un 8.1 punktu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir noteikt, ka līdz 2023. gada 9. jūnijam izsniegtie Valsts pedagoģiski medicīniskās komisijas un pašvaldību pedagoģiski medicīnisko komisiju atzinumi par atbilstošāko speciālās pamatizglītības programmu izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem, mācīšanās traucējumiem, valodas traucējumiem vai garīgās veselības traucējumiem ir derīgi līdz 2028. gada 31. augustam.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Šobrīd Ministru kabineta 2012. gada 16. oktobra noteikumu Nr. 709 "Noteikumi par pedagoģiski medicīniskajām komisijām" (turpmāk – noteikumi Nr.709) 24. punkta otrais teikums nosaka, ka līdz 2023. gada 9 jūnijam izsniegtie Valsts pedagoģiski medicīniskās komisijas un pašvaldību pedagoģiski medicīnisko komisiju atzinumi par atbilstošāko speciālās pamatizglītības programmu izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem, mācīšanās traucējumiem, valodas traucējumiem vai garīgās veselības traucējumiem ir derīgi līdz 2025. gada 31. augustam.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši pašreizējam regulējumam un ņemot vērā pašvaldību pedagoģiski medicīnisko komisiju sniegto atzinumu derīgumu termiņus laikā no 2025.gada 31.maija līdz 31.augustam Valsts pedagoģiski medicīniskajai komisijai būtu jāizvērtē un jāizsniedz atzinums lielam izglītojamo skaitam. Tie ir 6.klašu skolēni, kuriem ir pedagoģiski medicīniskās komisijas atzinums par kādu no minētajām speciālās izglītības programmām, kā arī 7. – 9.klašu izglītojamie, kuriem nepieciešams atkārtots pedagoģiski medicīniskās komisijas atzinums vai arī šāds atzinums nepieciešams pirmo reizi. Pēc Valsts izglītības informācijas sistēmas datiem 2024./2025.mācību gadā 6. klasēs mācās 57 izglītojamie speciālās izglītības programmā izglītojamajiem ar valodas traucējumiem, 670 izglītojamie speciālās izglītības programmā izglītojamajiem ar mācīšanās traucējumiem, 31 izglītojamais speciālās izglītības programmā izglītojamajiem ar garīgās veselības traucējumiem, 368 izglītojamie speciālās izglītības programmā izglītojamajiem ar garīgās attīstības traucējumiem. Kopā ir vismaz 1126 izglītojamie speciālās izglītības programmās, kuriem īsā laikā būs nepieciešams jauns Valsts pedagoģiski medicīniskās komisijas atzinums. Izglītojamo skaitu 7. – 9.klasēs, kuriem šāds atzinums būs nepieciešams pirmo reizi, ir grūti prognozējams. Līdzīgi grūti prognozējams ir 7. – 9.klašu skolēnu skaits, kuriem jau ir Valsts pedagoģiski medicīniskās komisijas atzinums par atbilstošāko speciālās izglītības programmu, bet veselības pasliktināšanās vai nepietiekamu mācību sasniegumu dēļ nepieciešams iepriekš izsniegto atzinumu pārskatīt.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz vēl uz trim gadiem – līdz 2028. gada 31. augustam – pagarināt noteikumu Nr. 709 24. punkta otrajā teikumā minēto līdz 2023. gada 9. jūnijam izsniegto Valsts pedagoģiski medicīniskās komisijas un pašvaldību pedagoģiski medicīnisko komisiju atzinumu par atbilstošāko speciālās pamatizglītības programmu izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem, mācīšanās traucējumiem, valodas traucējumiem vai garīgās veselības traucējumiem derīguma termiņu.
Valsts kancelejas Pārresoru koordinācijas departaments agrīnās preventīvā atbalsta sistēmas izveides ietvaros plāno veikt reģionālo Iekļaujošās izglītības atbalsta centru stiprināšanu ar speciālistu komandām. Tas dotu iespēju paplašināt pedagoģiski medicīniskās komisijas funkcijas reģionos tā organizējot pakalpojumu saņemšanu tuvāk izglītojamo dzīvesvietai. Tas, savukārt, atslogotu Valsts pedagoģiski medicīniskās komisijas turpmāko darbu.
Sākot no 2026.gada valstī tiks uzsākta 1-6 gadus vecu bērnu attīstības risku izvērtēšana ar bērnu agrīnās attīstības skrīninga instrumentu komplektu (BAASIK). Tas dos iespēju agrīni noteikt bērnu speciālās vajadzības un agrīni nodrošināt viņiem atbalsta pasākumus, kas daļai bērnu vēlāk mazinās atbalsta nepieciešamību pamatizglītības posmā.
Valsts kancelejas Pārresoru koordinācijas departaments agrīnās preventīvā atbalsta sistēmas izveides ietvaros plāno veikt reģionālo Iekļaujošās izglītības atbalsta centru stiprināšanu ar speciālistu komandām. Tas dotu iespēju paplašināt pedagoģiski medicīniskās komisijas funkcijas reģionos tā organizējot pakalpojumu saņemšanu tuvāk izglītojamo dzīvesvietai. Tas, savukārt, atslogotu Valsts pedagoģiski medicīniskās komisijas turpmāko darbu.
Sākot no 2026.gada valstī tiks uzsākta 1-6 gadus vecu bērnu attīstības risku izvērtēšana ar bērnu agrīnās attīstības skrīninga instrumentu komplektu (BAASIK). Tas dos iespēju agrīni noteikt bērnu speciālās vajadzības un agrīni nodrošināt viņiem atbalsta pasākumus, kas daļai bērnu vēlāk mazinās atbalsta nepieciešamību pamatizglītības posmā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Alternatīvos risinājumus ar citiem līdzekļiem nav iespējams panākt.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Izglītojamie ar garīgās attīstības traucējumiem, mācīšanās traucējumiem, valodas traucējumiem vai garīgās veselības traucējumiem, kuriem līdz 2023. gada 9. jūnijam izsniegti Valsts pedagoģiski medicīniskās komisijas un pašvaldību pedagoģiski medicīnisko komisiju atzinumi par atbilstošāko speciālās pamatizglītības programmu (vismaz 1226 izglītojamie), to likumiskie pārstāvji.
Ietekmes apraksts
Izglītojamie ar garīgās attīstības traucējumiem, mācīšanās traucējumiem, valodas traucējumiem vai garīgās veselības traucējumiem, kuriem līdz 2023. gada 9. jūnijam izsniegti Valsts pedagoģiski medicīniskās komisijas un pašvaldību pedagoģiski medicīnisko komisiju atzinumi par atbilstošāko speciālās pamatizglītības programmu varēs saņemt jaunu Valsts pedagoģiski medicīniskās komisijas un pašvaldību pedagoģiski medicīnisko komisiju atzinumus par atbilstošāko speciālās pamatizglītības programmu līdz 2028. gada 31. augustam.
Juridiskās personas
- Izglītības iestādes, kas īsteno speciālās pamatizglītības programmu izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem, mācīšanās traucējumiem, valodas traucējumiem vai garīgās veselības traucējumiem, Valsts pedagoģiski medicīniskā komisija.
Ietekmes apraksts
Izglītības iestādes, kas īsteno speciālās pamatizglītības programmu izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem, mācīšanās traucējumiem, valodas traucējumiem vai garīgās veselības traucējumiem varēs turpināt izmantot Valsts pedagoģiski medicīniskās komisijas un pašvaldību pedagoģiski medicīnisko komisiju atzinumus, kas izsniegti līdz 2023. gada 9. jūnijam. Valsts pedagoģiski medicīniskā komisija līdz 2028. gada 31. augustam varēs sniegt atzinumus izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem, mācīšanās traucējumiem, valodas traucējumiem vai garīgās veselības traucējumiem, kuriem iepriekš atzinumi par atbilstošāko speciālās pamatizglītības programmu sniegti līdz 2023. gada 9. jūnijam.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/ba627c9f-0cec-4cc9-a60d-6dc52bc881cc
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Sabiedrības līdzdalības norises laikā (2024. gada 7. novembris līdz 20. novembris) sabiedrības pārstāvju viedokļi netika saņemti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Izglītības iestādes, kas īsteno speciālās pamatizglītības programmu izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem, mācīšanās traucējumiem, valodas traucējumiem vai garīgās veselības traucējumiem, Valsts pedagoģiski medicīniskā komisija.
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Projektā ietvertais regulējums nodrošinās bērnu labāko interešu ievērošanu, jo bērniem ar esošu pedagoģiski medicīniskās komisijas atzinumu nebūs atkārtoti jāapmeklē pedagoģiski medicīniskās komisija un līdz ar to arī speciālisti atbilstīgu dokumentu saņemšanai.
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi