Anotācija (ex-ante)

22-TA-287: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 17. novembra noteikumos Nr. 1320 "Noteikumi par bīstamo iekārtu reģistrāciju"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts "Grozījums Ministru kabineta 2009. gada 17. novembra noteikumos Nr. 1320 "Noteikumi par bīstamo iekārtu reģistrāciju"

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts ar mērķi, lai pilnveidotu normatīvo regulējumu vertikālajām cēlējplatformām (turpmāk - platformas), tādējādi nodrošinot platformas ar atbilstību apliecinošu dokumentāciju. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Platformām drošības prasības noteiktas Ministru kabineta 2008. gada 25. marta noteikumos Nr. 195 “Mašīnu drošības noteikumi” un tehniskā uzraudzības kārtība noteikta Ministru kabineta 2020. gada 17. novembra noteikumos Nr. 679 "Liftu un vertikālo cēlējplatformu drošības un tehniskās uzraudzības noteikumi" (turpmāk - Noteikumi Nr. 679), kas stāsies spēkā 2022. gada 1. aprīlī. Noteikumi Nr. 679 nosaka, ka platformas ir iekārtas, kuras pastāvīgi izmanto ēkās un konstrukcijās noteiktu stāvu apkalpošanai un kuras paredzētas, lai ar daļēji noslēgtu (norobežotu) platformu pārvietotu cilvēkus vai cilvēkus un kravas, ja pārvietošana tiek veikta slēgtā (norobežotā) šahtā un pacelšanas augstums ir lielāks par trim metriem. Kā arī Noteikumos Nr. 679 ir skaidri nodefinētas prasības attiecībā uz platformu tehniskās uzraudzības kārtību. Normatīvais regulējums nosaka, ka valdītāja pienākums ir nodrošināt platformu tehnisko pārbaužu veikšanu, bet, lai platformām varētu veikt tehniskās pārbaudes, nepieciešams reģistrēt bīstamo iekārtu reģistrā.  
Turklāt minētās platfomas lieto cilvēki ar invaliditāti (ar kustības traucējumiem). 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Likuma "Par bīstamo iekārtu tehnisko uzraudzību" 8.panta pirmās daļas 1.punktā ir noteikts, ka bīstamajām iekārtām, tai skaitā platformām jābūt apgādātām ar atbilstību apliecinošu dokumentāciju, proti, atbilstības deklarāciju, atbilstības sertifikātu vai dokumentāciju, kas apliecina bīstamās iekārtas izcelsmi, ražotāju, izgata­vošanas gadu, lietošanas uzsākšanas gadu un īpašumtiesības. Lai platformas varētu reģistrēt bīstamo iekārtu reģistrā un veikt kārtējās tehniskās pārbaudes, valdītājam jāiesniedz inspicēšanas institūcijā atbilstību apliecinoša dokumentācija. 
Pamatojoties uz Patērētāju tiesību aizsardzības centra (turpmāk - PTAC) sniegto informāciju, laika posmā no 2001.gada 1.janvāra līdz 2020.gada 1.aprīlim, kad uz platformām attiecās normatīvais regulējums par mašīnu drošību, reģistrētajām platformām jābūt apgādātām ar atbilstošu apliecinošu dokumentāciju, bet lietošanā atrodas tādas platformas, kuras nav apgādātas ar šo dokumentāciju, tāpēc šādām platformām sākot no 2022.gada 1.aprīļa nebūs iespējams veikt kārtējās tehniskās pārbaudes. Turklāt platformām, kuras līdz šim nav reģistrētas bīstamo iekārtu reģistrā, sākot no 2022.gada 1.aprīļa būs iespējamība, ka nepieciešams veikt kārtējās tehniskās pārbaudes. 
Bīstamo iekārtu reģistrā (dati uz 27.01.2022.) šobrīd reģistrētas 109 platformas, no kurām 50 platformas iespējams, ka nav apgādātas ar atbilstību apliecinošu dokumentāciju. Kā arī nav zināms, cik līdz šim nereģistrētām platformām būs jābūt reģistrētām bīstamo iekārtu reģistrā un aprīkotām ar atbilstību apliecinošu dokumentāciju. 
Risinājuma apraksts
Līdz ar to Ekonomikas ministrija sadarbībā ar PTAC ir izstrādājusi grozījumus, nosakot, ka platformas, kas uzstādītas laika posmā no 2020.gada 1.janvāra līdz 2022.gada 1.aprīlim un nav aprīkotas ar atbilstību apliecinošu dokumentāciju, tad: 
- šobrīd reģistrētām platformām valdītājam jāsazinās ar ražotāju vai tā pilnvaroto pārstāvi par atbilstību apliecinošas dokumentācijas izsniegšanu divu gadu laikā (līdz 01.04.2024.) un, ja valdītājam nav iespējams iegūt šo dokumentāciju, tad valdītājam jāiesniedz iesniegums inspicēšanas institūcijā par platformas svītrošanu no bīstamo iekārtu reģistra;
- nereģistrētām platformām valdītājs iesniedz inspicēšanas institūcijā dokumentāciju, kas apliecina platformas izcelsmi, ražotāju, izgatavošanas gadu, lietošanas uzsākšanas gadu un īpašumtiesības. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Platformas lietotājs
Ietekmes apraksts
Ar grozījumiem paredzēts, ka platformas lietotājs varēs lietot drošības prasībām atbilstošu platformu. 
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Prasības attiecas uz platformu valdītājiem, akreditētām inspicēšanas institūcijām un tirgus uzraudzības institūciju - PTAC.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Prasības attiecas uz platformu valdītājiem, jo šobrīd nereģistrētām platformām ar jaunajām prasībām būs jāreģistrē bīstamo iekārtu reģistrā un jābūt aprīkotām ar atbilstību apliecinošu dokumentāciju. Turklāt reģistrētajām platformām valdītājam būs jāiegūst minētā dokumentācija, vai jāsvītro no bīstamo iekārtu reģistra.  

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Ekonomikas ministrija, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs
Nevalstiskās organizācijas
Cits
Akreditētas inspicēšanas institūcijas

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi