Anotācija (ex-ante)

23-TA-1217: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 16. jūnija noteikumos Nr. 318 "Elektronisko izsoļu vietnes noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts pēc Tieslietu ministrijas iniciatīvas, ievērojot apstākli, ka izstrādāti grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 19. jūnija noteikumos Nr. 350 "Publiskas personas zemes nomas un apbūves tiesības noteikumi" (tiesību akta lietas ID: 22-TA-2334) un grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 20. februāra noteikumos Nr. 97 "Publiskas personas mantas iznomāšanas noteikumi" (tiesību akta lietas ID: 22-TA-2349), papildinot publiskas personas mantas iznomāšanas tiesību izsoles kārtību ar elektronisko izsoli.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai nodrošinātu skaidru tiesisko regulējumu, Ministru kabineta 2015. gada 16. jūnija noteikumos Nr. 318 "Elektronisko izsoļu vietnes noteikumi" (turpmāk – Elektronisko izsoļu vietnes noteikumi) ietverto regulējumu attiecinot arī uz publiskas personas mantas nomas tiesību izsolēm.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Elektronisko izsoļu vietnes noteikumi nosaka kārtību, kādā veic darbības elektronisko izsoļu vietnē (https://izsoles.ta.gov.lv), kā arī kārtību, kādā Izsoļu dalībnieku reģistrā iekļauj ziņas par personu, iekļaujamo ziņu apjomu, kā arī šo ziņu aktualizēšanas un dzēšanas kārtību.
Saskaņā ar Civilprocesa likuma 580.2 panta trešo daļu, 583.2 pantu, 605.1 panta otro daļu un 618.6 panta pirmo daļu zvērinātiem tiesu izpildītājiem no 2015. gada 1. jūlija ir pienākums kustamas mantas, apbūves tiesību, kuģa un Kuģu reģistrā reģistrētas peldošas konstrukcijas un nekustamā īpašuma izsoles rīkot Tiesu administrācijas pārziņā esošajā elektronisko izsoļu vietnē https://izsoles.ta.gov.lv/ (turpmāk – vietne), bet maksātnespējas procesa administratoriem šāds pienākums ir no 2016. gada 1. janvāra (Civilprocesa likuma pārejas noteikumu 106. punkts). Vienlaikus Elektronisko izsoļu vietnes noteikumu 1.1 punkts paredz, ka vietnē izsoles drīkst rīkot arī publiskas personas mantas pārdošanai, tai skaitā tādas mantas, kas nodota iestādes vai kapitālsabiedrības valdījumā vai turējumā, kā arī privāto tiesību juridisko personu mantas izsoles. Elektronisko izsoļu vietnes noteikumi neietver tieši atsauci, kas norāda uz iespēju rīkot publiskas personas mantas nomas tiesību izsoles.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ar grozījumiem Ministru kabineta 2018. gada 19. jūnija noteikumos Nr. 350 "Publiskas personas zemes nomas un apbūves tiesības noteikumi" (tiesību akta lietas ID: 22-TA-2334) un grozījumiem Ministru kabineta 2018. gada 20. februāra noteikumos Nr. 97 "Publiskas personas mantas iznomāšanas noteikumi" (tiesību akta lietas ID: 22-TA-2349), tiek ieviesta elektronisko izsoļu alternatīva publiskas personas mantas iznomāšanas procesā, proti, noteikts, ka nomnieku noskaidro rakstiskā, vai mutiskā vai elektroniskā izsolē. Publiskas personas mantas nomas tiesību izsoles pārceļot uz vienotu elektronisko vidi - vietni https://izsoles.ta.gov.lv, kurā jau notiek valsts nekustamo īpašumu atsavināšanas izsoles.
Pamatojoties uz Tiesu izpildītāju likuma 156.1 panta trešo daļu, Izpildu lietu reģistra pārzinis un turētājs ir Tiesu administrācija, un elektronisko izsoļu vietne ir Izpildu lietu reģistra modulis, kas nodrošina izsoles sludinājumu izvietošanu, izsoles dalībnieku reģistrāciju, informācijas uzkrāšanu par reģistrētajiem izsoles dalībniekiem, reģistrēto izsoles dalībnieku autorizāciju dalībai izsludinātajā izsolē, kā arī tehnoloģisko rīku kopu solījumu izdarīšanai un reģistrēšanai (Civilprocesa likums 605.1 panta pirmā daļa).
Ņemot vērā minēto, Tiesu administrācija līdz šim jau nodrošina iespēju izsoļu rīkotājiem rīkot, bet vietnes lietotājam piedalīties nekustamā īpašuma, kustamas mantas, apbūves tiesību, kuģa un Kuģu reģistrā reģistrētas peldošas konstrukcijas pārdošanas izsolēs. Tai skaitā Tiesu administrācija vietnē ir izstrādājusi papildu funkcionalitāti nekustamā īpašuma nomas un īres tiesību izsoles rīkošanai.
Tiesu administrācijas funkcijas un ar šo funkciju izpildi veicamie uzdevumi noteikti ar Ministru kabineta 2022. gada 20. septembra noteikumiem Nr. 585 "Tiesu administrācijas nolikums", saskaņā ar kuriem (4.15. apakšpunkts), Tiesu administrācija nodrošina izsoles publiskas personas mantas (tai skaitā tādas mantas, kas nodota iestādes vai kapitālsabiedrības valdījumā vai turējumā) pārdošanai, nomai vai īrei, kā arī izsoles privāto tiesību juridisko personu mantas pārdošanai, nomai vai īrei atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē elektronisko izsoļu vietnē veicamās darbības.
Tāpat atbilstoši grozījumiem Ministru kabineta 2018. gada 20. februāra noteikumos Nr. 97 "Publiskas personas mantas iznomāšanas noteikumi" (tiesību akta lietas ID: 22-TA-2349) noteikts, ka elektroniskā izsole notiek elektronisko izsoļu vietnē, kas izveidota saskaņā ar Civilprocesa likuma 605.1 pantu un to norise noteikta saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 20. februāra noteikumiem Nr. 97 "Publiskas personas mantas iznomāšanas noteikumi" un citiem normatīviem aktiem, kas regulē kārtību, kādā veic darbības elektronisko izsoļu vietnē, proti, Elektronisko izsoļu vietnes noteikumiem un izsoles noteikumiem (noteikumu 29.1 punkts). Analoģiska satura norma ar grozījumiem ietverta arī Ministru kabineta 2018. gada 19. jūnija noteikumos Nr. 350 "Publiskas personas zemes nomas un apbūves tiesības noteikumi" (tiesību akta lietas ID: 22-TA-2334) (noteikumu 37.1 punkts).
Vienlaikus skaidra tiesiskā regulējuma nodrošināšanai Elektronisko izsoļu vietnes noteikumos veicami grozījumi, nepārprotami nosakot, ka tajos ietvertais regulējumu attiecināms arī uz publiskas personas mantas nomas tiesību izsolēm.
 
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projektu tiek veikti grozījumi Elektronisko izsoļu vietnes noteikumu 1.1, 25.1, 38. un 40. punktā, nosakot, ka Elektronisko izsoļu vietnes noteikumos ietvertais regulējums attiecināms arī uz publiskas personas mantas nomas tiesību izsolēm.
Atbilstoši Elektronisko izsoļu vietnes noteikumiem darbības elektronisko izsoļu vietnē, organizējot izsoles publiskas personas mantas iznomāšanai, tiks veiktas saskaņā ar Tiesu administrāciju noslēgto vienošanos un tajā noteikto sadarbības kārtību.
Ar noteikumu projektu netiek paplašinātas Tiesu administrācijas funkcijas. Tiesu administrācija kā Izpildu lietu reģistra elektronisko izsoļu moduļa sistēmas pārzinis izsoļu rīkotājiem tehniski nodrošina vienīgi piekļuves iespēju elektronisko izsoļu vietnei apjomā, kāds nepieciešams, lai nodrošinātu ar izsoļu organizēšanu saistīto darbību veikšanu, savukārt visas praktiskās darbības, organizējot konkrētas izsoles (sludinājuma reģistrēšana, aizpildot sludinājuma reģistrācijas kartiņā norādītos sludinājuma datu laukus; izsoles dalībnieku pieteikumu izskatīšana; izsoles dalībnieku apstiprināšana un noraidīšana; sekošana līdzi savu rīkoto izsoļu gaitai u.c. darbības), piešķirto sistēmas piekļuves tiesību apjomā un atbilstoši izsoļu vietnes lietošanas noteikumiem, patstāvīgi īsteno izsoles rīkotājs (pakalpojuma pieprasītājs).
 
Problēmas apraksts
Uz doto brīdi mainīta vienotā valsts un pašvaldību portāla www.latvija.lv timekļvietnes adrese un normatīvajos aktos izmantotā terminoliģija, aprakstot šo portālu. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā precizēta vienotā valsts un pašvaldību portāla www.latvija.lv tīmekļvietnes adrese un jaunākajos spēkā esošajos normatīvajos aktos izmantotā terminoloģijai, aizstājot vārdus "vienotais valsts un pašvaldību portāls www.latvija.lv" ar vārdiem "valsts pārvaldes pakalpojumu portāls www.latvija.gov.lv"
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija

Publiskas personas mantas nomas tiesību izsoles rīkošanu elektroniskā vidē Tiesu administrācija nodrošinās Tiesu administrācijas esošo budžeta līdzekļu ietvaros.
Elektronisko izsoļu rīkotājiem būs izdevumi atbilstoši Ministru kabineta 2017. gada 20. jūnija noteikumos Nr. 343 "Tiesu administrācijas maksas pakalpojumu cenrādis" noteiktajam cenrādim. Ņemot vērā, ka iznomātāji joprojām varēs piemērot arī rakstiskas un mutiskas izsoles, kā arī nav zināms, kāds katram konkrētajam iznomātājam būtu potenciālais elektronisko nomas tiesību izsoļu skaits, izdevumi nav precīzi aprēķināmi, jo tie ir atkarīgi no rīkoto izsoļu skaita.

4.1.1. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 19. jūnija noteikumos Nr. 350 "Publiskas personas zemes nomas un apbūves tiesības noteikumi"

Pamatojums un apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 19. jūnija noteikumos Nr. 350 "Publiskas personas zemes nomas un apbūves tiesības noteikumi" (tiesību akta lietas ID: 22-TA-2334) paredz iespēju zemes nomas un apbūves tiesības izsoles rīkot Elektronisko izsoļu vietnē.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.2. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 20. februāra noteikumos Nr. 97 "Publiskas personas mantas iznomāšanas noteikumi"" (tiesību akta lietas ID: 22-TA-2349)

Pamatojums un apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 20. februāra noteikumos Nr. 97 "Publiskas personas mantas iznomāšanas noteikumi" (tiesību akta lietas ID: 22-TA-2349) paredz iespēju publiskas personas mantas izsoles rīkot Elektronisko izsoļu vietnē.
 
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projekta izstrādes procesā sabiedrības līdzdalību nav nepieciešams nodrošināt, jo noteikumu projekts nenosaka jaunus pienākumus fiziskām vai juridiskām personām, tiesiskais regulējums pēc būtības netiek paplašināts vai grozīts. 
 

6.4. Cita informācija


Sabiedrība pēc noteikumu projekta pieņemšanas tiks informēta ar publikāciju oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis” un normatīvo aktu datubāzē www.likumi.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Tiesu administrācija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi