Anotācija

22-TA-1968: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 29. marta noteikumos Nr. 203 "Noteikumi par traktortehnikas un tās piekabju valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ceļu satiksmes likuma 16. panta septītā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību aktu projekta mērķis ir nodrošināt vienotu Eiropas Savienībā noteikto drošības un tehniskā stāvokļa prasību piemērošanu traktortehnikai un tās piekabēm valsts tehniskajā apskatē un tehniskajā kontrolē uz ceļiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1. Ministru kabineta 2022. gada 29. marta noteikumos Nr. 203 "Noteikumi par traktortehnikas un tās piekabju valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļiem" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 203) noteiktas būtiskās prasības traktortehnikas un tās piekabes tehniskajam stāvoklim un aprīkojumam.
MK noteikumu Nr. 203 1. pielikuma 133. punkts paredz, ka piekabes jūgstieņa konstrukcijai ir jābūt aprīkotai ar drošības ķēdi (trosi), kas, sakabes ierīcei avarējot (atvienojoties), nodrošina piekabes virzīšanos aiz traktortehnikas un notur sakabes ierīci virs zemes, izņemot gadījumus, kad, jūgstienim atvienojoties no vilcēja sakabes avārijas atvienošanās laikā, bremžu sistēmas konstrukcija nodrošina piekabes avārijas bremzēšanu un jūgstieņa noturēšanu virs zemes. Lai piekabēm varētu veikt tehnisko apskati un saņemt atļauju dalībai ceļu satiksmē, atsevišķu kategoriju piekabēm, kurām nav paredzēta bremžu sistēma vai kurām nav avārijas bremzēšana, ir jābūt aprīkotām ar papildu drošības sakabi – ķēdi (trosi), lai neapdraudētu citus ceļu satiksmes dalībniekus.

2. MK noteikumi Nr. 203 paredz, ka traktortehnika vai tās piekabe var būt aprīkota tikai ar IA vai IB klases atstarotājiem. MK noteikumi Nr. 203 neaptver visas atstarotāju klases, kā to paredz Apvienoto Nāciju Organizācijas Eiropas Ekonomikas komisijas (ANO EEK) Noteikumi Nr. 3 – vienoti noteikumi attiecībā uz mehānisko transportlīdzekļu un to piekabju atstarojošo ierīču apstiprināšanu, kuri attiecas arī uz traktoriem un piekabēm (turpmāk – ANO EEK Noteikumi Nr. 3).

3. MK noteikumu Nr. 203 2. pielikuma 2.12. apakšpunkts neparedz vērtējumu, ja traktortehnikai nav uzstādīti divi baltu gaismu izstarojoši priekšējie gabarītgaismas lukturi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Komisijas 2014. gada 15. oktobra Deleģētā regula (ES) 2015/68, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 167/2013 papildina attiecībā uz transportlīdzekļu bremzēšanas prasībām lauksaimniecības un mežsaimniecības transportlīdzekļu apstiprināšanai, (turpmāk – Regula 2015/68) paredz atbilstības prasības attiecībā uz velkamu transportlīdzekļu bremžu vadību un bremžu savienojumu starp traktoru un velkamiem transportlīdzekļiem Eiropas Savienības vienotā tipa apstiprināšanas nodrošināšanai. Regulas 2015/68 I pielikuma 2.2.2.9.1. apakšpunktā noteikts, ka transportlīdzekļi, kuriem nav bremžu sistēmas, līdz ar galveno sakabes ierīci ir aprīkoti ar papildu sakabi (ķēdi, kabeli utt.), kas, atvienojoties galvenās sakabes ierīcei, liedz vilces stienim pieskarties pie zemes un nodrošina nelielu stūrējošu iedarbību uz velkamo transportlīdzekli. Regula 2015/68 neparedz, ka galvenā sakabes ierīce būtu aprīkojama ar papildu sakabi (ķēdi, trosi utt.) tiem velkamajiem transportlīdzekļiem, kuru bremžu sistēmas konstrukcija nodrošina piekabes avārijas bremzēšanu. 
MK noteikumu Nr. 203 1. pielikuma 133. punkta pirmajā teikumā iekļautā izņēmuma norma par jūgstieņa noturēšanu virs zemes ir pretrunā ar regulu 2015/68 un rada nepamatotu atbilstības slogu traktortehnikas piekabes īpašniekiem, kā arī apdraudējumu traktora vadītāju un citu ceļu satiksmes dalībnieku drošībai, veselībai un dzīvībai, jo, jūgstienim lūstot vai atvienojoties, drošības ķēde (trose) var traucēt iedarbināt avārijas bremzes, tā ka traktors, kura piekabes pilnā masa ir vienāda vai trīs reizes lielāka par traktora pilno masu, kļūt nevadāms. 
Vasara ir intensīvākais traktortehnikas tehnisko apskašu laiks. Prasība par piekabes aprīkošanu ar drošības ķēdēm (trosi), kuras bremžu sistēmas konstrukcija nodrošina piekabes avārijas bremzēšanu, stājās spēkā 2022. gada 1. aprīlī bez pārejas perioda piemērošanas un attiecās uz 4516 reģistrētām piekabēm, kurām ražotājs saskaņā ar regulu 2015/68 nav paredzējis drošības ķēdi (trosi), ja tās ir aprīkotas ar attiecīgām avārijas bremzēm. Tādējādi to tehniskajā apskatē nav iespējams saņemt pozitīvu vērtējumu, ja piekabe, kuras bremžu sistēmas konstrukcija nodrošina piekabes avārijas bremzēšanu, nav aprīkota ar drošības ķēdi (trosi).
 
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 29. marta noteikumos Nr. 203 "Noteikumi par traktortehnikas un tās piekabju valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļiem"" (turpmāk – noteikumu projekts) paredz, ka piekabes jūgstieņa konstrukcija ir aprīkota ar drošības ķēdi (trosi), kas, sakabes ierīcei avarējot (atvienojoties), nodrošina piekabes virzīšanos aiz traktortehnikas un notur sakabes ierīci virs zemes, izņemot gadījumus, kad, jūgstienim atvienojoties no vilcēja sakabes avārijas atvienošanās laikā, bremžu sistēmas konstrukcija nodrošina piekabes avārijas bremzēšanu. Tādējādi no MK noteikumu Nr. 203 1. pielikuma 133. punkta tiks svītrota prasība par sakabes ierīces noturēšanu virs zemes piekabēm, kurām bremžu sistēma nodrošina avārijas bremzēšanu.
Problēmas apraksts
2. Komisijas 2014. gada 8. decembra Deleģētajā  regulā (ES) 2015/208, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 167/2013 papildina attiecībā uz transportlīdzekļu funkcionālā drošuma prasībām lauksaimniecības un mežsaimniecības transportlīdzekļu apstiprināšanai, (turpmāk – regula 2015/208) ir iekļautas atsauce uz Apvienoto Nāciju Organizācijas Eiropas Ekonomikas komisijas (ANO EEK) noteikumiem Nr. 3 "Vienoti noteikumi attiecībā uz mehānisko transportlīdzekļu un to piekabju atstarojošo ierīču apstiprināšanu" (turpmāk – ANO EEK Noteikumi Nr. 3). ANO EEK Noteikumu Nr. 3 2.13. apakšpunkts paredz, ka atstarojošās ierīces pēc to fotometriskajiem parametriem iedala trīs klasēs – IA vai IB klasē, IIIA vai IIIB klasē un IVA klasē. 
Savukārt MK noteikumos Nr. 203 noteikts, ka traktortehnika vai tās piekabe var būt aprīkota tikai ar IA vai IB klases atstarotājiem. Tādējādi MK noteikumi Nr. 203 neaptver visas atstarotāju klases, kā to paredz ANO EEK Noteikumi Nr. 3.  Ja traktortehnikai un tās piekabei IA vai IIIA klases atstarotāju vietā būs uzstādīts IIIA vai IIIB klases vai IVA klases atstarotājs, tehniskās apskates laikā aprīkojums tiks novērtēts ar vērtējumu 2, t.i., netiks dota atļauja piedalīties ceļu satiksmē. 
Risinājuma apraksts
Lai novērstu problēmu, attiecīgi ir jāprecizē MK noteikumu Nr. 203 1. pielikuma 55., 58., 59., 62., 65. un 69. punkts, kā arī 2. pielikuma 2.30, 2.32. un 2.33. apakšpunkts, paredzot IIIA, IIIB un IVA klases.
Problēmas apraksts
3. Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 203 2. pielikuma 2.12. apakšpunktu nav paredzēts vērtējums, ja traktortehnikai nav uzstādīti divi baltu gaismu izstarojoši priekšējie gabarītgaismas lukturi. Tādējādi inspektoram tehniskās apskates laikā nav iespējams novērtēt šo pozīciju un piešķirt attiecīgo vērtējumu. Šajā sakarā būtu jābūt vērtējumam 2.
Risinājuma apraksts
Lai novērstu problēmu, attiecīgi ir jāprecizē MK noteikumu Nr. 203 2. pielikuma 2.12. apakšpunkts, paredzot vērtējumu 2. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Traktortehnikas un tās piekabes īpašnieki
Ietekmes apraksts
Stājoties spēkā grozījumiem MK noteikumos Nr. 203, no nepamatotas prasības ar papildu drošības ķēdi (trosi) aprīkot traktortehnikas piekabi, kas aprīkota ar avārijas bremzēm, kopumā būs atbrīvoti aptuveni 903 un ik gadu ap 180 piekabes īpašnieku.

Atstarotāju iedalījuma IA un IIIB klases papildināšana ar IIIA, IIIB un IVA klasēm attieksies uz traktortehniku un tās piekabēm. Ik gadu tiek veiktas 58 550 traktortehnikas un tās piekabes tehniskās apskates.
 
Juridiskās personas
  • Traktortehnikas un tās piekabes īpašnieki
Ietekmes apraksts
Stājoties spēkā grozījumiem MK noteikumos Nr. 203, no nepamatotas prasības ar papildu drošības ķēdi (trosi) aprīkot traktortehnikas piekabi, kas aprīkota ar avārijas bremzēm, kopumā būs atbrīvoti aptuveni 3612 un ik gadu ap 240 piekabes īpašnieku.

Atstarotāju iedalījuma IA un IIIB klases papildināšana ar IIIA, IIIB un IVA klasēm attieksies uz traktortehniku un tās piekabēm. Ik gadu tiek veiktas 58 550 traktortehnikas un tās piekabes tehniskās apskates.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
135 450,00
Traktortehnikas un tās piekabes īpašnieki
Vērtības nozīme:
150,00
Skaits
903
Samazinājums
135 450,00
Vidējās izmaksas traktortehnikas piekabes aprīkošanai ar papildu drošības ķēdi (trosi) ir ap 150 euro. Kopējais atbilstību izmaksu samazinājums fiziskām personām būs 135 450 euro.
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
541 800,00
Traktortehnikas un tās piekabes īpašnieki
Vērtības nozīme:
150,00
Skaits
3 612
Samazinājums
541 800,00
Vidējās izmaksas traktortehnikas piekabes aprīkošanai ar papildu drošības ķēdi (trosi) ir ap 150 euro. Kopējais atbilstību izmaksu samazinājums juridiskām personām būs 541 800 euro.
Kopā
677 250,00
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Ar noteikumu projektu netiek ieviestas regulas 2015/68 un regulas 2015/208 prasības.
Regula 2015/68 paredz transportlīdzekļu bremzēšanas atbilstības prasības lauksaimniecības un mežsaimniecības transportlīdzekļu apstiprināšanai.
Regula 2015/208 paredz  transportlīdzekļu funkcionālā drošuma atbilstības prasības lauksaimniecības un mežsaimniecības transportlīdzekļu apstiprināšanai.
ANO EEK Noteikumi Nr. 3 attiecas uz mehānisko transportlīdzekļu un to piekabju atstarojošo ierīču apstiprināšanu. Noteikumu projekts atbilst ANO EEK Noteikumiem Nr. 3, paredzot, ka traktortehnika un tās piekabes var tikt aprīkotas ar IIIA, IIIB un IVA klases atstarotājiem.
Regula 2015/68, regula 2015/208 un ANO EEK Noteikumu Nr. 3 neskar pasākumus, kas dalībvalstīs vai Eiropas Savienībā kopumā tiek īstenoti attiecībā uz lauksaimniecības un mežsaimniecības transportlīdzekļu izmantošanu ceļu satiksmē.
Skaidrojums
Noteikuma projekts tiek virzīts steidzamības kārtībā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts Tehniskās uzraudzības aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi