1.1. Pamatojums
1.2. Mērķis
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Spēkā esošās Fonda likuma redakcijas 3. panta otrajā daļā noteikts, ka Fonda administrācija ir Tieslietu ministrijas pakļautībā esošā iestāde. No normas formulējuma un iestāžu padotības regulējuma secināms, ka tajā runa ir par institucionālās padotības formu.
Valsts pārvaldes iekārtas likuma 7. panta 5.1 daļā noteikts, ka tiešajā pārvaldē institucionālo padotību īsteno pakļautības formā, ja likumā nav noteikts citādi. Tādējādi pakļautība ir institucionālās padotības "noklusējuma" forma, kas nozīmē, ka no juridiskās tehnikas viedokļa ir nekorekti speciālajā likumā dublēt iestādes institucionālo pakļautību.
Valsts pārvaldes iekārtas likuma 7. panta septītajā daļā noteikts, ka iestādes funkcionālās padotības formu un saturu nosaka normatīvie akti, saskaņā ar kuriem tā veic attiecīgās valsts pārvaldes funkcijas vai uzdevumus. Ne Fonda likumā, ne kādā citā normatīvajā aktā, saskaņā ar kuriem Fonda administrācija pilda tās funkcijas un uzdevumus, nav noteikta Fonda administrācijas funkcionālās padotības forma.
Personas datu apstrāde valsts informācijas sistēmā ir iejaukšanās fiziskās personas privātajā dzīvē, un šīs tiesības var ierobežot tikai likumā noteiktos gadījumos, ja tas ir samērīgi un nepieciešams leģitīma mērķa sasniegšanai. Fonda administrācija jau šobrīd apstrādā personas datus valsts informācijas sistēmas Uzturlīdzekļu garantiju fonda iesniedzēju un parādnieku reģistra ietvaros valsts pārvaldes funkcijas vai deleģēta valsts pārvaldes uzdevuma izpildei, taču spēkā esošajā Fonda likuma redakcijā ietvertais Uzturlīdzekļu garantiju fonda iesniedzēju un parādnieku reģistra darbības regulējums ir nepilnīgs.
Tāpat deleģējums, kas izriet no Fonda likuma 4. panta pirmās daļas 3. punkta, 5. panta pirmās daļas 4. punkta, 6. panta trešās daļas un 5.1 panta trešās daļas, neparedz Ministru kabinetam noteikt Fonda administrāciju par Uzturlīdzekļu garantiju fonda iesniedzēju un parādnieku reģistra pārzini, tajā iekļaujamās informācijas apjomu, informācijas apstrādes kārtību un piekļuves nodošanu minētajā reģistrā iekļautajai informācijai.
Tādējādi nepieciešams piešķirt Ministru kabinetam deleģējumu noteikt Uzturlīdzekļu garantiju fonda iesniedzēju un parādnieku reģistra pārzini, iekļaujamās informācijas apjomu, kā arī informācijas apstrādes un piekļuves noteikumus. Proti, Fonda likums papildināms ar vispārīgu normu, bet detalizētāks regulējums (no kā saņemt informāciju, kādā apmērā un tamlīdzīgi) paredzēts Ministru kabineta noteikumos. Tādējādi, ja Fonda administrācijai būs nepieciešams veikt izmaiņas datu avotos vai datu apjomā, tas būs izdarāms, veicot grozījumus Ministru kabineta noteikumos, nevis veicot izmaiņas Fonda likumā. Turklāt praksē šāda kārtība pastāv jau šobrīd.
Datu ieguvei izmantojamas centralizēto tehnoloģisko pakalpojumu iespējas, piemēram, iegūstot nepieciešamos datus caur Datu izplatīšanas un pārvaldības platformu (DAGR), kur tostarp ir pieejami sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu sistēmas dati par trūcīgām un maznodrošinātām personām. Turklāt, izmantojot DAGR kā datu avotu, ir iespēja izmantot sistēmu VIRSIS, kas ļauj efektīvi iestādei slēgt vienošanos par informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pakalpojumu izmantošanu. Tāpat ir izvērtējami arī citi risinājumi datu ieguvei, iespējami samazinot un neradot papildu administratīvo slogu valsts un pašvaldību iestādēm, piemēram, datu ieguve par parādnieku no SOPA, ja parādnieks ir sociālā dienesta klients. Vienlaikus uzsverams, ka, attiecībā par datu ieguvi, VDAR paredz datu minimizācijas principu, proti, iestāde drīkst ievākt tikai tos datus, kuri ir patiesi nepieciešami un šis princips ir ievērojams, vērtējot Fonda administrācijai nepieciešamo datu apjomu.
Atzīmējams, ka, piemēram, Elektroenerģijas tirgus likuma 33.1 panta ceturtā daļa noteic, ka Ministru kabinets tostarp noteic kārtību, kādā aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma sniedzējs un iesaistītās institūcijas nodrošina informācijas apriti, apjomu, kā arī datu apstrādes noteikumus aizsargātā lietotāja datu informācijas sistēmā. Uz minētās normas pamata izdoti Ministru kabineta 2021. gada 1. jūnija noteikumi Nr. 345 "Aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma noteikumi". Arī Bērnu tiesību aizsardzības likuma 67.2 panta septītā daļa noteic, ka Ministru kabinets nosaka kārtību un apjomu, kādā informācija iesniedzama nepilngadīgo personu atbalsta informācijas sistēmai un saņemama no tās, kā arī sistēmā iekļautās informācijas apstrādes kārtību. Uz minētās normas pamata izdoti Ministru kabineta 2014. gada 25. marta noteikumi Nr. 157 "Nepilngadīgo personu atbalsta informācijas sistēmas noteikumi".
Uzsverams, ka, saņemot iesniegumu par uzturlīdzekļu izmaksu, Fonda administrācijai lēmuma par uzturlīdzekļu izmaksu vai par atteikumu izmaksāt uzturlīdzekļus pieņemšanai nepieciešams apstrādāt un Uzturlīdzekļu garantiju fonda iesniedzēju un parādnieku reģistrā iekļaut arī tā vecāka personas datus, kura vietā tiek pieprasīti uzturlīdzekļi no Fonda. Līdz lēmuma par uzturlīdzekļu izmaksu pieņemšanai vai ja tiek pieņemts lēmums par atteikumu izmaksāt uzturlīdzekļus, vecāks nav uzskatāms ne par iesniedzēju, ne par parādnieku Fonda likuma izpratnē. Tāpat Uzturlīdzekļu garantiju fonda iesniedzēju un parādnieku reģistrā tiek iekļauti dati par bērnu, kura uzturam tiek pieprasīti uzturlīdzekļi no Uzturlīdzekļu garantiju fonda, lai pārliecinātos par Fonda likumā noteikto uzturlīdzekļu izmaksas priekšnoteikumu izpildīšanu.
Papildus norādāms, ka ar likumprojektu netiek mainīta kārtība, kādā fiziskām personām tiek izsniegtas ziņas no Uzturlīdzekļu garantiju fonda iesniedzēju un parādnieku reģistra par to, ka personai ir parāds Fondam. Informācija par to, ka parādniekam ir parāds Fondam par viņa vietā izmaksātajiem uzturlīdzekļiem, ir pieejama, lai veicinātu vecāku pienākuma pildīšanu — uzturlīdzekļu maksāšanu — un tādējādi nodrošinātu bērnu tiesību aizsardzību, kas ir noteikta Fonda likuma 6. pantā. Savukārt datu apstrādes noteikumi, datu pieejamība un aprite tiek noteikti ar Ministru kabineta noteikumiem. Vienlaikus Fonda likuma pārejas noteikumi papildināmi ar regulējumu, ietverot termiņu, kurā izdodami jauni Ministru kabineta noteikumi, bet spēkā esošie Ministru kabineta 2017. gada 24. janvāra noteikumi Nr. 48 "Noteikumi par Uzturlīdzekļu garantiju fonda iesniedzēju un parādnieku reģistru" piemērojami tiktāl, ciktāl tie nav pretrunā ar Fonda likumā noteikto regulējumu.
Esošā kārtība ir ļoti apgrūtinoša, turklāt tā patērē gan finansiālos (proti, rodas pasta izdevumi), gan Fonda administrācijas darbinieku laika resursus, kā arī iesniedzējam un parādniekam vienošanās noslēgšana tiek padarīta sarežģītāka. Turklāt praksē nereti iesniedzēji un parādnieki nesagaida Fonda administrācijas nosūtīto vienošanās eksemplāru ar abu pušu parakstiem, bet sāk veikt uzturlīdzekļu un likumisko procentu maksājumus pašu izvēlētā apmērā, neatsūta vienošanās eksemplārus atpakaļ Fonda administrācijai, kā arī rodas arī citi līdzīgi pārpratumi, kuri apgrūtina Fonda administrācijas darbu. Atzīmējams, ka neskatoties uz to, ka vienošanos ir iespējams noslēgt arī elektroniski, liela daļa iesniedzēju un parādnieku šo iespēju neizmanto. Tāpat Fonda likumā nevienā tiesību normā nav skaidri noteikta vienošanās kārtības noslēgšana.
Šādā veidā tiktu samazināts administratīvais slogs iesniedzējam un parādniekam, kā arī samazinātos Fonda administrācijas izdevumi un patērētie cilvēkresursi. Tāpat mazinātos birokrātija un dokumentu aprite, kā arī saīsinātos laiks no iesnieguma par vienošanās noslēgšanu saņemšanas brīža līdz maksājumu kārtības apstiprināšanai. Informācija par kārtību, kādā jāveic maksājumi (līdz kuram datumam, kādas ir sekas, ja maksājums netiek veikts un tml.) tiks iekļauta Fonda administrācijas nosūtītajā apstiprinājumā.
Fonda likums papildināms arī ar 18. panta 1.1 daļu, kurā noteikta vienošanās noslēgšanas kārtība. Tāpat precizējama Fonda likuma 15. panta trešā daļa, skaidri nosakot kārtību, kādā slēdzama vienošanās par nepamatoti izmaksāto uzturlīdzekļu atmaksu. Atzīmējams, ka vienošanās noslēgšanas kārtība gan par uzturlīdzekļu maksājumu veikšanu, gan par nepamatoti izmaksāto uzturlīdzekļu atmaksu jau šobrīd praksē ir vienāda.
Norādāms, ka vienošanās par uzturlīdzekļu maksājumu veikšanu pēc būtības ir vienošanās par administratīvā akta izpildes kārtību nevis pienākumu apjomu. Šādas vienošanās sekas ir, ka parādniekam netiek piemēroti vairāki ierobežojumi (piemēram, piespiedu izpilde, transportlīdzekļa vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegums un citi). Vienošanās neaizstāj administratīvo aktu, ar kuru noteikts uzturlīdzekļu maksāšanas pienākums vai pienākums atmaksāt nepamatoti saņemtos uzturlīdzekļus no Fonda.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
1.6. Cita informācija
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
- Personas, kuras saņem uzturlīdzekļus no Fonda vecāki, kuru vietā uzturlīdzekļi pieprasīti, kā arī Fonda parādnieki.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta 2017. gada 24. janvāra noteikumi "Noteikumi par Uzturlīdzekļu garantiju fonda iesniedzēju un parādnieku reģistru".
4.2. Cita informācija
5.3. Cita informācija
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/1bd2ce58-9931-4d29-8165-4066f8b0a116/export_opinions
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Sabiedrības līdzdalība nodrošināta TAP portālā atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumiem Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā". Pēc sabiedrības līdzdalības termiņa ir saņemti trīs priekšlikumi, kas nav ņemti vērā un divi iebildumi, kas ir ņemti vērā. Divos priekšlikumos aprakstītās situācijas jau šobrīd ir iespējams atrisināt, neveicot izmaiņas Fonda likumā, savukārt attiecībā par trešo iebildumu, kas saistīts ar datu ieguvi, norādīts, ka jau šobrīd Fonda administrācija saņem datus no kredītinformāciju birojiem un ar Likumprojektu iecerēts paplašināt no kredītinformāciju birojiem saņemamo datu apjomu. Attiecībā par saņemtajiem iebildumiem, kuri izteikti saistībā ar individuālo darbu ar Fonda parādniekiem - šie iebildumi ir ņemti vērā, ievērojot, ka tiesību norma, kura paredzēja tiesības Fondam veidot sadarbības ar valsts un pašvaldību iestādēm individuālā darba ar parādniekiem veikšanai, ir svītrota no likumprojekta.
6.4. Cita informācija
Sabiedrība pēc Likumprojekta pieņemšanas tiks informēta ar publikāciju oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un normatīvo aktu datubāzē www.likumi.lv.
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
- Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrācija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
7.5. Cita informācija
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
8.1.5. uz teritoriju attīstību
8.1.6. uz vidi
8.1.7. uz klimatneitralitāti
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
8.1.11. uz veselību
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
8.1.13. uz datu aizsardzību
Datu apstrādes tiesiskais pamats izriet no Fonda likuma 5. panta pirmās daļas 3. punkta, kur noteikts, ka Fonda administrācijai ir tiesības pieprasīt un bez maksas iegūt šā likuma mērķa īstenošanai nepieciešamo informāciju no valsts un pašvaldību iestādēm un institūcijām, kā arī privātpersonām. Tādējādi datu apstrādes nolūks saskaņā ar VDAR 6. panta 1. punkta c) apakšpunktu ir juridiska pienākuma izpilde. Proti, Fonda administrācija apstrādā datus, lai izpildītu Fonda likumā noteiktās funkcijas – nodrošināt uzturlīdzekļu izmaksu un piedzītu izmaksāto uzturlīdzekļu parādus no parādniekiem.
