Anotācija

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 2025. gada 5. decembrī no 00:00 līdz 02:00 LVRTC veiks plānotus infrastruktūras darbus. Šajā laikā īslaicīgi var būt traucēti vai nepieejami eID un eParaksts pakalpojumi (tai skaitā eParaksts mobile).
24-TA-3031: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Uzturlīdzekļu garantiju fonda likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tieslietu ministrijas un Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrācijas (turpmāk - Fonda administrācija) iniciatīva. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekts "Grozījumi Uzturlīdzekļu garantiju fonda likumā" (turpmāk – likumprojekts) izstrādāts ar mērķi pilnveidot  Uzturlīdzekļu garantiju fonda likumu (turpmāk - Fonda likums), atvieglojot vienošanās noslēgšanas kārtību, kā arī veikt citus nepieciešamos precizējumus Fonda likumā, lai Fonda administrācijas darbību padarītu efektīvāku. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Fonda administrācijas datiem šobrīd Fondam ir gandrīz 42 tūkstoši parādnieku, vairāk nekā 25 tūkstošu parādnieku vietā joprojām tiek maksāti uzturlīdzekļi no Fonda. Proti, vecāki nepilda Civillikuma 179. pantā noteikto pienākumu uzturēt savus bērnus, kā arī turpina uzkrāt parādu pret Fondu. Vairāk nekā 17 tūkstošu parādnieku vietā ikmēneša uzturlīdzekļu izmaksa no Uzturlīdzekļu garantiju fonda (turpmāk - Fonds) ir izbeigta (piemēram, gadījumos, kad bērns sasniedzis pilngadību un uzsācis darba tiesiskās attiecības), taču parādnieki nav seguši parādu Fondam. Fonda administrācija katru mēnesi no Fonda izmaksā vidēji 4,1 miljonu euro, nodrošinot ar uzturlīdzekļiem gandrīz 34 tūkstošus bērnu. Kopējais parāda apmērs valstij šobrīd pārsniedz 572,9 miljonus euro. Ir konstatēts, ka Fonda likumā nav noteikta Fonda administrācijas funkcionālās padotības forma, kā arī praksē esošā vienošanās noslēgšana par kārtību, kādā veicami uzturlīdzekļu un likumisko procentu maksājumi, ir apgrūtinoša gan Fonda administrācijai, gan parādniekiem. Vienlaikus Fonda likumā šobrīd nav ietverts korekts deleģējums, kas ļautu Ministru kabinetam noteikt Fonda administrāciju par Uzturlīdzekļu garantiju fonda iesniedzēju un parādnieku reģistra pārzini, kā arī noteikts minētajā reģistrā iekļaujamās informācijas apjoms, informācijas apstrādes kārtība un piekļuves nodrošināšana minētajā reģistrā iekļautajai informācijai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Valsts pārvaldes iekārtas likuma 7. panta pirmā daļa noteic, ka padotībai ir divas formas – institucionālā un funkcionālā. Institucionālā padotības forma nozīmē, ka augstāka iestāde īsteno padotību pār valsts pārvaldes organizāciju, bet funkcionālā – ka augstāka iestāde īsteno padotību pār valsts pārvaldes funkciju pildīšanu.

Spēkā esošās Fonda likuma redakcijas 3. panta otrajā daļā noteikts, ka Fonda administrācija ir Tieslietu ministrijas pakļautībā esošā iestāde. No normas formulējuma un iestāžu padotības regulējuma secināms, ka tajā runa ir par institucionālās padotības formu.

Valsts pārvaldes iekārtas likuma 7. panta 5.1 daļā noteikts, ka tiešajā pārvaldē institucionālo padotību īsteno pakļautības formā, ja likumā nav noteikts citādi. Tādējādi pakļautība ir institucionālās padotības "noklusējuma" forma, kas nozīmē, ka no juridiskās tehnikas viedokļa ir nekorekti speciālajā likumā dublēt iestādes institucionālo pakļautību.

Valsts pārvaldes iekārtas likuma 7. panta septītajā daļā noteikts, ka iestādes funkcionālās padotības formu un saturu nosaka normatīvie akti, saskaņā ar kuriem tā veic attiecīgās valsts pārvaldes funkcijas vai uzdevumus. Ne Fonda likumā, ne kādā citā normatīvajā aktā, saskaņā ar kuriem Fonda administrācija pilda tās funkcijas un uzdevumus, nav noteikta Fonda administrācijas funkcionālās padotības forma.
Risinājuma apraksts
Lai tiesiskais regulējums būtu skaidrs un nepārprotams, Fonda likuma 3. panta otrās daļas otrais teikums izsakāms jaunā redakcijā, paredzot, ka Fonda administrācija Fonda likumā noteikto funkciju izpildē atrodas Tieslietu ministrijas funkcionālā pārraudzībā. Tādējādi ar vienu grozījumu tiks novērsta gan Valsts pārvaldes iekārtas likuma regulējuma dublēšana (institucionālā pakļautība), gan noteikta funkcionālās padotības forma (likumprojekta 1. punkts). Vienlaikus tiek saglabāts regulējums, ka Fonda administrācija ir tiešās pārvaldes iestāde. 
Problēmas apraksts
Vispārējās datu aizsardzības regulas (turpmāk – VDAR) 45. apsvērums un 6. panta 3. punkts nosaka, ka, ja datu apstrāde ir nepieciešama, lai izpildītu uzdevumu, ko veic sabiedrības interesēs vai īstenojot oficiālas pilnvaras, apstrādes pamatam vajadzētu būt noteiktam Eiropas Savienības vai dalībvalsts tiesību aktos.

Personas datu apstrāde valsts informācijas sistēmā ir iejaukšanās fiziskās personas privātajā dzīvē, un šīs tiesības var ierobežot tikai likumā noteiktos gadījumos, ja tas ir samērīgi un nepieciešams leģitīma mērķa sasniegšanai. Fonda administrācija jau šobrīd apstrādā personas datus valsts informācijas sistēmas Uzturlīdzekļu garantiju fonda iesniedzēju un parādnieku reģistra ietvaros valsts pārvaldes funkcijas vai deleģēta valsts pārvaldes uzdevuma izpildei, taču spēkā esošajā Fonda likuma redakcijā ietvertais Uzturlīdzekļu garantiju fonda iesniedzēju un parādnieku reģistra darbības regulējums ir nepilnīgs.

Tāpat deleģējums, kas izriet no Fonda likuma 4. panta pirmās daļas 3. punkta, 5. panta pirmās daļas 4. punkta, 6. panta trešās daļas un 5.1 panta trešās daļas, neparedz Ministru kabinetam noteikt Fonda administrāciju par Uzturlīdzekļu garantiju fonda iesniedzēju un parādnieku reģistra pārzini, tajā iekļaujamās informācijas apjomu, informācijas apstrādes kārtību un piekļuves nodošanu minētajā reģistrā iekļautajai informācijai. 
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu VDAR atbilstošu datu apstrādi valsts informācijas sistēmas Uzturlīdzekļu garantiju fonda iesniedzēju un parādnieku reģistra ietvaros, nepieciešams papildināt Fonda likumu ar normu, kura piešķir Fonda administrācijai tiesības Fonda likuma 4. panta pirmās daļas 3. punktā, 5. panta pirmās daļas 4. punktā, 6. panta trešajā daļā un 5.1 panta trešajā daļā noteikto uzdevumu veikšanai apstrādāt personas datus, kā arī nosaka apstrādājamo datu veidus un to uzglabāšanas vietu.  Uzturlīdzekļu garantiju fonda iesniedzēju un parādnieku reģistrs nodrošina deleģēta valsts pārvaldes uzdevuma izpildei nepieciešamās informācijas apriti, atbilstoši Valsts informācijas sistēmu likumā noteiktajam.

Tādējādi nepieciešams piešķirt Ministru kabinetam deleģējumu noteikt Uzturlīdzekļu garantiju fonda iesniedzēju un parādnieku reģistra pārzini, iekļaujamās informācijas apjomu, kā arī informācijas apstrādes un piekļuves noteikumus. Proti, Fonda likums papildināms ar vispārīgu normu, bet detalizētāks regulējums (no kā saņemt informāciju, kādā apmērā un tamlīdzīgi) paredzēts Ministru kabineta noteikumos.  Tādējādi, ja Fonda administrācijai būs nepieciešams veikt izmaiņas datu avotos vai datu apjomā, tas būs izdarāms, veicot grozījumus Ministru kabineta noteikumos, nevis veicot izmaiņas Fonda likumā. Turklāt praksē šāda kārtība pastāv jau šobrīd.

Datu ieguvei izmantojamas centralizēto tehnoloģisko pakalpojumu iespējas, piemēram, iegūstot nepieciešamos datus caur Datu izplatīšanas un pārvaldības platformu (DAGR), kur tostarp ir pieejami sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu sistēmas dati par trūcīgām un maznodrošinātām personām. Turklāt, izmantojot DAGR kā datu avotu, ir iespēja izmantot sistēmu VIRSIS, kas ļauj efektīvi iestādei slēgt vienošanos par informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pakalpojumu izmantošanu. Tāpat ir izvērtējami arī citi risinājumi datu ieguvei, iespējami samazinot un neradot papildu administratīvo slogu valsts un pašvaldību iestādēm, piemēram, datu ieguve par parādnieku no SOPA, ja parādnieks ir sociālā dienesta klients. Vienlaikus uzsverams, ka, attiecībā par datu ieguvi, VDAR paredz datu minimizācijas principu, proti, iestāde drīkst ievākt tikai tos datus, kuri ir patiesi nepieciešami un šis princips ir ievērojams, vērtējot Fonda administrācijai nepieciešamo datu apjomu.

Atzīmējams, ka, piemēram, Elektroenerģijas tirgus likuma 33.panta ceturtā daļa noteic, ka Ministru kabinets tostarp noteic kārtību, kādā aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma sniedzējs un iesaistītās institūcijas nodrošina informācijas apriti, apjomu, kā arī datu apstrādes noteikumus aizsargātā lietotāja datu informācijas sistēmā. Uz minētās normas pamata izdoti Ministru kabineta 2021. gada 1. jūnija noteikumi Nr. 345 "Aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma noteikumi". Arī Bērnu tiesību aizsardzības likuma 67.2 panta septītā daļa noteic, ka Ministru kabinets nosaka kārtību un apjomu, kādā informācija iesniedzama nepilngadīgo personu atbalsta informācijas sistēmai un saņemama no tās, kā arī sistēmā iekļautās informācijas apstrādes kārtību. Uz minētās normas pamata izdoti Ministru kabineta 2014. gada 25. marta noteikumi Nr. 157 "Nepilngadīgo personu atbalsta informācijas sistēmas noteikumi".

Uzsverams, ka, saņemot iesniegumu par uzturlīdzekļu izmaksu, Fonda administrācijai lēmuma par uzturlīdzekļu izmaksu vai par atteikumu izmaksāt uzturlīdzekļus pieņemšanai nepieciešams apstrādāt un Uzturlīdzekļu garantiju fonda iesniedzēju un parādnieku reģistrā iekļaut arī tā vecāka personas datus, kura vietā tiek pieprasīti uzturlīdzekļi no Fonda. Līdz lēmuma par uzturlīdzekļu izmaksu pieņemšanai vai ja tiek pieņemts lēmums par atteikumu izmaksāt uzturlīdzekļus, vecāks nav uzskatāms ne par iesniedzēju, ne par parādnieku Fonda likuma izpratnē. Tāpat Uzturlīdzekļu garantiju fonda iesniedzēju un parādnieku reģistrā tiek iekļauti dati par bērnu, kura uzturam tiek pieprasīti uzturlīdzekļi no Uzturlīdzekļu garantiju fonda, lai pārliecinātos par Fonda likumā noteikto uzturlīdzekļu izmaksas priekšnoteikumu izpildīšanu.

Papildus norādāms, ka ar likumprojektu netiek mainīta kārtība, kādā fiziskām personām tiek izsniegtas ziņas no Uzturlīdzekļu garantiju fonda iesniedzēju un parādnieku reģistra par to, ka personai ir parāds Fondam. Informācija par to, ka parādniekam ir parāds Fondam par viņa vietā izmaksātajiem uzturlīdzekļiem, ir pieejama, lai veicinātu vecāku pienākuma pildīšanu — uzturlīdzekļu maksāšanu — un tādējādi nodrošinātu bērnu tiesību aizsardzību, kas ir noteikta Fonda likuma 6. pantā. Savukārt datu apstrādes noteikumi, datu pieejamība un aprite tiek noteikti ar Ministru kabineta noteikumiem. Vienlaikus Fonda likuma pārejas noteikumi papildināmi ar regulējumu, ietverot termiņu, kurā izdodami jauni Ministru kabineta noteikumi, bet spēkā esošie Ministru kabineta 2017. gada 24. janvāra noteikumi Nr. 48 "Noteikumi par Uzturlīdzekļu garantiju fonda iesniedzēju un parādnieku reģistru" piemērojami tiktāl, ciktāl tie nav pretrunā ar Fonda likumā noteikto regulējumu. 
Problēmas apraksts
Fonda administrācija jau šobrīd saņem informāciju no kredītinformācijas birojiem par parādnieka parādsaistībām. Taču kredītinformācijas biroju sniegtajās ziņās ietilpst tikai informācija par parādsaistības fakta esamību. Proti, nav iespējams konstatēt, vai saistība ir par komunālajiem pakalpojumiem, "ātro" kredītu vai ko citu. Tas savukārt apgrūtina datu analīzi un uzraudzību. Tādējādi šobrīd no kredītinformācijas biroju sniegtajām ziņām nav iespējams secināt, vai parādniekam, piemēram, ir radušās grūtības ar komunālo pakalpojumu apmaksu, kas ir pirmās nepieciešamības izdevumi, vai arī parādnieks izmanto "ātro" kredītu pakalpojumus, kuru lietderība un nepieciešamība ir apšaubāma un var liecināt par izvairīšanos no uzturlīdzekļu saistību izpildes.
Risinājuma apraksts
Lai precīzāk spētu izvērtēt katra parādnieka individuālo situāciju un nodrošināt efektīvāku uzraudzību, Fonda administrācijai nepieciešams paredzēt tiesības saņemt informāciju no kredītinformācijas birojiem ne tikai par parādsaistību faktu, bet arī kreditora nosaukumu un reģistrācijas numuru.
Problēmas apraksts
Šobrīd Fonda likuma 15. panta otrā daļa, ka iesniedzējs var noslēgt vienošanos ar Fonda administrāciju par nepamatoti saņemto uzturlīdzekļu atmaksu, savukārt 18. panta otrā daļa noteic, ka parādnieks var noslēgt vienošanos ar Fonda administrāciju par viņa vietā no Fonda izmaksāto uzturlīdzekļu atmaksu. Spēkā esošā kārtība paredz, ka iesniedzējam vai parādniekam ir jāvēršas Fonda administrācijā ar atbilstošu iesniegumu. Ja Fonda administrācija piekrīt slēgt ar iesniedzēju vai parādnieku vienošanos, viņam pa pastu tiek nosūtīti divi neparakstīti vienošanās projekta eksemplāri. Pēc tam iesniedzējs vai parādnieks abus vienošanās projekta eksemplārus paraksta un nosūta Fonda administrācijai. Visbeidzot Fonda administrācija paraksta abus vienošanās projekta eksemplārus un viens no abpusēji parakstītajiem vienošanās projektiem tiek nosūtīts atpakaļ iesniedzējam vai  parādniekam. Ja vienošanās netiek pildīta, Fonda administrācija nosūta vienošanās uzteikumu.

Esošā kārtība ir ļoti apgrūtinoša, turklāt tā patērē gan finansiālos (proti, rodas pasta izdevumi), gan Fonda administrācijas darbinieku laika resursus, kā arī iesniedzējam un parādniekam vienošanās noslēgšana tiek padarīta sarežģītāka. Turklāt praksē nereti iesniedzēji un parādnieki nesagaida Fonda administrācijas nosūtīto vienošanās eksemplāru ar abu pušu parakstiem, bet sāk veikt uzturlīdzekļu un likumisko procentu maksājumus pašu izvēlētā apmērā, neatsūta vienošanās eksemplārus atpakaļ Fonda administrācijai, kā arī rodas arī citi līdzīgi pārpratumi, kuri apgrūtina Fonda administrācijas darbu. Atzīmējams, ka neskatoties uz to, ka vienošanos ir iespējams noslēgt arī elektroniski, liela daļa iesniedzēju un parādnieku šo iespēju neizmanto. Tāpat Fonda likumā nevienā tiesību normā nav skaidri noteikta vienošanās kārtības noslēgšana. 
Risinājuma apraksts
Lai atvieglotu vienošanās noslēgšanas kārtību, nepieciešams izdarīt grozījumus Fonda likumā, paredzot, ja Fonda administrācija pēc iesniedzēja vai parādnieka iesnieguma par vienošanās par uzturlīdzekļu maksājumu veikšanas kārtību izvērtēšanas piekrīt vienoties, Fonda administrācija nosūta par to apstiprinājumu. Savukārt, ja iesniedzējs vai parādnieks vienošanos par uzturlīdzekļu maksājumu veikšanas kārtību nepilda, Fonda administrācija nosūta vēstuli zvērinātam tiesu izpildītājam par lēmuma nodošanu piespiedu izpildei.

Šādā veidā tiktu samazināts administratīvais slogs iesniedzējam un parādniekam, kā arī samazinātos Fonda administrācijas izdevumi un patērētie cilvēkresursi. Tāpat mazinātos birokrātija un dokumentu aprite, kā arī saīsinātos laiks no iesnieguma par vienošanās noslēgšanu saņemšanas brīža līdz maksājumu kārtības apstiprināšanai. Informācija par kārtību, kādā jāveic maksājumi (līdz kuram datumam, kādas ir sekas, ja maksājums netiek veikts un tml.) tiks iekļauta Fonda administrācijas nosūtītajā apstiprinājumā.

Fonda likums papildināms arī ar 18. panta 1.1  daļu, kurā noteikta vienošanās noslēgšanas kārtība. Tāpat precizējama Fonda likuma 15. panta trešā daļa, skaidri nosakot kārtību, kādā slēdzama vienošanās par nepamatoti izmaksāto uzturlīdzekļu atmaksu. Atzīmējams, ka vienošanās noslēgšanas kārtība gan par uzturlīdzekļu maksājumu veikšanu, gan par nepamatoti izmaksāto uzturlīdzekļu atmaksu jau šobrīd praksē ir vienāda. 

Norādāms, ka vienošanās par uzturlīdzekļu maksājumu veikšanu pēc būtības ir vienošanās par administratīvā akta izpildes kārtību nevis pienākumu apjomu. Šādas vienošanās sekas ir, ka parādniekam netiek piemēroti vairāki ierobežojumi (piemēram, piespiedu izpilde, transportlīdzekļa vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegums un citi). Vienošanās neaizstāj administratīvo aktu, ar kuru noteikts uzturlīdzekļu maksāšanas pienākums vai pienākums atmaksāt nepamatoti saņemtos uzturlīdzekļus no Fonda.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Personas, kuras saņem uzturlīdzekļus no Fonda vecāki, kuru vietā uzturlīdzekļi pieprasīti, kā arī Fonda parādnieki.
Ietekmes apraksts
Pieņemot likumprojektu, Fonda likumā tiks nostiprināta iesniedzēju un parādnieku, kā arī vecāku, kuru vietā uzturlīdzekļi pieprasīti, datu apstrāde Uzturlīdzekļu garantiju fonda iesniedzēju un parādnieku reģistrā atbilstoši VDAR prasībām. Vienlaikus Fonda administrācijas rīcībā nonāks plašāka informācija par parādniekiem no kredītinformācijas birojiem, proti, ziņas par kreditora nosaukumu un reģistrācijas numuru. Tāpat kārtība, kādā noslēdzama vienošanās gan par uzturlīdzekļu maksājumu veikšanu, gan par nepamatoti izmaksāto uzturlīdzekļu atmaksu, tiks padarīta vienkāršāka un saprotamāka.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Likumprojekts nerada ietekmi uz valsts budžetu. 

4.1.1. Ministru kabineta 2017. gada 24. janvāra noteikumi "Noteikumi par Uzturlīdzekļu garantiju fonda iesniedzēju un parādnieku reģistru".

Pamatojums un apraksts
Atbalstot likumprojektu, būs nepieciešams izdot jaunus Ministru kabineta noteikumus, kas aizstās Ministru kabineta 2017. gada 24. janvāra noteikumus "Noteikumi par Uzturlīdzekļu garantiju fonda iesniedzēju un parādnieku reģistru", lai arī minētajos noteikumos nostiprinātais regulējums būtu atbilstošs VDAR.
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrācija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem

https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/1bd2ce58-9931-4d29-8165-4066f8b0a116/export_opinions

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalība nodrošināta TAP portālā atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumiem Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā". Pēc sabiedrības līdzdalības termiņa ir saņemti trīs priekšlikumi, kas nav ņemti vērā un divi iebildumi, kas ir ņemti vērā. Divos priekšlikumos aprakstītās situācijas jau šobrīd ir iespējams atrisināt, neveicot izmaiņas Fonda likumā, savukārt attiecībā par trešo iebildumu, kas saistīts ar datu ieguvi, norādīts, ka jau šobrīd Fonda administrācija saņem datus no kredītinformāciju birojiem un ar Likumprojektu iecerēts paplašināt  no kredītinformāciju birojiem saņemamo datu apjomu. Attiecībā par saņemtajiem iebildumiem, kuri izteikti saistībā ar individuālo darbu ar Fonda parādniekiem - šie iebildumi ir ņemti vērā, ievērojot, ka tiesību norma, kura paredzēja tiesības Fondam veidot sadarbības ar valsts un pašvaldību iestādēm individuālā darba ar parādniekiem veikšanai, ir svītrota no likumprojekta.

6.4. Cita informācija

Sabiedrība pēc Likumprojekta pieņemšanas tiks informēta ar publikāciju oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un normatīvo aktu datubāzē www.likumi.lv.

7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrācija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Likumprojekts paredz precizēt normu, ar kuru Ministru kabinetam tiek piešķirts deleģējums noteikt Uzturlīdzekļu garantiju fonda iesniedzēju un parādnieku reģistra pārzini, iekļaujamās informācijas apjomu, kā arī informācijas apstrādes un piekļuves noteikumus, atbilstoši VDAR prasībām.

Datu apstrādes tiesiskais pamats izriet no Fonda likuma 5. panta pirmās daļas 3. punkta, kur noteikts, ka Fonda administrācijai ir tiesības pieprasīt un bez maksas iegūt šā likuma mērķa īstenošanai nepieciešamo informāciju no valsts un pašvaldību iestādēm un institūcijām, kā arī privātpersonām. Tādējādi datu apstrādes nolūks saskaņā ar VDAR 6. panta 1. punkta c) apakšpunktu ir juridiska pienākuma izpilde. Proti, Fonda administrācija apstrādā datus, lai izpildītu Fonda likumā noteiktās funkcijas – nodrošināt uzturlīdzekļu izmaksu un piedzītu izmaksāto uzturlīdzekļu parādus no parādniekiem.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi