23-TA-2044: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteikumos Nr. 871 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt pakalpojumu infrastruktūru bērnu aprūpei ģimeniskā vidē un personu ar invaliditāti neatkarīgai dzīvei un integrācijai sabiedrībā" 9.3.1.1. pasākuma "Pakalpojumu infrastruktūras attīstība deinstitucionalizācijas plānu īstenošanai" pirmās un otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteikumos Nr. 871 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt pakalpojumu infrastruktūru bērnu aprūpei ģimeniskā vidē un personu ar invaliditāti neatkarīgai dzīvei un integrācijai sabiedrībā" 9.3.1.1. pasākuma "Pakalpojumu infrastruktūras attīstība deinstitucionalizācijas plānu īstenošanai" pirmās un otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – MK noteikumu projekts) ir Labklājības ministrijas (turpmāk – LM) iniciatīva, kas izstrādāta saskaņā ar 2014. gada 3. jūlija Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 6. un 13. punktu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta (turpmāk – MK) noteikumu projekta mērķis ir veikt izmaiņas 9.3.1.1. pasākuma "Pakalpojumu infrastruktūras attīstība deinstitucionalizācijas plānu īstenošanai" pirmās un otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – 9.3.1.1. pasākums) īstenošanas nosacījumos, kas saistīti ar pašvaldību projektu kopējo attiecināmo izmaksu apmēra izmaiņām un sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanas efektivitātes uzlabošanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
1. Šobrīd 9.3.1.1.pasākuma ietvaros pašvaldības varēja mainīt (gan palielināt, gan samazināt) 9.3.1.1.pasākuma projekta kopējo attiecināmo izmaksu apmēru (ERAF finansējums, valsts budžeta finansējums, valsts budžeta dotācija pašvaldībām un pašvaldības finansējums), ja kopējā attiecināmā finansējuma apmērs atbilda plānošanas reģiona DI plānā pašvaldībai noteiktajām plānotajām kopējām attiecināmajām sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveides izmaksām. Šādas kopējā attiecināmā finansējuma apmēra izmaiņas projektos bija iespējams veikt līdz 2023.gada 30. aprīlim, ierosinot attiecīgus grozījumus 9.3.1.1.pasākuma projektos KP VIS. Šāds nosacījums MK noteikumos Nr.871 tika paredzēts, lai savlaicīgi varētu veikt 9.3.1.1.pasākuma finansējuma un uzraudzības rādītāju pārdales starp pašvaldībām. Vienlaikus MK noteikumu Nr.871 11.1 punkts paredz, ka no 2023. gada 1. maija pašvaldības var palielināt pašvaldības projekta attiecināmo izmaksu apmēru, ja pašvaldības papildu ieguldījums sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveidei nav uzskatāms par neattiecināmajām izmaksām;
2. Šobrīd MK noteikumu 50.3 punkts nosaka, ka pašvaldībām ir aizliegts 9.3.1.1. pasākuma ietvaros izveidoto sabiedrībā balstīto sociālo pakalpojumu infrastruktūru pasākuma īstenošanas un projekta rezultātu ilgtspējas nodrošināšanas periodā nodot valdījumā vai lietojumā citam saimnieciskās darbības veicējam, izņemot gadījumu, ja infrastruktūra tiek nodota bezatlīdzības lietošanā sociālo pakalpojumu sniedzējam, ar kuru pašvaldība ir noslēgusi deleģēšanas līgumu par sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanu mērķa grupas personām. Vienlaikus šobrīd ir noteikts arī aizliegums sniegt sabiedrībā balstītos sociālos maksas pakalpojumus bezatlīdzības lietošanā nodotajā pakalpojumu infrastruktūrā.
2. Šobrīd MK noteikumu 50.3 punkts nosaka, ka pašvaldībām ir aizliegts 9.3.1.1. pasākuma ietvaros izveidoto sabiedrībā balstīto sociālo pakalpojumu infrastruktūru pasākuma īstenošanas un projekta rezultātu ilgtspējas nodrošināšanas periodā nodot valdījumā vai lietojumā citam saimnieciskās darbības veicējam, izņemot gadījumu, ja infrastruktūra tiek nodota bezatlīdzības lietošanā sociālo pakalpojumu sniedzējam, ar kuru pašvaldība ir noslēgusi deleģēšanas līgumu par sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanu mērķa grupas personām. Vienlaikus šobrīd ir noteikts arī aizliegums sniegt sabiedrībā balstītos sociālos maksas pakalpojumus bezatlīdzības lietošanā nodotajā pakalpojumu infrastruktūrā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Lai gan 2023. gadā vairs netiek veiktas atbrīvotā finansējuma (ERAF, valsts budžeta un valsts budžeta dotācijas pašvaldībām) pārdales starp pašvaldībām 9.3.1.1.pasākuma ietvaros, šī brīža MK noteikumu Nr.871 nosacījums par projekta attiecināmo izmaksu apmēra izmaiņām nepieļauj iespēju pēc 2023. gada 30. aprīļa projektā palielināt 9.3.1.1. pasākuma finansējumu arī tādos gadījumos, ja tas jau ir paredzēts plānošanas reģiona DI plānā līdz 2022.gada 31.decembrim, kad tika veiktas visas 9.3.1.1.pasākuma atbrīvotā finansējuma (gan ar papildu uzraudzības rādītājiem, gan faktisko finansējuma atlikumu) pārdales starp pašvaldībām. 2022. gada septembrī Labklājības ministrija, izpildot MK 2022. gada 8. marta sēdes protokola lēmumu (protokols Nr. 13, 32§, 4. punkts) par 9.3.1.1. pasākuma atbrīvotā finansējuma pārdalēm, vienojās ar Siguldas novada pašvaldību par papildu 9.3.1.1.pasākuma finansējuma 352 000 euro (tai skaitā Eiropas Reģionālā attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējumu 300 000 euro) apmērā piešķiršanu un un papildu 7 pakalpojumu vietu izveidi personām ar garīga rakstura traucējumiem Krimuldas pagastā izveidojamajā dienas aprūpes centrā. Siguldas novada pašvaldībai papildu dienas aprūpes centra pakalpojumu vietu izveidei papildu piešķirtais 9.3.1.1.pasākuma finansējums tika apstiprināts Rīgas plānošanas reģiona DI plānā ar 2022. gada 28. oktobra Sociālo pakalpojumu attīstības padomes lēmumu Nr.52 par Rīgas plānošanas reģiona DI plāna 2017. – 2020.gadam grozījumu Nr.11 apstiprināšanu. Vienlaikus ar Rīgas plānošanas reģiona DI plāna grozījumu apstiprināšanu Siguldas novada pašvaldībai tika lūgts precizēt kļūdaini norādīto pašvaldībai papildu piešķirtā 9.3.1.1.pasākuma finansējuma apmēru. Diemžēl Siguldas novada pašvaldība dažādu apstākļu un sakritību dēļ precizētu domes lēmumu pieņēma tikai 2023. gada 13. aprīlī, savukārt attiecīgus projekta grozījumus, kas paredz papildu piešķirto 9.3.1.1. pasākuma finansējumu papildu vietu izveidei dienas aprūpes centrā Krimuldas pagastā, Siguldas pašvaldība Kohēzijas politikas vadības informācijas sistēmā (turpmāk – KP VIS) ierosināja tikai 2023. gada 25. maijā, kas pārsniedz MK noteikumu Nr.871 11.1 punktā noteikto termiņu – 2023. gada 30. aprīlis. Līdz ar to šobrīd ir radusies situācija, kad sadarbības iestāde MK noteikumu Nr. 871 11.1 punktā noteiktā termiņa dēļ vairs nevar KP VIS apstiprināt Siguldas novada pašvaldības ierosinātos projekta grozījumus, kas saistīti ar pašvaldībai papildu piešķirto 9.3.1.1.pasākuma finansējumu un papildu sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveides ieplānošanu projektā. 2023. gada 20. jūlijā Labklājības ministrija saņēma vēstuli no Siguldas novada pašvaldības ar lūgumu ierosināt grozījumus MK noteikumos Nr. 871 un pagarināt termiņu, līdz kuram pašvaldības projektā var palielināt ERAF finansējumu. Pēc Labklājības ministrijas lūguma 2023. gada 27. jūlijā tika saņemta atkārtota Siguldas novada pašvaldības vēstule, kurā pašvaldība apliecināja, ka pabeigs paplašinātā Krimuldas dienas aprūpes centra izbūvi līdz 9.3.1.1. pasākuma īstenošanas termiņa beigām – 2023.gada 31.decembrim, jo projekta ietvaros paredzētie būvdarbi notiek pilnā apjomā, kā arī būvsapulcēs nav identificēti riski, kuri apdraudētu infrastruktūras objekta pabeigšanu (tai skaitā nodošanu ekspluatācijā) līdz būvniecības līguma izpildes termiņa beigām (2023. gada 16. novembris). Tāpat vēstulē Siguldas novada pašvaldība norāda, ka līdz šim Krimuldā nav bijuši pieejami sabiedrībā balstīti sociālie pakalpojumi, tai skaitā infrastruktūra, kurā būtu iespējams sniegt sabiedrībā balstītus sociālos pakalpojumus personām ar garīga rakstura traucējumiem, un tādēļ Krimuldas 9.3.1.1.pasākuma projekts Siguldas novada pašvaldībai ir nozīmīgs un ir iekļauts Siguldas novada attīstības programmas 2021. – 2027. gadam Investīciju plānā. Izvērtējot visu iepriekšminēto, Labklājības ministrija pieņēma lēmumu, ka ir nepieciešams ierosināt termiņa, līdz kuram pašvaldības var palielināt 9.3.1.1.pasākuma projekta kopējo attiecināmo izmaksu (tai skaitā ERAF finansējuma) apmēru, pagarinājumu;
2. Ņemot vērā, ka arvien vairāk pašvaldības noslēdz 9.3.1.1.pasākuma projektu īstenošanu, kuru ietvaros ir izveidojušas sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūru, veidojas gadījumi, kad pašvaldības izvēlas sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanu deleģēt citiem sociālo pakalpojumu sniedzējiem (pamatā tās ir pašvaldības teritorijā darbojošās biedrības un nodibinājumi), vienlaikus pakalpojumu sniegšanas nodrošināšanai nododot šiem sociālo pakalpojumu sniedzējiem bezatlīdzības lietošanā pašvaldības 9.3.1.1.pasākuma ietvaros izveidoto sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūru. Šobrīd MK noteikumu Nr.871 50.3 punkts aizliedz šādos gadījumos bezatlīdzības lietošanā nodotajā pakalpojumu infrastruktūrā citiem sociālo pakalpojumu sniedzējiem sniegt MK noteikumu Nr.871 50.10. apakšpunktā minētos maksas sociālos pakalpojumus. Šāds aizliegums savulaik tika iestrādāts, lai sociālo pakalpojumu sniedzēji par publisko finansējumu izveidotajā sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūrā neveiktu saimniecisko darbību un nebūtu jāpiemēro valsts atbalsta tiesiskais regulējums. Vienlaikus Labklājības ministrija arvien biežāk saņem informāciju gan no plānošanas reģioniem, gan atsevišķām pašvaldībām, ka šāds maksas sociālo pakalpojumu sniegšanas aizliegums atsevišķos gadījumos negatīvi ietekmē deinstitucionalizācijas mērķa grupas personas. Piemēram, bērnam ar funkcionāliem traucējumiem pašvaldība var nodrošināt (finansēt) ierobežotu nepieciešamā sociālās rehabilitācijas pakalpojuma sniegšanas reižu skaitu, savukārt šī bērna vecāki ir gatavi apmaksāt bērnam nepieciešamā sociālās rehabilitācijas pakalpojuma papildu sniegšanas reizes, bet tas nav iespējams gadījumos, ja pakalpoja sniedzējs ir biedrība vai nodibinājums, kurš pakalpojumus nodrošina bezatlīdzības lietošanā nodotajā 9.3.1.1.pasākuma infrastruktūrā. Attiecīgi to pašvaldību, kuras izvēlējušās sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanu deleģēt citam sociālo pakalpojumu sniedzējam, mērķa grupas personas ir nevienlīdzīgākā situācijā kā mērķa grupas personas, kuru pašvaldības pašas nodrošina sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanu un tām ir atļauts sniegt arī MK noteikumu Nr.871 50.10. apakšpunktā minētos maksas sociālos pakalpojumus. Tāpat sabiedrībā balstītu sociālo maksas pakalpojumu sniegšanas aizliegums infrastruktūrā, kas nodota bezatlīdzības lietošanā uz deleģējuma līguma piesaistītam sociālo pakalpojumu sniedzējam, neveicina šīs infrastruktūras saimniecisku un ekonomiski izdevīgu izmantošanu, jo bieži vien pašvaldību ierobežotā finansējuma dēļ pakalpojumus ir iespējams finansēt ierobežotā apmērā un izveidotajai infrastruktūrai ir nepilna noslodze vai atsevišķos gadījumos pat dīkstāve. Līdz ar to ir nepieciešams risinājums, lai līdz 9.3.1.1.pasākuma īstenošanas beigām (2023. gada 31. decembris) un arī 9.3.1.1.pasākuma rezultātu ilgtspējas nodrošināšanas periodā (vismaz piecus gadus pēc 9.3.1.1.pasākuma projekta noslēguma) izveidotajā sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūrā būtu iespējams sniegt sociālos maksas pakalpojumus arī gadījumā, ja pašvaldība izveidoto pakalpojumu infrastruktūru ir nodevusi bezatlīdzības lietošanā citam sociālo pakalpojumu sniedzējam, ar kuru pašvaldībai ir noslēgts deleģējuma līgums par pakalpojumu sniegšanu pašvaldības mērķa grupas personām.
2. Ņemot vērā, ka arvien vairāk pašvaldības noslēdz 9.3.1.1.pasākuma projektu īstenošanu, kuru ietvaros ir izveidojušas sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūru, veidojas gadījumi, kad pašvaldības izvēlas sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanu deleģēt citiem sociālo pakalpojumu sniedzējiem (pamatā tās ir pašvaldības teritorijā darbojošās biedrības un nodibinājumi), vienlaikus pakalpojumu sniegšanas nodrošināšanai nododot šiem sociālo pakalpojumu sniedzējiem bezatlīdzības lietošanā pašvaldības 9.3.1.1.pasākuma ietvaros izveidoto sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūru. Šobrīd MK noteikumu Nr.871 50.3 punkts aizliedz šādos gadījumos bezatlīdzības lietošanā nodotajā pakalpojumu infrastruktūrā citiem sociālo pakalpojumu sniedzējiem sniegt MK noteikumu Nr.871 50.10. apakšpunktā minētos maksas sociālos pakalpojumus. Šāds aizliegums savulaik tika iestrādāts, lai sociālo pakalpojumu sniedzēji par publisko finansējumu izveidotajā sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūrā neveiktu saimniecisko darbību un nebūtu jāpiemēro valsts atbalsta tiesiskais regulējums. Vienlaikus Labklājības ministrija arvien biežāk saņem informāciju gan no plānošanas reģioniem, gan atsevišķām pašvaldībām, ka šāds maksas sociālo pakalpojumu sniegšanas aizliegums atsevišķos gadījumos negatīvi ietekmē deinstitucionalizācijas mērķa grupas personas. Piemēram, bērnam ar funkcionāliem traucējumiem pašvaldība var nodrošināt (finansēt) ierobežotu nepieciešamā sociālās rehabilitācijas pakalpojuma sniegšanas reižu skaitu, savukārt šī bērna vecāki ir gatavi apmaksāt bērnam nepieciešamā sociālās rehabilitācijas pakalpojuma papildu sniegšanas reizes, bet tas nav iespējams gadījumos, ja pakalpoja sniedzējs ir biedrība vai nodibinājums, kurš pakalpojumus nodrošina bezatlīdzības lietošanā nodotajā 9.3.1.1.pasākuma infrastruktūrā. Attiecīgi to pašvaldību, kuras izvēlējušās sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanu deleģēt citam sociālo pakalpojumu sniedzējam, mērķa grupas personas ir nevienlīdzīgākā situācijā kā mērķa grupas personas, kuru pašvaldības pašas nodrošina sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanu un tām ir atļauts sniegt arī MK noteikumu Nr.871 50.10. apakšpunktā minētos maksas sociālos pakalpojumus. Tāpat sabiedrībā balstītu sociālo maksas pakalpojumu sniegšanas aizliegums infrastruktūrā, kas nodota bezatlīdzības lietošanā uz deleģējuma līguma piesaistītam sociālo pakalpojumu sniedzējam, neveicina šīs infrastruktūras saimniecisku un ekonomiski izdevīgu izmantošanu, jo bieži vien pašvaldību ierobežotā finansējuma dēļ pakalpojumus ir iespējams finansēt ierobežotā apmērā un izveidotajai infrastruktūrai ir nepilna noslodze vai atsevišķos gadījumos pat dīkstāve. Līdz ar to ir nepieciešams risinājums, lai līdz 9.3.1.1.pasākuma īstenošanas beigām (2023. gada 31. decembris) un arī 9.3.1.1.pasākuma rezultātu ilgtspējas nodrošināšanas periodā (vismaz piecus gadus pēc 9.3.1.1.pasākuma projekta noslēguma) izveidotajā sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūrā būtu iespējams sniegt sociālos maksas pakalpojumus arī gadījumā, ja pašvaldība izveidoto pakalpojumu infrastruktūru ir nodevusi bezatlīdzības lietošanā citam sociālo pakalpojumu sniedzējam, ar kuru pašvaldībai ir noslēgts deleģējuma līgums par pakalpojumu sniegšanu pašvaldības mērķa grupas personām.
Risinājuma apraksts
Lai risinātu iepriekšminētās problēmas, MK noteikumu projekts paredz:
1. precizēt MK noteikumu Nr.871 11.1 punktu, nosakot, ka 9.3.1.1.pasākuma ietvaros pašvaldības var palielināt projekta attiecināmā finansējuma apmēru, ja papildu pašvaldības finansējums sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveidei nav uzskatāms par neattiecināmajām izmaksām atbilstoši šo noteikumu 28.4. apakšpunktam un 36. punktam. Vienlaikus 9.3.1.1.pasākuma ietvaros pašvaldības var palielināt projekta ERAF finansējuma apmēru līdz 2023. gada 15. oktobrim atbilstoši MK noteikumu Nr.871 10.1 punktā minētajam plānošanas reģiona deinstitucionalizācijas plānam. Ierosinātie termiņa grozījumi neietekmēs uzsākto 9.3.1.1.pasākuma projektu īstenošanu un noslēgtos līgumus par projektu īstenošanu. Ierosinātais termiņa pagarinājums, līdz kuram var palielināt ERAF finansējuma apmēru, ir attiecināms tikai uz Siguldas novada pašvaldību, kurai piešķirtais papildu 9.3.1.1.pasākuma (tai skaitā ERAF) finansējums un papildu sasniedzamie uzraudzības rādītāji ir iekļauti Rīgas plānošanas reģiona DI plānā (Siguldas novada pašvaldība ir pēdējā pašvaldība, kuras projektā nav ieplānots ar DI plāna grozījumiem atbilstoši MK 2022. gada 8. marta sēdes protokola lēmumam papildu pārdalītais 9.3.1.1.pasākuma finansējums un uzraudzības rādītāji);
2. precizēt MK noteikumu Nr.871 50.3 punktu, nosakot, ka finansējuma saņēmējam (pašvaldībām) ir aizliegts 9.3.1.1.pasākuma ietvaros izveidoto sabiedrībā balstīto sociālo pakalpojumu infrastruktūru pasākuma īstenošanas un projekta rezultātu ilgtspējas nodrošināšanas periodā nodot valdījumā vai lietojumā citam saimnieciskās darbības veicējam, izņemot gadījumu, ja infrastruktūru nodod bezatlīdzības lietošanā sociālo pakalpojumu sniedzējam, ar kuru pašvaldība ir noslēgusi deleģēšanas līgumu par sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanu mērķa grupas personām un deleģējuma līgumā paredzēts pienākums nodrošināt šo noteikumu 50.10. apakšpunkta un 50.1 un 50.2 punkta nosacījumu izpildi, t.i., deleģējuma līgumā ir paredzēta sabiedrībā balstītu sociālo maksas pakalpojumu sniegšana. Attiecīgi pašvaldībai, slēdzot deleģējuma līgumu ar tās izvēlēto sociālo pakalpojumu sniedzēju, deleģējuma līgumā ir jāparedz, ka sociālo pakalpojumu sniedzējam ir tiesības sniegt arī sabiedrībā balstītus sociālos maksas pakalpojumus, ja pašvaldība ir lēmusi, ka tā saviem iedzīvotājiem (mērķa grupas personām) nodrošinās arī maksas sociālo pakalpojumus (piemēram, samaksu par atsevišķiem pakalpojumiem pilnā apmērā). Sabiedrībā balstītu sociālo maksas pakalpojumu sniegšanas gadījumā mērķa grupas personu apriti un samaksas iekasēšanu pilnībā organizēs pašvaldības sociālais dienests, kurš attiecīgi informēs piesaistīto sociālo pakalpojumu sniedzēju par konkrētā laika periodā mērķa grupas personām sniedzamo pakalpojumu apjomu. Tādējādi sabiedrībā balstītu sociālo maksas pakalpojumu sniegšana bezatlīdzības lietošanā nodotajā infrastruktūrā nav uzskatāma par saimniecisko darbību, jo pašvaldības uz deleģējuma līguma piesaistītais sociālo pakalpojumu sniedzējs izpilda pašvaldības pasūtījumu attiecībā uz sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu (tai skaitā arī maksas) nodrošināšanu attiecīgās pašvaldības mērķa grupas personām. Saimnieciskās darbības veikšana vai jebkādu citu sociālo maksas pakalpojumu sniegšana, kas nav paredzēta MK noteikumos Nr.871 un nav saistīta ar deleģējuma līgumā atrunāto saistību izpildi, bezatlīdzības lietošanā nodotajā infrastruktūrā sociālo pakalpojumu sniedzējam arī turpmāk būs aizliegta. Gadījumā, ja pašvaldība neplāno savām mērķa grupas personām nodrošināt iespēju saņemt MK noteikumu Nr.871 50.10. apakšpunktā minētos maksas pakalpojumus, deleģējuma līgumā maksas pakalpojumu sniegšana nav jāparedz uz bezatlīdzības lietošanā nodotajā infrastruktūrā sociālo pakalpojumu sniedzējs nodrošina tikai pašvaldības finansētu sociālo pakalpojumu sniegšanu. Minētais nosacījums attieksies arī uz MK noteikumu Nr.871 50.9 apakšpunktā noteikto 9.3.1.1.pasākuma projekta rezultātu ilgtspējas periodu.
1. precizēt MK noteikumu Nr.871 11.1 punktu, nosakot, ka 9.3.1.1.pasākuma ietvaros pašvaldības var palielināt projekta attiecināmā finansējuma apmēru, ja papildu pašvaldības finansējums sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveidei nav uzskatāms par neattiecināmajām izmaksām atbilstoši šo noteikumu 28.4. apakšpunktam un 36. punktam. Vienlaikus 9.3.1.1.pasākuma ietvaros pašvaldības var palielināt projekta ERAF finansējuma apmēru līdz 2023. gada 15. oktobrim atbilstoši MK noteikumu Nr.871 10.1 punktā minētajam plānošanas reģiona deinstitucionalizācijas plānam. Ierosinātie termiņa grozījumi neietekmēs uzsākto 9.3.1.1.pasākuma projektu īstenošanu un noslēgtos līgumus par projektu īstenošanu. Ierosinātais termiņa pagarinājums, līdz kuram var palielināt ERAF finansējuma apmēru, ir attiecināms tikai uz Siguldas novada pašvaldību, kurai piešķirtais papildu 9.3.1.1.pasākuma (tai skaitā ERAF) finansējums un papildu sasniedzamie uzraudzības rādītāji ir iekļauti Rīgas plānošanas reģiona DI plānā (Siguldas novada pašvaldība ir pēdējā pašvaldība, kuras projektā nav ieplānots ar DI plāna grozījumiem atbilstoši MK 2022. gada 8. marta sēdes protokola lēmumam papildu pārdalītais 9.3.1.1.pasākuma finansējums un uzraudzības rādītāji);
2. precizēt MK noteikumu Nr.871 50.3 punktu, nosakot, ka finansējuma saņēmējam (pašvaldībām) ir aizliegts 9.3.1.1.pasākuma ietvaros izveidoto sabiedrībā balstīto sociālo pakalpojumu infrastruktūru pasākuma īstenošanas un projekta rezultātu ilgtspējas nodrošināšanas periodā nodot valdījumā vai lietojumā citam saimnieciskās darbības veicējam, izņemot gadījumu, ja infrastruktūru nodod bezatlīdzības lietošanā sociālo pakalpojumu sniedzējam, ar kuru pašvaldība ir noslēgusi deleģēšanas līgumu par sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanu mērķa grupas personām un deleģējuma līgumā paredzēts pienākums nodrošināt šo noteikumu 50.10. apakšpunkta un 50.1 un 50.2 punkta nosacījumu izpildi, t.i., deleģējuma līgumā ir paredzēta sabiedrībā balstītu sociālo maksas pakalpojumu sniegšana. Attiecīgi pašvaldībai, slēdzot deleģējuma līgumu ar tās izvēlēto sociālo pakalpojumu sniedzēju, deleģējuma līgumā ir jāparedz, ka sociālo pakalpojumu sniedzējam ir tiesības sniegt arī sabiedrībā balstītus sociālos maksas pakalpojumus, ja pašvaldība ir lēmusi, ka tā saviem iedzīvotājiem (mērķa grupas personām) nodrošinās arī maksas sociālo pakalpojumus (piemēram, samaksu par atsevišķiem pakalpojumiem pilnā apmērā). Sabiedrībā balstītu sociālo maksas pakalpojumu sniegšanas gadījumā mērķa grupas personu apriti un samaksas iekasēšanu pilnībā organizēs pašvaldības sociālais dienests, kurš attiecīgi informēs piesaistīto sociālo pakalpojumu sniedzēju par konkrētā laika periodā mērķa grupas personām sniedzamo pakalpojumu apjomu. Tādējādi sabiedrībā balstītu sociālo maksas pakalpojumu sniegšana bezatlīdzības lietošanā nodotajā infrastruktūrā nav uzskatāma par saimniecisko darbību, jo pašvaldības uz deleģējuma līguma piesaistītais sociālo pakalpojumu sniedzējs izpilda pašvaldības pasūtījumu attiecībā uz sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu (tai skaitā arī maksas) nodrošināšanu attiecīgās pašvaldības mērķa grupas personām. Saimnieciskās darbības veikšana vai jebkādu citu sociālo maksas pakalpojumu sniegšana, kas nav paredzēta MK noteikumos Nr.871 un nav saistīta ar deleģējuma līgumā atrunāto saistību izpildi, bezatlīdzības lietošanā nodotajā infrastruktūrā sociālo pakalpojumu sniedzējam arī turpmāk būs aizliegta. Gadījumā, ja pašvaldība neplāno savām mērķa grupas personām nodrošināt iespēju saņemt MK noteikumu Nr.871 50.10. apakšpunktā minētos maksas pakalpojumus, deleģējuma līgumā maksas pakalpojumu sniegšana nav jāparedz uz bezatlīdzības lietošanā nodotajā infrastruktūrā sociālo pakalpojumu sniedzējs nodrošina tikai pašvaldības finansētu sociālo pakalpojumu sniegšanu. Minētais nosacījums attieksies arī uz MK noteikumu Nr.871 50.9 apakšpunktā noteikto 9.3.1.1.pasākuma projekta rezultātu ilgtspējas periodu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Sabiedrībā balstītu sociālo maksas pakalpojumu sniegšanas atļaujai arī infrastruktūrā, kura ir nodota bezatlīdzības lietošanā citam sociālo pakalpojumu sniedzējam, ar kuru pašvaldība ir noslēgusi deleģējuma līgumu un kurā, tostarp, ir paredzēta arī maksas sociālo pakalpojumu sniegšana pašvaldības mērķa grupas personām, nav ietekmes uz konkurenci un tirdzniecību, tas nekvalificējas kā valsts atbalsta pasākums, jo, veicot valsts atbalsta piemērošanas nepieciešamības izvērtējumu saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma (turpmāk – KAKL) 5. pantā noteiktajām raksturojošajām pazīmēm, Labklājības ministrija secināja, ka neizpildās KAKL 5. panta 4. punkta pazīme – finansiālās palīdzības saņēmējs darbojas tikai lokālā pašvaldības līmenī un neietekmē konkurenci Eiropas Savienības iekšējā tirgū. Piemēram, dienas aprūpes centrs atrodas konkrētā faktiskajā adresē un pamatā tas apkalpo savas pašvaldības iedzīvotājus vai arī klientus, kuru dzīvesvieta ir noteiktā attālumā ap to, lai laiks, kas katru rītu jāpavada ceļā uz pakalpojuma saņemšanas vietu un vakarā atpakaļ ir samērīgs, piemēram, nepārsniedz 1h. Līdz ar to var būt gadījumi, kad klientam dienas aprūpes centra pakalpojumu ir ērtāk saņemt blakus pašvaldībā, nevis savas dzīvesvietas pašvaldībā, piemēram, dienas aprūpes centrs atrodas Cēsu novada Spārē un klientam, kurš dzīvo Siguldas novada lauku teritorijā tuvumā Cēsu novada robežai, ir ērtāk saņemt pakalpojumu Spārē, nevis Siguldā. Tādējādi Siguldas novada pašvaldības šim klientam var pirkt pakalpojumu Cēsu novada dienas aprūpes centrā. Vienlaikus tas nemaina to, ka pakalpojums tiek sniegt lokāli – konkrētā faktiskajā adresē esošs sociālo pakalpojumu sniedzējs sniedz pakalpojumu tuvākajā apkārtnē dzīvojošām mērķa grupas personām. Saskaņā ar Pašvaldību likuma 4.panta (9) daļu, pašvaldībai ir pienākums nodrošināt iedzīvotājiem atbalstu sociālo problēmu risināšanā, kā arī iespēju saņemt sociālo palīdzību un personas vajadzībās atbilstošus sociālos pakalpojumus – attiecīgi sociālo pakalpojumu sniegšana ir pašvaldības autonoma funkcija, kuras nodrošināšanu tā var deleģēt arī citiem pakalpojuma sniedzējiem.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- 1. Pilngadīgas personas ar garīga rakstura traucējumiem, kuras no valsts finansētām ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijām (turpmāk – valsts ilgstošas aprūpes institūcijas) pāriet uz dzīvi sabiedrībā, kā arī pilngadīgas personas ar garīga rakstura traucējumiem, kuras potenciāli var nonākt valsts ilgstošas aprūpes institūcijā un kurām ir noteikta smaga vai ļoti smaga invaliditāte (I vai II invaliditātes grupa). 2. Bērni ar funkcionāliem traucējumiem, kuriem ir noteikta invaliditāte un kuri dzīvo ģimenēs, un viņu likumiskie pārstāvji vai audžuģimenes.
Ietekmes apraksts
Nepagarinot termiņu, līdz kuram Siguldas novada pašvaldība var palielināt 9.3.1.1.pasākuma projekta kopējo attiecināmo izmaksu apmēru (tai skaitā ERAF finansējuma apmēru), Krimuldā nebūs iespējams izveidot Rīgas plānošanas reģiona DI plānā ieplānotās papildu dienas aprūpes centra pakalpojumu vietas pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem.
Atļaujot sabiedrībā balstītu sociālo maksas pakalpojumu sniegšanu arī infrastruktūrā, kas nodota bezatlīdzības lietošanā sociālo pakalpojumu sniedzējam, ar kuru pašvaldība ir noslēgusi deleģējuma līgumu par pakalpojumu sniegšanu mērķa grupas personām, mērķa grupas personām šajās pašvaldībās tiks dota iespēja saņemt papildinošus sabiedrībā balstītus sociālos maksas pakalpojumus, savukārt pašvaldībām tiks radīta iespēja saimnieciskāk izmantot izveidoto infrastruktūru, nodrošinot tās pilnīgāku noslodzi.
Atļaujot sabiedrībā balstītu sociālo maksas pakalpojumu sniegšanu arī infrastruktūrā, kas nodota bezatlīdzības lietošanā sociālo pakalpojumu sniedzējam, ar kuru pašvaldība ir noslēgusi deleģējuma līgumu par pakalpojumu sniegšanu mērķa grupas personām, mērķa grupas personām šajās pašvaldībās tiks dota iespēja saņemt papildinošus sabiedrībā balstītus sociālos maksas pakalpojumus, savukārt pašvaldībām tiks radīta iespēja saimnieciskāk izmantot izveidoto infrastruktūru, nodrošinot tās pilnīgāku noslodzi.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Nav.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
Nav.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
-
6.4. Cita informācija
Sabiedrības līdzdalība netika organizēta, jo MK noteikumu projekts paredz 9.3.1.1.pasākuma īstenošanas noslēguma fāzē precizēt atsevišķus īstenošanas nosacījumus, kas ir saistoši tikai:
1) Siguldas novada pašvaldībai attiecībā uz termiņa pagarinājumu, līdz kuram pašvaldības var palielināt ERAF finansējuma apmēru projektā, ja tas atbilst attiecīgā plānošanas reģiona DI plānam;
2) tām pašvaldībām, kuras sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanas nodrošināšanai mērķa grupas personām ir piesaistījušas sociālo pakalpojumu sniedzēju uz deleģējuma līguma pamata un nodevušas bezatlīdzības lietošanā 9.3.1.1.pasākuma ietvaros izveidoto sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūru.
Kopumā MK noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz sabiedrību, īpaši deinstitucionalizācijas mērķa grupas personām, kurām tiek uzlabota situāciju, atļaujot saņemt maksas sociālos pakalpojumus pašvaldībās, kurās sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanu nodrošina pašvaldības uz deleģējuma līguma piesaistīts sociālo pakalpojumu sniedzējs.
1) Siguldas novada pašvaldībai attiecībā uz termiņa pagarinājumu, līdz kuram pašvaldības var palielināt ERAF finansējuma apmēru projektā, ja tas atbilst attiecīgā plānošanas reģiona DI plānam;
2) tām pašvaldībām, kuras sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanas nodrošināšanai mērķa grupas personām ir piesaistījušas sociālo pakalpojumu sniedzēju uz deleģējuma līguma pamata un nodevušas bezatlīdzības lietošanā 9.3.1.1.pasākuma ietvaros izveidoto sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūru.
Kopumā MK noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz sabiedrību, īpaši deinstitucionalizācijas mērķa grupas personām, kurām tiek uzlabota situāciju, atļaujot saņemt maksas sociālos pakalpojumus pašvaldībās, kurās sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu sniegšanu nodrošina pašvaldības uz deleģējuma līguma piesaistīts sociālo pakalpojumu sniedzējs.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Labklājības ministrija
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
- pašvaldības
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
