Anotācija (ex-ante)

23-TA-331: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 3. augusta noteikumos Nr. 725 "Noteikumi par Latvijas Republikas diplomātisko un konsulāro pārstāvniecību teritoriālo kompetenci vīzu pieprasīšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Imigrācijas likuma 13. panta piektā daļa

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ņemot vērā Latvijas Republikas ģenerālkonsulāta Sanktpēterburgā, konsulāta Pleskavā un vēstniecības Krievijas Federācijā Konsulārās nodaļas Maskavā kancelejas Kaļiņingradā slēgšanu, minētās konsulārās iestādes jāsvītro no normatīvā akta. Vienlaikus, lai atvieglotu iespēju Pakistānas un Butānas pilsoņiem iesniegt vīzu pieteikumus, jāmaina Latvijas Republikas vēstniecības Indijā un Latvijas Republikas vēstniecības Apvienotajos Arābu Emirātos teritoriālo kompetenci vīzu pieteikumu pieņemšanā.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2010. gada 3. augusta noteikumi Nr. 725 "Noteikumi par Latvijas Republikas diplomātisko un konsulāro pārstāvniecību teritoriālo kompetenci vīzu pieprasīšanai" (turpmāk - Noteikumi) nosaka Latvijas Republikas diplomātisko un konsulāro pārstāvniecību ārvalstīs (turpmāk - pārstāvniecība) teritoriālo kompetenci vienotās vīzas, vīzas ar ierobežotu derīguma termiņu, lidostas tranzītvīzas pieprasīšanai un ilgtermiņa vīzas pieprasīšanai. Pārstāvniecību teritoriālā kompetence tiek nodalīta divos atsevišķos pielikumos, jo 2009. gada 13. jūlija Eiropas Parlamenta un Padomes Regula Nr.810/2009, ar ko izveido Kopienas Vīzu kodeksu neparedz pārstāvību ilgtermiņa vīzu izsniegšanā. Līdz ar to attiecībā uz ilgtermiņa vīzām ir atšķirīga teritoriālā pārstāvība.
Noteikumi uzliek par pienākumu vīzu pieprasītājiem vērsties tajā pārstāvniecībā, kuras kompetencē ir teritorija, kurā pastāvīgi dzīvo vai likumīgi uzturas persona, neatkarīgi no pilsonības vai izcelsmes valsts.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā Latvijas Republikas ģenerālkonsulāta Sanktpēterburgā, konsulāta Pleskavā un vēstniecības Krievijas Federācijā Konsulārās nodaļas Maskavā kancelejas Kaļiņingradā slēgšanu,  vairāk nav iespējama vīzu pieteikumu pieņemšana minētajās konsulārajās iestādēs. Turpmāk Krievijas Federācijas pilsoņiem un ārvalstniekiem, kuri likumīgi un pastāvīgi uzturas Krievijas Federācijas teritorijā, vīzu pieteikumi jāiesniedz tikai Latvijas Republikas vēstniecībā Krievijas Federācijā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu 2. punkta 1. pielikumā un Noteikumu 3. punkta 2. pielikumā tiek svītrotas slēgtās Latvijas Republikas konsulārās iestādes Krievijas Federācijā - ģenerālkonsulāts Sanktpēterburgā, konsulāts Pleskavā un vēstniecības Krievijas Federācijā Konsulārās nodaļas Maskavā kanceleja Kaļiņingradā.
 
Problēmas apraksts
Latvijas Republikai nav diplomātiskās un konsulārās pārstāvniecības Pakistānas Islāma Republikā. Lai ieceļotu Latvijā, vienotās vīzas (Šengenas vīzas), vīzas ar ierobežotu derīguma termiņu un lidostas tranzītvīzas pieprasīšanai nepieciešamie dokumenti Pakistānas pilsoņiem ir jāiesniedz Vācijas Federatīvās Republikas vēstniecībā Islamabadā un Vācijas Federatīvās Republikas ģenerālkonsulātā Karači, pamatojoties uz abu valstu noslēgto vīzu pārstāvības līgumu. 
Ilgtermiņa vīzu pieteikumi ieceļošanai Latvijā, pamatojoties uz Noteikumos noteikto teritoriālo kompetenci, Pakistānas pilsoņiem ir jāiesniedz Latvijas Republikas vēstniecībā Uzbekistānas Republikā. Savukārt ieceļošanai Uzbekistānā Pakistānas pilsoņiem ir nepieciešama vīza. Sākoties COVID-19 izraisītajai pandēmijai kopš 2021. gada otrā pusgada Pakistānas pilsoņiem ieceļošanai Uzbekistānā tūrisma vīzas netiek izsniegtas. Tādēļ Pakistānas pilsoņu, kuri vēlas apmeklēt Latvijas Republikas vēstniecību Uzbekistānas Republikā, lai galvenokārt pieprasītu ilgtermiņa vīzas studijām Latvijā, ieceļošana Uzbekistānā ir apgrūtināta vai neiespējama.

Atbilstoši Noteikumiem Butānas Karaliste atrodas Latvijas Republikas vēstniecības Ķīnas Tautas Republikā teritoriālajā kompetencē, kurā ir jāiesniedz visu veidu vīzu pieteikumi ieceļošanai Latvijā. Ņemot vērā Ķīnas varas iestāžu noteiktos pastāvīgos ieceļošanas ierobežojumus un periodisku valsts robežas slēgšanu ar kaimiņvalstīm, Butānas pilsoņiem ir apgrūtināta ieceļošana Ķīnā un vīzu pieteikumu iesniegšana Latvijas vēstniecībā. Tāpat Butānas pilsoņiem ieceļošanai Ķīnā ir nepieciešama vīza, kuru ir iespējams pieprasīt tikai vispirms ieceļojot Indijā. 
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā Pakistānas pilsoņu ieceļošanas ierobežojumus Uzbekistānā, kā rezultātā ir apgrūtināta Pakistānas pilsoņu piekļūšana Latvijas vēstniecībai un ilgtermiņa vīzu pieteikumu iesniegšana, tiek mainīta Latvijas Republikas  vēstniecības Apvienotajos Arābu Emirātos teritoriālā kompetence un tās teritoriālajā kompetencē tiek iekļauta Pakistānas Islāma Republika. Turpmāk Pakistānas pilsoņi ilgtermiņa vīzas pieteikumus iesniegs Latvijas vēstniecībā Apvienotajos Arābu Emirātos. Veikti attiecīgi grozījumi Noteikumu 3. punkta 2. pielikumā.

Izvērtējot valstu ģeogrāfisko izvietojumu un praktiskos sadarbības apsvērumus, Butānas Karaliste tiek iekļauta Latvijas Republikas vēstniecības Indijas Republikā teritoriālajā kompetencē vīzu pieprasīšanai. Veikti attiecīgi grozījumi Noteikumu 2. punkta 1. pielikumā un Noteikumu 3. punkta 2. pielikumā.
Problēmas apraksts
Noteikumu 2. punkta 1. pielikumā un Noteikumu 3. punkta 2. pielikumā vairāku valstu nosaukumi jāprecizē atbilstoši Valsts valodas centra 2018. gada 1. oktobra informācijai "Par pasaules valstu un teritoriju nosaukumiem latviešu valodā" ("Latvijas Vēstnesis", 5.11.2018.,  Nr. 218).
Risinājuma apraksts
Noteikumu 2. punkta 1. pielikumā un Noteikumu 3. punkta 2. pielikumā veikti precizējumi valstu nosaukumos.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz visiem ārzemniekiem, kuri iesniedz dokumentus pārstāvniecībās vīzas saņemšanai.
Noteikumu projekts ietekmē arī fiziskās personas, kuras saskaņā ar normatīvajiem aktiem ir tiesīgas ielūgt ārzemnieku.
 
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmē juridiskās personas, kuras saskaņā ar normatīvajiem aktiem ir tiesīgas ielūgt ārzemnieku.
 
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projekts attiecās uz ārvalstu pilsoņiem, kuri vēlas pieprasīt vīzu attiecīgajā Latvijas Republikas vēstniecībā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Ārlietu ministrija
  • Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi