Anotācija (ex-ante)

21-TA-1408: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Kārtība, kādā izmanto gadskārtējā valsts budžeta likumā paredzēto apropriāciju valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centru tīkla izveidei, uzturēšanai un publisko pakalpojumu sistēmas pilnveidei" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Kārtība, kādā izmanto gadskārtēja valsts budžeta likumā paredzēto apropriāciju valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centru tīkla izveidei, uzturēšanai un publisko pakalpojumu sistēmas pilnveidei” (turpmāk – MK noteikumu projekts) sagatavots saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 9. panta 4. 1 daļu. MK noteikumu projekta mērķis ir noteikt pastāvīgu kārtību, kādā Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk – ministrija) gadskārtējā valsts budžeta likumā paredzēto apropriāciju izmanto valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centru (turpmāk – VPVKAC) tīkla izveidei, uzturēšanai un publisko pakalpojumu sistēmas pilnveidei.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ņemot vērā veikto grozījumu Likumā par budžetu un finanšu vadību, tiek izstrādāta jauna dotācijas piešķiršanas kārtība kādā izmanto gadskārtējā valsts budžeta likumā paredzēto apropriāciju VPVKAC tīkla izveidei, uzturēšanai un publisko pakalpojumu sistēmas pilnveidei.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Publisko pakalpojumu nodrošināšana sabiedrībai un to sniegšanas pilnveidošana ir būtiska valsts pārvaldes modernizācijas un valsts pārvaldes strukturālo reformu sastāvdaļa. Saskaņā ar Ministru kabineta 2015. gada 10. janvāra rīkojumu Nr. 14 “Grozījumi Koncepcijā par publisko pakalpojumu sistēmas pilnveidi”, 2015. gadā tika uzsākta VPVKAC izveide un darbinieku apmācības.
Ar Ministru kabineta 2021. gada 7. jūlija rīkojumu Nr. 490 “Par Digitālās transformācijas pamatnostādnēm 2021.-2027. gadam” ir dots virsmērķis izveidot tādu sabiedrību, tautsaimniecību un valsts pārvaldi, kas mērķtiecīgi izmanto esošās un veido jaunas digitālo tehnoloģiju iespējas, kā arī to radīto vidi, uzlabojot dzīves kvalitāti ikvienam indivīdam un sabiedrībai kopumā, ceļot valsts un tautsaimniecības konkurētspēju (Ievads 4. lpp).[1] Lai nodrošinātu šī virsmērķa sasniegšanu, nepieciešama vienota un efektīvi funkcionējoša publisko pakalpojumu nodrošināšanas sistēma.
Lai nodrošinātu valsts pakalpojumu pieejamību, ministrijai no 2015. gada jauno politikas iniciatīvu ietvaros tiek piešķirts finansējums VPVKAC tīkla uzturēšanai un attīstībai pasākuma “Publisko pakalpojumu pieejamības nodrošināšana saskaņā ar vienas pieturas aģentūras principu” ietvaros. Atbilstoši likumam “Par valsts budžetu 2022. gadam” un likumam “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024. gadam” finansējums šim mērķim 2022. gadā plānots 940 394 euro apmērā.
Kopējais VPVKAC tīklā reģistrēto pakalpojumu skaits periodā no 2015. gada 1. septembra līdz 2021. gada 1. septembrim ir 537 129, tai skaitā 299 247 konsultācijas un 237 882 pakalpojumu pieteikumi, savukārt periodā no 2021. gada 1. janvāra līdz 2021. gada 31. oktobrim kopējais reģistrēto pakalpojumu skaits ir 179 612, tai skaitā 99 403 konsultācijas un 80 209 pakalpojumu pieteikumi.
2019. gadā kopumā reģistrēti 92 159 pakalpojumi, 2020. gadā kopumā reģistrēti  128 343 pakalpojumi, savukārt prognozējamais 2021. gada kopējais reģistrēto pakalpojumu skaits aptuveni 215 534.
Ievērojot minēto, secināms, ka reģistrēto gadījumu skaits dinamikā strauji palielinās. Tas saistīts ar iestāžu sniegto pakalpojumu pakāpenisku pārņemšanu, kur to atļauj pakalpojumu sniegšanas specifika, un klientu klātienes apkalpošanas funkcijas samazināšanos iestādēs.
2019., 2020. un 2021. gadā ir veikti šādi pētījumi:
1. vienota publisko pakalpojumu palīdzības dienesta izveides potenciāla izvērtēšana;
2. pasākumu plāna izstrādāšana klientu apkalpošanas plūsmas novirzīšanai uz izmaksu ziņā efektīvākiem kanāliem;
3. valsts pārvaldes institūciju klientu klātienes apkalpošanas struktūru optimizācijas iespēju izvērtēšana;
4. SIA Jaunatnes laboratorija 2021. gadā veiktais pētījums “Integrēts publisko pakalpojumu sniegšanas un gala lietotāju vajadzību monitorings”.
5. SIA PricewaterhouseCoopers 2020. gada pētījumu “Valsts pārvaldes pakalpojumu nodrošināšanas sistēmas stratēģiskās un finanšu-ekonomiskās analīzes veikšana”.
6. SIA PricewaterhouseCoopers 2021. gada pētījumu “Pakalpojumu pārbūves ieviešanas plāns klientu apkalpošanas funkciju finanšu optimizācijai”.
Minētajos pētījumos ir norādīta nepieciešamība pārskatīt VPVKAC tīkla finansējuma modeli. Patlaban esošais dotācijas piešķiršanas modelis paredz vispārīgus principus finanšu sadalē un nav saistīts ar pakalpojumu vērtības celšanu VPVKAC klientiem. Netiek ņemti vērā VPVKAC rezultatīvie rādītāji (piemēram, pakalpojumu skaits, klientu apkalpošanas un pakalpojumu sniegšanas prasības, kas noteiktas normatīvajos aktos publisko pakalpojumu jomā).
Vienlaikus paskaidrojam, ka ar ministrijas valsts sekretāra 2019. gada 26. jūlija rīkojumu Nr. 1-2/92 bija izveidota darba grupa (turpmāk – darba grupa), kuras sastāvā iekļauti pašvaldību, Finanšu ministrijas, Valsts kancelejas, Latvijas Pašvaldību savienības, Pārresoru koordinācijas centra, Latvijas Lielo pilsētu asociācijas un Reģionālo attīstības centru apvienības pārstāvji. Darba grupa sagatavoja šādus priekšlikumus:
1) izmaiņām kārtībā, kādā ministrija budžeta programmas 30.00.00 “Attīstības nacionālie atbalsta instrumenti” paredzētās apropriācijas ietvaros piešķir dotāciju pašvaldībām VPVKAC tīkla izveidei, uzturēšanai un publisko pakalpojumu sistēmas pilnveidei;
2) analizējot slodzes sadalījumu VPVKAC tīklā, saistībā ar klientu apkalpošanu klātienē un sniedzot telefonisko atbalstu e-pakalpojumu lietotājiem;
3) izvērtējot dotāciju piešķiršanas kārtības izmaiņas praktiskos aspektus ar mērķi ieviest uz VPVKAC attīstību un efektivitātes veicināšanu vērstu dotāciju piešķiršanas kārtību;
4)  izmaiņām valsts budžeta dotācijas (turpmāk – dotācija) piešķiršanas kārtībā.
Darba grupas locekļi, izvērtējot VPVKAC pakalpojumu pārvaldības sistēmā reģistrētos datus par VPVKAC tīklā sniegtajiem valsts pārvaldes pakalpojumiem un to sniegšanas dinamiku, konstatēja, ka slodžu sadalījums VPVKAC tīklā ir izteikti nevienmērīgs – valsts dotācija par vienu reģistrēto valsts pārvaldes pakalpojumu ir robežās no 1,68 EUR līdz pat 140 EUR (aprēķinā izmantoti reāli apkopotie dati VPVKAC tīklā gadā laika periodā no 2018. gada 1. oktobra līdz 2019. gada 30. septembrim). Vairāk kā 30 VPVKAC sniegto valsts pārvaldes pakalpojumu skaits ir mazāks kā divi reģistrētie valsts pārvaldes pakalpojumi vienā darba dienā. Astoņi VPVKAC vienā darba dienā klientiem snieguši vairāk kā 10 valsts pārvaldes pakalpojumus. Taču minētie VPVKAC saņem praktiski vienādu dotāciju, kuras apjoms atkarīgs no iedzīvotāju skaita pašvaldībā, nevis sniegto pakalpojumu skaita (līdzšinējais dotācijas lielums ir 6 900 EUR gadā – pašvaldībām ar iedzīvotāju skaitu līdz 10 000 iedzīvotājiem, 9 660 EUR gadā – pašvaldībām ar iedzīvotāju skaitu no 10 000 līdz 20 000 iedzīvotāju un 13 800 EUR gadā – pašvaldībām ar vairāk kā 20 000 iedzīvotājiem).
Pēc Valsts kases e-pakalpojumu sistēmā ePārskati (turpmāk – ePārskati) norādītās informācijas aptuveni 40 pašvaldības nav pilnībā izlietojušas 2020. gadā piešķirto dotāciju, kas kopā sastāda 25 277 EUR. VPVKAC uzturēšanas izmaksas par 2021. gadu tiks apkopotas, kad pašvaldības būs sagatavojušas un iesniegušas pārskatus par 2021. gada dotācijas izlietojumu ePārskati. Vēršam uzmanību, ka VPVKAC nav jauna struktūrvienība, un tiek veidoti izmantojot pašvaldību infrastruktūru. 
Atbilstoši pakalpojumu vadības sistēmā reģistrētajiem datiem par 2021. gadā VPVKAC sniegtajiem pakalpojumiem vidējais sniegto pakalpojumu skaits gadā ir 1 544 pakalpojumi vienā VPVKAC. 16 VPVKAC vidēji ir sniegts mazāk kā viens pakalpojums dienā, bet divos VPVKAC nav reģistrēts neviens pakalpojums.
Ņemot vērā minēto, jaunajam dotācijas modelim ir jāveicina pakalpojumu sniegšana un jābūt sasaistītam ar pakalpojumu sniegšanas gadījumiem.

[1] Pieejams https://likumi.lv/ta/id/324715-par-digitalas-transformacijas-pamatnostadnem-20212027-gadam
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Jauno dotācijas modeli no 2022. gada ir plānots veidot ar sistemātisku un VPVKAC tīkla ietvaros aptverošu iespēju veikt pakalpojumu efektivitātes mērījumus, kur regulāri par sniegtajiem pakalpojumiem dati tiek ievadīti reālā laikā pakalpojuma pārvaldības sistēmā un ikdienas gaitā tiek uzkrāta pakalpojumu sniegšana katrā no VPVKAC. Jaunajam pakalpojumu dotācijas modelim ir jābūt sasaistītam ar pakalpojumu sniegšanas gadījumiem un faktiski sniegto pakalpojumu pašizmaksām, taču veidojot modeli, nedrīkst ignorēt faktu, ka pakalpojumu pieejamības nodrošināšanai ir noteikts izmaksu apjoms, kas visdrīzāk būs nemainīgs vai lineāri mainīgs individuālā VPVKAC ietvaros un proporcionāls ar VPVKAC kapacitāti.
Proti, VPVKAC tīkla kopējai attīstībai nepieciešams mainīt esošo dotācijas izmaksu aprēķināšanas modeli, kas paredz nākotnē ikgadējo dotāciju izmaksu aprēķināt VPVKAC pēc sniegto pakalpojumu un apkalpoto kontaktu skaita, kas netiešā veidā veicinātu VPVKAC veidot tā, lai sniegto pakalpojumu un konsultāciju skaits augtu (piemēram, rūpīgāk izvēlēties atrašanās vietu, optimizēt esošās vietas u.c.). Papildus būtu nepieciešams dotācijas izmaksu aprēķināšanā vērtēt arī pakalpojumu un konsultāciju sniegšanas kvalitāti.
Risinājuma apraksts
Ar jauno dotācijas piešķiršanas modeli tiek atrisināts jautājums par pastāvīgas kārtības noteikšanu apropriācijas izmantošanai VPVKAC tīkla izveidei, uzturēšanai un publisko pakalpojumu sistēmas pilnveidei, lai tas nebūtu jārisina ikgadēji ar deleģējuma iekļaušanu kārtējā gada valsts budžeta likumā.
Saskaņā ar MK noteikumu projekta 19. punktu ministrija ik gadu izstrādā dotācijas sadalījumu, un to apstiprina ar vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra (turpmāk – ministrs) rīkojumu. Atbilstoši MK noteikumu projekta 2. punktam, lai piešķirtu valsts budžeta dotāciju vienas pieturas aģentūras principu ieviešanai pakalpojumu sniegšanā, ministrija veic pašvaldību atlasi. Lai sniegtu priekšlikumus ministrijai par dotācijas līdzekļu atlikuma izmantošanu un VPVKAC darbības nodrošināšanas mainīgās daļas samazinājumu, ministrija izveido komisiju (turpmāk – komisija). Ņemot vērā, ka VPVKAC darbojas novadu pašvaldībās un ir veidoti izmantojot pašvaldību infrastruktūru, kā arī to, ka dotācijas tiek novirzītas pašvaldībām, komisijas personālsastāvā tiek iekļauti ministrijas, Latvijas Pašvaldību savienības, Reģionālo attīstības centru apvienības un nevalstisko organizāciju pārstāvji. Citu ministriju dalība komisijā nav nepieciešama.
Papildus tam MK noteikumu projekta 5. punkts paredz, ka ministrija centralizēti nodrošina VPVKAC atpazīstamības pasākumus, VPVKAC darbinieku apmācību organizēšanu un sabiedriskās domas pētījuma veikšanu, šim mērķim paredzot finansējumu no budžeta programmas ietvaros piešķirtās dotācijas. 
Saskaņā ar MK noteikumu projekta 21. punktu dotācijas atlikumu ministram ir tiesības novirzīt jaunu VPVKAC izveidei un uzturēšanai apdzīvotās vietās, kā arī publisko pakalpojumu sistēmas pilnveidošanai, tajā skaitā informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstībai VPVKAC tīklā.
Lai saņemtu dotāciju VPVKAC izveidei, pašvaldības ministrijas noteiktā termiņā iesniedz MK noteikumu projekta 6. punktā minētos dokumentus. Ņemot vērā, ka pašvaldības var vairākas reizes gadā iesniegt pieteikumus VPVKAC izveidei, netiek paredzēts konkrēts termiņš dokumentu iesniegšanai.
Pie valsts budžeta dotācijas atlikuma novirzīšanas jaunu klientu apkalpošanas centru izveidei un uzturēšanai apdzīvotās vietās, kā arī pakalpojumu sistēmas pilnveidei, tajā skaitā informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstībai VPVKAC tīklā, komisija ņem vērā šo noteikumu 8. punktā minētos kritērijus. Komisijas tiesības pieprasīt papildu informāciju no pašvaldības, kura atbilstoši MK noteikumu projekta 6. punktam iesniegusi dokumentus dotācijas saņemšanai, un noteikt papildu informācijas iesniegšanas termiņu ir noteiktas MK noteikumu projekta 7. punktā.
Pašvaldību iesniegtos pieteikumus par dotācijas piešķiršanu VPVKAC izveidošanai, uzturēšanai un publisko pakalpojumu sistēmas pilnveidei, tai skaitā pakalpojumu vadības sistēmas pilnveidei, izvērtē ministrija atbilstoši ministrijas noteiktajai kārtībai, un ministrs izdod rīkojumu saskaņā ar MK noteikumu projekta 19. punktu.
MK noteikumu projektā noteikts, ka dotācijas apmērs, kas piešķirams VPVKAC, sastāv no izveides daļas, kā arī darbības nodrošināšanas fiksētās un mainīgās daļas.
VPVKAC izveides daļa ir fiksēta summa, ko pašvaldībai piešķir par katra VPVKAC izveidi savā administratīvajā teritorijā. Tā ir vienreizēja dotācija, kuras apmērs VPVKAC izveidei nepārsniedz 70 % no kopējiem VPVKAC izveides izdevumiem, bet ne vairāk kā 7 200 euro apmērā. Summas lielums noteikts, ņemot vērā telpu pielāgošanas izmaksas (bez kapitālremontu izmaksām) un informācijas un komunikāciju tehnoloģiju resursu izmaksas. Izveides daļas attiecināmie izdevumi ir noteikti MK noteikumu projekta 24. punktā.
VPVKAC darbības nodrošināšanas fiksētā daļa ir summa, ko ik gadu pašvaldībai piešķir 1 200 euro apmērā par katra VPVKAC darbību savā administratīvajā teritorijā. Ja vienotais klientu apkalpošanas centrs darbību uzsāk pēc tekošā gada 1. janvāra, darbības nodrošināšanas fiksēto daļu piešķir proporcionāli konkrētā vienotā klientu apkalpošanas centra nostrādāto mēnešu skaitam.
MK noteikumu projektā noteikts, ka papildus darbības nodrošināšanas fiksētajai daļai VPVKAC tiek piešķirta arī darbības nodrošināšanas mainīgā daļa, kas tiek aprēķināta, šo noteikumu 17. punktā minētajā ministra rīkojumā noteikto finansējuma apmēru reizinot ar katras pašvaldības visu VPVKAC iepriekšējā kalendārajā gadā sniegto pakalpojumu skaitu, kas reģistrēts pakalpojumu vadības sistēmā, un ņemot vērā klientu apkalpošanas un pakalpojumu sniegšanas prasības, kas noteiktas citos normatīvajos aktos publisko pakalpojumu jomā.
Darbības nodrošināšanas mainīgo daļu par tiem VPVKAC, kuri ir izveidoti iepriekšējā kalendārajā gadā un darbību uzsāk tekošajā kalendārajā gadā, pašvaldībai piešķir, ņemot vērā vidējo pakalpojumu sniegšanas skaitu, kas reģistrēti pakalpojumu vadības sistēmā iepriekšējā kalendārajā gadā. Ja darbība uzsākta pēc tekošā gada 1. janvāra, dotācijas mainīgo daļu piešķir proporcionāli konkrētā VPVKAC nostrādāto mēnešu skaitam.
Darbības nodrošināšanas fiksēto un mainīgo daļu var izmantot gan darbinieku samaksai, gan VPVKAC uzturēšanai. Dotācijas daļa, ko pašvaldība izmanto VPVKAC uzturēšanai, nepārsniedz 50 % no kopējiem VPVKAC uzturēšanas izdevumiem.
Ik gadu ar ministra rīkojumu tiek noteikts finansējuma apmērs par vienu VPVKAC sniegto pakalpojumu, kas reģistrēti pakalpojumu vadības sistēmā, atbilstoši pieejamās dotācijas apjomam. Ņemot vērā, ka pieejamās dotācijas, apjoms ir ierobežots un var mainīties nākamajos gados, tiek paredzēts, ka ministram ir tiesības pārdalīt finansējuma apmēru.
MK noteikumu projektā noteikti uzturēšanas attiecināmie izdevumi, sadalot netiešās izmaksas VPVKAC:
1) kancelejas preces, biroja piederumi un biroja aprīkojums;
2) komunālie maksājumi un telpu uzturēšana (tai skaitā iestādes koplietošanas telpu un koplietošanas resursu izmantošanas izdevumu proporcionāla segšana);
3)  sakaru, interneta, informācijas tehnoloģiju uzturēšana un pasta pakalpojumi.
VPVKAC uzturēšanas faktisko izdevumu pārskatu ik gadu pašvaldības iesniedz, izmantojot ePārskatu līdz 8. janvārim, norādot gan dotācijas izlietojumu, gan pašvaldību līdzfinansējumu.
Pamatojoties uz Valsts pārvaldes iekārtas likuma 54. panta piekto daļu un 61. pantu, Valsts reģionālās attīstības aģentūras un Ventspils valstspilsētas domes 2015. gada 17. augustā noslēgto Vienošanos par grozījumiem 2013. gada 17. decembra Vienošanās Nr. 13-2/13/155 par pašvaldību informācijas tehnoloģiju kompetences centra uzturēšanu un izmaiņu veikšanu pašvaldības informācijas sistēmā, kas paredz veikt izmaiņas Pašvaldības informācijas sistēmā Valsts un pašvaldības vienoto klientu apkalpošanas centru datu apmaiņai caur Valsts informācijas sistēmu savietotāju ar valsts pārvaldes institūcijām sociālo pakalpojumu saņemšanai un pieprasīšanai un Ministru kabineta 2017. gada 4. jūlija noteikumu Nr. 401 “Noteikumi par valsts pārvaldes vienoto klientu apkalpošanas centru veidiem, sniegto pakalpojumu apjomu un pakalpojumu sniegšanas kārtību” 17.1., 17.2., 17.5., 17.13., 20.8., 20.9. un 20.15. apakšpunktu, ministrija ikgadēji slēdz līgumu ar Ventspils valstspilsētas domi, kuras pārraudzībā ir pašvaldības izveidotā pastarpināta pārvaldes iestāde “Ventspils Digitālais centrs” (turpmāk - VDC). VDC nodrošina VPVKAC informācijas sistēmas www.pakalpojumucentri.lv darbību. Lai uzturētu VPVKAC darbībai nepieciešamo pakalpojumu vadības sistēmu, šī pakalpojuma nodrošināšanai Ventspils valstspilsētas domei ik gadu tiek piešķirta dotācija 65 000  euro apmērā par informācijas un komunikācijas tīkla nodrošināšanu starp pašvaldībām un valsts iestādēm, izmantojot drošo kanālu publiskās pārvaldes dokumentu pārvaldības sistēmu integrācijas vidi. VDC 2015. gadā izveidoja un turpina nodrošināt VPVKAC pakalpojumu vadības sistēmu. Šobrīd VDC ir vienīgā iestāde, kas spēj šo pakalpojumu vadības sistēmu uzturēt un nodrošināt.
Lai nodrošinātu vienveidīgu pieprasītāko valsts pakalpojumu sniegšanu pašvaldībās, Lauku atbalsts dienests, Nodarbinātības valsts aģentūra, Uzņēmumu reģistrs, Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde, Valsts ieņēmumu dienests, Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra un Valsts zemes dienests ir izstrādājuši pieprasītu, relatīvi vienkāršu un nedalāmu pakalpojumu, kuriem ir administratīva pakalpojuma pazīmes, grozu - minimālo pakalpojumu grozu, kura sniegšana tiek piedāvāta novadu nozīmes pašvaldību centros. VPVKAC tīkla attīstības gaitā pakalpojumu klāsts tika papildināts arī ar Lauksaimniecības datu centra, Valsts darba inspekcijas pakalpojumiem. VPVKAC Uzraudzības padome 2019. gada 24. maijā pieņēma lēmumu par VPVKAC pakalpojumu grozā pieejamo pakalpojumu klāsta papildināšanu ar Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas pakalpojumiem, bet 2019. gada 2. oktobrī - ar Būvniecības un valsts kontroles biroja, Sociālās integrācijas valsts aģentūras pakalpojumiem un viena jauna Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras pakalpojuma iekļaušanu VPVKAC sniegto pakalpojumu klāstā. 2021. gadā VPVKAC pakalpojumu grozā pieejamo pakalpojumu klāsts vēl papildināts ar Nacionālā veselības dienesta pakalpojumu “Sadarbspējīga COVID-19 vakcinācijas, testēšanas vai pārslimošanas sertifikāta saņemšana”, kā arī sadarbspējīga COVID-19 vakcinācijas, testēšanas vai pārslimošanas sertifikāta pieprasīšanu klienta vārdā un izsniegšanu papīra formā, kā arī atbalstu šo pakalpojumu elektroniskā lietošanā.
Pašvaldībām piešķirtā ikgadējā dotācija izmantojama VPVKAC izveidei un uzturēšanai laika periodā no 1. janvāra līdz 31. decembrim. Pašvaldības, piesakoties vienoto klientu apkalpošanas centru izveidei, apliecina, ka pašvaldības no saviem budžeta līdzekļiem finanšu vai kapitālieguldījumu veidā segs ne mazāk kā 30 % no kopējiem valsts un pašvaldības vienotā klientu apkalpošanas centra izveides izdevumiem un ne mazāk kā 50 % no kopējiem valsts un pašvaldības vienotā klientu apkalpošanas centra uzturēšanas izdevumiem. Pašvaldības ePārskatos izdevumus norāda detalizētā sadalījumā atbilstoši ekonomisko kategoriju klasifikācijas kodiem saskaņā ar normatīvajiem aktiem par budžetu izdevumu klasifikāciju ekonomiskajām kategorijām. ePārskatos pašvaldības norāda arī savu līdzfinansējumu atbilstoši MK noteikumu projekta 2. un 3. pielikumam. Ministrija pārbauda ePārskatu atbilstību piešķirtās dotācijas izlietojumam, tai skaitā izlietoto līdzfinansējumu, un apstiprina pārskatus. Ministrija ik gadu izlases kārtībā uz vietas pārbauda pašvaldībām piešķirto dotāciju izlietojumu. Dotāciju, kas nav izlietota vai nav izlietota atbilstoši paredzētajam mērķim, pašvaldība pēc MK noteikumu projekta 2. un 3. pielikumā noteiktā pārskata apstiprināšanas ePārskatos 10 darbdienu laikā atmaksā ministrijai, maksājuma rīkojumā norādot izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kodu: “7245” un saņēmēja pusē – ieņēmumu klasifikācijas kodu: “19560” ePārskati.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • pašvaldības
  • vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
Ietekmes apraksts
Informācijas sniegšanas pienākumi pašvaldībām izriet no MK noteikumu projekta 27. punkta.
Informācijas apkopošanas, uzglabāšanas pienākumi ministrijai izriet no MK noteikumu projekta 29., 30. un 31. punkta.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

-

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
4 554,00
pašvaldības
palielinās
Vērtības nozīme:
12,65
12.65
16,00
16
5
5
2
2
2 024,00
Pašvaldībām informācijas sniegšanas pienākuma radītās izmaksas jeb administratīvās izmaksas ir C = (f x l) x (n x b) = 2 024 euro, kur C – informācijas sniegšanas pienākuma radītās izmaksas jeb administratīvās izmaksas; f – finanšu līdzekļu apjoms, kas nepieciešams, lai nodrošinātu MK noteikumu projektā paredzētā informācijas sniegšanas pienākuma izpildi (stundas samaksas likme, ieskaitot virsstundas vai stundas limitu ārējo pakalpojumu sniedzējiem, ja tādi ir) (atbilstoši Centrālās statistikas tīmekļvietnes “Darbaspēka izmaksas”) + pie identificētām darbaspēka izmaksām pieskaitīts klāt 25% (pieskaitāmās izmaksas) – 12,65; l – laika patēriņš, kas nepieciešams, lai sagatavotu informāciju, kuras sniegšanu paredz projekts - 16 h; n – subjektu skaits, uz ko attiecas projektā paredzētās informācijas sniegšanas prasības - 5; b – cik bieži gada laikā projekts paredz informācijas sniegšanu - 2.
vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
palielinās
Vērtības nozīme:
12,65
12.65
40,00
40
5
5
1
1
2 530,00
Ministrijai informācijas sniegšanas pienākuma radītās izmaksas jeb administratīvās izmaksas ir C = (f x l) x (n x b) = 2 530 euro, kur C – informācijas sniegšanas pienākuma radītās izmaksas jeb administratīvās izmaksas; f – finanšu līdzekļu apjoms, kas nepieciešams, lai nodrošinātu projektā paredzētā informācijas sniegšanas pienākuma izpildi (stundas samaksas likme, ieskaitot virsstundas vai stundas limitu ārējo pakalpojumu sniedzējiem, ja tādi ir) (atbilstoši Centrālās statistikas tīmekļvietnes “Darbaspēka izmaksas” + pie identificētām darbaspēka izmaksām pieskaitīts klāt 25% (pieskaitāmās izmaksas) – 12,65; l – laika patēriņš, kas nepieciešams, lai sagatavotu informāciju, kuras sniegšanu paredz projekts – 40 h; n – subjektu skaits, uz ko attiecas projektā paredzētās informācijas sniegšanas prasības - 5; b – cik bieži gada laikā projekts paredz informācijas sniegšanu - 1.
Kopā
4 554,00

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
940 394
0
940 394
0
940 394
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
940 394
0
940 394
0
940 394
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
940 394
0
940 394
0
940 394
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
940 394
0
940 394
0
940 394
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar likumu “Par valsts budžetu 2022. gadam” ministrijai VPVKAC izveidei, uzturēšanai un publisko pakalpojumu sistēmas pilnveidei paredzēts finansējums 2022. gadā 940 394 euro.
Paredzētais finansējums sadalās šādi:
dotācijas apmērs, paredzot darbinieku pirmreizējās un regulārās apmācības, kā arī VPVKAC atpazīstamības pasākumus un sabiedriskās domas pētījuma veikšanu, 10 000 euro;
dotācijas apmērs, lai nodrošinātu VPVKAC darbībai nepieciešamo pakalpojumu vadības sistēmas uzturēšanu, 65 000 euro;
dotācijas apmērs VPVKAC izveidei, darbības nodrošināšanai un publisko pakalpojumu sistēmas pilnveidei, kas tiek aprēķināts atbilstoši ikgadējās pieejamās dotācijas apjomam.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Pašvaldībai piešķiramās dotācijas apmērs, ko paredz noteikumu projekta III nodaļā noteiktais, tiek aprēķināts atbilstoši ikgadējās ministrijai pieejamās dotācijas apmēram attiecīgajam mērķim.
Finansējuma apmēra noteikšana:
K = (A – Isab – Ipvs – (Dizv x Z) – (Dfiks x X))/ Y
K – finansējuma apmērs par vienu reģistrēto valsts pārvaldes pakalpojumu VPVKAC (euro);
A - likumā par valsts budžetu paredzētais finansējums, kas piešķirts ministrijai VPVKAC izveidei, uzturēšanai un publisko pakalpojumu sistēmas pilnveidei (940 394 euro.);
Isab - izdevumi VPVKAC tīkla darbinieku apmācībām, kā arī VPVKAC atpazīstamības pasākumu un sabiedriskās domas pētījuma veikšanai (10 000 euro);
Ipvs – izdevumi, lai nodrošinātu VPVKAC darbībai nepieciešamo pakalpojumu vadības  sistēmas uzturēšanu (65 000 euro);
Dizv – dotācija jaunu VPVKAC izveidei (7 200 euro);
Dfiks – dotācijas fiksētā daļa (1 200 euro);
X – esošo VPVKAC skaits;
Z – jauno VPVKAC skaits;
Y – kopējais reģistrēto valsts pārvaldes pakalpojumu skaits iepriekšējā kalendārajā gadā.
Pašvaldībai pieejamās dotācijas aprēķina piemērs:
Dot = 1200 x X + Y x K, kur
1200 – dotācijas fiksētā daļa (euro);
X- pašvaldībā esošo VPVKAC skaits;
Y- pašvaldības VPVKAC sniegto pakalpojumu skaits iepriekšējā kalendārajā gadā;
K- finansējuma apmērs par vienu reģistrēto valsts pārvaldes pakalpojumu VPVKAC (euro).
 
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Nav
Cita informācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumiem Nr. 617 “Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība” 9.18. apakšpunktā noteiktajam, nav iespējams precīzi aprēķināt MK noteikumu projekta ietekmi uz pašvaldību budžeta līdzekļiem, jo katras pašvaldības pieteikums satur individualizētus aprēķinus, pieprasot pašvaldību budžetu un investīciju apjomus.

4.1.1. Jāizdod rīkojums par komisijas personālsastāvu, kā arī saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 73. panta pirmās daļas 1. punktu jāizdod komisijas nolikums un 75. panta otro daļu – komisijas reglaments.

Pamatojums un apraksts
-
Atbildīgā institūcija
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija

4.1.2. Ik gadu jāizdod rīkojums par piešķirtās dotācijas sadalījumu pašvaldībām.

Pamatojums un apraksts
-
Atbildīgā institūcija
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
MK noteikumu projekts tiešā veidā neietekmē sabiedrību, jo tas ir valsts pārvaldes iekšējās darbības organizatorisks jautājums.
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Digitālās transformācijas pamatnostādnes 2021.-2027. gadam ietver vienotas un efektīvi funkcionējošas pakalpojumu nodrošināšanas sistēmas attīstību. Īstenojot jauno digitālās transformācijas politiku, ir uzsākta iedzīvotāju klātienes apkalpošanas transformācija, plānojot klātienes konsultācijas iedzīvotājiem nodrošināt pamatā VPVKAC tīklā. Līdz ar to tiek plānota VPVKAC tīkla teritoriāla paplašināšana, veidojot VPVKAC katrā pagastā. Ciešā sadarbībā ar pašvaldībām līdz 2022. gada nogalei paredzēts izveidot līdz 300 jauniem VPVKAC, kopumā līdz 2023. gada nogalei attīstot virs 500 (~592) centru tīklu. VPVKAC izveide var tikt finansēta arī no citiem finansējuma avotiem.
Papildus, līdz 2027. gadam paredzēts paplašināt VPVKAC tīklā pieejamo pakalpojumu klāstu un ieviešot jaunas pakalpojumu pieteikšanas iespējas. Līdz ar to VPVKAC tīklā paredzams pakalpojumu pieteikumu reģistrāciju skaita pieaugums, kam jāparedz secīgs valsts budžeta dotācijas apjoma pieaugums, lai nodrošinātu iespēju piešķirt dotāciju atbilstoši VPVKAC rezultatīvajiem rādītājiem. Jautājumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu jaunās valsts pārvaldes pakalpojumu sniegšanas sistēmas ieviešanai un darbības nodrošināšanai 2023. un turpmākajos gados ministrija virzīs izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojekta “Par valsts budžetu 2023. gadam” un likumprojekta “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” sagatavošanas procesā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu prioritāro pasākumu pieteikumiem.
Kā arī, lai nodrošinātu pakalpojumu vadības sistēmas funkcionālu pilnveidi proporcionāli vienoto klientu apkalpošanas centru sniegto valsts pārvaldes pakalpojumu skaitam, ar ministra rīkojumu var piešķirt papildus finanšu līdzekļus pakalpojumu vadības sistēmas pilnveidei.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
  • Valsts kase. Pašvaldības, kuras pieteikušās dotācijām.

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Paplašināta publisko pakalpojumu pieejamība. 

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Paplašināta valsts un pašvaldību sniegto pakalpojumu pieejamība un konsultāciju saņemšana. Ērtāka pakalpojumu saņemšana un dokumentu iesniegšana visiem iedzīvotājiem (tajā skaitā ar ierobežotām digitālajām prasmēm).

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Visu novadu iedzīvotājiem vieglāk sasniedzami valsts un pašvaldību sniegtie pakalpojumi.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Visu novadu iedzīvotājiem vieglāk sasniedzami valsts un pašvaldību sniegtie pakalpojumi.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Valsts un pašvaldību sniegtie pakalpojumi ērti saņemami arī personām ar invaliditāti.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Visu novadu iedzīvotājiem ērti sasniedzami valsts un pašvaldību sniegtie pakalpojumi.

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi