Anotācija

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 2025. gada 5. decembrī no 00:00 līdz 02:00 LVRTC veiks plānotus infrastruktūras darbus. Šajā laikā īslaicīgi var būt traucēti vai nepieejami eID un eParaksts pakalpojumi (tai skaitā eParaksts mobile).
23-TA-2691: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 17. decembra noteikumos Nr. 681 "Noteikumi par kārtību, kādā aprēķina un veic maksājumus par Pārtikas un veterinārā dienesta valsts uzraudzības un kontroles darbībām, un maksas pakalpojumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Regula (ES) 2019/6 par veterinārajām zālēm un ar ko atceļ Direktīvu 2001/82/EK (turpmāk - regula 2019/6).
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Farmācijas likums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt maksas par Pārtikas un veterinārā dienesta (turpmāk – dienests) veiktajām valsts uzraudzības un kontroles darbībām atbilstību to faktiskajām izmaksām, kā arī nodrošināt sniegto maksas pakalpojumu veterināro zāļu apritē nosaukumu (aprakstu) atbilstību regulā 2019/6 izmantotajai terminoloģijai un noteiktajām veicamajām darbībām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2019. gada 17. decembra noteikumu Nr. 681 "Pārtikas un veterinārā dienesta valsts uzraudzības un kontroles darbību un maksas pakalpojumu maksas aprēķināšanas un maksāšanas kārtība" (turpmāk – noteikumi Nr. 681) pielikumos noteikta maksa par normatīvajos aktos pārtikas un dzīvnieku barības aprites, dzīvnieku veselības un aizsardzības jomā, kā arī veterināro zāļu aprites jomā noteiktajām dienesta valsts uzraudzības un kontroles darbībām.
1. Noteikumu Nr. 681 1. pielikumā par vairākām dienesta veiktajām darbībām noteiktā maksa tiek aprēķināta atbilstoši faktiskajam kontroles laikam par darba stundu:
1) par veterinārā (veselības) sertifikāta sagatavošanu un izsniegšanu dzīvniekiem, dzīvnieku un augu izcelsmes dzīvnieku barībai;
2) par novērtēšanu (pārbaudi) pirms atzīšanas, reģistrācijas vai kontroles institūcijas (pārtikas un veterinārajā jomā) apstiprināšanas un atkārtotas novērtēšanas (pārbaudes), ja konstatēta neatbilstība;
3) par uzņēmuma (objekta) vai dokumentu pārbaudi dažādu apliecinājumu saņemšanai vai ierobežojumu atcelšanai, kā arī paraugu ņemšanu (pēc klienta rakstiska pieprasījuma);
4) par bioloģiskās lauksaimniecības kontroles institūcijas darbības izvērtēšanu trešajā valstī;
5) par produktu sertificēšanu pārtikas kvalitātes shēmā, ikgadējo pārbaudi un atkārtotu pārbaudi, ja konstatēta neatbilstība Latvijā vai citā Eiropas Savienības dalībvalstī;
6) par iepriekš neplānotu kontroli un pasākumu īstenošanu neatbilstības gadījumā.
2. Savukārt par veterinārā (veselības) sertifikāta sagatavošanu un izsniegšanu pamata darbalaikā dzīvnieku izcelsmes produktu, reproduktīvo produktu, dzīvnieku izcelsmes blakusproduktu un atvasinātu produktu, kas nav paredzēti cilvēku patēriņam, maksa noteikta par sūtījumu. 
3. Noteiktus pakalpojumus, kas saistīti ar sertifikātu un citu apliecinājumu izsniegšanu eksporta kravām, iespējams saņemt arī ārpus pamata darbalaika darbdienās un brīvdienās, kā arī nakts stundās, šajā laikā tiek sniegti aptuveni 10% no dienesta pakalpojumiem. Pārsvarā šis pakalpojums nepieciešams uzņēmējiem, kas eksportē dzīvu dzīvnieku kravas, jo saskaņā ar normatīvajiem aktiem veterinārais sertifikāts jāizdod kravas uzkraušanas dienā. Lai atbalstītu eksportējošos uzņēmums paredzēts, ka šādu pakalpojumu, ja nepieciešams, var saņemt arī cita veida kravu eksportētāji, kam nepieciešams saņemt sertifikātu vai cita veida apliecinājumu. Ievērojot normatīvajos aktos noteikto par nepieciešamību izmaksāt piemaksas par darbu ārpus darba laika, ir noteikta augstāka maksa par pakalpojumu saņemšanu ārpus pamata darbalaika darbdienās un brīvdienās, kā arī nakts stundās.
4. Jāatzīmē, ka attiecībā uz uzņēmējiem, kuri eksportē pārtikas produktus un tam nepieciešami sertifikāti, tiek sniegts atbalsts, no valsts uzraudzībai un kontrolei paredzētajiem budžeta līdzekļiem finansējot produktu laboratorisko izmeklēšanu, lai garantu produktu atbilstību trešo valstu prasībām. 2024. gadā līdz  31. maijam veikti 660 laboratoriskie izmeklējumi (izlietots finansējums 38 166,69 EUR apmērā) un šāds atbalsts tiks sniegts arī turpmāk.
5. Par citām dienesta veiktajām darbībām noteikta konkrēta maksa par sūtījumu, sertifikātu apliecinājumu, apliecību, izziņu, citu dokumentu vai informācijas ievadīšanu datubāzē.
6. Par plānveida pārbaudēm maksa netiek iekasēta, un izmaksas tiek segtas no valsts budžeta. Inspektora vienas darba stundas izmaksas ietver inspektora darba samaksu, darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, vienreizlietojamos apģērbus, autotransporta nomu un netiešās izmaksas (saziņas līdzekļu izmantošana, kancelejas preces, mērinstrumentu kalibrēšana, transportlīdzekļu uzturēšana, telpu uzturēšanas izdevumi u.tml.). Tā kā inspektoru darbs sastāv gan no plānveida pārbaudēm, gan arī no tāda veida pārbaudēm, par kurām ir iekasējama samaksa, inspektoram izmaksājamā alga arī tiek segta no diviem avotiem – no valsts budžeta dotācijas un no maksas par sniegtajiem pakalpojumiem.
Noteikumos Nr. 681 un to pielikumos nepieciešami grozījumi pakalpojumu aprakstos, lai nodrošinātu atbilstību normatīvajos aktos noteiktajām dienesta veicamajām uzraudzības un kontroles darbībām, noteiktu jaunus pakalpojumus, un grozītu esošo maksu apmēru par uzraudzības un kontroles darbībām un maksas pakalpojumiem, lai tā atbilstu faktiskajām izmaksām.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 681 10. punktā noteikts, ka par noteikumos minētajām valsts uzraudzības un kontroles darbībām un maksas pakalpojumiem pakalpojuma ņēmējs maksā saskaņā ar dienesta sagatavoto rēķinu.
Veicot oficiālo kontroli gan uzraudzībai pakļautajos uzņēmumos, gan robežkontroles punktos normatīvajos aktos noteiktos gadījumos, gadījumos, ja ir aizdomas par preču neatbilstību, arī īstenojot pastiprinātas robežkontroles pasākumus un īstenojot pasākumus neatbilstības gadījumā, dienesta inspektori ņem preču paraugus laboratoriskajiem izmeklējumiem. Noteikumu Nr. 681 1. un 3. pielikumā ir noteikts, ka maksa par laboratoriskajiem izmeklējumiem gadījumos, kad tos jāapmaksā pakalpojuma saņēmējam, atbilst laboratorisko izmeklējumu faktiskajām izmaksām.
Visu dienesta oficiālās kontroles laikā noņemto paraugu izmeklēšanu nodrošina valsts zinātniskais institūts "Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "BIOR"", kas ir apstiprināts kā oficiālās kontroles laboratorija dienesta darbības jomās.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 681 10. punktā nepieciešams noteikt, ka dienests neizraksta rēķinus pakalpojumu saņēmējiem par laboratoriskajiem izmeklējumiem. Vienlaikus noteikumi Nr. 681 jāpapildina ar 10.1 punktu, paredzot, ka šajos noteikumos noteiktajos gadījumos par veiktajiem laboratoriskajiem izmeklējumiem pakalpojuma ņēmējs maksā saskaņā ar valsts zinātniskā institūta "Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "BIOR"" sagatavoto rēķinu.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 681 1. pielikumā norādītajām dienesta veicamajām uzraudzības un kontroles darbībām (pakalpojumiem) noteiktā maksa nesedz faktiskās izmaksas par šo darbību veikšanu.
Maksas apmērs par inspektora (eksperta) darba stundu pamata darba laikā 17,60 EUR apmērā par šīs anotācijas sadaļā "Pašreizējā situācija" minētajām dienesta darbībām, tāpat arī atbilstošā maksa par pakalpojuma saņemšanu ārpus pamata darbalaika darbdienās un brīvdienās, kā arī nakts stundās, kā arī citas maksas par dažādu dokumentu sagatavošanu un izsniegšanu ir spēkā kopš 2018. gada 18. maija.
Šajā laikā ir būtiski pieauguši dienesta izdevumi par elektrību, apkuri, degvielu u.c. Ar esošajiem ienākumiem nav iespējams nodrošināt nepieciešamo pakalpojumu sniegšanu.

Patlaban par veterināro sertifikātu sagatavošanu un izsniegšanu visiem dzīvniekiem (izņemot mājas (istabas) dzīvniekiem) noteikta vienāda maksa, kas tiek aprēķināta atbilstoši faktiskajam kontroles laikam par darba stundu. Nepieciešams noteikt atšķirīgu maksu par veterināro sertifikātu sagatavošanu un izsniegšanu liellopiem no trīs mēnešu vecuma, to paredzot par katru dzīvnieku, jo liellopiem nepieciešama individuāla izvērtēšana. Katram liellopam, ko izved no valsts, ir jāsalīdzina pases dati – jāidentificē ar dzīvnieku (identifikācijas numurs, krāsa, dzimums, vecums, izcelšanās dati utt.). Par katru liellopu jāpārbauda, vai tam bijuši obligātie izmeklējumi – gan normatīvajos aktos noteiktie izmeklējumi, gan izmeklējumi, kas veicami saskaņā ar importētājvalsts prasībām. Jāpārbauda arī testēšanas pārskatā norādītā identifikācijas numura sakritība ar izvedamā dzīvnieka un tā pases numuru. Tāpat jānovērtē katra dzīvnieka atbilstība pārvadājumam ar transportu – veselības stāvoklis, grūsnības ilgums, vecums – un jāveic individuāla klīniskā apskate.
Noteikumu Nr. 681 1. pielikumā ir noteikta maksa par atsevišķām darbībām, kuras dienests neveic, savukārt nav noteikta maksa par pakalpojumiem dažādas informācijas nodrošināšanā pēc uzņēmēju pieprasījuma. 
Risinājuma apraksts
1. Jānosaka faktiskajām izmaksām atbilstoša maksa 26,30 EUR apmērā (patlaban noteiktā maksa ir 17,60 EUR) par dienesta inspektora (eksperta) darba stundu pamata darbalaikā par uzraudzības un kontroles darbību veikšanu.
1) veterinārā (veselības) sertifikāta sagatavošanu un izsniegšanu dzīvniekiem (izņemot liellopus, kuri vecāki par trīs mēnešiem), dzīvnieku un augu izcelsmes dzīvnieku barībai;
2) novērtēšanu (pārbaudi) pirms atzīšanas, reģistrācijas vai kontroles institūcijas (pārtikas un veterinārajā jomā) apstiprināšanas un atkārtotas novērtēšanas (pārbaudes), ja konstatēta neatbilstība;
3) uzņēmuma (objekta) vai dokumentu pārbaudi dažādu apliecinājumu saņemšanai vai ierobežojumu atcelšanai, kā arī paraugu ņemšanu (pēc klienta rakstiska pieprasījuma);
4) bioloģiskās lauksaimniecības kontroles institūcijas darbības izvērtēšanu trešajā valstī;
5) produktu sertificēšanu pārtikas kvalitātes shēmā, ikgadējo pārbaudi un atkārtotu pārbaudi, ja konstatēta neatbilstība Latvijā vai citā Eiropas Savienības dalībvalstī;
6) iepriekš neplānotu kontroli un pasākumu īstenošanu neatbilstības gadījumā.
2. Jānosaka maksa par dzīvnieku veterinārā (veselības) sertifikāta sagatavošana un izsniegšana, tostarp dzīvnieku pārbaude pirms karantīnas un karantīnas laikā, liellopiem, kuri vecāki par trīs mēnešiem par katru dzīvnieku.
3. Atbilstoši inspektoru darba faktiskajām izmaksām jāpaaugstina maksa par veterinārā (veselības) sertifikāta sagatavošanu un izsniegšanu pamata darbalaikā dzīvnieku izcelsmes produktu, reproduktīvo produktu, dzīvnieku izcelsmes blakusproduktu un atvasinātu produktu, kas nav paredzēti cilvēku patēriņam, sūtījumam.
4. Attiecīgi jāgroza arī maksa par inspektoru darbu ārpus darbalaika darbdienās un brīvdienās, kā arī nakts stundās, lai varētu nodrošināt darba samaksu atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajam.
5. Atbilstoši darba faktiskajām izmaksām jāpaaugstina maksa par veterinārā (veselības) sertifikāta sagatavošanu un izsniegšanu mājas (istabas) dzīvniekiem, par primārās informācijas ievadīšanu datubāzē (atzīšanas procesā) un par informācijas ievadīšanu datubāzē, ja izdarītas izmaiņas atzīšanas apliecībā, par atzīšanas vai reģistrācijas apliecības noformēšanu un izsniegšanu (nav obligāti nepieciešama papīra formā), dokumentu pārbaudi un ziņojuma sagatavošanu pēc bioloģiskās lauksaimniecības kontroles institūcijas darbības izvērtēšanas trešajā valstī.
6. Atbilstoši darba faktiskajām izmaksām jāpaaugstina maksa par izmēģinājuma projekta atļaujas izsniegšanu dzīvnieka izmantošanai procedūrā, kā arī pielikums jāpapildina ar piezīmi, kas nosaka, ka noteikto maksu piemēro arī atļaujas atteikuma gadījumā, ievērpjot lielo darba apjomu, kas veicams projekta izskatīšanas procesā.
7. Pielikuma V. sadaļā "Valsts uzraudzības un kontroles darbības kautuvēs" (jaunā IV. sadaļa) noteiktā maksa par nokauto dzīvnieku kontroli jāattiecina arī uz kontrolēm kaušanai paredzēto dzīvnieku novietnēs.
8. Pamatā maksu par valsts uzraudzības un kontroles darbībām medījamo dzīvnieku gaļas pārstrādes uzņēmumos dienests iekasē regulas Nr. 2017/625 IV pielikuma II nodaļas III daļā noteiktajā apmērā. Ievērojot to, ka minētās maksas ne vienmēr sedz faktiskās kontroles izmaksas, jāpapildina noteikumu Nr. 681 3. punkts un 1. pielikuma esošais 21. punkts (jaunais 14. punkts), paredzot, ka gadījumos, kad noteiktā maksa par medījamo dzīvnieku nesedz faktiskās kontroles izmaksas, maksa aprēķināma par eksperta darba stundu.
9. Jāsvītro 1. pielikuma II. sadaļa "Atbilstības sertifikāta, kontroles apliecības un pārējo ar uzraudzību un kontroli saistīto apliecinājumu, sertifikātu un izziņu sagatavošana un izsniegšana", kas ietver maksu par neaktuāliem pakalpojumiem. Savukārt jāizveido jauna pielikuma IX. sadaļa, kurā jānosaka maksa par citu pielikumā neminētu normatīvajos aktos noteiktu dokumentu sagatavošanu.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 681 2. pielikumā noteiktas cenas dienesta maksas pakalpojumiem. Pakalpojumiem, kas saistīti ar dienesta darbību veterinārās uzraudzības apritē iesaistīto dokumentu veidlapu izplatīšanā ir noteiktas veidlapu izgatavošanas faktiskajām izmaksām neatbilstošas cenas. Pakalpojuma - atzinums par mērījumu un testēšanas rezultātiem - sniegšanas izmaksas ir saistītas ar dienesta amatpersonas darba stundas izmaksām, kas patlaban noteiktas neatbilstošā apmērā. Tāpat vairāki no pielikumā noteiktajiem pakalpojumiem nav aktuāli.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 681 2. pielikumā jāizdara vairāki grozījumi:
1) pakalpojumam - atzinums par mērījumu un testēšanas rezultātiem - jā nosaka maksa atbilstoši vienas darba stundas izmaksām;
2) mājas (istabas) dzīvnieka pases veidlapai, veterinārās receptes un īpašās veterinārās receptes veidlapu komplektiem jānosaka maksa atbilstoši to izgatavošanas izmaksām;
3) kā neaktuāli jāsvītro dzīvnieku ārstnieciskās barības pieprasījuma izsniegšana, aprīkojuma, iekārtu noma un sanāksmju zāles noma teritoriālajā struktūrvienībā.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 681 3. pielikuma 11. punktā noteikta maksa par prasībām neatbilstoša vai līdz visu kontroles rezultātu saņemšanai aizturēta sūtījuma uzglabāšana robežkontroles punkta telpās. Patlaban ir noteikta vienāda maksa par katru uzglabāšanas stundu, neņemot vērā vai sūtījumu (kravu) nepieciešams uzglabāt noteiktā temperatūrā (piemēram, mīnuss 18oC) vai nav. Ja nav nepieciešams ievērot noteiktu temperatūras režīmu, uzglabāšanas izmaksas ir mazākas.
Tāpat esošais punkta formulējums paredz iespēju uzglabāt tikai neatbilstošas kravas līdz kontroles pabeigšanai.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 681 3. pielikuma 11. punktā nepieciešams precizēt, ka kravu pārvadātājiem ir iespēja par maksu robežkontroles punkta telpās uzglabāt arī tādu sūtījumu, kuram pabeigta kontrole un kurš atzīts par prasībām atbilstošu, līdz laikam, kad kravas īpašnieks var sūtījumu izvest. Tāpat jānosaka diferencēta maksa par sūtījumu uzglabāšanu noteiktā temperatūras režīmā vai bez noteiktas temperatūras. Par tāda sūtījuma uzglabāšanu, kuram nav prasību attiecībā uz noteiktu temperatūru, maksa tiks samazināta, no izmaksu kalkulācijas izslēdzot elektroenerģijas izmaksas, kas attiecināmas tikai uz dzesēšanas iekārtu darbības laiku.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 681 4. pielikumā, kurā noteiktas cenas dienesta maksas pakalpojumiem veterināro zāļu apritē minēto pakalpojumu nosaukumi (apraksti) neatbilst regulā 2019/6 un Farmācijas likuma 2023. gada 5. oktobra grozījumos noteiktajam, kā arī nav noteikti visi dienesta sniedzamie pakalpojumi.
Vairākiem pakalpojumiem noteiktā cena neatbilst faktiskajām izmaksām par šo pakalpojumu sniegšanu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 681 4. pielikumā nepieciešams veikt šādus grozījumus:
1) tā kā regula 2019/6 neparedz pārreģistrācijas procedūru, I sadaļas virsrakstā jāsvītro vārds "pārreģistrācijai", tāpat jāsvītro 1.2., 2.2. un 3.2. apakšpunkts, kas nosaka maksu par iesnieguma un pievienotās dokumentācijas ekspertīzi veterināro zāļu pārreģistrācijai;
2) I sadaļa jāprecizē, nosakot, ka iesnieguma un pievienotās dokumentācijas ekspertīze nacionālajā procedūrā, savstarpējās atzīšanas procedūrā un decentralizētajā procedūrā tiek veikta tirdzniecības atļaujas izsniegšanai;
3) savstarpējās atzīšanas procedūrā un decentralizētajā procedūrā nepieciešams paaugstināt maksu par atsauces (references) valsts uzdevumiem papildus šajās procedūrās veicamajām ekspertīzēm (par katru procedūru);
4) I sadaļa jāpapildina ar jaunu pakalpojumu - iesnieguma un pievienotās dokumentācijas ekspertīze veterināro zāļu tirdzniecības atļaujas izsniegšanai vēlākas atzīšanas procedūrā, kā arī par atsauces (references) valsts uzdevumiem papildus šajā procedūrā veicamajām ekspertīzēm (4. punkts). Izmaksas par šiem pakalpojumiem paredzēts noteikt tādā pat apmērā kā savstarpējās atzīšanas procedūrā un decentralizētajā procedūrā;
5) esošais I sadaļas 4.1. apakšpunkts (jaunai 5.1. apakšpunkts) jāpapildina, lai tā redakcija precīzāk atspoguļotu pakalpojuma būtību, nosakot, ka maksa piemērojama arī par veterināro zāļu tirdzniecības atļaujas vai reģistrācijas apliecības sagatavošanu, ne tikai izsniegšanu, kā arī to, ka maksa ir vienāda par dokumentu saņemšanu gan papīra, gan elektroniskā formātā atkarībā no klienta pieprasījuma;
6) atbilstoši faktiskajām izmaksām jāpaaugstina I sadaļas 5. punktā noteiktā maksa par pēcreģistrācijas uzraudzību (jaunais 6. punkts), vienlaikus jāsvītro šajā punktā noteiktie pakalpojumi par periodiskā drošības ziņojuma analīzi;
7) 6. punktā (jaunais 7. punkts) jāveic redakcionāli grozījumi attiecībā uz izmaiņu laika grafikiem, kā arī jāpievieno piezīmes, kas noteiks:
a) ja pēc noraidītām izmaiņām, kas nav jānovērtē, piesaka izmaiņas, kas ir jānovērtē, maksā tikai pakalpojumiem noteiktās maksas starpību. Grupētām izmaiņām kas ir jānovērtē, maksu par katrām veterinārajām zālēm piemēro vienreiz saskaņā ar to pielikuma punktu, kurā noteikta augstākā cena;
b) ja atkārtoti piesaka iepriekš noraidītu izmaiņu, kas nav jānovērtē, par pakalpojumu atkārtoti nemaksā.
8) attiecībā uz izmaiņu izdarīšanu veterināro zāļu reģistrācijas dokumentācijā, jānosaka jauni pakalpojumi:
a) izmaiņas, kas jānovērtē (pagarināts (E) laika grafiks), kad nepieciešama padziļināta izvērtēšana – I.I.1 aktīvās vielas(-u) izmaiņas, I.II.1 zāļu stipruma, zāļu formas un ievadīšanas veida izmaiņas, I.III.1 mērķsugu maiņa vai pievienošana);
b) atsauces veterināro zāļu apraksta saskaņošana atbilstoši regulas 2019/6 70. pantā noteiktajam;
9) spēkā esošajā 7. punktā (jaunais 8. punkts) attiecībā uz veterināro zāļu izplatīšanu paralēlajā tirdzniecībā jāveic precizējums, nosakot, ka maksa tiek noteikta par vienu iesniegumu, ne ekspertīzi;
10) jāsvītro 7.5. apakšpunkts, kurā noteikta maksa par atļaujas izsniegšanu veterināro zāļu izplatīšanai paralēlajā tirdzniecībā Latvijā. Ar Ministru kabineta 2022. gada 30. augusta noteikumiem Nr. 536 "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 31. maija noteikumos Nr. 327 "Veterināro zāļu ievešanas un izvešanas kārtība"" no noteikumiem Nr. 327 svītrotas normas, kas paredzēja dienesta pienākumu izsniegt atļauju veterināro zāļu izplatīšanai paralēlajā tirdzniecībā Latvijā;
11) 8. punktā (jaunais 9. punkts) par valstī nereģistrētu veterināro zāļu izplatīšanu jāizdara grozījumi, nosakot, ka noteiktās cenas mērvienība ir "iesniegums", bet ne "ekspertīze vienam produktam". Tāpat jāprecizē, ka ekspertīze ievešanas un izplatīšanas atļauju izsniegšanai, izmaiņu izdarīšana atļaujā u.c. attiecas ne uz katru produktu, bet katru zāļu formu un stiprumu;
12) jānosaka jauni pakalpojumi (9.8. un 9.9. apakšpunkts) attiecībā uz iesnieguma un dokumentu ekspertīzi, lai izsniegtu inaktivēto autogēno vakcīnu ievešanas un lietošanas atļauju un izdarītu izmaiņas atļaujā;
13) patlaban pielikuma 13. punktā (jaunais 14. punkts) noteiktas pakalpojumu maksas attiecībā uz labas ražošanas prakses dokumentu izvērtēšanu un sertifikātu izsniegšanu, kā arī atbilstības novērtēšanas pārbaudi veterināro zāļu importēšanas/ražošanas uzņēmumā. Regula 2019/6 nosaka, ka gan veterināro zāļu ražotājiem, gan aktīvo vielu ražotājiem un importētājiem ir pienākums nodrošināt ražošanas atbilstību labas ražošanas praksei, savukārt veterināro zāļu un aktīvo vielu izplatītājiem jānodrošina izplatīšanas atbilstība labai izplatīšanas praksei. Tāpat regulas 2019/6 123. pants nosaka valsts kompetentās iestādes pienākumu kontrolēt veterināro zāļu un aktīvo vielu ražotāju, importētāju un izplatītāju atbilstību regulas 2019/6 prasībām. Nodrošinot regulas 2019/6 prasību ieviešanu, Farmācijas likuma 12. panta pirmās daļas 11. un 12. punkts (2023. gada 15. oktobra redakcijā) paredz dienesta kompetenci novērtēt veterināro zāļu un aktīvo vielu ražotāju, importētāju un izplatītāju atbilstību labai ražošanas praksei un labai izplatīšanas praksei un izsniegt atbilstības sertifikātu:
a) esošais 13. punkts jāpapildina ar atsauci uz pakalpojumu sniegšanu labas izplatīšanas prakses atbilstības dokumentu izvērtēšanā;
b) jānosaka, ka atbilstības novērtēšanu veic ne tikai veterināro zāļu, bet arī aktīvo vielu importēšanas/ražošanas uzņēmumā, kā arī labas ražošanas un labas izplatīšanas prakses dokumentu izvērtēšana un sertifikātu izsniegšana notiek arī attiecībā uz aktīvajām vielām, ne tikai veterinārajām zālēm;
c) jāgroza maksas aprēķināšanas princips, nosakot maksu par vienu pārbaudes dienu uzņēmumā un par katru nākamo dienu vienādu maksu (patlaban noteiktās maksas par divām, trijām utt. dienām vietā), kā arī jānosaka maksa par atkārtotu atbilstības novērtēšanas pārbaudi;
d) jānosaka maksa par aktīvo vielu ražotāja, importētāja vai izplatītāja izvērtēšanu;
e) jānosaka maksa par labas izplatīšanas prakses atbilstības pārbaude veterināro zāļu lieltirgotavā un/vai aktīvo vielu izplatīšanas uzņēmumā;
14) jāpaaugstina maksa par parauga ņemšanu, jo tā saistīta ar izmaksu palielināšanos par vienu dienesta darbinieka darba stundu;
15) jāprecizē pielikuma V.sadaļas nosaukums, lai varētu  nodrošināt plašāka spektra informācijas sagatavošanu , ja tāda ir nepieciešama pakalpojuma ņēmējam, kā arī jāpaaugstina maksa par informācijas sagatavošanu (par vienu stundu).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Saimnieciskās darbības veicēji dzīvnieku un pārtikas aprites jomā.
Ietekmes apraksts
Maksas paaugstināšana par dienesta veiktajā uzraudzības un kontroles darbībām skar personas, kuras plāno uzsākt uzņēmējdarbību, kam nepieciešama iepriekšēja uzņēmuma reģistrācija ar pārbaudi vai atzīšana, kuras vēlas sertificēt produktu pārtikas kvalitātes shēmā, kuriem nepieciešams saņemt veterināros sertifikātus vai citus apliecinājumus par produktu vai procesu atbilstību.
Dienesta regulāri veiktā uzraudzība notiek par valsts budžeta līdzekļiem, savukārt personām, kuru darbībā konstatētas neatbilstības normatīvo aktu prasībām, jāsedz izdevumi par atkārtotām dienesta pārbaudēm.
Saimnieciskās darbības veicēju mērķgrupas skaitliskais pieaugums ir atkarīgs no ekonomiskās attīstības valstī.
Juridiskās personas
  • Saimnieciskās darbības veicēji dzīvnieku un pārtikas aprites jomā.
  • Veterināro zāļu apritē iesaistīti uzņēmēji (lieltirgotavas, aptiekas).
Ietekmes apraksts
Ietekme uz saimnieciskās darbības veicējiem dzīvnieku un pārtikas aprites jomā tāda pati kā fiziskajā personām.
Attiecībā uz veterināro zāļu apritē iestatītajām peronam noteikumu projekts var radīt finansiālu slogu.
Saimnieciskās darbības veicēju mērķgrupas skaitliskais pieaugums ir atkarīgs no ekonomiskās attīstības valstī.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
4 738 915
479 807
4 738 915
479 807
4 738 915
479 807
479 807
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
4 738 915
479 807
4 738 915
479 807
4 738 915
479 807
479 807
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
5 218 915
479 807
5 218 915
479 807
4 738 915
479 807
479 807
2.1. valsts pamatbudžets
5 218 915
479 807
5 218 915
479 807
4 738 915
479 807
479 807
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-480 000
0
-480 000
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
-480 000
0
-480 000
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Dienesta sniegto pakalpojumu izcenojuma aprēķinu atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumiem Nr. 333 "Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu aprēķināšanas kārtība” skatīt anotācijas pielikumā.
Izdevumi par stundas likmi pamata darba laikā aprēķināti, ņemot vērā inspektoru (26.3.saime, IIIA līmenis, 9.mēnešalgu grupa), kā arī amatpersonu, kuras pilda inspektora pienākumus – teritoriālo struktūrvienību vadītāju (26.3.saime, V līmenis, 12.mēnešalgu grupa) un viņu vietnieku (26.3.saime, IV līmenis, 11.mēnešalgu grupa), algas likmes un mēnešalgas aprēķinā izmantots 2024. gadam noteiktās mēnešalgu skalas viduspunkts.
Maksa par inspektoru darbu ārpus pamata darba laika aprēķināta, ņemot vērā to, ka atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 14. pantā noteiktajam par nakts darbu ir izmaksājamas piemaksas. Tāpat ņemts vērā, ka darbs ārpus pamata darbalaika un nakts stundās veido virsstundas attiecīgajam inspektoram un par tām arī izmaksājama piemaksa likumā noteiktajā apmērā. Ievērojot darba apjomu un inspektoru noslodzi, tikpat kā nav iespējams virsstundu darbu kompensēt ar atpūtas laiku citā dienā. Pakalpojumus, kurus iespējams saņemt ārpus pamata darbalaika, – veterināro sertifikātu sagatavošana un izsniegšana un ar uzraudzību un kontroli, tostarp intervences pasākumiem, saistītu apliecinājumu vai sertifikātu sagatavošana un izsniegšana – sniedz dienesta teritoriālo struktūrvienību amatpersonas, kas pilda inspektoru pienākumus, kuriem noteikts normālais darba laiks.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Kopējais ieņēmumu un izdevumu apmērs ir atkarīgs no kontrolējamo uzņēmumu skaita un uzņēmējdarbības aktivitātes. Savukārt grozījumi noteikumu Nr. 1083 5. pielikumā attiecībā uz atbilstības novērtēšanas pakalpojumiem veterinārfarmaceitiskās darbības jomā ir uzskatāmi par tehniskiem, jo nemaina patlaban piemērojamās pakalpojumu cenas.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32019R0006
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Regula (EK) 2019/6 par veterinārajām zālēm un ar ko atceļ Direktīvu 2001/82/EK.
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Regula (EK) 2019/6 par veterinārajām zālēm un ar ko atceļ Direktīvu 2001/82/EK.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regula 2019/6
7. punkts (noteikumu Nr. 681 4. pielikums)
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stirgrākas prasības kā noteikts tiesību aktā
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Pārtikas un veterinārais dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pārtikas un veterinārais dienests
  • Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "Bior"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Darbību un pakalpojumu izcenojuma aprēķins