Anotācija

25-TA-1524: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 3. jūnija noteikumos Nr. 273 "Noteikumi par jūrnieku veselības atbilstību darbam uz kuģa"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts „Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 3. jūnija noteikumos Nr. 273 „Noteikumi par jūrnieku veselības atbilstību darbam uz kuģa” (turpmāk – Noteikumu projekts) izstrādāts, lai pilnveidotu spēkā esošo regulējumu, ņemot vērā izmaiņas normatīvajos aktos un praksē identificētās nepieciešamības.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta izstrādes mērķis ir pilnveidot spēkā esošo normatīvo regulējumu
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
2024. gada 23. maijā tika pieņemti grozījumi 1995. gada Starptautiskajā konvencijā par zvejas kuģu personāla sagatavošanas un diplomēšanas, kā arī sardzes pildīšanas standartiem (turpmāk – STCW-F konvencija), un tie stāsies spēkā 2026. gada 1. janvārī.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Kritērijus un kārtību, kādā jūrnieku ārsts izsniedz atzinumu par jūrnieka veselības atbilstību darbam uz kuģa, nosaka Ministru kabineta 2014. gada 3. jūnija noteikumi Nr. 273 „Noteikumi par jūrnieku veselības atbilstību darbam uz kuģa” (turpmāk – Noteikumi Nr. 273).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2024. gada 23. maijā tika pieņemti grozījum STCW-F konvencijā , un tie stāsies spēkā 2026. gada 1. janvārī.
Risinājuma apraksts
Ar Noteikumu projektu tiek ieviesti STCW-F konvencijas grozījumi, nosakot, ka medicīniskais sertifikāts, kas izsniegts saskaņā ar STCW konvencijas I/9 noteikuma prasībām, ir derīgs arī zvejas kuģu personālam.
Problēmas apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes 2008. gada 19. novembra Direktīva 2008/106/EK ir kodificēta, apvienojot vairāku iepriekšējo tiesību aktu noteikumus vienā tiesību aktā – Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 8. jūnija Direktīvā (ES) 2022/993 par jūrnieku minimālo sagatavotības līmeni (kodifikācija). Rezultātā Eiropas Parlamenta un Padomes 2008. gada 19. novembra Direktīva 2008/106/EK par jūrnieku minimālo sagatavotības līmeni un Eiropas Parlamenta un Padomes 2012. gada 21. novembra Direktīva 2012/35/ES, ar ko groza Direktīvu 2008/106/EK par jūrnieku minimālo sagatavotības līmeni, ir atceltas. 
Risinājuma apraksts
Ar Noteikumu projektu netiek ieviestas jaunas normas, jo Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 8. jūnija Direktīva (ES) 2022/993 par jūrnieku minimālo sagatavotības līmeni (kodifikācija) apvieno un aizstāj atceltās direktīvas, saglabājot tajās ietvertās tiesību normas nemainīgas.
Ar Noteikumu projektu informatīvā atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām tiek izteikta jaunā redakcijā – atceltās direktīvas (Eiropas Parlamenta un Padomes 2008. gada 19. novembra Direktīva 2008/106/EK par jūrnieku minimālo sagatavotības līmeni un Eiropas Parlamenta un Padomes 2012. gada 21. novembra Direktīva 2012/35/ES, ar ko groza Direktīvu 2008/106/EK par jūrnieku minimālo sagatavotības līmeni) tiek aizstātas ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 8. jūnija Direktīvu (ES) 2022/993 par jūrnieku minimālo sagatavotības līmeni (kodifikācija).
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 273 4. punktā un 1. pielikumā ir minēta valsts akciju sabiedrība "Latvijas Jūras administrācija". Kopš 2020. gada 23. decembra Latvijas Jūras administrācijas tiesiskā forma ir valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību, nevis valsts akciju sabiedrība.
Risinājuma apraksts
Ar Noteikumu projektu tiek precizēts valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Jūras administrācija" nosaukums, ņemot vērā Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra lēmumu par "Latvijas Jūras administrācijas" tiesiskās formas un nosaukuma maiņu uz valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību.
Problēmas apraksts
Šobrīd Noteikumi Nr. 273 nav attiecināmi uz loci vai personu, kura tiek nodarbināta īpašu uzdevumu veikšanā. Praksē var būt situācijas, kad arī locim vai personai, kura tiek nodarbināta īpašu uzdevumu veikšanā, ir nepieciešams saņemt ārsta atzinumu par veselības atbilstību darbam uz kuģa.
Risinājuma apraksts
Ar Noteikumu projektu tiek noteikts, ka Noteikumi Nr. 273 var attiekties uz loci un personu, kura uz kuģa tiek nodarbināta īpašu uzdevumu veikšanā (piemēram, uz kuģu kompānijas darbinieku). Tas, vai attiecīgajā gadījumā uz iepriekš minēto personālu ir piemērojami šie noteikumi, tiks norādīts speciālajā normatīvajā aktā.
Problēmas apraksts
Šobrīd ēdināšanas komandā esošai personai un personai, kuras darbs saistīts ar kādu no pārtikas aprites posmiem, tiek noteikts īsāks medicīniskā sertifikāta termiņš – 12 mēneši.
Risinājuma apraksts
Ar Noteikumu projektu ēdināšanas komandā esošai personai un personai, kuras darbs saistīts ar kādu no pārtikas aprites posmiem, tiek atvieglotas prasības, proti, tiek noteikts vispārējais medicīniskā sertifikāta derīguma termiņš – 24 mēneši.
Izmaiņas atvieglos administratīvo slogu jūrnieku ārstiem, kā arī samazinās ar atkārtotām medicīniskajām pārbaudēm saistītās izmaksas jūrniekiem. Tiek saglabātas iespējas noteikt īsāku medicīniskā sertifikāta derīguma termiņu, ja attiecīgajā gadījumā ir nepieciešams izsekot līdzi veselības stāvokļa izmaiņām.
Problēmas apraksts
Noteikumu projekta izstrādes procesā tika iesaistīti jūrnieku ārsti, kuri, balstoties uz profesionālo pieredzi un jaunākajām medicīniskajām vadlīnijām, ierosināja papildināt obligāto medicīnisko izmeklējumu un analīžu sarakstu ar C hepatīta un glikozētā hemoglobīna līmeņa noteikšanu asinīs. Šie izmeklējumi ir būtiski jūrnieku veselības stāvokļa objektīvai novērtēšanai, un savlaicīga infekcijas atklāšana veicina agrīnu ārstēšanu un novērš pēkšņas veselības problēmas darba laikā un tālākas komplikācijas.
Risinājuma apraksts
Ar Noteikumu projektu tiek papildināti veicamie izmeklējumi.
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr. 273 ir minēts, ka jūrnieku ārsts Jūrnieku reģistrā iesniedz neatbilstības deklarācijas kopiju, bet nav minēts, cik ilgi Jūrnieku reģistrā ir glabājamas šīs kopijas. Tāpat nav ietverts, cik ilgi jūrnieku ārsti uzglabā izsniegtos atzinumus un medicīnisko dokumentāciju.
Risinājuma apraksts
Ar Noteikumu projektu tiek noteikts, ka neatbilstības deklarācijas kopijas Jūrnieku reģistrā tiek glabātas 5 gadus. Termiņš ir noteikts, ņemot vērā, ka jūrnieku medicīniskie sertifikāti tiek izsniegti maksimums uz 2 gadiem, un jūrnieku kvalifikācijas sertifikācijas cikls vispārējā kārtībā ir reizi piecos gados. Papildus iepriekš minētajam Noteikumu projekts arī nosaka, ka jūrnieku ārsti ir atbildīgi par izsniegto atzinumu un medicīnisko dokumentu glabāšanu, precizējot, ka šī dokumentācija tiek uzglabāta vismaz 10 gadus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Jūrnieki
  • Jūrniecības profesionālās izglītības programmas pretendenti.
Ietekmes apraksts
Jūrnieki – Latvijā 2025. gada sākumā reģistrēti 10 122 aktīvie jūrnieki.
Jūrniecības profesionālās izglītības programmas pretendenti. Šobrīd ir 6 izglītības iestādes, kas kopā īsteno 25 programmas, pēc kuru apgūšanas var saņemt jūrnieka kvalifikāciju apliecinošu dokumentu. 2024./2025. mācību gadā jūrniecības profesionālās izglītības programmās tika uzņemti aptuveni 488 studenti. 
VSIA „Latvijas Jūras administrācija” Jūrnieku reģistra atzītie jūrnieku ārsti – 7.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Noteikumu projektā paredzēto pienākumu un tiesību izpildi nodrošinās iesaistītās institūcijas, izmantojot esošos budžeta līdzekļus.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32022L0993
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 8. jūnija Direktīva (ES) Nr. 2022/993 par jūrnieku minimālo sagatavotības līmeni (kodifikācija) (Dokuments attiecas uz EEZ).
Apraksts
Direktīvas Nr. 2022/993 mērķis ir uzturēt augstu kuģošanas drošību un uzlabot jūrnieku zināšanu un prasmju līmeni, attīstot jūrnieku sagatavošanu un sertificēšanu saskaņā ar starptautiskiem noteikumiem un tehnoloģisko progresu.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
Starptautiskā dokumenta nosaukums
1995. gada Starptautiskajai konvencijai par zvejas kuģu personāla sagatavošanas un diplomēšanas, kā arī sardzes pildīšanas standartiem, ar grozījumiem.
Apraksts
2024. gada 23. maija grozījumi STCW-F konvencijā (stāsies spēkā un 2026. gada 1. janvārī).

5.3. Cita informācija

Apraksts
Ar Noteikumu projektu nenotiek atkāpšanās no esošajām saistībām.

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 8. jūnija Direktīva (ES) Nr. 2022/993 par jūrnieku minimālo sagatavotības līmeni (kodifikācija) (Dokuments attiecas uz EEZ).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
12. panta 1. punkts
Noteikumi Nr. 273 (viss teksts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
12. panta 3. punkts
Noteikumu Nr. 273 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
12. panta 4. punkts
Noteikumi Nr. 273 (viss teksts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
12. panta 5. punkts
Noteikumu Nr. 273 8.un 9. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
12. panta 6. punkts
Noteikumu Nr. 273 11. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Direktīvas 2022/993 prasības pilnībā ir pārņemtas ar šādiem normatīvajiem aktiem:
Jūras kodekss;
Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likums;
Likums "Par reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu";
Ministru kabineta 2005. gada 22. novembra noteikumi Nr. 895 "Jūrnieku sertificēšanas noteikumi";
Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteikumi Nr. 811 "Jūrnieku ārstu atzīšanas noteikumi";
Ministru kabineta 2015. gada 15. decembra noteikumi Nr. 710 "Jūrnieku profesionālās sagatavošanas programmu sertificēšanas, īstenošanas un uzraudzības noteikumi";
Ministru kabineta 2010. gada 21. decembra noteikumi Nr. 1164 "Ostas valsts kontroles kārtība";
Ministru kabineta 2011. gada 17. maija noteikumos Nr. 364 "Kārtība, kādā licencē un uzrauga komersantus, kuri sniedz darbiekārtošanas pakalpojumus kuģa apkalpes komplektēšanā".
Informatīvās atsauces uz Direktīvu 2022/993 minētajos normatīvajos aktos ir vai vēl tiks iekļautas, virzot grozījumus šajos normatīvajos aktos pēc būtības.

5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei

Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
1995. gada Starptautiskajai konvencijai par zvejas kuģu personāla sagatavošanas un diplomēšanas, kā arī sardzes pildīšanas standartiem, ar grozījumiem.
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
STCW-F konvencijas kodeksa A-I/12 iedaļas pirmā daļa
Projekta 1.8. punkts
(Noteikumu Nr. 273 6.1 punkts)
Pārņemtas pilnībā
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
STCW-F konvencijas 2024. gada grozījumi tiks pārņemti ar
Ministru kabineta 2005. gada 22. novembra noteikumiem Nr. 895
“Jūrnieku sertificēšanas noteikumi”.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
VSIA "Latvijas Jūras administrācija"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VSIA "Latvijas Jūras administrācija"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi