Anotācija (ex-ante)

23-TA-3133: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamo īpašumu daļu pirkšanu valsts vietējā autoceļa V286 "Kūdums–Daibe–Pīpeņi" pārbūves projekta īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz no nekustamā īpašuma īpašniekiem atsavināt nekustamo īpašumu daļas, kuras nepieciešamas transporta infrastruktūras attīstībai – valsts vietējā autoceļa V286 “Kūdums – Daibe - Pīpeņi” posma 3,24. – 7,05. km pārbūves projekta īstenošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Valsts vietējā autoceļa V286 “Kūdums – Daibe - Pīpeņi” posma 3,24. – 7,05. km pārbūves projekta īstenošanai nepieciešams no nekustamā īpašuma īpašniekiem atsavināt:
– nekustamā īpašuma “Cēsinieki” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4274 001 0009) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4274 001 0062) 0,0031 ha platībā – Raiskuma pagastā, Cēsu novadā;
– nekustamā īpašuma “Dreimaņi” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4274 001 0018) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4274 001 0064) 0,0034 ha platībā – Raiskuma pagastā, Cēsu novadā;
– nekustamā īpašuma “Lejas Klētnieki” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4280 005 0041) daļas – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4280 005 0156) 0,0168 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4280 005 0158) 0,0200 ha platībā – Stalbes pagastā, Cēsu novadā.
Nekustamo īpašumu daļas tiek atsavinātas transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Projekta konceptuālā nepieciešamība ir apliecināta ar informatīvo ziņojumu “Par Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformas un investīciju virziena “Reģionālā politika” 3.1.1.r. reformas “Administratīvi teritoriālā reforma” 3.1.1.i. investīcijas “Valsts reģionālo un vietējo autoceļu tīkla uzlabošana” īstenošanu” (Ministru kabineta 2022.gada 8. novembra sēdes protokollēmums (prot. Nr.56, 36.§).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums “Cēsinieki” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4274 001 0009) ir ierakstīts Vidzemes rajona tiesas Raiskuma pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 287.
Nekustamā īpašuma “Cēsinieki” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4274 001 0009) zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 4274 001 0062 ir noteikts apgrūtinājums (saskaņā ar Valsts zemes dienesta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas teksta datiem) – ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos – 0,0031 ha platībā.
Nekustamā īpašuma īpašnieks ir piekritis nekustamā īpašuma “Cēsinieki” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4274 001 0009) daļas – zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4274 001 0062) 0,0031 ha platībā – Raiskuma pagastā, Cēsu novadā, atsavināšanai atbilstoši aprēķinātajam atlīdzības apmēram, informējot par to telefoniski.
Nekustamais īpašums “Dreimaņi” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4274 001 0018) ir ierakstīts Vidzemes rajona tiesas Raiskuma pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 442.
Nekustamā īpašuma “Dreimaņi” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4274 001 0018) zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 4274 001 0064 ir noteikts apgrūtinājums (saskaņā ar Valsts zemes dienesta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas teksta datiem) – ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos – 0,0034 ha platībā.
Nekustamā īpašuma īpašnieks ir piekritis nekustamā īpašuma “Dreimaņi” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4274 001 0018) daļas – zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4274 001 0064) 0,0034 ha platībā – Raiskuma pagastā, Cēsu novadā,atsavināšanai atbilstoši aprēķinātajam atlīdzības apmēram, informējot par to telefoniski.
Nekustamais īpašums “Lejas Klētnieki” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4280 005 0041) ir ierakstīts Vidzemes rajona tiesas Stalbes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 212.
Nekustamā īpašuma “Lejas Klētnieki” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4280 005 0041) zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 4280 005 0156 un zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 4280 005 0158 ir noteikti šādi apgrūtinājumi (saskaņā ar Valsts zemes dienesta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas teksta datiem):
Zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 4280 005 0156 – ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem autoceļiem lauku apvidos – 0,0168 ha platībā.
Zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 4280 005 0158:
– ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ar nominālo spriegumu no 10 līdz 20 kilovoltiem, ja tā šķērso meža teritoriju – 0,0100 ha platībā;
– ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos – 0,0200 ha platībā.
Nekustamā īpašuma īpašniece ir piekritusi nekustamā īpašuma “Lejas Klētnieki” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4280 005 0041) daļas – zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4280 005 0156) 0,0168 ha platībā un zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4280 005 0158) 0,0200 ha platībā – Stalbes pagastā, Cēsu novadā, atsavināšanai atbilstoši aprēķinātajam atlīdzības apmēram, informējot par to telefoniski.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 „Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija:
– ar 2023. gada 13. novembra  lēmumu Nr. 03.1-14/3291 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma “Cēsinieki” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4274 001 0009) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4274 001 0062) 0,0031 ha platībā – Raiskuma pagastā, Cēsu novadā, nosakot to 22,63 EUR;
– ar 2023. gada 13. novembra  lēmumu Nr. 03.1-14/3289 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma “Dreimaņi” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4274 001 0018) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4274 001 0064) 0,0034 ha platībā – Raiskuma pagastā, Cēsu novadā, nosakot to 24,82 EUR;
– ar 2023. gada 13. novembra  lēmumu Nr. 03.1-14/3290 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma “Lejas Klētnieki” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4280 005 0041) daļām – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4280 005 0156) 0,0168 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4280 005 0158) 0,0200 ha platībā – Stalbes pagastā, Cēsu novadā, nosakot to 295,70 EUR, kas sastāv no nekustamā īpašuma tirgus vērtības zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 4280 005 0156 124,10 EUR, nekustamā īpašuma tirgus vērtības zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 4280 005 0158 138,70 EUR un kompensējamiem zaudējumiem 32,90 EUR. Kompensējamie zaudējumi paredzēti par nozāģētiem kokiem.
Satiksmes ministrija īpašuma tiesības uz atsavināmo nekustamo īpašumu daļām normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt:
– nekustamā īpašuma “Cēsinieki” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4274 001 0009) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4274 001 0062) 0,0031 ha platībā – Raiskuma pagastā, Cēsu novadā;
– nekustamā īpašuma “Dreimaņi” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4274 001 0018) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4274 001 0064) 0,0034 ha platībā – Raiskuma pagastā, Cēsu novadā;
– nekustamā īpašuma “Lejas Klētnieki” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4280 005 0041) daļas – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4280 005 0156) 0,0168 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4280 005 0158) 0,0200 ha platībā – Stalbes pagastā, Cēsu novadā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Minētās nekustamo īpašumu daļas tiek atsavinātas transporta infrastruktūras attīstībai. Satiksmes ministrija ir meklējusi risinājumus un līdzekļus mērķa sasniegšanai, un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par nekustamo īpašumu daļām aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar nekustamā īpašuma īpašniekus.
Ministru kabineta rīkojuma projektā risinātie jautājumi netiešā veidā skar valsts vietējā autoceļa V286 “Kūdums – Daibe - Pīpeņi”.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projektā risinātie jautājumi netiešā veidā skar valsts vietējā autoceļa V286 “Kūdums – Daibe - Pīpeņi” lietotājus.
Uzlabojot transporta infrastruktūru, pastarpināti tiek veicināta arī uzņēmējdarbība autopārvadājumu jomā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, jo, plānojot un veicot autoceļu būvniecību vai pārbūvi, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
343
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
343
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
343
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
343
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Projekts šo jomu neskar.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Projekts šo jomu neskar.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Projekts šo jomu neskar.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Izdevumi, kas saistīti ar nepieciešamo nekustamo īpašumu daļu pirkšanu, tiks segti no valsts budžetā 2024. gadam Satiksmes ministrijas budžeta programmas 23.00.00 "Valsts autoceļu fonds" apakšprogrammā 23.06.00 "Valsts autoceļu uzturēšana un atjaunošana" paredzētajiem līdzekļiem.
Izdevumi, kas saistīti nepieciešamo nekustamo īpašumu tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā un zaudējumu kompensēšanu tiks segti no valsts budžetā 2024. gadam Satiksmes ministrijas budžeta programmas 23.00.00 "Valsts autoceļu fonds" apakšprogrammā 23.07.00 "Valsts autoceļu pārvaldīšana" paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Ministru kabineta rīkojuma projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un VSIA “Latvijas Valsts ceļi”.

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • VSIA "Latvijas Valsts ceļi"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Ministru kabineta rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzlabojot transporta infrastruktūru, tiek veicināta attiecīgā reģiona ekonomiskā izaugsme.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi