22-TA-873: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 12. aprīļa noteikumos Nr. 226 "Noteikumi par akcelerācijas fondiem saimnieciskās darbības veicēju izveides, attīstības un konkurētspējas veicināšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2016. gada 12. aprīļa noteikumu Nr. 226 “Noteikumi par akcelerācijas fondiem saimnieciskās darbības veicēju izveides, attīstības un konkurētspējas veicināšanai” grozījumu projekts (turpmāk – MKN grozījumu projekts) izstrādāts, lai
(1) nodrošinātu akcelerācijas fondu darbības nepārtrauktību līdz nākamo līdzvērtīgo fondu darbības uzsākšanai, kuri tiks finansēti no Eiropas Savienības struktūrfondu 2021.– 2027. gadam līdzekļiem, palielinot pieejamo finansējumu;
(2) pagarinātu lēmumu pieņemšanas termiņu pirmssēklas un sēklas naudas ieguldījumiem;
(3) noteiktu maksimālo akcelerācijas fondu darbības termiņu;
(4) precizētu zaudējumu slieksni, kuram iestājoties finanšu starpnieka vadības maksai piemēro 2% samazinājumu;
(5) noteiktu, ka lēmumiem par ieguldījumiem, kas pieņemti pēc 2023. gada 31. decembra nav izmantojams Eiropas Reģionālās attīstība fonda (turpmāk - ERAF) finansējums;
(6) tehniski precizētu esošo redakciju saistībā ar komercdarbības atbalsta kontroli.
(1) nodrošinātu akcelerācijas fondu darbības nepārtrauktību līdz nākamo līdzvērtīgo fondu darbības uzsākšanai, kuri tiks finansēti no Eiropas Savienības struktūrfondu 2021.– 2027. gadam līdzekļiem, palielinot pieejamo finansējumu;
(2) pagarinātu lēmumu pieņemšanas termiņu pirmssēklas un sēklas naudas ieguldījumiem;
(3) noteiktu maksimālo akcelerācijas fondu darbības termiņu;
(4) precizētu zaudējumu slieksni, kuram iestājoties finanšu starpnieka vadības maksai piemēro 2% samazinājumu;
(5) noteiktu, ka lēmumiem par ieguldījumiem, kas pieņemti pēc 2023. gada 31. decembra nav izmantojams Eiropas Reģionālās attīstība fonda (turpmāk - ERAF) finansējums;
(6) tehniski precizētu esošo redakciju saistībā ar komercdarbības atbalsta kontroli.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
MKN grozījumu projekts izstrādāts, lai, pirmkārt, nodrošinātu akcelerācijas fondu darbības nepārtrauktību, otrkārt, pagarinātu lēmumu pieņemšanas termiņu pirmssēklas un sēklasnaudas ieguldījumiem, treškārt, noteiktu akcelerācijas fondu darbības maksimālo termiņu, ceturtkārt, precizētu zaudējumu slieksni, piektkārt, noteiktu finansējuma attiecināmības nosacījumus, sestkārt, tehniski precizētu komercdarbības atbalsta kontroles normas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
(1) Lai nodrošinātu akcelerācijas fondu darbības nepārtrauktību, nepieciešams papildu finansējums.
(2) Termiņš lēmumu pieņemšanai par sēklasnaudas ieguldījumu piešķiršanu ir 2023. gada 31. decembris, bet pirmssēklas naudas ieguldījumiem lēmumu var pieņemt līdz 2022.gada 30. jūnijam.
(3) Nav skaidri noteikts akcelerācijas fondu darbības maksimālais termiņš.
(4) Finanšu starpnieka vadības maksai piemēro 2% samazinājumu, ja zaudējumu slieksnis pārsniedz 30%.
(5) Finansējums visā fonda darbības termiņā paredzēts no ERAF un atmaksātā publiskā finansējuma.
(2) Termiņš lēmumu pieņemšanai par sēklasnaudas ieguldījumu piešķiršanu ir 2023. gada 31. decembris, bet pirmssēklas naudas ieguldījumiem lēmumu var pieņemt līdz 2022.gada 30. jūnijam.
(3) Nav skaidri noteikts akcelerācijas fondu darbības maksimālais termiņš.
(4) Finanšu starpnieka vadības maksai piemēro 2% samazinājumu, ja zaudējumu slieksnis pārsniedz 30%.
(5) Finansējums visā fonda darbības termiņā paredzēts no ERAF un atmaksātā publiskā finansējuma.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
(1) Bez papildu finansējuma nebūs iespēja nodrošināt akcelerācijas fondu darbību, tāpēc nepieciešams papildu finansējums.
(2) Ņemot vērā, ka nākamā ES fondu plānošanas perioda līdzfinansētie jaunuzņēmumu kapitāla fondi savu darbību neuzsāks uzreiz pēc esošā plānošanas perioda beigām, ir nepieciešams pagarināt esošo fondu termiņu lēmumu pieņemšanai par pirmssēklas un sēklasnaudas ieguldījumu piešķiršanu.
(3) Attīstības finanšu institūcija Altum (turpmāk - sabiedrība "Altum") ar akcelerācijas fondu noslēdz komandītsabiedrības līgumu, un tajā ir noteikts konkrēts termiņš (7 mēneši), lai fonds sāktu privātā kapitāla piesaisti (angļu val. - fundraising) ar mērķi pabeigt pirmo noslēgumu (angļu val. - first closing). Tikai tad, kad ir pabeigts pirmais noslēgums, var uzskatīt, ka fonds sāk darboties un sniedz atbalstu saimnieciskās darbības veicējiem. Sākotnēji nebija iespējams precīzi zināt, kad fondi sāks darboties līdz ar to nebija zināms to maksimālais iespējamais darbības termiņš. Šobrīd ir zināms precīzs fondu darbības sākums, kas ļauj noteikt precīzu fondu darbības beigu termiņu.
(4) Esošais 30 % slieksnis tiek piemērots arī attiecībā uz vēlīnākas stadijas riska kapitāla fondiem, tomēr tas nav samērīgs pret agrīnās stadijas akcelerācijas riska kapitāla fondiem, kur risks un sagaidāmie zaudējumi būtiski atšķiras no izaugsmes un sākuma kapitāla fondiem, tādēļ to nepieciešams mainīt.
(5) Tā kā ERAF finansējumu drīkst attiecināt tikai līdz 2023. gada 31. decembrim, MKN grozījumu projekts precizē, ka pēc šī termiņa vairs nevar izmantot ERAF finansējumu, lai pieņemtu lēmumus par atbalstu.
(2) Ņemot vērā, ka nākamā ES fondu plānošanas perioda līdzfinansētie jaunuzņēmumu kapitāla fondi savu darbību neuzsāks uzreiz pēc esošā plānošanas perioda beigām, ir nepieciešams pagarināt esošo fondu termiņu lēmumu pieņemšanai par pirmssēklas un sēklasnaudas ieguldījumu piešķiršanu.
(3) Attīstības finanšu institūcija Altum (turpmāk - sabiedrība "Altum") ar akcelerācijas fondu noslēdz komandītsabiedrības līgumu, un tajā ir noteikts konkrēts termiņš (7 mēneši), lai fonds sāktu privātā kapitāla piesaisti (angļu val. - fundraising) ar mērķi pabeigt pirmo noslēgumu (angļu val. - first closing). Tikai tad, kad ir pabeigts pirmais noslēgums, var uzskatīt, ka fonds sāk darboties un sniedz atbalstu saimnieciskās darbības veicējiem. Sākotnēji nebija iespējams precīzi zināt, kad fondi sāks darboties līdz ar to nebija zināms to maksimālais iespējamais darbības termiņš. Šobrīd ir zināms precīzs fondu darbības sākums, kas ļauj noteikt precīzu fondu darbības beigu termiņu.
(4) Esošais 30 % slieksnis tiek piemērots arī attiecībā uz vēlīnākas stadijas riska kapitāla fondiem, tomēr tas nav samērīgs pret agrīnās stadijas akcelerācijas riska kapitāla fondiem, kur risks un sagaidāmie zaudējumi būtiski atšķiras no izaugsmes un sākuma kapitāla fondiem, tādēļ to nepieciešams mainīt.
(5) Tā kā ERAF finansējumu drīkst attiecināt tikai līdz 2023. gada 31. decembrim, MKN grozījumu projekts precizē, ka pēc šī termiņa vairs nevar izmantot ERAF finansējumu, lai pieņemtu lēmumus par atbalstu.
Risinājuma apraksts
(1) Par papildu finansējumu
Daļēju investīciju nepārtrauktību iespējams sasniegt, palielinot komandītsabiedrību – akcelerācijas fondu pārvaldnieku – līgumu apjomu par 30 % atbilstoši publiskā iepirkuma dokumentācijā ietvertajiem nosacījumiem. Lai palielinātu fondu apjomu, MKN grozījumu projekts paredz izteikt 4. punktu jaunā redakcijā, palielinot pieejamo ERAF finansējumu par 1 380 000 euro, pārdalot to no Ministru kabineta 2016. gada 2. augusta noteikumos Nr. 518 “Noteikumi par sēklas kapitāla, sākuma kapitāla un izaugsmes kapitāla fondiem saimnieciskās darbības veicēju izveides, attīstības un konkurētspējas veicināšanai” (turpmāk – MK Noteikumi Nr. 518) paredzētā finansējuma. Šāda finansējuma pārdale ir atbilstoša publiskā iepirkuma dokumentācijā ietvertajiem nosacījumiem. Pirmssēklas un sēklas kapitāla fondu apjomu palielināšana turpinās risināt identificēto tirgus nepilnību, kas ir vērsta uz finansējuma pieejamības veicināšanu saimnieciskās darbības veicējiem.
Jānorāda, ka akcelerācijas fondu pārvaldnieki ir apstiprinājuši savu ieinteresētību akcelerācijas fondu darbības perioda pagarināšanā un finansējuma palielināšanā, attiecīgi vienojoties par pagarināšanas nosacījumiem un sasniedzamajiem mērķiem.
Tai pašā laikā, jāuzsver, ka ar MKN grozījumu projektu akcelerācijas fondiem netiek piešķirts (un arī iepriekšējos grozījumos nav ticis piešķirts) jauns publiskais finansējums pēc 2021. gada 30. jūnija. Atbalstam fondiem izmantos to finansējumu, kas sākotnēji paredzēts noslēgtajos komandītsabiedrības līgumos starp sabiedrību "Altum" un fondu.
(2) Lēmumu pieņemšanas termiņu pagarinājums
Pirmssēklas naudas ieguldījumi saimnieciskās darbības veicējiem tiek sniegti saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 22. pantu un tas nozīmē, ka ir jāievēro Komisijas regulas Nr. 651/2014 59. pantā noteiktais termiņš - 2023. gada 31. decembris.
Sēklasnaudas ieguldījumi saimnieciskās darbības veicējiem tiek sniegti saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 21. pantu un tas nozīmē, ka ir jāievēro Komisijas regulas Nr. 651/2014 58. panta 4. punktā noteiktais termiņš jeb termiņš, kas noteikts finansējuma līgumā starp sabiedrību "Altum" un akcelerācijas fondu.
Šāds pagarinājums lēmumu pieņemšanai ir nepieciešams, jo pirmssēklas un sēklas kapitāla ieguldījumi ir savstarpēji saistīti. Ja sēklasnaudai tiktu atstāts pagarinājums līdz 2023. gada beigām, tad tas ierobežotu iespējas sniegt turpmāku atbalstu uzņēmumiem, kas saņēmuši pirmssēklas kapitāla atbalstu. Pusgads ir termiņš, kas nepieciešams, lai uzņēmums, kas saņēmis pirmssēklas kapitāla atbalstu, vēlāk kvalificētos arī sēklas kapitāla saņemšanai un viņam šāds atbalsts būtu pieejams.
Ar MKN grozījumu projektu netiek pārkāpti sākotnējie finansēšanas nosacījumi par ieguldījumu periodu un publiskā finansējuma piešķiršanu, kas iekļauti komandītsabiedrību līgumos starp sabiedrību "Altum" un fondu pārvaldniekiem. Noslēgtie komandītsabiedrības līgumi paredz iespēju gan par 30% palielināt parakstītos kapitālieguldījumus, gan arī nepieciešamības gadījumā pagarināt ieguldījumu periodu. Līdz ar to tiek nodrošināta grozījumu projekta atbilstība Komisijas regulas Nr. 651/2014 58. panta 4. punktā minētajiem pārejas noteikumiem.
(3) Akcelerācijas fondu darbības termiņš
MKN grozījumu projekts paredz papildināt noteikumus ar 20.2 punktu, nosakot, ka akcelerācijas fondu darbības periods ir ne ilgāks kā līdz 2028. gada 25. jūlijam, lai nodrošinātu, ka akcelerācijas fondu darbības periods nebeigtos pirms tiek realizēti fondu veiktie ieguldījumi. Šāds pagarinājums ir noteikts, balstoties uz šādiem apsvērumiem:
- pirmie noslēgumi akcelerācijas fondiem ir noslēgti laikposmā no 2018. gada 1. jūnija līdz 2018. gada 25. jūlijam, tādēļ 2018. gada 25. jūlijs uzskatāms par datumu, kurā savu darbību uzsāka pēdējais no akcelerācijas fondiem;
- jau sākotnēji akcelerācijas fondu darbības termiņš bija paredzēts 8 gadi no akcelerācijas fondu darbības sākuma ar iespēju pie konkrētiem nosacījumiem darbību pagarināt par vienu gadu divas reizes, lai mazinātu risku zaudēt ieguldījumus un būtu laiks tos atgūt. Tādējādi kopējais akcelerācijas fonda darbības termiņš, pie noteiktiem apstākļiem, var būt līdz 10 gadiem. MKN grozījumu projektā līdz ar to tiek noteikts, ka akcelerācijas fondi var darboties ne ilgāk kā līdz 2028. gada 25. jūlijam.
Papildu finansējums
Ar MKN grozījumu projektu akcelerācijas fondiem netiks piešķirts jauns publiskais finansējums pēc 2021.gada 30. jūnija. Tai pašā laikā jānorāda, ka jau esošā piešķirtā publiskā finansējuma izmaksa fondiem var notikt arī pēc 2021. gada 30. jūnija, jo to paredz riska kapitāla jomā esošā standarta prakse – finansējumu fondam piešķir nevis visu uzreiz, bet tikai pēc tam, kad ir piesaistīts privātais kapitāls.
(4) Par finanšu starpnieka vadības maksas samazinājumu
MKN grozījumu projektā tiek noteikts, ka finanšu starpnieka vadības maksai piemēro 2% samazinājumu, ja 2023. gada 31. decembrī finanšu starpnieku pārvaldīto fondu veikto pirmssēklas naudas ieguldījumu un sēklasnaudas ieguldījumu kopējie zaudējumi (tai skaitā vērtības samazinājums) pārsniedz 40 %, kas ir uzskatāms par adekvātu slieksni akcelerācijas fondu ieguldījumiem. Kopējo zaudējumu sliekšņa palielināšana nepieciešama arī, lai novērstu negatīvo Covid-19 ietekmi, kuras rezultātā tika apgrūtināta akcelerācijas pakalpojumu un ieguldījumu sniegšana, kā arī fondu pārvaldnieku portfeļuzņēmumu attīstība (agrīnajā attīstības stadijā būtiski, ka darbs starp jaunuzņēmumu un fonda pārvaldnieku pēc iespējas vairāk norit klātienē). Tāpat, minētie grozījumi neietekmē fondu pārvaldnieku atlases procesu atbilstoši Publisko iepirkumu likumam. Papildus jānorāda, ka zaudējumu slieksnis 40% apmērā tiks piemērots visiem akcelerācijas fondu pārvaldniekiem, līdz ar to netiks radītas ekonomiskās priekšrocības kādam no šobrīd izvēlētajiem finanšu starpniekiem.
Jānorāda, ka līdz ar MKN grozījumu projektu netiek veiktas izmaiņas attiecībā uz citiem nosacījumiem, kuriem īstenojoties finanšu starpnieka vadības maksai piemēro 2 % samazinājumu. Pārējie nosacījumi joprojām paliek nemainīgi un vadības maksai piemēro 2% samazinājumu arī tad, ja izpildās kaut viens no šiem kritērijiem:
- finanšu starpnieka pārvaldītā fonda finansējuma apguve ir mazāka par 80%;
- netiek nodrošināta palīdzība mentoru, nozares un tehnoloģiju ekspertu, pircēju, piegādātāju, partneru un investoru piesaistīšanā;
- atbalstīto saimnieciskās darbības veicēju skaits viena finanšu starpnieka pārvaldītā fonda ietvarā ir mazāks par 24.
Komandītsabiedrību līgumos ir paredzēta norēķinu kārtība gadījumā, ja izpildīsies kāds no minētajiem kritērijiem.
Šāda kārtība ir noteikta, lai ievērotu Komisijas regulas Nr. 651/2014 21. panta 15. punkta “c” apakšpunktā minētos nosacījumus attiecībā uz interešu saskaņošanu, kas tostarp ir piemērojami finanšu starpniekiem arī tādā gadījumā, ja viena fonda ietvarā papildus riska finansējuma atbalstam finanšu starpnieki sniedz arī darbības sākšanas atbalstu atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014 22.pantam.
(5) Par ERAF finansējuma attiecināmību
Tā kā ERAF nosacījumi paredz, ka visiem lēmumiem par atbalstu un finansējumu jābūt pieņemtiem līdz 2023. gada beigām, bet līdzšinējā redakcija neprecizē finansējuma attiecināmības nosacījumus un noteic, ka visā fonda darbības termiņā finansējums paredzēts no ERAF un atmaksātā publiskā finansējuma tad MKN grozījumu projekts paredz pievienot 20.3 punktu tādā redakcijā, kas nosaka, ka pēc 2023. gada ir izmantojams finansējums no darbības programmas "Uzņēmējdarbība un inovācijas" papildinājuma 2.2.1.4.1. apakšaktivitātē "Atbalsts aizdevumu veidā komersantu konkurētspējas uzlabošanai" gūto atmaksu publiskā finansējuma daļas 2 000 000 euro apmērā un šā finansējuma atmaksātā finansējuma, lai skaidri noteiktu, ka pēc 2023. gada ERAF finansējums vairs nav izmantojams akcelerācijas pakalpojumu sniegšanai.
Jānorāda, ka finansējuma pārdalīšanai nav negatīva ietekme uz darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 3.1.2. specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt straujas izaugsmes komersantu skaitu” rādītāju pasē noteiktajiem iznākuma rādītājiem (turpmāk – IR). Šobrīd tajā ir noteikti šādi rādītāji:
(1) IR1 “i.3.1.2.ak (CO01) To komersantu skaits, kuri saņem atbalstu, skaits, komersanti” (turpmāk – IR 1);
(2) IR 2 “i.3.1.2.bk (CO03) To komersantu skaits, kuri saņem finansiālu atbalstu, kas nav granti, skaits, komersanti” (turpmāk – IR 2);
(3) IR 3 “i.3.1.2.ck (CO05) Atbalstīto jaunizveidoto komersantu skaits, skaits, komersanti” (turpmāk – IR 3);
(4) IR 4 “i.3.1.2.dk (CO07) Privātais finansējums, kas piesaistīts publiskajam finansējumam (ne grantiem), EUR” (turpmāk – IR 4).
IR 1, IR 2 un IR 4 rādītāji tie aprēķināti, summējot 3.1.2.1. pasākuma “Riska kapitāls” (kas noteikts ar MK Noteikumiem Nr. 518) un 3.1.2.2. pasākuma “Tehnoloģiju akselerators” (kas noteikts ar Ministru kabineta 2016. gada 12. aprīļa noteikumu Nr. 226 “Noteikumi par akcelerācijas fondiem saimnieciskās darbības veicēju izveides, attīstības un konkurētspējas veicināšanai” (turpmāk – MK Noteikumi Nr. 226)) rādītājus. IR 3 rādītājus nosaka MK Noteikumu Nr. 226 ietvaros sasniegtais.
Šī brīža situācija liecina, ka visos rādītājos tiks sasniegti mērķi, kas izvirzīti 2023. gadam, turklāt, papildu finansējuma pārdale palīdzētu sasniegt vēl augstākus rezultātus.
Daļēju investīciju nepārtrauktību iespējams sasniegt, palielinot komandītsabiedrību – akcelerācijas fondu pārvaldnieku – līgumu apjomu par 30 % atbilstoši publiskā iepirkuma dokumentācijā ietvertajiem nosacījumiem. Lai palielinātu fondu apjomu, MKN grozījumu projekts paredz izteikt 4. punktu jaunā redakcijā, palielinot pieejamo ERAF finansējumu par 1 380 000 euro, pārdalot to no Ministru kabineta 2016. gada 2. augusta noteikumos Nr. 518 “Noteikumi par sēklas kapitāla, sākuma kapitāla un izaugsmes kapitāla fondiem saimnieciskās darbības veicēju izveides, attīstības un konkurētspējas veicināšanai” (turpmāk – MK Noteikumi Nr. 518) paredzētā finansējuma. Šāda finansējuma pārdale ir atbilstoša publiskā iepirkuma dokumentācijā ietvertajiem nosacījumiem. Pirmssēklas un sēklas kapitāla fondu apjomu palielināšana turpinās risināt identificēto tirgus nepilnību, kas ir vērsta uz finansējuma pieejamības veicināšanu saimnieciskās darbības veicējiem.
Jānorāda, ka akcelerācijas fondu pārvaldnieki ir apstiprinājuši savu ieinteresētību akcelerācijas fondu darbības perioda pagarināšanā un finansējuma palielināšanā, attiecīgi vienojoties par pagarināšanas nosacījumiem un sasniedzamajiem mērķiem.
Tai pašā laikā, jāuzsver, ka ar MKN grozījumu projektu akcelerācijas fondiem netiek piešķirts (un arī iepriekšējos grozījumos nav ticis piešķirts) jauns publiskais finansējums pēc 2021. gada 30. jūnija. Atbalstam fondiem izmantos to finansējumu, kas sākotnēji paredzēts noslēgtajos komandītsabiedrības līgumos starp sabiedrību "Altum" un fondu.
(2) Lēmumu pieņemšanas termiņu pagarinājums
Pirmssēklas naudas ieguldījumi saimnieciskās darbības veicējiem tiek sniegti saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 22. pantu un tas nozīmē, ka ir jāievēro Komisijas regulas Nr. 651/2014 59. pantā noteiktais termiņš - 2023. gada 31. decembris.
Sēklasnaudas ieguldījumi saimnieciskās darbības veicējiem tiek sniegti saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 21. pantu un tas nozīmē, ka ir jāievēro Komisijas regulas Nr. 651/2014 58. panta 4. punktā noteiktais termiņš jeb termiņš, kas noteikts finansējuma līgumā starp sabiedrību "Altum" un akcelerācijas fondu.
Šāds pagarinājums lēmumu pieņemšanai ir nepieciešams, jo pirmssēklas un sēklas kapitāla ieguldījumi ir savstarpēji saistīti. Ja sēklasnaudai tiktu atstāts pagarinājums līdz 2023. gada beigām, tad tas ierobežotu iespējas sniegt turpmāku atbalstu uzņēmumiem, kas saņēmuši pirmssēklas kapitāla atbalstu. Pusgads ir termiņš, kas nepieciešams, lai uzņēmums, kas saņēmis pirmssēklas kapitāla atbalstu, vēlāk kvalificētos arī sēklas kapitāla saņemšanai un viņam šāds atbalsts būtu pieejams.
Ar MKN grozījumu projektu netiek pārkāpti sākotnējie finansēšanas nosacījumi par ieguldījumu periodu un publiskā finansējuma piešķiršanu, kas iekļauti komandītsabiedrību līgumos starp sabiedrību "Altum" un fondu pārvaldniekiem. Noslēgtie komandītsabiedrības līgumi paredz iespēju gan par 30% palielināt parakstītos kapitālieguldījumus, gan arī nepieciešamības gadījumā pagarināt ieguldījumu periodu. Līdz ar to tiek nodrošināta grozījumu projekta atbilstība Komisijas regulas Nr. 651/2014 58. panta 4. punktā minētajiem pārejas noteikumiem.
(3) Akcelerācijas fondu darbības termiņš
MKN grozījumu projekts paredz papildināt noteikumus ar 20.2 punktu, nosakot, ka akcelerācijas fondu darbības periods ir ne ilgāks kā līdz 2028. gada 25. jūlijam, lai nodrošinātu, ka akcelerācijas fondu darbības periods nebeigtos pirms tiek realizēti fondu veiktie ieguldījumi. Šāds pagarinājums ir noteikts, balstoties uz šādiem apsvērumiem:
- pirmie noslēgumi akcelerācijas fondiem ir noslēgti laikposmā no 2018. gada 1. jūnija līdz 2018. gada 25. jūlijam, tādēļ 2018. gada 25. jūlijs uzskatāms par datumu, kurā savu darbību uzsāka pēdējais no akcelerācijas fondiem;
- jau sākotnēji akcelerācijas fondu darbības termiņš bija paredzēts 8 gadi no akcelerācijas fondu darbības sākuma ar iespēju pie konkrētiem nosacījumiem darbību pagarināt par vienu gadu divas reizes, lai mazinātu risku zaudēt ieguldījumus un būtu laiks tos atgūt. Tādējādi kopējais akcelerācijas fonda darbības termiņš, pie noteiktiem apstākļiem, var būt līdz 10 gadiem. MKN grozījumu projektā līdz ar to tiek noteikts, ka akcelerācijas fondi var darboties ne ilgāk kā līdz 2028. gada 25. jūlijam.
Papildu finansējums
Ar MKN grozījumu projektu akcelerācijas fondiem netiks piešķirts jauns publiskais finansējums pēc 2021.gada 30. jūnija. Tai pašā laikā jānorāda, ka jau esošā piešķirtā publiskā finansējuma izmaksa fondiem var notikt arī pēc 2021. gada 30. jūnija, jo to paredz riska kapitāla jomā esošā standarta prakse – finansējumu fondam piešķir nevis visu uzreiz, bet tikai pēc tam, kad ir piesaistīts privātais kapitāls.
(4) Par finanšu starpnieka vadības maksas samazinājumu
MKN grozījumu projektā tiek noteikts, ka finanšu starpnieka vadības maksai piemēro 2% samazinājumu, ja 2023. gada 31. decembrī finanšu starpnieku pārvaldīto fondu veikto pirmssēklas naudas ieguldījumu un sēklasnaudas ieguldījumu kopējie zaudējumi (tai skaitā vērtības samazinājums) pārsniedz 40 %, kas ir uzskatāms par adekvātu slieksni akcelerācijas fondu ieguldījumiem. Kopējo zaudējumu sliekšņa palielināšana nepieciešama arī, lai novērstu negatīvo Covid-19 ietekmi, kuras rezultātā tika apgrūtināta akcelerācijas pakalpojumu un ieguldījumu sniegšana, kā arī fondu pārvaldnieku portfeļuzņēmumu attīstība (agrīnajā attīstības stadijā būtiski, ka darbs starp jaunuzņēmumu un fonda pārvaldnieku pēc iespējas vairāk norit klātienē). Tāpat, minētie grozījumi neietekmē fondu pārvaldnieku atlases procesu atbilstoši Publisko iepirkumu likumam. Papildus jānorāda, ka zaudējumu slieksnis 40% apmērā tiks piemērots visiem akcelerācijas fondu pārvaldniekiem, līdz ar to netiks radītas ekonomiskās priekšrocības kādam no šobrīd izvēlētajiem finanšu starpniekiem.
Jānorāda, ka līdz ar MKN grozījumu projektu netiek veiktas izmaiņas attiecībā uz citiem nosacījumiem, kuriem īstenojoties finanšu starpnieka vadības maksai piemēro 2 % samazinājumu. Pārējie nosacījumi joprojām paliek nemainīgi un vadības maksai piemēro 2% samazinājumu arī tad, ja izpildās kaut viens no šiem kritērijiem:
- finanšu starpnieka pārvaldītā fonda finansējuma apguve ir mazāka par 80%;
- netiek nodrošināta palīdzība mentoru, nozares un tehnoloģiju ekspertu, pircēju, piegādātāju, partneru un investoru piesaistīšanā;
- atbalstīto saimnieciskās darbības veicēju skaits viena finanšu starpnieka pārvaldītā fonda ietvarā ir mazāks par 24.
Komandītsabiedrību līgumos ir paredzēta norēķinu kārtība gadījumā, ja izpildīsies kāds no minētajiem kritērijiem.
Šāda kārtība ir noteikta, lai ievērotu Komisijas regulas Nr. 651/2014 21. panta 15. punkta “c” apakšpunktā minētos nosacījumus attiecībā uz interešu saskaņošanu, kas tostarp ir piemērojami finanšu starpniekiem arī tādā gadījumā, ja viena fonda ietvarā papildus riska finansējuma atbalstam finanšu starpnieki sniedz arī darbības sākšanas atbalstu atbilstoši Komisijas regulas Nr.651/2014 22.pantam.
(5) Par ERAF finansējuma attiecināmību
Tā kā ERAF nosacījumi paredz, ka visiem lēmumiem par atbalstu un finansējumu jābūt pieņemtiem līdz 2023. gada beigām, bet līdzšinējā redakcija neprecizē finansējuma attiecināmības nosacījumus un noteic, ka visā fonda darbības termiņā finansējums paredzēts no ERAF un atmaksātā publiskā finansējuma tad MKN grozījumu projekts paredz pievienot 20.3 punktu tādā redakcijā, kas nosaka, ka pēc 2023. gada ir izmantojams finansējums no darbības programmas "Uzņēmējdarbība un inovācijas" papildinājuma 2.2.1.4.1. apakšaktivitātē "Atbalsts aizdevumu veidā komersantu konkurētspējas uzlabošanai" gūto atmaksu publiskā finansējuma daļas 2 000 000 euro apmērā un šā finansējuma atmaksātā finansējuma, lai skaidri noteiktu, ka pēc 2023. gada ERAF finansējums vairs nav izmantojams akcelerācijas pakalpojumu sniegšanai.
Jānorāda, ka finansējuma pārdalīšanai nav negatīva ietekme uz darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 3.1.2. specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt straujas izaugsmes komersantu skaitu” rādītāju pasē noteiktajiem iznākuma rādītājiem (turpmāk – IR). Šobrīd tajā ir noteikti šādi rādītāji:
(1) IR1 “i.3.1.2.ak (CO01) To komersantu skaits, kuri saņem atbalstu, skaits, komersanti” (turpmāk – IR 1);
(2) IR 2 “i.3.1.2.bk (CO03) To komersantu skaits, kuri saņem finansiālu atbalstu, kas nav granti, skaits, komersanti” (turpmāk – IR 2);
(3) IR 3 “i.3.1.2.ck (CO05) Atbalstīto jaunizveidoto komersantu skaits, skaits, komersanti” (turpmāk – IR 3);
(4) IR 4 “i.3.1.2.dk (CO07) Privātais finansējums, kas piesaistīts publiskajam finansējumam (ne grantiem), EUR” (turpmāk – IR 4).
IR 1, IR 2 un IR 4 rādītāji tie aprēķināti, summējot 3.1.2.1. pasākuma “Riska kapitāls” (kas noteikts ar MK Noteikumiem Nr. 518) un 3.1.2.2. pasākuma “Tehnoloģiju akselerators” (kas noteikts ar Ministru kabineta 2016. gada 12. aprīļa noteikumu Nr. 226 “Noteikumi par akcelerācijas fondiem saimnieciskās darbības veicēju izveides, attīstības un konkurētspējas veicināšanai” (turpmāk – MK Noteikumi Nr. 226)) rādītājus. IR 3 rādītājus nosaka MK Noteikumu Nr. 226 ietvaros sasniegtais.
Šī brīža situācija liecina, ka visos rādītājos tiks sasniegti mērķi, kas izvirzīti 2023. gadam, turklāt, papildu finansējuma pārdale palīdzētu sasniegt vēl augstākus rezultātus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- jaunuzņēmumi
Ietekmes apraksts
MKN grozījumu projekts sniegs iespēju atbalstīt lielāku skaitu jaunuzņēmumu, sniedzot tiem sākotnējā kapitāla un cita veida atbalstu akcelerācijas fondu ietvaros, lai tie varētu attīstīt savu darbību Latvijā.
Nozare
Visas nozares
Nozaru ietekmes apraksts
-
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
MKN grozījumu projekts sniegs iespēju atbalstīt lielāku skaitu jaunuzņēmumu, sniedzot tiem sākotnējā kapitāla un cita veida atbalstu akcelerācijas fondu ietvaros, lai tie varētu attīstīt savu darbību Latvijā.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Nē2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
MKN grozījumu projekts sniegs iespēju atbalstīt lielāku skaitu jaunuzņēmumu, sniedzot tiem sākotnējā kapitāla un cita veida atbalstu akcelerācijas fondu ietvaros, lai tie varētu attīstīt savu darbību Latvijā.
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
3 216 400
1 380 000
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
3 216 400
1 380 000
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
3 216 400
1 380 000
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
3 216 400
1 380 000
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2022.gada pasākuma ietvaros ir paredzēts ERAF finansējums 4 596 400 euro apmērā (ievērojot ERAF finansējuma palielinājumu 1 380 000 euro apmērā).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Finansējums tiek pārdalīts (1 380 000 euro apmērā) no Ministru kabineta 2016. gada 2. augusta noteikumos Nr. 518 “Noteikumi par sēklas kapitāla, sākuma kapitāla un izaugsmes kapitāla fondiem saimnieciskās darbības veicēju izveides, attīstības un konkurētspējas veicināšanai” paredzētā finansējuma.
Ekonomikas ministrija pieprasīs finansējuma pārdali no 74.resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas „Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
Ekonomikas ministrija pieprasīs finansējuma pārdali no 74.resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas „Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
02014R0651-20210801
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2014. gada 18. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
-
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2014. gada 18. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas regula Nr. 651/2014 58. panta 4. punkts
MKN grozījumu projekta 5. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Komisijas regula Nr. 651/2014 59. pants
MKN grozījumu projekta 5. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Nav attiecināms.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
20 darba dienu laikā no šo noteikumu spēkā stāšanās, Ekonomikas ministrija iesniegs kopsavilkuma informāciju Eiropas Komisijai, izmantojot SANI2 sistēmu, lai precizētu ar iepriekšējo paziņojumu iesniegto skaidrojumu par veiktajiem grozījumiem un precizējumiem.
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
"Attīstības finanšu institūcija Altum" AS, Finanšu ministrija, Tieslietu ministrijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi