Anotācija (ex-ante)

25-TA-741: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2016. gada 1. marta noteikumos Nr. 131 "Rūpniecisko avāriju riska novērtēšanas kārtība un riska samazināšanas pasākumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījums Ministru kabineta 2016. gada 1. marta noteikumos Nr. 131 “Rūpniecisko avāriju riska novērtēšanas kārtība un riska samazināšanas pasākumi” (turpmāk – grozījumu projekts) izstrādāts, lai papildinātu Ministru kabineta 2016. gada 1. marta noteikumus Nr. 131 “Rūpniecisko avāriju riska novērtēšanas kārtība un riska samazināšanas pasākumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 131) ar izņēmumu, uz ko MK noteikumi Nr. 131 neattieksies, t. i. uz valsts aizsardzībai nozīmīgām militārām ražotnēm vai glabātavām, kuras par tādām atzinusi Aizsardzības ministrija, gadījumos, kad jānodrošina valsts noslēpuma aizsardzība. Grozījumu projekts izstrādāts arī pamatojoties uz Ministru prezidentes Evikas Siliņas 2025. gada 11. marta rezolūciju Nr. 2025-1.1.1./9-9 un Līguma par Eiropas Savienības darbību (turpmāk – LESD) 346. pantu.

Valsts aizsardzībai nozīmīgās militārās ražotnes vai glabātavas tiek izslēgtas no MK noteikumiem Nr. 131, jo to iekļaušana varētu radīt informācijas atklāšanu, kas varētu nelabvēlīgi ietekmēt sabiedrisko drošību vai valsts aizsardzību.

2012. gada 4. jūlija Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2012/18/ES Direktīvas 96/82/EK par lielu ar bīstamām vielām saistītu avāriju risku pārvaldību, ar kuru groza un vēlāk atceļ Padomes Direktīvu 96/82/EK (turpmāk – Direktīva), kura ieviesta ar MK noteikumiem Nr. 131, 2. panta 2. punkta a) apakšpunkts nosaka, ka Direktīva neattiecas uz militāriem uzņēmumiem, objektiem vai glabātavām (eng. military establishments, installations or storage facilities).

Eiropas Komisijas FAQ – Seveso III skaidro, ka uz militāriem uzņēmumiem Direktīva neattiecas, jo to iekļaušana varētu radīt risku tādas informācijas izpaušanai, kas varētu negatīvi ietekmēt sabiedrības drošību un valsts aizsardzību. Šī izslēgšana atspoguļo LESD 346. pantu, kurā teikts:
“1. Līgumi neliedz piemērot šādus noteikumus:
a) dalībvalstīm nav jāsniedz informācija, kuras izpaušanu tās atzīst par būtisku savas drošības interešu apdraudējumu;
b) dalībvalstis var veikt pasākumus, ko uzskata par vajadzīgiem, lai aizsargātu savas būtiskās drošības intereses, kas saistītas ar ieroču, munīcijas un militārā aprīkojuma ražošanu vai tirdzniecību; šādi pasākumi iekšējā tirgū nedrīkst nelabvēlīgi ietekmēt tādu ražojumu konkurenci, kuri nav tieši paredzēti militāriem nolūkiem.”

Izņēmuma piemērošanai būtu jāattiecas uz ražotnēm, kur tiek ražoti militārie produkti vai glabātavām, kur atrodas/uzglabājas militārie produkti, vai aprīkojums, neatkarīgi no tā, vai šos objektus tieši pārvalda Nacionālie bruņotie spēki, Aizsardzības ministrija vai komersants.

Aizsardzības ministrija noteiks, kuras militārās ražotnes vai glabātavas ir atzīstamas par valsts aizsardzībai nozīmīgām. Otrs kritērijs ir nepieciešamība nodrošināt valsts noslēpuma aizsardzību.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Grozījumu projekts izstrādāts, lai MK noteikumu Nr.131 4. punktu papildinātu ar izņēmumu, kuru attiecināt uz valsts aizsardzībai nozīmīgām ražotnēm vai glabātavām, kuras par tādām atzinusi Aizsardzības ministrija, gadījumos, kad jānodrošina valsts noslēpuma aizsardzība.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd MK noteikumu Nr. 131 4.1. apakšpunktā ir noteikts, ka noteikumi neattiecas uz Aizsardzības ministrijas valdījumā esošiem militāriem objektiem vai glabātavām. Ņemot vērā, ka ir jāsamazina administratīvais slogs un Aizsardzības ministrijas prioritāro jautājumu lokā ir attīstīt rūpnīcas, kurās varēs ražot militārām vajadzībām nepieciešamas preces, MK noteikumus Nr. 131 nepieciešams papildināt ar 4.1.1 apakšpunktu.

Termins “militārs objekts” saskaņā ar Nacionālo bruņoto spēku likuma 4.1. panta pirmo daļu ir Aizsardzības ministrijas valdījumā vai turējumā vai citas fiziskās vai juridiskās personas īpašumā, valdījumā vai turējumā esošs nekustamais īpašums (tā daļa), kas nodots lietošanā Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem, lai pildītu šajā likumā noteiktos uzdevumus un ir ar citu nozīmi nekā MK noteikumos  Nr. 131 lietotais termins “objekts”.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumus Nr. 131 nepieciešams papildināt ar 4.1.1 apakšpunktu, lai varētu attīstīt militārās ražotnes un tām nebūtu jāizpilda MK noteikumu Nr. 131 prasības, ja ir saņemts Aizsardzības ministrijas atzinums, ka šīs militārās ražotnēs vai glabātavas ir valsts aizsardzībai nozīmīgas un ir nepieciešamas nacionālo interešu aizsardzība.
Risinājuma apraksts
MK noteikumu Nr. 131 4.1.1 apakšpunkts salāgots ar valsts aizsardzības vai nacionālas drošības interesēm, kā arī ar Ministru prezidentes Evikas Siliņas 2025. gada 11. marta rezolūciju, kas ministrijām nodota ar reģistrācijas Nr. 2025-1.1.1./9-9, ar mērķi veicināt aizsardzības industrijas attīstību Latvijā un kopējo investīciju piesaisti, ir noteikts, ka aizsardzības industrijas projekti ir uzskatāmi par prioritāriem atbilstoši Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro projektu atbalsta likuma tvērumam. Attiecīgi līdz ar minēto rezolūciju Ekonomikas ministrijai, Aizsardzības ministrijai, Klimata un enerģētikas ministrijai un Zemkopības ministrijai ir uzdots pārskatīt to pārziņā esošos normatīvos aktus un sagatavot nepieciešamos grozījumus, paredzot aizsardzības industrijas projektiem “zaļo koridoru” – ar iespēju saņemt prioritārā (paātrinātā) kārtībā valsts pārvaldes pakalpojumus būvniecības, ietekmes uz vidi novērtējuma, teritorijas plānošanas un migrācijas jomās.

MK noteikumus Nr. 131 nepieciešams papildināt ar papildu izņēmumu, kuru attiecināt uz valsts aizsardzībai nozīmīgām militārām ražotnēm vai glabātavām, kuras par tādām atzinusi Aizsardzības ministrija, gadījumos, kad jānodrošina valsts noslēpuma aizsardzība.

Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 131 anotācijā rakstīto, likumdevējs ir paredzējis, ka šīs normas prasību izpildei komersants piesaistīs ārpakalpojumu: “Noteikumu projekts nosaka, ka izdevumus, kas saistīti ar ekspertu pakalpojumiem (iesnieguma, rūpniecisko avāriju novēršanas programmas, drošības pārskata vai objekta civilās aizsardzības plāna novērtēšana, domino efekta izvērtēšana vai rūpniecisko avāriju izvērtēšana), sedz no komersanta līdzekļiem.”, taču nav paredzēta kārtība vai rīcība komersantam, ja informācija ir klasificēta un informāciju nav iespējams nodot trešajai personai drošības risku dēļ. Tas attiecas uz noteikumos minēto publisko apspriedi, iesniegumu par bīstamajām vielām objektā, drošības pārskatu un objekta civilās aizsardzības plāna izstrādi.

Militārās ražotnes vai glabātavas, kurās atrodas vai tiek lietotas bīstamas ķīmiskās vielas un maisījumi, apjomos, kas noteikti MK noteikumos Nr. 131, un kuriem tiks noteiks izņēmums no šiem noteikumiem, ir augsta riska objekti, kuru drošība saistībā ar rūpniecisko avāriju risku nodrošinās ar citu nozaru normatīvā regulējuma prasībām.

Valsts aizsardzībai nozīmīga militāras ražotnes vai glabātavas ir tādas, kurās komersants radīs produktu, kas nepieciešamas Nacionālo bruņoto spēku operacionālo vajadzību izpildei, ir stratēģiskas nozīmes prece un atbilst būtiskām drošības interesēm Šīs preces ir iekļautas Eiropas Savienības (turpmāk – ES) Kopējā militāro preču sarakstā vai Latvijas Republikas Nacionālajā stratēģiskas nozīmes preču un pakalpojumu sarakstā.

Piesakoties valsts aizsardzībai nozīmīga militāras ražotnes statusa saņemšanai militāro projektu īstenošanai, būs nepieciešams saņemt atzinumu no Aizsardzības ministrijas par militārā projekta atbilstību būtiskām drošības interesēm, kas saistītas ar ieroču, munīcijas un militārā aprīkojuma ražošanu.

Lai saņemtu atzinumu, komersantam jāvēršas Aizsardzības ministrijā ar iesniegumu, kuram pievienots apraksts par militārā projekta atbilstību būtiskām drošības interesēm, kas saistītas ar ieroču, munīcijas un militārā aprīkojuma ražošanu (turpmāk – apraksts).
Aprakstā tiek norādīta sekojoša informācija:
1)      Informācija par militārā projekta būtību (kādi produkti tiks ražoti, kāds ir plānotais ražošanas apjoms, jaudas un jebkura cita informācija, kas palīdz izvērtēt produkta pielietojumu, unikalitāti un citus aspektus);
2)      komersanta līdzšinējā pieredze tāda paša vai līdzīga militārā projekta īstenošanā;
3)      saikne ar Latvijas Nacionālo bruņoto spēku ilgtermiņa attīstību (ja attiecināms, norādot informāciju, balstoties uz, piemēram, Nacionālo bruņoto spēku ilgtermiņa attīstības 2025 – 2036 kopsavilkumu, Aizsardzības industrijas un inovāciju atbalsta stratēģiju 2025 – 2036, vadlīnijām aizsardzības un drošības industrijas iesaistei aizsardzības spēju stiprināšanā);
4)      sadarbība ar Latvijas un Ziemeļatlantijas līguma organizācijas (turpmāk – NATO)/ES valstu bruņotajiem spēkiem (norādot visas līdzšinējās sadarbības, noslēgtos līgumus, dalību iepirkumos, tirgus izpētēs, testos, mācībās u. c. sadarbības formātos);
5)      plānotais noieta tirgus (potenciālie klienti, tirgus segmenti, ģeogrāfiskās teritorijas);
6)      projekta partneri (norādīt visus projekta īstenošanā iesaistītos partnerus – gan tos, ar kuriem jau ir līgumiskas vienošanās, gan tos, ar kuriem vēl notiek sarunas, gan tos, kurus vēl plānots uzrunāt)
7)      projekta finansētāji, investori (norādīt gan tos, ar kuriem jau ir uzņemtas saistības (hard commitment), gan tos, kuri ir pauduši atbalstu iesaistīties pie noteiktiem apstākļiem (soft commitment).

Aizsardzības ministrija izvērtēs aprakstā iekļauto informāciju un, ja nepieciešams, lūgs papildu informāciju, lai sniegtu atzinumu, vai komersanta pieteiktais militārais projekts ir vai nav uzskatāms par atbilstošu būtiskām drošības interesēm, kas saistītas ar ieroču, munīcijas un militārā aprīkojuma ražošanu.

Saskaņā ar Stratēģiskas nozīmes preču aprites likuma 5. panta otrā daļu, saņemot stratēģiskas nozīmes preču licenci militārām precēm, kas minētas ES Kopējā militāro preču sarakstā, stratēģiskas nozīmes preču aprites subjektam nepieciešama Aizsardzības ministrijas izsniegta speciālā atļauja (licence) komercdarbībai ar ES Kopējā militāro preču sarakstā minētajām precēm. Savukārt Ieroču aprites likuma 73. panta pirmās daļas 1. punktu fiziskai un juridiskai personai ir nepieciešama speciālā atļauja (licence) komercdarbībai ar ES Kopējā militāro preču sarakstā minētājām precēm. Aizsardzības ministrija izsniedz Speciālo atļauju (licenci) komercdarbībai ar ES Kopējā militāro preču sarakstā iekļautajām precēm un Militārā ražotāja sertifikātu.

Attiecīgi, lai komersants drīkstētu glabāt ES Kopējā militāro preču sarakstā un Latvijas Republikas Nacionālajā stratēģiskas nozīmes preču un pakalpojumu sarakstā iekļautās preces, tam ir jāievēro prasības, kuras regulē:
Stratēģiskas nozīmes preču aprites likums;
Ministru kabineta 2012. gada 8. maija noteikumi Nr. 331 “Kārtība, kādā izsniedz speciālās atļaujas (licences) komercdarbībai ar ES Kopējā militāro preču sarakstā minētajām precēm”;
Ministru kabineta 2012. gada 10. janvāra noteikumi Nr. 33 “Kārtība, kādā komersants glabā ES Kopējā militāro preču sarakstā minēto militāro munīciju, militāro pirotehniku, militārās sprāgstvielas un spridzināšanas ietaises” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 33).
Licences izsniegšanai Aizsardzības ministrija saņem Valsts policijas (turpmāk – VP) atzinumu atbilstoši Ministru kabineta 2019. gada 19. novembra noteikumiem Nr. 536 “Ieroču, munīcijas un speciālo līdzekļu komerciālās aprites kārtība” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 536), kā arī Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta (turpmāk – VUGD) atzinumu saskaņā MK noteikumiem Nr. 33 un Ministru kabineta 2016. gada 19. aprīļa noteikumiem Nr. 238 “Ugunsdrošības noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 238).

ES Kopējā militāro preču saraksta ML grupas un prasības glabātavām:

1) ML1 – ML22 (visas grupas) – glabātava ir atdalīta no citām telpām un ir aprīkota ar signalizāciju. Signalizācija savienota ar centralizēto apsardzes pulti.

2) ML1 – ML22 (visas grupas) – glabātava atbilst MK noteikumiem Nr. 238. Pēc Aizsardzības ministrijas pieprasījuma atzinumu sniedz VUGD.

3) ML1, ML2 (ieroči) – glabātava atbilst MK noteikumiem Nr. 536. Pēc Aizsardzības ministrijas pieprasījuma atzinumu sniedz VP.

4) ML3, ML4, ML8 (munīcija, sprāgstvielas, pirotehnika) – glabātava atbilst MK noteikumiem Nr. 33.

Abus atzinumus sniedz VP un VUGD pēc Aizsardzības ministrijas pieprasījuma.

Saskaņā ar MK noteikumiem Nr. 33 VUGD un VP struktūrvienību speciālists pārbauda munīcijas, pirotehnikas, sprāgstvielu un spridzināšanas ietaišu noliktavas pirms to ekspluatācijas uzsākšanas, saņemot attiecīgu komersanta iesniegumu. Vienlaikus, šīm noliktavām ir jāatbilst dažādām ugunsdrošības papildprasībām un prasībām teritorijai. Par darbībām, kas nav specifiski atrunāts MK noteikumos Nr. 33, var tikt piemēroti citi saistošie normatīvie akti, kas izdoti, pamatojoties uz Ieroču aprites likumu, kā, piemēram, papildus prasības ieroču, munīcijas un speciālo līdzekļu glabāšanai regulē MK noteikumi Nr. 536. Munīcijas glabāšanas un ražošanas prasības nosaka arī virkne standartizācijas vienošanās (eng.: Standardization Agreement; turpmāk – STANAG). STANAG ir NATO valstīm saistošs standartizēšanas dokuments, kurš nosaka NATO dalībvalstīm vienotus standartus. STANAG prasības ievēro arī stratēģisku un militāru preču ražotāji, kuri ražo un pārdod preces NATO dalībvalstīm, jo dalībvalstu bruņotie spēki iepērk tikai preces, kuras atbilst šīm prasībām.

Ievērojot, ka Ķīmisko vielu likuma 4. panta ceturtā daļa nosaka, ka Aizsardzības ministrija uzrauga darbības ar ķīmiskajām vielām vai maisījumiem Nacionālajos bruņotajos spēkos, ir nepieciešams izdarīt grozījumus šajā likumā, lai papildinātu arī ar tāda veida objektiem kā valsts aizsardzībai nozīmīgās militārās ražotnes un  glabātavas, kuras par tādām atzinusi Aizsardzības ministrija, gadījumos, kad jānodrošina valsts noslēpuma aizsardzība. Līdz ar to protokollēmumā ir iekļauts uzdevums Aizsardzības ministrijai izstrādāt un aizsardzības ministram iesniegt noteiktā kārtībā izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu “Grozījumi Ķīmisko vielu likumā”. 
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
-
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
-
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes 2012.gada 4.jūlija Direktīva 2012/18/ES par lielu ar bīstamām vielām saistītu avāriju risku pārvaldību, ar kuru groza un vēlāk atceļ Padomes Direktīvu 96/82/EK (turpmāk - Direktīva 2012/18/ES), uz kuras pamata izdoti MK 131, 2.panta 2.punkta a) apakšpunkts nosaka, ka Direktīva neattiecas uz militāriem uzņēmumiem, objektiem vai glabātavām. Līdz ar to grozījumu projektā iekļautais izņēmums atbilst direktīvā 2012/18/ES noteiktajam izņēmuma, kā to apliecina Eiropas Komisijas sagatavotajā Direktīvas 2012/18/ES skaidrojums, kurā norādīts, ka Direktīvas 2.panta 2.punkta apakšpunktā ietvertais izņēmums attiecas uz “militāriem uzņēmumiem” (eng.: “military establishment”), kuros atrodas bīstamas vielas un kas:
1.1.    nepieder bruņotajiem spēkiem un nav to kontrolē, bet veic militāras darbības vai sniedz militārus pakalpojumus;
1.2.    nepieder bruņotajiem spēkiem un nav to kontrolē, bet piegādā militāras preces vai pakalpojumus bruņotajiem spēkiem;
1.3.    pieder bruņotajiem spēkiem un/vai ir to kontrolē, bet veic nemilitāras darbības.

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Skaidrojums
Ņemot vērā, ka grozījumu projekts izstrādāts, lai strauji varētu attīstīt valsts drošībai nepieciešamas militāras ražotnes un projektu paredzēts virzīt steidzamības kārtā, sabiedrības līdzdalība netiek nodrošināta.
 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi