22-TA-2498: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļauju noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Elektronisko sakaru likuma (turpmāk – ESL) 54. panta ceturtā daļa noteic, ka Ministru kabinets nosaka radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļauju veidus un derīguma termiņus, priekšnoteikumus to izsniegšanai, anulēšanai, radioiekārtas darbības nosacījumus un lietošanas ierobežojumus, kā arī kārtību, kādā iesniedz un izskata radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļaujas pieprasījumu, anulē radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļaujas un reģistrē tuvas darbības bezvadu piekļuves punktus.
Ministru kabineta noteikumu projekts “Radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļauju noteikumi” (turpmāk - Noteikumu projekts) ir izstrādāts, pamatojoties uz ESL (Saeimā pieņemts 2022. gada 14. jūlijā, spēkā stāšanās datums ‑ 2022. gada 29. jūlijs), kas izstrādāts, lai ieviestu Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 11.decembra direktīvā Nr.2018/1972/ES par Eiropas Elektronisko sakaru kodeksa izveidi (turpmāk – Direktīva 2018/1972) noteiktos pasākumus.
Ministru kabineta noteikumu projekts “Radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļauju noteikumi” (turpmāk - Noteikumu projekts) ir izstrādāts, pamatojoties uz ESL (Saeimā pieņemts 2022. gada 14. jūlijā, spēkā stāšanās datums ‑ 2022. gada 29. jūlijs), kas izstrādāts, lai ieviestu Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 11.decembra direktīvā Nr.2018/1972/ES par Eiropas Elektronisko sakaru kodeksa izveidi (turpmāk – Direktīva 2018/1972) noteiktos pasākumus.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts nosaka radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļauju veidus un derīguma termiņus, priekšnoteikumus to izsniegšanai, anulēšanai, radioiekārtas darbības nosacījumus un lietošanas ierobežojumus, kā arī kārtību, kādā iesniedz un izskata radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļaujas pieprasījumu, anulē radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļaujas un reģistrē tuvas darbības bezvadu piekļuves punktus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļauju līdz šim noteica Ministru kabineta 2006. gada 6. jūnija noteikumi Nr. 453 "Noteikumi par radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļaujām" (turpmāk - Noteikumi Nr. 453) kas izdoti uz ESL (pieņemts 2004. gada 28. oktobrī, spēkā līdz 2022. gada 29. jūlijam) pamata, zaudējuši spēku un jāizdod jauni noteikumi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
ESL stājies spēkā 2022. gada 29. jūlijā un Radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļauju noteikumi ir jāizdod no jauna.
Valsts akciju sabiedrība “Elektroniskie sakari” saskaņā ar ESL 6. panta pirmās daļas 1. un 2. punktu pārvalda radiofrekvenču spektru, lai nodrošinātu tā racionālu un efektīvu izmantošanu, kā arī sniedz elektromagnētiskās saderības nodrošināšanas pakalpojumus. Līdz ar to, ir nepieciešama informācija par radiofrekvenču spektra izmantošanu. Tādējādi, radiofrekvenču spektru radioiekārtu darbībai atļauts izmantot pēc radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļaujas saņemšanas vai saskaņā ar koplietojamo radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļauju, kas noteikta normatīvajos aktos par radiofrekvenču spektra joslu sadalījumu radiosakaru veidiem un iedalījumu radiosakaru sistēmām, kā arī radiofrekvenču spektra joslu izmantošanas vispārīgajiem nosacījumiem.
Tāpat saskaņā ar ESL 6. panta pirmās daļas 7. punktu valsts akciju sabiedrība “Elektroniskie sakari” Latvijai saistošos starptautiskajos līgumos noteiktajā kārtībā koordinē un reģistrē radiofrekvenču piešķīrumus, lai tiktu ievērotas radiofrekvences piešķīruma starptautisko koordināciju rezultātā panāktās vienošanās, tostarp, nodrošināta aizsardzības sistēmu un civilo radiosakaru sistēmu savstarpēja elektromagnētiskā saderība. Radioatļaujas radioiekārtu lietojumi skar ārpus valsts operatorus (gaisa kuģniecības un kuģniecības radioiekārtas), tamdēļ nepieciešami starptautiski noslēgti līgumi par radiosakaru nodrošināšanu.
Noteikumi Nr. 453 satur neaktuālas normas un noteikumi redakcionāli jāprecizē atbilstoši Administratīvā procesa likumam.
Noteikumos Nr. 453 pie radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļauju veidiem netiek nosaukta radiofrekvenču spektra lietošanas atļauja, ko piešķir Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem, tādēļ atļauju veidi jāpapildina.
Noteikumi Nr. 453 neparedz pietiekošu gadījumu uzskaiti, kad valsts akciju sabiedrība "Elektroniskie sakari" pieņem lēmumu atteikt radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļaujas izsniegšanu, tamdēļ jāprecizē atteikumu gadījumi.
Radiofrekvenču spektra pārvaldības praksē pierādījies, ka jākonkretizē priekšnoteikumi radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļaujas izsniegšanai.
Noteikumi Nr. 453 nenosaka kārtību, kad radiofrekvenču spektra lietošanas tiesības ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas lēmumu tiek nodotas citam elektronisko sakaru komersantam, tādēļ jāprecizē noteikumi.
Noteikumi Nr. 453 neparedz kārtību, kādā reģistrē tuvas darbības bezvadu piekļuves punktus, attiecīgi nepieciešams papildināt Noteikumu projektu un izveidot atsevišķu nodaļu, kurā jānosaka tuvas darbības bezvadu piekļuves punktu reģistrēšanas kārtība. Turklāt Eiropas Komisijas 2020. gada 20. jūlija Īstenošanas regula (ES) 2020/1070 par tuvas darbības bezvadu piekļuves punktu raksturlielumu precizēšanu saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas (ES) 2018/1972 par Eiropas Elektronisko sakaru kodeksa izveidi 57. panta 2. punktu nosaka prasības šādu tuvas darbības bezvadu piekļuves punktu ierīkošanai, kas jāapraksta Noteikumu projektā.
Pārskatāma Noteikumu Nr. 453 pielikumos esošā informācija, aktuālo informāciju pārnesot uz Noteikumu projekta pamattekstu un attiecīgi svītrojot Noteikumu Nr. 453 pielikumus.
Valsts akciju sabiedrība “Elektroniskie sakari” saskaņā ar ESL 6. panta pirmās daļas 1. un 2. punktu pārvalda radiofrekvenču spektru, lai nodrošinātu tā racionālu un efektīvu izmantošanu, kā arī sniedz elektromagnētiskās saderības nodrošināšanas pakalpojumus. Līdz ar to, ir nepieciešama informācija par radiofrekvenču spektra izmantošanu. Tādējādi, radiofrekvenču spektru radioiekārtu darbībai atļauts izmantot pēc radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļaujas saņemšanas vai saskaņā ar koplietojamo radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļauju, kas noteikta normatīvajos aktos par radiofrekvenču spektra joslu sadalījumu radiosakaru veidiem un iedalījumu radiosakaru sistēmām, kā arī radiofrekvenču spektra joslu izmantošanas vispārīgajiem nosacījumiem.
Tāpat saskaņā ar ESL 6. panta pirmās daļas 7. punktu valsts akciju sabiedrība “Elektroniskie sakari” Latvijai saistošos starptautiskajos līgumos noteiktajā kārtībā koordinē un reģistrē radiofrekvenču piešķīrumus, lai tiktu ievērotas radiofrekvences piešķīruma starptautisko koordināciju rezultātā panāktās vienošanās, tostarp, nodrošināta aizsardzības sistēmu un civilo radiosakaru sistēmu savstarpēja elektromagnētiskā saderība. Radioatļaujas radioiekārtu lietojumi skar ārpus valsts operatorus (gaisa kuģniecības un kuģniecības radioiekārtas), tamdēļ nepieciešami starptautiski noslēgti līgumi par radiosakaru nodrošināšanu.
Noteikumi Nr. 453 satur neaktuālas normas un noteikumi redakcionāli jāprecizē atbilstoši Administratīvā procesa likumam.
Noteikumos Nr. 453 pie radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļauju veidiem netiek nosaukta radiofrekvenču spektra lietošanas atļauja, ko piešķir Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem, tādēļ atļauju veidi jāpapildina.
Noteikumi Nr. 453 neparedz pietiekošu gadījumu uzskaiti, kad valsts akciju sabiedrība "Elektroniskie sakari" pieņem lēmumu atteikt radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļaujas izsniegšanu, tamdēļ jāprecizē atteikumu gadījumi.
Radiofrekvenču spektra pārvaldības praksē pierādījies, ka jākonkretizē priekšnoteikumi radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļaujas izsniegšanai.
Noteikumi Nr. 453 nenosaka kārtību, kad radiofrekvenču spektra lietošanas tiesības ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas lēmumu tiek nodotas citam elektronisko sakaru komersantam, tādēļ jāprecizē noteikumi.
Noteikumi Nr. 453 neparedz kārtību, kādā reģistrē tuvas darbības bezvadu piekļuves punktus, attiecīgi nepieciešams papildināt Noteikumu projektu un izveidot atsevišķu nodaļu, kurā jānosaka tuvas darbības bezvadu piekļuves punktu reģistrēšanas kārtība. Turklāt Eiropas Komisijas 2020. gada 20. jūlija Īstenošanas regula (ES) 2020/1070 par tuvas darbības bezvadu piekļuves punktu raksturlielumu precizēšanu saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas (ES) 2018/1972 par Eiropas Elektronisko sakaru kodeksa izveidi 57. panta 2. punktu nosaka prasības šādu tuvas darbības bezvadu piekļuves punktu ierīkošanai, kas jāapraksta Noteikumu projektā.
Pārskatāma Noteikumu Nr. 453 pielikumos esošā informācija, aktuālo informāciju pārnesot uz Noteikumu projekta pamattekstu un attiecīgi svītrojot Noteikumu Nr. 453 pielikumus.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts nosaka kārtību kādā valsts akciju sabiedrība “Elektroniskie sakari” nodrošinot radiofrekvenču spektra pārvaldību, piešķir atļaujas radioiekārtu darbībai. Projekts izstrādāts atbilstoši jaunajam pilnvarojumam. Noteikumu projektā, atbilstoši Administratīvā procesa likumam, pievienotas jaunas tiesību normas, tostarp, ņemot vērtā elektrotehnikas lietojumu attīstību un veidojot optimālāku radiofrekvences lietošanas atļaujas izsniegšanas procesu - sistematizēta atļaujas saņemšanai nepieciešamā iesniedzamā informācija.
Noteikumu projekts izstrādāts uz Noteikumu Nr. 453 pamata, atjauninot regulējumu kvalitatīvākai radiofrekvenču spektra pārvaldībai un izslēdzot neaktuālās normas. Lai vienkāršotu lasāmību, noteikumu projektā ieviests saīsinājums "radioatļauja", kas aizstāj tekstu "radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļauja". Noteikumu projektā pārskatītas sadaļas un mainījusies punktu secība. Noteikumu projekts apvieno Noteikumu Nr. 453 pielikumu aktuālāko saturu pamattekstā, tādējādi nosakot būtiskākās prasības radioatļaujas saņemšanas kārtībai un samazinot Noteikumu projekta apjomu. Līdz ar to izvērsta norma īstermiņa atļaujas saņemšanai, pārņemot aktuālo regulējumu no Noteikumu Nr. 453 2.pielikuma. Tāpat papildināta uzstādīšanas atļaujas saņemšanai iesniedzamā informācija, pārņemot aktuālo no Noteikumu Nr. 453 1.pielikuma.
Noteikumu projekts neparedz radioatļaujā norādāmo informāciju: izsniedzēja - saņēmēja dati, jo tās obligātums izriet no Administratīvā procesa likuma. Tāpat: vārds "turētājs", atbilstoši Administratīvā procesa likumā noteiktajam, tiek aizstāts ar vārdu "adresāts".
Noteikumu projekta I sadaļa "Vispārīgie jautājumi" ietver vairākas normas:
1.punkts nosaka ESL deleģējumu.
2.punkts nosaka datu reģistrēšanu radiofrekvenču spektra datubāzē, atbilstoši izsniegtajai atļaujai. Datu reģistrācija par radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļaujām notiek datubāzēs saskaņā ar ESL 6.panta pirmās daļas 16.punktu, kad valsts akciju sabiedrība “Elektroniskie sakari” veido un uztur radiofrekvenču spektra un numerācijas datubāzes.
3.punkts ietver vispārīgu informāciju par citās valstīs reģistrētos kuģos un gaisa kuģos uzstādīto radioiekārtu izmantošanu Latvijā. Latvijas Republika ir Starptautiskās Telesakaru savienības (ITU) dalībvalsts un darbojas uz noslēgto līgumu pamata. Radioatļaujas radioiekārtu lietojumi attiecas uz gaisa kuģniecības un kuģniecības radioiekārtam. Starptautiskās Telesakaru savienības dalībvalstīm saistoša konstitūcija, konvencija un tās elektronisko sakaru jomā darbojas uz Radionoteikumu pamata. Radionoteikumi ir daļa no konvencijas. Konvencija papildina konstitūciju.
Starptautiskās telekomunikāciju savienības konstitūcija (https://likumi.lv/ta/lv/starptautiskie-ligumi/id/1298)
Starptautiskās telekomunikāciju savienības konvencija (https://likumi.lv/ta/lv/starptautiskie-ligumi/id/1297); Radionoteikumu
(https://www.itu.int/en/publications/ITU-R/pages/publications.aspx?parent=R-REG-RR-2020&media=electronic)
4.punkts nosaka kārtību radiofrekvences piešķīrumu un radioiekārtu lietošanas tiesību un īstermiņa lietošanas atļaujas saņemšanai. Ārlietu ministrija augstāko amatpersonu delegāciju vizītes ārlietu jautājumos nodrošina saskaņā ar Vīnes konvencijas par diplomātiskajiem sakariem 27. panta 1. punktā noteikto pienākumu izpildi. Atbilstoši Ministru kabineta 2003. gada 29. aprīļa noteikumiem Nr. 237 “Ārlietu ministrijas nolikums” Ārlietu ministrija veic Valsts protokola funkcijas, organizē starptautisko organizāciju un ārvalstu augstāko amatpersonu delegāciju vizītes valstī, tostarp, ārvalsts zinātniskās pētniecības kuģa zinātniskās izpētes veikšanai valsts teritoriālajos ūdeņos, kontinentālajā šelfā un ekskluzīvajā ekonomiskajā zonā. Saskaņā ar Ministru kabineta 2012.gada 21.februāra noteikumu Nr. 126 “Kārtība, kādā ārvalsts zinātniskās pētniecības kuģim izsniedz speciālo atļauju zinātniskās izpētes darbu veikšanai Latvijas Republikas teritoriālā jūrā, kontinentālā šelfā un ekskluzīvajā ekonomiskajā zonā” 4.punktu ārvalsts zinātniskās pētniecības kuģa (turpmāk – pētniecības kuģis) pārstāvētās valsts vēstniecība vai Ārlietu ministrija, vai starptautiska (starpvaldību) organizācija diplomātiskā ceļā iesniedz Latvijas Ārlietu ministrijai rakstisku reisa paziņojumu, savukārt saskaņā ar 6.punktu Ārlietu ministrija reisa paziņojumu nosūta Aizsardzības ministrijai atzinuma sniegšanai un Valsts vides dienestam izvērtēšanai un lēmuma pieņemšanai par atļaujas izsniegšanu. Tāpat Ārlietu ministrija ar valsts akciju sabiedrību “Elektroniskie sakari” saskaņo pētniecības kuģim radiofrekvences piešķīrumu un radioiekārtu lietošanas nosacījumus, kas līdz šim nav nostiprināti normatīvajā regulējumā. Līdz ar to ir nepieciešams 4. punktā iekļaut atsauci uz pētniecības kuģiem.
5.punkts. Aizsardzības ministrija saskaņā ar Ministru kabineta 2003.gada 29.aprīļa noteikumu Nr.236 “Aizsardzības ministrijas nolikums” 5.5. un 5.10. apakšpunktu, īstenojot starptautisko militāro sadarbību, nodrošina ārvalsts bruņoto spēku augstāko amatpersonu delegāciju un militāro gaisa un jūras kuģu vizītes.
Noteikumu projekta II sadaļa "Radioatļauju veidi un to derīguma termiņi" ietver informāciju par radioatļauju veidiem un to pielietošanu, radioatļauju derīguma termiņi tiek noteikti ņemot vērā līdzšinējo praksi, izvērtējot samērīgumu:
6.punkts nosaka radioatļauju veidus: uzstādīšanas atļauja, pagaidu atļauja, lietošanas atļauja, īstermiņa atļauja un speciālā atļauja. Noteikumu projektā radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļauju veidi papildināti ar radiofrekvenču spektra lietošanas atļauju, ko piešķir Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem (speciālā atļauja).
7.punkts nosaka uzstādīšanas atļaujas pilnvaras.
8.punkts nosaka pagaidu atļaujas pilnvaras.
9.punkts nosaka lietošanas atļaujas pilnvaras.
10.punkts nosaka īstermiņa atļaujas pilnvaras.
11.punkts nosaka speciālās atļaujas pilnvaras (attiecās uz Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem).
12.punkts nosaka kāda informācija tiek ietverta radioatļaujā.
13.punkts nosaka informāciju kas ietverama speciālā radioatļaujā.
Noteikumu projekta III sadaļā "Priekšnoteikumi radioatļaujas izsniegšanai" aprakstīti kritēriji radioatļaujas izsniegšanai, nosacījumi, kuriem izpildoties radioatļauja tiek izsniegta. ESL 54. panta pirmā, otrā, ceturtā daļa "Radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļauja" deleģējums un 56.pants "Kaitīgie radiotraucējumi" nosaka priekšnoteikumus radiofrekvences atļaujas izsniegšanai:
14.punkts nosaka, ka radioatļauju pieprasa radioiekārtas lietotājs.
15.punkts nosaka priekšnoteikumus radioatļaujas izsniegšanai. Radioiekārtas izmantošanai jāatbilst: Ministru kabineta 2023.gada 10.janvāra noteikumos Nr.3 "Nacionālais radiofrekvenču plāns" (prot. Nr. 1 13. §) noteiktajam joslu sadalījumam un radiosaskarnēm.
Radioiekārtai jāatbilst prasībām par elektronisko sakaru tīklu galiekārtu un radioiekārtu atbilstības novērtēšanu saskaņā ar ESL 33. panta pirmo daļu, kad galiekārtām un radioiekārtām piemēro būtiskās prasības, kā arī tās novērtē un to atbilstību būtiskajām prasībām apliecina likumā "Par atbilstības novērtēšanu" noteiktajā kārtībā.
16.punktā noteikta kārtība radioiekārtas uzstādīšanai un lietošanai Ministru kabineta noteiktās ierobežotās radiofrekvenču joslās saskaņā ar Ministru kabineta 2022.gada 11.oktobra noteikumiem Nr.635 "Ierobežoto radiofrekvenču joslu noteikumi". Noteikumu projekts paredz izmaiņas, ka gadījumā, ja piešķirto radiofrekvenču spektra lietošanas tiesības ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas lēmumu tiek nodotas citam elektronisko sakaru komersantam, radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļaujas izsniedz komersantam, kuram tiesības nodotas. Uz to attiecas jauns ESL regulējums par tiesību tālāknodošanu (48.pants Ierobežotas radiofrekvenču joslas lietošanas tiesību nodošana un iznomāšana), lai novērstu situāciju, kad vienā joslā atļaujas tiek izsniegtas diviem elektronisko sakaru komersantiem.
17.punktā noteikti priekšnoteikumi par radioatļaujas piešķiršanu elektroniskajam plašsaziņas līdzeklim televīzijas un skaņas apraidei.
18.punktā noteikti priekšnoteikumi radioatļaujas piešķiršanai gaisa kuģu radioiekārtām.
19.punktā noteikti priekšnoteikumi radioatļaujas piešķiršanai kuģu radioiekārtām, kur iesaistīta valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Jūras administrācija".
20.punkts nosaka priekšnoteikumus radioatļaujas piešķiršanai civilām radiosakaru sistēmām aizsardzības sistēmu joslās, kad tiek saņemts Nacionālo bruņoto spēku (NBS) saskaņojums. Lēmums tiek pieņemts viena mēneša laikā no pieprasījuma saņemšanas dienas. Lai pieņemtu viena mēneša laikā, NBS dod saskaņojumu vai atteikumu 20 dienu laikā un atļaujas var pagūt izsniegt laikā.
21.punkts nosaka izņēmumus īstermiņa atļaujas izsniegšanai.
22.punkts nosaka izņēmumus radioatļaujas izsniegšanai ārvalstu diplomātisko un konsulāro pārstāvniecību radiosakariem.
Noteikumu projekta IV sadaļa "Radioatļaujas pieprasījuma iesniegšana un izskatīšana, radioatļaujas anulēšana" apraksta gadījumus radioatļauju izsniegšanai. Precizēts uzskaitījums, kad valsts akciju sabiedrība "Elektroniskie sakari" pieņem lēmumu atteikt radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļaujas izsniegšanu, jo, ņemot vērā, ka Noteikumos Nr. 453 uzskaitītie gadījumi bija vairākās noteikumu teksta daļās, praksē pierādījies, ka uzskaitījumam jāatrodas tekstā vienuviet. Noteikumu projektā ietvertie nosacījumi radioatļaujas izsniegšanai nepieciešami, lai izpildītu ESL 56.panta otrā, trešā un ceturtā daļā noteikto par radioiekārtu lietošanu neradot kaitīgus radiotraucējumus.
23.punkts nosaka informāciju, kas iesniedzama uzstādīšanas atļaujas pieprasījumā.
24.punkts nosaka informāciju, kas iesniedzama lietošanas atļaujas pieprasījumā. Proti, pēc uzstādīšanas atļaujas nepieciešama lietošanas atļauja, un tad ir nepieciešams, lai uzstādīšanas atļaujas adresāts (adresāts, kā to noteic Administratīvā procesa likums: proti, Administratīvā akta adresāts) iesniedz paziņojumu par radioiekārtas gatavību darbībai un tās apliecinājumu. Šāda kārtība netiek piemērota visos gadījumos, skat. piem., 30., 35.punktu.
Uzstādīšanas atļaujas un lietošanas atļaujas nepieciešams nodalīt, jo praksē sastopami atšķirīgi gadījumi. Ir gadījumi, kad uzstādīšanas atļauja nav vajadzīga. Piemēram, zināmos gadījumos gaisa kuģniecības mobilo sakaru radioiekārtām vai mobilām, pārnēsājamām sauszemes mobilo sakaru radioiekārtām.
25.punkts nosaka informāciju, kas iesniedzama īstermiņa atļaujas pieprasījumā.
26.punkts nosaka specifiku gadījumiem par jūras mobilo sakaru pakalpojumiem un attiecās uz standarta atļauju pieprasījumiem. Šo pieprasījumu pamatā ir lietošanas atļaujas, bet teorētiski var būt gadījumi, kad tiek pieprasīta radioatļauja kuģim kā īstermiņa atļauja.
27., 28. un 29. punkts attiecas uz Nacionālo bruņoto spēku atļaujām.
30.punkts nosaka ka valsts akciju sabiedrībai "Elektroniskie sakari" ir jābūt pieejamai informācijai, kas apstiprina radioatļaujas pieprasījumā minētās radioiekārtas atbilstību normatīvajiem aktiem par atbilstības novērtēšanu.
31., 32., 33., 34.punkts aprakta gadījumus, kad tiek izsniegta pagaidu atļauja, piemēram, ja nepieciešama radioiekārtas elektromagnētiskās saderības pārbaude ar citām radioiekārtām, pirms lietošanas atļaujas izsniegšanas, bet tas nenotiek vienmēr, jo pagaidu atļauju valsts akciju sabiedrība "Elektroniskie sakari" izsniedz pēc savas iniciatīvas.
35. un 36.punkts apraksta gadījumus, kad izsniedz lietošanas atļauju, pirms tam neizsniedzot uzstādīšanas atļauju.
37.punkts nosaka gadījumus, kad tiek atteikta radioatļaujas izsniegšana. 37.3.apakšpunktā konkretizēts radioatļaujas neizsniegšanas nosacījums: "radioiekārta vai radiosakaru tīkls uzstādīts neatbilstoši uzstādīšanas atļaujā noteiktajiem parametriem". Arī nav veiktas saistības atbilstoši cenrādim, kur noteikti publiskie maksas pakalpojumi saskaņā ar Ministru kabineta 2022.gada 27.septembra noteikumiem Nr. 600 "Valsts akciju sabiedrības "Elektroniskie sakari" publisko maksas pakalpojumu cenrādis".
38.punkts aprakta gadījumus, kad valsts akciju sabiedrība "Elektroniskie sakari" var anulēt izsniegto radioatļauju. Viens no gadījumiem - nepatiesu datu sniegšana vai citu saistošu institūciju atļauju neesamība, vai neizpildītas saistības saskaņā ar elektromagnētiskās saderības nodrošināšanas pakalpojumu cenrādi.
Praksē sastopami gadījumi, kad iekārta sākotnēji var atbilst nepieciešamajiem kritērijiem, tomēr mainoties situācijai, iekārta var neatbilst sākotnējiem nosacījumiem un izsniegtajai atļaujai, t.i. iekārtas var neatbilst prasībām, lai arī sākotnēji tām ir atbildušas. Izsniedzot radioatļauju valsts akciju sabiedrība “Elektroniskie sakari” izskata ražotāja sagatavoto iekārtas dokumentāciju: atbilstības deklarāciju, lietošanas instrukciju, radioparametrus, u.c., ar ko tiek apliecināta iekārtas atbilstība normatīvajiem aktiem par atbilstības novērtēšanu. Ja dokumentācija ir sagatavota atbilstoši normatīvajiem aktiem, iekārtām tiek izsniegta atļauja.
Atsevišķos gadījumos radioiekārtas var zaudēt atbilstības novērtējumu: tirgus uzraudzības iestāžu, piemēram, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs vai citu Eiropas Savienības dalībvalstu tirgus uzraudzības iestāžu, veikto pārbaužu rezultātā tiek konstatētas neatbilstības. Tirgus uzraudzības iestādēm ir tiesības izņemt no tirgus radioiekārtas paraugu un veikt tās pārbaudi, tajā skaitā nosūtīt uz laboratoriju, lai pārliecinātos, par iekārtas atbilstību piemērotajiem standartiem.
Ja tirgus uzraudzības iestādes veikto darbību rezultātā tiek konstatētas neatbilstības, kuras nav iespējams vai netiek novērstas, tādu iekārtu izplatīšana un lietošana nav atļauta. Eiropas Savienībā ir izveidota vienota datubāze, kurā tirgus uzraudzības iestādes ievieto informāciju par radioiekārtām konstatētām neatbilstībām (ICSMS datubāze: https://webgate.ec.europa.eu/icsms/).
Izsniegto radioatļauju var anulēt, ja valsts akciju sabiedrība “Elektroniskie sakari” ir saņemta informācija, ka ražotājs ir sniedzis nepatiesu informāciju par radioiekārtu atbilstību. Balstoties uz sniegto informāciju, valsts akciju sabiedrība “Elektroniskie sakari” ierosina administratīvo lietu un veic padziļinātu iekārtas atbilstības izvērtēšanu, nepieciešamības gadījumā, saskaņā ar normatīviem, tiek piesaistīts Patērētāju tiesību aizsardzības centrs. Ja tiek konstatētas neatbilstības, kuras nav iespējams novērst vai netiek novērstas, tiek pieņemts lēmums par iekārtas lietošanas aizliegumu.
Noteikumu projekta V sadaļa "Radioiekārtas darbības nosacījumi un lietošanas ierobežojumi" aprakstīti nosacījumi un iemesli radioiekārtas ierobežojumu noteikšanai.
39. punkts nosaka, ka valsts akciju sabiedrība "Elektroniskie sakari", izanalizējot vairāku apstākļu kopumu: radiosakaru veidu sadalījumu, izsniedzamās radioatļaujas veidu un elektromagnētiskās situācijas analīzes vai piešķīruma starptautiskās koordinācijas rezultātus - radiofrekvences piešķīrumiem nosaka aizsargātus vai neaizsargātus izmantošanas nosacījumus. 39. punkta mērķis ir nodrošināt Starptautiskās Telekomunikāciju savienības konstitūcijas 4. panta 3. punktā minēto Radio noteikumu 5.23., 5.28. – 5.31.punkta prasības (5.28 3) "Stations of a secondary service:
5.29 a) shall not cause harmful interference to stations of primary services to which
frequencies are already assigned or to which frequencies may be assigned at a later date;
5.30 b) cannot claim protection from harmful interference from stations of a primary
service to which frequencies are already assigned or may be assigned at a later date;
5.31 c) can claim protection, however, from harmful interference from stations of the
same or other secondary service(s) to which frequencies may be assigned at a later date)".
Ievērojot Radio noteikumu minēto punktu prasības, Noteikumu projekta 39.1.apakšpunktā noteikts, ka piešķīrumiem ar aizsargātiem izmantošanas nosacījumiem tiek nodrošināta radioiekārtu aizsardzība pret citu radioiekārtu radītiem kaitīgiem radiotraucējumiem, savukārt 39.2. apakšpunktā noteikts, ka piešķīrumiem ar neaizsargātiem izmantošanas nosacījumiem radioiekārtu aizsardzība pret citu radioiekārtu radītiem kaitīgiem radiotraucējumiem netiek nodrošināta.
40. punkts nosaka, ka radioatļaujas adresātam var noteikt attiecīgās radioiekārtas darbības laika, teritorijas un radiofrekvences piešķīruma lietošanas ierobežojumus, piemēram, īpašo ārvalstu vizīšu laikā, personu drošības garantēšanai, praktiskās situācijās, kad ierobežojumi ir nepieciešami.
Izstrādāta jauna sadaļa VI. "Tuvas darbības bezvadu piekļuves punktu reģistrēšana", lai noteiktu kārtību, kādā reģistrē tuvas darbības bezvadu piekļuves punktus. Tuvas darbības bezvadu piekļuves punktu izvietošanas un izmantošanas pamatregulējums ietverts ESL 32.pantā. Tā trešā daļa nosaka, ka operators reģistrē tuvas darbības bezvadu piekļuves punktu valsts akciju sabiedrībā "Elektroniskie sakari". Elektronisko sakaru komersantam jāsniedz informācija valsts akciju sabiedrībā "Elektroniskie sakari" par tuvas darbības bezvadu piekļuves punkta fizisko un tehnisko parametru atbilstību Eiropas Komisijas 2020. gada 20. jūlija īstenošanas regulā (ES) 2020/1070 par tuvas darbības bezvadu piekļuves punktu raksturlielumu precizēšanu saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas (ES) 2018/1972 par Eiropas Elektronisko sakaru kodeksa izveidi (turpmāk- Regula) 57. panta 2. punktu, norādītajiem kritērijiem.
42.punkts nosaka, ka elektronisko sakaru komersants divu nedēļu laikā pēc tuvas darbības bezvadu piekļuves punkta ierīkošanas tā reģistrācijai valsts akciju sabiedrībā "Elektroniskie sakari" iesniedz noteiktu informāciju. Iesniedzamā informācija atbilst Regulā noteiktajām minimālajām prasībām, nepārsniedzot Regulas prasības, un atbilst indivīda interesēm saņemt pareizu tiesisko regulējumu. Elektronisko sakaru komersants divu nedēļu laikā informē valsts akciju sabiedrību “Elektroniskie sakari”, ja ir mainījušies tuvas darbības bezvadu piekļuves punktu fiziskie vai tehniskie raksturlielumi, vai ir pārtraukta tuvas darbības bezvadu piekļuves punkta radioiekārtas darbība.
Valsts akciju sabiedrības “Elektroniskie sakari” lēmumi tiek pieņemti atbilstoši Administratīvā procesa likumā noteiktajai kārtībai.
Noteikumu projekts izstrādāts uz Noteikumu Nr. 453 pamata, atjauninot regulējumu kvalitatīvākai radiofrekvenču spektra pārvaldībai un izslēdzot neaktuālās normas. Lai vienkāršotu lasāmību, noteikumu projektā ieviests saīsinājums "radioatļauja", kas aizstāj tekstu "radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļauja". Noteikumu projektā pārskatītas sadaļas un mainījusies punktu secība. Noteikumu projekts apvieno Noteikumu Nr. 453 pielikumu aktuālāko saturu pamattekstā, tādējādi nosakot būtiskākās prasības radioatļaujas saņemšanas kārtībai un samazinot Noteikumu projekta apjomu. Līdz ar to izvērsta norma īstermiņa atļaujas saņemšanai, pārņemot aktuālo regulējumu no Noteikumu Nr. 453 2.pielikuma. Tāpat papildināta uzstādīšanas atļaujas saņemšanai iesniedzamā informācija, pārņemot aktuālo no Noteikumu Nr. 453 1.pielikuma.
Noteikumu projekts neparedz radioatļaujā norādāmo informāciju: izsniedzēja - saņēmēja dati, jo tās obligātums izriet no Administratīvā procesa likuma. Tāpat: vārds "turētājs", atbilstoši Administratīvā procesa likumā noteiktajam, tiek aizstāts ar vārdu "adresāts".
Noteikumu projekta I sadaļa "Vispārīgie jautājumi" ietver vairākas normas:
1.punkts nosaka ESL deleģējumu.
2.punkts nosaka datu reģistrēšanu radiofrekvenču spektra datubāzē, atbilstoši izsniegtajai atļaujai. Datu reģistrācija par radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļaujām notiek datubāzēs saskaņā ar ESL 6.panta pirmās daļas 16.punktu, kad valsts akciju sabiedrība “Elektroniskie sakari” veido un uztur radiofrekvenču spektra un numerācijas datubāzes.
3.punkts ietver vispārīgu informāciju par citās valstīs reģistrētos kuģos un gaisa kuģos uzstādīto radioiekārtu izmantošanu Latvijā. Latvijas Republika ir Starptautiskās Telesakaru savienības (ITU) dalībvalsts un darbojas uz noslēgto līgumu pamata. Radioatļaujas radioiekārtu lietojumi attiecas uz gaisa kuģniecības un kuģniecības radioiekārtam. Starptautiskās Telesakaru savienības dalībvalstīm saistoša konstitūcija, konvencija un tās elektronisko sakaru jomā darbojas uz Radionoteikumu pamata. Radionoteikumi ir daļa no konvencijas. Konvencija papildina konstitūciju.
Starptautiskās telekomunikāciju savienības konstitūcija (https://likumi.lv/ta/lv/starptautiskie-ligumi/id/1298)
Starptautiskās telekomunikāciju savienības konvencija (https://likumi.lv/ta/lv/starptautiskie-ligumi/id/1297); Radionoteikumu
(https://www.itu.int/en/publications/ITU-R/pages/publications.aspx?parent=R-REG-RR-2020&media=electronic)
4.punkts nosaka kārtību radiofrekvences piešķīrumu un radioiekārtu lietošanas tiesību un īstermiņa lietošanas atļaujas saņemšanai. Ārlietu ministrija augstāko amatpersonu delegāciju vizītes ārlietu jautājumos nodrošina saskaņā ar Vīnes konvencijas par diplomātiskajiem sakariem 27. panta 1. punktā noteikto pienākumu izpildi. Atbilstoši Ministru kabineta 2003. gada 29. aprīļa noteikumiem Nr. 237 “Ārlietu ministrijas nolikums” Ārlietu ministrija veic Valsts protokola funkcijas, organizē starptautisko organizāciju un ārvalstu augstāko amatpersonu delegāciju vizītes valstī, tostarp, ārvalsts zinātniskās pētniecības kuģa zinātniskās izpētes veikšanai valsts teritoriālajos ūdeņos, kontinentālajā šelfā un ekskluzīvajā ekonomiskajā zonā. Saskaņā ar Ministru kabineta 2012.gada 21.februāra noteikumu Nr. 126 “Kārtība, kādā ārvalsts zinātniskās pētniecības kuģim izsniedz speciālo atļauju zinātniskās izpētes darbu veikšanai Latvijas Republikas teritoriālā jūrā, kontinentālā šelfā un ekskluzīvajā ekonomiskajā zonā” 4.punktu ārvalsts zinātniskās pētniecības kuģa (turpmāk – pētniecības kuģis) pārstāvētās valsts vēstniecība vai Ārlietu ministrija, vai starptautiska (starpvaldību) organizācija diplomātiskā ceļā iesniedz Latvijas Ārlietu ministrijai rakstisku reisa paziņojumu, savukārt saskaņā ar 6.punktu Ārlietu ministrija reisa paziņojumu nosūta Aizsardzības ministrijai atzinuma sniegšanai un Valsts vides dienestam izvērtēšanai un lēmuma pieņemšanai par atļaujas izsniegšanu. Tāpat Ārlietu ministrija ar valsts akciju sabiedrību “Elektroniskie sakari” saskaņo pētniecības kuģim radiofrekvences piešķīrumu un radioiekārtu lietošanas nosacījumus, kas līdz šim nav nostiprināti normatīvajā regulējumā. Līdz ar to ir nepieciešams 4. punktā iekļaut atsauci uz pētniecības kuģiem.
5.punkts. Aizsardzības ministrija saskaņā ar Ministru kabineta 2003.gada 29.aprīļa noteikumu Nr.236 “Aizsardzības ministrijas nolikums” 5.5. un 5.10. apakšpunktu, īstenojot starptautisko militāro sadarbību, nodrošina ārvalsts bruņoto spēku augstāko amatpersonu delegāciju un militāro gaisa un jūras kuģu vizītes.
Noteikumu projekta II sadaļa "Radioatļauju veidi un to derīguma termiņi" ietver informāciju par radioatļauju veidiem un to pielietošanu, radioatļauju derīguma termiņi tiek noteikti ņemot vērā līdzšinējo praksi, izvērtējot samērīgumu:
6.punkts nosaka radioatļauju veidus: uzstādīšanas atļauja, pagaidu atļauja, lietošanas atļauja, īstermiņa atļauja un speciālā atļauja. Noteikumu projektā radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļauju veidi papildināti ar radiofrekvenču spektra lietošanas atļauju, ko piešķir Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem (speciālā atļauja).
7.punkts nosaka uzstādīšanas atļaujas pilnvaras.
8.punkts nosaka pagaidu atļaujas pilnvaras.
9.punkts nosaka lietošanas atļaujas pilnvaras.
10.punkts nosaka īstermiņa atļaujas pilnvaras.
11.punkts nosaka speciālās atļaujas pilnvaras (attiecās uz Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem).
12.punkts nosaka kāda informācija tiek ietverta radioatļaujā.
13.punkts nosaka informāciju kas ietverama speciālā radioatļaujā.
Noteikumu projekta III sadaļā "Priekšnoteikumi radioatļaujas izsniegšanai" aprakstīti kritēriji radioatļaujas izsniegšanai, nosacījumi, kuriem izpildoties radioatļauja tiek izsniegta. ESL 54. panta pirmā, otrā, ceturtā daļa "Radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļauja" deleģējums un 56.pants "Kaitīgie radiotraucējumi" nosaka priekšnoteikumus radiofrekvences atļaujas izsniegšanai:
14.punkts nosaka, ka radioatļauju pieprasa radioiekārtas lietotājs.
15.punkts nosaka priekšnoteikumus radioatļaujas izsniegšanai. Radioiekārtas izmantošanai jāatbilst: Ministru kabineta 2023.gada 10.janvāra noteikumos Nr.3 "Nacionālais radiofrekvenču plāns" (prot. Nr. 1 13. §) noteiktajam joslu sadalījumam un radiosaskarnēm.
Radioiekārtai jāatbilst prasībām par elektronisko sakaru tīklu galiekārtu un radioiekārtu atbilstības novērtēšanu saskaņā ar ESL 33. panta pirmo daļu, kad galiekārtām un radioiekārtām piemēro būtiskās prasības, kā arī tās novērtē un to atbilstību būtiskajām prasībām apliecina likumā "Par atbilstības novērtēšanu" noteiktajā kārtībā.
16.punktā noteikta kārtība radioiekārtas uzstādīšanai un lietošanai Ministru kabineta noteiktās ierobežotās radiofrekvenču joslās saskaņā ar Ministru kabineta 2022.gada 11.oktobra noteikumiem Nr.635 "Ierobežoto radiofrekvenču joslu noteikumi". Noteikumu projekts paredz izmaiņas, ka gadījumā, ja piešķirto radiofrekvenču spektra lietošanas tiesības ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas lēmumu tiek nodotas citam elektronisko sakaru komersantam, radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļaujas izsniedz komersantam, kuram tiesības nodotas. Uz to attiecas jauns ESL regulējums par tiesību tālāknodošanu (48.pants Ierobežotas radiofrekvenču joslas lietošanas tiesību nodošana un iznomāšana), lai novērstu situāciju, kad vienā joslā atļaujas tiek izsniegtas diviem elektronisko sakaru komersantiem.
17.punktā noteikti priekšnoteikumi par radioatļaujas piešķiršanu elektroniskajam plašsaziņas līdzeklim televīzijas un skaņas apraidei.
18.punktā noteikti priekšnoteikumi radioatļaujas piešķiršanai gaisa kuģu radioiekārtām.
19.punktā noteikti priekšnoteikumi radioatļaujas piešķiršanai kuģu radioiekārtām, kur iesaistīta valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Jūras administrācija".
20.punkts nosaka priekšnoteikumus radioatļaujas piešķiršanai civilām radiosakaru sistēmām aizsardzības sistēmu joslās, kad tiek saņemts Nacionālo bruņoto spēku (NBS) saskaņojums. Lēmums tiek pieņemts viena mēneša laikā no pieprasījuma saņemšanas dienas. Lai pieņemtu viena mēneša laikā, NBS dod saskaņojumu vai atteikumu 20 dienu laikā un atļaujas var pagūt izsniegt laikā.
21.punkts nosaka izņēmumus īstermiņa atļaujas izsniegšanai.
22.punkts nosaka izņēmumus radioatļaujas izsniegšanai ārvalstu diplomātisko un konsulāro pārstāvniecību radiosakariem.
Noteikumu projekta IV sadaļa "Radioatļaujas pieprasījuma iesniegšana un izskatīšana, radioatļaujas anulēšana" apraksta gadījumus radioatļauju izsniegšanai. Precizēts uzskaitījums, kad valsts akciju sabiedrība "Elektroniskie sakari" pieņem lēmumu atteikt radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļaujas izsniegšanu, jo, ņemot vērā, ka Noteikumos Nr. 453 uzskaitītie gadījumi bija vairākās noteikumu teksta daļās, praksē pierādījies, ka uzskaitījumam jāatrodas tekstā vienuviet. Noteikumu projektā ietvertie nosacījumi radioatļaujas izsniegšanai nepieciešami, lai izpildītu ESL 56.panta otrā, trešā un ceturtā daļā noteikto par radioiekārtu lietošanu neradot kaitīgus radiotraucējumus.
23.punkts nosaka informāciju, kas iesniedzama uzstādīšanas atļaujas pieprasījumā.
24.punkts nosaka informāciju, kas iesniedzama lietošanas atļaujas pieprasījumā. Proti, pēc uzstādīšanas atļaujas nepieciešama lietošanas atļauja, un tad ir nepieciešams, lai uzstādīšanas atļaujas adresāts (adresāts, kā to noteic Administratīvā procesa likums: proti, Administratīvā akta adresāts) iesniedz paziņojumu par radioiekārtas gatavību darbībai un tās apliecinājumu. Šāda kārtība netiek piemērota visos gadījumos, skat. piem., 30., 35.punktu.
Uzstādīšanas atļaujas un lietošanas atļaujas nepieciešams nodalīt, jo praksē sastopami atšķirīgi gadījumi. Ir gadījumi, kad uzstādīšanas atļauja nav vajadzīga. Piemēram, zināmos gadījumos gaisa kuģniecības mobilo sakaru radioiekārtām vai mobilām, pārnēsājamām sauszemes mobilo sakaru radioiekārtām.
25.punkts nosaka informāciju, kas iesniedzama īstermiņa atļaujas pieprasījumā.
26.punkts nosaka specifiku gadījumiem par jūras mobilo sakaru pakalpojumiem un attiecās uz standarta atļauju pieprasījumiem. Šo pieprasījumu pamatā ir lietošanas atļaujas, bet teorētiski var būt gadījumi, kad tiek pieprasīta radioatļauja kuģim kā īstermiņa atļauja.
27., 28. un 29. punkts attiecas uz Nacionālo bruņoto spēku atļaujām.
30.punkts nosaka ka valsts akciju sabiedrībai "Elektroniskie sakari" ir jābūt pieejamai informācijai, kas apstiprina radioatļaujas pieprasījumā minētās radioiekārtas atbilstību normatīvajiem aktiem par atbilstības novērtēšanu.
31., 32., 33., 34.punkts aprakta gadījumus, kad tiek izsniegta pagaidu atļauja, piemēram, ja nepieciešama radioiekārtas elektromagnētiskās saderības pārbaude ar citām radioiekārtām, pirms lietošanas atļaujas izsniegšanas, bet tas nenotiek vienmēr, jo pagaidu atļauju valsts akciju sabiedrība "Elektroniskie sakari" izsniedz pēc savas iniciatīvas.
35. un 36.punkts apraksta gadījumus, kad izsniedz lietošanas atļauju, pirms tam neizsniedzot uzstādīšanas atļauju.
37.punkts nosaka gadījumus, kad tiek atteikta radioatļaujas izsniegšana. 37.3.apakšpunktā konkretizēts radioatļaujas neizsniegšanas nosacījums: "radioiekārta vai radiosakaru tīkls uzstādīts neatbilstoši uzstādīšanas atļaujā noteiktajiem parametriem". Arī nav veiktas saistības atbilstoši cenrādim, kur noteikti publiskie maksas pakalpojumi saskaņā ar Ministru kabineta 2022.gada 27.septembra noteikumiem Nr. 600 "Valsts akciju sabiedrības "Elektroniskie sakari" publisko maksas pakalpojumu cenrādis".
38.punkts aprakta gadījumus, kad valsts akciju sabiedrība "Elektroniskie sakari" var anulēt izsniegto radioatļauju. Viens no gadījumiem - nepatiesu datu sniegšana vai citu saistošu institūciju atļauju neesamība, vai neizpildītas saistības saskaņā ar elektromagnētiskās saderības nodrošināšanas pakalpojumu cenrādi.
Praksē sastopami gadījumi, kad iekārta sākotnēji var atbilst nepieciešamajiem kritērijiem, tomēr mainoties situācijai, iekārta var neatbilst sākotnējiem nosacījumiem un izsniegtajai atļaujai, t.i. iekārtas var neatbilst prasībām, lai arī sākotnēji tām ir atbildušas. Izsniedzot radioatļauju valsts akciju sabiedrība “Elektroniskie sakari” izskata ražotāja sagatavoto iekārtas dokumentāciju: atbilstības deklarāciju, lietošanas instrukciju, radioparametrus, u.c., ar ko tiek apliecināta iekārtas atbilstība normatīvajiem aktiem par atbilstības novērtēšanu. Ja dokumentācija ir sagatavota atbilstoši normatīvajiem aktiem, iekārtām tiek izsniegta atļauja.
Atsevišķos gadījumos radioiekārtas var zaudēt atbilstības novērtējumu: tirgus uzraudzības iestāžu, piemēram, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs vai citu Eiropas Savienības dalībvalstu tirgus uzraudzības iestāžu, veikto pārbaužu rezultātā tiek konstatētas neatbilstības. Tirgus uzraudzības iestādēm ir tiesības izņemt no tirgus radioiekārtas paraugu un veikt tās pārbaudi, tajā skaitā nosūtīt uz laboratoriju, lai pārliecinātos, par iekārtas atbilstību piemērotajiem standartiem.
Ja tirgus uzraudzības iestādes veikto darbību rezultātā tiek konstatētas neatbilstības, kuras nav iespējams vai netiek novērstas, tādu iekārtu izplatīšana un lietošana nav atļauta. Eiropas Savienībā ir izveidota vienota datubāze, kurā tirgus uzraudzības iestādes ievieto informāciju par radioiekārtām konstatētām neatbilstībām (ICSMS datubāze: https://webgate.ec.europa.eu/icsms/).
Izsniegto radioatļauju var anulēt, ja valsts akciju sabiedrība “Elektroniskie sakari” ir saņemta informācija, ka ražotājs ir sniedzis nepatiesu informāciju par radioiekārtu atbilstību. Balstoties uz sniegto informāciju, valsts akciju sabiedrība “Elektroniskie sakari” ierosina administratīvo lietu un veic padziļinātu iekārtas atbilstības izvērtēšanu, nepieciešamības gadījumā, saskaņā ar normatīviem, tiek piesaistīts Patērētāju tiesību aizsardzības centrs. Ja tiek konstatētas neatbilstības, kuras nav iespējams novērst vai netiek novērstas, tiek pieņemts lēmums par iekārtas lietošanas aizliegumu.
Noteikumu projekta V sadaļa "Radioiekārtas darbības nosacījumi un lietošanas ierobežojumi" aprakstīti nosacījumi un iemesli radioiekārtas ierobežojumu noteikšanai.
39. punkts nosaka, ka valsts akciju sabiedrība "Elektroniskie sakari", izanalizējot vairāku apstākļu kopumu: radiosakaru veidu sadalījumu, izsniedzamās radioatļaujas veidu un elektromagnētiskās situācijas analīzes vai piešķīruma starptautiskās koordinācijas rezultātus - radiofrekvences piešķīrumiem nosaka aizsargātus vai neaizsargātus izmantošanas nosacījumus. 39. punkta mērķis ir nodrošināt Starptautiskās Telekomunikāciju savienības konstitūcijas 4. panta 3. punktā minēto Radio noteikumu 5.23., 5.28. – 5.31.punkta prasības (5.28 3) "Stations of a secondary service:
5.29 a) shall not cause harmful interference to stations of primary services to which
frequencies are already assigned or to which frequencies may be assigned at a later date;
5.30 b) cannot claim protection from harmful interference from stations of a primary
service to which frequencies are already assigned or may be assigned at a later date;
5.31 c) can claim protection, however, from harmful interference from stations of the
same or other secondary service(s) to which frequencies may be assigned at a later date)".
Ievērojot Radio noteikumu minēto punktu prasības, Noteikumu projekta 39.1.apakšpunktā noteikts, ka piešķīrumiem ar aizsargātiem izmantošanas nosacījumiem tiek nodrošināta radioiekārtu aizsardzība pret citu radioiekārtu radītiem kaitīgiem radiotraucējumiem, savukārt 39.2. apakšpunktā noteikts, ka piešķīrumiem ar neaizsargātiem izmantošanas nosacījumiem radioiekārtu aizsardzība pret citu radioiekārtu radītiem kaitīgiem radiotraucējumiem netiek nodrošināta.
40. punkts nosaka, ka radioatļaujas adresātam var noteikt attiecīgās radioiekārtas darbības laika, teritorijas un radiofrekvences piešķīruma lietošanas ierobežojumus, piemēram, īpašo ārvalstu vizīšu laikā, personu drošības garantēšanai, praktiskās situācijās, kad ierobežojumi ir nepieciešami.
Izstrādāta jauna sadaļa VI. "Tuvas darbības bezvadu piekļuves punktu reģistrēšana", lai noteiktu kārtību, kādā reģistrē tuvas darbības bezvadu piekļuves punktus. Tuvas darbības bezvadu piekļuves punktu izvietošanas un izmantošanas pamatregulējums ietverts ESL 32.pantā. Tā trešā daļa nosaka, ka operators reģistrē tuvas darbības bezvadu piekļuves punktu valsts akciju sabiedrībā "Elektroniskie sakari". Elektronisko sakaru komersantam jāsniedz informācija valsts akciju sabiedrībā "Elektroniskie sakari" par tuvas darbības bezvadu piekļuves punkta fizisko un tehnisko parametru atbilstību Eiropas Komisijas 2020. gada 20. jūlija īstenošanas regulā (ES) 2020/1070 par tuvas darbības bezvadu piekļuves punktu raksturlielumu precizēšanu saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas (ES) 2018/1972 par Eiropas Elektronisko sakaru kodeksa izveidi (turpmāk- Regula) 57. panta 2. punktu, norādītajiem kritērijiem.
42.punkts nosaka, ka elektronisko sakaru komersants divu nedēļu laikā pēc tuvas darbības bezvadu piekļuves punkta ierīkošanas tā reģistrācijai valsts akciju sabiedrībā "Elektroniskie sakari" iesniedz noteiktu informāciju. Iesniedzamā informācija atbilst Regulā noteiktajām minimālajām prasībām, nepārsniedzot Regulas prasības, un atbilst indivīda interesēm saņemt pareizu tiesisko regulējumu. Elektronisko sakaru komersants divu nedēļu laikā informē valsts akciju sabiedrību “Elektroniskie sakari”, ja ir mainījušies tuvas darbības bezvadu piekļuves punktu fiziskie vai tehniskie raksturlielumi, vai ir pārtraukta tuvas darbības bezvadu piekļuves punkta radioiekārtas darbība.
Valsts akciju sabiedrības “Elektroniskie sakari” lēmumi tiek pieņemti atbilstoši Administratīvā procesa likumā noteiktajai kārtībai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Sabiedrības mērķgrupas, kuras tiesiskais regulējums arī ietekmē vai varētu ietekmēt: elektronisko sakaru komersanti radiofrekvenču spektra lietotāji, Nacionālie bruņotie spēki.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
-
4.2. Cita informācija
Valsts akciju sabiedrības “Elektroniskie sakari” lēmumi tiek pieņemti atbilstoši Administratīvā procesa likumā noteiktajai kārtībai.
Radioiekārtas izmantošanai jāatbilst Ministru kabineta 2023.gada 10.janvāra noteikumos Nr.3 "Nacionālais radiofrekvenču plāns" (prot. Nr. 1 13. §) noteiktajam radiofrekvenču spektra joslu sadalījumam radiosakaru veidiem, iedalījumam radiosakaru sistēmām (1.pielikums) un noteiktajām radiosaskarnēm (2.pielikums).
Radioiekārtai jāatbilst prasībām par elektronisko sakaru tīklu galiekārtu un radioiekārtu atbilstības novērtēšanu saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 33. panta pirmo daļu, kad galiekārtām un radioiekārtām piemēro būtiskās prasības, kā arī tās novērtē un to atbilstību būtiskajām prasībām apliecina likumā "Par atbilstības novērtēšanu" noteiktajā kārtībā.
Radioiekārtas izmantošanai jāatbilst Ministru kabineta 2023.gada 10.janvāra noteikumos Nr.3 "Nacionālais radiofrekvenču plāns" (prot. Nr. 1 13. §) noteiktajam radiofrekvenču spektra joslu sadalījumam radiosakaru veidiem, iedalījumam radiosakaru sistēmām (1.pielikums) un noteiktajām radiosaskarnēm (2.pielikums).
Radioiekārtai jāatbilst prasībām par elektronisko sakaru tīklu galiekārtu un radioiekārtu atbilstības novērtēšanu saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 33. panta pirmo daļu, kad galiekārtām un radioiekārtām piemēro būtiskās prasības, kā arī tās novērtē un to atbilstību būtiskajām prasībām apliecina likumā "Par atbilstības novērtēšanu" noteiktajā kārtībā.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
2020/1070
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2020. gada 20. jūlija Īstenošanas regula (ES) 2020/1070 par tuvas darbības bezvadu piekļuves punktu raksturlielumu precizēšanu saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas (ES) 2018/1972 par Eiropas Elektronisko sakaru kodeksa izveidi 57. panta 2. punktu
Apraksts
Noteikumu projekts nodrošina, ka tuvas darbības bezvadu piekļuves punkta fiziskie un tehniskie parametri atbilst Eiropas Komisijas 2020. gada 20. jūlija Īstenošanas regulā (ES) 2020/1070 par tuvas darbības bezvadu piekļuves punktu raksturlielumu precizēšanu saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas (ES) 2018/1972 Eiropas Elektronisko sakaru kodeksa izveidi 57. panta 2. punktu, norādītajiem kritērijiem;
Tāpat Noteikumu projekts nodrošina, ka tuvas darbības bezvadu piekļuves punkts ir izvietots, ievērojot normatīvos aktus par darba aizsardzību, ugunsdrošību, elektrodrošību, būvniecību un elektronisko sakaru tīklu ierīkošanu kā arī to, ka tuvas darbības bezvadu piekļuves punkta izvietošana ir saskaņota ar nekustamā īpašuma īpašnieku vai tiesisko valdītāju.
Tuvas darbības bezvadu piekļuves punktiem var būt pozitīva ietekme uz radiofrekvenču spektra izmantošanu un bezvadu sakaru attīstību, tāpēc šādu piekļuves punktu izvēršana būtu jāveicina, izmantojot bezatļauju izvēršanas kārtību.
Tāpat Noteikumu projekts nodrošina, ka tuvas darbības bezvadu piekļuves punkts ir izvietots, ievērojot normatīvos aktus par darba aizsardzību, ugunsdrošību, elektrodrošību, būvniecību un elektronisko sakaru tīklu ierīkošanu kā arī to, ka tuvas darbības bezvadu piekļuves punkta izvietošana ir saskaņota ar nekustamā īpašuma īpašnieku vai tiesisko valdītāju.
Tuvas darbības bezvadu piekļuves punktiem var būt pozitīva ietekme uz radiofrekvenču spektra izmantošanu un bezvadu sakaru attīstību, tāpēc šādu piekļuves punktu izvēršana būtu jāveicina, izmantojot bezatļauju izvēršanas kārtību.
ES tiesību akta CELEX numurs
2018/1972/ES
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 11.decembra Direktīva Nr.2018/1972/ES par Eiropas Elektronisko sakaru kodeksa izveidi
Apraksts
Direktīvas 2018/1972/ES 45. panta 4. punkta prasības paredzēts pārņemt ESL 54. panta ceturtajā daļā, balstoties uz ko izstrādāts noteikumu projekts. Elektronisko sakaru likuma anotācijā tiek norādītas minētā likuma vienības - 54.panta pirmā, otrā un ceturtā daļa, 56.panta otrā, trešā un ceturtā daļa.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
Latvijas Republika ir Starptautiskās Telesakaru savienības dalībvalsts un darbojas uz noslēgto līgumu pamata. Dalībvalstis ievēro Starptautiskās Telesakaru savienības (ITU) konstitūciju, konvenciju un darbojas uz Radionoteikumu pamata.
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2020. gada 20. jūlija Īstenošanas regula (ES) 2020/1070 par tuvas darbības bezvadu piekļuves punktu raksturlielumu precizēšanu saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas (ES) 2018/1972 par Eiropas Elektronisko sakaru kodeksa izveidi 57. panta 2. punktu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
3. panta 1. punktā ietvertajiem nosacījumiem
42.7.1.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
neparedz papildus prasības
pielikums A daļa, B daļa
42.punkts
Pārņemtas pilnībā
neparedz papildus prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Nav attiecināms.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Nav attiecināms.
Cita informācija
Tiek paredzēta vienkāršota bezvadu piekļuves punkta apliecinājuma iesniegšanas reģistrācija.
Iesniedzama arī cita informācija saskaņā ar minētās regulas 3. panta 3. punktu, kas paredz, ka operatori, kas ir izvērsuši 1. punkta nosacījumiem atbilstošus E2 vai E10 klases tuvas darbības bezvadu piekļuves punktus, divu nedēļu laikā pēc katra šāda punkta ierīkošanas paziņo valsts kompetentajai iestādei par minēto piekļuves punktu uzstādīšanu un atrašanās vietu, kā arī par prasībām, kurām tie atbilst saskaņā ar minēto punktu.
Iesniedzama arī cita informācija saskaņā ar minētās regulas 3. panta 3. punktu, kas paredz, ka operatori, kas ir izvērsuši 1. punkta nosacījumiem atbilstošus E2 vai E10 klases tuvas darbības bezvadu piekļuves punktus, divu nedēļu laikā pēc katra šāda punkta ierīkošanas paziņo valsts kompetentajai iestādei par minēto piekļuves punktu uzstādīšanu un atrašanās vietu, kā arī par prasībām, kurām tie atbilst saskaņā ar minēto punktu.
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 11.decembra Direktīva Nr.2018/1972/ES par Eiropas Elektronisko sakaru kodeksa izveidi
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Direktīvas 2018/1972 45.panta 4.punkts
noteikumu projekta II, III, IV, V nodaļa;
Elektronisko sakaru likuma (anotācijā norādītās minētā likuma vienības): 54.panta pirmā, otrā un ceturtā daļa, 56.panta otrā, trešā un ceturtā daļa
Elektronisko sakaru likuma (anotācijā norādītās minētā likuma vienības): 54.panta pirmā, otrā un ceturtā daļa, 56.panta otrā, trešā un ceturtā daļa
Pārņemtas pilnībā
neparedz papildus prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projektā ietvertās tiesību normas kopumā (neizdalot nevienu normu) paredz direktīvas 2018/1972/ES 45. panta 4. punkta otrajā daļā paredzēto rīcības brīvību. Noteikumu projektā ietvertais regulējums veicamo darbību kopumā, izsniedzot radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļauju (radioatļauju), secīgi sadarbībā ar klientu - pēc atļauju veidiem: uzstādīšanas atļauja, atsevišķos gadījumos - pagaidu atļauja, lietošanas atļauja, īstermiņa atļauja - ļauj nodrošināt spektra pārvaldību un pārliecināties par radioiekārtas atbilstību paredzētajam mērķim. Tādējādi tiek regulēta kaitīgu traucējumu novēršana, nodrošināta pakalpojuma tehniskā kvalitāte (direktīvas 2018/1972/ES 45. panta 4. punkta otrā daļa a) un c)), tiek nodrošināta radiofrekvenču spektra koplietošanas maksimalizācija (d).), nodrošināta radiofrekvenču spektra lietderīga izmantošana.
Tiek paredzēts, ka visu veidu tehnoloģijas, ko lieto elektronisko sakaru tīklu vai pakalpojumu nodrošināšanā, var izmantot radiofrekvenču spektrā, saskaņā ar Ministru kabineta 2023.gada 10.janvāra noteikumiem Nr.3 "Nacionālais radiofrekvenču plāns", kur 1.pielikuma informācija par radiofrekvenču spektra joslu izmantošanas vispārīgiem nosacījumiem un radiosaskarnes 2.pielikumā, nosaka radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļauju (radioatļauju) izsniegšanu.
Tiek paredzēts, ka visu veidu tehnoloģijas, ko lieto elektronisko sakaru tīklu vai pakalpojumu nodrošināšanā, var izmantot radiofrekvenču spektrā, saskaņā ar Ministru kabineta 2023.gada 10.janvāra noteikumiem Nr.3 "Nacionālais radiofrekvenču plāns", kur 1.pielikuma informācija par radiofrekvenču spektra joslu izmantošanas vispārīgiem nosacījumiem un radiosaskarnes 2.pielikumā, nosaka radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļauju (radioatļauju) izsniegšanu.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Nav attiecināms.
Cita informācija
Nav.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Ņemot vērā, ka atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka Noteikumu projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība Noteikumu projekta izstrādē nav piemērojama.
6.4. Cita informācija
Noteikumu projekts nosaka kārtību kādā tiek saņemta valsts akciju sabiedrības "Elektroniskie sakari" atļauja lietot radioiekārtas atkarībā no radiosakaru veida un radioiekārtas specifikas.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- VAS "Elektroniskie sakari"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
Noteikumu projektam attiecīgās ietekmes nav, un tas nemaina jau pašreiz pastāvošo kārtību valsts akciju sabiedrības "Elektroniskie sakari" radiofrekvences piešķīruma lietošanas atļauju pieprasījumu izskatīšanā un atļauju izdošanā.
Pielikumi