25-TA-56: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma Rudzu ielā 14, Bauskā, Bauskas novadā, nodošanu bezatlīdzības lietošanā biedrībai "Latvijas SOS – bērnu ciematu asociācija"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma (turpmāk - Izšķērdēšanas novēršanas likums) 5.panta otrās daļas 2.1 punkts, 5.panta piektā daļa.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta „Par nekustamā īpašuma Rudzu ielā 14, Bauskā, Bauskas novadā, nodošanu bezatlīdzības lietošanā biedrībai “Latvijas SOS – bērnu ciematu asociācija”” (turpmāk - Projekts) mērķis ir atļaut Finanšu ministrijai atbilstoši Izšķērdēšanas novēršanas likumā noteiktajam regulējumam nodot bezatlīdzības lietošanā sabiedriskā labuma organizācijai - biedrībai “Latvijas SOS – bērnu ciematu asociācija” nekustamo īpašumu Rudzu ielā 14, Bauskā, Bauskas novadā, biedrības sabiedriskā labuma darbības nodrošināšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Nekustamais īpašums (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4068 003 0009) Rudzu ielā 14, Bauskā, Bauskas novadā, ierakstīts Zemgales rajona tiesas Īslīces pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 26 uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā (lēmuma datums: 15.12.1994.). Atbilstoši ierakstiem minētajā Zemesgrāmatas nodalījumā sākotnēji nekustamā īpašuma sastāvā ietilpa zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums (4068 003 0009) 3,4 ha platībā, pēc zemes vienības sadales un atdalītās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4068 003 0503) 5112 m² platībā ierakstīšanas jaunā zemesgrāmatas nodalījumā (Īslīces pagasta zemesgrāmatas nodalījums Nr. 100000905096) nekustamais īpašums (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4068 003 0009) Rudzu ielā 14, Bauskā, Bauskas novadā, sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4068 003 0502) 2,8491 ha platībā (lēmuma datums: 11.09.2024.).
Ar Finanšu ministrijas un valsts akciju sabiedrības “Valsts nekustamie īpašumi” (turpmāk – VNĪ) 18.03.2020. noslēgto Nekustamā īpašuma portfeļa pārvaldīšanas līgumu, kas Finanšu ministrijā reģistrēts ar Nr. 13.7-17/12/38, VNĪ veic Finanšu ministrijas valdījumā esošo nekustamo īpašumu, tostarp, nekustamā īpašuma Rudzu ielā 14, Bauskā, Bauskas novadā, pārvaldīšanu.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem (turpmāk – NĪVKIS) nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4068 003 0009) sastāvā ietilpst zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4068 003 0502) - Rudzu ielā 14, Bauska, Bauskas novadā, zemes vienības platība 2,8491 ha, lietošanas mērķis: 0902 - Ārstniecības, veselības un sociālās aprūpes iestāžu apbūve, 2,8491 ha platībā, Zemes vienības platības sadalījums pa lietošanas veidiem - Ūdens objektu zeme 0,0123 ha; Zemes zem ēkām platība 2,7154 ha; Zemes zem ceļiem platība 0,1214 ha, zemes vienības fiskālā kadastrālā vērtības 01.01.2025. ir 23004 euro, zemes vienības universālā kadastrālā vērtība 01.02.2025. ir 53417 euro.
Atbilstoši NĪVKIS datiem zemes vienībai noteikti šādi apgrūtinājumi:
- ceļa servitūta teritorija, 0,0300 ha;
- ceļa servitūta teritorija, 0,0300 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap elektrisko tīklu transformatoru apakšstaciju, 0,0227 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektronisko sakaru tīklu gaisvadu līniju, 0,0144 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar gāzesvadu ar spiedienu līdz 0,4 megapaskāliem, 0,2123 ha;
- Pārējās apbūves zemei izvērtējamo apgrūtinājumu pārklājuma teritorija zemes kadastrālās vērtības aprēķinam, 0,4621 ha;
- Lauku zemei izvērtējamo apgrūtinājumu pārklājuma teritorija zemes kadastrālās vērtības aprēķinam, 0,0729 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap pazemes elektronisko sakaru tīklu kabeļu kanalizācijas aku un optisko kabeļu uzmavu gruntī, 0,0006 ha;
- vides un dabas resursu ķīmiskās aizsargjoslas teritorija ap pazemes ūdens ņemšanas vietu, 2,8491 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektronisko sakaru tīklu līniju un kabeļu kanalizāciju, 0,0398 ha;
- Dzīvojamās apbūves zemei izvērtējamo apgrūtinājumu pārklājuma teritorija zemes kadastrālās vērtības aprēķinam, 0,4621 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap skapjveida gāzes regulēšanas punktu un mājas regulatoru ar gāzes ieejas spiedienu līdz 0,4 megapaskāliem, 0,0003 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pašteces kanalizācijas vadu, 0,0726 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar ielu vai ceļu - sarkanā līnija, 0,4621 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju, 0,1390 ha. Atbilstoši NĪVKIS datiem uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4068 003 0502) atrodas:
- 25 būves (būvju kadastra apzīmējumi 4068 003 0009 002, 4068 003 0009 003…4068 003 0009 026), kas ierakstītas nekustamā īpašuma “Imantas 1” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4068 503 0029), Rudzu ielā 14, Bauskā, Bauskas novadā, sastāvā Zemgales rajona tiesas Īslīces pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000324457 uz Latvijas SOS-bērnu ciematu asociācijas vārda (lēmuma datums: 09.02.2007.);
- pirmsreģistrēta būve - sadales gāzes vads (būves kadastra apzīmējums 4068 003 000 9027), kurai īpašumtiesības nav reģistrētas;
- pirmsreģistrēta būve - transformators (būves kadastra apzīmējums 40680030009028), kurai īpašumtiesības nav reģistrētas.
Minēto pirmsreģistrēto būvju atrašanās uz nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4068 003 0502) - Rudzu ielā 14, Bauska, Bauskas novadā neietekmē nekustamā īpašuma nodošanu bezatlīdzības lietošanā biedrībai. Minētās būves nav reģistrētas kāda cita patstāvīga nekustamā īpašuma sastāvā, kā arī, ievērojot likuma “Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatā” 19.panta pirmajā daļā noteikto, tās nav reģistrējamas kā patstāvīgi nekustamie īpašumi.
Biedrībai, izmantojot nekustamo īpašumu, būs saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam.
Saskaņā ar ierakstiem Zemgales rajona tiesas Īslīces pagasta zemesgrāmatas nodalījuma Nr. 26 III daļas 1.iedaļā “Lietu tiesības, kas apgrūtina nekustamu īpašumu” valsts nekustamajam īpašumam (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4068 003 0009) Rudzu ielā 14, Bauskā, Bauskas novadā, uz 03.05.1995. noslēgtā nomas līguma pamata ir nostiprinātas nomas tiesības Starptautiskai labdarības organizācijai SOS Kinderdorf International uz zemi platībā 3,4 ha uz 99 gadiem ar nomas maksu Ls 64,88 gadā, jeb 7% no nomas zemes kadastrālās vērtības gadā, kā arī ierakstītas 25 atzīmes “zemes īpašniekam nepiederoša būve vai būves daļa” un divas atzīmes par ceļa servitūta teritoriju, katra 0,03 ha platībā.
03.05.1995. starp Latvijas Republikas Valsts īpašuma fondu kā iznomātāju un Starptautiskās labdarības organizāciju SOS Kinderdorf International kā nomnieku tika noslēgts Līgums (turpmāk – Līgums), ar kuru nomniekam iznomāts apbūvei un izstrādātā SOS bērnu ciemata projekta realizācijai neapbūvēts zemesgabals (kadastra Nr. 4068 003 0009). Saskaņā ar Līguma noteikumiem, Līgums noslēgts uz 99 gadiem, beidzoties minētajam termiņa, Līgums pēc pušu vienošanās var tikt pagarināts vai noslēgts no jauna.
Līguma 11.pantā noteikts, ka nomniekam ir tiesības celt, pārbūvēt, rekonstruēt un pārveidot celtnes; izdarīt zemes darbus; izveidot nepieciešamās komunikācijas, izdarīt ūdens darbus un veikt visus citus darbus, kuri pēc nomnieka ieskata ir nepieciešami labākai zemes gabala lietošanai. Nomnieks ir īpašnieks visiem tiem ieguldījumiem, kurus tas veicis uz zemesgabala.
Līguma 13.pantā noteikts, ka nomnieks var nodot visas no šī Līguma izrietošās tiesības un saistības citai SOS Kinderdorf International piederošai un Latvijas Republikā reģistrētai juridiskajai personai.
Ar Ministru kabineta 16.08.1995. rīkojumu Nr. 473 “Par Latvijas Republikas valdības un apvienības SOS Kinderdorf International līgumu” (turpmāk – MK rīkojums Nr.473) tika akceptēts Latvijas Republikas valdības un apvienības SOS Kinderdorf International līguma par SOS Bērnu ciemata un ar to saistītu projektu izveidi, celtniecību, nodibināšanu un darbību Latvijas Republikā projekts un parakstīt līgumu pilnvarots labklājības ministrs – Ministru prezidenta biedrs. Attiecīgi – 15.09.1995. starp Latvijas Republikas valdību un SOS Kinderdorf International Apvienību bērnu ciematu attīstībai visa pasaulē tika noslēgts līgums uz nenoteiktu laiku, kas paredzēja nodibināt sabiedrisku organizāciju “Latvijas SOS Bērnu Ciematu Asociāciju” līguma mērķis – dot bērniem Latvijas Republikā, kuriem nepieciešama materiāla un izglītojoša palīdzība, SOS Bērnu ciemata programmas ietvaros jaunu dzīves vietu, materiālo nodrošinājumu, labu izglītību utml. Saskaņā ar līgumu Latvijas Republikas valdība apņēmās darīt visu iespējamo, lai atrastu atbilstošu un piemērotu zemesgabalu SOS Bērnu ciemata un ar to saistīto projektu celtniecībai kā vietēju ieguldījumu un brīvu no jebkādām maksām un jebkuriem tiešiem vai netiešiem nodokļu maksājumiem.
Saskaņā ar ierakstiem Uzņēmuma reģistra tīmekļvietnē sabiedriskā organizācija “Latvijas SOS - bērnu ciematu asociācija” reģistrēta 01.07.1997. (reģistrācijas Nr. 40008029381), tiesiskās formas maiņa no “sabiedriskā organizācija” uz “biedrība” iereģistrēta Uzņēmumu reģistra Biedrību un nodibinājumu reģistrā 23.09.2005.
Starp VNĪ kā iznomātāju un Biedrību “Latvijas SOS - bērnu ciematu asociācija” (turpmāk – Biedrība) kā nomnieku 19.12.2023. noslēgta “Vienošanās par grozījumiem 03.05.1995. noslēgtajā zemesgabala ar kadastra Nr.4068 003 0009 Rudzu ielā 14, Bauskā, Bauskas novadā (Iepriekš – Bauskas novads, Imantas-1) nomas līgumā”, (reģistrācijas Nr.IEN/03.05.1995.-1) (turpmāk – Nomas līgums), ar kuru Līgums izteikts jaunā redakcijā.
Saskaņā ar Nomas līguma 2.3.apakšpunktu, atbilstoši 03.05.1995. noslēgtā Līguma 13.pantam, SOS Kinderdorf International kā visu Nacionālo SOS-asociāciju patrons ir nodevis Biedrībai kā Latvijas Republikā 23.09.2005. nodibinātai biedrībai, kas realizē SOS Kinderdorf International izvirzītus mērķus un uzdevumus, visas no minētā līguma izrietošās tiesības un saistības.
Saskaņā ar Nomas līguma 2.1.apakšpunktu Biedrībai tika nodota lietošanā par maksu valstij piederošā zemesgabala 3,4 ha platībā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4068 003 0009) Rudzu ielā 14, Bauskā, Bauskas novadā daļa 2,9 ha, kuras platība atbilst 29/34 daļām no zemesgabala, Biedrībai piederošu, zemes nomas līguma laikā uzceltu ēku uzturēšanai un apsaimniekošanai. Pēc Nomas līguma noslēgšanas Biedrība vienu no tai piederošajām būvēm - bērnudārza ēku (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 001), kas atrodas uz valsts nekustamā īpašuma Rudzu ielā 14, Bauskā, Bauskas novadā, sastāvā esošās zemes vienības pārdeva Bauskas novada pašvaldībai, būve tika atdalīta no Biedrībai piederošā nekustamā īpašuma sastāva un 05.07.2023. ierakstīta Īslīces pagasta zemesgrāmatas nodalījumā nr.1000 0064 2586 uz Bauskas novada pašvaldības vārda. Ievērojot minēto, tika veikta valsts zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4068 003 0502) 3,4 ha platībā sadale un atdalītā zemes vienība 5112 m2 platībā, uz kuras atrodas Bauskas novada pašvaldībai piederošā būve – bērnudārza ēka (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 001) ierakstīta jaunā - Zemgales rajona tiesas Īslīces pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000905096, lēmuma datums: 11.09.2024.
Attiecīgi, 29.11.2024. ar Biedrību noslēgta Vienošanās par grozījumiem Nomas līgumā, nosakot, ka sākot ar 11.09.2024. Biedrībai lietošanā par maksu tiek nodots valsts nekustamais īpašums (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4068 003 0009) – zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4068 003 0502) - Rudzu ielā 14, Bauskā, Bauskas novadā, 28491 m2 platībā, Biedrībai piederošu, zemes nomas līguma laikā uzceltu ēku uzturēšanai un apsaimniekošanai. Saskaņā ar Nomas līgumu nomas maksas noteikta 1,5% gadā no zemesgabala kadastrālās vērtības, papildus nomniekam jāmaksā nekustamā īpašuma nodoklis par zemi attiecīgajai pašvaldībai (kamēr tā par nodokļa maksātāju nav notikusi iznomātāju). Nomas maksa aprēķināta, atbilstoši Ministru kabineta 19.06.2018. noteikumu Nr.350 "Publiskas personas zemes nomas un apbūves tiesības noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr.350) 8.1.apakšpunktam.
Atbilstoši ierakstiem Zemgales rajona tiesas Īslīces pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000324457 Biedrības īpašumā esošā nekustamā īpašuma “Imantas 1” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4068 503 0029), Bauskā, Bauskas novadā, sastāvā atrodas šādas būves:
- Personāla māja (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 002);
- Mehāniķa ēka (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 003);
- Direktora māja (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 004);
- Dzīvojamā māja (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 005);
- Mehāniķa ēka (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 006);
- Dzīvojamā māja (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 007);
- Dzīvojamā māja (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 008);
- Mehāniķa ēka (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 009);
- Dzīvojamā māja (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 010);
- Dzīvojamā māja (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 011);
- Mehāniķa ēka (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 012);
- Dzīvojamā māja (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 013);
- Sauna (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 014);
- Auklīšu māja (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 015);
- Dzīvojamā māja (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 016);
- Mehāniķa ēka (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 017);
- Dzīvojamā māja (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 018);
- Dzīvojamā māja (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 019);
- Dzīvojamā māja (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 026);
- Mehāniķa ēka (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 020);
- Dzīvojamā māja (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 021);
- Servisa ēka (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 022);
- Administrācijas ēka (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 023);
- Dzīvojamā māja (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 024);
- Katlu māja (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 025).
Minētā Zemesgrāmatas nodalījuma I daļas 1.iedaļā “Nekustams īpašums, servitūti un reālnastas, pievienotie zemes gabali” ierakstīta atzīme - ēkas saistītas ar zemes gabalu "Imantas 1", Īslīces pag., Bauskas raj., kadastra numurs 4068 003 0009, Īslīces pagasta zemesgrāmatas nodalījuma Nr.26. Zemes īpašnieks Latvijas Republikas Finanšu ministrija, nodokļu maksātāja kods 90000014724. Īpašuma tiesība nostiprināta uz zemes nomas laiku 99 gadiem. Pamats: 1995. gada 3. maija zemes nomas līgums.”
VNĪ lietvedībā iereģistrēta Biedrības 02.07.2024. vēstule Nr.2-4/27, ar kuru tā lūdz rast iespēju Biedrībai nodot bezatlīdzības lietošanā valstij piederošā zemesgabala 3,4 ha platībā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4068 003 0009) Rudzu ielā 14, Bauskā, Bauskas novadā daļu 2,9 ha, kuras platība atbilst 29/34 daļām no zemesgabala, kuru Biedrība nomā no VNĪ. Saskaņā ar vēstulē norādīto informāciju minētā zemesgabala daļa nepieciešama Biedrībai piederošu, zemes nomas līguma laikā uzceltu, ēku uzturēšanai un apsaimniekošanai, Biedrībai piederošās būves tiek izmantotas bez vecāku gādības palikušu bērnu izmitināšanai un aprūpei.
Biedrība vēstulē papildus norāda, ka, ņemot vērā, ka Biedrība ir sabiedriskā labuma organizācija, kuras darbība sniedz nozīmīgu labumu sabiedrībai vai kādai tās daļai, it sevišķi, ja tā vērsta uz labdarību, cilvēktiesību un indivīda tiesību aizsardzību, pilsoniskas sabiedrības attīstību, tad saskaņā ar Sabiedriskā labuma organizāciju likuma 2.panta pirmo daļu un Izšķērdēšanas novēršanas likumu 5.panta otrās daļas 21.punktu, valsts var nodot mantu (šajā gadījumā attiecīgo zemesgabala daļu) Biedrībai bezatlīdzības lietošanā, ievērojot 5.panta 3.1 daļas un sestās daļas nosacījumus.
Ar Finanšu ministrijas 07.11.2005. lēmumu Nr. 536 Biedrībai ir piešķirts sabiedriskā labuma organizācijas statuss. Biedrības darbības jomas: Cilvēktiesību un indivīda tiesību aizsardzība, Labdarība, Pilsoniskas sabiedrības attīstība, Sabiedrības, it īpaši trūcīgo un sociāli mazaizsargāto personu grupu, sociālās labklājības celšana.
Saskaņā ar ierakstiem Biedrību un nodibinājumu reģistrā Biedrības darbības mērķi: realizēt SOS-Kinderdorf International (visu Nacionālo SOS-asociāciju patrons) izvirzītus mērķus un uzdevumus, t.i., nodrošināt materiālās rūpes par bāreņiem, pamestiem bērniem, kā arī par bērniem, kuriem kādā citā ziņā ir nepieciešama aprūpe.
Biedrības darbības veidi: Cita veida sociālās aprūpes pakalpojumi ar izmitināšanu; Citur neklasificēti sociālās aprūpes pakalpojumi.
Saskaņā ar Biedrību reģistrā un Maksātnespējas reģistrā pieejamo informāciju līdz 21.02.2025. Biedrībai nav ierosināta tiesiskās aizsardzības procesa lieta, netiek īstenots tiesiskās aizsardzības process, tam nav pasludināts maksātnespējas process vai tas neatbilst normatīvajos aktos noteiktiem kritērijiem, lai tam pēc kreditora pieprasījuma piemērotu maksātnespējas procedūru.
Saskaņā ar Biedrības tīmekļvietnē publicētajiem Biedrības statūtiem Biedrība ir Austrijā reģistrētas starptautiskās sabiedriskās organizācijas SOS-Kinderdorf International locekle. Biedrības mērķis ir realizēt SOS-Kinderdorf International (visu Nacionālo SOS-asociāciju patrons) izvirzītus mērķus un uzdevumus, t.i. nodrošināt materiālās rūpes par bāreņiem, pamestiem bērniem, kā arī par bērniem, kuriem kādā citā ziņā ir nepieciešama aprūpe.
Biedrības darbības mērķis ir realizēt SOS-Kinderdorf International (visu Nacionālo SOS-asociāciju patrons) izvirzītus mērķus un uzdevumus, t.i. nodrošināt materiālās rūpes par bāreņiem, pamestiem bērniem, kā arī par bērniem, kuriem kādā citā ziņā ir nepieciešama aprūpe. Mērķa sasniegšanai Biedrība izvirza šādus galvenos uzdevumus:
- sociālās augšupejas nodrošināšana un materiālās rūpes par bāreņiem, pamestiem bērniem, kā arī par bērniem, kuriem kādā citā ziņā ir nepieciešama aprūpe;
- apgādāt ar mājām bērnus saskaņā ar SOS-bērnu ciematu darbības principiem, ko izmanto SOS – Kinderdorf International un kas ietver sevī atbilstošas vides nodrošinājumu bērniem: a) ciemats kopumā; b) māja; c) māte; d) brāļi un māsas kā ģimenes sastāvdaļa;
- nodrošināt augstas kvalitātes izglītību, atbilstošu bērnu vajadzībām un potenciālam, un, ja nepieciešams, izveidot un uzturēt atbilstošas izglītības iestādes, tādas ka bērnudārzus, skolas, arodapmācības iestādes, medicīniskos centrus, sabiedriskos centrus, vasaras nometnes, jauniešu mītnes un lauksaimnieciskos projektus;
- kalpot par modeli līdzīgām organizācijām bērnu attīstības jomā, sociālajā pedagoģijā, izglītībā un menedžmentā, kas ir piemērots Latvijas Republikas kultūrai;
- veicināt un izveidot programmas un plānus, kuru mērķis ir bērnu dzīves sociālā augšupeja, ko nodrošina gan izglītība, gan arodapmācība;
- izveidot un pārraudzīt dažādu finansu līdzekļu piesaistes pasākumus, lai nodrošinātu Biedrības finansiālo stabilitāti;
- biedru sapulces un padomes lēmumos formulēto biedru kolektīvo interešu pārstāvība valsts, pašvaldības un citās institūcijās, arī starptautiskajās organizācijās;
- biedru tiesību un interešu aizstāvība.
Ar Finanšu ministrijas un valsts akciju sabiedrības “Valsts nekustamie īpašumi” (turpmāk – VNĪ) 18.03.2020. noslēgto Nekustamā īpašuma portfeļa pārvaldīšanas līgumu, kas Finanšu ministrijā reģistrēts ar Nr. 13.7-17/12/38, VNĪ veic Finanšu ministrijas valdījumā esošo nekustamo īpašumu, tostarp, nekustamā īpašuma Rudzu ielā 14, Bauskā, Bauskas novadā, pārvaldīšanu.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem (turpmāk – NĪVKIS) nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4068 003 0009) sastāvā ietilpst zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4068 003 0502) - Rudzu ielā 14, Bauska, Bauskas novadā, zemes vienības platība 2,8491 ha, lietošanas mērķis: 0902 - Ārstniecības, veselības un sociālās aprūpes iestāžu apbūve, 2,8491 ha platībā, Zemes vienības platības sadalījums pa lietošanas veidiem - Ūdens objektu zeme 0,0123 ha; Zemes zem ēkām platība 2,7154 ha; Zemes zem ceļiem platība 0,1214 ha, zemes vienības fiskālā kadastrālā vērtības 01.01.2025. ir 23004 euro, zemes vienības universālā kadastrālā vērtība 01.02.2025. ir 53417 euro.
Atbilstoši NĪVKIS datiem zemes vienībai noteikti šādi apgrūtinājumi:
- ceļa servitūta teritorija, 0,0300 ha;
- ceļa servitūta teritorija, 0,0300 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap elektrisko tīklu transformatoru apakšstaciju, 0,0227 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektronisko sakaru tīklu gaisvadu līniju, 0,0144 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar gāzesvadu ar spiedienu līdz 0,4 megapaskāliem, 0,2123 ha;
- Pārējās apbūves zemei izvērtējamo apgrūtinājumu pārklājuma teritorija zemes kadastrālās vērtības aprēķinam, 0,4621 ha;
- Lauku zemei izvērtējamo apgrūtinājumu pārklājuma teritorija zemes kadastrālās vērtības aprēķinam, 0,0729 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap pazemes elektronisko sakaru tīklu kabeļu kanalizācijas aku un optisko kabeļu uzmavu gruntī, 0,0006 ha;
- vides un dabas resursu ķīmiskās aizsargjoslas teritorija ap pazemes ūdens ņemšanas vietu, 2,8491 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektronisko sakaru tīklu līniju un kabeļu kanalizāciju, 0,0398 ha;
- Dzīvojamās apbūves zemei izvērtējamo apgrūtinājumu pārklājuma teritorija zemes kadastrālās vērtības aprēķinam, 0,4621 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap skapjveida gāzes regulēšanas punktu un mājas regulatoru ar gāzes ieejas spiedienu līdz 0,4 megapaskāliem, 0,0003 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pašteces kanalizācijas vadu, 0,0726 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar ielu vai ceļu - sarkanā līnija, 0,4621 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju, 0,1390 ha. Atbilstoši NĪVKIS datiem uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4068 003 0502) atrodas:
- 25 būves (būvju kadastra apzīmējumi 4068 003 0009 002, 4068 003 0009 003…4068 003 0009 026), kas ierakstītas nekustamā īpašuma “Imantas 1” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4068 503 0029), Rudzu ielā 14, Bauskā, Bauskas novadā, sastāvā Zemgales rajona tiesas Īslīces pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000324457 uz Latvijas SOS-bērnu ciematu asociācijas vārda (lēmuma datums: 09.02.2007.);
- pirmsreģistrēta būve - sadales gāzes vads (būves kadastra apzīmējums 4068 003 000 9027), kurai īpašumtiesības nav reģistrētas;
- pirmsreģistrēta būve - transformators (būves kadastra apzīmējums 40680030009028), kurai īpašumtiesības nav reģistrētas.
Minēto pirmsreģistrēto būvju atrašanās uz nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4068 003 0502) - Rudzu ielā 14, Bauska, Bauskas novadā neietekmē nekustamā īpašuma nodošanu bezatlīdzības lietošanā biedrībai. Minētās būves nav reģistrētas kāda cita patstāvīga nekustamā īpašuma sastāvā, kā arī, ievērojot likuma “Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatā” 19.panta pirmajā daļā noteikto, tās nav reģistrējamas kā patstāvīgi nekustamie īpašumi.
Biedrībai, izmantojot nekustamo īpašumu, būs saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam.
Saskaņā ar ierakstiem Zemgales rajona tiesas Īslīces pagasta zemesgrāmatas nodalījuma Nr. 26 III daļas 1.iedaļā “Lietu tiesības, kas apgrūtina nekustamu īpašumu” valsts nekustamajam īpašumam (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4068 003 0009) Rudzu ielā 14, Bauskā, Bauskas novadā, uz 03.05.1995. noslēgtā nomas līguma pamata ir nostiprinātas nomas tiesības Starptautiskai labdarības organizācijai SOS Kinderdorf International uz zemi platībā 3,4 ha uz 99 gadiem ar nomas maksu Ls 64,88 gadā, jeb 7% no nomas zemes kadastrālās vērtības gadā, kā arī ierakstītas 25 atzīmes “zemes īpašniekam nepiederoša būve vai būves daļa” un divas atzīmes par ceļa servitūta teritoriju, katra 0,03 ha platībā.
03.05.1995. starp Latvijas Republikas Valsts īpašuma fondu kā iznomātāju un Starptautiskās labdarības organizāciju SOS Kinderdorf International kā nomnieku tika noslēgts Līgums (turpmāk – Līgums), ar kuru nomniekam iznomāts apbūvei un izstrādātā SOS bērnu ciemata projekta realizācijai neapbūvēts zemesgabals (kadastra Nr. 4068 003 0009). Saskaņā ar Līguma noteikumiem, Līgums noslēgts uz 99 gadiem, beidzoties minētajam termiņa, Līgums pēc pušu vienošanās var tikt pagarināts vai noslēgts no jauna.
Līguma 11.pantā noteikts, ka nomniekam ir tiesības celt, pārbūvēt, rekonstruēt un pārveidot celtnes; izdarīt zemes darbus; izveidot nepieciešamās komunikācijas, izdarīt ūdens darbus un veikt visus citus darbus, kuri pēc nomnieka ieskata ir nepieciešami labākai zemes gabala lietošanai. Nomnieks ir īpašnieks visiem tiem ieguldījumiem, kurus tas veicis uz zemesgabala.
Līguma 13.pantā noteikts, ka nomnieks var nodot visas no šī Līguma izrietošās tiesības un saistības citai SOS Kinderdorf International piederošai un Latvijas Republikā reģistrētai juridiskajai personai.
Ar Ministru kabineta 16.08.1995. rīkojumu Nr. 473 “Par Latvijas Republikas valdības un apvienības SOS Kinderdorf International līgumu” (turpmāk – MK rīkojums Nr.473) tika akceptēts Latvijas Republikas valdības un apvienības SOS Kinderdorf International līguma par SOS Bērnu ciemata un ar to saistītu projektu izveidi, celtniecību, nodibināšanu un darbību Latvijas Republikā projekts un parakstīt līgumu pilnvarots labklājības ministrs – Ministru prezidenta biedrs. Attiecīgi – 15.09.1995. starp Latvijas Republikas valdību un SOS Kinderdorf International Apvienību bērnu ciematu attīstībai visa pasaulē tika noslēgts līgums uz nenoteiktu laiku, kas paredzēja nodibināt sabiedrisku organizāciju “Latvijas SOS Bērnu Ciematu Asociāciju” līguma mērķis – dot bērniem Latvijas Republikā, kuriem nepieciešama materiāla un izglītojoša palīdzība, SOS Bērnu ciemata programmas ietvaros jaunu dzīves vietu, materiālo nodrošinājumu, labu izglītību utml. Saskaņā ar līgumu Latvijas Republikas valdība apņēmās darīt visu iespējamo, lai atrastu atbilstošu un piemērotu zemesgabalu SOS Bērnu ciemata un ar to saistīto projektu celtniecībai kā vietēju ieguldījumu un brīvu no jebkādām maksām un jebkuriem tiešiem vai netiešiem nodokļu maksājumiem.
Saskaņā ar ierakstiem Uzņēmuma reģistra tīmekļvietnē sabiedriskā organizācija “Latvijas SOS - bērnu ciematu asociācija” reģistrēta 01.07.1997. (reģistrācijas Nr. 40008029381), tiesiskās formas maiņa no “sabiedriskā organizācija” uz “biedrība” iereģistrēta Uzņēmumu reģistra Biedrību un nodibinājumu reģistrā 23.09.2005.
Starp VNĪ kā iznomātāju un Biedrību “Latvijas SOS - bērnu ciematu asociācija” (turpmāk – Biedrība) kā nomnieku 19.12.2023. noslēgta “Vienošanās par grozījumiem 03.05.1995. noslēgtajā zemesgabala ar kadastra Nr.4068 003 0009 Rudzu ielā 14, Bauskā, Bauskas novadā (Iepriekš – Bauskas novads, Imantas-1) nomas līgumā”, (reģistrācijas Nr.IEN/03.05.1995.-1) (turpmāk – Nomas līgums), ar kuru Līgums izteikts jaunā redakcijā.
Saskaņā ar Nomas līguma 2.3.apakšpunktu, atbilstoši 03.05.1995. noslēgtā Līguma 13.pantam, SOS Kinderdorf International kā visu Nacionālo SOS-asociāciju patrons ir nodevis Biedrībai kā Latvijas Republikā 23.09.2005. nodibinātai biedrībai, kas realizē SOS Kinderdorf International izvirzītus mērķus un uzdevumus, visas no minētā līguma izrietošās tiesības un saistības.
Saskaņā ar Nomas līguma 2.1.apakšpunktu Biedrībai tika nodota lietošanā par maksu valstij piederošā zemesgabala 3,4 ha platībā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4068 003 0009) Rudzu ielā 14, Bauskā, Bauskas novadā daļa 2,9 ha, kuras platība atbilst 29/34 daļām no zemesgabala, Biedrībai piederošu, zemes nomas līguma laikā uzceltu ēku uzturēšanai un apsaimniekošanai. Pēc Nomas līguma noslēgšanas Biedrība vienu no tai piederošajām būvēm - bērnudārza ēku (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 001), kas atrodas uz valsts nekustamā īpašuma Rudzu ielā 14, Bauskā, Bauskas novadā, sastāvā esošās zemes vienības pārdeva Bauskas novada pašvaldībai, būve tika atdalīta no Biedrībai piederošā nekustamā īpašuma sastāva un 05.07.2023. ierakstīta Īslīces pagasta zemesgrāmatas nodalījumā nr.1000 0064 2586 uz Bauskas novada pašvaldības vārda. Ievērojot minēto, tika veikta valsts zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4068 003 0502) 3,4 ha platībā sadale un atdalītā zemes vienība 5112 m2 platībā, uz kuras atrodas Bauskas novada pašvaldībai piederošā būve – bērnudārza ēka (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 001) ierakstīta jaunā - Zemgales rajona tiesas Īslīces pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000905096, lēmuma datums: 11.09.2024.
Attiecīgi, 29.11.2024. ar Biedrību noslēgta Vienošanās par grozījumiem Nomas līgumā, nosakot, ka sākot ar 11.09.2024. Biedrībai lietošanā par maksu tiek nodots valsts nekustamais īpašums (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4068 003 0009) – zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4068 003 0502) - Rudzu ielā 14, Bauskā, Bauskas novadā, 28491 m2 platībā, Biedrībai piederošu, zemes nomas līguma laikā uzceltu ēku uzturēšanai un apsaimniekošanai. Saskaņā ar Nomas līgumu nomas maksas noteikta 1,5% gadā no zemesgabala kadastrālās vērtības, papildus nomniekam jāmaksā nekustamā īpašuma nodoklis par zemi attiecīgajai pašvaldībai (kamēr tā par nodokļa maksātāju nav notikusi iznomātāju). Nomas maksa aprēķināta, atbilstoši Ministru kabineta 19.06.2018. noteikumu Nr.350 "Publiskas personas zemes nomas un apbūves tiesības noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr.350) 8.1.apakšpunktam.
Atbilstoši ierakstiem Zemgales rajona tiesas Īslīces pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000324457 Biedrības īpašumā esošā nekustamā īpašuma “Imantas 1” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4068 503 0029), Bauskā, Bauskas novadā, sastāvā atrodas šādas būves:
- Personāla māja (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 002);
- Mehāniķa ēka (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 003);
- Direktora māja (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 004);
- Dzīvojamā māja (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 005);
- Mehāniķa ēka (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 006);
- Dzīvojamā māja (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 007);
- Dzīvojamā māja (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 008);
- Mehāniķa ēka (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 009);
- Dzīvojamā māja (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 010);
- Dzīvojamā māja (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 011);
- Mehāniķa ēka (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 012);
- Dzīvojamā māja (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 013);
- Sauna (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 014);
- Auklīšu māja (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 015);
- Dzīvojamā māja (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 016);
- Mehāniķa ēka (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 017);
- Dzīvojamā māja (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 018);
- Dzīvojamā māja (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 019);
- Dzīvojamā māja (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 026);
- Mehāniķa ēka (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 020);
- Dzīvojamā māja (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 021);
- Servisa ēka (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 022);
- Administrācijas ēka (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 023);
- Dzīvojamā māja (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 024);
- Katlu māja (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 025).
Minētā Zemesgrāmatas nodalījuma I daļas 1.iedaļā “Nekustams īpašums, servitūti un reālnastas, pievienotie zemes gabali” ierakstīta atzīme - ēkas saistītas ar zemes gabalu "Imantas 1", Īslīces pag., Bauskas raj., kadastra numurs 4068 003 0009, Īslīces pagasta zemesgrāmatas nodalījuma Nr.26. Zemes īpašnieks Latvijas Republikas Finanšu ministrija, nodokļu maksātāja kods 90000014724. Īpašuma tiesība nostiprināta uz zemes nomas laiku 99 gadiem. Pamats: 1995. gada 3. maija zemes nomas līgums.”
VNĪ lietvedībā iereģistrēta Biedrības 02.07.2024. vēstule Nr.2-4/27, ar kuru tā lūdz rast iespēju Biedrībai nodot bezatlīdzības lietošanā valstij piederošā zemesgabala 3,4 ha platībā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4068 003 0009) Rudzu ielā 14, Bauskā, Bauskas novadā daļu 2,9 ha, kuras platība atbilst 29/34 daļām no zemesgabala, kuru Biedrība nomā no VNĪ. Saskaņā ar vēstulē norādīto informāciju minētā zemesgabala daļa nepieciešama Biedrībai piederošu, zemes nomas līguma laikā uzceltu, ēku uzturēšanai un apsaimniekošanai, Biedrībai piederošās būves tiek izmantotas bez vecāku gādības palikušu bērnu izmitināšanai un aprūpei.
Biedrība vēstulē papildus norāda, ka, ņemot vērā, ka Biedrība ir sabiedriskā labuma organizācija, kuras darbība sniedz nozīmīgu labumu sabiedrībai vai kādai tās daļai, it sevišķi, ja tā vērsta uz labdarību, cilvēktiesību un indivīda tiesību aizsardzību, pilsoniskas sabiedrības attīstību, tad saskaņā ar Sabiedriskā labuma organizāciju likuma 2.panta pirmo daļu un Izšķērdēšanas novēršanas likumu 5.panta otrās daļas 21.punktu, valsts var nodot mantu (šajā gadījumā attiecīgo zemesgabala daļu) Biedrībai bezatlīdzības lietošanā, ievērojot 5.panta 3.1 daļas un sestās daļas nosacījumus.
Ar Finanšu ministrijas 07.11.2005. lēmumu Nr. 536 Biedrībai ir piešķirts sabiedriskā labuma organizācijas statuss. Biedrības darbības jomas: Cilvēktiesību un indivīda tiesību aizsardzība, Labdarība, Pilsoniskas sabiedrības attīstība, Sabiedrības, it īpaši trūcīgo un sociāli mazaizsargāto personu grupu, sociālās labklājības celšana.
Saskaņā ar ierakstiem Biedrību un nodibinājumu reģistrā Biedrības darbības mērķi: realizēt SOS-Kinderdorf International (visu Nacionālo SOS-asociāciju patrons) izvirzītus mērķus un uzdevumus, t.i., nodrošināt materiālās rūpes par bāreņiem, pamestiem bērniem, kā arī par bērniem, kuriem kādā citā ziņā ir nepieciešama aprūpe.
Biedrības darbības veidi: Cita veida sociālās aprūpes pakalpojumi ar izmitināšanu; Citur neklasificēti sociālās aprūpes pakalpojumi.
Saskaņā ar Biedrību reģistrā un Maksātnespējas reģistrā pieejamo informāciju līdz 21.02.2025. Biedrībai nav ierosināta tiesiskās aizsardzības procesa lieta, netiek īstenots tiesiskās aizsardzības process, tam nav pasludināts maksātnespējas process vai tas neatbilst normatīvajos aktos noteiktiem kritērijiem, lai tam pēc kreditora pieprasījuma piemērotu maksātnespējas procedūru.
Saskaņā ar Biedrības tīmekļvietnē publicētajiem Biedrības statūtiem Biedrība ir Austrijā reģistrētas starptautiskās sabiedriskās organizācijas SOS-Kinderdorf International locekle. Biedrības mērķis ir realizēt SOS-Kinderdorf International (visu Nacionālo SOS-asociāciju patrons) izvirzītus mērķus un uzdevumus, t.i. nodrošināt materiālās rūpes par bāreņiem, pamestiem bērniem, kā arī par bērniem, kuriem kādā citā ziņā ir nepieciešama aprūpe.
Biedrības darbības mērķis ir realizēt SOS-Kinderdorf International (visu Nacionālo SOS-asociāciju patrons) izvirzītus mērķus un uzdevumus, t.i. nodrošināt materiālās rūpes par bāreņiem, pamestiem bērniem, kā arī par bērniem, kuriem kādā citā ziņā ir nepieciešama aprūpe. Mērķa sasniegšanai Biedrība izvirza šādus galvenos uzdevumus:
- sociālās augšupejas nodrošināšana un materiālās rūpes par bāreņiem, pamestiem bērniem, kā arī par bērniem, kuriem kādā citā ziņā ir nepieciešama aprūpe;
- apgādāt ar mājām bērnus saskaņā ar SOS-bērnu ciematu darbības principiem, ko izmanto SOS – Kinderdorf International un kas ietver sevī atbilstošas vides nodrošinājumu bērniem: a) ciemats kopumā; b) māja; c) māte; d) brāļi un māsas kā ģimenes sastāvdaļa;
- nodrošināt augstas kvalitātes izglītību, atbilstošu bērnu vajadzībām un potenciālam, un, ja nepieciešams, izveidot un uzturēt atbilstošas izglītības iestādes, tādas ka bērnudārzus, skolas, arodapmācības iestādes, medicīniskos centrus, sabiedriskos centrus, vasaras nometnes, jauniešu mītnes un lauksaimnieciskos projektus;
- kalpot par modeli līdzīgām organizācijām bērnu attīstības jomā, sociālajā pedagoģijā, izglītībā un menedžmentā, kas ir piemērots Latvijas Republikas kultūrai;
- veicināt un izveidot programmas un plānus, kuru mērķis ir bērnu dzīves sociālā augšupeja, ko nodrošina gan izglītība, gan arodapmācība;
- izveidot un pārraudzīt dažādu finansu līdzekļu piesaistes pasākumus, lai nodrošinātu Biedrības finansiālo stabilitāti;
- biedru sapulces un padomes lēmumos formulēto biedru kolektīvo interešu pārstāvība valsts, pašvaldības un citās institūcijās, arī starptautiskajās organizācijās;
- biedru tiesību un interešu aizstāvība.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Skatīt anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļā "Pašreizējā situācija" norādīto informāciju.
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Izšķērdēšanas novēršanas likuma 5.panta pirmo daļu publiskas personas mantu aizliegts nodot privātpersonai vai kapitālsabiedrībai bezatlīdzības lietošanā, izņemot šā panta otrajā daļā noteiktos gadījumus. Saskaņā ar minētā likuma 5.panta otrās daļas 2.1 punktu Izšķērdēšanas novēršanas likuma 5.panta pirmās daļas noteikumi neattiecas uz gadījumiem, kad valsts mantu publiskas personas institūcija nodod lietošanā sabiedriskā labuma organizācijai vai sociālajam uzņēmumam.
Izšķērdēšanas novēršanas likumā iestrādāts vispārīgs princips, kas aizliedz publiskas personas mantu nodot privātpersonai bezatlīdzības lietošanā, nosakot šaurus izņēmuma gadījumus un kā vieno no tiem, ka šādu mantu var nodot bezatlīdzības lietošanā sabiedriskā labuma organizācijai. Proti, izvērtējot sabiedriskā labuma organizācijas lomu un nozīmi sabiedrībā, ir noteikts izņēmums attiecībā uz sabiedriskā labuma organizācijām. Minētais regulējums likumā ir spēkā no 09.04.2008.
Ievērojot minēto, nododot Biedrībai nekustamo īpašumu Rudzu ielā 14, Bauskā, Bauskas novadā, bezatlīdzības lietošanā, Biedrībai tiek nodrošināta iespēja ietaupītos līdzekļus izmantot statūtos noteikto sociāli svarīgo mērķu sasniegšanai un tai deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu izpildei, tādējādi nekustamā īpašuma nodošana bezatlīdzības lietošanā Biedrībai attaisnota ar sabiedrībai svarīgām interesēm.
Ņemot vērā, ka starp valsti Finanšu ministrijas personā, kuras vārdā rīkojas VNĪ, un Biedrību no 03.05.1995. līdz 02.05.2094. pastāv zemes nomas attiecības, zemes vienības Rudzu ielā 14, Bauskā, Bauskas novadā, izmantošanas iespējas ir ierobežotas un, to var lietot tikai Biedrība. Tostarp, Biedrība 02.07.2024. vēstule Nr.2-4/27 norādījusi, ka Biedrībai piederošās, būves tiek izmantotas bez vecāku gādības palikušu bērnu izmitināšanai un aprūpei.
Ievērojot minēto, ar nekustamā īpašuma Rudzu ielā 14, Bauskā, Bauskas novadā, nodošanu Biedrībai bezatlīdzības lietošanā Biedrības sabiedriskā labuma darbībai – bez vecāku gādības palikušu bērnu izmitināšanai un aprūpei, tiktu radīta pozitīva ietekme uz sabiedrības attīstību, sniegts atbalsts bērniem, tādējādi īstenojot cilvēktiesību un indivīda tiesību aizsardzību, sabiedrības, it īpaši trūcīgo un sociāli mazaizsargāto personu grupu, sociālās labklājības celšanu.
Ievērojot to, ka pēc Biedrības 02.07.2024. vēstules Nr.2-4/27 saņemšanas tika veikta valsts nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4068 003 0009) sastāvā esošās zemes vienības sadale un atdalītās zemes vienības 5112 m2 platībā, uz kuras atrodas Bauskas novada pašvaldībai piederošā būve (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 001), ierakstīšanas atsevišķā zemesgrāmatas nodalījumā, secināms, ka Biedrībai bezatlīdzības lietošanā nododams viss nekustamais īpašums Rudzu ielā 14, Bauskā, Bauskas novadā, t.i., zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4068 003 0502) 2,8491 ha platībā.
Saskaņā ar Izšķērdēšanas novēršanas likuma 5.panta piekto daļu lēmumu par publiskas personas mantas nodošanu bezatlīdzības lietošanā sabiedriskā labuma organizācijai pieņem Ministru kabinets. Publiskas personas mantu bezatlīdzības lietošanā sabiedriskā labuma organizācijai nodod uz laiku, kamēr tam ir spēkā attiecīgais statuss, bet ne ilgāku par 10 gadiem. Publiskas personas mantu bezatlīdzības lietošanā sabiedriskā labuma organizācijai var nodot atkārtoti.
Ievērojot minēto, sagatavots Ministru kabineta rīkojuma projekts, kas paredz nodot Biedrībai bezatlīdzības lietošanā nekustamo īpašumu Rudzu ielā 14, Bauskā, Bauskas novadā.
Saskaņā ar Izšķērdēšanas novēršanas likuma 5.panta sesto daļu, pamatojoties uz lēmumu par publiskas personas mantas nodošanu bezatlīdzības lietošanā, slēdz rakstveida līgumu. Līgumā nosaka arī attiecīgās publiskas personas institūcijas tiesības kontrolēt, vai bezatlīdzības lietošanā nodotā manta ir izlietota likumīgi un lietderīgi.
Starp valsti kā zemes īpašnieku un Biedrību kā būvju īpašnieku pastāv brīvprātīgā dalītā īpašuma tiesiskās attiecības. Saskaņā ar likuma “Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937.gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un piemērošanas kārtību” (turpmāk - Spēkā stāšanās likums) 33.panta pirmo daļu līdz 01.01.2017. noslēgtie līgumi par zemes nomu, kuros ir paredzētas nomnieka tiesības celt uz iznomātās zemes ēku (būvi) kā patstāvīgu īpašuma objektu un uz kuru pamata ir saņemta būvatļauja būvniecību regulējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, ir spēkā un ir apspriežami saskaņā ar noteikumiem, kas bija spēkā līdz 01.01.2017., tajā skaitā, Spēkā stāšanās likuma 14.panta pirmās daļas 5. punkts, kas paredzēja tiesības ēkas (būves), kā patstāvīgus īpašuma objektus, uzcelt uz nomātas zemes, ja zemes nomas līgums ir noslēgts uz laiku, kas nav mazāks par desmit gadiem.
Rīkojuma projekts neparedz slēgt jaunu līgumu, bet gan Finanšu ministrijai (VNĪ) slēgt vienošanās pie jau esošā zemes nomas līguma, tālāk norādīto iemeslu dēļ:
1) nomas tiesiskās attiecības ar nomnieku nodibinātas 1995.gadā, pamatojoties uz Līgumu, kurā 4.pantā tika paredzētas tiesības nomniekam lietot zemesgabalu 99 gadus. Savukārt, ar MK rīkojumu Nr.473 apstiprinātajā starptautiskajā līgumā, Latvijas valdība apņēmusies atrast atbilstošu un piemērotu zemesgabalu SOS bērnu ciemata un citu ar tos saistīto projektu celtniecībai kā vietējo ieguldījumu un brīvu no jebkādām maksām;
2) nomas tiesisko attiecību nodibināšanas brīdī vēl nebija pieņemti tādi likumi kā Izšķērdēšanas novēršanas likums, savukārt normas, kas regulēja publiskas personas mantas iznomāšanu un tās termiņus, Izšķērdēšanas novēršanas likumā tika ietvertas tikai 2009.gadā. Līdz ar to Līguma slēgšanas brīdī nebija ierobežojumu nomas termiņa noteikšanā;
3) Civillikuma 3.pantā norādīts, ka “Katra civīltiesiska attiecība apspriežama pēc likumiem, kas bijuši spēkā tad, kad šī attiecība radusies, pārgrozījusies vai izbeigusies. Neskartas paliek jau iegūtās tiesības”. Līdz ar to, atbilstoši noslēgtajam Līgumam, puses ir uzņēmušās saistības nodrošināt nomas tiesiskās attiecības 99 gadus.
4) Izšķērdēšanas novēršanas likums paredz tiesības publiskai personai nodot savu mantu bezatlīdzības lietošanā sabiedriskā labuma organizācijai vai sociālajam uzņēmumam. Minētajā likumā netiek paredzēts konkrēts līguma veids, bet gan iespēja mantu nodot bez atlīdzības. Līdz ar to pati nodošana bezatlīdzības lietošanā var notikt neslēdzot jaunu līgumu, bet gan izdarot attiecīgus grozījumus jau spēkā esošā līgumā;
5) lai īstenotu Latvijas valsts uzņemtās saistības nodrošināt Biedrību ar tai piemērotu zemesgabalu SOS bērnu ciemata būvniecībai, nebūtu pieļaujama nomas līguma pirmstermiņa izbeigšana. Vienlaikus nodrošināmas arī tiesības, kādas paredzētas Izšķērdēšanas novēršanas likumā;
6) jau iepriekš praksē ir bijušas situācijas, kur neizbeidzot nomas tiesiskās attiecības, tiek pieļauta iespēja konkrētu periodu nesaņemt nomas maksājumu no nomnieka (piemēram, atbrīvošana no nomas maksājumiem COVID – 19 pandēmijas laikā, vai nomniekam veicot ieguldījumus īpašumā utt.). Līdz ar to arī šajā gadījumā, tiks paredzēts konkrēts laika periods, kad pamatojoties uz Izšķērdēšanas novēršanas likumu netiks pieprasīta nomas maksa, ja Biedrība izpildīs atbilstošus nosacījumus (atbildīs Sabiedriskā labuma organizācijas statusam, u.c.). Nomas maksas nepieprasīšana ļoti konkrētā laika periodā, kad nomniekam tiek lūgts izpildīt konkrētus nosacījumus, ir atbilstoša Civillikuma 2127.pantam, kas paredz līdzēju tiesības vienoties arī par citiem nomas līguma nosacījumiem. Vienlaikus, norādāms, ka samaksas nepieprasīšana nav pretrunā arī ar Spēkā stāšanās likuma regulējumu, jo, kā to norādījis arī Augstākās tiesas Civillietu departaments savā 22.12.2010. spriedumā (SKC – 250/2010): “Likuma „Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937.gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un kārtību” 14.panta pirmās daļas 5.punkta mērķis ir noregulēt izņēmuma situāciju, kurā ēkas (būves) un zemi iespējams reģistrēt kā atsevišķus īpašuma objektus. Šajā normā likumdevējs par būtisku atzinis apstākli, ka zemes gabala īpašnieks labprātīgi nodevis citai personai tiesības izmantot šo zemes gabalu būvniecībai. Proti, zemes īpašnieks nodevis sava zemes gabala lietošanas tiesības citai personai un rakstveidā devis atļauju celt uz sev piederošās zemes ēkas (būves) kā patstāvīgus īpašuma objektus. Jautājums par samaksas pienākumu, kārtību un apmēru, ko zemes īpašnieks varētu pieprasīt no ēkas (būves) īpašnieka, šajā aspektā nav izšķirošs.”
Ievērojot iepriekšminēto, pēc Ministru kabineta rīkojuma pieņemšanas Finanšu ministrija (VNĪ) neplāno izbeigt sākotnējo Nomas līgumu, bet gan to grozīt, paredzot iespēju, konkrētu laika periodu pie attiecīgiem nosacījumiem nesaņemt atlīdzību par zemes gabala lietošanu.
Vienošanās par grozījumiem Nomas līgumā tiks iekļauti šādi noteikumi:
1. nekustamais īpašums tiek nodots bezatlīdzības lietošanā ar līguma parakstīšanas dienu līdz dienai, kamēr Biedrībai ir sabiedriskā labuma organizācijas statuss, bet ne ilgāk kā uz 10 gadiem;
2. Biedrībai ir pienākums nekustamo īpašumu izmantot atbilstoši šā rīkojuma 2.punktā noteiktajam mērķim.
3. Biedrība par saviem līdzekļiem nodrošina nekustamā īpašuma uzturēšanu, kā arī līgumā noteiktajā kārtībā kompensē Finanšu ministrijai (VNĪ) nekustamā īpašuma nodokli par nekustamo īpašumu Bauskas novada pašvaldības maksāšanas paziņojumā par nekustamā īpašuma nodokli noteiktajā apmērā;
4. Finanšu ministrijai (VNĪ) ir tiesības vienpusēji atkāpties no vienošanās par nekustamā īpašuma nodošanu bezatlīdzības lietošanā, par to rakstiski informējot Biedrību vismaz 30 dienas iepriekš, ja:
- bezatlīdzības lietošanā nodotais nekustamais īpašums netiek izmantots atbilstoši tā nodošanas mērķim vai tajā tiek veikta saimnieciskā darbība (tajā skaitā nekustamais īpašums tiek iznomāts trešajām personām);
- vairāk nekā mēnesi netiek pildīti šā rīkojuma 4.3. apakšpunktā minētie pienākumi;
Atbilstoši Biedrību un nodibinājumu likuma 2.panta pirmajai daļai, biedrība ir brīvprātīga personu apvienība, kas nodibināta, lai sasniegtu statūtos noteikto mērķi, kam nav peļņas gūšanas rakstura.
Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 7.pants nosaka, ka komercdarbības atbalsts var tikt piešķirts kā nekustamā īpašuma iznomāšana par cenu, kas ir zemāka par tā tirgus vērtību.
Ņemot vērā to, ka nekustamais īpašums Rudzu ielā 14, Bauskā, Bauskas novadā, Biedrībai tiek nodots nesaimnieciskiem mērķiem, neizpildās Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantā norādītās četras komercdarbības atbalstu raksturojošās pazīmes. Rīkojuma projekts arī nosaka, ka līgumā iekļaujams noteikums – ja bezatlīdzības lietošanā nodotais nekustamais īpašums netiek izmantots atbilstoši tā nodošanas mērķim vai tajā tiek veikta saimnieciskā darbība (tajā skaitā nekustamais īpašums tiek iznomāts trešajām personām) ar Biedrību noslēgtā vienošanās par nekustamā īpašuma nodošanu bezatlīdzības lietošanā tiek izbeigta.
Izšķērdēšanas novēršanas likumā iestrādāts vispārīgs princips, kas aizliedz publiskas personas mantu nodot privātpersonai bezatlīdzības lietošanā, nosakot šaurus izņēmuma gadījumus un kā vieno no tiem, ka šādu mantu var nodot bezatlīdzības lietošanā sabiedriskā labuma organizācijai. Proti, izvērtējot sabiedriskā labuma organizācijas lomu un nozīmi sabiedrībā, ir noteikts izņēmums attiecībā uz sabiedriskā labuma organizācijām. Minētais regulējums likumā ir spēkā no 09.04.2008.
Ievērojot minēto, nododot Biedrībai nekustamo īpašumu Rudzu ielā 14, Bauskā, Bauskas novadā, bezatlīdzības lietošanā, Biedrībai tiek nodrošināta iespēja ietaupītos līdzekļus izmantot statūtos noteikto sociāli svarīgo mērķu sasniegšanai un tai deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu izpildei, tādējādi nekustamā īpašuma nodošana bezatlīdzības lietošanā Biedrībai attaisnota ar sabiedrībai svarīgām interesēm.
Ņemot vērā, ka starp valsti Finanšu ministrijas personā, kuras vārdā rīkojas VNĪ, un Biedrību no 03.05.1995. līdz 02.05.2094. pastāv zemes nomas attiecības, zemes vienības Rudzu ielā 14, Bauskā, Bauskas novadā, izmantošanas iespējas ir ierobežotas un, to var lietot tikai Biedrība. Tostarp, Biedrība 02.07.2024. vēstule Nr.2-4/27 norādījusi, ka Biedrībai piederošās, būves tiek izmantotas bez vecāku gādības palikušu bērnu izmitināšanai un aprūpei.
Ievērojot minēto, ar nekustamā īpašuma Rudzu ielā 14, Bauskā, Bauskas novadā, nodošanu Biedrībai bezatlīdzības lietošanā Biedrības sabiedriskā labuma darbībai – bez vecāku gādības palikušu bērnu izmitināšanai un aprūpei, tiktu radīta pozitīva ietekme uz sabiedrības attīstību, sniegts atbalsts bērniem, tādējādi īstenojot cilvēktiesību un indivīda tiesību aizsardzību, sabiedrības, it īpaši trūcīgo un sociāli mazaizsargāto personu grupu, sociālās labklājības celšanu.
Ievērojot to, ka pēc Biedrības 02.07.2024. vēstules Nr.2-4/27 saņemšanas tika veikta valsts nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4068 003 0009) sastāvā esošās zemes vienības sadale un atdalītās zemes vienības 5112 m2 platībā, uz kuras atrodas Bauskas novada pašvaldībai piederošā būve (būves kadastra apzīmējums 4068 003 0009 001), ierakstīšanas atsevišķā zemesgrāmatas nodalījumā, secināms, ka Biedrībai bezatlīdzības lietošanā nododams viss nekustamais īpašums Rudzu ielā 14, Bauskā, Bauskas novadā, t.i., zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4068 003 0502) 2,8491 ha platībā.
Saskaņā ar Izšķērdēšanas novēršanas likuma 5.panta piekto daļu lēmumu par publiskas personas mantas nodošanu bezatlīdzības lietošanā sabiedriskā labuma organizācijai pieņem Ministru kabinets. Publiskas personas mantu bezatlīdzības lietošanā sabiedriskā labuma organizācijai nodod uz laiku, kamēr tam ir spēkā attiecīgais statuss, bet ne ilgāku par 10 gadiem. Publiskas personas mantu bezatlīdzības lietošanā sabiedriskā labuma organizācijai var nodot atkārtoti.
Ievērojot minēto, sagatavots Ministru kabineta rīkojuma projekts, kas paredz nodot Biedrībai bezatlīdzības lietošanā nekustamo īpašumu Rudzu ielā 14, Bauskā, Bauskas novadā.
Saskaņā ar Izšķērdēšanas novēršanas likuma 5.panta sesto daļu, pamatojoties uz lēmumu par publiskas personas mantas nodošanu bezatlīdzības lietošanā, slēdz rakstveida līgumu. Līgumā nosaka arī attiecīgās publiskas personas institūcijas tiesības kontrolēt, vai bezatlīdzības lietošanā nodotā manta ir izlietota likumīgi un lietderīgi.
Starp valsti kā zemes īpašnieku un Biedrību kā būvju īpašnieku pastāv brīvprātīgā dalītā īpašuma tiesiskās attiecības. Saskaņā ar likuma “Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937.gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un piemērošanas kārtību” (turpmāk - Spēkā stāšanās likums) 33.panta pirmo daļu līdz 01.01.2017. noslēgtie līgumi par zemes nomu, kuros ir paredzētas nomnieka tiesības celt uz iznomātās zemes ēku (būvi) kā patstāvīgu īpašuma objektu un uz kuru pamata ir saņemta būvatļauja būvniecību regulējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, ir spēkā un ir apspriežami saskaņā ar noteikumiem, kas bija spēkā līdz 01.01.2017., tajā skaitā, Spēkā stāšanās likuma 14.panta pirmās daļas 5. punkts, kas paredzēja tiesības ēkas (būves), kā patstāvīgus īpašuma objektus, uzcelt uz nomātas zemes, ja zemes nomas līgums ir noslēgts uz laiku, kas nav mazāks par desmit gadiem.
Rīkojuma projekts neparedz slēgt jaunu līgumu, bet gan Finanšu ministrijai (VNĪ) slēgt vienošanās pie jau esošā zemes nomas līguma, tālāk norādīto iemeslu dēļ:
1) nomas tiesiskās attiecības ar nomnieku nodibinātas 1995.gadā, pamatojoties uz Līgumu, kurā 4.pantā tika paredzētas tiesības nomniekam lietot zemesgabalu 99 gadus. Savukārt, ar MK rīkojumu Nr.473 apstiprinātajā starptautiskajā līgumā, Latvijas valdība apņēmusies atrast atbilstošu un piemērotu zemesgabalu SOS bērnu ciemata un citu ar tos saistīto projektu celtniecībai kā vietējo ieguldījumu un brīvu no jebkādām maksām;
2) nomas tiesisko attiecību nodibināšanas brīdī vēl nebija pieņemti tādi likumi kā Izšķērdēšanas novēršanas likums, savukārt normas, kas regulēja publiskas personas mantas iznomāšanu un tās termiņus, Izšķērdēšanas novēršanas likumā tika ietvertas tikai 2009.gadā. Līdz ar to Līguma slēgšanas brīdī nebija ierobežojumu nomas termiņa noteikšanā;
3) Civillikuma 3.pantā norādīts, ka “Katra civīltiesiska attiecība apspriežama pēc likumiem, kas bijuši spēkā tad, kad šī attiecība radusies, pārgrozījusies vai izbeigusies. Neskartas paliek jau iegūtās tiesības”. Līdz ar to, atbilstoši noslēgtajam Līgumam, puses ir uzņēmušās saistības nodrošināt nomas tiesiskās attiecības 99 gadus.
4) Izšķērdēšanas novēršanas likums paredz tiesības publiskai personai nodot savu mantu bezatlīdzības lietošanā sabiedriskā labuma organizācijai vai sociālajam uzņēmumam. Minētajā likumā netiek paredzēts konkrēts līguma veids, bet gan iespēja mantu nodot bez atlīdzības. Līdz ar to pati nodošana bezatlīdzības lietošanā var notikt neslēdzot jaunu līgumu, bet gan izdarot attiecīgus grozījumus jau spēkā esošā līgumā;
5) lai īstenotu Latvijas valsts uzņemtās saistības nodrošināt Biedrību ar tai piemērotu zemesgabalu SOS bērnu ciemata būvniecībai, nebūtu pieļaujama nomas līguma pirmstermiņa izbeigšana. Vienlaikus nodrošināmas arī tiesības, kādas paredzētas Izšķērdēšanas novēršanas likumā;
6) jau iepriekš praksē ir bijušas situācijas, kur neizbeidzot nomas tiesiskās attiecības, tiek pieļauta iespēja konkrētu periodu nesaņemt nomas maksājumu no nomnieka (piemēram, atbrīvošana no nomas maksājumiem COVID – 19 pandēmijas laikā, vai nomniekam veicot ieguldījumus īpašumā utt.). Līdz ar to arī šajā gadījumā, tiks paredzēts konkrēts laika periods, kad pamatojoties uz Izšķērdēšanas novēršanas likumu netiks pieprasīta nomas maksa, ja Biedrība izpildīs atbilstošus nosacījumus (atbildīs Sabiedriskā labuma organizācijas statusam, u.c.). Nomas maksas nepieprasīšana ļoti konkrētā laika periodā, kad nomniekam tiek lūgts izpildīt konkrētus nosacījumus, ir atbilstoša Civillikuma 2127.pantam, kas paredz līdzēju tiesības vienoties arī par citiem nomas līguma nosacījumiem. Vienlaikus, norādāms, ka samaksas nepieprasīšana nav pretrunā arī ar Spēkā stāšanās likuma regulējumu, jo, kā to norādījis arī Augstākās tiesas Civillietu departaments savā 22.12.2010. spriedumā (SKC – 250/2010): “Likuma „Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937.gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un kārtību” 14.panta pirmās daļas 5.punkta mērķis ir noregulēt izņēmuma situāciju, kurā ēkas (būves) un zemi iespējams reģistrēt kā atsevišķus īpašuma objektus. Šajā normā likumdevējs par būtisku atzinis apstākli, ka zemes gabala īpašnieks labprātīgi nodevis citai personai tiesības izmantot šo zemes gabalu būvniecībai. Proti, zemes īpašnieks nodevis sava zemes gabala lietošanas tiesības citai personai un rakstveidā devis atļauju celt uz sev piederošās zemes ēkas (būves) kā patstāvīgus īpašuma objektus. Jautājums par samaksas pienākumu, kārtību un apmēru, ko zemes īpašnieks varētu pieprasīt no ēkas (būves) īpašnieka, šajā aspektā nav izšķirošs.”
Ievērojot iepriekšminēto, pēc Ministru kabineta rīkojuma pieņemšanas Finanšu ministrija (VNĪ) neplāno izbeigt sākotnējo Nomas līgumu, bet gan to grozīt, paredzot iespēju, konkrētu laika periodu pie attiecīgiem nosacījumiem nesaņemt atlīdzību par zemes gabala lietošanu.
Vienošanās par grozījumiem Nomas līgumā tiks iekļauti šādi noteikumi:
1. nekustamais īpašums tiek nodots bezatlīdzības lietošanā ar līguma parakstīšanas dienu līdz dienai, kamēr Biedrībai ir sabiedriskā labuma organizācijas statuss, bet ne ilgāk kā uz 10 gadiem;
2. Biedrībai ir pienākums nekustamo īpašumu izmantot atbilstoši šā rīkojuma 2.punktā noteiktajam mērķim.
3. Biedrība par saviem līdzekļiem nodrošina nekustamā īpašuma uzturēšanu, kā arī līgumā noteiktajā kārtībā kompensē Finanšu ministrijai (VNĪ) nekustamā īpašuma nodokli par nekustamo īpašumu Bauskas novada pašvaldības maksāšanas paziņojumā par nekustamā īpašuma nodokli noteiktajā apmērā;
4. Finanšu ministrijai (VNĪ) ir tiesības vienpusēji atkāpties no vienošanās par nekustamā īpašuma nodošanu bezatlīdzības lietošanā, par to rakstiski informējot Biedrību vismaz 30 dienas iepriekš, ja:
- bezatlīdzības lietošanā nodotais nekustamais īpašums netiek izmantots atbilstoši tā nodošanas mērķim vai tajā tiek veikta saimnieciskā darbība (tajā skaitā nekustamais īpašums tiek iznomāts trešajām personām);
- vairāk nekā mēnesi netiek pildīti šā rīkojuma 4.3. apakšpunktā minētie pienākumi;
Atbilstoši Biedrību un nodibinājumu likuma 2.panta pirmajai daļai, biedrība ir brīvprātīga personu apvienība, kas nodibināta, lai sasniegtu statūtos noteikto mērķi, kam nav peļņas gūšanas rakstura.
Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 7.pants nosaka, ka komercdarbības atbalsts var tikt piešķirts kā nekustamā īpašuma iznomāšana par cenu, kas ir zemāka par tā tirgus vērtību.
Ņemot vērā to, ka nekustamais īpašums Rudzu ielā 14, Bauskā, Bauskas novadā, Biedrībai tiek nodots nesaimnieciskiem mērķiem, neizpildās Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantā norādītās četras komercdarbības atbalstu raksturojošās pazīmes. Rīkojuma projekts arī nosaka, ka līgumā iekļaujams noteikums – ja bezatlīdzības lietošanā nodotais nekustamais īpašums netiek izmantots atbilstoši tā nodošanas mērķim vai tajā tiek veikta saimnieciskā darbība (tajā skaitā nekustamais īpašums tiek iznomāts trešajām personām) ar Biedrību noslēgtā vienošanās par nekustamā īpašuma nodošanu bezatlīdzības lietošanā tiek izbeigta.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
MK noteikumu Nr.350 49. un 50.punkts attiecībā uz neapbūvētu zemesgabalu iznomāšanu paredz noteiktos gadījumos iespēju iznomātājam un nomniekam savstarpēji vienojoties, uz noteiktu laika periodu nomas maksu samazināt līdz 50 % vai līdz 90 % (bet tā nedrīkst būt mazāka par šo noteikumu 5. punktā minēto). Šajā gadījumā nevar vienoties par nomas maksas samazināšanu, jo tas neatbilst MK noteikumu Nr.350 49. un 50.punktā norādītajiem kritērijiem.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Fiziskas personas - bez vecāku gādības palikuši bērni, kuriem, nepieciešama izmitināšana un aprūpe, Biedrības biedri.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Biedrība
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Projekta īstenošanai nav nepieciešami papildus līdzekļi no valsts un pašvaldību budžeta.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, VAS "Valsts nekustamie īpašumi"Nevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Atbilstoši Ministru kabineta 15.10.2024. noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktam skaidrojam, ka tiesību akta projekts būtiski nemaina esošo regulējumu, neietekmē sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesus, neparedz ieviest reformu izstrādes un īstenošanas procesu un neskar publiskā finansējuma plānošanu, tādēļ sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Tiesību aktu projektu publiskajā portālā Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Tiesību aktu projektu publiskajā portālā Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
6.4. Cita informācija
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē: www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Finanšu ministrija
- VAS "Valsts nekustamie īpašumi"
- Biedrība
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
