Anotācija (ex-ante)

22-TA-3196: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Pievienotās vērtības nodokļa likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Eiropas Savienības direktīvas pārņemšana.
Ar grozījumiem Pievienotās vērtības nodokļa likumā (turpmāk - Likumprojekts) tiek pārņemtas prasības, kas noteiktas Padomes Direktīvas (ES) 2020/284 (2020.gada 18.februāris) ar ko groza Direktīvu 2006/112/EK attiecībā uz konkrētu prasību ieviešanu maksājumu pakalpojumu sniedzējiem (turpmāk – Direktīva 2020/284) un ieviestas prasības, kas noteiktas Eiropas Komisijas  Īstenošanas Regulā (ES) 2022/1504 (2022. gada 6.aprīlis) ar ko paredz sīki izstrādātus noteikumus par to, kā Padomes Regulu (ES) Nr. 904/2010 piemērot attiecībā uz centralizētās elektroniskās maksājumu informācijas sistēmas (CESOP) izveidi, lai apkarotu ar pievienotās vērtības nodokli (turpmāk - PVN) saistītu krāpšanu (turpmāk - Regula 2022/1504).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekts ir izstrādāts, lai noteiktu pienākumu maksājumu pakalpojumu sniedzējiem veikt uzskaiti, saglabāt un, pie noteiktu kritēriju izpildes, sniegt informāciju Valsts ieņēmumu dienestam (turpmāk-VID) par pārrobežu maksājumu pakalpojumiem ar mērķi apkarot pārrobežu krāpšanu PVN jomā.
Minētās informācijas apmaiņa ar citām dalībvalstīm ļaus analizēt datus par pārrobežu darījumiem, atklāt un kontrolēt krāpnieciskus uzņēmumus un apkarot pārrobežu krāpšanu PVN jomā e-komercijā, tādējādi mazinot PVN zaudējumus dalībvalstīs un nodrošinot vienlīdzīgu konkurenci.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
Direktīvas 2020/284 nosacījumiem jāstājas spēkā 2024.gada 1.janvārī.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
E-komercijas pieaugums atvieglo preču un pakalpojumu pārrobežu pārdošanu galapatērētājiem dalībvalstīs. Šajā kontekstā pārrobežu e-komercija nozīmē tādas preču piegādes vai pakalpojumu sniegšanu, par ko PVN ir maksājams vienā dalībvalstī, savukārt preču piegādātājs vai pakalpojumu sniedzējs veic uzņēmējdarbību citā dalībvalstī, trešā teritorijā vai trešā valstī.
No 2015.gada 1.janvāra ES darbojas īpašais režīms “mini vienas pieturas punkts” (angļu valodā- Mini One Stop Shop; turpmāk – MOSS) attiecībā uz elektronisko sakaru, apraides un elektroniski sniegto pakalpojumu sniegšanu. Atbilstoši MOSS režīmam, pakalpojumu sniedzējs dalībvalstī, kurā tas ir reģistrēts kā elektronisko sakaru, apraides un elektroniski sniegto pakalpojumu sniedzējs ES, izmanto tīmekļa portālu, lai iesniegtu PVN deklarāciju par PVN, kas maksājams par citās dalībvalstīs sniegtajiem elektronisko sakaru, apraides un elektroniski sniegtajiem pakalpojumiem personai, kura nav PVN maksātājs. Savukārt iesniegtās PVN deklarācijas reģistrācijas dalībvalsts nosūta attiecīgajām patēriņa dalībvalstīm un pārskaita tām nomaksāto PVN, izmantojot drošu komunikāciju tīklu. Izmantojot MOSS, PVN maksātājiem nav jāreģistrējas klasiskajā PVN maksāšanas nolūkā katrā elektronisko sakaru, apraides un elektroniski sniegto pakalpojumu patēriņa dalībvalstī. Ar 2021.gada 1.jūliju MOSS tika paplašināts attiecībā uz preču tiešsaistes tirdzniecību B2C (angļu valodā - Business to Consumer; turpmāk B2C) darījumos.
Lielākajā daļā tiešsaistes pirkumu, ko ES veic patērētāji, maksājumi tiek veikti ar maksājumu pakalpojumu sniedzēju starpniecību. Lai sniegtu maksājumu pakalpojumus, maksājumu pakalpojumu sniedzēja rīcībā ir specifiska informācija konkrētā maksājuma adresāta jeb maksājuma saņēmēja identificēšanai un dati par maksājuma datumu, summu un izcelsmes dalībvalsti. Minētā specifiskā informācija ir jo īpaši svarīga saistībā ar tādiem pārrobežu maksājumiem, kuriem maksātājs atrodas vienā dalībvalstī un maksājuma saņēmējs atrodas citā dalībvalstī, trešā teritorijā vai trešā valstī. Šāda informācija ir vajadzīga, lai dalībvalstu nodokļu iestādes veiktu savus pamatuzdevumus – atklātu krāpnieciskus uzņēmumus un uzraudzītu PVN saistību izpildi. Tādēļ ir nepieciešams, lai maksājumu pakalpojumu sniedzēji minēto informāciju darītu pieejamu nodokļu iestādēm nolūkā palīdzēt tām konstatēt un apkarot ar PVN saistītu pārrobežu krāpšanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Krāpnieciski uzņēmumi izmanto e-komercijas iespējas, lai gūtu negodīgas tirgus priekšrocības, nepildot savus PVN pienākumus, kā piemēram izvairoties no nodokļa nomaksas, darījumu nedeklarēšana u.c. PVN zaudējumi, ko rada preču piegāde ES mērogā starp uzņēmumiem (B2B – Business to Business, turpmāk- B2B) un B2C, 2019.gadā tika lēsti aptuveni 5 mljrd. euro gadā. Nav pieejamas ES mēroga aplēses par krāpšanu saistībā ar PVN pārrobežu B2C pakalpojumu sniegšanas jomā, bet tikai nozares dokumentēti pierādījumi par apraidi un tiešsaistes spēlēm. Līdz ar e-komercijas pieaugumu, problēma tikai palielināsies. Tā kā nodokļu administrāciju rīcībā nav informācijas, kas vajadzīga, lai nodrošinātu, ka PVN noteikumi par pārrobežu e-komerciju tiek piemēroti pareizi, kā arī, lai apkarotu ar PVN saistītu krāpšanu pārrobežu e-komercijā, ir nepieciešams ieviest regulējumu, lai nodokļu administrācijas rīcībā būtu informācija, lai atklātu krāpnieciskus uzņēmumus un uzraudzītu PVN saistības.
Risinājuma apraksts
Lai risinātu iepriekš minētās problēmas, ES Padome 2020.gada 18.februārī pieņēma Direktīvu 2020/284, kuras ietvaros ir noteikts pienākums maksājumu pakalpojumu sniedzējiem veikt pietiekami detalizētu maksājumu saņēmēju un maksājumu uzskaiti attiecībā uz maksājumu pakalpojumiem, ko tie sniedz, lai dalībvalstu kompetentās iestādes varētu veikt tādu preču piegāžu un pakalpojumu sniegšanas kontroli nolūkā sasniegt mērķi – apkarot ar PVN saistītu krāpšanu.

Informācija, kas maksājumu pakalpojumu sniedzējiem ir jāglabā, dalībvalstīm ir jāapkopo un tās apmaiņa jāveic, ir noteikta saskaņā ar ES Padomes 2010.gada 7.oktobra Regulu (ES) Nr. 904/2010 par administratīvu sadarbību un krāpšanas apkarošanu pievienotās vērtības nodokļa jomā. Sākot ar 2024.gada 1.janvāri, kad stāsies spēkā Direktīvas 2020/284 prasības, maksājumu pakalpojumu sniedzējiem, kas veic uzņēmējdarbību vai sniedz maksājumu pakalpojumus ES, ir jāuzglabā noteikta informācija par pārrobežu maksājumiem, ko veikuši maksātāji dalībvalstīs, un noteikta informācija par maksājumu saņēmējiem, un jānosūta šī informācija nodokļu administrācijai. Saskaņā ar ES Padomes 2020.gada 18.februāra Regulu (ES) 2020/283 ar ko groza Regulu (ES) Nr. 904/2010 attiecībā uz pasākumiem administratīvās sadarbības stiprināšanai, lai apkarotu ar PVN saistītu krāpšanu (turpmāk – Regula 2020/283), dalībvalstu nodokļu administrācijām minētā informācija jānosūta uz centralizēto elektronisko maksājumu informācijas sistēmu (angļu valodā - Central Electronic System of Payment information, turpmāk - CESOP), kuru pārvalda un tehniski uztur Eiropas Komisija (turpmāk – EK).

Tā kā Pievienotās vērtības nodokļa likuma (turpmāk – Likums) darbības jomas tvērumā nav pienākumu maksājumu pakalpojumu sniedzējiem sniegt informāciju, kura ir noteikta Direktīvā 2020/284, ar Likumprojektu plānots paplašināt Likuma darbības jomu, nosakot, ka Likuma darbības jomas tvērumā ir arī pienākumi maksājumu pakalpojumu sniedzējiem.

Ar Likumprojektu plānots papildināt Likumu ar jaunu nodaļu, kurā tiks noteikts pienākums maksājumu pakalpojumu sniedzējiem sniegt informāciju par pārrobežu maksājumu pakalpojumiem PVN krāpniecības mazināšanas mērķiem.

Maksājumu pakalpojumu sniedzēju kategorijas ir noteiktas Eiropas Parlamenta un Padomes 2015.gada 25.novembra Direktīvā (ES) 2015/2366 par maksājumu pakalpojumiem iekšējā tirgū, ar ko groza Direktīvas 2002/65/EK, 2009/110/EK un 2013/36/ES un Regulu (ES) Nr. 1093/2010 un atceļ Direktīvu 2007/64/EK, kuras regulējums ir pārņemts Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likumā. Subjektu loks uz kuriem attieksies  pienākums sniegt informāciju, atbilstoši Direktīvai 2020/284, ir noteikts Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likuma 2.panta otrās daļas 1. ,2., 4., 7. un 8.punktā.
Tā kā Likumā nav skaidrots termins, kas ir maksājuma pakalpojuma sniedzējs un to nepieciešams skaidrot tikai attiecībā uz Likuma nodaļu, tad termina skaidrojums ir iekļauts Likumprojekta 3.pantā.
Vērtējot atsevišķu Latvijas finanšu institūciju atbilstību maksājumu pakalpojumu sniedzēju definīcijas tvērumam, secināts, ka Direktīvas 2020/284 prasības nacionālā līmenī nav attiecināmas uz Latvijas Banku un Valsts kasi, jo atbilstoši Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likumam, Latvijas Banka un Valsts kase nav maksājumu pakalpojumu sniedzēji, jo tām nav piešķirta autorizācija kā licencētam vai reģistrētam subjektam.

Likumprojektā ir noteikts deleģējums Ministru kabinetam noteikt nosacījumus, kuriem iestājoties ir sniedzama informācija VID par pārrobežu maksājumu pakalpojumiem, kārtību, kādā minētā informācija tiek uzglabāta un sniegta VID, sniedzamās informācijas struktūru un saturu, kārtību, kādā aprēķina pārrobežu maksājumu skaitu, veic to uzskaiti un tajā ietvertās informācijas saturu, kā arī lietoto terminu skaidrojumu.

Ministru kabinets noteiks arī kārtību, kādā maksājumu pakalpojumu sniedzējs sniedz informāciju VID par maksājumu pakalpojumu saņēmējiem, kuras pamatprincipi un tehniskie risinājumi ir nostiprināti Regulā (ES) 2022/1504.

Ar grozījumiem Likumā ir nepieciešams veikt grozījumus arī Kredītiestāžu likumā, Krājaizdevu sabiedrību likumā un Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likumā, lai noteiktu, ka informācija par pārrobežu maksājumu pakalpojumiem ir izpaužama VID arī PVN krāpniecības mazināšanas mērķiem, kā arī lai noteiktu kārtību, kādā maksājumu pakalpojumu sniedzēji šo informāciju sniedz VID.
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu regulējuma efektīvu darbību par nepieciešamās informācijas sniegšanu VID par pārrobežu darījumiem, Likumprojektā ir paredzēta atbildība par regulējuma pārkāpumiem. Arī EK 2022.gada 4.augustā pieņemtajās vadlīnijas par maksājumu datu ziņošanu no maksājumu pakalpojumu sniedzējiem un pārsūtīšanu uz CESOP1 ir norādīts, ka katrai dalībvalstij būtu jāpieņem tiesību akti, kas pieļauj sankcijas maksājumu pakalpojumu sniedzējiem, kuri noteiktajā termiņā neiesniedz vai atkārtoti neiesniedz maksājumu datus, kā arī par novēlotu datu iesniegšanu vai tādu datu iesniegšanu, kas neatbilst Direktīvā 2020/284 noteiktajām prasībām.


1 Guidelines for the reporting of payment data from payment service providers and transmission to the Central Electronic System of Payment information (CESOP) (Brussels, 4 August 2022, TAXUD.C.4(2022)6081833)
 
Risinājuma apraksts
Likumprojektā ir paredzēta atbildība par regulējuma pārkāpumiem. Likumprojekta 2.pants paredz papildināt Likuma 146.pantu ar jaunu vienpadsmito daļu, ar kuru tiek paredzētas tiesības VID noteikt soda naudu maksājumu pakalpojuma sniedzējam, ja maksājumu pakalpojumu sniedzējs normatīvajos aktos noteiktā kārtībā un termiņā nav sniedzis informāciju VID. Likumprojektā noteiktais soda naudas apmērs ir līdz 14 000 euro.
Lai nodrošinātu regulējuma par automātisko informācijas apmaiņu par maksājumu pakalpojumu sniedzēju sniegto informāciju efektīvu darbību, Likumprojektā ir paredzēta atbildība par regulējuma pārkāpumiem. Atbildība tiek noteikta pēc līdzības ar likuma “Par nodokļiem un nodevām” 32.5 pantā noteikto, kas paredz atbildību par pārkāpumiem saistībā ar automātisko informācijas apmaiņu par finanšu kontiem, starptautisko uzņēmumu grupu pārskatiem par katru valsti un ziņojamām pārrobežu shēmām. Soda naudas apmērs ir paredzēts līdz 14 000 euro, kas atbilst maksimālam soda apmēram, kāds šobrīd paredzēts saistībā ar automātisko informācijas apmaiņu par finanšu kontiem. Šāds maksimālais sods izvēlēts, ņemot vērā, ka pārkāpumi un to iespējamās izraisītās sekas pēc būtības ir līdzīgas. Katrā gadījumā VID, nosakot sodu, būs jāizvērtē lietderība un samērīgums, ņemot vērā katru konkrēto situāciju. Maksimālais sods varētu būt noteikts gadījumā, kad, piemēram, nodokļu maksātājs – ziņojošais maksājumu pakalpojumu sniedzējs nesniedz VID informāciju vispār, savukārt gadījumā, kad informācija ir sniegta ar novēlošanos, vai atkārtoti tiek iesniegta kļūdaina informācija, tad parasti būtu nosakāma zemāka soda nauda, ņemot vērā visus lietas apstākļus. Tāpat, nosakot soda naudas apmēru, var tikt ņemts vērā maksājumu pakalpojuma sniedzēja lielums, jo no tā ir atkarīgs gan kaitējuma apmērs, gan tas, vai attiecīgā soda nauda motivēs attiecīgo nodokļu maksātāju nepārkāpt regulējumu.
Nodrošināt regulējuma efektīvu īstenošanu ir svarīgi, jo no informācijas saņemšanas fakta un tās kvalitātes ir atkarīga spēja nodrošināt nodokļu normatīvo aktu izpildi maksājumu saņēmējiem, kas saņem pārrobežu maksājumus, izmantojot šo maksājumu pakalpojumu sniedzēja pakalpojumus. Tāpat tas ir svarīgi, lai VID varētu izpildīt pienākumu nodot informāciju citu valstu nodokļu administrācijām par maksājumu saņēmēju ienākumiem, kas gūti no attiecīgas valsts rezidentiem, un var tikt aplikti ar PVN attiecīgajā valstī.
Likumprojektā noteiktā atbildība nepieciešama, lai to varētu piemērot par tādu pienākumu neievērošanu, kas ir saistīti ar starptautiskās automātiskās informācijas apmaiņas jomu, atbildības apmērs būtu ar atturošu raksturu, iespēju piemērot konkrētajai situācijai atbilstošu soda apmēru un samērīgs ar augstāk minētajām iespējamām sekām. Tādējādi ir nepieciešams nodrošināt, ka par konkrētu pārkāpumu tiek noteikts atbilstošs sods, kam būtu ne tikai sodoša funkcija, bet arī preventīva, proti, tam būtu jāattur turpmāk persona no pārkāpuma izdarīšanas, kā arī jāattur citas personas no pārkāpumu izdarīšanas, kā arī jāaudzina likumu ievērošanas un cienīšanas garā.
Ņemot vērā, ka lēmums par soda naudas uzlikšanu ir uzskatāms par administratīvo aktu Administratīvā procesa likuma 1.panta trešās daļas izpratnē, attiecīgajam nodokļu maksātājam tiks nodrošinātas Administratīvā procesa likumā paredzētās tiesības privātpersonai, attiecībā uz kuru tiek izdots administratīvais akts.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Kredītiestādes, elektroniskās naudas iestādes, maksājumu iestādes, dalībvalstī licencētas iestādes, kas Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likuma 31. pantā noteiktajā kārtībā uzsākušas darbību Latvijā, krājaizdevu sabiedrības.
Ietekmes apraksts
Maksājumu pakalpojumu sniedzējiem (kredītiestādēm, elektroniskās naudas iestādēm, maksājumu iestādēm, dalībvalstī licencētām iestādēm, kas Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likuma 31. pantā noteiktajā kārtībā uzsākušas darbību Latvijā, krājaizdevu sabiedrībām) būs nepieciešams uzkrāt informāciju par pārrobežu darījumiem, lai iestājoties Likumā noteiktajiem kritērijiem, to nosūtītu VID atbilstoši Ministru kabineta noteikumos noteiktajā kārtībā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Tā kā nodokļu administrāciju rīcībā būs papildus informācija, lai atklātu un kontrolētu krāpnieciskus uzņēmumus un apkarotu pārrobežu krāpšanu PVN jomā, ko izraisa dažu uzņēmumu krāpnieciska rīcība pārrobežu e-komercijas jomā, tādējādi tiks nodrošināti vienlīdzīgi konkurences apstākļi uzņēmumiem ES, kuri darbojas likumīgi un kuri cieš no krāpnieku radītas negodīgas konkurences.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Sakārtota uzņēmējdarbības vide rada pozitīvu ietekmi uz godīgu konkurenci nodokļu jomā.  Tā kā nodokļu administrāciju rīcībā būs papildus informācija, lai atklātu un kontrolētu krāpnieciskus uzņēmumus un apkarotu pārrobežu krāpšanu PVN jomā, ko izraisa dažu uzņēmumu krāpnieciska rīcība pārrobežu e-komercijas jomā, tādējādi tiks nodrošināti vienlīdzīgi konkurences apstākļi uzņēmumiem ES, kuri darbojas likumīgi un kuri cieš no krāpnieku radītas negodīgas konkurences.

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
75 082
0
527 057
0
612 348
105 180
2.1. valsts pamatbudžets
0
75 082
0
527 057
0
612 348
105 180
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-75 082
0
-527 057
0
-612 348
-105 180
3.1. valsts pamatbudžets
0
-75 082
0
-527 057
0
-612 348
-105 180
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
75 082
0
527 057
0
612 348
105 180
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Lai VID informācijas sistēmas pielāgotu CESOP prasībām, VID ir nepieciešams papildu finansējums. Nepieciešams līdz 2023.gada 31.decembrim izstrādāt tehnisko risinājumu datu ieguvei no maksājumu pakalpojumu sniedzējiem, datu validācijai, uzglabāšanai un nodošanai CESOP (EK izveidotā savienojuma izmantošanai) un jāizvērtē/jāizstrādā risinājums no CESOP lejupielādēto datu glabāšanai un analīzei.
Risinājuma kopējās ieviešanas un uzturēšanas izmaksas ir norādītas zemāk tabulā.
IS 1 c/d cena, euro ar PVN 2022.gads 2023.gads 2024.gads Ik gadu sākot ar 2025.gadu
c/d euro ar PVN c/d euro ar PVN c/d euro ar PVN  
Nodokļu informācijas sistēmas (NIS) modulis CESOP
441,65
 
170 75 082 713,6 31 5161 726,8 320 991  
Elektroniskās deklarēšanas sistēmā (EDS) 574,75   0 98,19 56 435 24,548 14 109  
VID informācijas sistēmu savietotājs (VIDISS) 441,65   0 352 155 461 418 184 610  
Datu noliktavas sistēma (DNS) 641,3   0   0 110 70 543  
Kopā izstrāde     75 082   527 057   590 252  
VIDISS uzturēšanas izmaksas par veikto transakciju skaitu             22 096 22 096
Nepieciešamais finansējums risinājuma uzturēšanai (indikatīvi 7% no izstrādes izmaksām)               83 084
Uzturēšana     0   0   22 096 105 180
Izdevumi kopā     75 082   527 057   612 348 105 180


 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nepieciešamais finansējums izmaiņu veikšanai VID informācijas sistēmās 2022.gadā tiks nodrošināts Finanšu ministrijas budžeta ietvaros.
2023.gadā un turpmākajos gados nepieciešamais finansējums tiks nodrošināts Finanšu ministrijas budžeta programmas 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana” ietvaros atbilstoši Ministru kabineta 2022.gada 11.oktobra sēdes protokollēmuma Nr.52, 5.§ “Informatīvais ziņojums “Par valsts budžeta izdevumu pārskatīšanas rezultātiem un priekšlikumi par šo rezultātu izmantošanu likumprojekta “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” un likumprojekta “Par valsts budžetu 2023.gadam” izstrādes procesā”” 28.2.punktam.

Šobrīd nav iespējams precīzi noteikt, kādi būs papildus PVN ieņēmumi, jo sistēmas darbības sākums ir 2024.gads, tomēr ilgtermiņā plānots, ka ieņēmumi ievērojami pārsniegs risinājuma kopējās ieviešanas izmaksas. Savukārt VID veikto darbību rezultātā papildus ienākumu iekasēšana var tikt īstenota 2025.gadā. 
Plānots, ka, ES dalībvalstu nodokļu administrāciju rīcībā, izmantojot CESOP, nonāks informācija par pārrobežu darījumiem, kas nodrošinās aprēķināt un iekasēt lielākas PVN summas, kas savukārt ļautu palielināt budžeta ieņēmumus. Tomēr atbilstoši arī Finanšu ministrijas 2019.gada 29.oktobra sākotnējā pozīcijā Nr.1 "Par priekšlikumu Padomes Direktīvai, ar ko groza Direktīvu 2006/112/EK attiecībā uz konkrētu prasību ieviešanu maksājumu pakalpojumu sniedzējiem; Par priekšlikumu Padomes Regulai, ar ko groza Regulu (ES) Nr.904/2010 attiecībā uz pasākumiem administratīvās sadarbības stiprināšanai, lai apkarotu ar PVN saistītu krāpšanu" minētajam, plānots, ka budžeta ieņēmumu pieaugums par papildus iekasēto PVN atsvērs Eiropas Komisijas un nodokļu administrāciju veiktās investīcijas risinājuma īstenošanā. Ieviešot šo sistēmu, ES dalībvalstis kopumā papildus iekasētu PVN līdz pat 1,2 mljrd. euro apmērā, kas ievērojami pārsniegtu risinājuma kopējās ieviešanas izmaksas. Rezultātā e – komercijas nozarē samazināsies PVN iztrūkums.
 

4.1.1. Ministru kabineta noteikumi

Pamatojums un apraksts
Tiks izstrādāti atsevišķi Ministru kabineta noteikumi ar nosacījumiem, kuriem iestājoties būs sniedzama informācija VID par pārrobežu maksājumu pakalpojumiem un pārrobežu maksājumu pakalpojumu saņēmējiem, sniedzamās informācijas struktūra un saturs, lietoto terminu skaidrojums, kārtība, kādā aprēķina pārrobežu maksājumu skaitu, veic to uzskaiti un tajā ietvertās informācijas saturu, kā arī kārtība, kādā minētā informācija tiek uzglabāta un sniegta VID.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.2. Kredītiestāžu likums

Pamatojums un apraksts
Lai noteiktu, ka informācija par pārrobežu maksājumu pakalpojumiem ir izpaužama VID arī PVN krāpniecības mazināšanas mērķiem, kā arī lai noteiktu kārtību, kādā maksājumu pakalpojumu sniedzēji šo informāciju sniedz VID.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.3. Krājaizdevu sabiedrību likums

Pamatojums un apraksts
Lai noteiktu, ka informācija par pārrobežu maksājumu pakalpojumiem ir izpaužama VID arī PVN krāpniecības mazināšanas mērķiem, kā arī lai noteiktu kārtību, kādā maksājumu pakalpojumu sniedzēji šo informāciju sniedz VID.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.4. Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likums

Pamatojums un apraksts
Lai noteiktu, ka informācija par pārrobežu maksājumu pakalpojumiem ir izpaužama VID arī PVN krāpniecības mazināšanas mērķiem, kā arī lai noteiktu kārtību, kādā maksājumu pakalpojumu sniedzēji šo informāciju sniedz VID.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32020L0284
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 2020.gada 18.februāra direktīva (ES) 2020/284, ar ko groza Direktīvu 2006/112/EK attiecībā uz konkrētu prasību ieviešanu maksājumu pakalpojumu sniedzējiem (Direktīva 2020/284).
Apraksts
Ar Likumprojektā ietverto Pievienotās vērtības nodokļa likuma 147.pantu pilnībā tiks pārņemts ar Direktīvu 2020/284 noteiktais pienākums maksājumu pakalpojumu sniedzējiem pie konkrētu kritēriju iestāšanās sniegt informāciju VID, kurš  savukārt nodrošinās minētās informācijas apmaiņu starp ES dalībvalstīm.
ES tiesību akta CELEX numurs
32020R0283
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 2020.gada 18.februāra Regula (ES) 2020/283 ar ko groza Regulu (ES) Nr. 904/2010 attiecībā uz pasākumiem administratīvās sadarbības stiprināšanai, lai apkarotu ar PVN saistītu krāpšanu.
Apraksts
Regula 2020/283 uzliek saistības kopumā un ir tieši piemērojama visās dalībvalstīs.
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R1504
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
EK 2022.gada 6.aprīļa Īstenošanas Regula (ES) 2022/1504 ar ko paredz sīki izstrādātus noteikumus par to, kā Padomes Regulu (ES) Nr. 904/2010 piemērot attiecībā uz centralizētās elektroniskās maksājumu informācijas sistēmas (CESOP) izveidi, lai apkarotu ar PVN saistītu krāpšanu.
Apraksts
Regula 2022/1504 uzliek saistības kopumā un ir tieši piemērojama visās dalībvalstīs.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 2020.gada 18.februāra direktīva (ES) 2020/284, ar ko groza Direktīvu 2006/112/EK attiecībā uz konkrētu prasību ieviešanu maksājumu pakalpojumu sniedzējiem (Direktīva 2020/284).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Direktīvas 2020/284 1.pants attiecībā uz 243a. panta 1.apakšpunktu
 
Likumprojekta 3.pants (likuma 147.panta pirmā daļa) 
 
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas 2020/284 1.pants attiecībā uz 243a. panta 2. – 10.apakšpunktu
Paredzēts  pārņemt ar jauniem Ministru kabineta noteikumiem
 
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas 2020/284 1.pants attiecībā uz 243.b panta 1.punktu
Likumprojekta 3.pants (likuma 147.panta pirmā un trešā daļa)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas 2020/284 1.pants attiecībā uz 243.b panta 2.punktu
Likumprojekta 3.pants (likuma 147.panta otrā daļa)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas 2020/284 1.pants attiecībā uz 243.b panta 3.punktu
Paredzēts pārņemt ar jauniem Ministru kabineta noteikumiem
 
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas 2020/284 1.pants attiecībā uz 243.b panta 4.punktu
Paredzēts pārņemt ar jauniem Ministru kabineta noteikumiem
 
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas 2020/284 1.pants attiecībā uz 243.c panta 1.punktu
Paredzēts pārņemt ar jauniem Ministru kabineta noteikumiem
 
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas 2020/284 1.pants attiecībā uz 243.c panta 2.punktu
 
Paredzēts pārņemt ar jauniem Ministru kabineta noteikumiem
 
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas 2020/284 1.pants attiecībā uz 243.d panta 1.punktu
Paredzēts pārņemt ar jauniem Ministru kabineta noteikumiem
 
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas 2020/284 1.pants attiecībā uz 243.d panta 2.punktu
Paredzēts pārņemt ar jauniem Ministru kabineta noteikumiem
 
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas 2020/284 2. panta 1.punkts
 
Likumprojekta 4. un 5. pants (likuma pārejas noteikumu 45.punkts un likuma informatīvās atsauces 26.punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 2020.gada 18.februāra Regula (ES) 2020/283 ar ko groza Regulu (ES) Nr. 904/2010 attiecībā uz pasākumiem administratīvās sadarbības stiprināšanai, lai apkarotu ar PVN saistītu krāpšanu.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Atbilst Regulas prasībām.
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
EK 2022.gada 6.aprīļa Īstenošanas Regula (ES) 2022/1504 ar ko paredz sīki izstrādātus noteikumus par to, kā Padomes Regulu (ES) Nr. 904/2010 piemērot attiecībā uz centralizētās elektroniskās maksājumu informācijas sistēmas (CESOP) izveidi, lai apkarotu ar PVN saistītu krāpšanu.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Atbilst Regulas prasībām.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts ieņēmumu dienests
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Finanšu nozares asociācija
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
VID jānodrošina informācijas sistēmas izstrāde un uzturēšana, kura būs kanāls starp informācijas saņemšanu no nodokļu maksātājiem un tālāku informācijas iesniegšanu ES centralizētajā datu bāzē.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi