25-TA-2631: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts kustamās mantas nodošanu bez atlīdzības Ukrainai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 43.1 panta pirmā daļa noteic, ka valsts kustamo mantu var nodot bez atlīdzības ārvalstu valdību un starpvalstu organizāciju īpašumā. Šādā gadījumā lēmumu par kustamās mantas nodošanu katrā konkrētā gadījumā pieņem Ministru kabinets.
Ministru kabineta 2006. gada 25. jūlija noteikumu Nr. 618 "Kārtība, kādā valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības ārvalstu valdību un starpvalstu organizāciju īpašumā" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 618) 2. punkts noteic, ka attiecīgais ministrs iesniedz izskatīšanai Ministru kabineta sēdē Ministru kabineta rīkojuma projektu. Rīkojuma projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumā (anotācija) iekļauj informāciju par nododamo valsts kustamo mantu, tās apjomu, tehnisko stāvokli, bilances vērtību un pamatojumu nodošanai ārvalstu valdību vai starpvalstu organizāciju īpašumā.
Ministru kabineta 2006. gada 25. jūlija noteikumu Nr. 618 "Kārtība, kādā valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības ārvalstu valdību un starpvalstu organizāciju īpašumā" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 618) 2. punkts noteic, ka attiecīgais ministrs iesniedz izskatīšanai Ministru kabineta sēdē Ministru kabineta rīkojuma projektu. Rīkojuma projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumā (anotācija) iekļauj informāciju par nododamo valsts kustamo mantu, tās apjomu, tehnisko stāvokli, bilances vērtību un pamatojumu nodošanai ārvalstu valdību vai starpvalstu organizāciju īpašumā.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir sniegt atbalstu Ukrainai, un saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 43.1 pantu atļaut Valsts vides dienestam (turpmāk – Dienests) sadarbībā ar fondu "Entrepreneurs for Peace" (reģistrācijas numurs 40008315882) nodot Ukrainai (Ukrainas Aizsardzības ministrijai) bez atlīdzības Dienesta uzskaitē esošo kustamo mantu jeb transportlīdzekļus saskaņā ar rīkojuma projekta pielikumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Krievijas Federācijas izraisītais karš Ukrainā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Klimata un enerģētikas ministrija kā augstāka iestāde ir saņēmusi 2025. gada 6. oktobra un 2025. gada 20. oktobra Dienesta vēstules, kurās, lai palīdzētu novērst kara darbības radītās ārkārtējās situācijas sekas un atbalstītu Ukrainas sabiedrību un tās aizstāvjus, Dienests izsaka priekšlikumu nodot bez atlīdzības 12 transporta vienības, paredzot to nodošanu Ukrainas Aizsardzības ministrijai ar fonda "Entrepreneurs for Peace", reģistrācijas Nr. 40008315882 (turpmāk - Fonds), starpniecību. Transporta vienību nepieciešamība un lietderība ir saskaņota ar Fondu un tās tiks nodotas Ukrainas Aizsardzības ministrijas militārajām vienībām (vienību numuri ir pieejami, bet netiek norādīti Ministru kabineta rīkojuma projektā, lai aizsargātu informāciju). Transporta vienības, kuras paredzets nodot Ukrainas Aizsardzības ministrijai, vairs nav nepieciešamas Dienesta funkciju nodrošināšanai. Klimata un enerģētikas ministrija atbalsta šādu padotības iestādes soli, jo tas ir netieši vērsts uz Ukrainas spējām pretoties Krievijas Federācijas izvērstajai teroristiskajai agresijai pret suverēnu valsti un tās starptautiski atzīto teritoriju.
Rīkojuma projekta pielikumā norādītajām transporta vienībām saskaņā ar publiski pieejamo informāciju noteikta aptuvenā tirgus cena uz 23.10.2025., par kādu katru konkrēto transportlīdzekli būtu iespējams realizēt. Tāpat pielikumā norādīts transporta vienību tehniskais stāvoklis (atbilstoši Dienesta sniegtajai informācijai) un bilances vērtība.
Rīkojuma projekta pielikumā norādītajām transporta vienībām saskaņā ar publiski pieejamo informāciju noteikta aptuvenā tirgus cena uz 23.10.2025., par kādu katru konkrēto transportlīdzekli būtu iespējams realizēt. Tāpat pielikumā norādīts transporta vienību tehniskais stāvoklis (atbilstoši Dienesta sniegtajai informācijai) un bilances vērtība.
Risinājuma apraksts
Lēmumu par kustamās mantas nodošanu katrā konkrētajā gadījumā pieņem Ministru kabinets. Saskaņā ar MK noteikumu Nr.618 4.punktā noteikto, ja objektīvu iemeslu dēļ nav iespējams noslēgt šo noteikumu 3. punktā minēto līgumu, valsts kustamo mantu var nodot bez atlīdzības ārvalstu valdību vai starpvalstu organizāciju īpašumā, noformējot citus valsts kustamās mantas nodošanu un pieņemšanu apliecinošus dokumentus. Krievijas Federācijas izraisītais karš pret Ukrainu ir radījis ārkārtas apstākļus, kuros mazinājušās Ukrainas institūciju iespējas izvērtēt un abpusēji saskaņot dažādus ar ienākošajām palīdzības kravām saistītos dokumentus, tai skaitā līgumus. Attiecīga līguma izstrāde, tulkošana un saskaņošana prasītu ievērojamu laiku, taču atbalstu Ukrainai ir nepieciešams sniegt pēc iespējas ātrāk, tai skaitā, pirms klimatiskie apstākļi ļauj transportlīdzekļus droši nogādāt Ukrainā. Lai mazinātu Ukrainas puses administratīvo slogu, kā arī to, ka atbalsta sniegšanā Ukrainai nepieciešama operatīva rīcība, pastāv nepieciešamība piemērot izņēmumu, kas noteikts MK noteikumu Nr. 618 4. punktā, un nodot attiecīgo kustamo mantu Ukrainas valdības institūcijām, parakstot nodošanas un pieņemšanas aktu.
Ņemot vērā to, ka Fonds no dažādām Ukrainas valdības institūcijām saņem palīdzības sniegšanas lūgumus par transportlīdzekļu nepieciešamību, Dienests saskaņoja tās rīcībā esošo transportlīdzekļu bez atlīdzības nodošanu Ukrainas Aizsardzības ministrijai.
Paredzēts, ka Fonds valstij piekritīgos transportlīdzekļus nogādās Ukrainā un nodrošinās to nodošanu Ukrainas aizsardzības ministrijai, sedzot visus saistītos izdevumus.
Valstij piekritīgie transportlīdzekļi tiks nodoti bez atlīdzības Ukrainas aizsardzības ministrijas īpašumā, noformējot trīspusēju nodošanas un pieņemšanas aktu, ko parakstīs:
1) Dienesta atbildīgā amatpersona;
2) Fonda pārstāvis, apliecinot, ka pieņem transportlīdzekļus nogādāšanai Ukrainā un nodošanai Ukrainas valdības institūcijām, tostarp īstenojot visas nepieciešamās darbības un sedzot visus saistītos izdevumus, kā arī nodrošinās akta parakstīšanu no Ukrainas valdības institūcijas pārstāvja puses un parakstīta akta iesniegšanu Dienestā;
3) Ukrainas Aizsardzības ministrijas pārstāvis, kurš saņēmis transportlīdzekļus.
Ņemot vērā to, ka Fonds no dažādām Ukrainas valdības institūcijām saņem palīdzības sniegšanas lūgumus par transportlīdzekļu nepieciešamību, Dienests saskaņoja tās rīcībā esošo transportlīdzekļu bez atlīdzības nodošanu Ukrainas Aizsardzības ministrijai.
Paredzēts, ka Fonds valstij piekritīgos transportlīdzekļus nogādās Ukrainā un nodrošinās to nodošanu Ukrainas aizsardzības ministrijai, sedzot visus saistītos izdevumus.
Valstij piekritīgie transportlīdzekļi tiks nodoti bez atlīdzības Ukrainas aizsardzības ministrijas īpašumā, noformējot trīspusēju nodošanas un pieņemšanas aktu, ko parakstīs:
1) Dienesta atbildīgā amatpersona;
2) Fonda pārstāvis, apliecinot, ka pieņem transportlīdzekļus nogādāšanai Ukrainā un nodošanai Ukrainas valdības institūcijām, tostarp īstenojot visas nepieciešamās darbības un sedzot visus saistītos izdevumus, kā arī nodrošinās akta parakstīšanu no Ukrainas valdības institūcijas pārstāvja puses un parakstīta akta iesniegšanu Dienestā;
3) Ukrainas Aizsardzības ministrijas pārstāvis, kurš saņēmis transportlīdzekļus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
- fonds "Entrepreneurs for Peace" valstij piekritīgos transportlīdzekļus nogādās Ukrainā un nodrošinās to nodošanu Ukrainas Aizsardzības ministrijai, sedzot visus saistītos izdevumus;
- Klimata un enerģētikas ministrijai (Valsts vides dienestam) papildu finanšu resursi nebūs nepieciešami.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024.gada 15.oktobra noteikumu Nr.639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5.punktam sabiedrības līdzdalība nav jānodrošina institūcijas vadības dokumentu un iekšējo tiesību aktu izstrādes procesā. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti. Vienlaikus, ņemams vērā, ka tiesību akta projekta izstrāde nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts vides dienests
- Nodibinājums Fonds "Entrepreneurs for Peace", reģ.Nr.40008315882
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
