Anotācija (ex-ante)

23-TA-139: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt to, lai – jo īpaši nelabvēlīgā situācijā esošām grupām – būtu vienlīdzīga piekļuve kvalitatīvai un iekļaujošai izglītībai un mācībām un iespēja to iegūt, sākot ar pirmsskolas izglītību un aprūpi un vispārējās izglītības un profesionālās izglītības un mācību gaitā līdz pat augstākajai izglītībai un pieaugušo izglītībai un mācībām, tostarp veicināt mācību mobilitāti visiem un atvieglot piekļūstamības iespējas personām ar invaliditāti" 4.2.3.4. pasākuma "Sekmēt NEET jauniešu integrēšanos izglītībā un nodarbinātībā" īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programma 2021.–2027.gadam 4.2. prioritātes "Izglītība, prasmes un mūžizglītība" un 4.2.3. specifiskā atbalsta mērķa “Sekmēt to, lai – jo īpaši nelabvēlīgā situācijā esošām grupām – būtu vienlīdzīga piekļuve kvalitatīvai un iekļaujošai izglītībai un mācībām un iespēja to iegūt, sākot ar pirmsskolas izglītību un aprūpi un vispārējās izglītības un profesionālās izglītības un mācību gaitā līdz pat augstākajai izglītībai un pieaugušo izglītībai un mācībām, tostarp veicināt mācību mobilitāti visiem un atvieglot piekļūstamības iespējas personām ar invaliditāti” 4.2.3.4. pasākuma “Sekmēt NEET jauniešu integrēšanos izglītībā un nodarbinātībā” noteikumi” (turpmāk – noteikumu projekts) ir izstrādāts pēc Izglītības un zinātnes ministrijas  iniciatīvas un saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt 4.2.3.4. pasākuma "Sekmēt NEET jauniešu integrēšanos izglītībā un nodarbinātībā" īstenošanas nosacījumus, lai nodrošinātu atbalstu jauniešiem, kuri pirms iesaistes projektā ir vecumā no 15 līdz 29 gadiem (ieskaitot) un kuri nemācās, nestrādā un neapgūst arodu (turpmāk - NEET jaunieši vai jaunieši NEET situācijā) un nav reģistrēti Nodarbinātības valsts aģentūrā kā bezdarbnieki.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijas Nacionālais attīstības plāns 2021.–2027. gadam (turpmāk – NAP2027) iezīmē to, cik būtisks ir darbs ar jaunatni, lai veicinātu efektīvu pāreju no bērna uz pieaugušā statusu, paplašinot veidus kādā tiek strādāts ar jauniešiem (NAP 122.uzdevums), veicinot jauniešu iesaisti mācību pasākumos, izglītībā, nodarbinātībā, nevalstisko organizāciju darbībā, sekmējot NAP2027 rīcības virziena mērķa (Nr.164) indikatora - 15 līdz 24 gadus vecu personu īpatsvars, kuras nav iesaistītas izglītībā vai darba tirgū - 6% sasniegšanu 2027.gadā (indikatora bāzes vērtība 2018.gadā - 7,8%).
Izglītības attīstības pamatnostādnes 2021.‒2027. gadam "Nākotnes prasmes nākotnes sabiedrībai" kā vienu no būtiskiem risināmajiem jautājumiem Latvijas izglītības sistēmā nosaka darbu ar jauniešiem, nodrošinot izglītības ieguves nepārtrauktību, ar mērķi līdz 2027.gadam samazināt NEET jauniešu vecumā no 15 līdz 29 gadiem īpatsvaru Latvijā līdz 5% no kopējā jauniešu skaita valstī (NEET jauniešu vecumā no 15 - 29 gadiem bāzes vērtības rādītājs 2019.gadā saskaņā ar Eurostat datiem – 10,3%), vienlaikus norādot uz nepieciešamību mazināt ilgstošu sociālās izolētības risku jauniešiem, paaugstināt jauniešu konkurētspēju darba tirgū, nodrošināt atbalsta pasākumu kopumu NEET jauniešu motivēšanai un iesaistei izglītībā, nodarbinātībā un amatniecībā, celt kopējo jauniešu labklājības līmeni, nodrošinot individuālu atbalstu katram no NEET jauniešiem ar mērķi primāri iesaistīt viņus izglītībā, kā arī veicināt NEET jauniešu iesaisti darba tirgū.
Jaunatnes politikas valsts programmas 2023.-2025. gadam mērķis ir radīt labvēlīgu vidi jauniešu dzīves kvalitātes uzlabošanai un palīdzētu katram jaunietim uzsākt patstāvīgu dzīvi kā atbildīgam sabiedrības loceklim.
Saskaņā ar Bērnu, jaunatnes un ģimenes attīstības pamatnostādņu 2022.–2027. gadam 3.mērķī noteikto, Latvijā nepieciešams stiprināt darbu ar jaunatni pašvaldību līmenī, sekmējot jauniešu aktīvu pilsonisko un politisko līdzdalību, iekļaušanos sabiedrībā, vispusīgu attīstību un dzīves kvalitātes uzlabošanu, kā arī veicinot jauniešu līdzdalību dažādās organizācijās.
Jauniešu loma un vieta sabiedrībā tika īpaši izcelta 2022.gadā, kad Eiropas Komisija to bija pasludinājusi par Eiropas Jaunatnes gadu ar mērķi rosināt domāt par jauniešu nākotni, viņu lomu un nozīmi Eiropas kopējās labklājības un ilgtspējas veidošanā.
Saskaņā ar EUROSTAT datiem 2021.gadā Eiropas Savienībā vidēji 13,1% jauniešu vecumā no 15 līdz 29 gadiem neatradās ne izglītībā, ne nodarbinātībā, ne mācībās.
2019.gadā Latvijā 10,3% (29,6 tūkst.) jauniešu vecumā no 15 līdz 29 gadiem bija jaunieši NEET situācijā, tomēr Covid-19 pandēmijas ietekmē 2020.gadā šis rādītājs pieauga līdz 11,9% (33,2 tūkst.), turpinot pieaugt arī 2021.gadā līdz 12,1% (32,8 tūkst.).
Lai arī Latvijas vidējais NEET jauniešu īpatsvara rādītājs 2021.gadam ir par 1% punktu zemāks par Eiropas Savienības dalībvalstu vidējo rādītāju, tomēr Latvijas vidējam NEET jauniešu īpatsvara rādītājam laikā no 2019. līdz 2021.gadam bija pieaugoša tendence. Eiropas Savienības dalībvalstu kopējais mērķis, kas noteikts Eiropas sociālo tiesību pīlāra rīcības plānā, ir līdz 2030.gadam samazināt Eiropas Savienības vidējo NEET jauniešu vecumā no 15-29 gadiem īpatsvara rādītāju līdz 9%.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2013.gadā Latvijā bija 59,5 tūkst. NEET jauniešu vecumā no 15 līdz 29 gadiem, kas bija 15,6% no kopējā jauniešu skaita šajā vecuma grupā. 2014.gadā NEET jauniešu skaits minētajā vecuma grupā samazinājās līdz 54 tūkst. un tie bija 15,2% no visiem Latvijā dzīvojošiem jauniešiem vecumā no 15 līdz 29 gadiem.

Lai mazinātu NEET jauniešu skaitu Latvijā, 2015.gadā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.- 2020.gada plānošanas perioda darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 8.3.3. specifiskā atbalsta mērķa “Attīstīt NEET jauniešu prasmes un veicināt to iesaisti izglītībā, NVA īstenotajos pasākumos Jauniešu garantijas ietvaros un nevalstisko organizāciju vai jauniešu centru darbībā” (turpmāk - 8.3.3.SAM) ietvaros tika uzsākta projekta “PROTI un DARI!” (turpmāk - projekts “PROTI un DARI!”) īstenošana sadarbībā ar Latvijas pašvaldībām, kur, izmantojot Eiropas Savienības Sociālā fonda finansējumu un Latvijas Republikas valsts budžeta līdzfinansējumu, NEET jauniešiem Latvijā tiek sniegta iespēja saņemt individualizētu atbalstu, lai atgrieztos izglītībā vai iesaistītos darba tirgū.

Lai mazinātu Covid-19 pandēmijas ietekmi uz NEET jauniešiem, no programmas “Atveseļošanas palīdzība kohēzijai un Eiropas teritorijām” (turpmāk – React - EU) finanšu līdzekļiem projekta "PROTI un DARI!" īstenošanai 2021.gadā  tika piešķirts papildus finansējums 1 500 001 euro apmērā (tai skaitā Eiropas Sociālā fonda finansējums –1 074 024 euro, valsts budžeta finansējums – 425 977 euro), papildinot 8.3.3.SAM ar  jaunu pasākumu – “14.1.1.2. pasākums “Atbalsts NEET jauniešiem” (turpmāk – 14.1.1.2. pasākums).

Projekta "PROTI un DARI!" kopējais attiecināmais finansējums ir 9 960 331 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda finansējums – 8 265 304 euro un valsts budžeta finansējums – 1 695 027 euro. Projekta īstenošana plānota līdz 2023.gada 31.decembrim.

Projektu “PROTI un DARI!” īsteno Jaunatnes starptautisko programmu aģentūra. Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras kā finansējuma saņēmēja sadarbības partneri projektā “PROTI un DARI!” ir  valstspilsētas, novadu pašvaldības vai šādu pašvaldību apvienības.

Projektā “PROTI un DARI!” ietvertās atbalstāmās darbības paredz jauniešu  uzrunāšanu, konsultēšanu, jauniešu profilēšanu un virzīšanu uz Jauniešu garantijas ietvaros īstenotajiem pasākumiem vai Nodarbinātības valsts aģentūras īstenotajiem pasākumiem, ja jaunietis pēc profilēšanas un konsultācijām ar programmas vadītāju ir gatavs nekavējoties tajos iesaistīties vai individuālās programmas izstrādi un īstenošanu, kuras mērķis attīstīt mērķa grupas jauniešu prasmes un veicināt viņu iesaisti izglītībā, tai skaitā aroda apguvē pie amata meistara, nodarbinātībā, Jauniešu garantijas ietvaros īstenotajos pasākumos vai Nodarbinātības valsts aģentūras īstenotajos pasākumos, kā arī nevalstisko organizāciju vai jauniešu centru darbībā, tai skaitā izmantojot individuāla mentora un individuāla programmu vadītāja atbalstu, lai sasniegtu labākos rezultātus jaunieša tālākai dzīves kvalitātei un izaugsmei.

Kopš 2015.gada projekta “PROTI un DARI!” ietvaros Latvijas pašvaldībās ir izveidota sistēma atbalsta sniegšanai NEET jauniešiem. Līdz 2022.gada beigām kopumā mācībās darbam ar NEET jauniešiem ir piedalījušies un projekta ietvaros strādājuši 668 pašvaldību deleģētie mērķa grupas jauniešu mentori un 266 programmu vadītāji. 2022.gada ceturtajā ceturksnī projektā “ PROTI un DARI!” aktīvā statusā bija aptuveni 182 mērķa grupas jauniešu mentori un 59 programmu vadītāji. Kopumā projekta “PROTI un DARI!” īstenošanas laikā viens apmācības izgājušais programmas vadītājs vidēji ir strādājis ar 20 NEET jauniešiem, bet viens mērķa grupas jauniešu mentors - vidēji ar septiņiem NEET jauniešiem. Projekta “PROTI un DARI!” īstenošanā kopumā ir iesaistījušās lielākā daļa Latvijas pašvaldību (38 no 43).
Saskaņā ar Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas informāciju līdz 2022.gada 31.decembrim projektā “PROTI un DARI!” ir iesaistīti un saņēmuši atbalstu Eiropas Sociālā fonda finansējuma ietvaros 4616 NEET jaunieši, no kuriem 2989 jaunieši (64,75% no visiem projektā “PROTI un DARI!” iesaistītajiem NEET jauniešiem) ir sekmīgi izpildījuši individuālo pasākumu programmu, t.i., pēc dalības projektā iesaistījušies izglītībā vai nodarbinātībā.

Līdz 2022.gada beigām no projektā "PROTI un DARI!" iesaistītajiem NEET jauniešiem 38,63% bija jaunieši ar pamata vai zemāka līmeņa izglītību, 55,42% no kopumā projektā iesaistītajiem NEET jauniešiem ir jaunieši no lauku apvidiem. Aptuveni 27% no visiem projektā iesaistītajiem NEET jauniešiem bija nelabvēlīgā situācijā nonākušas personas, tai skaitā jaunieši bezpajumtnieki, jaunieši ar atkarībām, no vardarbības cietušas personas, personas ar plānoto invaliditāti un citas atstumtības riskam pakļautas personas.

Saskaņā ar projekta “PROTI un DARI!” datiem par 2022.gadu, pēc dalības pabeigšanas projektā “PROTI un DARI!” viena mēneša laikā darba attiecības uzsāk aptuveni 25% jauniešu un izglītībā iesaistās aptuveni 13% jauniešu. Viena gada laikā pēc dalības projektā “PROTI un DARI!” darba attiecības uzsākuši apmēram 34%  projektā iesaistīto jauniešu, bet izglītībā iesaistījušies aptuveni 16% projektā iesaistīto jauniešu.

Latvijā NEET jauniešu īpatsvara rādītājs vecuma grupā no 15-29 gadiem laikā no 2019.gada līdz 2021.gadam turpināja pieaugt, norādot uz nepieciešamību sniegt atbalstu NEET jauniešiem arī Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam ietvaros, lai uzlabotu NEET jauniešu dzīves kvalitāti un sniegtu labākos risinājumus katra NEET jaunieša individuālajā situācijā, vienlaikus pilnveidojot sniegtā atbalsta efektivitāti.

4.2.3.4. pasākumu “Sekmēt NEET jauniešu integrēšanos izglītībā un nodarbinātībā” (turpmāk - 4.2.3.4.pasākums) plānots īstenot kā projekta „PROTI un DARI!” turpinājumu, izmantojot projekta „PROTI un DARI!” ietvaros izveidoto sistēmu NEET jauniešu atbalstam, tai skaitā izmantojot projektā „PROTI un DARI!” apmācības izgājušo mērķa grupas jauniešu mentoru un programmu vadītāju atbalstu.
Risinājuma apraksts
Lai arī turpmāk būtu iespēja sniegt atbalstu NEET jauniešiem, Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 4.2. prioritātes "Izglītība, prasmes un mūžizglītība" un 4.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt to, lai – jo īpaši nelabvēlīgā situācijā esošām grupām – būtu vienlīdzīga piekļuve kvalitatīvai un iekļaujošai izglītībai un mācībām un iespēja to iegūt, sākot ar pirmsskolas izglītību un aprūpi un vispārējās izglītības un profesionālās izglītības un mācību gaitā līdz pat augstākajai izglītībai un pieaugušo izglītībai un mācībām, tostarp veicināt mācību mobilitāti visiem un atvieglot piekļūstamības iespējas personām ar invaliditāti" ietvaros plānots īstenot 4.2.3.4. pasākumu.

Noteikumu projekts nosaka kārtību, kādā īsteno 4.2.3.4. pasākumu, prasības projekta iesniedzējam un sadarbības partneriem, 4.2.3.4.pasākuma ietvaros sasniedzamo mērķi un rādītājus, atbalstāmās darbības, izmaksu attiecināmības nosacījumus, vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus, projekta īstenošanas nosacījumus, kā arī pieejamo finansējuma apmēru.

4.2.3.4.pasākuma mērķis ir attīstīt mērķa grupas jauniešu prasmes un veicināt viņu iesaisti izglītībā un mācībās, tai skaitā aroda apguvē pie amata meistara, nodarbinātībā vai Nodarbinātības valsts aģentūras īstenotajos pasākumos, kā arī nevalstisko organizāciju vai jauniešu centru darbībā.


4.2.3.4.pasākuma mērķa grupa ir jaunieši, kuri pirms iesaistes projektā ir vecumā no 15 līdz 29 gadiem (ieskaitot) un kuri nemācās, nestrādā un neapgūst arodu un nav reģistrēti Nodarbinātības valsts aģentūrā kā bezdarbnieki.
4.2.3.4.pasākums tiks īstenot ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā.

Projekta iesniedzējs 4.2.3.4.pasākuma ietvaros ir Jaunatnes starptautisko programmu aģentūra kā tiešās pārvaldes iestāde, kuras mērķis ir veicināt jauniešu aktivitāti, mobilitāti, izglītošanos un līdzdalību dažādos pasākumos, kas pēc vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanu ar sadarbības iestādi, kļūst par finansējuma saņēmēju (turpmāk - finansējuma saņēmējs).
Projekta ietvaros finansējums saņēmēja sadarbības partneri ir valstspilsētas pašvaldības un novadu pašvaldības (turpmāk - sadarbības partneris). Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanā atklāta sadarbības projektu iesniegumu konkursa kārtībā var iesaistīt biedrības un nodibinājumus, kas veic darbu ar jaunatni.
Plānots, ka projekta īstenošanai sadarbības partneri piesaistīs arī stratēģiskos partnerus – valsts un pašvaldības institūcijas, biedrības, jauniešu centrus, sociālos partnerus, uzņēmējus u.c. organizācijas.

4.2.3.4.pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).
4.2.3.4.pasākuma ietvaros sadarbības iestādes funkcijas pilda un slēdz vienošanos par projekta īstenošanu Centrālā finanšu un līgumu aģentūra  (turpmāk – sadarbības iestāde).

Pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas finansējuma saņēmējs slēdz sadarbības līgumus ar katru sadarbības partneri atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, paredzot tajā pušu tiesības, pienākumus un atbildību, kontrolē līgumu izpildi un nodrošina, lai vienas un tās pašas darbības netiktu finansētas dubultā. Finansējuma saņēmējs saskaņo minētā sadarbības līguma projektu ar atbildīgo iestādi pirms sadarbības līgumu noslēgšanas ar sadarbības partneriem.
 
4.2.3.4.pasākumam plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 6 525 000 euro (tai skaitā elastības finansējums 1 029 482 euro), tai skaitā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 5 546 250 euro (tai skaitā elastības finansējums – 875 060 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums – 978 750 euro (tai skaitā elastības finansējums – 154 422 euro).
Eiropas Sociālā fonda Plus finansējuma intensitāte nav lielāka par 85 procentiem no projekta attiecināmo izmaksu kopsummas.

Sākotnēji projekta iesniedzējs sagatavo projekta iesniegumu par finansējuma daļu, kas neiekļauj 4.2.3.4.pasākumam plānoto elastības finansējumu, atbilstoši plānojot arī projektā sasniedzamos uzraudzības rādītājus. 2025.gadā, izvērtējot projekta īstenošanas progresu un projektā sasniegtos uzraudzības rādītājus līdz 2024.gada 31.decembrim, atbildīgā iestāde pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt palielināt projektam plānotajam kopējam attiecināmo finansējumu par elastības finansējuma daļu, t.i., līdz 4.2.3.4.pasākumam plānotajam maksimālajam finansējuma apmēram.

4.2.3.4 pasākumu plānots īstenot vienā projektu iesniegumu atlases kārtā par visu pasākumam pieejamo finansējumu, projektu īstenojot  ne ilgāk kā līdz 2029.gada 31.decembrim.

4.2.3.4. pasākuma ietvaros sasniedzami šādi uzraudzības rādītāji:
1) kopējais iznākuma rādītājs – līdz 2029.gada 31.decembrim NEET situācijā esošo jauniešu skaits, kas saņēmuši atbalstu Eiropas Sociālā fonda Plus finansējuma ietvaros, – 2250 (par finansējuma daļu, kas neietver elastības finansējumu  -  vismaz 1895), tai skaitā līdz 2024.gada 31.decembrim – 450;
2) kopējais rezultāta rādītājs – līdz 2029.gada 31.decembrim NEET situācijā esošo jauniešu skaits, kas iesaistījušies izglītībā (mūžizglītība, formālā izglītība) vai mācību pasākumos (ārpus darba, darbavietā, profesionālā apmācība utt.) Eiropas Sociālā fonda Plus atbalsta ietvaros, – 405 (par finansējuma daļu, kas neietver elastības finansējumu  -  vismaz 340).
4.2.3.4. pasākuma ietvaros tiek noteikts nacionālais projekta līmeņa iznākuma rādītājs – NEET situācijā esošo jauniešu skaits, kas sekmīgi izpildījuši mērķa grupas jaunieša individuālo pasākumu programmu Eiropas Sociālā fonda Plus atbalsta ietvaros - 1575.
Finansējuma saņēmējs noteikumu projekta 5.1.apakšpunktā noteikto kopējo iznākuma rādītāju,  5.2. apakšpunktā noteikto kopējo rezultāta rādītāju un šo noteikumu 6. punktā minēto nacionālo projekta līmeņa iznākuma rādītāju ievada Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā pašvaldību griezumā.

Mērķa grupas jaunieša individuālās pasākumu programmas izpildi apliecina noslēguma ziņojumu par mērķa grupas jaunieša individuālās pasākumu programmas ietekmi uz mērķa grupas jaunieti, ja mērķa grupas jaunietis beidzis dalību projektā.
Sadarbības iestāde neveic noteikumu projekta 6.punktā norādītā nacionālā projekta līmeņa iznākuma rādītāja datu pārbaudes.
Noteikumu projekts nosaka, ka finansējuma saņēmējs  uzkrāj datus par NEET jauniešu statusu izglītībā vai nodarbinātībā vienu, sešus un divpadsmit mēnešus pēc mērķa grupas jaunieša individuālās pasākumu programmas izpildes.


4.2.3.4.pasākuma ietvaros finansējuma saņēmējam plānotas šādas atbalstāmās darbības:
1) metodoloģiskā atbalsta sniegšana sadarbības partneriem visos projekta īstenošanas posmos;
2) projekta saturiskās kvalitātes nodrošināšana un uzraudzība visos projekta īstenošanas posmos;
3) projekta vadība;
4) informācijas un publicitātes pasākumu īstenošana.

4.2.3.4.pasākuma ietvaros sadarbības partneriem plānotas šādas atbalstāmās darbības:
1) mērķa grupas jauniešu iesaiste projektā;
2) atbalsta pasākumu sniegšana mērķa grupas jauniešiem saskaņā ar mērķa grupas jauniešu individuālajām pasākumu programmām;
3) pēcprogrammas mentoringa sniegšana jauniešiem.

Salīdzinājumā ar Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.—2020.gada plānošanas periodu, NEET jauniešu atbalsta pasākumi Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam ietvaros tiek papildināti ar jaunu atbalstāmo darbību – pēcprogrammas mentorings.
Pēcprogrammas mentorings ir individuālā mentoringa nodrošināšana mērķa grupas jaunietim pēc individuālās pasākumu programmas beigām, uzsākot nodarbinātību vai izglītības ieguvi, lai veicinātu jaunieša adaptāciju izglītības iestādē vai veicinātu jaunieša adaptāciju darba vietā. Šāda papildus atbalstāmā darbība tiks īstenota ar mērķi nostiprināt projektā sasniegtos rezultātus un pēc iespējas izslēgt situācijas, kad jaunietis pēc dalības projektā atkārtoti nonāk NEET situācijā.

Papildus minētajam pēcprogrammas mentoringam, 4.2.3.4.pasākumā 2021.-2027.plānošanas periodā ir paredzēta jauna iniciatīva, kas paredz biedrību un nodibinājumu iesaisti 4.2.3.4.pasākuma īstenošanā. Biedrību un nodibinājumu iesaiste tiek plānota ar mērķi nodrošināt plašāku projekta pārklājumu Latvijas teritorijā, kā arī iespēju robežās rast jaunas, inovatīvas pieejas NEET jauniešu atbalstam. Noteikumu projekts nosaka, ka biedrības un nodibinājumi var tikt iesaistīti 4.2.3.4.pasākuma īstenošanā, finansējuma saņēmējam rīkojot atklātu sadarbības projektu iesniegumu konkursu.

4.2.3.4.pasākumā tiešās attiecināmās izmaksas finansējuma saņēmējam ietver šādas izmaksu pozīcijas:
1) tiešās attiecināmās personāla atlīdzības izmaksas, kas ietver projekta vadības personāla un projekta īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas, izmantojot vienas vienības izmaksu standarta likmju aprēķina un piemērošanas metodiku;
2) pakalpojumu (uzņēmumu līgumu) izmaksas;
3) iekšzemes komandējumu un darba (dienesta) braucienu izmaksas;
4) transporta izmaksas;
5) darba vietas aprīkojuma, tai skaitā biroja mēbeļu un tehnikas, datorprogrammu un licences iegādes vai īres izmaksas, tai skaitā aprīkojuma uzturēšanas un remonta izmaksas;
6) veselības apdrošināšanas izmaksas finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personālam;
7) obligāto veselības pārbaužu un redzes korekcijas līdzekļu kompensācijas izmaksas finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personālam, ja tās nav iekļautas iepriekš minētajā veselības apdrošināšanā;
8) informācijas un publicitātes pasākumu izmaksas;
9) telpu, aprīkojuma un iekārtu īres un nomas izmaksas;
10) kancelejas preču izmaksas.


4.2.3.4.pasākumā tiešās attiecināmās izmaksas sadarbības partnerim ietver šādas izmaksu pozīcijas:
1) izmaksas, kas nepieciešamas mērķa grupas jauniešu iesaistei projektā, izmantojot vienas vienības izmaksu standarta likmju aprēķina un piemērošanas metodiku;
2) izmaksas, kas nepieciešamas atbalsta pasākumu sniegšanai mērķa grupas jauniešiem saskaņā ar mērķa grupas jauniešu individuālajām pasākumu programmām, izmantojot vienas vienības izmaksu standarta likmju aprēķina un piemērošanas metodiku;
3) izmaksas, kas nepieciešamas atbalsta pasākumu sniegšanai mērķa grupas jauniešiem pēc individuālās pasākumu programmas pabeigšanas, nodrošinot individuālo mentoringu pēc individuālās pasākumu programmas beigām uzsākot nodarbinātību vai izglītības ieguvi, lai nostiprinātu sasniegtos rezultātus un nodrošinātu to ilgtspēju, izmantojot vienas vienības izmaksu standarta likmju aprēķina un piemērošanas metodiku.

Noteikumu projekts nosaka, ka 4.2.3.4.pasākuma ietvaros finansējuma saņēmējam izmaksas metodoloģisko materiālu izstrādei darbam ar mērķa grupas jauniešiem, informatīvo pasākumu organizēšanai sadarbības partneriem par 4.2.3.4.pasākuma īstenošanu, mācību satura izstrādei un aktualizēšanai mācību nodrošināšanai programmu vadītājiem un mērķa grupas jauniešu mentoriem darbam ar mērķa grupas jauniešiem, līdz 10 000 euro  apmērā, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 8 500 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 1 500 euro, ir attiecināmas pirms vienošanās ar sadarbības iestādi par projekta īstenošanu noslēgšanai un ja tās radušās ne agrāk kā 2023. gada 1.maijā.
Saskaņā ar noteikumu projektam pievieto protokollēmumu līdz vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanai ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru 4.2.3.4. pasākuma īstenošanai nepieciešamo finansējumu attiecināmo izmaksu, kas radušās ne agrāk kā 2023.gada 1.maijā, segšanai Jaunatnes starptautisko programmu aģentūrai kā 4.2.3.4. pasākuma plānotajam finansējuma saņēmējam līdz 10 000 euro apmērā nodrošina no 74. resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai” normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.


Noteikumu projekts nosaka, ka sadarbības partnerim izmaksas ir attiecināmas, ja tās atbilst noteikumu projektā minētajām izmaksu pozīcijām un ir radušās pēc sadarbības līgumu noslēgšanas, bet ne agrāk kā no vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas dienas.

4.2.3.4.pasākuma Eiropas Sociālā fonda Plus investīcijām piemērots 150. intervences kods 103. "Jauniešu ilgtspējīga integrācija darba tirgū, īpašu uzmanību pievēršot nodarbinātībā, izglītībā vai apmācībā neiesaistītiem jauniešiem, tostarp jauniešiem, kuri pakļauti sociālās atstumtības riskam, un jauniešiem no atstumtām kopienām, arī ar garantijas jauniešiem shēmas īstenošanu” atbilstoši Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmai 2021.–2027. gadam.

4.2.3.4.pasākuma ietvaros finansējuma saņēmējs īstenos projektu, kas nav saistīts ar saimnieciskās darbības veikšanu un 4.2.3.4. pasākuma ietvaros īstenojamās darbības nav kvalificējamas kā saimnieciskā darbība un komercdarbības atbalsta sniegšana nav paredzēta.

Noteikumu projekts nosaka, ka Projekta īstenošanas uzraudzībai Izglītības un zinātnes ministrija  izveido projekta uzraudzības padomi, kurā pieaicina vismaz vienu pārstāvi no atbildīgās iestādes, Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras, Latvijas Pašvaldību savienības, Latvijas Jaunatnes padomes, Labklājības ministrijas un citām organizācijām un institūcijām, ja nepieciešams. Uzraudzības padomes sastāvā novērotāju statusā var tikt iekļauti pārstāvji arī no citām organizācijām un institūcijām, tai skaitā no vadošās iestādes un sadarbības iestādes. Uzraudzības padomes darbību nosaka Izglītības un zinātnes ministrijas izstrādāts un apstiprināts nolikums. Pirmo projekta uzraudzības padomes sēdi sasauc ne vēlāk kā trīs mēnešus pēc vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas.

Noteikumu projekts nosaka, ka finansējuma saņēmējs ne mazāk kā vienu reizi 12 mēnešos projekta uzraudzības padomei iesniedz ziņojumu par projekta īstenošanas progresu, tai skaitā par īstenotajiem mērķa grupas un sadarbības partneru informēšanas pasākumiem, šo noteikumu 5.1., 5.2.apakšpunktā un 6. punktā minēto uzraudzības rādītāju sasniegtajām vērtībām, sniedzot atgriezenisko saiti par dalību projektā no projekta mērķa grupas jauniešiem, sadarbības partneriem un citām iesaistītajām pusēm, par projekta ietvaros sniegtajām atbalsta metodēm un pasākumiem jauniešiem NEET situācijā, par projektā atbalstāmo darbību atbilstību NEET jauniešu vajadzībām, par projektā sniegtā atbalsta ietekmi uz NEET jauniešiem, tai skaitā par sasniegtā rezultāta ilgtspēju un jauniešu skaitu, kas pēc dalības projektā atgriezušies NEET situācijā, un prezentē projekta īstenošanas rezultātus projekta uzraudzības padomē.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
Noslēguma izvērtējums “Eiropas Sociālā fonda atbalsta un īpašā piešķīruma Jauniešu nodarbinātības iniciatīvas, tostarp garantijas jauniešiem shēmas īstenošanai, investīciju lietderība, efektivitāte un ietekme".
Pieejams:https://www.esfondi.lv/upload/izvertejumi/nosleguma_izvertejums_jauniesu_garantija.pdf
Apraksts
Pētījuma ietvaros analizēta Jauniešu garantijas atbalsta pasākumu piemērotība tādu problēmu NEET jauniešu vidū risināšanai kā zems izglītības līmenis vai trūkstoša darba pieredze, un veikts dalībnieku darbā iekārtošanās [kontrafaktuāls] salīdzinājums ar jauniešiem – bezdarbniekiem, kuri nav piedalījušies Jauniešu garantijas atbalsta pasākumos. Dalībnieku darbā iekārtošanās ir pētīta, ņemot vērā gan darbā iekārtošanās biežumu laikā pēc dalības beigām, gan darbā noturēšanos, kā arī analizējot iegūtajā darba vietā saņemto darba samaksu un profesijas grupu, kurā jaunietis bijis nodarbināts. Tostarp augstāk minētais vērtēts jauniešu grupās pēc dzimuma, vecuma, izglītības līmeņa, kā arī atsevišķi analizējot jauniešu ar invaliditāti, jauniešu no lauku apvidus, ilgstošo bezdarbnieku un citu nelabvēlīgā situācijā esošu personu rezultātus.
Tostarp pētījumā analizēts NEET jauniešu atbalsts projekta "PROTI un DARI!" ietvaros, sniedzot priekšlikumus turpmākam NEET jauniešu atbalstam.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Ieguldot Eiropas Savienības fonda Plus līdzekļus un Latvijas valsts līdzfinansējumu NEET jauniešu atbalstam, Latvija kā Eiropas Savienības dalībvalsts sniedz ieguldījumu Eiropas Savienības dalībvalstu kopējā mērķa, kas noteikts Eiropas sociālo tiesību pīlāra rīcības plānā, līdz 2030.gadam samazināt Eiropas Savienības vidējo NEET jauniešu vecumā no 15 līdz 29 gadiem īpatsvara rādītāju līdz 9%, sasniegšanu, kā arī mazina kopējos valsts ekonomikas zaudējumus un Eiropas Savienības kopējos ekonomikas zaudējumus, ko veido NEET jauniešu neiekļaušanās valstu ekonomikā jeb iekšzemes kopprodukta veidošanā.
Saskaņā ar 2016.gada (nav pieejami jaunāki dati) starptautiskājā konferencē “Ekonomikas zinātne lauku attīstībai” (Jelgava, LLU, 09. -11.05.2016.) prezentēto pētījumu “Jauniešu bezdarba ekonomiskās izmaksas Eiropas Savienībā” (Economic Costs of Youth Unemployment in the European Union) (Baiba Rivza, Dr.habil.oec.; ,Liva Grinevica, Dr.oec.), Latvijas ekonomika 2016.gadā jauniešu vecumā no 15 līdz 24 gadiem nenodarbinātības dēļ zaudēja 357,13 milj. euro. 2016.gadā Latvijā vecumā no 15 līdz 24 gadiem netika nodarbināti 17,8 tūkst. jauniešu. Tas nozīmē, ka viens nenodarbināts jaunietis šajā laika periodā valsts ekonomikai varēja sniegt pienesumu aptuveni 20 tūkst. euro apmērā.
Kopējais 4.2.3.4.pasākuma investīciju apjoms ir 6,5 milj. euro. 4.2.3.4.pasākumā plānots sniegt atbalstu kopumā 2250 NEET jauniešiem. Kopējās 4.2.3.4.pasākuma īstenošanas izmaksas pret vienu atbalstu saņēmušo NEET jaunieti veido aptuveni 2 900 euro.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Jaunieši, kuri pirms iesaistes projektā ir vecumā no 15 līdz 29 gadiem (ieskaitot) un kuri nemācās, nestrādā un neapgūst arodu un nav reģistrēti Nodarbinātības valsts aģentūrā kā bezdarbnieki.
Ietekmes apraksts
Jauniešiem, kuri pirms iesaistes projektā ir vecumā no 15 līdz 29 gadiem (ieskaitot), nemācās, nestrādā un neapgūst arodu un nav reģistrēti Nodarbinātības valsts aģentūrā kā bezdarbnieki 4.2.3.4.pasākuma ietvaros tiks dota iespēja saņemt individuālu atbalstu, lai sekmētu jauniešu atgriešanos izglītībā vai iesaisti nodarbinātībā.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Jaunieši, kas sekmīgi pabeigs dalību 4.2.3.4.pasākumā, iesaistīsies izglītībā, mācībās vai darba tirgū. Tie jaunieši, kas iesaistīsies izglītībā vai mācībās, nākotnē varētu būt kvalificētāks darba spēks vai uzņēmēji. Savukārt tie jaunieši, kas pēc dalības 4.2.3.4.pasākumā iesaistīsies darba tirgū kā darbaspēks, būs resurss uzņēmējiem uzņēmējdarbības veicināšanai.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Izglītotāki un motivētāki jaunieši var sniegt ieguldījumu mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībā.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
4.2.3.4.pasākuma sniegs ieguldījumu jauniešu izglītības līmeņa un profesionālās kvalifikācijas celšanā. Uzņēmumiem ar kvalificētāku un izglītotāku darbaspēku ir lielākas iespējas paaugstināt savu konkurētspēju.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
4.2.3.4.pasākums, mazinot jauniešu skaitu, kas nav iesaistīti ne izglītībā, ne nodarbinātībā, var sniegt pozitīvu ietekmi uz kopējiem nodarbinātības rādītājiem valstī.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
8 500
0
1 105 000
0
1 105 000
1 105 000
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
8 500
0
1 105 000
0
1 105 000
1 105 000
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
10 000
0
1 300 000
0
1 300 000
1 300 000
2.1. valsts pamatbudžets
0
10 000
0
1 300 000
0
1 300 000
1 300 000
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-1 500
0
-195 000
0
-195 000
-195 000
3.1. valsts pamatbudžets
0
-1 500
0
-195 000
0
-195 000
-195 000
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
1 500
0
195 000
0
195 000
195 000
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Pasākuma ietvaros plānotais kopējais finansējums ir 6 525 000 euro (tai skaitā elastības finansējums 1 029 482 euro), tai skaitā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 5 546250 euro (tai skaitā elastības finansējums – 875 060 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums – 978 750 euro (tai skaitā elastības finansējums – 154 422 euro).
Sākotnēji projektā finansējums un sasniedzamie uzraudzības rādītāji tiek plānoti atbilstoši tādai 4.2.3.4. pasākuma finansējuma daļai, kas neietver elastības finansējumu.
2025.gadā, izvērtējot projekta īstenošanas progresu un projektā sasniegtos uzraudzības rādītājus līdz 2024.gada 31.decembrim, atbildīgā iestāde pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt palielināt projektam plānotajam kopējam attiecināmo finansējumu par elastības finansējuma daļu, t.i., līdz 4.2.3.4.pasākumam plānotajam maksimālajam finansējuma apmēram - 6 525 000 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 5 546250 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 978 750 euro.

Budžeta ieņēmumi ir finansējuma Eiropas Sociālā fonda Plus daļa 85 procentu apmērā no projekta attiecināmām izmaksām. Budžeta izdevumi ir kopējie projekta ieviešanai nepieciešamie publiskā finansējuma (Eiropas Sociālā fonda Plus un valsts budžeta) līdzekļi 100 procentu apmērā no projekta attiecināmām izmaksām.
Projektu plānots indikatīvi ieviest no 2024. gada I ceturkšņa līdz 2028. gada IV ceturksnim (projekta īstenošanas laiks indikatīvi 5 gadi).
Projekta īstenošanai nepieciešamās priekšlaicīgi uzsākamās darbības iespējams īstenot kopš 2023.gada 1.maija un to īstenošanai ar noteikumu projektam pievienoto protokollēmumu paredzēts finansējums 10 000 euro gadā (t.sk.Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums 8 500 euro, valsts budžeta līdzfinansējums 1500 euro).
Indikatīvi tiek plānots šāds finansējuma apjoma izlietojums:
- 2023.gadā tiek plānots finansējums 10 000 euro gadā (t.sk.Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums 8 500 euro, valsts budžeta līdzfinansējums 1500 euro);
Saskaņā ar noteikumu projektam pievienoto protokollēmumu tiek noteikts, ka līdz vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanai ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru 4.2.3.4. pasākuma īstenošanai nepieciešamo finansējumu attiecināmo izmaksu, kas radušās ne agrāk kā 2023.gada 1.maijā, segšanai Jaunatnes starptautisko programmu aģentūrai kā 4.2.3.4. pasākuma plānotajam finansējuma saņēmējam līdz 10 000 euro apmērā nodrošina no 74. resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai" normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
-2024.gadā tiek plānots finansējums 1 300 000 euro (tai skaitā  Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums 1 105 000 euro, valsts budžeta līdzfinansējums 195 000 euro);
-2025. gadā tiek plānots finansējums 1 300 000 euro (tai skaitā  Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums 1 105 000 euro, valsts budžeta līdzfinansējums 195 000 euro);
-2026. gadā tiek plānots finansējums 1 093 104 euro (tai skaitā  Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums 1 105 000 euro, valsts budžeta līdzfinansējums 195 000 euro).
Finansējuma sadalījums pa gadiem norādīts indikatīvi un var tikt precizēts, ņemot vērā faktiski izlietoto finansējumu.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projekts pirms saskaņošanas tiek nodots sabiedriskajai apspriešanai.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Jaunatnes starptautisko programmu aģentūra
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Pašvaldību domes

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Atbalsts NEET jauniešiem var tikt sniegts arī attālinātā vidē, veicinot minēto jauniešu arī pašvaldību darbinieku prasmes izmantot informācijas un komunikācijas tehnoloģijas.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Atbalsts NEET jauniešiem var tikt sniegts attālinātā vidē, veicinot minēto jauniešu prasmes izmantot informācijas un komunikācijas tehnoloģijas.

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Īstenojot noteikumu projektā plānotās aktivitātes tiks veicināta Nacionālā attīstības plāna indikatora (Nr.164)  15–24 gadus vecu personu īpatsvars, kuras nav iesaistītas izglītībā vai darba tirgū (NEET) 6% (2027.g.) sasniegšana (indikatora bāzes vērtība 2018.g. - 7,8%) .

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Īstenojot noteikumu projektā plānotās aktivitātes katrā no Latvijas pašvaldībām, tiks sniegta iespēja sniegt atbalstu NEET jauniešiem uz vietas attiecīgajā pašvaldībā, tādejādi rodot iespēju šiem jauniešiem integrēšanos izglītībā un nodarbinātībā savā pašvaldībā, preventējot minēto jauniešu došanos uz ārvalstīm, citu pašvaldību vai pilsētu.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Īstenojot noteikumu projektā plānotās aktivitātes tiks uzlabota jauniešu vecumā no 15-29 gadiem sociālā situācija, sniedzot individuālu atbalstu un veicinot šo jauniešu atgriešanos izglītībā, iesaisti mācībās vai nodarbinātībā, attīstot šo jauniešu sociālās prasmes un aicinot iesaistīties brīvprātīgajā darbā, iesaistīties nevalstisko organizāciju un jauniešu centru aktivitātēs.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Īstenojot noteikumu projektā plānotās aktivitātes nepieciešamības gadījumā tiks nodrošināti  specifiski pasākumi mērķa grupas jauniešiem ar invaliditāti (ar surdotulka, asistenta palīdzību, specializēto transportu u.c.). Tāpat 4.2.3.4.pasākuma īstenošanā paredzēti speciālistu, tostarp ārstniecības personāla konsultācijas (psihoterapeits, psihiatrs, narkologs, u. c.).

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
4.2.3.4. pasākumā sievietēm un vīriešiem, kas atbilst pasākuma mērķa grupai, tiks nodrošinātas vienlīdzīgas iespējas saņemt atbalstu.

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
4.2.3.4.pasākumā sniedzot atbalstu NEET jauniešiem tiks veicināta jauniešu integrēšanos izglītībā un nodarbinātībā, nodrošinot arī speciālistu, tostarp ārstniecības personāla konsultācijas (psihoterapeits, psihiatrs, narkologs u. c.).

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
4.2.3.4.pasākumā sniedzot atbalstu NEET jauniešiem tiks veicināta jauniešu integrēšanos izglītībā un nodarbinātībā, veicinātas minēto jauniešu sociālās prasmes un iemaņas.

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pirms iesaistes sadarbības partneris veiks NEET jaunieša atbilstības pārbaudi projekta mērķa grupai, tai skaitā izmantojot sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu administrēšanas lietojumprogrammu un informāciju no citām pieejamajām datu bāzēm un reģistriem.
Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris veiks minēto jauniešu personas datu uzskaiti un apstrādi. Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanas nodrošināšanai nepieciešamības gadījumā slēgs sadarbības līgumu vai starpresoru vienošanos (tai skaitā ar Nodarbinātības valsts aģentūru) par informācijas un datu apmaiņu. Visas minētās darbības tiks īstenotas ievērojot Fizisko personu datu apstrādes likumu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
4.2.3.4.pasākuma mērķa grupa ir jaunieši, kuri pirm iesasites projektā ir vecumā no 15 līdz 29 gadiem (ieskaitot), kuri nemācās, nestrādā un neapgūst arodu un nav reģistrēti Nodarbinātības valsts aģentūrā kā bezdarbnieki. Saskaņā ar Bērnu tiesību aizsardzības likuma 3.panta 1.daļu bērns ir persona, kas nav sasniegusi 18 gadu vecumu, izņemot tās personas, kuras saskaņā ar likumu izsludinātas par pilngadīgām vai stājušās laulībā pirms 18 gadu vecuma sasniegšanas. 4.2.3.4.pasākuma ietvaros paredzēts sniegt atbalstu jauniešiem, kas saskaņā ar Bērnu tiesību aizsardzības likumā noteikto ir bērni (15 līdz 18 gadi), darbojoties bērnu labākajās interesēs, primāri veicinot šo bērnu atgriešanos izglītībā.

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi