24-TA-3066: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 29. augusta noteikumos Nr. 487 "Atbalsta noteikumi Covid-19 krīzes skartajiem sabiedriskās ēdināšanas nozares komersantiem zaudējumu kompensēšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 29.augusta noteikumos Nr. 487 “Atbalsta noteikumi Covid-19 krīzes skartajiem sabiedriskās ēdināšanas nozares komersantiem zaudējumu kompensēšanai”” (turpmāk – Noteikumu projekts) precizē tiesību normu, lai novērstu interpretācijas risku. Norma precizēta atbilstoši Eiropas Komisijas 2024.gada 22.jūlija lēmumam SA.109275 (2023/N) par kompensācijas COVID-19 krīžu skartajiem ēdināšanas nozares uzņēmumiem atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu un Eiropas Komisijas Konkurences ģenerāldirektorāta 2024.gada 18.novembra skaidrojumam.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts sagatavots, lai precizētu Ministru kabineta 2023. gada 29.augusta noteikumu Nr. 487 “Atbalsta noteikumi Covid-19 krīzes skartajiem sabiedriskās ēdināšanas nozares komersantiem zaudējumu kompensēšanai” 4.3.apakšpunkta normu un novērstu interpretācijas risku, kā arī vienlaikus pagarinātu atbalsta pieteikšanās termiņu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Atbalsta mērķis ir kompensēt zaudējumus tādiem komersantiem, kuri faktiski saskaņā ar Eiropas Komisijas 2020. gada 19. marta paziņojuma "Pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pašreizējā Covid-19 uzliesmojuma situācijā" (C(2020)1863) (turpmāk – Pagaidu regulējums) 3.1.sadaļu nevarēja kompensēt Covid-19 radītos saimnieciskās darbības zaudējumus, dēļ Pagaidu regulējuma maksimālā atbalsta sliekšņa 2,3 milj. euro. Atbalsts tika paredzēts tādiem komersantiem, kuru faktiskie zaudējumi ir lielāki par līdz šim saņemto atbalstu saskaņā ar Pagaidu regulējuma 3.1.sadaļu. Ministru kabineta noteikumu 4.3. apakšpunkts pēc būtības nodrošina Eiropas Komisijas 2024.gada 22.jūlija lēmuma SA.109275 (2023/N) (turpmāk - EK lēmums) 16.punkta c) apakšpunktā ietverto nosacījumu, ka valsts atbalstu drīkst piešķirt uzņēmumiem, kas, tai skaitā atbilst kritērijam, ka uzņēmums bija tiesīgs, un tam tika piešķirts atbalsts saskaņā ar Pagaidu regulējuma 3.1.iedaļu, bet tā tiešie zaudējumi kompensācijas periodos pārsniedz saņemtā atbalsta summu. Lai izslēgtu interpretācijas risku, ka spēkā esošo Ministru kabineta noteikumu 4.3.apakšpunkts neļauj kvalificēties komersantiem, kuriem ir lielāki zaudējumi par saņemto atbalstu, taču komersants iepriekš nav pieteicies un saņēmis atbalstu par maksimāli noteikto slieksni 2,3 milj. euro tiek ierosināti grozījumi. Vienlaikus, lai nodrošinātu atbalsta ieviešanu atbilstoši EK lēmumam tika lūgts Eiropas Komisijas Konkurences ģenerāldirektorāta viedoklis, kā rezultātā 2024.gada 18.novembrī tika saņemts skaidrojums, ka atbilstoši EK lēmumam nepastāv ierobežojumu piešķirt komercdarbības atbalstu arī tādam atbalsta pretendentam, kas saskaņā ar Pagaidu regulējuma 3.1. sadaļu nacionāli ieviesto COVID-19 ierobežojošo pasākumu dēļ ir saņēmis atbalstu mazākā apmērā, nekā 2,3 milj. euro, taču kura faktiskie zaudējumi COVID-19 ierobežojumu ietekmē ir lielāki nekā saņemtais atbalsts saskaņā ar Pagaidu regulējumu regulējuma 3.1. sadaļu.
Līdz ar to, lai novērstu interpretācijas risku un nodrošinātu atbalsta piešķiršanu atbilstoši EK lēmumam nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumu 4.3.apakšpunktā, paredzot, ka komersants bija tiesīgs pretendēt un saņēmis atbalstu ne vairāk kā 2 300 000 euro apmērā saskaņā ar Eiropas Komisijas 2020. gada 19. marta paziņojuma "Pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pašreizējā Covid-19 uzliesmojuma situācijā" C(2020)1863 3.1. iedaļu (shēma SA.59592, SA.61338, SA.61873, SA.63046, SA.100596, SA.101506, SA.57125, SA.57423, SA.57740, SA.60412, SA.100605, SA.101601, SA.58072, SA.59650, SA.58104, SA.58839, SA.60528, SA.64382, SA.100599, SA.62003, SA.101995, SA.61769, SA.62916, SA.63307, SA.101079, SA.63031, SA.62917, SA.63308 un SA.100694)*, bet tā zaudējumi, kas radušies saimnieciskās darbības ierobežojumu dēļ, pārsniedz saņemto atbalsta summu.
*SA.59592, SA.61338, SA.61873, SA.63046, SA.100596, SA.101506 – atbalsts, kas piešķirts saskaņā ar Ministru kabineta 2020.gada 10.novembra noteikumiem Nr. 676 “Noteikumi par atbalstu Covid-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšanai”;
SA.57125 – atbalsts, kas piešķirts saskaņā ar Ministru kabineta 2020.gada 14.aprīļa noteikumiem Nr. 219 “Kārtība, kādā piešķir, administrē un uzrauga valsts atbalstu lauksaimniecībai, lai mazinātu Covid-19 izplatības negatīvo ietekmi”;
SA.57423 – atbalsts, kas piešķirts saskaņā ar Ministru kabineta 2020.gada 16.jūnija noteikumiem Nr. 400 “Noteikumi par īpašā atbalsta mehānismu repatriācijas izmaksu segšanai tūrisma operatoriem”;
SA.57740, SA.60412, SA.100605, SA.101601 – atbalsts, kas piešķirts saskaņā ar Ministru kabineta 2020.gada 14.jūlija noteikumiem Nr. 453 “Noteikumi par publiskas personas un publiskas personas kontrolētas kapitālsabiedrības mantas nomas maksas atbrīvojuma vai samazinājuma piemērošanu sakarā ar Covid-19 izplatību”;
SA.58072, SA.59650 - atbalsts, kas piešķirts saskaņā ar 2020. gada 14.jūlija Ministru kabineta noteikumiem Nr.455 “Covid-19 skarto tūrisma nozares saimnieciskās darbības veicēju atbalsta piešķiršanas kārtība”;
SA.58104, SA.58839 - atbalsts, kas piešķirts saskaņā ar 2020.gada 14.jūlija Ministru kabineta noteikumiem Nr.457 “Noteikumi par atbalstu Covid-19 krīzes skartajiem preču un pakalpojumu eksportētājiem krīzes seku pārvarēšanai”;
SA.60528, SA.64382, SA.100599 – atbalsts, kas piešķirts saskaņā ar Valsts kultūrkapitāla fonda administrētās atbalsta programmas Covid-19 ietekmētajiem kultūras pasākumu rīkotājiem „Kultūras pasākumu rīkotāju biļešu kompensācija” konkursa nolikumu;
SA.62003, SA.101995 – atbalsts, kas piešķirts saskaņā ar Ministru kabineta 2021.gada 4.februāra noteikumiem Nr.86 "Atbalsts mākslas, izklaides un atpūtas nozaru komersantiem, kuru darbību ietekmējusi Covid-19 izplatība";
SA.61769 – atbalsts, kas piešķirts saskaņā ar Valsts kultūrkapitāla fonda 2021.gada administrētās atbalsta programmas „Covid-19 ietekmēto kultūras institūciju ilgtspēja” projektu konkursa nolikumu;
SA.62916, SA.63307, SA.101079 – atbalsts, kas piešķirts saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 8. aprīļa noteikumiem Nr. 229 "Noteikumi par atbalstu Covid-19 krīzes skartajiem tirdzniecības centriem".
SA.63031 – atbalsts, kas piešķirts saskaņā ar Sabiedrības integrācijas fonda nolikumu "Atbalsts medijiem kapacitātes stiprināšanai un abonēto drukāto mediju piegādes izmaksu un elektronisko plašsaziņas līdzekļu televīzijas un radio programmu apraides izmaksu segšanai";
SA.62917, SA.63308 – atbalsts, kas piešķirts saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 29. aprīļa noteikumiem Nr. 277 "Noteikumi par atbalstu Covid-19 krīzes skartajiem sporta centriem";
SA.100694 – atbalsts, kas piešķirts saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 9. novembra noteikumiem Nr. 772 "Noteikumi par atbalstu Covid-19 krīzes skartajiem tirdzniecības un sporta centriem un kultūras, atpūtas un izklaides vietām".
Vienlaikus, lai nodrošinātu tiesisko paļāvību un visiem potenciālajiem atbalsta pretendentiem tiktu radītas vienādas iespējas, ņemot vērā precizēto kvalificēšanās kritēriju tiek precizēta arī MK noteikumu 7.punkta norma, pagarinot atbalsta pieteikšanās termiņu līdz 4 mēnešiem pēc šo noteikumu spēkā stāšanās dienas jeb par 2 mēnešiem salīdzinājumā ar spēkā esošo MK noteikumu 7.punktu. Eiropas Komisija attiecībā uz atbalsta pieteikšanās termiņa pagarinājumu ir sniegusi skaidrojumu, ka pieteikšanās termiņa pagarinājums neietekmē atbalsta pasākuma saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu.
Vienlaikus atbalsts paredz saglabāt esošo atbalsta aprēķina, pieprasīšanas kārtību, atbalsta piešķiršanu, kā arī esošo uzraudzības kārtību. Tādējādi Valsts ieņēmumu dienests nodokļu parādu dzēsīs, pamatojoties uz lēmumu par atbalsta piešķiršanu par visu piešķirto atbalsta summu vienā reizē par nodokļu parādiem, kuri uz lēmuma pieņemšanas brīdi nav samaksāti atbilstoši Valsts ieņēmumu dienesta iepriekš saskaņotajam nodokļu parādu samaksas grafikam, par ko Valsts ieņēmumu dienests ir piešķīris samaksas termiņa pagarinājumu vai noslēdzis vienošanās par labprātīgu nodokļu samaksu.Papildus tam, lai novērstu interpretācijas riskus skaidrojam, ka MK noteikumu 2.punktā noteiktā nodokļu parāda dzēšana, ņemot vērā MK noteikumu 5.punktā veikto aprēķinu un ievērojot EK lēmumā noteikto tiek veikta Covid-19 krīzes ietekmētajiem maksājumiem, kam piešķirts samaksas termiņa pagarinājums (laika periodā un saskaņā ar Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likumu) vai noslēgta vienošanās par labprātīgu nodokļu samaksu (maksājumiem, kas izveidojušies periodā, par ko bija piešķirams samaksas termiņa pagarinājums saskaņā ar Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likumu un vienošanās par labprātīgu nodokļu samaksu pamatota ar Covid-19 krīzes ietekmi), un kas lēmuma pieņemšanas dienā nav samaksāti.
Līdz ar to, lai novērstu interpretācijas risku un nodrošinātu atbalsta piešķiršanu atbilstoši EK lēmumam nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumu 4.3.apakšpunktā, paredzot, ka komersants bija tiesīgs pretendēt un saņēmis atbalstu ne vairāk kā 2 300 000 euro apmērā saskaņā ar Eiropas Komisijas 2020. gada 19. marta paziņojuma "Pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pašreizējā Covid-19 uzliesmojuma situācijā" C(2020)1863 3.1. iedaļu (shēma SA.59592, SA.61338, SA.61873, SA.63046, SA.100596, SA.101506, SA.57125, SA.57423, SA.57740, SA.60412, SA.100605, SA.101601, SA.58072, SA.59650, SA.58104, SA.58839, SA.60528, SA.64382, SA.100599, SA.62003, SA.101995, SA.61769, SA.62916, SA.63307, SA.101079, SA.63031, SA.62917, SA.63308 un SA.100694)*, bet tā zaudējumi, kas radušies saimnieciskās darbības ierobežojumu dēļ, pārsniedz saņemto atbalsta summu.
*SA.59592, SA.61338, SA.61873, SA.63046, SA.100596, SA.101506 – atbalsts, kas piešķirts saskaņā ar Ministru kabineta 2020.gada 10.novembra noteikumiem Nr. 676 “Noteikumi par atbalstu Covid-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšanai”;
SA.57125 – atbalsts, kas piešķirts saskaņā ar Ministru kabineta 2020.gada 14.aprīļa noteikumiem Nr. 219 “Kārtība, kādā piešķir, administrē un uzrauga valsts atbalstu lauksaimniecībai, lai mazinātu Covid-19 izplatības negatīvo ietekmi”;
SA.57423 – atbalsts, kas piešķirts saskaņā ar Ministru kabineta 2020.gada 16.jūnija noteikumiem Nr. 400 “Noteikumi par īpašā atbalsta mehānismu repatriācijas izmaksu segšanai tūrisma operatoriem”;
SA.57740, SA.60412, SA.100605, SA.101601 – atbalsts, kas piešķirts saskaņā ar Ministru kabineta 2020.gada 14.jūlija noteikumiem Nr. 453 “Noteikumi par publiskas personas un publiskas personas kontrolētas kapitālsabiedrības mantas nomas maksas atbrīvojuma vai samazinājuma piemērošanu sakarā ar Covid-19 izplatību”;
SA.58072, SA.59650 - atbalsts, kas piešķirts saskaņā ar 2020. gada 14.jūlija Ministru kabineta noteikumiem Nr.455 “Covid-19 skarto tūrisma nozares saimnieciskās darbības veicēju atbalsta piešķiršanas kārtība”;
SA.58104, SA.58839 - atbalsts, kas piešķirts saskaņā ar 2020.gada 14.jūlija Ministru kabineta noteikumiem Nr.457 “Noteikumi par atbalstu Covid-19 krīzes skartajiem preču un pakalpojumu eksportētājiem krīzes seku pārvarēšanai”;
SA.60528, SA.64382, SA.100599 – atbalsts, kas piešķirts saskaņā ar Valsts kultūrkapitāla fonda administrētās atbalsta programmas Covid-19 ietekmētajiem kultūras pasākumu rīkotājiem „Kultūras pasākumu rīkotāju biļešu kompensācija” konkursa nolikumu;
SA.62003, SA.101995 – atbalsts, kas piešķirts saskaņā ar Ministru kabineta 2021.gada 4.februāra noteikumiem Nr.86 "Atbalsts mākslas, izklaides un atpūtas nozaru komersantiem, kuru darbību ietekmējusi Covid-19 izplatība";
SA.61769 – atbalsts, kas piešķirts saskaņā ar Valsts kultūrkapitāla fonda 2021.gada administrētās atbalsta programmas „Covid-19 ietekmēto kultūras institūciju ilgtspēja” projektu konkursa nolikumu;
SA.62916, SA.63307, SA.101079 – atbalsts, kas piešķirts saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 8. aprīļa noteikumiem Nr. 229 "Noteikumi par atbalstu Covid-19 krīzes skartajiem tirdzniecības centriem".
SA.63031 – atbalsts, kas piešķirts saskaņā ar Sabiedrības integrācijas fonda nolikumu "Atbalsts medijiem kapacitātes stiprināšanai un abonēto drukāto mediju piegādes izmaksu un elektronisko plašsaziņas līdzekļu televīzijas un radio programmu apraides izmaksu segšanai";
SA.62917, SA.63308 – atbalsts, kas piešķirts saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 29. aprīļa noteikumiem Nr. 277 "Noteikumi par atbalstu Covid-19 krīzes skartajiem sporta centriem";
SA.100694 – atbalsts, kas piešķirts saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 9. novembra noteikumiem Nr. 772 "Noteikumi par atbalstu Covid-19 krīzes skartajiem tirdzniecības un sporta centriem un kultūras, atpūtas un izklaides vietām".
Vienlaikus, lai nodrošinātu tiesisko paļāvību un visiem potenciālajiem atbalsta pretendentiem tiktu radītas vienādas iespējas, ņemot vērā precizēto kvalificēšanās kritēriju tiek precizēta arī MK noteikumu 7.punkta norma, pagarinot atbalsta pieteikšanās termiņu līdz 4 mēnešiem pēc šo noteikumu spēkā stāšanās dienas jeb par 2 mēnešiem salīdzinājumā ar spēkā esošo MK noteikumu 7.punktu. Eiropas Komisija attiecībā uz atbalsta pieteikšanās termiņa pagarinājumu ir sniegusi skaidrojumu, ka pieteikšanās termiņa pagarinājums neietekmē atbalsta pasākuma saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu.
Vienlaikus atbalsts paredz saglabāt esošo atbalsta aprēķina, pieprasīšanas kārtību, atbalsta piešķiršanu, kā arī esošo uzraudzības kārtību. Tādējādi Valsts ieņēmumu dienests nodokļu parādu dzēsīs, pamatojoties uz lēmumu par atbalsta piešķiršanu par visu piešķirto atbalsta summu vienā reizē par nodokļu parādiem, kuri uz lēmuma pieņemšanas brīdi nav samaksāti atbilstoši Valsts ieņēmumu dienesta iepriekš saskaņotajam nodokļu parādu samaksas grafikam, par ko Valsts ieņēmumu dienests ir piešķīris samaksas termiņa pagarinājumu vai noslēdzis vienošanās par labprātīgu nodokļu samaksu.Papildus tam, lai novērstu interpretācijas riskus skaidrojam, ka MK noteikumu 2.punktā noteiktā nodokļu parāda dzēšana, ņemot vērā MK noteikumu 5.punktā veikto aprēķinu un ievērojot EK lēmumā noteikto tiek veikta Covid-19 krīzes ietekmētajiem maksājumiem, kam piešķirts samaksas termiņa pagarinājums (laika periodā un saskaņā ar Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likumu) vai noslēgta vienošanās par labprātīgu nodokļu samaksu (maksājumiem, kas izveidojušies periodā, par ko bija piešķirams samaksas termiņa pagarinājums saskaņā ar Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likumu un vienošanās par labprātīgu nodokļu samaksu pamatota ar Covid-19 krīzes ietekmi), un kas lēmuma pieņemšanas dienā nav samaksāti.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai novērstu interpretācijas risku un nodrošinātu atbalsta piešķiršanu atbilstoši EK lēmumam nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumu 4.3.apakšpunktā, paredzot, ka komersants bija tiesīgs pretendēt un saņēmis atbalstu ne vairāk kā 2 300 000 euro apmērā saskaņā ar Eiropas Komisijas 2020. gada 19. marta paziņojuma "Pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pašreizējā Covid-19 uzliesmojuma situācijā" C(2020)1863 3.1. iedaļu (shēma SA.59592, SA.61338, SA.61873, SA.63046, SA.100596, SA.101506, SA.57125, SA.57423, SA.57740, SA.60412, SA.100605, SA.101601, SA.58072, SA.59650, SA.58104, SA.58839, SA.60528, SA.64382, SA.100599, SA.62003, SA.101995, SA.61769, SA.62916, SA.63307, SA.101079, SA.63031, SA.62917, SA.63308 un SA.100694), bet tā zaudējumi, kas radušies saimnieciskās darbības ierobežojumu dēļ, pārsniedz saņemto atbalsta summu.
Risinājuma apraksts
Tiek saglabāta esošā atbalsta aprēķina, pieprasīšanas, piešķiršanas un uzraudzības kārtība. Ar Noteikumu projektu tiek precizēta 4.3.apakšpunkta norma, lai novērstu interpretācijas risku un nodrošinātu atbalsta piešķiršanu atbilstoši EK lēmumam. Ar Noteikumu projektu tiek paredzēts, ka komersants bija tiesīgs pretendēt un saņēmis atbalstu ne vairāk kā 2 300 000 euro apmērā saskaņā ar Eiropas Komisijas 2020. gada 19. marta paziņojuma "Pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pašreizējā Covid-19 uzliesmojuma situācijā" C(2020)1863 3.1. iedaļu (shēma SA.59592, SA.61338, SA.61873, SA.63046, SA.100596, SA.101506, SA.57125, SA.57423, SA.57740, SA.60412, SA.100605, SA.101601, SA.58072, SA.59650, SA.58104, SA.58839, SA.60528, SA.64382, SA.100599, SA.62003, SA.101995, SA.61769, SA.62916, SA.63307, SA.101079, SA.63031, SA.62917, SA.63308 un SA.100694), bet tā zaudējumi, kas radušies saimnieciskās darbības ierobežojumu dēļ, pārsniedz saņemto atbalsta summu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts skar komersantus, kuru pamatdarbība ir NACE 2.red.klasifikācija 56.10 “Restorānu un mobilo ēdināšanas vietu pakalpojumi”.
Nozare
Izmitināšana un ēdināšanas pakalpojumi
Nozaru ietekmes apraksts
Noteikumu projekts skar komersantus, kuru pamatdarbība ir NACE 2.red.klasifikācija 56.10 “Restorānu un mobilo ēdināšanas vietu pakalpojumi”.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts tiesiskais regulējums radīs pozitīvu ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi un sabiedriskā sektora ēdināšanas uzņēmumiem, kompensējot Covid-19 ierobežojumu rezultātā radītos zaudējumus, kurus nav bijis iespējams kompensēt dēļ Pagaidu regulējuma maksimālā pieļaujamā atbalsta sliekšņa un komersanta faktiskie zaudējumi pārsniedz līdz šim saskaņā ar Pagaidu regulējumu regulējuma 3.1. sadaļu saņemto atbalstu.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekta tiesiskais regulējums radīs pozitīvu ietekmi uz konkurētspēju, jo sabiedriskā sektora ēdināšanas uzņēmumiem tiks kompensēti Covid-19 ierobežojumu rezultātā radītie zaudējumi, kurus uzņēmējiem nav bijis iespējams kompensēt dēļ Pagaidu regulējuma maksimālā pieļaujamā atbalsta sliekšņa un komersanta faktiskie zaudējumi pārsniedz līdz šim saskaņā ar Pagaidu regulējumu regulējuma 3.1. sadaļu saņemto atbalstu.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts tiesiskais regulējums radīs pozitīvu ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi, jo ļaus sabiedriskā sektora ēdināšanas uzņēmumiem kompensēt Covid-19 ierobežojumu rezultātā radītos zaudējumus, tādejādi ļaujot nodrošināt šo uzņēmumu saistību izpildi un mazinot darbinieku atlaišanas risku.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Nē2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts tiesiskais regulējums radīs pozitīvu ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi un sabiedriskā sektora ēdināšanas uzņēmumiem, kompensējot Covid-19 ierobežojumu rezultātā radītos zaudējumus, kurus nav bijis iespējams kompensēt dēļ Pagaidu regulējuma maksimālā pieļaujamā atbalsta sliekšņa un komersanta faktiskie zaudējumi pārsniedz līdz šim saņemto atbalstu.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
n/a
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
n/a
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
2024.gada 22.jūlija Eiropas Komisijas lēmums SA.109275 (2023/N)
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
-
Apraksts
2024.gada 22.jūlijā ir saņemts Eiropas Komisijas lēmums SA.109275 (2023/N) par 2023. gada 29.augusta noteikumos Nr. 487 “Atbalsta noteikumi Covid-19 krīzes skartajiem sabiedriskās ēdināšanas nozares komersantiem zaudējumu kompensēšanai” noteiktā atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu. Ar Noteikumu projektu tiek precizēts minētā lēmuma 16.punkta c) apakšpunktā ietvertais nosacījums.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
-
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
2024.gada 22.jūlija Eiropas Komisijas lēmums SA.109275 (2023/N) 16. c) apakšpunkts
Noteikumu projekts 1.punkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
n/a
Cita informācija
Atbilstību Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 2. punkta b) apakšpunktam pamato tas, ka Covid-19 infekcijas izplatības mazināšanai valstī vairākkārt tika ieviesti būtiski saimnieciskās darbības ierobežojumi, kas vistiešāk ietekmēja sabiedriskās ēdināšanas nozares komersantus. Šīs nozares komersantu darbības stūrakmens jeb pakalpojumu (ēdināšanas klātienē) sniegšana faktiski bija aizliegta vai būtiski ierobežota periodā no 2020.gada pavasara līdz vasaras sākuma, no 2020.gada rudens līdz 2021.gada vasaras sākumam, kā arī 2021.gada ziemā. Savukārt esošās valsts atbalsta shēmas neļāva šiem ēdināšanas nozares komersantiem saņemt atbalstu, kas kompensētu Covid-19 ierobežojumu rezultātā faktiski radītos zaudējumus, līdz ar to šīs nozares komersantiem ir radīti zaudējumi.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbalsta risinājums kopumā atbalstīts ar Ministru prezidenta 2020.gada 16.marta rīkojumu Nr.2020/1.2.1.-62 “Par vadības grupu Covid-19 radīto ekonomisko seku operatīvai novēršanai uzņēmējdarbībā un nodarbināto atbalstam” izveidotajā vadības grupā. Noteikumu projekta grozījumi tiek virzīti, lai nodrošinātu 2024.gada 22.jūlija Eiropas Komisijas lēmumā SA.109275 (2023/N) par kompensācijas COVID-19 krīžu skartajiem ēdināšanas nozares uzņēmumiem atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu noteiktās prasības un novērstu interpretācijas risku.
6.4. Cita informācija
n/a
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts ieņēmumu dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Valsts ieņēmumu dienests nodrošinās atbalsta administrēšanu un uzraudzību.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
n/a
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
n/a
Pielikumi