Anotācija (ex-ante)

23-TA-3202: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
2021.gada 21.oktobrī pieņemta Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva (ES) 2021/1883 par trešo valstu valstspiederīgo ieceļošanas un uzturēšanās nosacījumiem augsti kvalificētas nodarbinātības nolūkā un ar ko atceļ Padomes Direktīvas 2009/50/EK prasības.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Grozījumi Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likumā (turpmāk - Likumprojekts) izstrādāti, lai pārņemtu Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 21.oktobra direktīvas (ES) 2021/1883 par trešo valstu valstspiederīgo ieceļošanas un uzturēšanās nosacījumiem augsti kvalificētas nodarbinātības nolūkā un ar ko atceļ Padomes Direktīvu 2009/50/EK prasības (turpmāk - Direktīva 2021/1883), kā arī, lai pilnveidotu tiesisko regulējumu nodarbinātības un bezdarba samazināšanas jomā.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likums (turpmāk - Likums) nosaka bezdarbniekiem, darba meklētājiem un bezdarba riskam pakļautajām personām paredzētos aktīvos nodarbinātības pasākumus un bezdarba samazināšanas preventīvos pasākumus, valsts un pašvaldību kompetenci šo pasākumu īstenošanā, kā arī bezdarbnieka un darba meklētāja statusu, tiesības un pienākumus.
Ar Direktīvas 2021/1883 pieņemšanu veiktas izmaiņas prasībās Eiropas Savienības (turpmāk - ES) zilās kartes turētājiem nodarbinātības atbalsta saņemšanai, kas Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likumā bija pārņemtas atbilstoši Padomes Direktīvas 2009/50/EK (2009. gada 25. maijs) par trešo valstu valstspiederīgo ieceļošanu un uzturēšanos augsti kvalificētas nodarbinātības nolūkos prasībām.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ar Ministru kabineta 2023.gada 6.jūnija noteikumiem Nr.290 "Cilvēkkapitāla attīstības padomes nolikums" ir izveidota padome trīs ministru - ekonomikas, labklājības, kā arī izglītības un zinātnes  - sastāvā (turpmāk - Padome). Padome ir izveidota ar mērķi īstenot saskaņotu starpresoru sadarbību un pieņemt lēmumus nepieciešamo darba tirgus pārkārtojumu plānošanā, izstrādē, ieviešanā un uzraudzībā, veicinot cilvēkresursu attīstību un pieejamību atbilstoši nākotnes darba tirgus pieprasījumam un tautsaimniecības strukturālām pārmaiņām augstākas pievienotās vērtības radīšanai, kas dotu labumu sabiedrībai kopumā. Atbilstoši Padomes lēmumam ar 2023.gada 6.decembra grozījumiem Ministru kabineta 2011.gada 25.janvāra noteikumos Nr.75 "Noteikumi par aktīvo nodarbinātības pasākumu un preventīvo bezdarba samazināšanas pasākumu organizēšanas un finansēšanas kārtību un pasākumu īstenotāju izvēles principiem" Labklājības ministrijas izveidotā apmācību komisija, kas iepriekš apstiprināja mācību saturu bezdarbniekiem, darba meklētājiem un bezdarba riskam pakļautajām personām, tika nodota Ekonomikas ministrijai, lai nodrošinātu saskaņotu un centralizētu mācību piedāvājuma noteikšanu Nodarbinātības valsts aģentūras (turpmāk - Aģentūra), Valsts izglītības attīstības aģentūras, kā arī Ekonomikas ministrijas īstenotajos pieaugušo mācību projektos.
Vienlaikus, lai pilnveidotu cilvēkkapitāla jautājumu pārvaldību, saskaņā ar Padomē lemto nepieciešams pārskatīt darba tirgus prognozēšanas funkcijas īstenošanu, nosakot, ka  Ekonomikas ministrija koordinē un līdz ar to vada un uzrauga visus darba tirgus prognozēšanas procesus valstī, proti, ne tikai vidējā termiņa un ilgtermiņa, bet arī īstermiņa prognozēšanas procesu. 
Savukārt Aģentūra, ievērojot Eiropas Savienības (turpmāk - ES) fondu ietvaros līdzšinēji veiktos ieguldījumus darba tirgus īstermiņa prognozēšanas sistēmas attīstībā, kā arī iepriekšējo pieredzi un izveidoto sadarbības modeli ar Ekonomikas ministriju par datu apmaiņu (starpresoru vienošanās ietvaros), turpinās sagatavot darba tirgus prognozēšanai nepieciešamo statistisko un citu informāciju atbilstoši Ekonomikas ministrijas kā vadošās valsts pārvaldes institūcijas darba tirgus prognozēšanas jautājumos metodoloģiskajam ietvaram.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz precizēt Likuma 5.panta pirmo daļu, paplašinot Ekonomikas ministrijas kompetenci, kā arī precizēt 6.panta otrās daļas 2.punktu. 
Problēmas apraksts
ES zilā karte ir uzturēšanās atļauja, kas dod tiesības uzturēties un strādāt dalībvalsts teritorijā, un to izsniedz augsti kvalificētas nodarbinātības nolūkā. Saskaņā ar Likuma 12.panta (11) daļu persona, kura ir ES zilās kartes turētāja, bezdarbnieka statusu zaudē arī gadījumā, ja ir pagājuši trīs nepārtraukti mēneši, kopš tā zaudējusi darba ņēmēja statusu vai gadījumā, ja darba ņēmēja statusu tā zaudē vairāk kā vienu reizi.
 Savukārt atbilstoši Direktīvas 2021/1883 prasībām ES zilās kartes turētājs summē bezdarba periodu, kas pārsniedz trīs mēnešus, un ES zilā karte viņam ir bijusi mazāk nekā divus gadus vai ES zilās kartes turētājs summē bezdarba periodu, kas pārsniedz sešus mēnešus, un ES zilā karte viņam ir bijusi vismaz divus gadus.
 
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu Likuma atbilstību Direktīvas 2021/1883 prasībām, nepieciešams precizēt Likuma 12.panta (11) daļu un 15.panta (31) daļu, ievērojot Direktīvas 2021/1883 8.panta 5.punkta nosacījumus, nosakot, ka ES zilās kartes turētājs zaudē bezdarbnieka statusu, ja bezdarba ilgums pārsniedz trīs mēnešus un ES zilā karte viņam ir bijusi mazāk nekā divus gadus vai sešus mēnešus un ES zilā karte viņam ir bijusi mazāk nekā divus gadus.
Imigrācijas likuma 35.panta ceturtās daļas 1.punkts paredz, ka minēto bezdarba periodu pārsniegšana ir pamats ES zilās kartes anulēšanai, kas nozīme, ka paredzēto bezdarba periodu pārsniegšanas gadījumā personai nav pamata turpināt saņemt bezdarbniekiem un darba meklētājiem paredzētos nodarbinātības atbalsta pakalpojumus.
Problēmas apraksts
Likuma 2.panta otrās daļas 9.punkts noteic, ka Likumā noteikto atbalstu bezdarbniekiem, darba meklētājiem un bezdarba riskam pakļautajām personām ir tiesīgas saņemt personas, kuras ir ES zilās kartes turētājas, kartes derīguma termiņa laikā. 
Vienlaikus no Direktīvas 2021/1883 izriet, ka ES zilās kartes turētāju ģimenes locekļi nodarbinātības jomā saņem vienlīdzīgu attieksmi ar ES zilās kartes izsniedzējas dalībvalsts valstspiederīgajiem, proti, ES zilās kartes turētāju ģimenes locekļiem ir tādas pašas tiesības saņemt nodarbinātības atbalsta pakalpojumus kā Latvijas valstspiederīgajiem.
Risinājuma apraksts
Lai nostiprinātu ES zilās kartes turētāju ģimenes locekļu tiesības uz nodarbinātības atbalstu, kā to paredz Direktīvas 2021/1883 prasības, Likumprojekts paredz papildināt Likuma 2.panta otrās daļas 9.punktu, nosakot, ka arī ES zilās kartes turētāju ģimenes locekļi ir tiesīgi saņemt Likumā paredzēto atbalstu. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • ES zilās kartes turētāji un to ģimenes locekļi
Ietekmes apraksts
Izmaiņas tiesību uz nodarbinātības atbalsta pakalpojumu saņemšanu noteikšanā atbilstoši Direktīvas 2021/1883 prasībām. Tiesību uz nodarbinātības atbalsta pakalpojumiem nostiprināšana ES zilās kartes turētāju ģimenes locekļiem.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Nodarbinātības atbalsts ES zilās kartes turētāju ģimenes locekļiem tiks nodrošināts Labklājības ministrijai piešķirtā finansējuma ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021L1883
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 20.oktobra direktīva (ES) 2021/1883 par trešo valstu valstspiederīgo ieceļošanas un uzturēšanās nosacījumiem augsti kvalificētas nodarbinātības nolūkā un ar ko atceļ Padomes Direktīvu 2009/50/EK
Apraksts
Direktīva paredz nosacījumus, ar kādiem dalībvalstu teritorijā var ieceļot un uzturēties ilgāk par trim mēnešiem trešo valstu valstspiederīgie augsti kvalificētas nodarbinātības nolūkā un viņu ģimenes locekļi, kā arī šādu personu tiesības, kā arī nosacījumus, ar kādiem minētās personas
var ieceļot un uzturēties dalībvalstīs, kas nav dalībvalsts, kura pirmā ir izsniegusi ES zilo karti, kā arī šādu personu tiesības.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 20.oktobra direktīva (ES) 2021/1883 par trešo valstu valstspiederīgo ieceļošanas un uzturēšanās nosacījumiem augsti kvalificētas nodarbinātības nolūkā un ar ko atceļ Padomes Direktīvu 2009/50/EK
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
8.panta 5.punkts
4., 5.pants
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts neparedz stingrākas prasības 
17.panta 6.punkts
1.pants
Pārņemtas pilnībā
-
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Rīcības brīvība nav izmantota.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Direktīvas 2021/1883 8.panta 5.punkts ir pārņemts arī Imigrācijas likuma 35.panta ceturtās daļas 1.punktā, paredzot, ka ES zilo karti anulē, ja ir pārsniegti Direktīvas 2021/1883 8.panta 5.punktā noteiktie bezdarba periodi.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Ekonomikas ministrija, Nodarbinātības valsts aģentūra
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Publiskā apspriešana (mk.gov.lv)

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskās apspriešanas rezultātā viedokļi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Ekonomikas ministrija
  • Nodarbinātības valsts aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Darba tirgus īstermiņa prognozēšanas funkcija tiks nodota Ekonomikas ministrijai. Vienlaikus Aģentūras turpinās sagatavot darba tirgus prognozēšanai nepieciešamo informāciju.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Nodarbinātības pasākumu mērķis ir mazināt bezdarbu un veicināt iedzīvotāju ekonomiskās aktivitātes pieaugumu, kas uzlabo Latvijas iedzīvotāju sociālo situāciju.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi