Anotācija (ex-ante)

22-TA-3323: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Valsts informācijas sistēmu savietotāju, valsts platformu un integrēto valsts informācijas sistēmu aizsardzības prasības" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Saskaņā ar grozījumiem, kas stājās spēkā 2022. gada 1. jūnijā, Valsts informācijas sistēmu likuma (turpmāk - VISL) 16. pantā noteikts deleģējums izstrādāt Ministru kabineta (turpmāk - MK) noteikumus valsts informācijas sistēmu savietotāju, valsts platformu un integrētā valsts informācijas sistēmā ietilpstošo valsts informācijas sistēmu aizsardzības prasībām. Ievērojot minēto, 2023.gada 1.janvārī spēku zaudē MK 2012.gada 19.jūnija noteikumi Nr. 421 "Valsts informācijas sistēmu savietotāju un integrēto valsts informācijas sistēmu aizsardzības prasības" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 421). Lai nodrošinātu tiesisko noteiktību, nepieciešams izdot MK noteikumus valsts informācijas sistēmu savietotāju, valsts platformu un integrēto valsts informācijas sistēmu aizsardzības prasībām.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt valsts informācijas sistēmu savietotāju, valsts platformu un integrētā valsts informācijas sistēmā ietilpstošo valsts informācijas sistēmu aizsardzības prasības.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pašlaik spēkā esošie MK noteikumi Nr. 421 nosaka valsts informācijas sistēmu savietotāju (turpmāk – savietotājs) un integrētajā valsts informācijas sistēmā ietilpstošo valsts informācijas sistēmu (turpmāk – savietojamā sistēma) aizsardzības prasības, taču, ievērojot likumdevēja noteikto pilnvarojumu un grozījumus VISL 16.pantā, kas stājās spēkā  2022. gada 1. jūnijā, nepieciešams izdot MK noteikumus par valsts informācijas sistēmu savietotāju, valsts platformu un integrētā valsts informācijas sistēmā ietilpstošo valsts informācijas sistēmu aizsardzības prasībām, attiecinot tās arī uz valsts platformām.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
VISL 16.pants noteic, ka Valsts informācijas sistēmu savietotāju, valsts platformu un integrētā valsts informācijas sistēmā ietilpstošo valsts informācijas sistēmu aizsardzības prasības nosaka MK.

Kā skaidrots likuma "Grozījumi Valsts informācijas sistēmu likumā" anotācijas I. sadaļas 2.punktā  (pieejama https://titania.saeima.lv/LIVS13/SaeimaLIVS13.nsf/0/0D60CE97F195A4E0C225879E002AF1B5?OpenDocument#B), tad "[...] Lai noteiktu valsts platformu aizsardzības prasības, kā arī noteiktu vienotu to izmantošanas kārtību, VISL tiek precizēts 16. pants, kā arī likums tiek papildināts ar 18. pantu.Precizējot VISL 16. pantu zaudēs spēku Ministru kabineta 2012. gada 19. jūnija noteikumi Nr. 421 “Valsts informācijas sistēmu savietotāju un integrēto valsts informācijas sistēmu aizsardzības prasības”[5]. Lai paplašinātu minēto noteikumu tvērumu, tiks izstrādāti Ministru kabineta noteikumi, kuri noteiks valsts informācijas sistēmu savietotāju, valsts platformu un integrētā valsts informācijas sistēmā ietilpstošo valsts informācijas sistēmu aizsardzības prasības. "

Ievērojot minēto un to, ka 2023.gada 1.janvārī spēku zaudēs MK noteikumi Nr. 421, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk - VARAM) ir sagatavojusi Ministru kabineta noteikumu projektu "Valsts informācijas sistēmu savietotāju, valsts platformu un integrēto valsts informācijas sistēmu aizsardzības prasības" (turpmāk - noteikumu projekts). 
Noteikumu projekta mērķis ir pamatprasību kopumu, kas jāievēro, lai nodrošinātu valsts informācijas sistēmu savietotāju, valsts platformu un integrētajā valsts informācijas sistēmā ietilpstošo valsts informācijas sistēmu aizsardzību.
Risinājuma apraksts
MK 2022. gada 14. jūlija noteikumy Nr. 434 "Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nolikums" 1.6.apakšpunkts noteic, ka VARAM ir vadošā valsts pārvaldes iestāde informācijas sabiedrības un digitālās transformācijas attīstības plānošanas, koordinācijas un pārvaldības jomā.


Šobrīd spēkā esošie MKNr. 421 nosaka savietotāju un savietojamo sistēmu  aizsardzības prasības, taču, ņemot vērā, ka VISL 1. pants tika papildināts ar 15. un 16. punktu, kā arī 2. panta otrā daļa papildināta ar 7. punktu, kā arī mainoties VISL 16. pantā noteiktajam deleģējumam, nepieciešams izdot MK noteikumus  par valsts informācijas sistēmu savietotāju, valsts platformu un integrētā valsts informācijas sistēmā ietilpstošo valsts informācijas sistēmu aizsardzības prasībām, attiecinot tās arī uz valsts platformām, kuras būs tikai tādi IKT resursi, kuri nodrošina valsts pārvaldes funkcijas vai deleģēta valsts pārvaldes uzdevuma veikšanu.

Kā tipiskus valsts platformas piemērus var minēt:
- Valsts reģionālās attīstības aģentūras pārziņā esošo Valsts informācijas sistēmu savietotāju, kurš nodrošina centralizētu datu apriti valsts pārvaldē, un kuru paredzēts atvērt vēl plašāk datu apritei ar  privāto sektoru.
- Vienoto valsts un pašvaldību pakalpojumu portālu, kuru ieplānots atvērt privātā sektora pakalpojumiem.
- Valsts vienoto ģeotelpiskās informācijas portālu (Ģeoportāls), kurš ir vienots pieejas punkts Latvijas ģeotelpiskajai informācijai un pakalpojumiem. Publiskai piekļuvei šajā portālā ir apkopoti dati no dažādiem Latvijas ģeotelpisko datu turētājiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Pasākumi nav plānoti, ņemot vērā, ka MK noteikumu projekts satur normas, kas attiecas uz VIS pārziņiem un valsts institūcijām, kas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā organizē un vada valsts informācijas sistēmu darbību, kā arī valsts kapitālsabiedrībām, izpildot tai deleģētos valsts pārvaldes uzdevumus.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Gadījumā, ja valsts platformas pārzinis ir valsts institūcija vai pašvaldība, šādām valsts platformām ir jāatbilst šajā noteikumu projektā minētājām prasībām.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi