Anotācija

25-TA-704: Likumprojekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par pievienošanās atsaukšanu Konvencijai par kājnieku mīnu lietošanas, uzglabāšanas un ražošanas aizliegumu un iznīcināšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Likumprojekts “Par pievienošanās Konvencijai par kājnieku mīnu lietošanas, uzglabāšanas un ražošanas aizliegumu un iznīcināšanu atsaukšanu” (turpmāk – likumprojekts) ir izstrādāts saskaņā ar likuma "Par Latvijas Republikas starptautiskajiem līgumiem" 14. pantu, lai atsauktu Latvijas pievienošanos 1997.gada 18.septembra Konvencijai par kājnieku mīnu lietošanas, uzglabāšanas un ražošanas aizliegumu un iznīcināšanu atbilstoši Ministru kabineta 2025.gada 18.marta uzdevumam (protokola Nr. 11 58.§).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Pievienošanās 1997.gada 18.septembra Konvencijai par kājnieku mīnu lietošanas, uzglabāšanas un ražošanas aizliegumu un iznīcināšanu atsaukšana.
Spēkā stāšanās termiņš
Nākamā diena pēc izsludināšanas (likumprojektam)
Pamatojums
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1997.gada 18.septembrī Oslo tika pieņemta un Otavā atvērta parakstīšanai Konvencija par kājnieku mīnu lietošanas, uzglabāšanas un ražošanas aizliegumu un iznīcināšanu (turpmāk – Konvencija). Konvencijas dalībvalstis apņemas nekad un nekādos apstākļos: a) neizmantot kājnieku mīnas; b) neizstrādāt, neražot, neiegūt citādā ceļā, neuzglabāt, nesaglabāt vai nevienam tieši vai netieši nenodot tālāk kājnieku mīnas; c) nekādā veidā nepalīdzēt, neatbalstīt vai nemudināt nevienu uz darbībām, kuras jebkurai dalībvalstij ir aizliegtas saskaņā ar šo Konvenciju. Katra dalībvalsts apņemas arī iznīcināt visas kājnieku mīnas vai nodrošināt to iznīcināšanu saskaņā ar Konvencijas noteikumiem.

2005.gada 19.maijā Saeima ar likumu "Par Konvenciju par kājnieku mīnu lietošanas, uzglabāšanas un ražošanas aizliegumu un iznīcināšanu" (Latvijas Vēstnesis, 01.06.2005., Nr. 86) pieņēma un apstiprināja Konvenciju. 2006.gada 1.janvārī Konvencija Latvijā stājās spēkā. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Brīdī, kad likumdevējs lēma par Latvijas pievienošanos Konvencijai, nebija militāru, stratēģisku vai drošības apsvērumu, kādēļ Latvijai nepievienoties Konvencijai. Turklāt Latvija jau ilgstoši bija faktiski pildījusi Konvencijas prasības un no politiskā viedokļa Latvijas pievienošanās Konvencijai bija ļoti vēlama, tobrīd Latvijai esot vienīgajai Baltijas valstij un vienīgajai Ziemeļatlantijas Līguma organizācijas (NATO) dalībvalstij, izņemot Amerikas Savienotās Valstis, kas nebija pievienojusies Konvencijai. Savukārt šobrīd, ja salīdzina ar laiku, kad Latvija pieņēma un apstiprināja Konvenciju, ir būtiski mainījusies drošības situācija Baltijas reģionā. Īstenojot pilna mēroga agresiju pret Ukrainu, Krievija ir klaji parādījusi, ka tā neievēro suverēno valstu teritoriālās robežas un starptautiskās tiesības. Krievijas uzsāktais karš pret Ukrainu ir lielākā pilna mēroga konvencionālā karadarbība Eiropā kopš Otrā pasaules kara, kas izmainījusi valstu drošības apsvērumus un atgriezusi liela mēroga karadarbību militārajā plānošanā. Latvijas drošības apsvērumiem ir jāmainās atbilstoši globālajām drošības tendencēm.

Ņemot vērā Krievijas radīto apdraudējumu, Latvijai ir būtiski saglabāt izvēles brīvību un rīcības elastību pielietot dažādas ieroču sistēmas un risinājumus, lai stiprinātu atturēšanu un valsts aizsardzību. Karadarbība Ukrainā ir parādījusi, ka nevadāmās pretkājnieku mīnas kombinācijā ar citām mīnām un ieroču sistēmām, kā arī inženiertehniskajiem risinājumiem palielina aizsardzības spēku letalitāti, aizkavējot vai apturot Krievijas masveida kustību. Nevadāmās pretkājnieku mīnas rada psiholoģisku efektu uz ienaidnieka karavīriem, samazina ienaidnieka manevra iespējas un ir lētākas kā citas alternatīvas. Apdraudējuma gadījumā nevadāmās pretkājnieku mīnas ir vieglāk un ātrāk uzstādāmas un pieprasa mazāk cilvēkresursu, lai ar tām operētu.

Līdz ar to secināms, ka pašreizējās reģionālās drošības situācijas kontekstā Konvencija būtiski ierobežo Latvijas aizsardzības iespējas, pilnībā izslēdzot efektīva militārās aizsardzības līdzekļa, kājnieku mīnu, izmantošanu. Jautājums par izstāšanos no Konvencijas ir aktualizēts arī citās reģiona valstīs, paverot iespēju solidāri un vienoti pieņemt lēmumu par izstāšanos. Latvijas, Igaunijas, Lietuvas un Polijas aizsardzības ministri kopīgi ir paziņojuši par aizsardzības ministru rekomendāciju atsaukt pievienošanos Konvencijai. Līdzīgi kā Latvijā arī Igaunijā, Lietuvā un Polijā šobrīd norisinās valstu nacionālais juridiskais process par dalības atsaukšanu Konvencijā. Kopīga virzība šajā procesā starp reģiona valstīm paver iespēju ciešākai aizsardzības sadarbībai reģionā.
Risinājuma apraksts
Konvencijas 20. panta 2.punkts paredz, ka katra dalībvalsts, īstenojot savu nacionālo suverenitāti, ir tiesīga izstāties no Konvencijas. Tā paziņo par izstāšanos visām pārējām dalībvalstīm, depozitārijam (ANO Ģenerālsekretāram) un ANO Drošības padomei. Izstāšanās dokumentā iekļauj sīkus paskaidrojumus par izstāšanās iemesliem. Konvencijas 20. panta 3.punkts paredz, ka izstāšanās stājas spēkā tikai sešus mēnešus pēc tam, kad izstāšanās dokumentu ir saņēmis depozitārijs. Ja šī sešu mēnešu perioda laikā dalībvalsts, kas izstājas, iesaistās bruņotā konfliktā, izstāšanās stājas spēkā tikai pēc šī bruņotā konflikta beigām. Plānots, ka Latvija no Konvencijas izstāsies vienlaicīgi ar Igauniju, Lietuvu un Poliju. Tādējādi sešus mēnešus pēc izstāšanās no Konvencijas Latvijai būs tiesības un iespēja, tai skaitā, izmantot, iegādāties vai ražot kājnieku mīnas. Latvija turpinās ievērot starptautiskās saistības, tostarp humanitārās tiesības, kā daļa ir civiliedzīvotāju aizsardzība bruņotu konfliktu laikā, vienlaikus nodrošinot savas drošības vajadzības. Jebkāda iespējamā nevadāmo pretkājnieku mīnu iegāde, izvietošana un izmantošana būs atkarīga no militārās loģikas un nepieciešamības, kā arī aizsardzības spēju attīstības prioritātēm un pieejamā finansējuma. Gan Latvijā, gan reģiona valstīs ir iespējams samērā ātri attīstīt pretkājnieku mīnu ražošanu. Latvijas industrijā ir novērojamas nepieciešamās spējas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Aizsardzības ministrija ir izvērtējusi Latvijas turpmāko dalību Otavas konvencijā. Tika secināts, ka ar alternatīvām ieroču sistēmām nevar panākt līdzvērtīgu efektu salīdzinot ar nevadāmajām pretkājnieku mīnām kombinācijā ar citām mīnām un ieroču sistēmām.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Prasību un izmaksu samērīgums ir vērtēts šī brīža ģeopolitiskās drošības situācijas kontekstā. Šāds lēmums ļauj neierobežot rīcības elastību un pielietot dažādas ieroču sistēmas un risinājumus, lai stiprinātu atturēšanu un nodrošinātu valsts un tās iedzīvotāju aizsardzību. Lēmumam ir ietekme uz starptautisko politiku, bet, lai veicinātu samērīgumu, konsultējāmies un turpināsim uzturēt dialogu ar sabiedrotajiem.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
Aizsardzības ministrijas izvērtējums par Latvijas dalību Otavas konvencijā (dienesta vajadzībām), 2025.gada 18.marta Ministru kabineta sēdes protokola Nr. 11 58.§.
Apraksts
Izvērtējumā aprakstīta militārā nepieciešamība, sabiedroto valstu viedokļi, pieredze no Krievijas uzsāktā kara Ukrainā un praktiskie nevadāmo pretkājnieku mīnu ieviešanas aspekti.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

-

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

-

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

-

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

-

2.2.5. uz konkurenci:

-

2.2.6. uz nodarbinātību:

-

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Par Konvenciju par kājnieku mīnu lietošanas, uzglabāšanas un ražošanas aizliegumu un iznīcināšanu

Pamatojums un apraksts
Zaudē spēku.
Atbildīgā institūcija
Ārlietu ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
Starptautiskā dokumenta nosaukums
Konvencija par kājnieku mīnu lietošanas, uzglabāšanas un ražošanas aizliegumu un iznīcināšanu
Apraksts
Zaudē spēku attiecībā uz Latviju.

5.3. Cita informācija

Apraksts
Latvijai ir saistoši vairāki starptautiskie līgumi starptautisko humanitāro tiesību un starptautisko cilvēktiesību jomā. Līdz ar to potenciāla kājnieku mīnu izmantošana nākotnē būtu pieļaujama tikai saskaņā ar Latvijai saistošajām starptautiskajām tiesībām, tai skaitā starptautisko humanitāro paražu tiesībām un cilvēktiesībām.

Latvija ir 1977.gada 8.jūnija papildu protokola pie 1949.gada 12.augusta Ženēvas konvencijām, kas attiecas uz starptautiska rakstura bruņotu konfliktu upuru aizsardzību (I protokols), dalībvalsts. I protokols paredz, ka jebkurā bruņotā konfliktā karojošo pušu tiesības izvēlēties kara taktiku vai līdzekļus nav neierobežotas. Ir aizliegts izmantot tādus ieročus, šāviņus, materiālus un kara taktiku, kas izraisa papildu ievainojumus vai nevajadzīgas ciešanas. Karojošajām pusēm ir vienmēr jānošķir civiliedzīvotāji no kombatantiem un civilobjekti no militāriem objektiem, un ir aizliegta cīņas taktika vai līdzekļi, kuru sekas nevar ierobežot tā, kā tas šajā protokolā prasīts, un līdz ar to katrā šādā gadījumā tie tiek vērsti bez izšķirības gan pret militāriem objektiem, gan pret civilpersonām, gan civilobjektiem. Arī Romas Starptautiskās krimināltiesas statūtos ieroču, lādiņu un materiālu, un karadarbības metožu izmantošana, kuras var izraisīt nevajadzīgus ievainojumus vai liekas ciešanas vai kurām ir raksturīga dažādu starptautisko tiesību normu bruņotu konfliktu gadījumā pārkāpšana, ir definēts kā kara noziegums.

Tāpat Latvija ir 1980.gada 10.oktobra Konvencijas par tādu konkrētu parasto ieroču veidu lietošanas aizliegšanu vai ierobežošanu, kurus var uzskatīt par ieročiem, kas nodara ārkārtīgus postījumus vai kam ir neselektīva darbība, 2.protokola ar 1996.gada 3.maija grozījumiem dalībvalsts. Šis protokols paredz, ka mīnām jāatbilst tehniskajā pielikumā uzskaitītajiem standartiem un ierobežojumiem. Mīnas ir aizliegts lietot, kad to izmantošanas dēļ civiliedzīvotāji var zaudēt dzīvību, gūt ievainojumus, radot ar paredzētajiem konkrētajiem un tiešajiem militārajiem sasniegumiem nesamērīgas sekas. Dalībvalstīm arī jāveic visi iespējamie drošības pasākumi, lai pasargātu civiliedzīvotājus no kājnieku mīnām, piemēram, nožogojums, zīmes, brīdināšana un uzraudzība. Tāpat aizliegts izmantot pretkājnieku mīnas, kuras nav atklājamas. 

Atbilstoši Eiropas Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas (ECK) 2. pantam tās dalībvalstīm ir pozitīvs pienākums to jurisdikcijā veikt visus nepieciešamos pasākumus, lai aizsargātu personu tiesības uz dzīvību (skatīt, piemēram, Öneryildiz pret Turciju (iesniegums Nr. 48939/99), 2004. gada 30. novembra Eiropas Cilvēktiesību tiesas (ECT) Lielās palātas spriedums, 69.-74. rindkopa; Ceyhan pret Turciju (iesniegums Nr. 5576/19), ECT 2024. gada 3. decembra spriedums, 59. rindkopa). Tā, piemēram, lietā Paşa un Erkan Erol pret Turciju ECT atzīmēja, ka kājnieku mīnu izvietošana šajā gadījumā bija nepieciešama, taču Turcijas veiktie piesardzības pasākumi – divu dzeloņstiepļu un brīdinājuma zīmju izvietošana ap mīnu lauku, kas bija izveidots ganību zonā, un pieaugušo ciema iedzīvotāju informēšana par izvietotajām mīnām, aicinot vecākus aizliegt bērniem doties uz šo zonu, – nebija pietiekami, lai izvairītos no nevajadzīga iedzīvotāju dzīvības apdraudējuma. Līdz ar to ECT secināja, ka Turcija bija pārkāpusi tās ECK 2.pantā noteiktos pienākumus. Savukārt lietā Albekov un citi pret Krieviju ECT secināja, ka Krievija bija pārkāpusi iesniedzēju tiesības uz dzīvību, neizpildot savu pozitīvo pienākumu aizsargāt tās jurisdikcijā esošo personu dzīvības, jo Krievija nebija centusies atrast un deaktivizēt kājnieku mīnas, nomarķēt un aizzīmogot mīnēto teritoriju, lai personas nevarētu brīvi tajā ieiet, kā arī nebija nodrošinājusi iedzīvotājus ar brīdinājumiem par kājnieku mīnu atrašanos teritorijā netālu no ciemata. Līdz ar to secināms, ka ikvienā situācijā, kad valsts izvieto kājnieku mīnas, tai ir pienākums veikt īpašus piesardzības un drošības pasākumus, lai izvairītos un novērstu civiliedzīvotāju dzīvību apdraudējumu. Turklāt atbilstoši ECK 2. pantam tās dalībvalstīm ir pienākums nodrošināt arī efektīvu šādu situāciju izmeklēšanu. Šādas izmeklēšanas mērķis situācijās, kad valsts nav nodrošinājusi savu pozitīvo pienākumu izpildi, proti, ja rīcības nav bijusi ļaunprātīga no valsts amatpersonu puses, bet sekas iestājušās neuzmanības vai nepietiekamas rīcības dēļ, ir noskaidrot starpgadījuma (notikuma) apstākļus un trūkumus preventīvajos pasākumos, kas pieļāva šādas situācijas iestāšanos, kā arī noskaidrot valsts amatpersonas vai institūcijas, kas ir atbildīgas par šādas rīcības trūkumu (skatīt, piemēram, Trubnikov pret Krieviju (iesniegums Nr. 49790/99), 2005. gada 5. jūlija spriedums, 88. rindkopa). Līdzīgi pienākumi valstīm var iestāties arī ECK 8. panta kontekstā (tiesības uz privātās dzīves neaizskaramību), kā arī 1. protokola 1. panta kontekstā (tiesības uz īpašumu), ja kājnieku mīnu izvietošana skar šīs tiesības, apdraudot personu īpašumu vai privātās dzīves un mājokļa neaizskaramību vai ierobežojot šādas personu tiesības.

Līdz ar to secināms, ka, izmantojot kājnieku mīnas, saskaņā ar starptautiskajām tiesībām Latvijai būtu jāīsteno īpaša piesardzība, lai novērstu nevajadzīgus ievainojumus, liekas ciešanas un nodrošinātu civiliedzīvotāju aizsardzību, cita starpā, ievērojot atšķirības, proporcionalitātes, militārās nepieciešamības un humānisma principus, kā arī pasākumi, lai aizsargātu personu tiesības uz dzīvību, privātās dzīves neaizskaramību un īpašumu.

5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei

Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
Konvencija par kājnieku mīnu lietošanas, uzglabāšanas un ražošanas aizliegumu un iznīcināšanu
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
20. pants 1. Šī konvencija ir spēkā uz neierobežotu laiku.
2. Katra dalībvalsts, īstenojot savu nacionālo suverenitāti, ir tiesīga izstāties no konvencijas. Tā paziņo par izstāšanos visām pārējām dalībvalstīm, depozitārijam un ANO Drošības padomei. Izstāšanās dokumentā iekļauj sīkus paskaidrojumus par izstāšanās iemesliem.
3. Izstāšanās stājas spēkā tikai sešus mēnešus pēc tam, kad izstāšanās dokumentu ir saņēmis depozitārijs. Ja šī sešu mēnešu perioda laikā dalībvalsts, kas izstājas, iesaistās bruņotā konfliktā, izstāšanās stājas spēkā tikai pēc šī bruņotā konflikta beigām.
4. Kādas dalībvalsts izstāšanās no šīs konvencijas nekādi neiespaido valstu pienākumu turpināt savu saistību izpildi, ko tās izņēmušās saskaņā ar jebkādām attiecīgām starptautisko tiesību normām.
3. pants Izstāšanās no Konvencijas stājas spēkā tās 20. pantā noteiktajā laikā un kārtībā, un Ārlietu ministrija par to paziņo oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
Pārņemtas pilnībā
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
-
Cita informācija
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Ārlietu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Ārlietu ministrija nodrošina likumprojekta 2. pantā minētā paziņojuma iesniegšanu par pievienošanās Konvencijai atsaukšanu.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi