21-TA-1225: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2001. gada 10. aprīļa noteikumos Nr. 162 "Autoceļu aizsargjoslu noteikšanas metodika"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Nepieciešams precizēt 2001. gada 10. aprīļa noteikumus Nr. 162 "Autoceļu aizsargjoslu noteikšanas metodika" (turpmāk – Noteikumi), ņemot vērā Noteikumu piemērošanas praksē konstatētās nepilnības, kā arī lai izpildītu Ministru kabineta 2021. gada 15. jūnija sēdes protokollēmuma (Nr. 48 27. §) 2. punktā noteikto.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu piemērošanas praksē konstatēts, ka pašvaldības nosakot vai mainot aizsargjoslu, tostarp sarkano līniju, platumus neveic šo izmaiņu saskaņošanu atbilstoši Noteikumu 4. punktā noteiktajam, kā arī precizēt un padarīt skaidrāku regulējumu, kas nosaka aizsargjoslu, tostarp sarkano līniju, noteikšanas metodiku lauku apvidos jeb ārpus pilsētām vai ciemiem, kā arī pilsētu ielām un autoceļiem pilsētās vai ciemos.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Noteikumu piemērošanas praksē konstatēts, ka pašvaldības nosakot vai mainot aizsargjoslu, tostarp sarkano līniju, platumus neveic šo izmaiņu saskaņošanu atbilstoši spēkā esošo Noteikumu 4. punktā noteiktajam, kā arī konstatēta nepieciešamība precizēt un padarīt skaidrāku regulējumu, kas nosaka aizsargjoslu, tostarp sarkano līniju, noteikšanas metodiku lauku apvidos jeb ārpus pilsētām vai ciemiem, kā arī pilsētu ielām un autoceļiem pilsētās vai ciemos.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu piemērošanas praksē konstatēts, ka pašvaldības nosakot vai mainot aizsargjoslu, tostarp sarkano līniju, platumus neveic šo izmaiņu saskaņošanu ar atbilstoši spēkā esošo Noteikumu 4. punktā noteiktajam, kā arī konstatēta nepieciešamība precizēt un padarīt skaidrāku regulējumu, kas nosaka aizsargjoslu, tostarp sarkano līniju, noteikšanas metodiku lauku apvidos jeb ārpus pilsētām vai ciemiem, kā arī pilsētu ielām un autoceļiem pilsētās vai ciemos.
Risinājuma apraksts
Projektā paredzēts precizēt un padarīt skaidrāku autoceļu aizsargjoslu, tostarp sarkano līniju, noteikšanas metodiku, izdalot un precizējot autoceļu aizsargjoslu, tostarp sarkano līniju, noteikšanas metodiku lauku apvidos jeb ārpus pilsētām vai ciemiem, kā arī pilsētu ielām un autoceļiem pilsētās vai ciemos, ieskaitot autoceļus, kam ir piešķirts nosaukums “iela” atbilstoši likuma “Par autoceļiem” 2. panta piektajā punktā noteiktajam.
Problēmas apraksts
Noteikumu piemērošanas praksē laikā konstatēts, ka pašvaldības paplašinot pilsētu un ciemo robežas valsts autoceļiem nosaka, aizsargjoslu, tostarp sarkano līniju platumu, kas ir mazāks nekā noteikts Aizsargjoslu likuma 13. panta otrās daļas 2. punktā, kā rezultātā tiek ierobežota valsts autoceļu attīstības un uzturēšanas iespējamība, kā arī pilsētās un ciemos dzīvojošie iedzīvotāji tiek pakļauti gaisa piesārņojuma, trokšņa un vibrāciju negatīvajai ietekmei, ko rada dzīvošana valsts autoceļu tuvumā, kas ir mazāks nekā noteikts Aizsargjoslu likuma 13. panta otrās daļas 2. punktā.
Risinājuma apraksts
Projektā tiek noteikts, ka pašvaldībai paplašinot pilsētas vai ciema robežas vai izveidojot jaunu pilsētu vai ciemu, valsts autoceļiem ieskaitot autoceļus, kam ir piešķirts nosaukums “iela” aizsargjoslas, tostarp sarkanās līnijas, nosaka tādā platumā, kas nav mazāks nekā noteikts Aizsargjoslu likuma 13. panta otrās daļas 2. punktā.
Problēmas apraksts
Noteikumos nepieciešams svītrot termina “būvlaide” izmantošanu, kā iespējamo veidu, kā noteikt aizsargjoslu, ņemot vērā, ka šādu iespējamību neparedz Aizsargjoslu likums.
Risinājuma apraksts
Projektā paredzēts svītrot termina “būvlaide” izmantošanu.
Problēmas apraksts
Noteikumi paredz, ka ka autoceļu aizsargjoslu platumu izmaiņas jāsaskaņo, kā arī to stāvokli un likumā noteikto prasību ievērošanu savas kompetences ietvaros valsts autoceļiem kontrolē Satiksmes ministrija, taču šo funkciju veikšanu Satiksmes ministrija ar likuma “Par autoceļiem” 7. panta trešajā daļā noteikto ir deleģējusi alsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijas Valsts ceļi”.
Risinājuma apraksts
Projektā tiek precizēts, ka autoceļu aizsargjoslu platumu izmaiņas jāsaskaņo, kā arī to stāvokli un likumā noteikto prasību ievērošanu savas kompetences ietvaros valsts autoceļiem kontrolē valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijas Valsts ceļi”, kam atbilstoši likuma “Par autoceļiem” 7. panta trešajā daļā noteiktajam citu starpā Satiksmes ministrija ir deleģējusi valsts autoceļu pārvaldīšanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Alternatīvi risinājumi Noteikumos noteiktās aizsargjoslu metodikas precizēšanai nav iespējami.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Projektā iekļautie grozījumi precizē esošā regulējuma piemērošanu un nepalielina izmaksas pašvaldībām, taču potenciāli samazina valsts autoceļu uzturēšanas un attīstības izmaksas, ņemot vērā, ka Projekts paredz, ka pašvaldībai paplašinot pilsētas vai ciema robežas vai izveidojot jaunu pilsētu vai ciemu, valsts autoceļiem ieskaitot autoceļus, kam ir piešķirts nosaukums “iela” aizsargjoslas, tostarp sarkanās līnijas, nosaka tādā platumā, kas nav mazāks nekā noteikts Aizsargjoslu likuma 13. panta otrās daļas 2. punktā.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
-6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
Projektā iekļautie grozījumi precizē esošā regulējuma piemērošanu.
Pielikumi