Anotācija (ex-ante)

24-TA-7: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Kārtība, kādā finansē elektroenerģijas sistēmas pieslēguma ierīkošanu aizsargātajam lietotājam" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts "Kārtība, kādā finansē elektroenerģijas sistēmas pieslēguma ierīkošanu aizsargātajam lietotājam" (turpmāk - noteikumu projekts) izstrādāts, pamatojoties uz Elektroenerģijas tirgus likuma 9.panta 2.3 daļu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt kārtību, kādā finansē elektroenerģijas sistēmas pieslēguma ierīkošanu aizsargātajiem lietotājiem, kā arī elektroenerģijas sistēmas pieslēguma ierīkošana skārtību gadījumos, kad zeme, uz kuras plānots ierīkot elektroenerģijas sistēmas pieslēgumu aizsargātajam lietotājam, nav aizsargātā lietotāja īpašumā vai tiesiskajā valdījumā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Elektroenerģijas tirgu likuma (turpmāk - Likums) 9.panta 2.3 daļā noteikto deleģējumu, kārtību, kādā finansē pieslēguma ierīkošanu aizsargātajam lietotājam, un ierobežojumus attiecībā uz aizsargātajiem lietotājiem piederošiem nekustamajiem īpašumiem nosaka Ministru kabinets.

Saskaņā ar Likuma 1.pantā ietverto, aizsargātais lietotājs ir trūcīga vai maznodrošināta ģimene (persona), daudzbērnu ģimene vai ģimene (persona), kuras aprūpē ir bērns ar invaliditāti, persona ar I invaliditātes grupu, kura izlieto elektroenerģiju savā mājsaimniecībā pašas vajadzībām (galapatēriņam).

Likumā dotais deleģējums ir jāskata vienlaikus ar šī deleģējošā likuma mērķi. Viens no Likuma mērķiem, kas noteikts 2.panta 1. punktā, ir izveidot priekšnoteikumus efektīvi funkcionējoša elektroenerģijas tirgus darbībai, tāpat Likuma 2.panta 2.punkts nosaka, ka tā mērķis ir nodrošināt, lai visiem enerģijas lietotājiem, ievērojot normatīvo aktu prasības, visefektīvākajā iespējamajā veidā par pamatotām cenām tiktu droši un kvalitatīvi piegādāta elektroenerģija. Vienlaikus Likumā tiek ietverti risinājumi, kas nodrošina sociāli neaizsargātajam personām atbalstu  elektroenerģijas izmaksu pieauguma ietekmes mazināšanai, kas tieši var atstāt ietekmi uz šo personu maksātspēju, kā arī ietekmēt viņu vispārējo sociālo stāvokli.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pēc akciju sabiedrības "Sadales tīkls" lūguma no pašvaldībām saņemti dati par Latvijas teritorijā esošiem aptuveni 42 vēsturiski neelektrificētiem aizsargāto lietotāju mājokļiem, kuru pieslēgumu izbūvei plānots līdzfinansēt maksimums 7 500 euro uz pieslēgumu, kas kopumā sastāda 42*7 500 = 315 000 euro, jeb 105 000 euro/gadā, izdalot proporcionāli 3 gadu griezumā.
Latvijā kopumā šobrīd reģistrēti vairāk, kā 160 tūkstoši aizsargāto lietotāju. Savukārt saskaņā ar Aizsargāto lietotāju datu informācijas sistēmas (turpmāk - ALDIS) datiem 2023.gadā ikmēneša vidējais aizsargāto lietotāju skaits, kas saņēma atbalstu elektroenerģijas rēķina daļējai kompensēšanai, bija 89 531 aizsargāto lietotāju, no tiem:
- 34 057 daudzbērnu ģimeņu;
- 32 875 trūcīgo un maznodrošināto personu;
- 22 599 personu ar I invaliditātes grupu, t.sk., to aizbildņi un ģimenes, kuru aprūpē ir bērns ar I invaliditātes grupu.
Ņemot vērā, ka aizsargātie lietotāji ir sociāli mazaizsargāta sabiedrības daļa, kā arī elektroenerģijas sistēmas pieslēguma izmaksas ir augstas, un saistītas ar personas primāro vajadzību un nereti pat tiesību nodrošināšanu (piemēram, tiesības uz pamata sanitārajiem un higiēnas apstākļiem atbilstošu mājvietu) valsts atbalsta sniegšana tādu izmaksu segšanā, kas ir saistītas ar primāro objekta, kurā ir deklarēts vai reģistrēts aizsargātais lietotājs, elektrifikāciju, ir samērīgs un nepieciešams atbalsta mehānisms.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz, ka atbalsts aizsargātājiem lietotājiem – lietotāja daļas apmaksa no valsts budžeta līdzekļiem pieslēguma ierīkošanai – sasniegtu patieso mērķauditoriju un vienlaikus tiktu minimizēti riski, ka valsts budžeta līdzekļi tiek izlietoti nelietderīgi vai pat ar krāpniecības un ļaunprātības pazīmēm, kas būtu klajš Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma normu pārkāpums. Ministru kabineta noteikumu projektā ir paredzēti noteikti kritēriji, kuriem jāatbilst pieslēdzamajam objektam:
1) pieslēdzamais objekts ir mājoklis un vienīgais aizsargātā lietotāja nekustamais īpašums (ar šo kritēriju saprotot tikai dzīvojamo telpu grupas, nekustamajos īpašumos neietilpst, piemēram, meža platība, īpašumā esoša saimnieciskā ēka, kas nav dzīvojamo telpu grupa, tādējādi, piemērojot šo kritēriju, jāsaprot, ka aizsargātā lietotāja īpašumā var būt tikai viens dzīvojams mājoklis - māja, dzīvoklis vai cita dzīvojamo telpu grupa, un atbalsts nepienākas aizsargātajam lietotājam, kura īpašumā ir divas vai trīs mājas, dzīvokļi vai dzīvojamo telpu grupas);
2) īpašumtiesības vai valdījum tiesības uz objektu ir nostiprinātas Zemesgrāmatā;
3) aizsargātais lietotājs objektā ir deklarējis vai reģistrējis savu dzīvesvietu;
4) objekta adrese ir reģistrēta Valsts Adrešu reģistrā, līdz ar to tā ir identificējama valsts informācijas sistēmās;
5) objekts, kuru ir plānots pieslēgt elektroenerģijas sadales sistēmai, ir dzīvojamo telpu grupa;
6) plānotais elektroenerģijas sistēmas pieslēguma spriegums nepārsniedz 400 voltus, un ievada aizsardzības aparāta strāvas stiprums nepārsniedz 25 ampērus, kas ir vidēja mājokļa elektroapgādei (ieskaitot ar elektrību darbināmas apkures sistēmas) nepieciešamais pieslēguma lielums.

AS “Sadales tīkls” ir apkopojis informāciju par objektiem, kuriem ilgstoši nav ierīkots pieslēgums elektroenerģijas tīklam, jo lietotāji atsakās vai nevar apmaksāt uz lietotāju attiecināmo pieslēguma ierīkošanas izmaksu daļu. Šajā apkopojumā pieslēguma izmaksas ir robežās no 0,5 līdz 64,24 tūkstoši euro.

Noteikumu projektā paredzēts, ka līdzfinansējums no valsts budžeta attiecināms uz pieslēguma ierīkošanas izmaksām, ieskaitot būvprojekta izstrādes izmaksas un projektēšanas izmaksas, kas nepārsniedz 7 500 euro, kuros nav iekļauts PVN. Šāds regulējums samazina risku, ka ar sabiedrības līdzekļiem tiek nesamērīgi pārmaksāts par pieslēgumu, kas nav nepieciešams primārās objekta elektrifikācijas nodrošināšanai, bet plašākai objekta izmantošanai, piemēram, komercdarbības veikšanai. Proti, no sabiedrības un atsevišķu indivīdu interešu līdzsvarošanas viedokļa, šādu pieslēgumu finansēšana nebūtu pieļaujama. PVN neiekļaušana pieslēguma ierīkošanas izmaksu “griestos” neietekmē aizsargātā lietotāja pienākumu finansēt pieslēguma ierīkošanu, arī PVN daļa par pieslēguma ierīkošanu tiek finansēta no valsts budžeta līdzekļiem. Proti, ja pieslēguma ierīkošanas izmaksas nepārsniedz 7 500 euro, šajā gadījumā PVN nav uzskatāms par izmaksām, kas būtu jāfinansē aizsargātajam lietotājam pašam.

Tāpat noteikumu projekts risina situācijas, kurās zeme, uz kuru plānots ierīiko0t pieslēgumu, nav aizsargātā lietotāja īpašumā vai tiesiskajā valdījumā. Šādā gadījumā, ja iesniegumu par pieslēgumu vēlas iesniegt pats aizsargātais lietotājs, viņš iegūt zemes īpašnieka atļauju par pieslēguma ierīkošanu, ko pievieno iesniegumam sadales sistēmas operatoram par pieslēguma ierīkošanu. Savukārt, ja zeme, uz kuras plānots ierīkot pieslēgumu aizsargātajam lietotājam, ir pašvaldības īpašumā, pašvaldībai ir tiesības iesniegt iesniegumu sadales sistēmas operatoram par pieslēguma ierīkošanu. Arī šajā gadījumā 50% no pieslēguma ierīkošana maksas, atbilstoši noteikumu projektā noteiktajam, tiek finansēta no valsts budžeta līdzekļiem.

Attiecībā uz aizsargātā lietotāja iesniegumā ietvertās informācijas patiesuma pārbaudi, un, ņemot vērā, ka daļa informācijas par aizsargātajiem lietotājiem jau ir pakopota valsts informācijas sistēmās, sadales sistēmas operatoram ir tiesības vērsties Būvniecības valsts kontroles birojā (turpmāk - Birojs) un iegūt informāciju par personas, kas iesniegusi iesniegumu par pieslēguma ierīkošanu aizsargātajam lietotājam, atbilstību aizsargātā lietotāja statusam atbilstoši ALDIS esošajai informācijai, kā arī tiesība iegūt informāciju par personas deklarēto vai reģistrēto dzīvesvietas adresi atbilstoši Energoresursu izmaksu kompensēšanas informācijas sistēmā (turpmāk - EIKIS) esošajai informācijai. Savukārt informāciju par īpašumtiesībām sadales sistēmas operatoram ir tiesības iegūt no tās zemesgrāmatas nodaļas, kuras administratīvajā teritorijā atrodas objekts, kurā plānots sistēmas pieslēgums.

Ņemot vērā, ka ALIDS un EIKIS pārvaldnieks ir Birojs, un tā rīcībā jau ir daļa atbalsta sniegšanai un uzraudzībai nepieciešamās informācijas, kā arī ņemto vērā, ka Birojs jau veic aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma uzraudzības funkciju, plānots, ka aizsargātā lietotāja elektroenerģijas sistēmas pieslēguma ierīkošanas maksas kompensēšanu veiks u uzraudzīs Birojs. Lai nodrošinātu samērīgu kompensācijas pieprasījumu iesniegšanu, noteikumu projekts nosaka, ka to dara tikai sadales sistēmas operators, reizi ceturksnī, līdz ceturkšņa pirmā mēneša piecpadsmitajam datumam par izmaksām, kas radušās, izbūvējot elektroenerģijas sistēmas pieslēgumu aizsargātajiem lietotājiem.
Savukārt, lai nodrošinātu korektu valsts finansējuma izlietošanu, noteikumu projekts nosaka, ka, ja Birojs identificē aizsargātā lietotāja elektroenerģijas sistēmas pieslēguma ierīkošanas neatbilstību šajos noteikumos noteiktajam, tam ir tiesības aizturēt rēķina apmaksu elektroenerģijas sadales sistēmas operatoram par aizsargātajam lietotājiem ierīkoto pieslēgumu, noteikt termiņu, līdz kuram elektroenerģijas sadales sistēmas operatoram jānovērš konstatētie pārkāpumi vai jāiesniedz papildu informācija, atteikt izmaksāt pieslēguma ierīkošanas finansējuma daļu par pieslēguma ierīkošanu, kuram konstatēta neatbilstība noteikumu prasībām.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Noteikumu projekts veidots, balstoties uz spēku zaudējušajiem 2017.gada 16.augusta Ministru kabineta noteikumiem Nr.483 "Kārtība, kādā finansē pieslēguma ierīkošanu aizsargātajam lietotājam", izvērtējot un būtiski mainot tajos ietvertos kritērijus objekta atbilstībai elektroenerģijas sistēmas pieslēguma ierīkošanai aizsargātajam lietotājam, kā arī paredzot nosacījumus gadījumos, kad zeme, uz kuras plānots ierīkot elektroenerģijas sistēmas pieslēgumu, nav aizsargātā lietotāja īpašumā.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Aizsargātie lietotāji - trūcīgas un maznodrošinātas personas, personas ar I invaliditātes grupu, ģimenes, kuras aprūpē bērnu ar invaliditāti, daudzbērnu ģimenes
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz augstāk minēto aizsargāto lietotāju grupu labklājību, jo tas paredz elektroenerģijas sistēmas pieslēguma aizsargātajam lietotājam kompensēšanu no valsts budžeta līdzekļiem.
Juridiskās personas
  • Elektroenerģijas sadales sistēmas operatori
Ietekmes apraksts
Elektroenerģijas sistēmas pieslēguma ierīkošanu veiks un sākotnēji visas izmaksas segs elektroenerģijas sadales sistēmas operators, kas pēc pieslēguma ierīkošanas pieprasīs valsts kompensāciju 50% apmērā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
105 000
0
105 000
0
105 000
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
105 000
0
105 000
0
105 000
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
105 000
0
105 000
0
105 000
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
105 000
0
105 000
0
105 000
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Pēc akciju sabiedrības "Sadales tīkls" lūguma no pašvaldībām saņemti dati par Latvijas teritorijā aptuveni 42 vēsturiski neelektrificētiem aizsargāto lietotāju mājokļiem, kuru pieslēgumu izbūvei plānots līdzfinansēt maksimums 7 500 euro uz pieslēgumu, kas kopumā sastāda 42*7 500 = 315 000 euro, jeb 105 000 euro/gadā, izdalot proporcionāli 3 gadu griezumā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Aizsargāto lietotāju atbalstam nepieciešamais finansējums vidēja termiņa budžeta ietvarā 2024. – 2026. gadam ir paredzēts 2023.gada 12.oktobra Ministru kabineta sēdē pieņemtajā konceptuālajā ziņojumā "Kompleksi pasākumi obligātā iepirkuma komponentes problemātikas risināšanai un elektroenerģijas tirgus attīstībai" (protokols nr.49 18. §). Līdz ar to attiecīgais atbalsta pasākums neradīs negatīvu ietekmi uz budžetu.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Būvniecības valsts kontroles birojs, Pašvaldības
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
Elektroenerģijas sadales sistēmas operators

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/cc409c8e-cecf-4598-adc4-285e25d43989

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Būvniecības valsts kontroles birojs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Būvniecības valsts kontroles birojam būs papildu uzraudzības un kompensācijas izmaksas funkcija
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Būvniecības valsts kontroles birojs atbalsta programmas administrēšanu veiks esošā budžeta un cilvēkresursu ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Labvēlīgi ietekmēs aizsargātos lietotājus un to labklājību, jo tas paredz elektroenerģijas sistēmas pieslēguma izmaksu kompensēšanu aizsargātajiem lietotājiem.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi