Anotācija

24-TA-2577: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par atvasinātas publiskas personas – valsts zinātniskā institūta "Fizikālās enerģētikas institūts" pievienošanu atvasinātai publiskai personai – valsts zinātniskajam institūtam "Elektronikas un datorzinātņu institūts"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2023. gada 5. decembra noteikumu Nr. 721 "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 5.2. reformu un investīciju virziena "Augstskolu pārvaldības modeļa maiņas nodrošināšana" 5.2.1.r. reformas "Augstākās izglītības un zinātnes izcilības un pārvaldības reforma" 5.2.1.1.i. investīcijas "Pētniecības, attīstības un konsolidācijas granti" otrās kārtas "Konsolidācijas un pārvaldības izmaiņu ieviešanas granti" īstenošanas noteikumi" 5.punktu un 14.6.apakšpunktu, ir veicama Fizikālās enerģētikas institūta konsolidācija ar Elektronikas un datorzinātņu institūtu, ar mērķi veicināt izcilību un zinātnes kvalitātes un resursu ieguldījumu efektivitāti un starptautisko konkurētspēju.
Fizikālās enerģētikas institūta likvidācija notiek saskaņā ar Zinātniskās darbības likuma 21. panta sestās daļas 3. punktu un septīto daļu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ar Fizikālās enerģētikas institūta (FEI) pievienošanu Elektronikas un datorzinātņu institūtam (EDI), tiek panākta valsts resursu ieguldījumu efektivitāte un EDI kā valsts zinātniskā institūta starptautiskās konkurētspējas palielināšana, tam kļūstot par multidisciplināru valsts zinātnisko institūtu, veicot pētījumus datorzinātnes, informātikas, elektronikas, informācijas un komunikāciju tehnoloģijas zinātnes nozarēs, kā arī vides inženierijas un enerģētikas zinātnes nozarē dabaszinātnes nozaru grupā un inženierzinātnes un tehnoloģiju zinātnes nozaru grupā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
IEVADS
 Saskaņā ar Zinātniskās darbības likuma (turpmāk – ZDL) 21.panta:
a) ceturto daļu valsts zinātnisko institūtu izveidošanai, reorganizēšanai un likvidēšanai ir nepieciešams Latvijas Zinātnes padomes atzinums;
b) sestās daļas 3.punktu,  valsts zinātnisko institūtu - atvasinātu publisku personu reorganizē, pievienojot to citam valsts zinātniskajam institūtam — atvasinātai publiskai personai, valsts augstskolai — atvasinātai publiskai personai vai valsts dibinātas universitātes zinātniskajam institūtam — atvasinātai publiskai personai, ja pievienojamais valsts zinātniskais institūts beidz pastāvēt;
c) septīto daļu, Lēmumu par valsts zinātniskā institūta — atvasinātas publiskas personas — reorganizāciju vai likvidāciju pieņem Ministru kabinets pēc izglītības un zinātnes ministra vai attiecīgās nozares ministra ierosinājuma. Ministru kabineta rīkojuma projektam par valsts zinātniskā institūta — atvasinātas publiskas personas — reorganizāciju vai likvidāciju pievienojams Latvijas Zinātnes padomes atzinums. Ja Ministru kabineta rīkojuma projektu iesniedz attiecīgās nozares ministrs, šis projekts ir saskaņojams arī ar izglītības un zinātnes ministru.

Ievērojot minēto (pievienoti TAP sadaļa "Papildu dokumenti"):
a) FEI Zinātniskās padome ar 2022. gada 2.novembra Lēmumu  Nr. 2-22 ir lēmusi par FEI pievienošanu;
b) EDI Zinātniskā padome ar 2024. gada 18.jūnija Lēmumu Nr. 1.6-1/6-24/L3 ir lēmusi par EDI un FEI konsolidāciju, likvidējot FEI un pievienojot to EDI;
c)Latvijas Zinātnes padome ar 2025 gada 27.februāra atzinumu Nr. 1-2.N-460 atbalsta FEI likvidāciju, pievienojot to EDI.

Ministru kabineta 2023. gada 5. decembra noteikumu Nr. 721 "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 5.2. reformu un investīciju virziena "Augstskolu pārvaldības modeļa maiņas nodrošināšana" 5.2.1.r. reformas "Augstākās izglītības un zinātnes izcilības un pārvaldības reforma" 5.2.1.1.i. investīcijas "Pētniecības, attīstības un konsolidācijas granti" otrās kārtas "Konsolidācijas un pārvaldības izmaiņu ieviešanas granti" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi) ietvaros, Elektronikas un datorzinātņu institūts (turpmāk – EDI), ir finansējuma saņēmējs un Fizikālās enerģētikas institūts (turpmāk – FEI) - sadarbības partneris, kuri sadarbojoties, īsteno MK noteikumu 14.6.apakšpunktā noteikto FEI konsolidāciju ar EDI, pamatojoties uz MK noteikumu 2.6.apakšpunktā noteikto konsolidācijas plānu, kas ir saskaņots ar nozares ministriju, atbilstoši MK noteikumu 17.punktam, lai sasniegtu MK noteikumu 5.punkta mērķi – veikt augstākās izglītības institūciju un zinātnisko institūtu strukturālās pārmaiņas, lai veicinātu izcilību un augstākās izglītības un zinātnes kvalitātes un resursu ieguldījumu efektivitāti un starptautisko konkurētspēju.
MK noteikumu 2.6.apakšpunkts nosaka, ka konsolidācijas plāns ir investīciju virziena "Augstskolu pārvaldības modeļa maiņas nodrošināšana" 5.2.1.r. reformas "Augstākās izglītības un zinātnes izcilības un pārvaldības reforma" 5.2.1.1.i. investīcijas "Pētniecības, attīstības un konsolidācijas granti" otrās kārtas "Konsolidācijas un pārvaldības izmaiņu ieviešanas granti" (turpmāk - otrā kārta) priekšnoteikums, lai iegūtu tiesības iesniegt projektu finansējuma saņemšanai, kurš sniedz pamatojumu nepieciešamajām investīcijām zinātniskā institūta institucionālās kapacitātes stiprināšanai, lai nodrošinātu virzību uz izcilību pētniecībā. 
Saskaņots EDI un FEI konsolidācijas plāna (skatīt šeit: https://www.izm.gov.lv/lv/media/24627/download?attachment un www.izm.gov.lv/lv/media/24630/download?attachment ) mērķis ir "vidējā termiņā (3-5 gadi) izveidot Latvijā starptautiski atpazīstamu, starptautiskos konsorcijos un projektos iesaistītu multidisciplināru valsts zinātnisko institūtu, kurš veic pētījumus datorzinātnes, elektronikas, informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT), enerģētikas un ar tām saistītās jomās, un kurš nākamajā starptautiskajā zinātnisko institūciju izvērtējumā saņem ne mazāku kopējo vērtējumu kā “4”, tai skaitā konsolidējot EDI un FEI labākās līdzšinējās zinātniskās pētniecības tradīcijas un virzienus, tiek panākta starptautiska līmeņa kompetence un kapacitāte enerģijas pētījumu lomā un paplašināta sadarbība ar industriju. Lai minēto mērķi sasniegtu, ir nepieciešams izpildīt vairākus konsolidācijas nosacījumus, kurus ar lēmumiem ir definējušas EDI un FEI Zinātniskās padomes, un ir nepieciešamas pietiekamas un trāpīgas investīcijas pārvaldības sistēmā, infrastruktūrā un cilvēkresursos."

Saskaņā ar ZDL 21.2 panta sesto daļu EDI un FEI ir valsts zinātniskie institūti — atvasinātas publiskas personas, kuras atbilstoši ZDL 1.panta pirmās daļas 7.punktam ir reģistrētas zinātnisko institūciju reģistrā (skatīt šeit: https://sciencelatvia.gov.lv/#/pub/scientific_institution/list ).

Pamatojoties uz Ministru kabineta 2003.gada 16.septembra noteikumu Nr.528 "Izglītības un zinātnes ministrijas nolikums" 24.10. un 24.11.apakšpunktu, EDI un FEI ir Izglītības un zinātnes ministrijas (turpmāk - IZM) padotības iestādes.

FEI
Saskaņā ar Fizikālās enerģētikas institūta nolikuma (apstiprināts 2007.gada 9.janvāra Zinātniskās padomes sēdē, prot. Nr.1-07) 3.1. un 3.2. apakšpunktu FEI veic fundamentālos un lietišķos pētījumus enerģētikas un ar to saistīto dabaszinātņu un inženierzinātņu nozarēs, kā arī veic atjaunojamo enerģijas avotu izpēti, kā arī ar to izmantošanu saistīto tehnoloģiju ieviešanu un energoefektivitātes pasākumu izstrādi (skatīt šeit: https://fei-web.lv/images/dokumenti/FEI_nolikums.pdf; skatīts 15.11.2024.).
FEI savu noteikto funkciju ietvaros veic zinātnisku pētījumus šādos virzienos:
 1) enerģijas resursu un enerģijas ražošanas tehnoloģiju izpēte, pastiprinātu uzmanību veltot atjaunojamajiem energoresursiem jeb AER (gan izmantojamie materiāli, gan tehnoloģiju pilnveidošana);
2) enerģijas infrastruktūras attīstības ilgtermiņa plānošana un viedo tīklu attīstības plānošana;
3) enerģētikas sistēmas ilgtermiņa attīstības scenāriju modelēšana un pētījumi, ņemot vērā tehnoloģiskos, ekonomiskos, vides un sociālos aspektus;
4) enerģijas patēriņa tehnoloģiju izmantošanas efektivitātes paaugstināšana un iekārtu pilnveidošana.

Uz 2023.gada 30.decembri FEI bija nodarbināti 25 darbinieki, no kuriem 4 - vadošie pētnieki, 4 - pētnieki un 1 zinātniskais asistents, 12 - zinātnes tehniskie darbinieki un 4 zinātni apkalpojošie darbinieki (informācija par FEI zinātnisko personālu, publikācijām pieejama Nacionālās zinātniskās darbības informācijas sistēmā (NZDIS) https://sciencelatvia.gov.lv/#/pub/institucijas_publ_parskats/list ).

2019.gadā zinātnisko institūciju starptautiskajā izvērtējumā FEI saņēma vidēji svērto vērtējumu “2” (“apmierinošs valsts līmeņa spēlētājs”) (vērtējuma skala ir no 1 līdz 5, kur 5 ir visaugstākais vērtējums), jo augstāka pētniecības kvalitāte netiek sasniegta, kā arī sociālā ietekme un pētniecības nozīmīgums ir labs, pētniecības infrastruktūra ir samērīga, bet vadībai nepieciešama turpmāka attīstība. No 5 vērtējamām pozīcijām četrās vērtējums ir 2 (pētniecības kvalitāte; ietekme uz zinātni; ekonomiskā ietekme; pētniecības vide un infrastruktūra), tikai vienā pozīcijā ir novērtējums “3” – sociālā ietekme (skatīt šeit: www.izm.gov.lv/lv/media/10707/download?attachment%20 ).

EDI
Saskaņā ar Elektronikas un datorzinātņu institūta nolikumu (apstiprināts 2007.gada 26.janvārī ar Zinātniskās padomes Lēmumu Nr.3-1-07, prot.Nr.3 §2)  (skatīt šeit: https://www.edi.lv/dokumenti/, EDI veic zinātnisko darbību informācijas un komunikāciju tehnoloģijās, datorzinātņu un elektronikas jomās, informātikā un datorzinātnēs. 
EDI kompetences aptver tādas jomas kā: viedā mobilitāte, industrija 5.0, viedā veselība, digitālā dzīve un kosmosa joma.
EDI galvenie pētniecības virzieni:
1) īpaši precīza notikumu laika mērīšana;
2) tālizpēte un kosmosa datu apstrāde;
3) robotika un mašīnuztvere;
4) signālu apstrāde un iegultā inteliģence;
5) viedie sensori un lietu internets.

EDI specializācija ir viedo iegulto kooperatīvo sistēmu (Smart Embedded Cooperative Systems (SECS)) pētniecībā un izstrādē, balstoties uz oriģinālām vai kompleksām signālu apstrādes metodēm, kas jau šobrīd tiek pielietotas arī pētījumos, kas saistīti ar enerģētikas jomu.

Uz 2023.gada 30.decembri EDI bija nodarbināts 121 darbinieks, no kuriem 110 zinātniskie darbinieki, tai skaitā 12 vadošie pētnieki, 25 pētnieki, 23 zinātniskie asistenti, 36 zinātnes tehniskie darbinieki un 14 zinātni apkalpojošie darbinieki (informācija par EDI zinātnisko personālu pieejama Nacionālās zinātniskās darbības informācijas sistēmā (NZDIS) https://sciencelatvia.gov.lv/#/pub/institucijas_publ_parskats/list ).
Aktuālā informācija par publikācijām pieejama EDI mājas lapā: https://www.edi.lv/publications/) un NZDIS https://sciencelatvia.gov.lv/#/pub/institucijas_publ_parskats/list ).

2019.gadā zinātnisko institūciju starptautiskajā izvērtējumā EDI saņēma vidēji svērto vērtējumu “4” (ļoti labi) (vērtējuma skala ir no 1 līdz 5, kur 5 ir visaugstākais vērtējums), kas liecina, ka EDI ir spēcīgs starptautisks spēlētājs; EDI veiktajiem pētījumiem ir ļoti labs kvalitātes standarts oriģinalitātes un nozīmīguma ziņā un  šāda līmeņa darbs var izraisīt nopietnu interesi starptautiskajā akadēmiskajā sabiedrībā, un starptautiski izdevēji vai žurnāli ar visstingrākajiem publicēšanas standartiem (neatkarīgi no publicēšanas vietas vai valodas) varētu publicēt šāda līmeņa darbus (skatīt šeit: https://www.izm.gov.lv/lv/media/10707/download?attachment).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2019.gadā zinātnisko institūciju starptautiskajā izvērtējumā FEI saņēma salīdzinoši zemu vērtējumu  (vidēji svērtais vērtējums - 2 balles (no piecām)), kas liedz pretendēt uz zinātniskās darbības bāzes finansējumu no valsts budžeta, ievērojot Ministru kabineta 2022. gada 19. aprīļa noteikumu Nr. 252
“Zinātniskās darbības bāzes finansējuma piešķiršanas kārtība” 4.punktā noteikto, taču ar šo noteikumu 5.2.apakšpunktu atrunāts, ka zinātniskās darbības bāzes finansējumu IZM neaprēķina un nepiešķir "zinātniskajām institūcijām, kuras pēdējā starptautiskajā novērtējumā ir novērtētas ar vērtējumu "1" un "2", izņemot zinātniskās institūcijas, kuras piedalās Eiropas Savienības budžeta programmas Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanai augstākās izglītības un zinātnes izcilības un pārvaldības reformas ietvaros.".
FEI piedalās Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanai augstākās izglītības un zinātnes izcilības un pārvaldības reformas ietvaros, kā rezultātā FEI par 2024.gadu ir aprēķināts un piešķirts no valsts budžeta līdzekļiem zinātniskās darbības bāzes finansējums.
Ar FEI noteikto zinātnisko institūciju starptautisko vērtējumu “apmierinošs valsts līmeņa spēlētājs” starptautiskā akadēmiskā sabiedrība saprot, ka institūcijas veikto pētījumu nozīmīgums ir pieņemams, kur šāda līmeņa darbus varētu publicēt valstī atzīti izdevēji vai žurnāli. 
 FEI integrējoties EDI struktūrā, būs iespēja celt zinātnisko kapacitāti savās turpmāk EDI ietvaros attīstāmajās zinātniskajās darbības jomās.  Tādējādi nepārprotami tiks sekmēta bijušo FEI zinātniskā personāla kvalifikācijas paaugstināšana, vienlaicīgi attīstot un veicinot personāla konkurētspēju, spēju piesaistīt finansējumu un jaunus talantus. Līdz ar to FEI integrācija EDI nodrošinās racionālāku esošo resursu, tajā skaitā valsts budžeta izmantošanu, kā nodrošinās plašākas attīstības iespējas, īpaši piesaistot finansējumu attīstības un investīciju projektiem. 
Risinājuma apraksts
 Projekts paredz, ka:
1) tiek likvidēts FEI, pievienojot to EDI;
2) EDI ir FEI funkciju, personāla, tiesību, saistību, prasību, finanšu līdzekļu, krājumu, lietvedības, arhīvu, materiālo un nemateriālo vērtību un kustamās mantas pārņēmējs;
3) pēc FEI likvidācijas EDI pārņem un īsteno šādas FEI funkcijas:
- veikt fundamentālos un lietišķos pētījumus, lai iegūtu jaunas zināšanas vides inženierijas un enerģētikas zinātnes nozarē un ar to saistītajās zinātnes nozarēs dabaszinātnes nozaru grupā un inženierzinātnes un tehnoloģiju zinātnes nozaru grupā un nodrošinātu šo zinātnes nozaru ilgtspējīgu attīstību un pilnveidošanu;
- veikt atjaunojamo enerģijas avotu izpēti, ar to izmantošanu saistīto tehnoloģiju ieviešanu un energoefektivitātes pasākumu izstrādi;
 - piedalīties valsts un starptautiskajos pētījumu projektos un pētniecības programmās;
atbilstoši kompetencei sniegt pakalpojumus pētniecības un tehnoloģiju pielietojuma jomā;
sadarbībā ar augstskolām un vides inženierijas un enerģētikas zinātnes nozarē strādājošām komercsabiedrībām, biedrībām un nodibinājumiem piedalīties inženierzinātņu speciālistu sagatavošanā;
4) EDI pārņem saistības šādos projektos:
a) Eiropas Savienības pētniecības un inovācijas pamatprogrammas "Apvārsnis 2020"  projektā “ODYSSEE MURE fit-4-55 (2022-2025)” (projekta identifikācijas Nr. 101075902);
b) Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt Latvijas zinātnisko institūciju pētniecisko un inovatīvo kapacitāti un spēju piesaistīt ārējo finansējumu, ieguldot cilvēkresursos un infrastruktūrā” 1.1.1.1. pasākuma “Praktiskās ievirzes pētījumi” 4. kārtas ietvaros īstenojamā projektā “Ūdeņraža hidrauliskās kompresijas tehnoloģijas izstrāde ūdeņraža degvielas uzpildes stacijām” (H2-Compression) (projekta identifikācijas Nr.1.1.1.1/20/A/185);
c) ERAF darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt Latvijas zinātnisko institūciju pētniecisko un inovatīvo kapacitāti un spēju piesaistīt ārējo finansējumu, ieguldot cilvēkresursos un infrastruktūrā” 1.1.1.2. pasākuma "Pēcdoktorantūras pētniecības atbalsts":
- projektā „Solāra triģenerācija” (projekta identifikācijas Nr. 1.1.1.2/VIAA/3/19/419);
- projektā “Jauktu sadzīves atkritumu materiālu optisko un enerģētisko īpašību pētījumi to sagatavošanai reģenerācijai” (projekta identifikācijas Nr. 1.1.1.2/VIAA/1/16/221);
- projektā „Augsti enerģētiskā elektriskā dzinēja izstrādāšana, neizmantojot retzemju metālus”, (projekta identifikācijas Nr. 1.1.1.2/VIAA/1/16/173);
5) pārņem darba tiesiskās attiecības ar FEI nodarbinātajiem, nodrošinot vienlīdzīgus principus darba samaksas un sociālo garantiju piešķiršanā;
6) Izglītības un zinātnes ministrs viena mēneša laikā pēc šā rīkojuma stāšanās spēkā izveido FEI likvidācijas komisiju (turpmāk – likvidācijas komisija), iekļaujot tajā IZM, EDI, FEI pārstāvjus, ka arī EDI un FEI arodorganizāciju pārstāvjus. Likvidācijas komisija izpilda rīkojuma 4.punktā noteiktos pasākumus;
7)EDI ir tiesības FEI likvidācijas procesa laikā, saskaņojot ar  likvidācijas komisiju, veikt funkciju un uzdevumu ārējo auditu Fizikālās enerģētikas institūtā
8) FEI līdz tās likvidācijas dienai ir pienākums:
1) izpilda rīcības plānā par FEI likvidāciju un pievienošanu EDI tam noteiktos uzdevumus;
2) neveido jaunas darba tiesiskās attiecības, kas turpinās pēc 2025. gada 31.decembra, kā arī nemaina līdz rīkojuma spēkā stāšanās dienai noslēgto darba tiesisko attiecību nosacījumus bez iepriekšējas saskaņošanas ar EDI;
3) saskaņot ar EDI lēmumus, kas saistīti ar jaunu saistību uzņemšanos, esošo saistību izbeigšanu vai būtiskiem finanšu jautājumiem;
f) IZM  sešu mēnešu laikā no FEI likvidācijas datuma iesniedz Ministru kabinetā ar  FEI likvidāciju saistītos tiesību aktu projektus;
g) ar FEI likvidāciju saistītos izdevumus sedz no MK noteikumu 14.6.apakšpunktā paredzētajiem finanšu līdzekļiem, kuri izmantojami MK noteikumu 19.1.1.apakšpunktā noteiktās atbalstāmās darbības īstenošanai, t.i, šajā gadījumā -  strukturālu pārmaiņu īstenošana ārējas konsolidācijas ietvaros. MK noteikumu 20.punkts nosaka, kādas vēl darbības var ietvert minētā atbalstāmā darbība.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Ja likvidē FEI, nepievienojot citai zinātniskajai insitūcijai, tad netiek vairs turpināti FEI veiktie pētījumi, kas ir minēti anotācijas 1.3.daļas 1.punktā, kas ir nepieciešami nacionālās un ES enerģētikas un klimata politikas attīstībai un veidošanai, kā arī netiks sniegtas augsta līmeņa ekspertīzes un konsultācijas uzņēmumiem enerģētikas sektorā.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Ir izvērtēti ieguvumi ilgtermiņā un resursu koplietošanas procesā.
Īstenojot FEI likvidāciju, tiek nodrošināta kvalitatīvas pētniecības īstenošanas turpināšana virzībai uz izcilību, vienlaikus ar to nodrošinot tās nepārtrauktību un ilgtspēju, 
Prasības un izmaksas, kas izpildāmas FEI likvidācijas procesā, to pievienojot EDI, ir samērīgas, ņemot vērā tos ieguvumus, ko valsts iegūst, izveidojot EDI kā multidisciplināru valsts zinātnisko institūtu, kurš pārņem FEI zinātniskās darbības jomas un turpinās FEI uzsāktos pētījumus.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • FEI un EDI nodarbinātie.
Ietekmes apraksts
EDI un FEI nodarbinātajiem īstermiņā būs papildus slogs saistībā ar likvidācijas procedūru veikšanu. FEI nodarbinātajiem pēc likvidācijas kā EDI atsevišķai struktūrvienībai būs plašākas iespējas atbalsta resursu izmantošanai.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Kopā
0,00

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
0,00
FEI un EDI nodarbinātie.
Īstermiņā būs papildus slogs saistībā ar likvidācijas procedūru veikšanu, bet uz rīkojuma sagatavošanas brīdi to nav iespējams noteikt
Kopā
0,00
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2023. gada 5. decembra noteikumu Nr. 721 "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 5.2. reformu un investīciju virziena "Augstskolu pārvaldības modeļa maiņas nodrošināšana" 5.2.1.r. reformas "Augstākās izglītības un zinātnes izcilības un pārvaldības reforma" 5.2.1.1.i. investīcijas "Pētniecības, attīstības un konsolidācijas granti" otrās kārtas "Konsolidācijas un pārvaldības izmaiņu ieviešanas granti" īstenošanas noteikumi":
a) 14.6.apakšpunktu, ir noteikts, ka investīcijas otrās kārtas finansējums tiek piešķirts Fizikālās enerģētikas institūta konsolidācijai ar Elektronikas un datorzinātņu institūtu – līdz 1 630 740 euro, tai skaitā nepārsniedzot Atveseļošanas fonda finansējumu – 1 497 093 euro un valsts budžeta līdzfinansējumu – 133 647 euro;
b) 19.1.1.apakšpunkts nosaka,ka investīcijas otrās kārtas projektā atbalstāma ir strukturālo pārmaiņu īstenošana ārējai vai iekšējai konsolidācijai;
c) 20.punkts nosaka 19.1.1. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros atļautās veicamās darbības.

4.1.1. Zinātniskās darbības likums

Pamatojums un apraksts
No 21.2 panta sestās daļas izslēdzams FEI. 
Grozījums virzāms ar kārtejo likumprojektu "Grozījumi Zinātniskās darbības likumā".
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.2. Ministru kabineta 2018.gada 2.oktobra noteikumi Nr. 614 “Kopējo gaisu piesārņojošo vielu emisiju samazināšanas un uzskaites noteikumi”
 

Pamatojums un apraksts
 33., 34., 35. un 36.punktā aizstāt FEI ar EDI.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.3. Ministru kabineta 2022. gada 25. oktobra noteikumi Nr. 675 “Siltumnīcefekta gāzu inventarizācijas sistēmas, prognožu sistēmas un sistēmas ziņošanai par pielāgošanos klimata pārmaiņām izveidošanas un uzturēšanas kārtība”

Pamatojums un apraksts
Visā tekstā aizstāt FEI ar EDI. Ministru kabineta noteikumos definēti  FEI pienākumi Siltumnīcefekta gāzu inventarizācijas un prognožu sagatavošanas nacionālā sistēmā.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

FEI ir Latvijas Tehnoloģiskā centra (turpmāk – LTC) (https://innovation.lv/ltc/ ) līdzdibinātājs. LTC ir inovācijas un tehnoloģiski orientētas uzņēmējdarbības atbalsta struktūra – biznesa akselerācijas centrs, kas atbalsta uz zināšanām balstītas uzņēmējdarbības attīstību un izaugsmi, veicinot sadarbību starp pētniecības iestādēm un rūpniecības uzņēmumiem, kā arī mazo un vidējo uzņēmumu (MVU) starptautisko sadarbību. Centrs dibināts 1993.gadā.
EDI veic visas nepieciešamās darbības, lai veiktu dibinātāja - FEI nomaiņu uz dibinātāju - EDI
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība nav nepieciešama, jo projekts paredz FEI kā IZM padotības iestādes likvidāciju, to integrējot IZM padotības iestādē - EDI. FEI nodarbināto tiesību un interešu ievērošanas pienākums ir iekļauts projektā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Elektronikas un datorzinātņu institūts, Fizikālās enerģētikas institūts un Izglītības un zinātnes ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
FEI likvidē, pievienojot EDI.
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
EDI izveido jaunu atsevisķu struktūrvienību.
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
EDI nāk klāt FEI kompetences pētniecības jomā.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
EDI to veiks FEI likvidācijas procesa ietvaros.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
EDI to veiks FEI likvidācijas procesa ietvaros.
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk