Anotācija (ex-ante)

24-TA-1407: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Atveseļošanas fonda 3.1.1.5. investīcijas "Izglītības iestāžu infrastruktūras pilnveide un aprīkošana" otrās projektu iesniedzēju priekšatlases kārtas rezultātiem" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par Atveseļošanās fonda 3.1.1.5. investīcijas "Izglītības iestāžu infrastruktūras pilnveide un aprīkošana" otrās projektu iesniedzēju priekšatlases kārtas rezultātiem” (turpmāk – rīkojuma projekts) izstrādāts pamatojoties uz Ministru kabineta 2022.gada 4.oktobra noteikumu Nr.619 „Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1.1.5.investīcijas „Izglītības iestāžu infrastruktūras pilnveide un aprīkošana” īstenošanas noteikumi” (turpmāk – Noteikumi Nr. 619) 16.1 punktu, kas paredz pienākumu Ministru kabinetam apstiprināt Atveseļošanas fonda 3.1.1.5.investīcijas “Izglītības iestāžu infrastruktūras pilnveide un aprīkošana” (turpmāk – 3.1.1.5.investīcija) otrās projektu iesniedzēju priekšatlases rezultātus.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts paredz Atveseļošanas fonda finansējuma noteikšanu Aizkraukles novada pašvaldībai, kas atbilstoši Noteikumiem Nr. 619 ir veikusi visaptverošu vispārējās vidējās izglītības iestāžu tīkla sakārtošanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Noteikumi Nr. 619 paredz kārtību kādā tiek noteikts Atveseļošanas fonda finansējums novadu pašvaldībām, ja tās veic visaptverošu vispārējās vidējās izglītības iestāžu tīkla sakārtošanu tās administratīvajā teritorijā – pieņem un saskaņošanai nozares ministrijā iesniedz pašvaldības domes lēmumus par visaptverošu vispārējās vidējās izglītības iestāžu reorganizāciju. Atbilstoši Noteikumiem Nr. 619 pašvaldība reorganizācijas lēmumu par vispārējās vidējās izglītības iestādi var nepieņemt kādā no šādiem gadījumiem:
1) saskaņā ar Valsts izglītības informācijas sistēmas (turpmāk – VIIS) datiem vispārējās vidējās izglītības iestādē 10.–12. klašu grupā ir vismaz 60 izglītojamie;
2) izglītojamo skaita attiecība vispārējās vidējās izglītības iestādē pret vienu skolotāju ir 11 vai lielāka;
3) pašvaldība sniedz pierādījumos balstītu apliecinājumu, ka tiks nodrošināta vispārējās vidējās izglītības iestādes atbilstība 1. un 2. punktā minētajiem nosacījumiem, tostarp veicot citu izglītības iestāžu reorganizāciju.

Novada pašvaldība atbilstoši iepriekš minētajiem lēmumiem 3.1.1.5. investīcijai prioritāri izvirza par pamatskolu reorganizētu vispārējās izglītības iestādi, kurā saskaņā ar VIIS datiem ir lielākais izglītojamo skaits 1.–9. klašu grupā, vai tā atrodas līdz 2021. gada 1. jūlijam reorganizētas pašvaldības administratīvajā centrā. Atbalstam virzītai izglītības iestādei pēdējos piecos gados ir jābūt stabili pozitīvai izglītojamo skaita dinamikai 1. – 6. klašu grupā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši minētajai kārtībai Ministru kabinets ar 2023. gada 15. novembra rīkojumu Nr. 764 “Par Atveseļošanas fonda 3.1.1.5. investīcijas “Izglītības iestāžu infrastruktūras pilnveide un aprīkošana” projektu iesniedzēju priekšatlases rezultātiem” (turpmāk – Rīkojums Nr. 764) apstiprināja 3.1.1.5. investīcijas priekšatlases rezultātus, kas ietver deviņas novadu pašvaldības un 16 to dibinātas vispārējās izglītības iestādes, kas reorganizētas atbilstoši Noteikumiem Nr. 619.

Ņemot vērā, ka minētie projektu iesniedzēju priekšatlases rezultāti nenodrošina 3.1.1.5. investīcijas mērķa rādītāja – līdz 2026. gada 31. maijam pilnveidota un aprīkota infrastruktūra 20 pašvaldību dibinātās vispārējās izglītības iestādēs, kas noteikts Noteikumu Nr. 619 4. punktā, sasniegšanu, ar Ministru kabineta 2024. gada 19. marta noteikumiem Nr. 181 “Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 4. oktobra noteikumos Nr. 619 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1.1.5.i investīcijas “Izglītības iestāžu infrastruktūras pilnveide un aprīkošana” īstenošanas noteikumi” tika uzsākta 3.1.1.5. investīcijas otrā projektu iesniedzēju priekšatlases kārta, kuras ietvaros tika plānota ne vairāk kā piecu atbilstoši Noteikumiem Nr. 619 reorganizētu vispārējās vidējās izglītības iestāžu apstiprināšana. Tā paredzēja salīdzinoši īsu termiņu – 2024. gada 31. maijs, kādā pašvaldībām būtu pieņemami lēmumi par vidusskolu reorganizāciju dalībai 3.1.1.5. investīcijas otrajā projektu iesniedzēju priekšatlases kārtā, ievērojot 3.1.1.5. investīcijas projektu īstenošanas termiņa beigas – 2026. gada 31. maijs.

Ar minētajiem Noteikumu Nr. 619 grozījumiem vienlaikus tika palielināta 3.1.1.5. investīcijas mērķa rādītāja vērtība par vienu pašvaldības dibinātu vispārējās izglītības iestādi (no 20 uz 21), ievērojot, ka Ministru kabineta 2023. gada 21. novembra sēdē tika apstiprināts informatīvais ziņojums “Kompleksi risinājumi augstvērtīgai izglītības nodrošināšanai vispārējā pamata un vidējā izglītībā”, kas paredz turpināt ilgtspējīga vispārējās pamata un vidējās izglītības iestāžu tīkla izveidi, kas ir demogrāfiskajai situācijai, efektīvai cilvēkresursu un finanšu resursu pārvaldībai atbilstošs izglītības iestāžu tīkls pašvaldības un reģiona ietvaros. Atbilstoši tika palielināts arī 3.1.1.5. investīcijas finansējums (par 1 200 739 euro), to pārdalot no Atveseļošanas fonda 3.1.1.6. investīcijas “Pašvaldību autonomo funkciju un no tām izrietošo pārvaldes uzdevumu izpildei nepieciešamo bezemisiju transportlīdzekļu iegāde”.
Risinājuma apraksts
Atbilstoši Noteikumiem Nr. 619, un to iepriekšminētajiem grozījumiem, 3.1.1.5. investīcijas otrajā projektu iesniedzēju priekšatlases kārtā lēmumus par ārpus novada pašvaldības administratīvā centra esošas vidusskolas reorganizēšanu ir pieņēmušas un Izglītības un zinātnes ministrijā iesniegušas četras novada pašvaldības – Aizkraukles novada pašvaldība, Tukuma novada pašvaldība, Valmieras novada pašvaldība un Dienvidkurzemes novada pašvaldība, 3.1.1.5. investīcijas atbalstam izvirzot sešas vispārējās izglītības iestādes:
1) Jaunjelgavas vidusskola;
2) Neretas Jāņa Jaunsudrabiņa vidusskola;
3) Pļaviņu vidusskola;
4) Jaunpils vidusskola;
5) Naukšēnu vidusskola;
6) Priekules vidusskola.

Izglītības un zinātnes ministrija ir veikusi visu augstāk minēto pašvaldību un izglītības iestāžu izvērtējumu atbilstoši Noteikumu Nr.619 10.1, 11.1 un 12. punktā noteiktajām prasībām. Tostarp tika izvērtēta atbalstam izvirzīto izglītības iestāžu izglītojamo skaita dinamika pēdējo piecu gada laikā 1. – 6. klašu grupā. Noteikumu Nr.619 anotācijā, attiecībā uz atbalstam izvirzīto izglītības iestāžu izglītojamo skaita dinamika pēdējo piecu gada laikā 1. – 6. klašu grupā, ir noteikts, ka var tikt pieļauts, ka izglītojamo skaits iepriekšējos piecos gados var svārstīties, tai skaitā kādā no gadiem var būt izglītojamo skaita samazinājums minētajā klašu grupā, un kopumā izglītojamo skaita dinamika nedrīkst liecināt par riskiem 3.1.1.5. investīcijas projekta ilgtspējai nepietiekama izglītojamo skaita dēļ.
 
Valmieras novada pašvaldība Izglītības un zinātnes ministrijā dalībai 3.1.1.5. investīcijas priekšatlasē atkārtoti ir iesniegusi informāciju par atbilstoši Noteikumiem Nr. 619 reorganizēto Naukšēnu vidusskolu. Ņemot vērā, ka pēc Ministru kabineta rīkojuma Nr. 764 spēkā stāšanās attiecībā uz Naukšēnu vidusskolu faktiskie apstākļi nav mainījušies, tostarp atbilstoši VIIS datiem pēc 2018. gada, katrā no turpmākajiem mācību gadiem Naukšēnu vidusskolā ir pastāvīgs izglītojamo skaita samazinājums (stabila negatīva izglītojamo skaita dinamika). Līdz ar to, Naukšēnu vidusskola netiek iekļauta rīkojuma projektā tālākai dalībai 3.1.1.5. investīcijas priekšatlasē.

Tukuma novada pašvaldības 3.1.1.5. investīcijas atbalstam izvirzītā Jaunpils vidusskola rīkojuma projektā tālākai dalībai 3.1.1.5. investīcijas priekšatlasē netiek iekļauta, ievērojot, ka Tukuma novada pašvaldība nav nodrošinājusi MK noteikumu Nr. 619 11.1 punktā noteikto prasību izpildi, ievērojot, ka Izglītības un zinātnes ministrijas rīcībā nav informācijas par Engures vidusskolas reorganizēšanu. Atbilstoši VIIS datiem Engures vidusskolā izglītojamo skaits 10 – 12. klašu grupā ir 29, un izglītojamo skaita attiecība pret vienu skolotāju ir 7,6. Tukuma novada pašvaldība nav sniegusi arī informāciju par MK noteikumu Nr. 619 11.11.3. apakšpunktā noteiktās prasības izpildi.

Savukārt Dienvidkurzemes novada pašvaldība 3.1.1.5. investīcijas atbalstam izvirza Priekules vidusskolu, kas arī rīkojuma projektā tālākai dalībai 3.1.1.5. investīcijas priekšatlasē netiek iekļauta, ievērojot, ka atbilstošu Dienvidkurzemes novada pašvaldības sniegtajai informācijai lēmumi nav pieņemti par Nīcas un Vaiņodes vidusskolu reorganizēšanu. Atbilstoši VIIS datiem Nīcas vidusskolā un Vaiņodes vidusskolā izglītojamo skaits 10 – 12. klašu grupā ir, attiecīgi, 47 un 31, un izglītojamo skaita attiecība pret vienu skolotāju ir, attiecīgi, 8,6 un 9,2. Dienvidkurzemes novada pašvaldība nav sniegusi arī informāciju par MK noteikumu Nr. 619 11.11.3. apakšpunktā noteiktās prasības izpildi. Tādejādi nav nodrošināta atbilstība MK noteikumu Nr. 619 11.1 punktā noteiktajām prasībām.

Vienlaikus Tukuma novada pašvaldība un Dienvidkurzemes novada pašvaldība, attiecīgi, Engures vidusskolas un Nīcas un Vaiņodes vidusskolu saglabāšanā norāda uz attiecīgo apdzīvoto teritoriju apstākļiem un apsvērumiem par attālumu no skolēnu dzīvesvietas līdz tuvākajai izglītības iestādei. Izglītības un zinātnes ministrija ar 2024. gada 1. februāra vēstuli Nr. 4-9.1e/24/256 “Par pieejamības skolām” informēja pašvaldības par šādām pieejamības izglītības iestādēm, tostarp Engures vidusskolu (ar nosacījumu) un Vaiņodes vidusskolu (ar nosacījumu), taču ņemot vērā, ka tiek turpināts darbs pie normatīvā regulējuma izstrādes par kritērijiem un kārtību, kādā valsts piedalās vispārējās izglītības iestāžu pedagogu darba samaksas finansēšanā pamata un vidējās izglītības pakāpē, kur cita starpā paredzēts ietvert nosacījumus par šādu pieejamības izglītības iestāžu saglabāšanu, tad reorganizācijas lēmumu nepieņemšana par minētajām vidusskolām 3.1.1.5. investīcijas projektu iesniedzēju priekšatlasē rīkojuma projekta izstrādes brīdī nevar tikt akceptēta.

Rīkojuma projektā iekļautā Aizkraukles novada pašvaldībā ārpus tās novada administratīvā centra ir saglabājusi Kokneses vidusskolu un Skrīveru vidusskolu, kur atbilstoši VIIS datiem izglītojamo skaits 10 – 12. klašu grupā, attiecīgi, ir 60 un 70, kas ir atbilstoši MK noteikumu Nr. 619 11.11.1. apakšpunktā noteiktajām prasībām. Turklāt Kokneses vidusskolā atbilstoši VIIS datiem izglītojamo skaita attiecība pret vienu skolotāju ir 11,9, kas pārsniedz MK noteikumu Nr. 619 11.11.3. apakšpunktā noteikto īpatsvaru.

Atbilstoši Noteikumiem Nr. 619 ar rīkojuma projektu vienlaikus ir jānosaka projekta iesniedzējam maksimāli plānotais Atveseļošanas fonda finansējums, kas tiek rēķināts proporcionāli 3.1.1.5. investīcijai izvirzītās izglītības iestādes izglītojamo skaitam 1.–9. klašu grupā saskaņā ar VIIS datiem uz 2023. gada 1. septembri.
Ņemot vērā, ka 3.1.1.5. investīcijas otrajā projektu iesniedzēju priekšatlases kārtā virzāmo izglītības skaits ir mazāks par piecām, proti, izglītības iestādes ir trīs, 3.1.1.5. investīcijas Atveseļošanas fonda finansējuma aprēķinā tiek piemērots proporcionāli samazināts finansējuma apmērs – 4 403 243 euro.

Tālākā 3.1.1.5. investīcijas Atveseļošanas fonda finansējuma atlikuma – 2 935 496 euro, izmantošana tiks noteikta ar atsevišķu Ministru kabineta lēmumu.

Pēc rīkojuma projekta apstiprināšanas Ministru kabinetā Izglītības un zinātnes ministrijai saskaņā ar Noteikumu Nr. 619 18. punktu ir jānosūta rīkojuma projektā noteiktajām pašvaldībām uzaicinājums sagatavot un iesniegt projekta iesniegumu Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā.
Projektu iesniegumu sagatavošanā pašvaldības ņem vērā Noteikumos Nr. 619 noteiktās atbalstāmās darbības, attiecināmās izmaksas un citus 3.1.1.5. investīcijas projektu īstenošanas nosacījumus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Atveseļošanās fonda 3.1.1.5. investīcijas ietekme uz valsts un pašvaldību budžetiem ir noteikta ar Noteikumiem Nr.619 un to grozījumiem.
Paredzams, ka Aizkraukles novada pašvaldība no tās budžeta līdzekļiem (vai izmantojot Valsts kases izsniegtu aizdevumu) segs pievienotās vērtības nodokli 924 681,03 euro apmērā, ievērojot, ka tas atbilstoši Noteikumu Nr. 619 23. punktam nav attiecināms finansēšanai no Atveseļošanas fonda finansējuma. 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks uzlabota vispārējās izglītības iestāžu mācību vide ārpus novadu pašvaldību administratīvajiem centriem.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Cita starpā, īstenojot 3.1.1.5. investīcijas projektu, izglītības iestādēs var tikt uzlabota fiziskās vides piekļūstamība.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks uzlabota vispārējās izglītības iestāžu mācību vide ārpus novadu pašvaldību administratīvajiem centriem.

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi