Anotācija (ex-ante)

23-TA-680: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 4. septembra noteikumos Nr. 560 "Valsts pētījumu programmu projektu īstenošanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Valsts kontroles ieteikums
Apraksts
Valsts kontroles revīzijas Nr. 2.4.1-4/2021 “Slēgtas likumības revīzija “Izglītības un zinātnes ministrijas darbības efektivitāte un atbilstība normatīvo aktu prasībām, izstrādājot un organizējot zinātnes politikas īstenošanu” ieteikumu ieviešanas uzraudzību”  (turpmāk - VK ieteikumi) ieteikumu ieviešana attiecībā uz netiešo attiecināmo izmaksu pārbaudi /https://www.lrvk.gov.lv/lv/revizijas/revizijas/noslegtas-revizijas/slegtas-likumibas-revizijas-izglitibas-un-zinatnes-ministrijas-darbibas-efektivitate-un-atbilstiba-normativo-aktu-prasibam-izstradajot-un-organizejot-valsts-zinatnes-politikas-istenosanu-ieteikumu-ieviesanas-uzraudziba-2/.
Zinātniskās darbības likuma 35. panta trešā daļa nosaka, ka valsts pētījumu programmu projektu pieteikšanas, ekspertīzes, īstenošanas un finansēšanas kārtību, kā arī valsts pētījumu programmu projektu īstenošanai piešķirto finanšu līdzekļu izlietojuma kontroles kārtību nosaka Ministru kabinets.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt netiešo attiecināmo izmaksu veidus valsts pētījumu programmas ietvaros īstenojamajiem projektiem, ka arī to, ka šo projektu īstenošanai piešķirto valsts budžeta līdzekļu izlietojuma kontroli par netiešo attiecināmo izmaksu pārbaudi Latvijas Zinātnes padome veic, ievērojot attiecīgajā projektā norādītos netiešo izmaksu veidus un saskaņā ar projekta iesniedzēja (institūcijas) apstiprinātu projekta netiešo attiecināmo izmaksu izlietojuma un kontroles kārtību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2018. gada 4. septembra noteikumi Nr. 560 “Valsts pētījumu programmu projektu īstenošanas kārtība” (turpmāk – MK noteikumi) nosaka valsts pētījumu programmu (turpmāk – VPP) projektu (turpmāk - VPP projekts) pieteikšanas, ekspertīzes, īstenošanas, finansēšanas un projektu īstenošanai piešķirto finanšu līdzekļu izlietojuma kontroles kārtību.
Pašreiz MK noteikumu 63. apakšpunkts nosaka Latvijas Zinātnes padomes (turpmāk – padome) atbildību par VPP projekta īstenošanai piešķirto valsts budžeta līdzekļu izlietojuma un izmaksu efektivitātes kontroli, neparedzot izņēmumu attiecībā uz netiešu izmaksu kontroli, bet MK noteikumu 14.2. apakšpunkts paredz nemainīgu 25 procentu likmi netiešajām izmaksām, nepieļaujot citāda apmēra likmes noteikšanu un nesniedzot pamatojumu šādas likmes noteikšanai.

Valsts kontrole 2022. gada 9. decembra vēstules Nr. 7-2.3.1e/1078 1. pielikumā “Kopsavilkums par Valsts kontroles revīziju ieteikumu ieviešanu” (pievienots "Papildu dokumentos") devītajā lappusē, sniedzot viedokli par Izglītības un zinātnes ministrijas paveikto Valsts kontroles ieteikumu izpildei, ir norādījusi, ka MK noteikumu 14.2. apakšpunkts pašreiz nepieļauj citāda apmēra likmes noteikšanu un nesniedz pamatojumu šādas likmes noteikšanai un sniedz ieteikumu:"[..] izvērtēt MK noteikumu Nr. 560 regulējumu attiecībā uz netiešo izmaksu nemainīgo 25% likmi un finanšu līdzekļu izlietojuma kontroli” (turpmāk - VK ieteikums).

Kā piemēru netiešo attiecināmo izmaksu kontrolei Valsts kontrole min Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1303/2013 (2013. gada 17. decembris), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006  (turpmāk – Regula) /Padomes Regulu (ES) Nr. 1303/2013 (2013. gada 17. decembris)/.
Regulas 68. panta 1.a punkts nosaka, ja darbības īstenošanā rodas netiešas izmaksas, tās var aprēķināt kā vienotu likmi līdz 25% no atbilstīgajām tiešajām izmaksām ar noteikumu, ka likmi aprēķina, pamatojoties uz taisnīgu, godīgu un pārbaudāmu aprēķina metodi vai metodi, ko saskaņā ar shēmām attiecībā uz dotācijām, kuras pilnībā finansē dalībvalsts, piemēro līdzīga veida darbībai un atbalsta saņēmējam.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu regulējums attiecībā uz netiešo izmaksu nemainīgo 25 procentu likmi un finanšu līdzekļu izlietojuma kontroli ir vispārīgs, rezultātā nav iespējams gūt pārliecību vai VPP projekta īstenošanai piešķirtais finansējums ir izlietots atbilstoši MK noteikumos noteiktajam.
Lai izpildītu VK ieteikumu, nepieciešams izteikt jaunā redakcijā MK noteikumu 14.2. apakšpunktu, nosakot kādas izmaksas ietilpst netiešajās attiecināmajās izmaksās, un papildināt MK noteikumus ar jaunu normu, kas paredz projekta iesniedzēja pienākumu izstrādāt un apstiprināt iekšējo kārtību par projekta netiešo attiecināmo izmaksu izlietojumu un kontroli, ņemot vērā šādus apsvērumus:
a) netiešo izmaksu likme ir pamatota uz Finanšu ministrijas izstrādātajām vadlīnijām “Nr. 1.1. Vadlīnijas par vienkāršoto izmaksu izmantošanas iespējām un to piemērošana Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam ietvaros” (https://www.esfondi.lv/vadlinijas) 27.3. apakšpunktā noteiktā vienkāršoto izmaksu likmju veida “netiešās izmaksas līdz 25% no tiešajām attiecināmajām izmaksām, ar noteikumu, ka likmi aprēķina saskaņā ar Vispārējās Regulas Nr. 2021/1060 53. panta 3. punkta a) apakšpunktu vai vienotā likme ir noteikta atbilstoši Vispārējās regulas Nr. 1303/2013 67. panta 5. punkta a) apakšpunktam un to piemēro līdzīgai darbībai” (turpmāk – vadlīnijas);
 b) VPP ir izvirzīto pētniecības mērķu, struktūras un plānoto darbību ziņā līdzvērtīgas Eiropas Savienības pētniecības un inovāciju programmas “Apvārsnis Eiropa” ar saimniecisko darbību nesaistītām pētniecības programmām, kuru mērķis ir attīstīt pētniecību un inovāciju, stiprināt zinātniski tehnoloģisko bāzi, lai palīdzētu risināt lielākās mūslaiku problēmas, sasniegtu ilgtspējīgas attīstības mērķus, veicinātu dalībvalstu un tās nozaru konkurētspēju. “Apvārsnis Eiropa” aktivitātes lielākoties ir saistītas ar pētniecības un inovācijas veikšanu, sadarbojoties vairākām zinātniskajām institūcijām vai organizācijām un veidojot konsorcijus. VPP ir nozares ministrijas valsts pasūtījums, kuru īsteno pētniecības ietvaros, lai radītu jaunas zināšanas, prasmes un inovācijas, attīstītu jaunus produktus, procesus un pakalpojumus nozaru problēmu risināšanai un stratēģisko attīstības mērķu sasniegšanai, kā arī atbalstītu valsts politikas prioritāšu īstenošanu. VPP atbalstāmās darbības ir ar saimniecisku darbību nesaistīta pētniecība. Lai īstenotu valsts pasūtījumu, VPP ietvaros tiek veidots pētniecības organizāciju konsorcijs, sadarbojoties vairākiem sadarbības partneriem;
c) ņemot vērā, ka Pētniecības un inovācijas programmas “Apvārsnis Eiropa” un VPP ietvaros tiek veiktas līdzīgās darbības un ir līdzīgi atbalsta saņēmēji, VPP projekta netiešo izmaksu likmi iespējams noteikt atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Regulai par pētniecības un inovācijas pamatprogrammas "Apvārsnis Eiropa" izveidi un dalības un rezultātu izplatīšanas noteikumiem (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=CELEX%3A52018PC0435) 35. punktā noteiktajam, un Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES, Euratom) 2018/1046 (2018. gada 18. jūlijs) par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/ALL/?uri=celex:32018R1046) 67. pantā noteiktajam;
d) VPP finanšu līdzekļu izlietojuma kontroles regulējuma izstrādē jāņem vērā vadlīniju 35. punktā noteiktais princips, ka ""[..] galvenajam vienotu likmju izmantošanas mērķim jābūt vērstam uz vienkāršošanu, administratīvā sloga mazināšanu, kļūdu līmeņa mazināšanu darbībās un/vai projektos” un 37. punktā noteiktajam, ka ""[..] finansējuma saņēmējs, sagatavojot maksājuma pieprasījumu, nesniedz izmaksu pamatojošos dokumentus par izmaksu izlietojumu, kas aprēķināts ar vienoto likmi. Izmaksas tiek matemātiski aprēķinātas ar vienotu likmi no likmes bāzes (tiešajām) izmaksām”. Līdz ar to vadlīnijas neparedz, ka uzraugošās iestādes, tai skaitā padome, veic netiešo izmaksu pārbaudes maksājumu pieprasījumu ietvaros;
VPP netiešo attiecināmo izmaksu formulējumus iespējams pamatot ar vadlīniju 29. un 30. punktā ietvertajām netiešo attiecināmo izmaksu pozīcijām.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz:
a) papildināt MK noteikumus  ar jaunu terminu “zinātni apkalpojošais personāls”;
b) precizēt MK noteikumu   14.1.1., 1.4.1.2. un 14.1.3. apakšpunktā izmantoto terminu “personāls”, tā vietā lietojot MK noteikumu 2.22. apakšpunktā minēto terminu “zinātniskā grupa”;
c) veikt grozījumus MK noteikumu 14.2. apakšpunktā, izsakot to jaunā redakcijā, nosakot:
-) netiešo attiecināmo izmaksu likmi līdz 25 procentu (%) apmēram no MK noteikumu 14.1. apakšpunktā minēto tiešo attiecināmo izmaksu kopsummas, izņemot MK noteikumu 14.1.6. apakšpunktā noteiktās tiešās attiecināmās izmaksas, kas radušās saistībā ar ārējo pakalpojumu izmaksām (tai skaitā darbu saskaņā ar uzņēmuma līgumiem);
-) netiešo attiecināmos izmaksu veidus;
d) papildināt MK noteikumus ar 14.2 un 14.3 apakšpunktu, nosakot netiešo attiecināmo izmaksu izlietojuma kontroles uzraudzību, vadoties no zinātniskās institūcijas apstiprinātas iekšējās procedūras par netiešajām izmaksām.
MK noteikumi paredzētu nepieciešamos nosacījumus, bet katra projekta iesniedzējs patstāvīgi būtu atbildīgs par to realizāciju ar savu iekšējo kārtību, lai sadalītu funkcionālās atbildības atbilstoši organizācijas apstākļiem. Iekšējās kārtības atbilstību un ievērošanu atbilstoši MK noteikumu prasībām varēs pārbaudīt kontroles ietvaros.

Saskaņošanas procesā norādāms, ka zinātni apkalpojošais personāls ir galvenokārt administratīvā atbalsta funkciju nodrošinātāji, kam ir ietekme uz zinātnisko procesa apstākļiem. MK noteikumi papildināti un 14.1.1., 14.1.2. un 14.1.3. apakšpunktā jēdzieni pārveidoti, lai nošķirtu izmaksu sadalījumu grupas starp zinātni veicošo personālu un citiem iesaistītajiem atbilstoši grozījumos paredzētiem papildu terminiem.

MK noteikumu 71. punkts domāts kā noslēguma jautājuma pārejas regulējums, jo pirms grozījumu spēkā stāšanās uzsāktiem projektiem nebūtu jāizpilda grozījumu prasības, pārvērtējot netiešo attiecināmo izmaksu likmi, tādējādi mainot un, iespējams, pasliktinot līdz grozījumu spēkā stāšanās dienai projektu līgumos noteiktos īstenošanas nosacījumus.  
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • zinātnes tehniskais personāls, zinātni apkalpojošais personāls, zinātnieki, padomes darbinieki.
Ietekmes apraksts
MK noteikumu grozījumu rezultātā projektu īstenošanā iesaistītie zinātnieki, zinātni apkalpojošais un zinātnes tehniskais personāls, finansējumu plānos un izlietos, ievērojot tiešo attiecināmo izmaksu un netiešo attiecināmo izmaksu pozīcijas un proporcijas, kā arī veiks šo izmaksu uzskaiti atbilstoši zinātnisko institūciju iekšējai kārtībai.
Projekts radīs nelielu papildu administratīvo slogu padomes darbiniekiem, veicot zinātniskās institūcijas iesniegto finanšu pārskatu pārbaudi saskaņā ar Noteikumu Nr. 560 14.1. un 142. apakšpunktā noteikto.
Juridiskās personas
  • Nozaru ministrijas, zinātniskās institūcijas, padome
Ietekmes apraksts
Grozījumi MK noteikumos veikti, precizējot vienas vienības izmaksu likmi un nosakot, kādas izmaksas ietilpst netiešajās attiecināmajās izmaksās, kā arī precizējot projekta netiešo attiecināmo izmaksu uzskates regulējumu. Noteikumu Nr.560 grozījumu rezultātā projektu īstenošanā iesaistītajiem izpildītājiem būs skaidrāki netiešo izmaksu piemērošanas un uzskaites nosacījumi.
Projekts neradīs papildu administratīvo slogu uz nozaru ministrijām.
Projekts radīs nelielu papildu administratīvo slogu padomei, kontrolējot projektu īstenotāju – zinātnisko institūciju iekšējo tiesību aktu izstrādes kvalitāti.
Plānotā regulējuma pašreizējās redakcijas ieviešana radīs nelielu papildu administratīvo slogu zinātniskajām institūcijām, jo tām būs jāizstrādā iekšējais tiesību akts, paredzot kārtību, kā netiešās attiecināmās izmaksas tiks uzskatītas.
Gadījumā, ja projekta saskaņošanas laikā tiks precizēta projekta 7. punkta redakcija un noteikts pienākums padomei veikt stingrāku netiešo attiecināmo izmaksu kontroli zinātniskajās institūcijās, regulējums radīs būtisku ietekmi uz administratīvā sloga palielināšanu padomei, pārbaudot netiešo attiecināmo izmaksu izlietojumu un uzskaiti, kā arī zinātniskajām institūcijām, uzrādot, kopējot, nosūtot ļoti daudzus finanšu izlietojuma dokumentus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība nav nepieciešama, jo noteikumu projekts neparedz jaunu vai tādu grozījumu regulējuma ieviešanu, kas prasītu sabiedrisku apspriešanu. Latvijas zinātniskās institūcijas, kas ir arī valsts pētījumu programmu īstenotāji, jau daudzus gadus sekmīgi startē un īsteno Eiropas Savienības pētniecības un inovāciju programmas “Apvārsnis 2020” un “Apvārsnis Eiropa” projektus, kuru nosacījumi ir tādi paši kā projektā piedāvātais regulējums. Līdz ar to pētniecības organizācijām projektā plānotie nosacījumi nav jaunums.Vienlaikus Valsts kontroles revīzijā minētais un 2022. gada 9. decembra vēstulē Nr. 7-2.3.1e/1078 norādītie ieteikumi tika apspriesti 2021.gada nogalē.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zinātniskās institūcijas, Latvijas Zinātnes padome, nozaru ministrijas.

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi