Anotācija (ex-ante)

22-TA-2334: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 19. jūnija noteikumos Nr. 350 "Publiskas personas zemes nomas un apbūves tiesības noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts pēc Finanšu ministrijas (valsts akciju sabiedrības “Valsts nekustamie īpašumi”, turpmāk - VNĪ) iniciatīvas.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018.gada 19.jūnija noteikumos Nr.350 "Publiskas personas zemes nomas un apbūves tiesības noteikumi" (turpmāk – noteikumu projekts) mērķis ir pilnveidot publiskas personas neapbūvētu zemesgabalu iznomāšanas un apbūves tiesības piešķiršanas kārtību, papildinot nomas un apbūves tiesības izsoļu norises veidus ar jaunu veidu - nomas un apbūves tiesības elektronisko izsoli.
Spēkā stāšanās termiņš
01.07.2023.
Pamatojums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts paredz elektronisko izsoļu norisi Tiesu administrācijas pārziņā esošajā Elektronisko izsoļu vietnē (https://izsoles.ta.gov.lv), regulējuma salāgošanai paredzams spēkā stāšanās datums 2023.gada 1.jūlijs.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2018.gada 19.jūnija noteikumu Nr.350 "Publiskas personas zemes nomas un apbūves tiesības noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr.350) 3.nodaļā noteikta neapbūvēta publiskas personas zemesgabala iznomāšanas kārtība, tostarp noteikti divi nekustamā īpašuma izsoļu veidi: mutiska izsole un rakstiska izsole. Saskaņā ar MK noteikumu Nr.350 32.punktu lēmumu par piemērojamo izsoles veidu pieņem nomas objekta iznomātājs.
Atbilstoši MK noteikumu Nr.350 4.nodaļā (77.punktā) noteiktajam neapbūvēta zemesgabala apbūves tiesīgo noskaidro rakstiskā vai mutiskā izsolē un apbūves tiesības piešķīrējs pieņem lēmumu par piemērojamo izsoles veidu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ievērojot Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma 6.2 panta otrajā daļā un Ministru kabineta 2011.gada 6.decembra noteikumu Nr.934 "Noteikumi par valsts nekustamā īpašuma pārvaldīšanas principiem un kārtību" 14.1.apakšpunktā noteikto, starp Finanšu ministriju un VNĪ 2020.gada 18.martā ir noslēgts Nekustamā īpašuma portfeļa pārvaldīšanas līgums Nr.IEN/2020/364, saskaņā ar kuru VNĪ veic Finanšu ministrijas valdījumā esošo valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšanu un iznomāšanu.
Veicot Finanšu ministrijas valdījumā esošo valsts nekustamo īpašumu iznomāšanu, VNĪ, ievērojot gūto pozitīvo pieredzi un rezultātus valsts nekustamo īpašumu atsavināšanā elektroniskās izsolēs atbilstoši Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā ietvertajam regulējumam, atzinusi, ka arī valsts nekustamo īpašumu iznomāšanas un apbūves tiesības piešķiršanas procesā un VNĪ piederošo nekustamo īpašumu iznomāšanas un apbūves tiesības piešķiršanas procesā būtu ieviešama elektroniskā izsoles forma.
Risinājuma apraksts
Nomas un apbūves tiesības izsoļu pārcelšana uz vienotu elektronisko vidi - elektronisko izsoļu vietnē https://izsoles.ta.gov.lv, kas izveidota saskaņā ar Civilprocesa likuma 605.1 pantu, kurā jau notiek valsts nekustamo īpašumu atsavināšanas izsoles, kā arī tiesu izpildītāju rīkotās izsoles, paplašinātu izsoļu dalībnieku loku, radītu interesentiem plašāku izsoļu pieejamību vienuviet un nodrošinātu iespēju izsolēs piedalīties personām neatkarīgi no viņu faktiskās atrašanās vietas, kas ir aktuāli arī saistībā ar Covid-19 izplatību, kad var tikt noteikti ierobežojumi pakalpojumu sniegšanai klātienē. Atbilstoši elektronisko izsoļu vietnē https://izsoles.ta.gov.lv norādītajai informācijai 2021.gada 15.septembrī elektroniskā izsoļu vietne mēneša laikā apmeklēta 398 948 reizes, bet kopumā kopš 2015.gada 1.jūlija - apmeklēta 51 987 189 reizes. Līdz ar to, paredzams, ka nomas un apbūves tiesības izsoļu organizēšana elektroniskā vidē varētu veicināt iegūto naudas līdzekļu apmēra pieaugumu. Izsoļu organizēšana elektroniskā vidē veicinātu to norises caurskatāmību un mazinātu izsoles dalībnieku savstarpējas vienošanās iespējas. Lai nodrošinātu izsoles dalībnieku anonimitāti un novērstu iespēju izsoles dalībniekiem vienam otru ietekmēt, izsoles norises laikā informācija par solītājiem pieejama tikai izsoles organizētājam, savukārt solītājam pieejama informācija par visām viņa un citu solītajām summām un solījumu reģistrēšanas laiku, bet nav pieejama citu solītāju identificējoša informācija.
Ar 2019.gada 20.jūnijā Saeimā pieņemto likumu “Grozījumi Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā” (likums stājās spēkā 2019.gada 16.jūlijā) Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā noteiktās publiskai personai piederošas mantas izsoļu norises formas – rakstiskā un mutiskā izsole tika papildinātas ar jaunu publiskas personas mantas atsavināšanas norises formu – elektronisko izsoli. Likumprojekta saskaņošanas gaitā par piemērotāko elektronisko izsoļu vidi, kurā varētu organizēt publiskas personas mantas atsavināšanas elektroniskās izsoles saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likumu, tika atzīta Tiesu administrācijas uzturētā elektronisko izsoļu vietne, kas izveidota saskaņā ar Civilprocesa likuma 605.1 pantu. Likumprojekta anotācijā (pieejams http://titania.saeima.lv/LIVS13/SaeimaLIVS13.nsf/0/4FE0EE530A6D3617C22583590036CDB6?OpenDocument#b) kā viens no pamatojumiem šādai izvēlei minēts apstāklis, ka elektronisko izsoļu vietne veiksmīgi darbojas jau kopš 2015.gada 1.jūlija un tās popularitāte turpina pieaugt - saskaņā ar Tiesu administrācijas publiskoto informāciju pirmajos sešos vietnes darbības mēnešos tika organizētas 3134 izsoles, bet 2016.gadā jau 6570 izsoles, arī vietnes apmeklējumu skaits audzis vairākas reizes, salīdzinot ar 2015.gadu.
Tiesu administrācijas pārziņā esošā elektronisko izsoļu vietne tika izveidota, ņemot vērā grozījumus Civilprocesa likumā, uz kuru pamata ar 2015.gada 1.jūliju spriedumu izpildes procesā un ar 2016. gada 1.janvāri maksātnespējas procesā spēkā stājās jauna kārtība, mainot izsoles norises formu no izsoles klātienē uz izsoli elektroniskā vidē. Tiesu administrācijas pārziņā esošā elektronisko izsoļu vietne nodrošina izsoles sludinājumu izvietošanu, izsoles dalībnieku reģistrāciju, informācijas uzkrāšanu par reģistrētajiem izsoles dalībniekiem, reģistrēto izsoles dalībnieku autorizāciju dalībai izsludinātajā izsolē, kā arī tehnoloģisko rīku kopu solījumu izdarīšanai un reģistrēšanai, kas tika atzīta par piemērotu arī publiskas personas mantas atsavināšanas izsoļu organizēšanai un būtu piemērota arī nomas un apbūves tiesības izsolēm.
Lai nodrošinātu publiskas personas mantas atsavināšanas izsoļu organizēšanu un noturēšanu elektroniskā vidē, izmantojot jau izveidoto elektronisko izsoļu portālu, tika izdarīti grozījumi (Ministru kabineta 2018.gada 18.septembra noteikumi Nr.590 "Grozījumi Ministru kabineta 2015.gada 16.jūnija noteikumos Nr.318 "Elektronisko izsoļu vietnes noteikumi"") arī Ministru kabineta 2015.gada 16.jūnija noteikumos Nr.318 "Elektronisko izsoļu vietnes noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr.318), nosakot iespēju Tiesu administrācijai elektronisko izsoļu vietnē izsoles organizēt ne tikai zvērinātiem tiesu izpildītājiem un maksātnespējas procesa administratoriem, bet arī citiem subjektiem – publiskām personām, šādu personu iestādēm un kapitālsabiedrībām, kā arī privāto tiesību juridiskajām personām, un veikti atsevišķi izsoles vietnes tehniski pielāgojumi.
Saskaņā ar MK noteikumu Nr.318 1.punktu noteikumi nosaka kārtību, kādā veic darbības elektronisko izsoļu vietnē (https://izsoles.ta.gov.lv), kā arī kārtību, kādā Izsoļu dalībnieku reģistrā iekļauj ziņas par personu, iekļaujamo ziņu apjomu, kā arī šo ziņu aktualizēšanas un dzēšanas kārtību. MK noteikumu Nr.318 1.1 punkts nosaka, ka darbības elektronisko izsoļu vietnē, organizējot izsoles publiskas personas mantas pārdošanai, tai skaitā tādas mantas, kas nodota iestādes vai kapitālsabiedrības valdījumā vai turējumā, kā arī privāto tiesību juridisko personu mantas izsoles, veic saskaņā ar Tiesu administrāciju noslēgto vienošanos un tajā noteikto sadarbības kārtību. Saskaņā ar MK noteikumu Nr.318 2.5.apakšpunktu elektronisko izsoļu vietnes administrators ir Tiesu administrācija.
2019.gadā Tiesu administrācija sadarbībā ar VNĪ uzsāka elektroniskās izsoļu vietnes platformas pielāgošanu nomas tiesību izsoļu organizēšanai. Nomas tiesību izsoļu vietnes izstrādi Tiesu administrācija pabeidza 2020.gadā, nodrošinot arī iespēju VNĪ darbiniekiem testēt izsoļu vietni. Papildus Tiesu administrācija sadarbībā ar VNĪ 2022.gadā veica darbības, lai nodrošinātu datu migrāciju no VNĪ tīmekļvietnes mājaslapas sludinājumu vietnes uz Tiesu administrācijas uzturēto elektronisko izsoļu vietni.
Ievērojot minēto, sagatavots noteikumu projekts un Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2018.gada 20.februāra noteikumos Nr.97 "Publiskas personas mantas iznomāšanas noteikumi"" (22-TA-2349), kas papildina minētos noteikumus ar jaunu nomas un apbūves tiesības izsoles veidu – elektronisko izsoli, tostarp, saglabājot arī mutiskas un rakstiskas izsoles veidu, kā arī saglabājot nosacījumus, kuros gadījumos iznomātājs nekustamā īpašuma iznomāšanai var nerīkot izsoli.
Papildus Finanšu ministrijas rīcībā nonākusi Rīgas domes Īpašuma departamenta (turpmāk – Departaments) 2021.gada 17.jūnija vēstule DI-21-1150-nd, kurā Departaments izteicis priekšlikumu nepieciešamajiem grozījumiem normatīvajos aktos par iespēju organizēt nekustamo īpašumu nomas tiesības izsoles elektronisko izsoļu vienotajā platformā. Departamenta ieskatā, lai veicinātu vienlīdzīgu, efektīvu un caurskatāmāku Rīgas pilsētas pašvaldības nekustamā īpašuma iznomāšanas kārtību izsoles ceļā, Departaments uzskata par nepieciešamu veikt grozījumus attiecīgajos normatīvajos aktos, tajā skaitā MK noteikumos Nr.350 un Ministru kabineta 2018.gada 20.februāra noteikumos Nr.97 “Publiskas personas mantas iznomāšanas noteikumi”, nosakot, ka publiskas personas nekustamo īpašumu  nomas tiesību izsoles tiek rīkotas gan elektronisko izsoļu vienotajā  platformā, gan saglabājot iespēju rīkot nomas tiesību izsoles klātienē, līdzīgi kārtībai kādā tiek rīkotas izsoles publiskas personas mantas atsavināšanas gadījumā.
Ievērojot minēto, noteikumu projektā ietvertais regulējums par nomas un apbūves tiesības elektronisko izsoļu organizēšanu tiek attiecināts ne tikai uz valsts neapbūvēta zemesgabala, bet arī uz atvasinātu publisku personu neapbūvētu zemesgabalu, kas tiek iznomāti saskaņā ar MK noteikumiem Nr.350, iznomāšanu vai apbūves tiesības piešķiršanu.
Noteikumu projekts paredz precizēt MK noteikumu Nr.350 32.punktu, nosakot, ka nomnieku noskaidro rakstiskā, mutiskā vai elektroniskā izsolē. Vienlaikus tiek saglabātas iznomātāja tiesības izvēlēties un pieņemt lēmumu, kuru no nomas tiesību izsoļu veidiem piemērot katrā konkrētā gadījumā.
MK noteikumu Nr.350 33.punkts papildināts ar  33.9.1 apakšpunktu,  norādot, kāda papildus informācija publicējama elektroniskās izsoles gadījumā: ja nomas tiesības tiek piešķirtas elektroniskā izsolē, papildus norādāma elektronisko izsoļu vietne, kur pieejama informācija par izsoles kārtību un nosacījumiem, ar kādiem personas var reģistrēties dalībai izsolē un piedalīties solīšanā, izsoles sākuma datums un laiks, izsoles noslēguma datums un laiks, izsoles solis.
Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā noteikts (6.1 panta otrā daļa), ka publiskas personas mantas iznomātājs veic iznomāšanai paredzēto un iznomāto objektu uzskaiti, kā arī nodrošina, ka informācija par tiem ir publiski pieejama, ievērojot normatīvajos aktos paredzētos informācijas pieejamības ierobežojumus.
MK noteikumi Nr.350 tiek papildināti ar noteikumu, ka elektroniskās izsoles rīkošanas gadījumā informācija par izsoli un izsoles noteikumiem, kas ietverti MK noteikumu Nr.350 33.punktā, ievietojama arī elektronisko izsoļu vietnē. Lai nodrošinātu pēc iespējas plašāku pretendentu loku, tiek saglabāti nosacījumi, ka iznomātājs MK noteikumu Nr.350 33.punktā minēto informāciju publicē arī iznomātāja tīmekļvietnē, un valsts mantas iznomātājs papildus nodrošina bezmaksas publicēšanu VNĪ tīmekļvietnē, kā arī iznomātājam ir tiesības papildus izmantot arī citus informācijas paziņošanas veidus.
Ar noteikumu projektu tiek precizēts MK noteikumu Nr.350 37.punkts, izsoles pretendenta pienākumu iesniegt pieteikumu dalībai izsolē attiecinot uz rakstiskas un mutiskas izsoles gadījumiem.
Noteikumu projekts paredz noteikt, ja tiek rīkota elektroniskā izsole, tā notiek Tiesu administrācijas uzturētajā elektronisko izsoļu vietnē https://izsoles.ta.gov.lv. Noteikumu projekts pēc analoģijas ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā noteikto elektronisko izsoļu kārtību nosaka, ka publiskas personas neapbūvēta zemesgabala tiesību elektroniskā izsole notiek, ievērojot MK noteikumus Nr.350, normatīvos aktus par kārtību, kādā veic darbības elektronisko izsoļu vietnē, un izsoles noteikumus (MK noteikumu Nr.350 37.1 punkts).
Personai, kura vēlēsies piedalīties elektroniskā publiskas personas neapbūvēta zemesgabala nomas tiesību izsolē, jāreģistrējas izsoļu dalībnieku reģistrā, ievērojot MK noteikumos Nr.318 ietvertos nosacījumus, un līdz izsoles publikācijā norādītajam laikam, izmantojot elektronisko izsoļu vietni, jānosūta izsoles organizētājam lūgumu autorizēt to dalībai izsolē, kā arī jāsedz maksa par dalību izsolē elektroniskās izsoles vietnes administratoram normatīvajos aktos noteiktajā apmērā saskaņā ar elektronisko izsoļu vietnē reģistrētam lietotājam sagatavotu rēķinu (MK noteikumu Nr.350 37.2 punkts). Saskaņā ar MK noteikumiem Nr.318 Izsoļu dalībnieku reģistrā ziņas par personu var tikt iekļautas divos veidos, proti, personai patstāvīgi veicot reģistrāciju, izmantojot elektronisko pakalpojumu vienotajā valsts un pašvaldību pakalpojumu portālā www.latvija.lv pieejamo elektronisko pakalpojumu "Par E-izsoļu portāla dalībnieka dalību konkrētā izsolē" (primārais reģistrēšanās veids), vai klātienē pēc savas izvēles pie jebkura zvērināta tiesu izpildītāja vai maksātnespējas procesa administratora (ievērojot apstākli, ka ne visām personām ir pieejami portāla www.latvija.lv atbalstītie autentifikācijas rīki, piemēram, personas apliecību (turpmāk - eID karte), elektroniskā paraksta viedkarte eME, portālā piedāvātā iespēja autentificēties ar internetbankas rekvizītiem neaptver visas kredītiestādes). Līdz ar to arī personai, kura vēlēsies piedalīties publiskas personas neapbūvēta zemesgabala nomas tiesību izsolē, būs jāizpilda prasība par reģistrēšanos Izsoļu dalībnieku reģistrā kādā no iepriekš norādītajiem veidiem. Lai autentificētos elektronisko izsoļu vietnē, jāpiemēro Fizisko personu elektroniskās identifikācijas likuma, Personu apliecinošu dokumentu likuma un Ministru kabineta 2015.gada 16.jūnija noteikumos Nr.318 "Elektronisko izsoļu vietnes noteikumi" noteiktais regulējums. Vienlaikus līdz ar 2021.gada 12.oktobra Ministru kabineta noteikumu Nr.687 "Grozījumi Ministru kabineta 2012.gada 21.februāra noteikumos Nr.134 "Personu apliecinošu dokumentu noteikumi"" stāšanos spēkā jau šobrīd ārvalstnieki var noformēt eID karti, kas nozīmē ārvalstnieku iespējas izmantot eID kartē integrēto kvalificēto paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas līdzekli un ārvalstnieku iespējas piedalīties izsolēs līdzvērtīgi juridiskajām personām, kuru pārstāvis ir Latvijas iedzīvotājs.
Trīs darba dienu laikā pēc rēķina apmaksas izsoles organizētājs pārbauda, vai izsoles pretendents izpildījis publikācijā norādītos nosacījumus un autorizē dalībai izsolē pretendentus, kuri izpildījuši visus nomas tiesību izsoles priekšnoteikumus.
Izsolei autorizētie dalībnieki drīkst izdarīt solījumus visā izsoles norises laikā.
Noteikumu projekta 42.1 punktā ietvertas tiesības izsoles organizētājam pārtraukt izsoli, ja tās norises laikā saņemts elektronisko izsoļu vietnes drošības pārvaldnieka paziņojums par būtiskiem tehniskiem traucējumiem, kas var ietekmēt izsoles rezultātu.
Salāgojot noteikumu projektā ietverto nomas tiesību elektronisko izsoļu regulējumu ar elektronisko izsoļu vietnes funkcionalitāti, noteikumu projekts nosaka elektroniskās izsoles noslēgšanas kārtību saskaņā ar Civilprocesa likuma 608.panta ceturtajā daļā noteikto elektroniskās izsoles noslēgšanas kārtību, proti, paredz noteikt, ka elektroniskā izsole noslēdzas sludinājumā un izsoles noteikumos par publiskas personas neapbūvēta zemesgabala nomas tiesību izsoli norādītajā dienā pulksten 13.00, bet, ja sludinājumā norādītā diena iekrīt brīvdienā vai svētku dienā, — nākamajā darbdienā līdz pulksten 13.00. Ja pēdējo piecu minūšu laikā pirms izsoles noslēgšanai noteiktā laika tiek reģistrēts solījums, izsoles laiks automātiski tiek pagarināts par piecām minūtēm. Ja pēdējās stundas laikā pirms izsoles noslēgšanas tiek konstatēti būtiski tehniski traucējumi, kas var ietekmēt izsoles rezultātu, un tie nav saistīti ar sistēmas drošības pārkāpumiem, izsoles laiks automātiski tiek pagarināts līdz nākamās darbdienas pulksten 13.00. Pēc izsoles noslēgšanas solījumus vairs nereģistrē un elektronisko izsoļu vietnē tiek norādīts izsoles noslēguma datums, laiks un pēdējais izdarītais solījums. Vienlaikus izsoles organizētājam tiek noteiktas tiesības pārtraukt izsoli, ja tās norises laikā saņemts elektronisko izsoļu vietnes drošības pārvaldnieka paziņojums par būtiskiem tehniskiem traucējumiem, kas var ietekmēt izsoles rezultātu. (MK noteikumu Nr.350 42.2 , 42.1  punkts).
Saskaņā ar MK noteikumu Nr.318 45.punktu Tiesu administrācija informē izsoles rīkotāju par elektronisko izsoļu vietnes sistēmas darbībā konstatētiem būtiskiem tehniskiem traucējumiem 24 stundu laikā pēc šādu traucējumu konstatēšanas vai izsoles noslēguma, ja izsole ir noslēgusies, bet par konstatētu drošības pārkāpumu – nekavējoties. Ņemot vērā minēto, izsoles organizētājs izsoli pārtrauc, ja tās laikā ir saņemts ziņojums par konstatētu sistēmas drošības pārkāpumu. Citu ziņojumu, kas saņemti pēc izsoles beigām, gadījumā, izsole netiek pārtraukta.
Pēc elektroniskās izsoles slēgšanas iznomātājs saņem elektronisko izsoļu vietnē https://izsoles.ta.gov.lv automātiski sagatavotu izsoles aktu, un attiecīgi iznomātājs apstiprina elektroniskās izsoles rezultātus (MK noteikumu Nr.350 42.3 punkts).
Noteikumu projekts paredz precizēt MK noteikumu Nr.350 77.punktu, nosakot, ka neapbūvēta zemesgabala apbūves tiesīgo noskaidro rakstiskā, mutiskā vai elektroniskā izsolē. Vienlaikus tiek saglabātas apbūves tiesības piešķīrēja tiesības izvēlēties un pieņemt lēmumu, kuru no nomas tiesību izsoļu veidiem piemērot katrā konkrētā gadījumā.
Ministru kabineta 2017.gada 20.jūnija noteikumos Nr.343 "Tiesu administrācijas maksas pakalpojumu cenrādis" noteikti Tiesu administrācijas maksas pakalpojumi, kas tiek sniegti elektronisko izsoļu vietnes ietvaros.
Nolūkā pārrunāt aktuālos jautājumus, kas saistīti ar Ministru kabineta 2017.gada 20.jūnija noteikumos Nr.343 "Tiesu administrācijas maksas pakalpojumu cenrādis" noteiktā pakalpojumu maksas cenrāža nepieciešamajiem grozījumiem, datu migrāciju nomas tiesību izsoļu publikācijām un citiem jautājumiem, kas saistīti ar nomas tiesību elektronisko izsoļu nodrošināšanu Tiesu administrācijas uzturētajā elektronisko izsoļu vietnē, 2021.gada 7.aprīlī tika organizēta  sanāksme, kurā piedalījās Finanšu ministrijas, Tiesu administrācijas un VNĪ pārstāvji. Atbilstoši sanāksmē pārrunātajam par Tiesu administrācijas sniegto pakalpojumu maksas apmēru, Tiesu administrācija veica aprēķinus un Tieslietu ministrija virzīja attiecīgus grozījumus Ministru kabineta 2017.gada 30.jūnija noteikumos Nr.343 "Tiesu administrācijas maksas pakalpojumu cenrādis" (Ministru kabineta 2023.gada 7.februāra noteikumi Nr.53 "Grozījumi Ministru kabineta 2017.gada 20.jūnija noteikumos Nr.343 "Tiesu administrācijas maksas pakalpojumu cenrādis""). Atbilstoši Ministru kabineta 2017.gada 20.jūnija noteikumos Nr.343 "Tiesu administrācijas maksas pakalpojumu cenrādis" noteiktajam, sludinājuma ievietotājs varēs izvēlēties šādu maksas apmēru: 15 EUR par katru sludinājumu vai abonēšanas maksu 2500 EUR mēnesī (tai skaitā maksa par nomas tiesību izsolēm un maksa par nekustamā īpašuma atsavināšanas izsolēm), lietotājam, kurš piesaka dalību nomas tiesību elektroniskajā izsolē paredzēta maksa: 5 (pieci) euro apmērā.
Ar noteikumu projektu netiek paplašinātas Tiesu administrācijas funkcijas. Tiesu administrācija kā Izpildu lietu reģistra elektronisko izsoļu moduļa sistēmas pārzinis izsoļu rīkotājiem tehniski nodrošina vienīgi piekļuves iespēju elektronisko izsoļu vietnei apjomā, kāds nepieciešams, lai nodrošinātu ar izsoļu organizēšanu saistīto darbību veikšanu, savukārt visas praktiskās darbības, organizējot konkrētas izsoles (sludinājuma reģistrēšana, aizpildot sludinājuma reģistrācijas kartiņā norādītos sludinājuma datu laukus; izsoles dalībnieku pieteikumu izskatīšana; izsoles dalībnieku apstiprināšana un noraidīšana; sekošana līdzi savu rīkoto izsoļu gaitai u.c. darbības), piešķirto sistēmas piekļuves tiesību apjomā un atbilstoši izsoļu vietnes lietošanas noteikumiem, patstāvīgi īsteno izsoles rīkotājs (pakalpojuma pieprasītājs).
Saskaņā ar noteikumu projektu tajā ietvertie grozījumi stāsies spēkā 2023.gada 1.jūlijā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Lai pieteiktos dalībai publiskas personas rīkotā neapbūvēta zemesgabala elektroniskā izsolē, personām salīdzinājumā ar šā brīža tiesisko regulējumu turpmāk vispirms būs nepieciešams reģistrēties Izsoļu dalībnieku reģistrā un tikai tad būs iespējama autorizēšanās dalībai konkrētajā izsolē, taču, ņemot vērā, ka minētā reģistrēšanās veicama tikai vienu reizi neatkarīgi no izsoļu skaita, kurā persona plāno piedalīties, proti, minētajai reģistrācijai nav terminēta rakstura, turklāt reģistrēšanos patstāvīgi iespējams veikt elektroniski, atzīstams, ka noteikumu projekts kopumā samazina administratīvo slogu izsoles procesa dalībniekiem.
Paredzams, ka noteikumu projektā ietvertajam tiesiskajam regulējumam būs pozitīva ietekme uz tautsaimniecību. Izsoļu organizēšana elektroniskā vidē paplašinātu to personu loku, kuras piedalīsies publiskas personas neapbūvēta zemesgabala nomas tiesību izsolē, kā arī palīdzētu novērst izsoles dalībnieku savstarpējas vienošanās iespējas. Lai nodrošinātu izsoles dalībnieku anonimitāti un novērstu iespēju izsoles dalībniekiem vienam otru ietekmēt, izsoles norises laikā informācija par solītājiem pieejama tikai izsoles organizētājam, savukārt solītājam pieejama informācija par visām viņa un citu solītajām summām un solījumu reģistrēšanas laiku, bet nav pieejama citu solītāju identificējoša informācija. Līdz ar to, paredzams, ka izsoļu organizēšana elektroniskā vidē varētu veicināt iegūto naudas līdzekļu apmēra pieaugumu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz ikvienu fizisku personu, kura vēlēsies piedalīties publiskas personas mantas nomas tiesību vai apbūves tiesības elektroniskā izsolē un iegūt nomas vai apbūves tiesības uz publiskas personas neapbūvētu zemesgabalu. 
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz ikvienu juridisku personu, kura vēlēsies piedalīties publiskas personas mantas nomas tiesību vai apbūves tiesības elektroniskā izsolē un iegūt nomas vai apbūves tiesības uz publiskas personas neapbūvētu zemesgabalu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Publiskas personas neapbūvēta zemesgabala nomas un apbūves tiesību izsoles rīkošanu elektroniskā vidē Tiesu administrācija nodrošinās Tiesu administrācijas esošo budžeta līdzekļu ietvaros.
Elektronisko izsoļu rīkotājiem būs izdevumi atbilstoši Ministru kabineta 2017.gada 20.jūnija noteikumos Nr.343 "Tiesu administrācijas maksas pakalpojumu cenrādis" noteiktajam cenrādim. Ņemot vērā, ka iznomātāji un apbūves tiesības piešķīrēji joprojām varēs piemērot arī rakstiskas un mutiskas izsoles, kā arī nav zināms, kāds katram konkrētajam iznomātājam vai apbūves tiesības piešķīrējam būtu potenciālais elektronisko nomas tiesību izsoļu skaits, izdevumi nav precīzi aprēķināmi, jo tie ir atkarīgi no rīkoto izsoļu skaita

4.1.1. Grozījumi Ministru kabineta 2018.gada 20.februāra noteikumos Nr.97 "Publiskas personas mantas iznomāšanas noteikumi".

Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā, ka publiskas personas zemes nomu un apbūves tiesību regulē MK noteikumi Nr.350, bet publiskas personas mantas nomu regulē Ministru kabineta 2018.gada 20.februāra noteikumos Nr.97 "Publiskas personas mantas iznomāšanas noteikumi", vienlaikus izstrādāti grozījumi arī minētajos Ministru kabineta noteikumos (22-TA-2349).
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.2. Grozījumi Ministru kabineta 2015.gada 16.jūnija noteikumos Nr.318 "Elektronisko izsoļu vietnes noteikumi".

Pamatojums un apraksts
Lai elektronisko izsoļu vietnē varētu veikt publiskas personas neapbūvēta zemesgabala nomas un apbūves tiesības izsoles, vienlaikus veicami grozījumi arī Ministru kabineta 2015.gada 16.jūnija noteikumos Nr.318 "Elektronisko izsoļu vietnes noteikumi".
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija

4.1.3. Grozījumi Ministru kabineta 2017.gada 20.jūnija noteikumos Nr.343 "Tiesu administrācijas maksas pakalpojumu cenrādis".

Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā anotācijas 1.sadaļā norādīto par 2021.gada 7.aprīlī notikušajā sanāksmē panākto vienošanos, ir veikti atbilstoši grozījumi Ministru kabineta 2017.gada 30.jūnija noteikumos Nr.343 "Tiesu administrācijas maksas pakalpojumu cenrādis" (Ministru kabineta 2023.gada 7.februāra noteikumi Nr.53 "Grozījumi Ministru kabineta 2017.gada 20.jūnija noteikumos Nr.343 "Tiesu administrācijas maksas pakalpojumu cenrādis"").
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, VAS "Valsts nekustamie īpašumi"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/bdbd8280-db19-4fbb-b7b5-2d4e38048b8e

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskās apspriešanas laikā par izstrādāto noteikumu projektu iebildumi vai priekšlikumi nav saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Publiskas personas mantas iznomātāji vai apbūves tiesības piešķīrēji, kuri vēlas iznomāt vai piešķirt apbūves tiesību uz publiskas personas neapbūvētu zemesgabalu elektronisko izsoļu vietnē. Elektronisko izsoļu vietnes pārziņa un turētāja funkciju īstenotājs - Tiesu administrācija.

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Ja publiskas personas mantas iznomātāji vai apbūves tiesības piešķīrēji izvēlēsies publiskas personas neapbūvētu zemesgabalu izsoli organizēt elektronisko izsoļu vietnē, izsoles rīkotājiem radīsies izdevumi atbilstoši Ministru kabineta 2017.gada 20.jūnija noteikumos Nr.343 "Tiesu administrācijas maksas pakalpojumu cenrādis" noteiktajam cenrādim. Tie nav precīzi aprēķināmi, jo ir atkarīgi no rīkoto izsoļu skaita.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Nomas un apbūves tiesību izsoļu pārcelšana uz vienotu elektronisko vidi - elektronisko izsoļu vietnē https://izsoles.ta.gov.lv, kas izveidota saskaņā ar Civilprocesa likuma 605.1 pantu, kurā jau notiek valsts nekustamo īpašumu atsavināšanas izsoles, kā arī tiesu izpildītāju rīkotās izsoles, paplašinātu izsoļu dalībnieku loku, radītu interesentiem plašāku izsoļu pieejamību vienuviet un nodrošinātu iespēju izsolēs piedalīties personām neatkarīgi no viņu faktiskās atrašanās vietas, kas ir aktuāli arī saistībā ar Covid-19 izplatību, kad var tikt noteikti ierobežojumi pakalpojumu sniegšanai klātienē.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi