Anotācija (ex-ante)

24-TA-1862: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts meža zemes "Mežmalas" Ūdrīšu pagastā, Krāslavas novadā, atsavināšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 5.punkts un piektā daļa

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Atbilstoši Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 5.punktā noteiktajam saņemt Ministru kabineta atļauju, atsavinot nekustamo īpašumu “Mežmalas”, Ūdrīšu pagastā, Krāslavas novadā, kadastra Nr.60960080091, atsavināt arī tā sastāvā esošo valsts meža zemi 0,27 ha platībā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2000.gada 9.februārī SIA “Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor” (iepriekšējais nosaukums – valsts akciju sabiedrība “Privatizācijas aģentūra”, turpmāk – Possessor) saņemts un reģistrēts ar Nr.1.33/1017-2812 Latvijas kooperatīvo sabiedrību centrālās savienības “Turība” ierosinājums par zemes privatizāciju zem tai piederošā ēku (būvju) nekustamā īpašuma ar kadastra Nr.60965080033.

Minētais nekustamais īpašums “Krāslavas Zvērsaimniecība”, Ūdrīšu pagastā, Krāslavas novadā, kadastra Nr.60965080033 (turpmāk – Būvju īpašums), ierakstīts Ūdrīšu pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.96-A.
Atbilstoši Zemes robežu plānam ēku un būvju īpašuma tiesību nostiprināšanai Būvju īpašums bija saistīts ar četriem zemesgabaliem 21,0 ha kopplatībā, tajā skaitā ar 1.zemesgabalu ar kadastra Nr.60965080033 un platību 4,9 ha, uz kura atrodas mežs 0,8 ha platībā.

Zemesgabals “Caunas” (līdz 2012.gada 14.februārim – “Ūdeles”), Tartakā, Ūdrīšu pagastā, Krāslavas novadā, kadastra Nr.60960080033, 4,9 ha platībā (turpmāk – Sākotnējais zemesgabals), 2001.gada 21.septembrī ierakstīts Ūdrīšu pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000027213 uz Latvijas valsts vārda Finanšu ministrijas personā. Atbilstoši ierakstam Nr.1.2. šā zemesgrāmatas nodalījuma I daļas 1.iedaļā, izpildot kadastrālo uzmērīšanu, zemes kopplatība var tikt precizēta.

2005.gada 14.decembrī Possessor tika saņemts un privatizācijas ierosinājumu reģistrā ar Nr.2.134 reģistrēts SIA “Krāslavas zvērsaimniecība” ierosinājums par vairāku valsts zemesgabalu, tajā skaitā Sākotnējā zemesgabala, privatizācijas turpināšanu.

Atbilstoši 2006.gada 3.jūlijā veiktajai meža inventarizācijai Sākotnējā zemesgabalā bija meža zeme 0,8 ha platībā.

Ar Possessor valdes 2008.gada 20.novembra lēmumu Nr.167/901 “Par apbūvēta valsts zemesgabala Krāslavas rajonā, Ūdrīšu pagastā, “Ūdeles” (kadastra Nr.6096 008 0033) daļas nodošanu privatizācijai” Sākotnējais zemesgabals nodots privatizācijai, nosakot, ka no tā jāatdala valsts meža zeme atbilstoši Meža likuma nosacījumiem.

Ar 2010.gada 7.janvāra aktu Sākotnējais zemesgabals pārņemts Possessor valdījumā.

Ar Krāslavas novada domes 2010.gada 25.marta lēmumu Nr.5 (7.§) “Par zemes ierīcības-sadales projekta izstrādi” ir nolemts atļaut Sākotnējā zemesgabala sadali, un ar Krāslavas novada domes 2011.gada 31.marta lēmumu Nr.4 (18.§) “Par zemes ierīcības projektu apstiprināšanu” no Sākotnējā zemesgabala atdalītajam zemesgabalam piešķirts nosaukums “Mežmalas”.

Zemesgabals “Mežmalas”, Ūdrīšu pagastā, Krāslavas novadā, kadastra Nr.60960080091, zemes vienības kadastra apzīmējums 60960080039, 0,2996 ha platībā (turpmāk – Zemesgabals), 2012.gada 14.februārī ierakstīts Ūdrīšu pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000501771 uz Latvijas valsts vārda Possessor personā.

Sākotnējais zemesgabals, kas pēc Zemesgabala atdalīšanas sastāv no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 60960080023, 4,37 ha platībā, privatizēts, 2014.gada 31.martā starp Possessor un sabiedrību ar ierobežotu atbildību “NEDTRUST(LATVIA)” noslēdzot valsts zemesgabala pirkuma līgumu.

Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – NĪVKIS) Zemesgabalam reģistrēts lietošanas mērķis – zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir mežsaimniecība (kods 0201) 0,2996 ha platībā, un šāds zemes vienības platības sadalījums pa zemes lietošanas veidiem:
1) lauksaimniecībā izmantojamā zemes platība – 0,0354 ha,
2) mežu platība – 0,2642 ha.
NĪVKIS Zemesgabalam reģistrēti šādi apgrūtinājumi:
1) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos – 0,1328 ha,
2) dabas parka dabas parka zonas teritorija – 0,2996 ha (Daugavas loki),
3) aizsargājamo ainavu apvidus ainavu aizsardzības zonas teritorija (Augšdaugava).

Saskaņā ar Valsts meža dienesta 2024.gada 14.jūnijā sniegto informāciju Zemesgabala sastāvā ietilpst mežaudze 0,27 ha platībā.

Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma 76.pantā noteikts, ka nekustamā īpašuma novērtējums kadastrā ir nekustamā īpašuma kadastrālās vērtības un nekustamā īpašuma sastāvā esošās mežaudzes vērtības summa. Atbilstoši NĪVKIS datiem Zemesgabala novērtējums kadastrā ir 183 euro, bet kadastrālā vērtība – 43 euro, līdz ar to Zemesgabalā esošās mežaudzes vērtība ir 140 euro.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 5.punktu zemesgrāmatā ierakstītas valsts meža zemes atsavināšanu vai privatizāciju var atļaut ar ikreizēju Ministru kabineta rīkojumu, privatizējot, kā arī atsavinot neapbūvētu valstij piederošu zemes gabalu vai tā domājamo daļu, kura sastāvā ir valsts meža zeme, ja valsts meža zemes nodalīšana nav pieļaujama atbilstoši teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem vai ja pēc nodalīšanas veidojas tāds starpgabals Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) izpratnē, kuru nav lietderīgi izmantot valsts vai pašvaldības funkciju veikšanai.
Saskaņā ar Krāslavas novada domes 2013.gada 28.februāra saistošo noteikumu Nr.2013/2 “Krāslavas novada teritorijas plānojuma 2013.-2024.gadam Teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumi un Grafiskā daļa” 271.punktu, minimālā jaunveidojamās zemes vienības platība dabas parkā “Daugavas loki” ir 3 ha. Tādējādi Zemesgabala, kura kopējā platība ir 0,2996 ha, sadale, nodalot meža zemi, nav pieļaujama.

Saskaņā ar likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” 8.panta ceturto daļu valstij piederošā meža zeme zemesgrāmatās tiek ierakstīta uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā.
Possessor ar 2014.gada 14.februāra vēstuli Nr.1.17/1004 lūdza Zemkopības ministriju izskatīt iespēju pārņemt Zemesgabalu tās valdījumā. Atbildot uz Possessor vēstuli, Zemkopības ministrija 2014.gada 1.jūlija vēstulē Nr.8.7-6/2088/2014 informēja, ka Zemesgabala pārņemšana valsts meža īpašuma pārvaldīšanas un apsaimniekošanas funkciju nodrošināšanai ir nelietderīga.
Arī 2019.gada 17.decembra vēstulē Nr. 3.4-11e/2678/2019 Zemkopības ministrija norādīja, ka Zemesgabala pārņemšana valsts meža īpašuma pārvaldīšanas un apsaimniekošanas funkciju nodrošināšanai ir nelietderīga un neefektīva, gan no ilgtspējīgas meža apsaimniekošanas, gan no finanšu līdzekļu izlietošanas viedokļa.

Ņemot vērā to, ka Zemesgabals atrodas dabas parka “Daugavas loki” un aizsargājamo ainavu apvidus “Augšdaugava” teritorijā, Possessor ar 2022.gada 25.maija vēstuli Nr.1.17/3465 lūdza Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju (iepriekšējais nosaukums - Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija) pārņemt savā valdījumā Zemesgabalu. Ar 2022.gada 3.augusta vēstuli Nr.1-132/5494 Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija informēja Possessor, ka ministrija nepārņems savā valdījumā Zemesgabalu.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atbilstoši Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 5.punktā noteiktajam saņemt Ministru kabineta atļauju atsavināt Zemesgabala sastāvā ietilpstošo valsts meža zemi 0,27 ha platībā.

Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 5.panta pirmo daļu atļauju atsavināt valsts nekustamo īpašumu dod Ministru kabinets.

Ņemot vērā, ka Zemesgabala sastāvā ir valsts meža zeme, jāpiemēro Meža likuma tiesību normas kā speciālās tiesību normas, līdz ar to Zemesgabalā esošo valsts meža zemi var atļaut atsavināt Ministru kabinets ar ikreizēju rīkojumu.

Pamatojoties uz Atsavināšanas likuma 3.panta otro daļu, Zemesgabals tiks atsavināts, pārdodot to izsolē, un atbilstoši 8.panta 1.3 daļai un sestajai daļai Possessor organizēs Zemesgabala novērtēšanu, pieaicinot sertificētu vērtētāju.

Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 2.1 panta trešo daļu, atsavinot zemesgabalu likumā noteiktajā kārtībā, jāievēro arī tās likuma normas, kurās noteikts to personu loks, kuras saskaņā ar likumu var būt zemes īpašuma tiesību subjekti.

Nākamajam Zemesgabala ieguvējam, izmantojot Zemesgabalu, būs saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Possessor lūdza Zemkopības ministriju pārņemt Zemesgabalu tās valdījumā. Zemkopības ministrija  informēja, ka Zemesgabala pārņemšana valsts meža īpašuma pārvaldīšanas un apsaimniekošanas funkciju nodrošināšanai ir nelietderīga.

Possessor lūdza Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju pārņemt Zemesgabalu tās valdījumā. Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija informēja Possessor, ka ministrija nepārņems savā valdījumā Zemesgabalu.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Atbilstoši Ministru kabineta 2011.gada 1.februāra noteikumu Nr.109 “Kārtība, kādā atsavināma publiskas personas manta” 12.punktam pienākums noskaidrot, vai atsavināmais valsts nekustamais īpašums nav nepieciešams citai valsts iestādei, valsts kapitālsabiedrībai vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes funkciju nodrošināšanai, tiks izpildīts, rīkojuma projektu ievietojot Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts attiecināms uz fiziskām vai juridiskām personām, kuras izsoles rezultātā iegūs tiesības atsavināt rīkojuma projektā minēto valsts nekustamo īpašumu.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts attiecināms uz fiziskām vai juridiskām personām, kuras izsoles rezultātā iegūs tiesības atsavināt rīkojuma projektā minēto valsts nekustamo īpašumu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Ministru kabineta rīkojuma projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā Tiesību aktu projekti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Publisko aktīvu pārvaldītājs "Possessor"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi