25-TA-2457: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2005. gada 27. decembra noteikumos Nr. 1031 "Noteikumi par budžetu izdevumu klasifikāciju atbilstoši ekonomiskajām kategorijām"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Pārejot uz grāmatvedības uzskaites pakalpojuma (turpmāk – GUP) sniegšanu valsts pārvaldes vienotā pakalpojuma centra (turpmāk – VPC) ietvarā un pielāgojot aprēķinu algoritmus, radās nepieciešamība pārskatīt atsevišķus atalgojuma kodus un precizēt to nosaukumus un skaidrojumus.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts sagatavots, lai pilnveidotu izdevumu klasifikāciju, precizētu to atbilstoši aktuālajām izmaiņām normatīvajos aktos. Nepieciešamību veikt precizējumus konstatēja, sniedzot GUP VPC ietvarā un harmonizējot dažādu iestāžu kodu piemērošanas praksi izdevumu klasificēšanā.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
Kodu piemērošanai svarīgs ir kalendārais gads, kas sākas 1.janvārī, lai nodrošinātu vienotu grāmatvedības uzskaiti un budžeta izpildi saimnieciskā gada ietvaros. Noteikumu projekts ir saistīts ar likuma par valsts budžetu 2026.gadam izpildi, tādējādi ir svarīgi nodrošināt tā spēkā stāšanos no 2026.gada 1.janvāra, lai tiktu ievērota korekta klasifikācijas kodu piemērošana.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2005. gada 27. decembra noteikumu Nr. 1031 "Noteikumi par budžetu izdevumu klasifikāciju atbilstoši ekonomiskajām kategorijām" (MK Not. Nr.1031) koda 1140 "Piemaksa, prēmijas un naudas balvas" apakškodi nosaka normatīvajos aktos noteiktās piemaksas, prēmijas un naudas balvas, kā arī piemaksas par virsstundām (arī virs noteiktā dienesta pienākumu izpildes laika) un svētku dienām.
2021.gadā tika veikti grozījumi Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā, kas stājās spēkā 2022.gada 1.jūlijā, un kas paredz izmaiņas atsevišķās atlīdzības komponentēs.
2021.gadā tika veikti grozījumi Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā, kas stājās spēkā 2022.gada 1.jūlijā, un kas paredz izmaiņas atsevišķās atlīdzības komponentēs.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pārejot uz GUP sniegšanu VPC ietvarā un pielāgojot, vienādojot aprēķinu algoritmus, radās nepieciešamība pārskatīt koda 1142 "Samaksa par virsstundu darbu un darbu svētku dienās" lietošanu un veikt atbilstošos precizējumus. Balstoties uz Valsts kancelejas sniegto skaidrojumu, šajā pozīcijā uzskaita tikai piemaksu par nostrādāto laiku (nevis pilnu samaksu), un tas attiecināms gan uz summēto darba laiku, gan normālo darba laiku.
Risinājuma apraksts
Tiek precizēts koda nosaukums un skaidrojums, lai novērstu pārpratumus un skaidrotu, ka kodā 1142 norāda tikai un vienīgi piemaksu par virsstundu darbu (arī par dienesta pienākumu izpildi virs noteiktā laika un par svētku dienām). Par virsstundu [VP1] [IN2] darbu (100%) piemēro kodu 1110 “Mēnešalga”, bet piemaksai par virsstundām (100% vai cits procents atbilstoši pastāvošajai virsstundu apmaksas politikai) jāpiemēro kods 1142. Summētā darba laika ietvaros jau šobrīd visām nostrādātām stundām piemēro kodu 1110 “Mēnešalga” un virsstundām, kas četru kalendāra mēnešu laikā vai normatīvajos aktos vai darba koplīgumā noteiktajā atskaites periodā nostrādātas virs normālā darba laika stundu kopsummas, aprēķina piemaksu, piemērojot kodu 1142. Līdz ar to uzskaite visu darba organizācijas veidu gadījumā būs vienāda – kods 1142 tiks piemērots tikai piemaksas daļai. Tāda pati pieeja piemērojama piemaksai par dienesta pienākumu izpildi virs noteiktā laika un par svētku dienām. Veicot šīs izmaiņas MK Not. Nr.1031, koda skaidrojums saskanēs ar Valsts kancelejas sniegtajiem skaidrojumiem par Ministru kabineta 2017. gada 7. novembra noteikumu Nr. 662 "Noteikumi par valsts tiešās pārvaldes iestāžu un citu valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu (darbinieku) atlīdzības un personu uzskaites sistēmu" pozīcijas 1142 XX piemērošanu, kam ir savstarpēji jāsaskan.
No 2026. gada 1.janvāra Valsts kase, kas sniedz GUP VPC ietvarā, plāno precizēt virsstundu samaksas uzskaites algoritmu atbilstoši Valsts kancelejas norādījumiem.
No 2026. gada 1.janvāra Valsts kase, kas sniedz GUP VPC ietvarā, plāno precizēt virsstundu samaksas uzskaites algoritmu atbilstoši Valsts kancelejas norādījumiem.
Problēmas apraksts
MK Not. Nr.1031 ir kods 1146 "Piemaksa par personisko darba ieguldījumu un darba kvalitāti". Minētā piemaksa tika izslēgta ar grozījumiem Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā, kas pieņemti LR Saeimā 16.11.2021.
Risinājuma apraksts
Dzēst kodu 1146 "Piemaksa par personisko darba ieguldījumu un darba kvalitāti"
Problēmas apraksts
MK Not. Nr.1031 7000 koda apakškodi pieder dažādām apakšgrupām (1.4., 1.5.), bet pielikumā par budžetu izdevumu klasifikāciju atbilstoši ekonomiskajām kategorijām 7000 kods ir klasificēts pie 1.5. apakšgrupas.
Risinājuma apraksts
Klasificēt 7000 kodu pie 1.0. grupas, pielikumā par budžetu izdevumu klasifikāciju atbilstoši ekonomiskajām kategorijām, nenorādot 1.5. apakšgrupu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Pārējie valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transferti citas ministrijas, centrālās valsts iestādes padotībā esošajām valsts budžeta daļēji finansētām atvasinātām publiskām personām un budžeta nefinansētām iestādēm
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Finanšu ministrija
- Valsts kase
- valsts un pašvaldību budžeta iestādes
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
